Skocz do zawartości

program "czyste powietrze" jaki styropian wybrać?


Recommended Posts

Napisano

We wniosku o dofinansowanie do programu „Czyste powietrze”  jest do wypełnienia pozycja dotycząca rodzaju ocieplenia, gdzie wybiera się styropian biały, twardy lub grafitowy , jaki styropian najlepiej wybrać, co będzie bardziej opłacalne ?

Napisano

Cóż, taki, który ma najniższy współczynnik lambda. Wtedy - wraz ze spadkiem wartości lambda spada też grubość warstwy ocieplenia przy tym samym efekcie izolacyjnym. Dodam - minimalnie.

 

Lub odwrotnie patrząc na zjawisko - ta sama grubość ocieplenia ale lepsza izolacyjność termiczna warstwy.

 

Co ma kolor do twardości? -  na razie kolor nie jest jeszcze synonimem żadnej cechy fizycznej styropianu chociaż świadomość już na tyle wzrasta w NARODZIE, że szary kolor może kojarzyć się z lepszą izolacyjnością termiczną tego akurat produktu.

Styropiany PARKING faktycznie będą najtwardsze, to wynika z większej gęstości (czyli ich zastosowania i konieczności sprostania większym naciskom w trakcie użytkowania) i faktycznie izolacyjność takiego styropianu będzie "minimalnie" gorsza niż tego FASADA. W tych fasadowych znajdziemy też styropiany w kropki i styropiany szare.

Napisano
2 godziny temu, Budujemy Dom - podstawa domu napisał:

à propos świadomości - podczas montażu szarego styropianu trzeba koniecznie osłonić przed słońcem izolowaną ścianę, ponieważ pod jego wpływem ocieplenie może odspajać się od podłoża.

O.o:zalamka:

Napisano

Lista materiałów izolacyjnych zawarta w formularzu jest bardzo uproszczona, podobnie jak i algorytm do obliczenia odpowiedniej grubości izolacji. Prawdopodobnie autor tego formularza przyjął pewne uśrednienie dotyczące parametrów przegród zewnętrznych (wymagania dla przegród budowlanych w poszczególnych latach) dla budynków istniejących oraz właściwości materiałów, których zastosowanie pozwoli na spełnienie wymagań prawnych dotyczących izolacyjności przegród od 2021 roku. Bez wątpienia najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie styropianu grafitowego o współczynniku λ= 0,033 W/(mK) np. GALAXY fasada lub mniejszym (lepszym) np. TERMONIUM PLUS fasada o współczynniku λ= 0,031 W/(mK),  z uwagi na znacznie lepsze właściwości izolacyjne styropianów grafitowych i na dodatek w bardzo korzystnej cenie. Przy ocieplaniu ścian zewnętrznych prace należy wykonać przy użyciu kompletnego systemu ociepleń, gdzie: styropian, kleje, siatki, tynki, itp. są dostarczone od jednego producenta.

Warto podkreślić fakt, że występujący w słowniku wniosku styropian „twardy” o współczynniku λ=0,035 W/(mK) nie jest rozwiązaniem  optymalnym nawet w przypadku ocieplania podłóg na gruncie, a tym bardziej w przypadku ocieplania ścian zewnętrznych. To rodzaj płyt dedykowanych do ocieplania podłogi w garażach lub miejscach mocno obciążonych. Koszt zakupu styropianu o współczynniku λ= 0,035 W/(mK)  będzie znacznie większy niż styropianu grafitowego (mimo gorszych parametrów izolacyjnych). Nazwa „styropian twardy” nie występuje  w definicji pojęć normatywnych i  ma raczej charakter żargonu  budowlanego :D

Napisano
2 godziny temu, Budujemy Dom - podstawa domu napisał:

à propos świadomości - podczas montażu szarego styropianu trzeba koniecznie osłonić przed słońcem izolowaną ścianę, ponieważ pod jego wpływem ocieplenie może odspajać się od podłoża.

To jest doświadczenie z Twoich prac?

Takie odspajanie, to wynik nieprzestrzegania technologii klejenia... Jeśli kleisz w nieodpowiednich temperaturach, klej nie ma szans na osiągnięcie odpowiednich parametrów i nie jest to przyczyna oświetlania przez słońce, bo tak można zrozumieć Twój wpis (wpływ światła czy UV) tylko ogrzania powierzchni klejonej ponad 25 stopni... Taki np klej Crersitu wymaga temperatur od +5 do +25 stopni - jak kleisz latem w temp ponad 30 stopni osłanianie niewiele da...

