Skocz do zawartości

Wentylacja dachu - konieczne są przestrzenie wentylacyjne


Recommended Posts

W polskim klimacie nieuniknione jest powstawanie skroplin w dachu. Ważne by jeśli powstaną ku temu odpowiednie warunki, miały szansę na odparowanie i aby w rocznym bilansie wilgoci więcej jej wyszło z dachu, niż w nim pozostało. Podstawowym sposobem uzyskania takiego efektu jest wentylowanie dachu.


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/stan-surowy/dachy-i-rynny/a/14105-wentylacja-dachu-konieczne-sa-przestrzenie-wentylacyjne

Link do komentarza
Gość Robert Śląsk
Witam,mieszkamy w domu dwu piętrowym ,nie ocieplonym w którym na zimnych ścianach skrapla się para i powstaje pleśń .Kształt dachu: koperta o nachyleniu 10-30%. Niskie poddasze wyłożone wełna mineralna.Posiadamy 2 kominy do wetylacyjnych podłaczony jest tylko okap w kuchni i łazience. Czy jak zrobie pod sufitem otwory wentylacyjne rozwiąże to problem?
Link do komentarza

Jak grube są ściany i z czego wykonane, jak rozwiązana jest wentylacja w pomieszczeniach, w których pojawia się pleśń, co to są za pomieszczenia? Do powstania pleśni potrzebne są zarodniki (pewno są w każdym mieszkaniu) i dodatkowo warunki odpowiednie do rozwoju ->odpowiednia wilgotność i temperatura na powierzchni. Jednego można być pewnym Udało ci się je spełnić. Teraz trzeba sie tego pozbyć przez zmianę warunków.

 

Link do komentarza

Wentylacja wymaga zapewnienia nawiewu i wywiewu - sam wylot nie wystarczy. Pytanie tak szczelne są okna ? Na podaszu w zasadzie powinna być wentylacja mechaniczna  (niski kanał - mały ciąg) i można to rozwiązać w sposób pośredni,  zapewniając przepływ powietrza między pokojem a łazienką/kuchnią,   instalując  np. wentylator hybrydowy w kominie oraz nawiewniki w oknach. Oczywiście ściany też powinny być ocieplone.

Link do komentarza
Dnia 14.11.2020 o 08:46, Gość Robert Śląsk napisał:

Czy jak zrobie pod sufitem otwory wentylacyjne rozwiąże to problem?

1. Na początek to powinieneś wiecej przewietrzac pomieszczenia.

2. Czy wszystkie pomieszczenia są normalnie grzane? czy tez część jest "zimnych"?

3. Musisz mieć nawiew minimum do kuchni i łazienki.

4. Jakie masz okna - szczelne czy starego typu. Jeśli szczelne - to rozstrzelnij je na poczatek.

5. Jakie masz sciany i na jaka temperaturę grzejesz w domu?

Link do komentarza
18 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Wentylacja wymaga zapewnienia nawiewu i wywiewu - sam wylot nie wystarczy. Pytanie tak szczelne są okna ? Na podaszu w zasadzie powinna być wentylacja mechaniczna  (niski kanał - mały ciąg) i można to rozwiązać w sposób pośredni,  zapewniając przepływ powietrza między pokojem a łazienką/kuchnią,   instalując  np. wentylator hybrydowy w kominie oraz nawiewniki w oknach. Oczywiście ściany też powinny być ocieplone.

I oczywiście podcięcia w drzwiach łazienkowych normowe lub otwory. To nie zadziała w 100%. Przerabiałem to. Racja - nawiew w oknach przez nawiewniki higrosterowane np. + wylot do wolnego kanału wentylacyjnego.

Link do komentarza
Dzień dobry, Mamy strych nieużytkowy, nieocieplony nad częścią mieszkalną. Dach pokryty deską, papą - blachodachówką. Po 10 latach daje się zauważyć pleśń na krokwiach i deskach na strychu. Na etapie budowy nieświadomy problemu, wentylacja została zaniedbana. Czy wystarczy zrobić otwory wentylacyjne na ścianach (pod kalenicą) o średnicy 100-140mm?
Link do komentarza
46 minut temu, Gość Zbyszek napisał:

 Czy wystarczy zrobić otwory wentylacyjne na ścianach (pod kalenicą) o średnicy 100-140mm?

Swojego czasu czytałem na ten temat, bo miałem podobny kłopot. i znalazłem dwa warianty.

 

Chodzi o to, żeby pole wywiewów  było takie jak pole szczelin wentylacyjnych w okapie. Policz jaką w sumie długość ma u Ciebie szczelina pod wszystkimi okapami dachu, pomnóż to przez szerokość tych szczelin i otrzymasz wynik. To jest pole powierzchni i taki powinien być wylot w kalenicy (mniej więcej).

