Skocz do zawartości

Którą pompę ciepła wybrać: gruntową czy powietrzną?


Recommended Posts

Napisano

Podczas budowy lub modernizacji domu stajemy przed bardzo ważnym pytaniem, dotyczącym wyboru sposobu ogrzewania budynku. Coraz większą popularnością cieszą się pompy ciepła. Różnorodność dostępnych technologii sprawia, że czasem trudno wybrać system, który będzie odpowiadał naszym potrzebom, tym bardziej że każdy z nas może mieć inne oczekiwania i wymagania. Dylematy, które rodzą się podczas wyboru optymalnego typu urządzenia, spośród pomp ciepła różnych marek, sprowadzają się do decyzji: pompa gruntowa czy powietrzna, dlatego warto przeanalizować najważniejsze różnice, zalety i wady tych dwóch najbardziej popularnych typów pomp ciepła.


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/instalacje/pompy-ciepla/porady/25565-ktora-pompe-ciepla-wybrac-gruntowa-czy-powietrzna

Napisano
pompa powietrze to poniżej 5 stopni de facto grzanie grzałką. w polskim klimacie tylko gruntowa ma sens
Napisano
11 godzin temu, Gość rot napisał:

pompa powietrze to poniżej 5 stopni de facto grzanie grzałką. w polskim klimacie tylko gruntowa ma sens

To trochę radykalne stwierdzenie i mija się z prawdą. Przecież są regiony takie jak Dolny Sląsk, Wielkopolska i może nawet część Mazowsza, Kujaw, gdzie ostrej zimy dawno nie było. Pompy ciepła powietrze-woda radzą sobie znakomicie przy mrozach i większość z tych urządzeń ma nagrzewnice na wypadek warunków brzegowych. Wystarczy zapoznać się z listami referencyjnymi czołowych producentów i o każe się, ze nie taki diabeł straszny. Tu na forum jest wielu forumowiczów, którzy mają doświadczenie z tego typu urządzeniami i mogą doradzić. Wiedza poparta doświadczeniem jest bezcenna.

Napisano

To kiedy włączy się grzałka zależy od ustawionego punktu biwalentnego.  Według wytycznych PORT PC, punkt biwalencji powinien się mieścić w przedziale -5 - -13 st, ale założenie jest takie żeby aż 95% energii w ciągu roku było dostarczone przez samą pompę ciepła

  • 1 miesiąc temu...
  • 1 miesiąc temu...
Napisano

Czy zwróciliście uwagę na różnicę w kosztach utrzymania, a na różnicę w inwestycji? Różnica w kosztach utrzymania 800, nich będzie nawet 1200, różnica w kosztach inwestycji 20 000. Mamy prosty rachunek, jeżeli przez 15 lat będę płacił 1200 zł drożej za eksploatację powietrznej pompy ciepła to mój koszt eksploatacji wyniesie 18 000 zł. Dolne źródło też się wychładza, pompy też się psują jedne i drugie mają swoją żywotność, samym sondom też coś może się stać. A co do zamarzania, to pompa powietrzną napełnia się glikolem a nie wodą. Sam dobór niech zostanie dla inwestora, jeśli ktoś ma kupę kasy na start polecam gruntowe, jeśli ktoś ma mniejsze fundusze, ale przełknie 100-150 zł więcej za prąd niż by miał inwestować w grunt, to powietrzna daje rade, wystarczy ją dobrze skalibrować i brać większej mocy niż zalecają, mała różnica w cenie, satysfakcja gwarantowana. Ludzie sobie teraz montują same grzałki do cwu, do tego fotowoltaikę i dobrze na tym wyjdą, a bać się jednej grzałeczki w układzie?

 

A odpowiadając na zarzut, że poniżej 5 nie grzeją, de facto grzeją, jednak mają mniejszą sprawność, ale przy mojej pompie firmy hotterm przy -10 dogrzewa bufor do 36-38 st, a sama grzałka dogrzewa go do 40, czy DE FACTO o jedyne 2 st.

Napisano

Jeżeli ta pc ma być na biegunie zimna to faktycznie gruntowa może mieć sens natomiast w pozostałym przypadku to powietrzna. Ja poszedłem jeszcze dalej i grzeje powietrze z pominięciem centralnego ogrzewania. Polecam. 

Napisano
13 godzin temu, gawel napisał:

Jeżeli ta pc ma być na biegunie zimna to faktycznie gruntowa może mieć sens natomiast w pozostałym przypadku to powietrzna. Ja poszedłem jeszcze dalej i grzeje powietrze z pominięciem centralnego ogrzewania. Polecam. 

 

To nie jest dalej. To jest bliżej. Zdecydowanie. otóż pompa ciepła jest - obrazowo mówiąc - takim wzmacniaczem ciepła. Owszem, wydaje się energię na pracę jej elementów, ale uzysk ciepła jest większy niż energia włożona, gdyż pompa ciepła "dokłada" do tego ciepło pobrane z otoczenia. To coś jak odwrotność lodówki. W niej uzyskujemy chłód dzięki pracy agregatu.

Natomiast grzanie powietrza z pominięciem c.o. nigdy nie osiągnie sprawności 1. Tym bardziej wyższej. 

Napisano
2 godziny temu, retrofood napisał:

 

To nie jest dalej. To jest bliżej. Zdecydowanie. otóż pompa ciepła jest - obrazowo mówiąc - takim wzmacniaczem ciepła. Owszem, wydaje się energię na pracę jej elementów, ale uzysk ciepła jest większy niż energia włożona, gdyż pompa ciepła "dokłada" do tego ciepło pobrane z otoczenia. To coś jak odwrotność lodówki. W niej uzyskujemy chłód dzięki pracy agregatu.