Przed laty robiłem taras od południowo-zachodniej strony i osłanianie niewiele dawało... Było upalne lato i pomimo osłaniania plandeką, mogłem pracować tylko od godz 6 do godz 11i po przerwie po 17 do nocy.

Napisano

Tu trzeba właśnie "pełnym zdaniem" jak to uczynił uroboros. Wystarczy przeczytać zalecenia producenta kleju do styropianu w karcie produktu i temperaturę, w której można prowadzić prace. Jest jeszcze druga strona medalu czyli tej płyty styropianowej.

W takie upalne dni, pod osłoną siatek, które podobno chronią przed nasłonecznieniem (chociaż nie o nasłonecznienie wyłącznie tu chodzi a raczej o temperaturę otocznia co ma poniekąd związek z nasłonecznieniem), widziałem ekipę, która wykonywała klejenie siatki na styropianie. Ciekaw jestem jak długo wytrzyma taka elewacja bez widocznych defektów wykonawczych?

Widziałem też budynek ocieplany późną jesienią a były już przymrozki. Wiadomo, dla dewelopera czas ma znaczenie :)

I tak od słowa do słowa w efekcie końcowym słyszymy po roku czy nawet wcześniej, że ten lub inny styropian odpada lub ten lub inny system ociepleń jest "zły".

 

Są pewne "niepisane" prawidła na budowie - na tzw. fajrant opróżnij betoniarkę i wymyj dokładnie, nie odpalaj betoniarki jak masz łopatę w środku i jak jest za gorąco to idź do cienia zamiast tynkować :).

 

A teraz wracamy prosto i bezpośrednio do tematu wyboru samego styropianu. Po pierwsze - taki, który jest dedykowany do ocieplenia odpowiedniej przegrody - producenci nam to ułatwiają stosując odpowiednie nazwy np. FASADA, DACH, PODŁOGA, PARKING etc. Po drugie - mniejsza wartość lambda to mniejsze straty ciepła ale bez skrajności bo dłużej poczekamy aż nam ten wydatek się "zwróci".

 

  • 2 tygodnie temu...
Napisano
4 minuty temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Klej trzyma a styropian leży na ziemi. Ciekawostka.

Gdzie był składowany ten styropian zanim ktoś go klejem posmarował?

Raczej dlaczego nie był przetarty przed nałożeniem kleju... 

Napisano
2 godziny temu, Takiowaki napisał:

Raczej dlaczego nie był przetarty przed nałożeniem kleju... 

Widziałem przecieranie przed nałożeniem siatki i naciąganiem jej klejem ale przed przyklejaniem  - nie widziałem. Może mało jeszcze widziałem ? :)

1 godzinę temu, joks napisał:

Nie doczytałem jaki klej był zastosowany ....

Bardzo dobre pytanie.

Napisano
20 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Może mało jeszcze widziałem ? 

Zdecydowanie. Radzę doczytać u niektórych producentów systemów.

Biały zostawiam w spokoju. Grafitowy zawsze.

Choć zaraz pewnie się odezwą, że się zabezpieczają na wypadek słabego produktu 😎

Napisano

Fakt, to był biały styropian. O szarym wtedy nawet wróbelki nie ćwierkały. Faktycznie na kilku filmach firm wykonawczych jest zacieranie a raczej szybkie zmatowienie.

Są jednak wyjątki w materiałach filmowych od tej zasady.

Tu nie widzę zacierania powierzchni przylegającej do ściany.

 

Tu też nie widzę.

 

Alternatywnie zamiast kleju mieszanego w wiadrze - szybki "klej" np. TYTAN.

 

Napisano
7 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

nie zawsze szary styropian jest przecierany od wewnątrz przed nałożeniem kleju.

Więc jak ocenić zdjęcia z odpadającymi płytami? Wina braku osłon i długotrwałej ekspozycji, błędu w doborze kleju, przygotowaniu mieszanki czy niestarannym/nieprawidłowym wykonaniu?

Swiss też się zabezpiecza takim podpunktem... 

 

Screenshot_20190415-200822.jpg

Napisano

Niezgodny z wytycznymi producenta styropianu, czy producenta kleju? 

