Skocz do zawartości

Wentylacja dachu - konieczne są przestrzenie wentylacyjne


Recommended Posts

Napisano

W polskim klimacie nieuniknione jest powstawanie skroplin w dachu. Ważne by jeśli powstaną ku temu odpowiednie warunki, miały szansę na odparowanie i aby w rocznym bilansie wilgoci więcej jej wyszło z dachu, niż w nim pozostało. Podstawowym sposobem uzyskania takiego efektu jest wentylowanie dachu.


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/stan-surowy/dachy-i-rynny/a/14105-wentylacja-dachu-konieczne-sa-przestrzenie-wentylacyjne

Gość Robert Śląsk
Napisano
Witam,mieszkamy w domu dwu piętrowym ,nie ocieplonym w którym na zimnych ścianach skrapla się para i powstaje pleśń .Kształt dachu: koperta o nachyleniu 10-30%. Niskie poddasze wyłożone wełna mineralna.Posiadamy 2 kominy do wetylacyjnych podłaczony jest tylko okap w kuchni i łazience. Czy jak zrobie pod sufitem otwory wentylacyjne rozwiąże to problem?
Napisano

Jak grube są ściany i z czego wykonane, jak rozwiązana jest wentylacja w pomieszczeniach, w których pojawia się pleśń, co to są za pomieszczenia? Do powstania pleśni potrzebne są zarodniki (pewno są w każdym mieszkaniu) i dodatkowo warunki odpowiednie do rozwoju ->odpowiednia wilgotność i temperatura na powierzchni. Jednego można być pewnym Udało ci się je spełnić. Teraz trzeba sie tego pozbyć przez zmianę warunków.

 

Napisano

Wentylacja wymaga zapewnienia nawiewu i wywiewu - sam wylot nie wystarczy. Pytanie tak szczelne są okna ? Na podaszu w zasadzie powinna być wentylacja mechaniczna  (niski kanał - mały ciąg) i można to rozwiązać w sposób pośredni,  zapewniając przepływ powietrza między pokojem a łazienką/kuchnią,   instalując  np. wentylator hybrydowy w kominie oraz nawiewniki w oknach. Oczywiście ściany też powinny być ocieplone.

Napisano
Dnia 14.11.2020 o 08:46, Gość Robert Śląsk napisał:

Czy jak zrobie pod sufitem otwory wentylacyjne rozwiąże to problem?

1. Na początek to powinieneś wiecej przewietrzac pomieszczenia.

2. Czy wszystkie pomieszczenia są normalnie grzane? czy tez część jest "zimnych"?

3. Musisz mieć nawiew minimum do kuchni i łazienki.

4. Jakie masz okna - szczelne czy starego typu. Jeśli szczelne - to rozstrzelnij je na poczatek.

5. Jakie masz sciany i na jaka temperaturę grzejesz w domu?

Napisano
18 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Wentylacja wymaga zapewnienia nawiewu i wywiewu - sam wylot nie wystarczy. Pytanie tak szczelne są okna ? Na podaszu w zasadzie powinna być wentylacja mechaniczna  (niski kanał - mały ciąg) i można to rozwiązać w sposób pośredni,  zapewniając przepływ powietrza między pokojem a łazienką/kuchnią,   instalując  np. wentylator hybrydowy w kominie oraz nawiewniki w oknach. Oczywiście ściany też powinny być ocieplone.

I oczywiście podcięcia w drzwiach łazienkowych normowe lub otwory. To nie zadziała w 100%. Przerabiałem to. Racja - nawiew w oknach przez nawiewniki higrosterowane np. + wylot do wolnego kanału wentylacyjnego.

Napisano
Dzień dobry, Mamy strych nieużytkowy, nieocieplony nad częścią mieszkalną. Dach pokryty deską, papą - blachodachówką. Po 10 latach daje się zauważyć pleśń na krokwiach i deskach na strychu. Na etapie budowy nieświadomy problemu, wentylacja została zaniedbana. Czy wystarczy zrobić otwory wentylacyjne na ścianach (pod kalenicą) o średnicy 100-140mm?
Napisano (edytowany)
46 minut temu, Gość Zbyszek napisał:

 Czy wystarczy zrobić otwory wentylacyjne na ścianach (pod kalenicą) o średnicy 100-140mm?

Swojego czasu czytałem na ten temat, bo miałem podobny kłopot. i znalazłem dwa warianty.

 

Chodzi o to, żeby pole wywiewów  było takie jak pole szczelin wentylacyjnych w okapie. Policz jaką w sumie długość ma u Ciebie szczelina pod wszystkimi okapami dachu, pomnóż to przez szerokość tych szczelin i otrzymasz wynik. To jest pole powierzchni i taki powinien być wylot w kalenicy (mniej więcej).

Mój dom ma wlot wentylacji połaci dachu pod okapem: dwie szczeliny po 11 m, szerokie na 3cm, to daje 2 x 11m x 0,03m = 0,66 m2! 

To jest 1m x 66cm. Taką bym musiał wywalić dziurę. 

