Skocz do zawartości

wybór mocy kotła


Recommended Posts

Witam, chcemy wymienic piec miałowy na kocioł gazowy i tutaj zaczynaja sie schody. Informacji w necie jest mnostwo i mozna sie pogubić (tzn juz sie pogubiliśmy :) ). Dom mamy wybudowany w latach 97-2000 ściany warstwowe : gazobeton ,6cm styropianu i cegła pełna. dom pietrowy z nieogrzewanym poddaszem ( izolacja wełny mineralnej 12-15 cm na poddaszu)i podgrzewana piwnica. powierzchnia uzytkowa 220m2 plus piwnica 100m2. Na stronie : ciepło właściwe wyszła nam niezbędna moc grzewcza (C.O. + CWU) 23kW  wydawało nam sie ze kocioł 25-26 kW bedzie ok jednak instalator proponuje 32kW . i tutaj prośba czy powinnismy zdecydowac sie na 32 czy to jednak za duzy kocioł ? dziekuję za każda informacje i sugestie na co zwrocic uwagę. Pozdrawiam

Link do komentarza

Instalatorzy zwykle polecają dużo KW, chyba mają płacone od KW. Mogę pisać elaborat dlaczego nie powinno się przewymiarowywać, ale dla Kobiety to jest za trudne. Chodzi tu głownie o komfort. Szukaj przedewszystkim kotła z dostępnym serwisem w swojej okolicy. Zależy ile chcesz wydać pieniążków, bo rozpiętość jest nawet dwukrotna. Nie chciałbym polecać konkretnej marki, ale napewno kocioł jednofunkcyjny. Można kupić zwykłego Termet Gold 25Kw za 3700, albo za 5-6tys coś z grupy Bosch, np Buderus. Ważniejszą od mocy maksymalnej jest moc minimalna, bo przy temperaturach powyżej zera ważne jest, żeby kocioł mógł pracować na minimalnej mocy do końca sezonu grzewczego, wtedy sprawność jest nawet do 108%, ale w to nie wierz. Przy wyższej mocy minimalnej kocioł nie wykorzystuje jej i wchodzi w tak zwane taktowanie, czyli załącza się i wyłaczą na tyle często, że efekt jest jak przy zwykłej farelce. Czyli taki najprostszy Termet moduluje od 3Kw do 25kw i to jest najlepszy wynik pod względem ceny. Można znaleźć z lepszą modulacją, ale sporo droższe. Jedyne co złego słyszałem na temat Termeta to narzekania na jakąś zmowę serwisantów, ale to tylko ze słyszenia.

Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka



Link do komentarza

Moim zdaniem kocioł dwufunkcyjny do 24 kW w zupełności wystarczy. Te 24 kW potrzebne jest na szybki podgrzew CWU a do CO 20 kW wystarczy w zupełności , nawet jak przyjmiesz 100 W/m2. Marki, które wymienił vlad1431 są ok , dodam jeszcze Viessmann, który nawet w budżetowej wersji Vitodens 100 o mocy 26 KW w zupełności wystarczy. U mojego brata chodzi taki kocioł i ogrzewa dom o podobnej powierzchni przy temp. na termostacie w domu 20 stopni C. Temperatura na kotle przed ociepleniem domu max 53 stopnie przy mrozach -20 stopni, a po ociepleniu styropianem 15 cm przy 35-43 stopniach na kotle, kocioł ma przestoje. Tak dla porównania 32 KW to o wiele za dużo.

Link do komentarza

A jaka była moc starego kotła? Oczywiście, mogła być zupełnie źle dobrana, ale zawsze to jakiś wskaźnik. Zawyżanie mocy nie ma sensu, bo tak jak pisał Vlad, kocioł nie jest wtedy w stanie pracować w sposób ciągły. Prawdopodobnie ok. 25 kW w zupełności wystarczy, ale trudno ostatecznie coś wyrokować nie znając budynku. Może niech instalator wyjaśni, dlaczego chce instalować aż 32 kW.

