Skocz do zawartości

Jak gęsto rozmieścić kołki mocujące styropian do ściany?


Recommended Posts

Jak gęsto powinny być rozmieszczone kołki mocujące ocieplenie ze styropianu do ściany? Każdy z potencjalnych wykonawców mówi co innego, a część producentów twierdzi ponadto, że kołków można w ogóle nie dawać.


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/stan-surowy/termoizolacja/porady/13044-jak-gesto-rozmiescic-kolki-mocujace-styropian-do-sciany

Link do komentarza
Bzdury Pan pisze panie ekspercie. Przyczepność kleju do podłoża da się sprawdzić i sprawdza się zawsze. Kołki stosuje się celu zabezpieczenia ocieplenie przed siłą ssącą wiatru. Polecam przejrzenie starszych projektów, kiedy jeszcze projektant miał obowiązek pokazania w projekcie co, jak i po co liczy. Druga rzecz to kołki "przez siatkę zbrojącą". A jak Pan to wykona i który producent systemów dociepleń zaleca coś takiego? Obecni projektanci mają taka samą wiedzą jak Pan, z wikipedii. Bardzo proszę nie nazywać się ekspertem w dziedzinie o której nie ma Pan pojęcia.
Link do komentarza

Może lepiej zapoznać się z zaleceniami ITB zanim przedstawi się bezzasadne oceny?  Np. mocowanie przez siatkę jest niezbędne w przypadku układania na ociepleniu okładziny ceramicznej. Ponadto przyczepność istniejącego pokrycia (np. tynku) może być niedostateczna, a na całej powierzchni nikt tego nie sprawdzi.

Link do komentarza

Przecież wyraźnie tam napisano o ryzyku oderwania płyt przez wiatr w strefie narożników budynków oraz na krawędziach otworów okiennych i drzwiowych.

Oczywiście, że przyczepność kleju do podłoża da się sprawdzić. Jednak stwierdzenie, że robi się to zawsze, w realiach polskich budów jest po prostu nieprawdziwe. Ponadto dochodzi jeszcze wiele praktycznych czynników. Choćby to, że próba nie musi odpowiadać faktycznym warunkom na całej ocieplanej powierzchni. jest jeszcze ryzyko oderwania płyt z coraz popularniejszego czarnego styropianu (z grafitem) pod wpływem nagrzewania płyt od słońca, a następnie ich stygnięcia.

Z tych względów wykonawcy zwykle wolą zastosować kołki jako mocowanie mechaniczne dla pewności.

 

Link do komentarza

Moim zdaniem to kołkowanie jest zabezpieczeniem wykonawców przed błędami wykonawstwa. To klej jest spoiwem między styropianem a murem!

Klej jest wystarczający, by utrzymać styropian. Kołek nie utrzyma styropianu, bo punktowe mocowanie przy miękkości i kruchości  styropianu (chyba że nie mówimy o fasadowym, tylko super twardym) będzie szybko się luzować i niszczyć styropian. Podmuchy wiatru w tym wydatnie pomogą.

Klej ma trzymać styropian na większej powierzchni - i tyle. Na narożnikach jeszcze lepiej trzyma, pod warunkiem odpowiedniego łączenia na zakładkę poprzecznych płyt i solidnego klejenia.

Dawno już czytałem zalecenia Instytutu budownictwa, by kołkować od 2 piętra, koniecznie bloki - by odpadający styropian nie spadł na głowy ludziom. Ale to jest sytuacja specyficzna, źle wykonana robota i odpadająca warstwa.

Natomiast by kołki miały wzmacniać warstwę ocieplenia (mocowanie) - dla mnie bez sensu.

Najbardziej kuriozalne jest, gdy ekipa dziś klei styropian na kleju (podkreślam, nie na piance) - a jutro wierci dziury na kołki. Taka autodestrukcja!

 

Mocowanie kołkami przez siatkę (+warstawa kleju na styropianie i siatce) - to będzie trzymać. Ale to w wypadku wykładziny. Bo przy tynku kołki będą widoczne.

