Skocz do zawartości

Gaz propan butan


Recommended Posts

Napisano

Witam, po ogrzewaniu domu nagrzewnica 45kw gazem propan butan w temperaturze koło 0 stopni spada poziom nagrzewania oraz na butli pojawia się szron.w butli jest napewno ponad połowa gazu a nagrzewnica wyłącza się po około 2 godzinach pracy. Sprawdzone na 2 nagrzewnicach. Po obczytaniu paru wątków pytam, czy jak załaduje butle samym propanem to problem zniknie? 

Napisano
1 godzinę temu, marcinek310 napisał:

w temperaturze koło 0 stopni spada poziom nagrzewania oraz na butli pojawia się szron

Jak spada ten poziom nagrzewania to inny jest płomień i nagrzewnica generuje mniejszy hałas.

To samo mam przy 20kW Kraft&Delle.

Napisano

Sprawa szronienia butli przy intensywnym jej użytkowaniu jest czymś normalnym ze względu na to, że rozprężanie gazu towarzyszy pobieranie z otoczenia wielkich ilości energii.

Każdy gaz przechowywany w postaci płynnej irozprężany jest do postaci gazowej, aby mógł być spalony z powietrzem. Aby ten proces rozprężenia mógł nastąpić, potrzebne jest dostarczenie do płynu odpowiedniej ilości energii (tzw. energii parowania). Cała ta transformacja następuje gwałtownie, więc układ nie zdąży pobrać tej energii z otoczenia i musi wykorzystać swoją energię wewnętrzną, która jest związana z temperaturą płynu. Dlatego też gaz wydostający się z jest zimny i zimna jest butla - okoliczna para wodna zestala się na powierzchni butli.

I nie jest to sprawa rodzaju gazu, tylko intensywności rozprężania... Przy tej mocy palnika i wykorzystywaniu jej pełnej mocy szronienie musi nastąpić :bezradny:

I zmniejsza się również ciśnienie gazu nad powierzchnią cieczy, no i zmniejsza się realna moc palnika. Po nagrzaniu się butli i jej zawartości do temperatury otoczenia - palnik znów będzie pracował ze swoją mocą nominalną...

 

 

 

Jaki jest wniosek? Grzejcie wolniej, mniejszym płomieniem...

Napisano

Podgrzewanie butli może być trochę niebezpieczne myślę. Reasumując czy idzie kupić reduktor którym można manipulować podawanie ilości gazu? Moje nagrzewnice nie mają regulacji temperatury czy przepływu gazu

Są podgrzewacze silikonowe ale cena oscyluje w kwotach 700-900 cebulionow 🙄

Napisano

Może głupotkę napiszę ale kiedyś oglądałem filmik na youtube odnośnie propanu i propan-butanu. To chyba ten.
Może tam znajdziesz jakieś wyjaśnienie problemu. Chyba trzeba obejrzeć do końca.

 

Napisano
1 godzinę temu, marcinek310 napisał:

Dokładnie, więc wracając do tego pytania czy jak nabije butle samym propanem to problem zniknie? 

Gaz się rozpręża i wtedy butla się szroni. To kwestia fizyki i ciśnienia przy rozprężaniu. Wystarczy zrobić eksperyment ze zwykłą zapalniczką i wypuścić sam gaz. Zawór będzie oszroniony albo zimny.

Napisano

Mam na początek 2 istotne uwagi, bo moc 45 kW to bardzo dużo.

Po pierwsze, wymaga to dużych ilości powietrza do spalania, a więc intensywnego napływu świeżego i zimnego powietrza. 

Po drugie, do powietrza wewnętrznego trafia dużo pary wodnej, bo to jeden z produktów spalania gazu. A nie mamy przecież odprowadzenia spalin.

Trzeba więc uważać, żeby nie narobić problemów przy takim sposobie ogrzewania.

 

Co do samego problemu szronienia i spadku wydatku gazu.

Zmiana na czysty propan ma szansę nieco pomóc. Dlaczego? Bo butan przestaje odparowywać w temperaturze ok. 0°C. Dlatego kiedy temperatura samej butli spada poniżej 0°C to pojawia się problem z odparowywaniem gazu i podawaniem go do nagrzewnicy. 

Drugi stary sposób na kłopoty z odparowywaniem to wstawienie butli gazowej do dużego naczynia z wodą, np. kastry budowlanej. Butla odbiera wtedy ciepło z wody, znacznie skuteczniej niż z samego powietrza.

Jeszcze inna metoda to podłączenie 2 butli, z 2 reduktorami do wspólnego kolektora i z niego zasilanie nagrzewnicy. Ale coś takiego widziałem tylko jako tymczasowe zasilanie kotła, przed podłączeniem domu do zbiornika LPG.

 

Napisano
2 godziny temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Bo butan przestaje odparowywać w temperaturze ok. 0°C. Dlatego kiedy temperatura samej butli spada poniżej 0°C to pojawia się problem z odparowywaniem gazu i podawaniem go do nagrzewnicy. 

No, pojawia się... Ale przecież LPG jest użytkowany przy niższych temperaturach... wprawdzie skład zimowego gazu jest nieco inny, ale dalej jest w nim i butan i propan... Letni LPG bez problemu pracuje i do -15 stopni... Sam butan ma temperaturę wrzenia -0,5 stopnia, ale w mieszance, zależnie od składu zachowuje się nieco inaczej...

 

 A szronienie butli następuje ZAWSZE przy intensywnym odparowywaniu z ciekłej fazy gazu {np. CO2), czy mieszanki - tak jak LPG, czy tutaj propan-butan...

 

W pomysł z zanurzeniem butli w wodzie (nawet podgrzewanej -  ABY TUTAJ NIE NA OGNISKU:zalamka::wallbash:) jest bardzo dobrym pomysłem!!!

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...