Link do komentarza

Co do starego pieca to trudno powiedzieć, nie posiada tabliczki bo był robiony "na zamówienie". Instalator proponował 32 kW sugerując że okna już mamy pewnie nieszczelne i dom jest duży oraz to że Vitodens 100 pracuje już od niskiej mocy.  Zaproponował ten kocioł plus zasobnik na 100 l (obecnie mamy na 112 l na 4 osoby ) W domu mamy trochę otwartej przestrzeni (otwarta klatka schodowa) która  planujemy  zabudować 

Link do komentarza
3 godziny temu, vlad1431 napisał:

Ten Vitodens startuje od 3.2Kw także jak najbardziej może być. Ma raczej dobre opinie, przynajmniej nie słyszałem złych. Zwykle kotły powyżej 25kw startują od np 6.5kw także to sporo za dużo.

Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka
 

czyli ten 32 kW jest ok?

 

Link do komentarza
19 godzin temu, Basia71 napisał:

czyli ten 32 kW jest ok?

 

Moim zdaniem wciąż za dużo, aż poszukam instrukcji. Co z tego, że Vitodens 100 przy mocy max 26 kW i modulacji 1:8 moze pyrkać na 2.5-4 kW, skoro moc cieplna jest modulowana w zalezności od czujnika w pomieszczeniu, czujnika pogodowego ona zewnątrz i krzywej grzewczej lub w nowszej wersji Vitodensa nastaw zdalnych via wifi. Jaki zwiazek ma tu moc minimalna, skoro przy okreslonym zapotrzebowaniu na ciepło kocioł będzie grzał na 50-60 procent czyli na kilkanaście kW. Otwarta klatka schodowa to tylko pewnik, ze ciepło pójdzie do góry , ale zanim pójdzie zdażysz ogrzać parter. A tu proszę tabela z instrukcji i moc minimalna - bez obaw - nie zmarzniesz :)

b1hf_b1kf.jpg

Link do komentarza

Moc modulowana jest wobec wskazań czujników, ale właśnie ten szeroki zakres 1:10 tak jak wskazuje specyfikacja potrzebna jest po to, żeby kocioł pracował płynnie, że jak ktoś sobie ustawi 0,5° histerezy, to przy przekroczeniu zadanej temperatury może sobie właśnie zejść do tych 3.2kw żeby nie przekroczyć tego 0.5°. I uzyskać między innymi dzięki temu najwyższą sprawność, ale na to akurat w ogóle nie patrzę. Tak ja to rozumiem. Czyli piszesz że ten 26kw ma 1:8? Tu mi właśnie coś nie gra, ale brat ma właśnie chyba tego 26kw i jazdy ma z nim straszne, ale jemu to może nie przeszkadza, a ja jestem bardziej wymagający, bo nie po to wyrzucam śmieciucha, przy którym grzejniki były cały czas ciepłe, żeby mieć przez 10 minut gorące, a przez godzinę zimne. Ale być może teraz Viessmann zaczął robić właśnie z zakresem 1:10.

Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka







Link do komentarza

Takie taktowanie kotła(częste włączanie i wyłączanie) może wynikać ze złego umiejscowienia czujnika temperatury. Wtedy temperatura w jego pobliżu zmienia się szybko i automatyka kotła dostaje fałszywe sygnały. Swoją drogą ustawianie histerezy na 0,5 stopnia to już przesada. Teoretycznie można, ale jaki jest faktyczny błąd pomiaru czujnika? Też w tych granicach.

Link do komentarza

Kocioł w domu ma spełnić dwie funkcje: ogrzać pomieszczenia i przygotować ciepłą wodę użytkową. Podgrzew w sposób przepływowy wymaga bardzo dużych mocy, np.: 25kW to raptem 12 l/min podgrzanych od 10*C do 40*C, zatem strumień wystarczy by brać prysznic i w tym samym czasie pozmywać naczynia, ale pod małym strumieniem. Innym rozwiązaniem pozwalającym zmniejszyć moc źródła jest zastosowanie zasobnika w którym będzie produkowana i magazynowana cwu gdy jej nie potrzebujemy. W pierwszym przypadku do wyboru mamy kotły o mocy max 25 i 32 kW, kocioł o mocy 32kW będzie wytwarzał oczywiście większy strumień wody.

