Skocz do zawartości

Wentylacja piwnicy


Recommended Posts

Napisano

Cześć

Od jakiegoś czasu biję się z myślami odnośnie wentylacji piwnicy....ale jakoś mam z tym problem, może tutaj mi ktoś pomoże??

Problem w tym, że na etapie budowy, wentylację piwnicy potraktowałem po macoszemu, w piwnicy mam tylko wyciągi - za wyjątkiem pomieszczenia w prawym dolnym rogu (pralnio-suszarnia!)

Jesteśmy w przededniu generalnego remontu, więc pewne ograniczenia odpadają...Aczkolwiek elewacja stosunkowo niedawno zrobiona, więc w miarę możliwości wolałbym jej nie demolować...

całość wygląda mniej więcej tak:

4880688.jpg&key=f6320ba52dd614ba59c6538e

mniej więcej, bo magazyn od północy, jest powiększony o korytarz, drzwi do tego powiększonego pomieszczenia są tak jak do korytarza, po prawej jest przedłużona ściana. Wejście do pomieszczenia w prawym górnym rogu jest z pomieszczenia oznaczonego "kotłownia" w prawo. W tym pomieszczeniu jest rekuperator obsługujący cały dom, czerpnia jest przez ścianę z tego pomieszczenia od północy, wywiew idzie do garażu i tam przez ścianę na zewnątrz. Jutro naniosę poprawki na ten rzut i naniosę istniejące instalacje. I wrzucę rzecz jasna. 

Informacje dodatkowe - w pomieszczeniu "kotłownia" obok okna jest doprowadzenie powietrza do kominka (znajdującego się na parterze) z zewnątrz. Kominek od lat jest nieużywany, jest tam spory  zapas rury elastycznej(spiro 45), teoretycznie można ją przeciąć i wykorzystać (nie trzeba kuć dodatkowego otworu!) W pomieszczeniu są 2 kominy spalinowe, ten od strony ściany jest podpięty do nieużywanego kominka, natomiast ten drugi jest nieużywany (od niedawna puszczone są nim kable elektryczne od PV z dachu)

Od rekuperatora idzie rura 50 do "kotłowni", są odejścia do obu"magazynów",wyciąg z kotłowni i pomieszczenia gdzie jest rekuperator. Po odcięciu tej "nitki" od rekuperatora (to odejście od pionu wyciągowego, zaraz powyżej rekuperatora) można wykorzystać ten kawałek rury, nawet z tymi odejściami.

Wysokość piwnicy to 2,1m. Pomieszczenie "magazyn - 20,65m2" to docelowo kuchnia polowa, każdy dodatkowy cm w tym pomieszczeniu to kłopot (to dlatego na etapie budowy, rura wyciągowa nie została dociągnięta do pralnio-suszarni!, rura 50 owinięta izolacją i to w miejscu gdzie miała być kuchenka) Dodatkowy (chyba mały) to problem, że pod sufitem idą rurki z wodą,więc siłą rzeczy w kilku miejscach instalacje będą się krzyżować....

Zrobię jutro komplet zdjęć do tego,to powinno dać jaśniejszy obraz. Pomysł jest, żeby zrobić WM w piwnicy...ale wszystkie pomysły są mile widziane...

 

 

 

Jako opcja dodatkowa (aczkolwiek niekoniecznie) wywiew z instalacji piwnicznej można spróbować podłączyć w okolice nawiewu z WM domowej - piwnica jest czysta...to tylko taki luźny pomysł...

 

Napisano

Mam nadzieję że wszystko jest czytelne - dodałem aktualne opisy pomieszczeń, proponuję nimi się posługiwać.

Naniosłem na rzut najważniejsze instalacje

R - rekuperator z zaznaczoną czerpnią i wyrzutnią, do tego istniejący kawałek instalacji wyciągowej piwnicy

PC - pompa ciepła wraz z przebiegiem instalacji wodnej

PV - inwerter PV wraz z przebiegiem kabli do rozdzielki i komina

Cz żółta - czerpnia kominkowa

L - to podlicznik do PC - kabel idzie do rozdzielki do L, potem podpięty do rury istniejącej wentylacji do PC

Kable PV też są podpięte pod rurę wentylacyjną, w razie likwidacji rury, trzeba by kable złapać do sufitu (to żaden problem akurat)

Pozostałe drobne kable elektryczne pomijam, one raczej niczemu nie przeszkadzają (mam pełną dokumentację zdjęciową przed tynkami)

 

piwnica1.jpg

Napisano (edytowany)

Podstawowe pytanie, czy wentylacja piwnicy ma być zapewniana przez istniejący rekuperator, osobną centralę o niewielkiej wydajności, czy jedynie prosty układ bez odzysku ciepła, np. z wentylatorem wyciągowym?

Edytowano przez Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne (zobacz historię edycji)
Napisano

Zdecydowanie jako osobny, prosty układ. Dlatego pisałem o odłączeniu fragmentu starej instalacji (podpiętej pod rekuperator)

Dodatkowo - w magazynie jest dodatkowe źródło ciepła (serwer). Piwnica jest dosyć dobrze akustycznie oddzielona od domu, nie ma problemu, żeby był tam jakiś dodatkowy wentylator, który będzie generował hałas.