Mój dom ma wlot wentylacji połaci dachu pod okapem: dwie szczeliny po 11 m, szerokie na 3cm, to daje 2 x 11m x 0,03m = 0,66 m2! 

To jest 1m x 66cm. Taką bym musiał wywalić dziurę. 

Więc lepiej mieć szczelinę w kalenicy. I to jest wariant pierwszy. Więc zrobiłem jak trzeba i wyciąłem szczelinę w kalenicy. [dopisałem: szczelina po długości 11m szeroka na mniej więcej 6-7cm]

 

Sposób drugi: liczyć na szczęście i po prostu wstawić dwie kratki w w szczytach największe, na jakie się zdecydujemy.

 

Pozdrowienia,

PeZet

 

Edytowano przez PeZet (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
7 godzin temu, Gość Zbyszek napisał:

Dzień dobry, Mamy strych nieużytkowy, nieocieplony nad częścią mieszkalną. Dach pokryty deską, papą - blachodachówką. Po 10 latach daje się zauważyć pleśń na krokwiach i deskach na strychu. Na etapie budowy nieświadomy problemu, wentylacja została zaniedbana. Czy wystarczy zrobić otwory wentylacyjne na ścianach (pod kalenicą) o średnicy 100-140mm?

skoro masz strych nieużytkowy nieoceplony - to jak go zwentylujesz - a musisz - to będziesz miał duże straty ciepła na niższej kondygnacji.

Więc albo masz ocieplenie stropu pod strychem, albo musisz je zrobić. 

Otwory na ścianach pod kalenicą wywiewne trzeba zrobić. Do tego musza być otwory nawiewne pod okapami - najlepie równomierne rozmieszczone - bo chodzi o to, by powietrze nawiewające przemiatało równomiernie cały strych, a nie tylko niektóre jego części. Im niższy częsci strychu, tym gorsze możliwości takiego przewiewania np jednym trzy dwoma otworami.

 

 

Link do komentarza
22 minuty temu, zenek napisał:

skoro masz strych nieużytkowy nieoceplony - to jak go zwentylujesz - a musisz - to będziesz miał duże straty ciepła na niższej kondygnacji.

Więc albo masz ocieplenie stropu pod strychem, albo musisz je zrobić. 

Kiedyś myślałem że jak zrobię szczelinę wentylującą połać, to mi nią wywieje ciepło, bo wełna będzie marzła. Aż w końcu dach mi zaczął pleśnieć i kiedy zrobiłem jak trzeba, to okazało się, że i pleśni nie ma, i wyziębień nie ma, a strych nieużytkowy zwentylowany nie wychładza mi poddasza.

Ale fakt, że nieocieplony strych mam odcięty od części mieszkalnej sufitem z ociepleniem grubości 35 cm.

Link do komentarza
8 godzin temu, PeZet napisał:

Kiedyś myślałem że jak zrobię szczelinę wentylującą połać, to mi nią wywieje ciepło, bo wełna będzie marzła. Aż w końcu dach mi zaczął pleśnieć i kiedy zrobiłem jak trzeba, to okazało się, że i pleśni nie ma, i wyziębień nie ma, a strych nieużytkowy zwentylowany nie wychładza mi poddasza.

Ale fakt, że nieocieplony strych mam odcięty od części mieszkalnej sufitem z ociepleniem grubości 35 cm.

Nie może ci wywiać ciepła spod 35 cm, czyli solidnej termoizolacji :12_slight_smile:

 

W takim wypadku dach w niedużym procencie chroni przed stratą ciepła, ale chroni też,bo p. otwarty wiatr jest czynnikiem wychładzającym, co widzę u siebie. Na wschodzie zacisznie i cieplej, na zachodzie wietrznie i chłodniej, oraz bardziej mokro z racji zacinającego deszczu. Oczywiście nie mokro wśrodku, jednak elewacja brdziej narażona.

Link do komentarza
10 godzin temu, PeZet napisał:

Kiedyś myślałem że jak zrobię szczelinę wentylującą połać, to mi nią wywieje ciepło, bo wełna będzie marzła. Aż w końcu dach mi zaczął pleśnieć i kiedy zrobiłem jak trzeba, to okazało się, że i pleśni nie ma, i wyziębień nie ma, a strych nieużytkowy zwentylowany nie wychładza mi poddasza.

Ale fakt, że nieocieplony strych mam odcięty od części mieszkalnej sufitem z ociepleniem grubości 35 cm.

Czyli sam sobie odpowiedziałeś. Jest cyrkulacja powietrza na poddaszu i pod połacią, ale nie ma to wpływu na pomieszczenia poniżej bo masz skuteczną warstwę izolacji termicznej.