Więc lepiej mieć szczelinę w kalenicy. I to jest wariant pierwszy. Więc zrobiłem jak trzeba i wyciąłem szczelinę w kalenicy. [dopisałem: szczelina po długości 11m szeroka na mniej więcej 6-7cm]

 

Sposób drugi: liczyć na szczęście i po prostu wstawić dwie kratki w w szczytach największe, na jakie się zdecydujemy.

 

Pozdrowienia,

PeZet

 

Edytowano przez PeZet (zobacz historię edycji)
Napisano

W wentylacji połaci nie patrzy się na wymiany powietrza na godzinę, tylko na pole powierzchni szczeliny wentylacyjnej. No i nie ma tam innej wentylacji poza cugiem. Wymiany powietrza na godzinę dotyczą wentylacji w pomieszczeniach gdzie się mieszka. 

Napisano
7 godzin temu, Gość Zbyszek napisał:

Dzień dobry, Mamy strych nieużytkowy, nieocieplony nad częścią mieszkalną. Dach pokryty deską, papą - blachodachówką. Po 10 latach daje się zauważyć pleśń na krokwiach i deskach na strychu. Na etapie budowy nieświadomy problemu, wentylacja została zaniedbana. Czy wystarczy zrobić otwory wentylacyjne na ścianach (pod kalenicą) o średnicy 100-140mm?

skoro masz strych nieużytkowy nieoceplony - to jak go zwentylujesz - a musisz - to będziesz miał duże straty ciepła na niższej kondygnacji.

Więc albo masz ocieplenie stropu pod strychem, albo musisz je zrobić. 

Otwory na ścianach pod kalenicą wywiewne trzeba zrobić. Do tego musza być otwory nawiewne pod okapami - najlepie równomierne rozmieszczone - bo chodzi o to, by powietrze nawiewające przemiatało równomiernie cały strych, a nie tylko niektóre jego części. Im niższy częsci strychu, tym gorsze możliwości takiego przewiewania np jednym trzy dwoma otworami.

 

 

Napisano
22 minuty temu, zenek napisał:

skoro masz strych nieużytkowy nieoceplony - to jak go zwentylujesz - a musisz - to będziesz miał duże straty ciepła na niższej kondygnacji.

Więc albo masz ocieplenie stropu pod strychem, albo musisz je zrobić. 

Kiedyś myślałem że jak zrobię szczelinę wentylującą połać, to mi nią wywieje ciepło, bo wełna będzie marzła. Aż w końcu dach mi zaczął pleśnieć i kiedy zrobiłem jak trzeba, to okazało się, że i pleśni nie ma, i wyziębień nie ma, a strych nieużytkowy zwentylowany nie wychładza mi poddasza.

Ale fakt, że nieocieplony strych mam odcięty od części mieszkalnej sufitem z ociepleniem grubości 35 cm.

Napisano
8 godzin temu, PeZet napisał:

Kiedyś myślałem że jak zrobię szczelinę wentylującą połać, to mi nią wywieje ciepło, bo wełna będzie marzła. Aż w końcu dach mi zaczął pleśnieć i kiedy zrobiłem jak trzeba, to okazało się, że i pleśni nie ma, i wyziębień nie ma, a strych nieużytkowy zwentylowany nie wychładza mi poddasza.

Ale fakt, że nieocieplony strych mam odcięty od części mieszkalnej sufitem z ociepleniem grubości 35 cm.

Nie może ci wywiać ciepła spod 35 cm, czyli solidnej termoizolacji :12_slight_smile:

 

W takim wypadku dach w niedużym procencie chroni przed stratą ciepła, ale chroni też,bo p. otwarty wiatr jest czynnikiem wychładzającym, co widzę u siebie. Na wschodzie zacisznie i cieplej, na zachodzie wietrznie i chłodniej, oraz bardziej mokro z racji zacinającego deszczu. Oczywiście nie mokro wśrodku, jednak elewacja brdziej narażona.

Napisano
10 godzin temu, PeZet napisał:

Kiedyś myślałem że jak zrobię szczelinę wentylującą połać, to mi nią wywieje ciepło, bo wełna będzie marzła. Aż w końcu dach mi zaczął pleśnieć i kiedy zrobiłem jak trzeba, to okazało się, że i pleśni nie ma, i wyziębień nie ma, a strych nieużytkowy zwentylowany nie wychładza mi poddasza.

Ale fakt, że nieocieplony strych mam odcięty od części mieszkalnej sufitem z ociepleniem grubości 35 cm.

Czyli sam sobie odpowiedziałeś. Jest cyrkulacja powietrza na poddaszu i pod połacią, ale nie ma to wpływu na pomieszczenia poniżej bo masz skuteczną warstwę izolacji termicznej.

Rozumiem, że wentylacja połaci zrealizowana w podobny/identyczny sposób?

216958-5909-790x0_wentylacja-dachu1-budu

Napisano (edytowany)
6 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Rozumiem, że wentylacja połaci zrealizowana w podobny/identyczny sposób?