Bo przy rozpatrywaniu reklamacji zwykle ani jeden, ani drugi się nie poczuwa... 

W zasadzie im więcej zaleceń przy montażu, tym większa odpowiedzialność na wykonawcy. A klienci jakoś nie widzą różnicy, czy kleimy styropian biały, czy grafitowy....

  • 3 tygodnie temu...
Napisano

Szary styropian zdecydowanie wymaga większej „kultury pracy” niż biały i to nie ulega wątpliwości. Tak jak jednak wspominano w poprzednich wypowiedziach zalecenia producentów nie zawsze idą w parze z napiętymi terminami czy pogodą. Dlatego na rynku pojawiają się wciąż bardziej udoskonalone wersje płyt z domieszką grafitu, które mają na celu zmniejszenie ryzyka błędów wykonawczych. Przykładem mogą być również płyty Knauf Therm ETIXX, w których zastosowano kilka praktycznych rozwiązań:

- jasnoszary kolor, który powoduje że płyty nie absorbują ciepła w tak dużym stopniu jak grafitowe,

- pionowe i poziome linie redukujące napięcia,

- gofrowaną strukturę, która zapewnia przyczepność i nie wymaga uszorstnienia przed nałożeniem kleju,

- większą stabilność wymiarową dzięki produkcji metodą formowania ciśnieniowego.

 

Takie udoskonalenia mogą wpłynąć na poprawę standardu wykonawstwa ociepleń metodą ETICS z wykorzystaniem styropianu grafitowego, poprzez eliminację niektórych kroków montażowych, ale też poprawę właściwości mechanicznych samego materiału izolacyjnego.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ostatnio wchodzę na poddaszę pod wieczór, a nagle się zachmurzyło, drzwi na przestrzał otwarte. Ubieram podkoszulek i nie wiem o co chodzi, bo podkoszulek mokry. Patrzę na higrometr, a tu 89%. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Dobrze, ze się w końcu dowiedziałeś. Przecież mrówki mają "mszycowe" farmy (albo fermy) i nie dadzą ich tknąć, bo mają darmową spadź, żarelko do oporu. Ja od dawna kleję lepem pnie wszystkich drzew i co się tylko da. To taka taśma, dwustronnie klejona. Jedna strona klei do drzewa (korę pnia trzeba w tym miejscu delikatnie zrównać, żeby szparami nie przechodziły pod spodem) i dookoła pociągnąć pasek, taki na 5 centymetrów. A wtedy warstwy wierzchniej żadna mrówka nie przejdzie. I po zawodach. Na rok jest spokój.     Nie skłaniaj się. Mnie schły gałązki wiśnio-czereśni. Wyszukałem gdzieś, ze to szkodnik, którego larwy żyją pod warstwą kory i stamtąd szkodzą. I ze walka z nimi jest bardzo trudna. Wiec drzewka poszły pod siekierę i mam spokój. U Ciebie też może być coś, co mieszka w ukryciu.  
    • Są układy do sterowania żyrandolem na dwóch przewodach + PE oddzielny (nawet w sklepie AVT są), więc nie ma problemu. 
    • Zrobiłem dziś doświadczenie ekologiczne. Zabrałem z Katalpy dwie żywotne larwy biedronki i przeniosłem na słoneczniki zaatakowane mszycami. W momencie zaczęły mszyce pożerać. Dwie minuty. Mrówki które o mszyce dbają, w momencie je zaatakowały. Tak agresywnie, że larwy biedronki okaleczone odpadły z rośliny jedna po drugiej. Wniosek? Tępić mrówki! Tępić! Nie ma z nich w ogrodzie pożytku.
    • Jeżeli autora pytania to interesuje to można z tego zrobić układ w którym:  - lampy I i II będą zapalane i gaszone wspólnie (obie równocześnie) z każdego z trzech miejsc A, B, C; - lampa III będzie zapalana i gaszona niezależnie od lamp I oraz II z każdego z tych trzech miejsc.  To by wymagało zastosowania dwóch podwójnych łączników schodowych oraz podwójnego łącznika krzyżowego.  Jeżeli jest tym zainteresowanie to rozrysuję i opiszę układ połączeń.  Próbowałem jeszcze rozrysować układ z z potrójnymi łącznikami schodowymi i krzyżowymi, z lampami I i II zapalanymi i gaszonymi osobno, ale tu coś mi żył przewodów brakuje.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...