Skocz do zawartości

Jak wykonać uziom fundamentowy i co zrobić, jeśli o nim zapomniano?


Recommended Posts

Napisano

Jednym z najważniejszych elementów zabezpieczających instalację elektryczną i odgromową jest uziom. Niestety, często zdarza się, że podczas budowy domu nie przewidziano go lub po prostu o nim zapomniano. Co zrobić w takiej sytuacji?

 

Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/instalacje/instalacje-elektryczne/a/26193-jak-wykonac-uziom-fundamentowy-i-co-zrobic-jesli-o-nim-zapomniano

 

Napisano
A kwestia spawania lub przykrecania uziomu do zbrojenia fundanentu? Można, czy jest to zabronione?
Napisano
14 minut temu, Gość Triam napisał:

Można, czy jest to zabronione?

Nikt Ci nie zabroni spawać.

Jest po prostu niewskazane i nie zalecane spawanie uziomu do zbrojenia.

Napisano
42 minuty temu, Gość Triam napisał:

A kwestia spawania lub przykrecania uziomu do zbrojenia fundanentu? Można, czy jest to zabronione?

Nie ma przeciwwskazań pod warunkiem, że nie zmniejszy to wymiarów minimalnej wymaganej grubości otuliny betonowej. Przy czym jeśli już, to lepiej spawać niż skręcać.

Napisano
20 godzin temu, retrofood napisał:

lepiej spawać

Tylko, że po spawaniu materiał zostaje przegrzany i  bardziej podatny jest na korozję.

Dodam tylko, że bednarka jest ocynkowana a spawanie spala ocynk.

Napisano
3 godziny temu, mhtyl napisał:

Tylko, że po spawaniu materiał zostaje przegrzany i  bardziej podatny jest na korozję.

Dodam tylko, że bednarka jest ocynkowana a spawanie spala ocynk.

Na uziom fundamentowy nie ma sensu stosować bednarki z ocynkiem, bo cynk rozpuści się z czasem i tak. Dość szybko zresztą. Dlatego szkoda kasy. Lepiej zastosować zwykłą, czarną stal. Mogą być nawet pręty żebrowane zamiast taśmy, byle pospawane, a nie skręcane.

A przed korozją chroni sam beton, dlatego wspomniałem o minimalnej warstwie otuliny. Wymaga się co najmniej 5 cm, ale starałbym się dać więcej. Z dziesiątkę co najmniej.

  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Bednarkę zawsze się sprawa tylko trzeba ją odpowiednio zabezpieczyć przed korozją A tych którzy wątpią w spawanie niech sprawdzą sobie bednarkę która leży w ziemi rok i zobaczą skuteczność ocynku czyli kompletna korozja
Napisano
10 godzin temu, Gość Kris napisał:

Bednarkę zawsze się sprawa tylko trzeba ją odpowiednio zabezpieczyć przed korozją A tych którzy wątpią w spawanie niech sprawdzą sobie bednarkę która leży w ziemi rok i zobaczą skuteczność ocynku czyli kompletna korozja

Sam sobie chłopie zaprzeczasz poprzez swoją niewiedzę, otóż ocynk jest skuteczny pod warunkiem że nie jest uszkodzony a spawanie uszkadza/wypala powlokę ocynkowaną i możesz sobie zabezpieczasz nie wiem czym, nie wrócisz do takiej ochrony jak powłoka ocynk.

Napisano
Dnia 2.01.2019 o 21:43, retrofood napisał:

Na uziom fundamentowy nie ma sensu stosować bednarki z ocynkiem, bo cynk rozpuści się z czasem i tak. Dość szybko zresztą. Dlatego szkoda kasy.

Ocynk niestety rozpuści się zanim beton zwiąże.

Spawanie też wypala ocynk, zresztą wiercenie otworu na śrubę,  też miejscowo uszkadza powłokę, ale w mniejszym stopniu.

Napisano
10 minut temu, animus napisał:

Ocynk niestety rozpuści się zanim beton zwiąże.

Spawanie też wypala ocynk, zresztą wiercenie otworu na śrubę,  też miejscowo uszkadza powłokę, ale w mniejszym stopniu.

Nie trzeba nic wiercić bo zapewne jak wiesz są na zacisk/ścisk wszelakie mocowania do uziomu.

Napisano

Panowie w przypadku gdy dom mam na płycie, a jest obecnie na etapie SSZ to warto i można zrobić nawiert w płycie by dostać się do zbrojenia na potrzeby wykonania uziomu?
Wiem, że nie dopilnowałem tego na etapie budowy i pytanie czy jakoś to teraz można jeszcze sensownie połączyć z uzbrojeniem fundamentów?

Nie karcić, a pomóc/podpowiedzieć proszę :)

Wysłane z mojego LG-H870 przy użyciu Tapatalka

Napisano

Można  odkuć w 4 rogach, dospawać wąsy z bednarki, zalać miejsca łączeń ponownie betonem, ale uzgodnić to najpierw z KierBudem i z wykonawcą płyty.

Napisano

Kierownik twierdzi, że przy moim budynku i posadowieniu go na płycie, która jest na poziomie gruntu ( bo nie było dużo kopane pod nią), nie trzeba było robić uziomu fundamentowego.
Dodatkowo mówi, że też dlatego bo pod betonem została rozłożona folia, a wokół płyta jest zaizolowana.
Uważa, że sonda/szpilka/ uziom wbity w ziemię na odpowiednią głębokość aż pomiary będą ok plus bednarka i taka opcja będzie ok.

