Yoda Napisano 15 września 2018 Udostępnij #1 Napisano 15 września 2018 Mam problem z zawilgoceniem ścian (ok 20-27%) wewnątrz domu co skutkuje pojawianiem się pleśni. Wydaje mi się że problem leży w zakończeniu listwy startowej. Jak widać na zdjęciach pod listwą startową folia kubełkowa została przyklejona do listwy startowej klejem, pianką Xps. Ponieważ dom jest od strony zachodniej każdy deszcz dośc mocno "oblewa" ścianę która nie ma u góry dużego okapu i woda jak przypuszczam "podwija" się na kapinosie i jest zaciągana przez piankę do cegły co w efekcie objawia się wewnątrz domu pleśnią do wysokości 15cm na poziomem podłogi. Prosze o poradę czy to może byc powodem takiego stanu rzeczy ? i jak to najlepiej byłoby poprawić ? Dodam że wysokośc miedzy listą a poziomem gruntu to ok 20 cm. Link do komentarza
zenek Napisano 15 września 2018 Udostępnij #2 Napisano 15 września 2018 Wg mnie mało prawdopodobne. Nie ma śladów wilgoci na tynku zewnętrznym. Szukałbym raczej wad izolacji poziomej muru. Link do komentarza
Yoda Napisano 17 września 2018 Autor Udostępnij #3 Napisano 17 września 2018 Dom był wybudowany w 2015r, ale pierwsze oznaki wewnątrz pojawiły się na jesień 2017. Odgrzebałem stare zdjęcia z budowy i przypuszczam że problem może tyczyć się poziomu gruntu, który był/jest za wysoki ponieważ opaska żwirowa wokół budynku stykała się z listwą cokołu - zaznaczona na zdjęciu na czerwono (dopiero wiosną tego roku trochę odsunąłem kamienie ale jak się okazuje zbyt mało). Teraz pytanie o ile minimalnie nizej powinien byc poziom gruntu (zaznaczyłem żółtą strzałką na zdjęciu) od momentu gdzie zaczyna się listwa startowa i jednocześnie jest koniec fundamentu i zaczyna się ściana?. I drugie pytanie jak najlepiej(przeciwwilgociowo) byłoby wykończyć fragment gdzie do listwy startowej dochodzi folia kubełkowa ?. Dziekuję z góry. Link do komentarza
Budujemy Dom - budownictwo i instalacje Napisano 17 września 2018 Udostępnij #4 Napisano 17 września 2018 To klasyczny przykład braku wyniesienia poziomu "O" ponad otaczający teren. Przy intensywnych opadach woda gromadzi się przy murze i po prostu wsiąka. Nie można też wykluczyć zamakania ściany na skutek wnikania pod warstwę ociepleniową (np. nieszczelne obróbki okienne), która spływa do izolacji poziomej. Link do komentarza
demo Napisano 17 września 2018 Udostępnij #5 Napisano 17 września 2018 (edytowany) Dnia 15.09.2018 o 21:53, Yoda napisał: Mam problem z zawilgoceniem ścian (ok 20-27%) wewnątrz domu co skutkuje pojawianiem się pleśni. Przy tak wykończonej listwie startowej i tak małym wyniesieniu poziomu "O" nic dziwnego że pojawia się wilgoć. Jak się domyślam to pewnie w miejscach gdzie najczęściej zalewa ścianę deszcz. Trzeba to będzie inaczej wykończyć by odciąć wodę od ściany. Edytowano 17 września 2018 przez demo (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Gość Napisano 17 września 2018 Udostępnij #6 Napisano 17 września 2018 1 godzinę temu, Yoda napisał: do listwy startowej dochodzi folia kubełkowa Folia kubełkowa NIE JEST izolacją przeciwwodną! Pod folią mur powinien być zabezpieczony hydroizolacją oraz termoizolacą, pewnie tu jej nie ma, albo jest niedostateczna (niedbale położona, może za nisko sięga, a powinna ponad listwę startową ocieplenia), a folia kubełkowa ma na celu ochronę mechaniczną tych izolacji. Link do komentarza
Yoda Napisano 17 września 2018 Autor Udostępnij #7 Napisano 17 września 2018 (edytowany) 27 minut temu, uroboros napisał: Folia kubełkowa NIE JEST izolacją przeciwwodną! Pod folią mur powinien być zabezpieczony hydroizolacją oraz termoizolacą, pewnie tu jej nie ma, albo jest niedostateczna (niedbale położona, może za nisko sięga, a powinna ponad listwę startową ocieplenia), a folia kubełkowa ma na celu ochronę mechaniczną tych izolacji. No cóż wszystko racja, niestety skądś wzięło się powiedzenie że pierwszego domu nie buduje się dla siebie....ale skoro już jest to prosiłbym o porade jak to najlepiej poprawić. Ze zdjęć z budowy pod folią jest izolacja(Xps), fundamenty zaizolowane (czymś "czarny" niesety nazwy środka nie jestem w stanie podać). Dodam że wokół