Natomiast grzanie powietrza z pominięciem c.o. nigdy nie osiągnie sprawności 1. Tym bardziej wyższej. 

Używanie słowa, nigdy w nieuzasadnionych przypadkach to przejaw nieudaizmu. Mam ogrzewanie elektryczne bez wody i osiąga sprawność > 3.

Napisano
15 minut temu, gawel napisał:

  Mam ogrzewanie elektryczne bez wody i osiąga sprawność > 3.

 

Zgłoszę to do Sztokholmu. W październiku zarezerwuj kilka dni na wyjazd. Po Nobla.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam Mam problem spowodowany brakiem uzyskania pozwolenia na budowę przez to że droga prowadząca do działki (wewnętrzna , prywatna ) ma 3.5 metra szerokości a nie 5 m , dodam że moja działka i dwie przed moja są jedyne nie zabudowane licząc od wjazdu z drogi publicznej na drogę wewnętrzną a dalej za moją działka jest około 6-7 domów.  I jak to działa że tamte domy dostały pozwolenie a ja nie dostałem i działka przed moją również nie dostała pozwolenia  bo rozmawiałem z sąsiadem.   Czy oprócz służebności jest jakaś inna szansa odwołania się i sensowna argumentacja tego przypadku ? Ktoś może miał podobną sytuację w ostatnim czasie ?    
    • No i tym samym zwiększyć śliskość nawierzchni    
    • Jak fugę wykorzystałbym rzadki beton. Jak trochę przyschnie, zamieść całość a po całkowity wyschnięciu fug, przeczyścić kamienie wodą, można czymś zaimpregnować (pod warunkiem, że kamienie się ładnie doczyszczą)
    • Instrukcja olejowania nowego tarasu drewnianego z zastosowaniem produktów Osmo   Aby zapewnić trwałość, odporność na warunki atmosferyczne oraz estetyczny wygląd tarasu, niezbędne jest odpowiednie zabezpieczenie drewna jeszcze przed montażem. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób pracy z wykorzystaniem renomowanych produktów marki Osmo. 1. Gruntowanie – Osmo WR Aqua 4001 Wszystkie elementy drewniane – deski tarasowe i legary – gruntujemy preparatem WR Aqua 4001. Grunt aplikujemy z każdej strony, zwracając szczególną uwagę na krawędzie oraz spód desek. Po nałożeniu preparatu drewno musi schnąć przez minimum 24 godziny w suchym, przewiewnym miejscu. 2. Pierwsza warstwa Oleju Tarasowego Osmo – przed montażem Po wyschnięciu gruntu nakładamy pierwszą warstwę Oleju Tarasowego Osmo. Olej nanosimy: Z obu stron desek tarasowych (góra i dół), Na wszystkie powierzchnie legarów. Dzięki temu drewno jest zabezpieczone zarówno od strony ekspozycji, jak i od strony gruntu/wilgoci. 3. Montaż tarasu Po całkowitym wyschnięciu oleju deski i legary montujemy zgodnie z zasadami sztuki budowlanej. Prace należy prowadzić w suchych warunkach pogodowych. 4. Druga warstwa Oleju Tarasowego Osmo – po montażu Po zamontowaniu desek, na ich widoczną (górną) stronę nakładamy drugą warstwę Oleju Tarasowego Osmo. Zapewnia to pełną ochronę przed działaniem promieni UV, deszczem i śniegiem oraz nadaje drewnu piękne, naturalne wykończenie. 5. Zabezpieczenie końcówek desek – Osmo 5735 Impregnat do czoła deski Na zakończenie każdą czołówkę (końcówkę) deski zabezpieczamy specjalnym impregnatem Osmo 5735. Zapobiega to nadmiernemu wnikaniu wilgoci przez czoła, co jest szczególnie ważne, ponieważ właśnie tam drewno najbardziej chłonie wodę i jest narażone na pękanie.   Dodatkowe wskazówki: Drewno przed impregnacją i olejowaniem powinno mieć wilgotność poniżej 20%. Idealne warunki pracy: temperatura od +10°C do +30°C, brak opadów i wysoka wilgotność względna powietrza. Do aplikacji zaleca się używać pędzla do drewna, wałka lub specjalnych akcesoriów Osmo.  
    • Dzięki za podpowiedź. Osobiście, skupiam się na lepszych parametrach (choć tu różnica w nich jest niewielka) bo będę potrzebował ich później do świadectwa energetycznego przy wniosku o dofinansowanie pompy ciepła. Z trudnościami w układaniu jakoś sobie spróbuję poradzić.   Szukając jakiegoś "haczyka", myślałem właśnie o parametrach nie podanych w opisie ale skoro ich nie podali, to raczej są mniej istotne i do pełnej oceny tych produktów pozostaje tu pewnie to, co opisałeś, czyli wygoda w układaniu, rozwarstwianie, pylenie, itp. W międzyczasie spróbowałem porównać wełnę szklaną "piano", czyli tą którą używałem dotychczas, z "KT37", czyli jedną z tych, które chcę dokupić i wydają się jednakowe. Jedyna różnica poza długością w rolce i ceną to ta, że sprzedawane są w dwóch innych marketach budowlanych pod różną nazwą.   Podsumowując, jeśli nie ma zbyt dużych różnic między "Uni-matą 38" a "KT 37", to zamówię tą "KT 37". Jest tańsza za metr kw., delikatnie cieplejsza i ma takie same właściwości, jak "Isover Piano", którego używałem dotychczas.      
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...