Jak sądzicie?

Wysłane z mojego LG-H870 przy użyciu Tapatalka

Napisano
3 godziny temu, ravhtc napisał:

Kierownik twierdzi, że pod betonem została rozłożona folia, a wokół płyta jest zaizolowana.

W takim razie pozostaje zrobić uziom otokowy, lub uziom promieniowy.

Połączenia najlepsze na zgrzewy egzotermiczne.

 

Napisano

No wstępnie z elektrykiem mam ustalone, że wbija w ziemię uziom składany i wbije go tyle ile trzeba aby osiągnąć wymagane parametry.

Wysłane z mojego LG-H870 przy użyciu Tapatalka

Napisano
7 minut temu, ravhtc napisał:

No wstępnie z elektrykiem mam ustalone, że wbija w ziemię uziom składany i wbije go tyle ile trzeba aby osiągnąć wymagane parametry.

Wysłane z mojego LG-H870 przy użyciu Tapatalka
 

Nie zawsze wystarczy wbić w jedno miejsce galmar, nieraz potrzeba wbijać dwa, trzy aby osiągnąć odpowiednią oporność. pręty są skręcane a nie składane :) Jakie warunki gruntowe są u Ciebie?

  • 7 miesiące temu...
Napisano
Po pierwsze do ziemi nie można wkopywac bednarki ocynkowanej tylko miedziowaną albo nierdzewną (korozja). Po drugie 1m odległości od budynku wynika nie z obawy o budynek tylko w tym miejscu grunt jest już w miarę wilgotny
Napisano
2 godziny temu, Gość Janusz napisał:

Po pierwsze do ziemi nie można wkopywac bednarki ocynkowanej 

Przez lata tak się robiło i robi się nadal.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • czesć,, jak rozwiązać opaske wokół rynny jak cegły wystaja na 9-10 cm by  było mostów termicznych?
    • Informacja z programu Mój Prąd z 1 lipca: "Zgodnie z §3 ust. 5 Regulaminu trwającego naboru wniosków o dofinansowanie, z uwagi na znaczne zwiększenie ilości zarejestrowanych wniosków, przewidywany czas oceny zostaje zwiększony do 240 dni roboczych. Przypominamy również, że jest to jedynie przewidywany czas rozpatrzenia wniosku. Błędy we wnioskach wydłużają czas oceny i procedowania wniosków."
    • Czyste Powietrze to nieco inna bajka, faktycznie jeszcze bardziej mroczna, ale o niej przynajmniej mówią. Natomiast o Mój Prąd 6,0 w ogóle nie słychać nigdzie, jakby nagle przestała istnieć. Była tylko informacja w marcu, ze rozpatrywanie przedłużają do czerwca. I zapadła cisza.
    • @retrofood, z tego co można zaobserwować na oficjalnym profilu FB NFOŚiGW https://www.facebook.com/NarodowyFunduszOchronySrodowiskaiGospodarkiWodnej/ to, delikatnie mówiąc, programy z dotacjami nie zbierają pozytywnych opinii. To sygnał, że program wsparcia ma problemy z płynnością działania.    W przyszłym tygodniu opublikujemy artykuł o problemach z programem Czyste Powietrze, za którego organizację, tak jak za program Mój Prąd, odpowiada NFOŚiGW.
    • Witam, mamy projekt kanalizacji, ale jest on dość ubogo przedstawiony i wydaje się, że nieprzemyślany - główna rura idzie pod klatką schodową, pod którą jest schowek, z podłoga obniżoną o jakieś 57cm względem podłogi w domu. Chciałbym zrobić zmianę i prosiłbym o sprawdzenie czy taka zmiana wydaje się poprawna. Kanalizacja według projektu jest to brązowa linia. Moja propozycja to zielona linia (ciemnozielona - Fi160, jasnozielona F110): To jest rzut parteru. Na poddaszu użytkowym mam dwie łazienki znajdujące się nad pionem kanalizacyjnym po lewej stronie (ten oznaczony jako "I"). Nad drugim pionem (oznaczonym jako "II") nie ma nic do przyłączenia, to chyba tylko odpowietrzenie. Pierwsza zmiana, to przeniesienie pionu z kuchni do biura - tak czy inaczej będzie to pod łazienką na poddaszu. Chce tu zastosować rurę niskoszumową Fi160 i odpowiednie mocowania by maksymalnie zredukować możliwość hałasu. Mogę na poddaszu tę rurę przedłużyć do dachu i zrobić tam odpowietrzenie? Druga zmiana to poprowadzenie linii przez małą łazienkę zamiast przez schowek (który jest obniżony o 57cm). Trzecia zmiana to drugi pion. Jeśli to tylko odpowietrzenie (bo na poddaszu nie ma tam żadnych odpływów) to czy jest sens kuć ścianę, jak obok mam komin z wolnym szybem wentylacyjnym w kominie, który tez wystaje 50cm ponad dach? Na kominie nad tym szybem dam daszek i wydaje mi się, że to będzie to samo co idąca tuż obok rura w ścianie. Czwarta zmiana to dodanie odpływu liniowego w garażu. Nie chce by ktoś mi powiedział czy to jest dobrze i brał za to odpowiedzialność. Chce porady i opinii. Jak będę wiedział, czy to ma sens, czy może kompletna katastrofa, to wtedy uderzę do projektanta i z nim będę dalej rozmawiał.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...