fundamentów jest drenaż opaskowy a odpływ wody zdachu jest zrobiony osobno - nie do drenażu. Oczywiście mozna gdybać czy jest to wszystko szczelne, ale bez odkrywania fundamentów nie sposób tego stwierdzić. Prośba zatem o poradę jak najlepiej byłoby to teraz wyprostować. Napewno byłoby to obniżenie terenu poniżej poziomu "0" (jakie jest minimum rekomendowane ?), ale jak wykończyc poprawnie teraz ten fragement folii kubełkowej który wystaje z ziemi i jest przyklejony do listwy startowej a osłania w tej chwili koniec fundamentu i początek ściany ?. Edytowano 17 września 2018 przez Yoda (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Eksperci Weber Napisano 17 września 2018 Udostępnij #8 Napisano 17 września 2018 (edytowany) Dzień dobry, tak, jak zostało to napisane wyżej, odnośnie folii kubełkowej – to nie jest hydroizolacja. Prawdopodobnie przyczyna leży po stronie braku hydroizolacji. Punktem wyjścia jest niestety odkopanie fundamentów. Rekomendujemy zastosowanie hydroizolacji takiej jak np. webertec bitumal: https://www.pl.weber/hydroizolacje/hydroizolacje-bitumiczne/webertec-bitumal a jeśli warunki gruntowo-wodne są trudniejsze, to weber.tec Supeflex 10: https://www.pl.weber/hydroizolacje/hydroizolacje-bitumiczne/webertec-superflex-10 Pozdrawiamy! Edytowano 17 września 2018 przez Eksperci Weber (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Yoda Napisano 17 września 2018 Autor Udostępnij #9 Napisano 17 września 2018 9 minut temu, Eksperci Weber napisał: Dzień dobry, tak, jak zostało to napisane wyżej, odnośnie folii kubełkowej – to nie jest hydroizolacja. Prawdopodobnie przyczyna leży po stronie braku hydroizolacji. Punktem wyjścia jest niestety odkopanie fundamentów. Rekomendujemy zastosowanie hydroizolacji takiej jak np. webertec bitumal: https://www.pl.weber/hydroizolacje/hydroizolacje-bitumiczne/webertec-bitumal a jeśli warunki gruntowo-wodne są trudniejsze, to weber.tec Supeflex 10: https://www.pl.weber/hydroizolacje/hydroizolacje-bitumiczne/webertec-superflex-10 Pozdrawiamy! Dziekuje za reklamę ale jak napisałem fundamenty były malowane masą bitumiczną przed ich ociepleniem. Link do komentarza
Budujemy Dom - budownictwo ogólne Napisano 17 września 2018 Udostępnij #10 Napisano 17 września 2018 Ja bym to nazwał poradą. Jest gotowe rozwiązanie, do którego można się zastosować, nie trzeba. Link do komentarza
demo Napisano 17 września 2018 Udostępnij #11 Napisano 17 września 2018 (edytowany) 4 godziny temu, Yoda napisał: Dziekuje za reklamę ale jak napisałem fundamenty były malowane masą bitumiczną przed ich ociepleniem. Też tak myślę że masz tam dobrą izolację tego zera, trzeba tylko szczelnie zasłonić tę listwę startową może jakimś klejem a potem jeszcze pomalować gumą w płynie. A do tego jeszcze wybrać trochę tego żwiru żeby rozbryzgi padającego deszczu nie chlapały po ścianie. Ja mam u siebie tę listwę wykończoną od spodu klejem na gładko, ale też zero jest wyżej ok 0,5 metra. Dziwnie jest też zrobione to zero i folia kubełkowa wychodzi nad ziemię, a powinna być do poziomu ziemi i zakończona listwą kończącą. Reszta to co wystaje ponad ziemię okleja się wodoodporną warstwą np tynku strukturalnego. Edytowano 17 września 2018 przez demo (zobacz historię edycji) 1 Link do komentarza
Gość Napisano 17 września 2018 Udostępnij #12 Napisano 17 września 2018 Najskuteczniejszym rozwiązaniem będzie to najbardziej radykalne, czyli odkopanie fundamentów i zastosowanie np. systemu Webera, bądź innego producenta takiej chemii budowlanej. Przy okazji będzie można ocenić możliwość penetracji wilgoci przez izolację poziomą, o czym wspomniał zenek. Tak nasunęła mi się myśl, że to może brak wentylacji i kondensacja pary wodnej w najzimniejszym miejscu ściany... Na początek możesz spróbować załatania dziur, tak jak radzi demo - jak to nie poradzi, weźmiesz się za rozwiązanie radyykalne... Tak spojrzałem na zdjęcie w poście #3... Wygląda mi na to, że listwa startowa jest ponad poziomem wylewki i część "startowych" bloczków jest niedocieplona i jest tam pas mostka cieplnego... I wilgoć nie jest wynikiem przeciekania wody z zewnątrz, tylko uciekania ciepła i kondensacji pary wodnej wewnątrz budynku... a tej pary jest wewnątrz budynku więcej w deszczowe dni... Link do komentarza