Ale każdy kołek to mostek termiczny.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • dom w papawerach z Archonu EX 19 G2 z Archipelagu Szukaj pod hasłem dom z przeszklonym szczytem. Sama forma wykończenia pokrycia dachu czy ścian to kwestia do ustalenia w czasie adaptacji, wiec się nie sugeruj tynkami czy dachówką zamiast boazerii i blachy
    • Komentarz dodany przez Ak: Czy ktoś poleci podobny projekt domu?
    • Firma Blachy Pruszyński osobom poszukującym urozmaiconego pokrycia dachowego oferuje panele na rąbek w czterech odsłonach profilowań. Panele, które są ułożone na dachu, dzięki delikatnym przetłoczeniom, wyglądają lekko i kojarzą się z nowoczesną architekturą. Sprawdzą się zarówno na nowo budowanych domach jednorodzinnych, jak i dużych obiektach, a także budynkach zabytkowych i poddanych renowacji. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/stan-surowy/dachy-i-rynny/aktualnosci/114900-panele-na-rabek-w-czterech-odslonach-profilowan
    • Cześć. Jakie oczyszczalnie przydomowe wg Was są dobrym wyborem dla 4 osób?   W projekcie przewidziano oczyszczalnię Bio Hybryda 2500. Widzę, że nadal jest w sprzedaży. Czy to dobra oczyszczalnia? A może jest coś lepszego w podobnej cenie lub coś tak dobrego, że warto dopłacić?  
    • Dzień dobry, Nasze zalecenia dotyczące montażu blachy trapezowej TP-26 SUPER: MONTAŻ - Konstukcja wsporcza z łat drewnianych 40×50 mm, 40×60 mm, 32×100 mm montowanych w maksymalnym rozstawie 350 mm mierzonym od tych samych krawędzi. - Należy sprawdzić i jeżeli to konieczne przeprowadzić jej niwelację zapewniającą kąty proste na połaci oraz jej równą płaszczyznę. - W części okapowej rekomendowane jest użycie pasa nadrynnowego zaciągowego jako elementu nośnego do montażu arkuszy. Arkusze należy przygotować, wykonując w ich części startowej tzw. zaciąg, element zaczepowy o pas. - Mocowanie arkuszy w górę fali w rozstawie wkrętów maksymalnie co 700 mm, za pomocą wkrętów samowiercących typu TORX 4,8 x 60 mm w kolorze pokrycia. Należy zwrócić uwagę na siłę dokręcenia wkrętów, powinna zapewnić odpowiednie przyleganie arkusza do podkonstrukcji bez wgniecenia górnej części fali. Należy odpowiednio wyregulować siłę dokręcenia wkrętów używając do tego np. sprzęgła wkrętarki. - Zaleca się wykonanie wlotowej szczeliny wentylacyjnej okapu o przekroju min. 200 cm2 /1mb oraz w celu jej zabezpieczenia przed owadami i gryzoniami wykonanie specjalnej obróbki z blachy perforowanej. - Zalecana wylotowa szczelina wentylacyjna powinna mieć przekrój czterokrotnie mniejszy od wlotowej, licząc na jedną stronę połaci ( 50 cm2 /1mb). Zapewnia ją pozostawienie 60 mm szczeliny pomiędzy arkuszami przeciwległych połaci w kalenicy oraz obustronny montaż listwy podkalenicowej, w której specjalnie zaprojektowania perforacja zapewnia optymalny przepływ powietrza, chroniąc kalenicę przed wdmuchiwaniem wody opadowej i śniegu. Listwa podkalenicowa do TP26 SUPER jest także elementem nośnym do montażu obróbki kalenicy np. PROSTA PLUS. CIĘCIE - Do cięcia blach należy używać nożyc elektrycznych z głowicą rotującą. Po zakończeniu montażu bezwzględnie oczyścić powierzchnię z opiłków, wkrętów itp. W przypadku uszkodzenia powierzchni należy jak najszybciej wykonać niezbędny (punktowy) retusz, przy zastosowaniu lakieru odpowiedniego z oryginalnym kolorem blach. - W przypadku użycia szlifierki kątowej do cięcia blach powlekanych lub innych materiałów będących w zasięgu powstającego na skutek cięcia strumienia gorących opiłków, następuje utrata gwarancji. Reklamacje nie będą uwzględniane. __________________________ Blacha trapezowa TP-26 SUPER https://pruszynski.com.pl/produkt/blachy-trapezowe/blacha-trapezowa-na-dach/tp26super-blacha-trapezowa-na-dach/
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...