Skocz do zawartości

Jak wykonać uziom fundamentowy i co zrobić, jeśli o nim zapomniano?


Recommended Posts

Napisano

Jednym z najważniejszych elementów zabezpieczających instalację elektryczną i odgromową jest uziom. Niestety, często zdarza się, że podczas budowy domu nie przewidziano go lub po prostu o nim zapomniano. Co zrobić w takiej sytuacji?

 

Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/instalacje/instalacje-elektryczne/a/26193-jak-wykonac-uziom-fundamentowy-i-co-zrobic-jesli-o-nim-zapomniano

 

Napisano
A kwestia spawania lub przykrecania uziomu do zbrojenia fundanentu? Można, czy jest to zabronione?
Napisano
14 minut temu, Gość Triam napisał:

Można, czy jest to zabronione?

Nikt Ci nie zabroni spawać.

Jest po prostu niewskazane i nie zalecane spawanie uziomu do zbrojenia.

Napisano
42 minuty temu, Gość Triam napisał:

A kwestia spawania lub przykrecania uziomu do zbrojenia fundanentu? Można, czy jest to zabronione?

Nie ma przeciwwskazań pod warunkiem, że nie zmniejszy to wymiarów minimalnej wymaganej grubości otuliny betonowej. Przy czym jeśli już, to lepiej spawać niż skręcać.

Napisano
20 godzin temu, retrofood napisał:

lepiej spawać

Tylko, że po spawaniu materiał zostaje przegrzany i  bardziej podatny jest na korozję.

Dodam tylko, że bednarka jest ocynkowana a spawanie spala ocynk.

Napisano
3 godziny temu, mhtyl napisał:

Tylko, że po spawaniu materiał zostaje przegrzany i  bardziej podatny jest na korozję.

Dodam tylko, że bednarka jest ocynkowana a spawanie spala ocynk.

Na uziom fundamentowy nie ma sensu stosować bednarki z ocynkiem, bo cynk rozpuści się z czasem i tak. Dość szybko zresztą. Dlatego szkoda kasy. Lepiej zastosować zwykłą, czarną stal. Mogą być nawet pręty żebrowane zamiast taśmy, byle pospawane, a nie skręcane.

A przed korozją chroni sam beton, dlatego wspomniałem o minimalnej warstwie otuliny. Wymaga się co najmniej 5 cm, ale starałbym się dać więcej. Z dziesiątkę co najmniej.

  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Bednarkę zawsze się sprawa tylko trzeba ją odpowiednio zabezpieczyć przed korozją A tych którzy wątpią w spawanie niech sprawdzą sobie bednarkę która leży w ziemi rok i zobaczą skuteczność ocynku czyli kompletna korozja
Napisano
10 godzin temu, Gość Kris napisał:

Bednarkę zawsze się sprawa tylko trzeba ją odpowiednio zabezpieczyć przed korozją A tych którzy wątpią w spawanie niech sprawdzą sobie bednarkę która leży w ziemi rok i zobaczą skuteczność ocynku czyli kompletna korozja

Sam sobie chłopie zaprzeczasz poprzez swoją niewiedzę, otóż ocynk jest skuteczny pod warunkiem że nie jest uszkodzony a spawanie uszkadza/wypala powlokę ocynkowaną i możesz sobie zabezpieczasz nie wiem czym, nie wrócisz do takiej ochrony jak powłoka ocynk.

Napisano
Dnia 2.01.2019 o 21:43, retrofood napisał:

Na uziom fundamentowy nie ma sensu stosować bednarki z ocynkiem, bo cynk rozpuści się z czasem i tak. Dość szybko zresztą. Dlatego szkoda kasy.

Ocynk niestety rozpuści się zanim beton zwiąże.

Spawanie też wypala ocynk, zresztą wiercenie otworu na śrubę,  też miejscowo uszkadza powłokę, ale w mniejszym stopniu.

Napisano
10 minut temu, animus napisał:

Ocynk niestety rozpuści się zanim beton zwiąże.

Spawanie też wypala ocynk, zresztą wiercenie otworu na śrubę,  też miejscowo uszkadza powłokę, ale w mniejszym stopniu.

Nie trzeba nic wiercić bo zapewne jak wiesz są na zacisk/ścisk wszelakie mocowania do uziomu.

Napisano

Panowie w przypadku gdy dom mam na płycie, a jest obecnie na etapie SSZ to warto i można zrobić nawiert w płycie by dostać się do zbrojenia na potrzeby wykonania uziomu?
Wiem, że nie dopilnowałem tego na etapie budowy i pytanie czy jakoś to teraz można jeszcze sensownie połączyć z uzbrojeniem fundamentów?