Myślę, że sam dach (połać) (i poddasze) PeZet ma nieocieplone :12_slight_smile:

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Napisano
2 godziny temu, zenek napisał:

Myślę, że sam dach (połać) (i poddasze) PeZet ma nieocieplone :12_slight_smile:

Tu jest mój dziennik budowy. Dosyć dokładnie wszystko udokumentowałem, również ocieplanie dachu i szczelinę wentylowania połaci. 

https://forum.budujemydom.pl/topic/11215-dziennik-pezeta/

 

A stąd mniej więcej zaczyna się przygoda z wentylacją połaci dachu, okraszona dyskusjami forumowymi:

https://forum.budujemydom.pl/topic/11215-dziennik-pezeta/?do=findComment&comment=495016

 

  • 10 miesiące temu...
Napisano

Super materiał, dzięki! Ale nadal nie do końca wiem co z naturalną wentylacją? Zastanawiamy się z żoną nad tym systemem, ale powiem szczerze, że nie wiem czy efektywniejszy nie będzie system grawitacyjny. Ten drugi -przynajmniej z założenia - lepiej sprawdzi się w dużych i wysokich wnętrzach, ale czy w np. domu z poddaszem nie będzie okej? Jak ktoś ma doświadczenie w tym temacie to bardzo chętnie posłucham.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Taras z naturalnego drewna to inwestycja w estetykę i komfort przestrzeni zewnętrznej. Aby jednak drewno zachowało swoje walory na długie lata, kluczowa jest odpowiednia impregnacja i konserwacja już na etapie przygotowania desek. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób impregnacji nowej deski tarasowej, oparty na produktach marki OSMO. 1. Wstępna impregnacja – WR Aqua Osmo Pierwszym krokiem jest wstępne zabezpieczenie desek. Impregnat WR Aqua Osmo to bezbarwny środek ochronny na bazie wody, który skutecznie zabezpiecza drewno przed sinizną, pleśnią oraz szkodnikami. Kiedy? Impregnację wykonujemy przed montażem, najlepiej 2 dni przed planowanym olejowaniem. Jak? Środek nanosimy pędzlem lub wałkiem na wszystkie powierzchnie deski – zarówno widoczne, jak i niewidoczne – w jednej warstwie. Po co? Zapewnia to równomierną ochronę drewna i zapobiega jego degradacji od środka. 2. Olejowanie przed montażem – Osmo Olej Tarasowy Po upływie co najmniej 48 godzin od impregnacji WR Aqua, przystępujemy do pierwszego olejowania. Produkt: Olej tarasowy OSMO – bezbarwny lub kolorystycznie dobrany do naturalnego odcienia deski. Jak? Nakładamy z dwóch stron deski cienką warstwę oleju, używając pędzla, szmatki lub wałka. Pozwalamy na dokładne wchłonięcie i wyschnięcie. Dlaczego? Takie przygotowanie pozwala zabezpieczyć również powierzchnie deski, które po montażu będą niewidoczne, co znacząco zwiększa trwałość całej konstrukcji. 3. Montaż desek i finalne wykończenie Po wyschnięciu oleju przystępujemy do montażu tarasu. Gdy deski są już solidnie zamocowane, możemy wykonać drugą warstwę oleju tarasowego – tym razem tylko na widocznej stronie. Cel: Ta warstwa nadaje ostateczny wygląd i zapewnia pełną ochronę przed działaniem czynników atmosferycznych – deszczu, UV i zmian temperatury. Wskazówka: Prace najlepiej prowadzić w suchy, ciepły dzień, unikając pełnego słońca, które może zbyt szybko wysuszyć produkt. Dlaczego warto trzymać się tej kolejności? Poprawna impregnacja i olejowanie przed montażem to inwestycja w trwałość i wygląd tarasu. Chroniąc drewno z każdej strony, zapobiegamy jego wypaczaniu, pękaniu i przedwczesnemu starzeniu. Produkty OSMO tworzą elastyczną, mikroporowatą powłokę, która nie łuszczy się i pozwala drewnu oddychać, co jest szczególnie ważne przy konstrukcjach zewnętrznych.   Podsumowanie – schemat impregnacji nowej deski tarasowej: Impregnacja WR Aqua OSMO – minimum 2 dni przed olejowaniem Pierwsza warstwa oleju tarasowego – z dwóch stron przed montażem Montaż desek tarasowych Druga warstwa oleju – na wierzchnią, widoczną stronę po montażu
    • Planuje dzialke na wsi, lub na obszarze znacznie oddalonym od miasta (tak, wiem ma malo czasu - do polowy nast. roku, dlatego badam temat).
    • Mógłbyś to przetłumaczyć na język polski?
    • Nie we wszystkich lokalizacjach takie rozwiązanie jest dozwolone, Zależy gdzie masz działkę. 
    • Mieszkanie w budynku to akurat nie problem bo budowa i tak przeciągnie się przez dłuższy czas - tu akurat mam pomysł jak to rozwiązać.   Siec ciepłownicza – planuje ogrzewać dom piecem na paliwo stale i będę posiadał zbiornik na ciepłą wodę, którą podgrzeje piecem albo elektrycznie, więc logicznie rzecz biorąc nie powinienem potrzebować oświadczenia o podłączeniu do sieci ciepłowniczej.   Dziękuje za odp. - mam przynajmniej kolejny temat do poruszenia z radcą.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...