Marcin Najemnik Napisano 19 listopada 2020 Udostępnij #1 Napisano 19 listopada 2020 Witam serdecznie! Budynek drewniany z 1903r. Wspólnota mieszkaniowa na początku roku uchwaliła decyzję na podjęcie kredytu i remont. I się zaczęło. Nie wiem czy wyprowadzać się już, czy jeszcze poczekać.. Co o tym myślicie? Czy takie "ocieplenie" coś da? Oczywiście poza negatywnymi skutkami tj. zawilgocenie drewna.. Pozdrawiam i czekam na opinie! Link do komentarza
PeZet Napisano 19 listopada 2020 Udostępnij #2 Napisano 19 listopada 2020 Żeby odpowiedzieć na Twoje pytanie, musimy wiedzieć: - jakiej grubości jest ocieplenie? - jakiej grubości jest ściana i z jakich składa się warstw. Te parametry są potrzebne, żeby obliczyć punkt rosy, bo to od niego zależy, czy drewno ma szansę gnić, czy nic mu nie będzie. Z pewnością lepiej by było, gdyby ścianę z drewna ocieplić wełną, ale nic jeszcze nie jest przesądzone. Podaj w/w parametry. Link do komentarza
Budujemy Dom - budownictwo ogólne Napisano 20 listopada 2020 Udostępnij #3 Napisano 20 listopada 2020 17 godzin temu, Marcin Najemnik napisał: Witam serdecznie! Budynek drewniany z 1903r. Wspólnota mieszkaniowa na początku roku uchwaliła decyzję na podjęcie kredytu i remont. I się zaczęło. Nie wiem czy wyprowadzać się już, czy jeszcze poczekać.. Co o tym myślicie? Czy takie "ocieplenie" coś da? Oczywiście poza negatywnymi skutkami tj. zawilgocenie drewna.. Pozdrawiam i czekam na opinie! Moim skromnym zdaniem, za jakiś czas będzie jedna wielka zgnilizna pod tym styropianem. Obym się mylił. Link do komentarza
Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne Napisano 20 listopada 2020 Udostępnij #4 Napisano 20 listopada 2020 Podstawowe pytanie to raczej czy pomiędzy tym styropianem i istniejącą ścianą pozostawiono szczelinę wentylacyjną, albo chociaż użyto styropianu ryflowanego? Może te widoczne u góry pasy styropianu to taki ruszt dystansowy pod płyty? Szczelina musi być oczywiście drożna - otwarta u dołu i u góry. Bo inaczej nie widzę szans na utrzymanie ścian budynku w stanie suchym. Jakie by nie były ich warstwy, nie ma idealnie szczelnych paroizolacji, a do tego w starym budynku trzeba się liczyć z tym, że miejscowo parametry ściany są zupełnie inne od założonych. Przy okazji, w lewym dolnym rogu okna styropian jest źle ułożony. Potem tynk może tu pękać. Link do komentarza
aru Napisano 20 listopada 2020 Udostępnij #5 Napisano 20 listopada 2020 przy takim zwentylowaniu tego styro to gdzie tu jakikolwiek sens ocieplenia? ja bym się wyprowadził lub pozwał wspólnotę gdybym do niej należał za taki pomysł moim zdaniem jedyne co to ruszt (drewniany) wełna, wiatroizolacja i ponownie drewno też na ruszcie a konserwator zabytków tym się nie interesował? Link do komentarza
Budujemy Dom - budownictwo i instalacje Napisano 20 listopada 2020 Udostępnij #6 Napisano 20 listopada 2020 Teoretycznie rozwiązanie prawidłowe chroniące drewnianą ściaę przed zawilgoceniem, niemniej przydałaby się jeszcze osłona z wiatroizolacji (na drewnie) zabezpieczająca przed zamakaniem przez elewację w wyniku przenikającej wody oapdowej. Szczelina wentylacyjna pod zasdniczą warstwą ocieplenia nie ma znaczącego wpływu na ciepłochronność przegrody - we wszystkich materiałach termoizolacyjnych izolatorem jest zawarte w nich powietrze, a intesywność cyrkulacji można dostasować do potrzeb wynikajacych z odprowadzenia wilgoci poprzez regulację przekroju wlotów np. w listwie startowej. Link do komentarza
Budujemy Dom - budownictwo ogólne Napisano 20 listopada 2020 Udostępnij #7 Napisano 20 listopada 2020 Czy stan tego poszycia/konstrukcji drewnianej jest OK. O to nie zapytałem w pierwszym poście. Taka termomodernizacja jest ogromnym kompromisem. Tu by się przydało poszycie z desek i unikanie robót mokrych. Oczywiście wiatroizolacja, jak wspomniał Ekspert Cezary, w celu ochrony drewna przed wilgocią. Link do komentarza