Nie karcić, a pomóc/podpowiedzieć proszę :)

Wysłane z mojego LG-H870 przy użyciu Tapatalka

Napisano

Można  odkuć w 4 rogach, dospawać wąsy z bednarki, zalać miejsca łączeń ponownie betonem, ale uzgodnić to najpierw z KierBudem i z wykonawcą płyty.

Napisano

Kierownik twierdzi, że przy moim budynku i posadowieniu go na płycie, która jest na poziomie gruntu ( bo nie było dużo kopane pod nią), nie trzeba było robić uziomu fundamentowego.
Dodatkowo mówi, że też dlatego bo pod betonem została rozłożona folia, a wokół płyta jest zaizolowana.
Uważa, że sonda/szpilka/ uziom wbity w ziemię na odpowiednią głębokość aż pomiary będą ok plus bednarka i taka opcja będzie ok.

Jak sądzicie?

Wysłane z mojego LG-H870 przy użyciu Tapatalka

Napisano
3 godziny temu, ravhtc napisał:

Kierownik twierdzi, że pod betonem została rozłożona folia, a wokół płyta jest zaizolowana.

W takim razie pozostaje zrobić uziom otokowy, lub uziom promieniowy.

Połączenia najlepsze na zgrzewy egzotermiczne.

 

Napisano

No wstępnie z elektrykiem mam ustalone, że wbija w ziemię uziom składany i wbije go tyle ile trzeba aby osiągnąć wymagane parametry.

Wysłane z mojego LG-H870 przy użyciu Tapatalka

Napisano
7 minut temu, ravhtc napisał:

No wstępnie z elektrykiem mam ustalone, że wbija w ziemię uziom składany i wbije go tyle ile trzeba aby osiągnąć wymagane parametry.

Wysłane z mojego LG-H870 przy użyciu Tapatalka
 

Nie zawsze wystarczy wbić w jedno miejsce galmar, nieraz potrzeba wbijać dwa, trzy aby osiągnąć odpowiednią oporność. pręty są skręcane a nie składane :) Jakie warunki gruntowe są u Ciebie?

  • 7 miesiące temu...
Napisano
Po pierwsze do ziemi nie można wkopywac bednarki ocynkowanej tylko miedziowaną albo nierdzewną (korozja). Po drugie 1m odległości od budynku wynika nie z obawy o budynek tylko w tym miejscu grunt jest już w miarę wilgotny
Napisano
2 godziny temu, Gość Janusz napisał:

Po pierwsze do ziemi nie można wkopywac bednarki ocynkowanej 

Przez lata tak się robiło i robi się nadal.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
    • 💰 Opłaty urzędowe – pozwolenie na budowę garażu: 1. ✅ Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia na budowę: 0 zł – jeśli garaż budujesz na własne potrzeby (na działce prywatnej, nie zarobkowo). 112 zł – jeśli garaż ma być użytkowany komercyjnie (np. wynajem, działalność gospodarcza). 2. ✅ Mapa do celów projektowych (potrzebna do projektu): od 800 zł do 2 000 zł, w zależności od lokalizacji i geodety. 3. ✅ Wypisy i wyrysy z MPZP lub decyzja o WZ (jeśli nie ma planu): Wypis i wyrys z MPZP: ok. 50–150 zł Decyzja o warunkach zabudowy (WZ): 0 zł – ale może zająć 2–3 miesiące. 4. ✅ Warunki przyłączy mediów (jeśli potrzebne): zwykle bezpłatne, ale mogą być długie terminy oczekiwania. Za przyłącze energii elektrycznej możesz zapłacić od 100 do 200 zł za warunki, natomiast budowa przyłącza to już osobny koszt (nawet kilka tys. zł, jeśli garaż ma być z prądem). 5. ✅ Opłata za wpis do dziennika budowy: od 50 zł do 100 zł (czasem geodeta lub projektant załatwia to w pakiecie). 💰 Koszt projektu garażu – orientacyjne ceny w 2025: 1. ✅ Projekt gotowy (typowy) + adaptacja: Projekt gotowy garażu: od 500 zł do 1 500 zł Adaptacja przez lokalnego architekta: od 1 000 zł do 3 000 zł 🔹 Łącznie: 1 500–4 000 zł 2. 🛠 Projekt indywidualny (na zamówienie): od 3 000 zł do 6 000 zł (zależnie od wielkości, konstrukcji – np. murowany, z płaskim dachem, z poddaszem itp.)   https://chatgpt.com/
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...