Rozumiem, że wentylacja połaci zrealizowana w podobny/identyczny sposób?

216958-5909-790x0_wentylacja-dachu1-budu

Link do komentarza
2 godziny temu, zenek napisał:

Myślę, że sam dach (połać) (i poddasze) PeZet ma nieocieplone :12_slight_smile:

Tu jest mój dziennik budowy. Dosyć dokładnie wszystko udokumentowałem, również ocieplanie dachu i szczelinę wentylowania połaci. 

https://forum.budujemydom.pl/topic/11215-dziennik-pezeta/

 

A stąd mniej więcej zaczyna się przygoda z wentylacją połaci dachu, okraszona dyskusjami forumowymi:

https://forum.budujemydom.pl/topic/11215-dziennik-pezeta/?do=findComment&comment=495016

 

Link do komentarza
  • 10 miesiące temu...

Super materiał, dzięki! Ale nadal nie do końca wiem co z naturalną wentylacją? Zastanawiamy się z żoną nad tym systemem, ale powiem szczerze, że nie wiem czy efektywniejszy nie będzie system grawitacyjny. Ten drugi -przynajmniej z założenia - lepiej sprawdzi się w dużych i wysokich wnętrzach, ale czy w np. domu z poddaszem nie będzie okej? Jak ktoś ma doświadczenie w tym temacie to bardzo chętnie posłucham.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Wybór odpowiedniej powłoki ochronnej dla blachy trapezowej jest kluczowy dla zapewnienia jej trwałości, estetyki oraz odporności na różne czynniki zewnętrzne. Powłoki te różnią się między sobą pod względem ochrony przed korozją, trwałości koloru oraz odporności na uszkodzenia mechaniczne. Najtrwalsze są powłoki poliuretanowe z gwarancją do 50 lat! Powłoki mamy opisane na stronie: https://pruszynski.com.pl/produkt/powloki-ochronne/ a pełna kolorystyka podana jest przy każdym produkcie, np. dla blachodachówki MODUS: https://pruszynski.com.pl/produkt/pokrycia-dachowe/blachodachowka-panelowa-modulowa/modus/ Ceny dostępne są w cenniku, lub w wycenach w hurtowniach współpracujących: https://pruszynski.com.pl/pobierz/#file-29
    • Raz w miesiącu trzeba zużyć całą wodę,  lub wygrzać do temperatury 55*C. 
    • Twoje pieniądze, ty wybierasz.
    • Sufit, ok. Ale ściany nie, pomniejsza przestrzeń życiową i ciągle generuje koszty remontów.
    • Komentarz dodany przez Budowlaniec Mirek: Rozumiem, że jest to materiał reklamowy, jednak należy sprostować ważne sprawy, jakie zostały mocno skrzywione. 1. Nieprawdą jest, że papy bitumiczne trzeba układać w dwóch warstwach. Prawie każdy producent pap posiada w swoim asortymencie po kilka odmian pap do układania w systemie jedno warstwowym. 2. Co do łatwości montaży, to można powiedzieć, że jest całkowicie odwrotnie. Wiadomo, że prawidłowy montaż jest piętą Achillesową dla wielu wykonawców. Jednak montaż pap jest łatwiejszy i nie wymaga tak skomplikowanej znajomości wykonania wielu elementów. Papę przygrzewa się całą powierzchnią do podłoża, więc trzyma się wyjątkowo mocno, a membrana? Każdy łącznik mocujący membranę PCV do podłoża przebija ją, a to powoduje powstanie potencjalnego miejsca przeciekania wody. Papy nie potrzeba przebijać aby ją zgrzać do podłoża. Kolejny element to połączenia papy czy membrany z obróbkami dachowymi. Membrany trzeba bardzo dokładnie przykleić do tych obróbek, bo inaczej będą miejsca przecieku, wręcz jest konieczne wykonanie łatek które będą uszczelniały. A dobrze przygrzana papa z widocznym wypływem masy od razu pokazuje prawidłowość wykonania połączenia. 3. A gdy nawet przyjmiemy, że papę należy układać w dwóch warstwach, to ta niedogodność daje wielką przewagę gdy zaczniemy porównywać sposób montażu i gwarancję szczelnego wykonania pokrycia. Przy układaniu dwóch warstw papy zakłady pierwszej warstwy są przesunięte względem zakładów drugiej warstwy. To daje gwarancję całkowitej szczelność, nawet gdyby jakiś zakład był wykonaniu mniej starannie. Natomiast membrana układana w jednej warstwie wymaga wyjątkowo uważnego łączenia pasów membrany, bo każda nieuwaga od razu odbije się brakiem szczelności i woda będzie zalewała wnętrze budowli. Więc co jest łatwiej zamontować - bezdyskusyjnie papa jest zwycięzcą.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...