Drugą funkcją jest centralne ogrzewanie i tu pojawia się odmienne oczekiwanie. Moc maksymalna będzie nam potrzebna tylko w największe mrozy potem jak tylko robi się cieplej to tej mocy aż tak dużo nie potrzeba. Zakładając 320m2 i tak jak "na lenia" liczą instalatorzy po 100W/m2 mamy 32kW. W rzeczywistości dom będzie potrzebował dużo mniej. Zatem czy wybrać kocioł 32 czy 25kW. Róznica w cenie (katalog netto) to ok 300zł... jeśli ma to być kocioł 2u funkcyjny brałbym 32kW. W przypadku jednofunkcyjnego bez różnicy który. Oba mają tą samą moc minimlaną, bo są to dokładnie te same kotły tylko ten 25kW ma elektronicznie ograniczoną moc maksymalną. Przewijajace się w postach 6kW mocy minimalnej dotyczyło starych Vitodensów 100-W

Link do komentarza

Na chwilę obecną rozmawialiśmy z 3 fachowcami. Jeden proponuję vitodens 100 32kW plus zasobnik 100l, drugi zamontuje to co kupimy ale skłania się do mocy 25kW i zasobnik 150l, trzeci proponuje niedźwiedzia 30kW ( podobno najbardziej wskazany do starej (20 lat) instalacji plus zasobnik 150 l. Teraz dopiero mamy mętlik. Proszę o potwierdzenie czy dobrze myślę : jeśli fachowiec, instalator zamontuje mi kocioł firmy xyz to i tak musi przeprowadzić pierwsze uruchomienie przedstawiciel czy tam serwisant producenta kotła aby nie stracić gwarancji? Na który kocioł się zdecydować? 

Link do komentarza

A czym ten od Niedźwiedzia się sugeruje? Jakie to są grzejniki i na jakich rurkach? Czy to jest mniej więcej taki typ grzejnika? 7a22825371fb4ae5312972d0c94add90.jpg

Tak jak wszyscy pisali wyżej, kupowanie kotła powyżej zapotrzebowania, a maksymalna moc jest przeliczana na mróz -20°C, jest bez sensu. Ale to i tak nie ma znaczenia, bo ważniejsza jest moc minimalna i tym się sugeruj. Ten kocioł z Niedźwiedzia to chyba Saunier Duval, te kotły są mało popularne, co za tym idzie może być kłopot z częściami i serwisem. Kocioł może odpalić może tylko serwisant autoryzowany by mieć gwarancję.
Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka



Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...

Witam.
W tym przypadku 24 kW wydaje się być wystarczające do pokrycia zapotrzebowania na ciepło. Zachęcam do zapoznania się z ofertą marki Bosch Termotechnika, którą znajdzie pani na stronie:

https://www.bosch-thermotechnology.com/pl/pl/ocs/budynki-mieszkalne/kotly-kondensacyjne-1221624-c/
Kotły te charakteryzują się szerokim zakresem modulacji, dzięki czemu z pewnością dostosują się do panujących warunków zewnętrznych

Pozdrawiam

----------------------------------

Konsultant Bosch Termotechnika

Link do komentarza
Dnia 19.05.2021 o 23:59, vlad1431 napisał:

Moc modulowana jest wobec wskazań czujników, ale właśnie ten szeroki zakres 1:10 tak jak wskazuje specyfikacja potrzebna jest po to, żeby kocioł pracował płynnie, że jak ktoś sobie ustawi 0,5° histerezy, to przy przekroczeniu zadanej temperatury może sobie właśnie zejść do tych 3.2kw żeby nie przekroczyć tego 0.5°. I uzyskać między innymi dzięki temu najwyższą sprawność, ale na to akurat w ogóle nie patrzę. Tak ja to rozumiem. Czyli piszesz że ten 26kw ma 1:8? Tu mi właśnie coś nie gra, ale brat ma właśnie chyba tego 26kw i jazdy ma z nim straszne, ale jemu to może nie przeszkadza, a ja jestem bardziej wymagający, bo nie po to wyrzucam śmieciucha, przy którym grzejniki były cały czas ciepłe, żeby mieć przez 10 minut gorące, a przez godzinę zimne. Ale być może teraz Viessmann zaczął robić właśnie z zakresem 1:10.

Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka






 

U mojego brata jest ten kocioł, powierzchnia domu do ogrzania prawie identyczna, ocieplenie w kwietniu na świeżo 15 cm styropianu w technologii BSO (tradycyjna elewacja ze styropianem) i teraz uwaga bo nie będę powtarzał :). Jeszcze sprawdziliśmy efekt ocieplenia w trakcie - temperaturę na kotle trzeba było obniżyć o 6-8 stopni przy ustawieniu temperatury na termostacie pokojowym na 20 stopni. W kwietniu noce były jeszcze zimne i chyba nawet przymrozki a ocieplenie już "działało" Wcześniej przy 0-5 na zewnątrz , na kotle ustawialiśmy medium na 43 stopni i kocioł pracował z lekkimi przestojami (nie mamy pogodówki a w domu sa grzejniki). Potem przy zejściu na 35 temperatury medium kocioł nadal odnotowywał przestoje. Fakt, że potem juz pogoda była łaskawa i za oknem raczej w nocy bez przymrozków. Wciąż uważam, że kocioł 18 kW to max na takie warunki - nawet z podgrzewem cwu. Nowa wersja teog kotła ma jeszcze lepsze taktowanie i przy temp. 35-42 pracuje bardzo sprawnie z kondensacją i to nawet z grzejnikami. Nie trzeba nawet ogrzewania podłogowego. Oczywiscie na termostacie max 20 stopni w domu. Jeśli podniesiemy do 22 to kocioł będzie pracował bez przestojów nawet w mroźne noce przy temp. medium do 45 stopni. Mówię cały czas o domu ocieplonym z Twojego/Mojego (bliska analogia) opisu.

Link do komentarza
Dnia 25.05.2021 o 15:27, Basia71 napisał:

Grzejniki mamy Purmo. Właśnie znalazłam że nie ma tego Saunier Duval 30 kW tylko 35 a to już na pewno przewymiarowany. No to szukany i czytamy dalej czegoś 25-26 kW. 

 

Przede wszystkim wpisz dane swoje domu do tego kalkulatora. Wpisz tutaj wyniki (strona generuje linka) - potem będziemy mogli podyskutować o mocy urządzenia...

mnie osobiście dziwi, że nikt nie wrzucił tego linka wcześniej....

Edytowano przez aaaa (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
1 godzinę temu, aaaa napisał:

Przede wszystkim wpisz dane swoje domu do tego kalkulatora. Wpisz tutaj wyniki (strona generuje linka) - potem będziemy mogli podyskutować o mocy urządzenia...

mnie osobiście dziwi, że nikt nie wrzucił tego linka wcześniej....

Bez kalkulatorów kiedyś ludzie żyli jakimś cudem :). Przecież  więcej niż 100 W/m2 nie powinno wyjść na OKO, a to i tak na palcach wychodzi mniej niż 32 kW. Kalkulator - oczywiście - doprecyzuje temat i rozwieje wątpliwości na zawsze :)

Link do komentarza
24 minuty temu, aaaa napisał:

Bez kalkulatorów i liczenia - to właśnie w domach co powinno być 10-12kW mamy piece po 25kW albo i powyżej 30kW - żeby mocy nie brakło i "żeby pan nie zmarzł zimą"

I przez to w okolicy tak śmierdzi, bo większość pali węglem...

No zgadzam się oczywiście, że tak, dlatego bez liczenia trzeba ciąć o połowę i dodać 10 procent :)

Link do komentarza
5 godzin temu, aaaa napisał:

Przede wszystkim wpisz dane swoje domu do tego kalkulatora. Wpisz tutaj wyniki (strona generuje linka) - potem będziemy mogli podyskutować o mocy urządzenia...

mnie osobiście dziwi, że nikt nie wrzucił tego linka wcześniej....

nie widze linka :( czy chodzi o ciepło własciwe?