Napisano

Zdjęcia dopiero teraz wklejam, bo musiałem trochę mniejszyć ich rozmiar...

to zjęcia "kotłowni" - gdzie jest reku

 

 

 

Reku.jpg

reku2.jpg

reku3.jpg

Reszta - to magazyn

 

 

magazyn1.jpg

magazyn2.jpg

magazyn3.jpg

magazyn4.jpg

magazyn5.jpg

magazyn6.jpg

magazyn7.jpg

magazyn8.jpg

magazyn9.jpg

i jeszcze kuchnia

 

kuchnia1.jpg

kuchnia2.jpg

kuchnia3.jpg

i pralnio-suszarnia

 

pralnia1.jpg

pralnia2.jpg

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam Mam problem spowodowany brakiem uzyskania pozwolenia na budowę przez to że droga prowadząca do działki (wewnętrzna , prywatna ) ma 3.5 metra szerokości a nie 5 m , dodam że moja działka i dwie przed moja są jedyne nie zabudowane licząc od wjazdu z drogi publicznej na drogę wewnętrzną a dalej za moją działka jest około 6-7 domów.  I jak to działa że tamte domy dostały pozwolenie a ja nie dostałem i działka przed moją również nie dostała pozwolenia  bo rozmawiałem z sąsiadem.   Czy oprócz służebności jest jakaś inna szansa odwołania się i sensowna argumentacja tego przypadku ? Ktoś może miał podobną sytuację w ostatnim czasie ?    
    • No i tym samym zwiększyć śliskość nawierzchni    
    • Jak fugę wykorzystałbym rzadki beton. Jak trochę przyschnie, zamieść całość a po całkowity wyschnięciu fug, przeczyścić kamienie wodą, można czymś zaimpregnować (pod warunkiem, że kamienie się ładnie doczyszczą)
    • Instrukcja olejowania nowego tarasu drewnianego z zastosowaniem produktów Osmo   Aby zapewnić trwałość, odporność na warunki atmosferyczne oraz estetyczny wygląd tarasu, niezbędne jest odpowiednie zabezpieczenie drewna jeszcze przed montażem. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób pracy z wykorzystaniem renomowanych produktów marki Osmo. 1. Gruntowanie – Osmo WR Aqua 4001 Wszystkie elementy drewniane – deski tarasowe i legary – gruntujemy preparatem WR Aqua 4001. Grunt aplikujemy z każdej strony, zwracając szczególną uwagę na krawędzie oraz spód desek. Po nałożeniu preparatu drewno musi schnąć przez minimum 24 godziny w suchym, przewiewnym miejscu. 2. Pierwsza warstwa Oleju Tarasowego Osmo – przed montażem Po wyschnięciu gruntu nakładamy pierwszą warstwę Oleju Tarasowego Osmo. Olej nanosimy: Z obu stron desek tarasowych (góra i dół), Na wszystkie powierzchnie legarów. Dzięki temu drewno jest zabezpieczone zarówno od strony ekspozycji, jak i od strony gruntu/wilgoci. 3. Montaż tarasu Po całkowitym wyschnięciu oleju deski i legary montujemy zgodnie z zasadami sztuki budowlanej. Prace należy prowadzić w suchych warunkach pogodowych. 4. Druga warstwa Oleju Tarasowego Osmo – po montażu Po zamontowaniu desek, na ich widoczną (górną) stronę nakładamy drugą warstwę Oleju Tarasowego Osmo. Zapewnia to pełną ochronę przed działaniem promieni UV, deszczem i śniegiem oraz nadaje drewnu piękne, naturalne wykończenie. 5. Zabezpieczenie końcówek desek – Osmo 5735 Impregnat do czoła deski Na zakończenie każdą czołówkę (końcówkę) deski zabezpieczamy specjalnym impregnatem Osmo 5735. Zapobiega to nadmiernemu wnikaniu wilgoci przez czoła, co jest szczególnie ważne, ponieważ właśnie tam drewno najbardziej chłonie wodę i jest narażone na pękanie.   Dodatkowe wskazówki: Drewno przed impregnacją i olejowaniem powinno mieć wilgotność poniżej 20%. Idealne warunki pracy: temperatura od +10°C do +30°C, brak opadów i wysoka wilgotność względna powietrza. Do aplikacji zaleca się używać pędzla do drewna, wałka lub specjalnych akcesoriów Osmo.  
    • Dzięki za podpowiedź. Osobiście, skupiam się na lepszych parametrach (choć tu różnica w nich jest niewielka) bo będę potrzebował ich później do świadectwa energetycznego przy wniosku o dofinansowanie pompy ciepła. Z trudnościami w układaniu jakoś sobie spróbuję poradzić.   Szukając jakiegoś "haczyka", myślałem właśnie o parametrach nie podanych w opisie ale skoro ich nie podali, to raczej są mniej istotne i do pełnej oceny tych produktów pozostaje tu pewnie to, co opisałeś, czyli wygoda w układaniu, rozwarstwianie, pylenie, itp. W międzyczasie spróbowałem porównać wełnę szklaną "piano", czyli tą którą używałem dotychczas, z "KT37", czyli jedną z tych, które chcę dokupić i wydają się jednakowe. Jedyna różnica poza długością w rolce i ceną to ta, że sprzedawane są w dwóch innych marketach budowlanych pod różną nazwą.   Podsumowując, jeśli nie ma zbyt dużych różnic między "Uni-matą 38" a "KT 37", to zamówię tą "KT 37". Jest tańsza za metr kw., delikatnie cieplejsza i ma takie same właściwości, jak "Isover Piano", którego używałem dotychczas.      
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...