Marcin Najemnik Napisano 20 listopada 2020 Autor Udostępnij #8 Napisano 20 listopada 2020 (edytowany) Przepraszam za zwłokę, już odpowiadam na pytania. Dom położony jest około 50 metrów od rzeki. Jest podpiwniczony, jednak fundamenty nie zostały ocieplone. Styropian zwykły 15 cm, nie ryflowany. Te "listwy" przykręcone są na czarne wkręty w miejscach gdzie ściana była krzywa. Czyli połowa domu tak wygląda :-P Budynek nie jest wpisany na listę zabytków, chociaż z racji wieku, zdaje się powinien. Budynek stał od kilku lat z dużymi ubytkami otynkowania, więc drzewo na pewno nie jest suche. O drewnojadach się nie wypowiem, bo nie analizowałem tej kwestii, aczkolwiek kilka miejsc jest/było widocznie zaatakowanych. Aaa.. Ściana kwadratowy bal około 20 cm grubości. Z tego co się orientuję na styropian będzie położona struktura. Ps. Ocieplenie jest do szczytu ścian, na górze zaizolowane pianą :-) Edytowano 20 listopada 2020 przez Marcin Najemnik (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 20 listopada 2020 Udostępnij #10 Napisano 20 listopada 2020 (edytowany) Marcinie Najemniku, no więc lekko podłubałem i tak oto masz tutaj wykres Moliera.: Pozwala on wyznaczyć punkt rosy. Obsługę znajdziesz w sieci na youtube. A żeby Cię nie zostawić z tą żabą, dodam, jak według mnie sprawa wygląda. Punkt rosy dla 20 st C w domu i wilgotności powietrza około 50% ( nie wnikajmy co to za wilgotność względna czy inna, bośmy amatorzy) wypada poniżej 10 stC. Twoja ściana ma 20cm i jest z drewna, w niej tak wygląda rozkład temperatury (załączam zrzut z ekranu OZC - drewnodom.jpg - widoczny na dole posta). Wg mnie wychodzi na to, że ta Twoja ściana jest tak gruba, że musiałbyś mieć wilgotność powietrza na poziomie 91%, żeby zacząć się martwić. No i na zewnątrz musiałoby być -20stC Na załączonym jpegu: patrząc od lewej strony masz wnętrze domu, potem mur z drewna, potem styropian. Liczby to wartości temperatury. Jak już nauczysz się obsługiwać Moliera, to zobaczysz, że gdzieś przy temperaturze około 9stC i wilgotności rzędu 91% pojawia się skraplanie pary wodnej, czyli to ryzyko zgnilizny. Tobie to nie grozi. Howgh PeZet Edytowano 20 listopada 2020 przez PeZet (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Marcin Najemnik Napisano 20 listopada 2020 Autor Udostępnij #11 Napisano 20 listopada 2020 3 godziny temu, PeZet napisał: Marcinie Najemniku, no więc lekko podłubałem i tak oto masz tutaj wykres Moliera.: Pozwala on wyznaczyć punkt rosy. Obsługę znajdziesz w sieci na youtube. A żeby Cię nie zostawić z tą żabą, dodam, jak według mnie sprawa wygląda. Punkt rosy dla 20 st C w domu i wilgotności powietrza około 50% ( nie wnikajmy co to za wilgotność względna czy inna, bośmy amatorzy) wypada poniżej 10 stC. Twoja ściana ma 20cm i jest z drewna, w niej tak wygląda rozkład temperatury (załączam zrzut z ekranu OZC - drewnodom.jpg - widoczny na dole posta). Wg mnie wychodzi na to, że ta Twoja ściana jest tak gruba, że musiałbyś mieć wilgotność powietrza na poziomie 91%, żeby zacząć się martwić. No i na zewnątrz musiałoby być -20stC Na załączonym jpegu: patrząc od lewej strony masz wnętrze domu, potem mur z drewna, potem styropian. Liczby to wartości temperatury. Jak już nauczysz się obsługiwać Moliera, to zobaczysz, że gdzieś przy temperaturze około 9stC i wilgotności rzędu 91% pojawia się skraplanie pary wodnej, czyli to ryzyko zgnilizny. Tobie to nie grozi. Howgh PeZet Dziękuję bardzo za odpowiedź . Przynam, że trochę się uspokoiłem. Czy takie ocieplenie coś da? W sensie. Czy w domu będzie cieplej? Link do komentarza
PeZet Napisano 21 listopada 2020 Udostępnij #12 Napisano 21 listopada 2020 No pewnie! To bardzo uczciwe ocieplenie. Nie tyle będzie cieplej, co... wolniej będzie robić się zimno. Inaczej mówiąc, ogrzewanie będzie mniej kosztować, bo żadziej trzeba będzie dorzucać do przysłowiowego pieca. 1 Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się