 

Link do komentarza

Żebyśmy nie bili piany od początku, to możesz wybrać to co pisaliśmy wyżej: 1.Buderus/Bosch - tu musi się wypowiedzieć Ekspert od Boscha odnośnie mocy minimalnej, bo na kartach produktu tego nie ma, przynajmniej Buderusa.
2. Vitodenss wspomniany wyżej.
3. Termet Gold 25kw
Ustawione ceną malejąco. Poszukaj serwisów tych kotłów w okolicy, bo to jest w Waszym przypadku najważniejsze.

Na 220m2 23kw jest jak najbardziej realne. Trzeba tylko pamiętać, że te 23kw są brane pod uwagę na mróz -18 ~ -20°C.

Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka



Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Moja najlepsza historia była, jak mieliśmy problem z babcią żony, która miała dożywocie wpisane. Babcia powiedziała, że nie chce być zawadą i zrzecze się dożywocia. Ale żaden notariusz nie chciał się tego podjąć. Byłem czy dzwoniłem chyba do 25ciu, różnie kombinowali, ale ogólnie ciężki temat. I ten, który wydawał mi się największym służbistą, który miał biuro vis a vsi sądu powiedział, że jak babcia chce się zrzec, to on nie wiedzi przeciwskazań. Za 25zł to załatwiliśmy. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Ja dopiero zobaczę jak mnie potraktują. Byłem w urzędzie złożyć wniosek w pewnej sprawie, w której do wniosku trzeba dołączyć kilka dokumentów. Sprzed lat. No i pani zauważyła, ze adresy zamieszkania na nich są różne. I nie chciała tego przyjąć, kazała se zmienić dokumenty. Wtedy zapytałem jak mam to zrobić nie kłamiąc i nie oszukując, skoro w dniu wydawania tych dokumentów, adresy były aktualne i prawidłowe. Kto mi więc to teraz, po latach, zmieni? I na jakiej podstawie? I zapytałem po co, do jasnej cholery, istnieje system PESEL, który w teorii ma identyfikować obywatela bez wszelkich innych danych?   Zakrzyczałem ją, więc dokumenty przyjęła, ale decyzji na razie nie mam.
    • Podobnie było z Czystym Powietrzem. Jakby nie dziewczyna w biurze w Gminie, to leżymy. Nie wierzę w, to że komuś udało się wypełnić wniosek i dostać kasę za pierwszym razem. Czytałem o tym sporo i zwykle ludzie średnio po półtorej roku rezygnowali. Chodzi między innymi o takie absurdy, że naklejkę klasy energetycznej, którą autoryzowany serwisant Termeta przykleił na kocioł, miałem dołączyć do wniosku. Podobnie z klasą energetyczną styropianu. Zanim dokończyliśmy prace z wniosku przepisy się zmieniły i tak samo było ze styropianem, trzeba było przynieść kawałek papieru wyciętego z opakowania, chyba jako dowód. My elewację robiliśmy 1.5 roku wcześniej i wszystkie opakowania poszły z dymem. Na szczęście dziewczyna w Gminie wiedziała jak to obejść i sobie wydrukowała z neta. Jej decyzji o obejściu tego przepisu nie podważą, ale zwykłemu Kowalskiemu wniosek przez taką bzdurę pewnie by odrzucili. A niby bardzo im zależy, żeby tych dotacji wypłacić jak najwięcej. Z jednej strony rozumiem, bo Polak na każdym kroku kombinuje jak tylko może. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Wypowiedzi niektórych posłów (obojętnie z jakiej partii) dobitnie to potwierdzają. Ale jak ma być, kiedy posłami, szefami, zostają ludzie, którzy żadnej innej pracy nie znają? Niestety, to my ich wybieramy i my godzimy się na to, żeby nami pomiatali. W imię swoich własnych wyobrażeń, które w wielu przypadkach mają więcej wspólnego z mitologią, a nie realiami. Tysiąca lat teraz potrzeba, aby to zmienić.
    • No tak ale tu potrzebna jest szczelność na długim odcinku. Niestety nic nie znalazłem odpornego na UV wiec zdecyduje się na warstwową rure PE100-RC PN16 z Kaczmarek, która powinna być mocniejsza od jedno warstwowej. Szukalem Wavinu ale nigdzie nie mają. Mam nadzieję że to będzie dobry wybór 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...