demo Napisano 17 września 2018 Udostępnij #13 Napisano 17 września 2018 4 godziny temu, uroboros napisał: Tak spojrzałem na zdjęcie w poście #3... Wygląda mi na to, że listwa startowa jest ponad poziomem wylewki i część "startowych" bloczków jest niedocieplona i jest tam pas mostka cieplnego... I wilgoć nie jest wynikiem przeciekania wody z zewnątrz, tylko uciekania ciepła i kondensacji pary wodnej wewnątrz budynku... a tej pary jest wewnątrz budynku więcej w deszczowe dni... I to może być chyba bardzo trafne spostrzeżenie, tylko dlaczego zawilgocenie występuje tylko tam gdzie na ścianę leci deszcz ?. No ale może być tak że woda deszczowa plus mostek termiczny i w efekcie wykwity pleśni na 15 cm. Link do komentarza
Yoda Napisano 17 września 2018 Autor Udostępnij #14 Napisano 17 września 2018 Dziekuję bardzo za rzeczowe porady ! Myslę że w środę postaram się odleić tę folię i zobaczę co się pod nią kryje bo może być faktycznie mostek (wrzucę wtedy zdjęcie). Uprzedzając fakty prosze o poradę czym najlepiej będzie uzupełnić ewentualną "dziurę/przestrzeń" ? Zapewne najwygodniej będzie pianką ale czy najskuteczniej ?a może dokleic pasek styroduru ? Jeżeli pianką to czy możecie jakąś polecić ?. 6 godzin temu, demo napisał: trzeba tylko szczelnie zasłonić tę listwę startową może jakimś klejem a potem jeszcze pomalować gumą w płynie. Czy możesz polecić jakiś konkretny klej i gumę ? Niestety gumy nie znalazłem ale za to folii w płynie na taras mnóstwo. Link do komentarza
demo Napisano 18 września 2018 Udostępnij #15 Napisano 18 września 2018 (edytowany) 12 godzin temu, Yoda napisał: Czy możesz polecić jakiś konkretny klej i gumę ? Niestety gumy nie znalazłem ale za to folii w płynie na taras mnóstwo. Pisząc klej miałem na myśli taki do kafli albo styropianu, a pisząc gumę w płynie właśnie folię. Nie będę nic polecał bo sam nie wiem jaki preparat dobrze się przyklei do tej folii kubełkowej która dochodzi do samej listwy startowej ocieplenia ściany, czy nawet chyba jest tą listwą przyłapana. Normalnie to raczej robi się tak: Teraz to mają jakieś ekspresowe metody wykończenia, a potem są takie skutki w postaci wykwitów pleśni na ścianie. Edytowano 18 września 2018 przez demo (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Yoda Napisano 19 września 2018 Autor Udostępnij #16 Napisano 19 września 2018 (edytowany) Dzisiaj udało się obniżyć opaskę i zrobic lepsze zdjęcia. Jak widać po całej długości jest "lipa" i w izolację jest powciskany na kleju zwykły styropian. I teraz mam pytanie,czy go usunąć na ile się da, tak aby móc dociąć pasek o równej szerokości, posmarować tę wnękę dysperbitem (z tego co czytalem nie reaguje ze styropianem), uzupełnić szczelinę styrodurem (na kleju np. Tytan Eos lub chyba lepiej na Kleju bitumicznym Matizol). Po wyschnięciu dodatkowo pomalować dołozony kawałek dysperbitem i dołozyć jeszcze na to raz styrodur aby zakrywał po całości dociety fragment oraz dochodził do ziemi. Na to wszystko folia kubełkowa i wykończyć to ładnie tynkiem silikonowym/mozaikowym. Edytowano 19 września 2018 przez Yoda (zobacz historię edycji) Link do komentarza
demo Napisano 19 września 2018 Udostępnij #17 Napisano 19 września 2018 Ja nie wiem jak to zrobić, przyznaję się bez bicia. Może ktoś z kolegów pomoże. Link do komentarza
Budujemy Dom - budownictwo i instalacje Napisano 20 września 2018 Udostępnij #18 Napisano 20 września 2018 Pomijając bezsensowny sposób "odwodnienia" ścian fundamentowych na 90% przyczyną zawilgocenia są przecieki przez elewację (okna, taras, balkon) i nieszczelne ułożenie ocieplenia (vide fundament). Woda spływa pod styropianem zatrzymując się na listwie startowej - dalej to chyba oczywiste. (wilgoć u dołu widać na 1 fot. a woda z gruntu sama nie pójdzie do góry.) Link do komentarza
Eksperci Weber Napisano 20 września 2018 Udostępnij #19 Napisano 20 września 2018 Dzień dobry, polecamy uzupełnić styrodur, przyklejając go na polecany wcześniej webertec bitumal. Nie degraduje on styropianu. https://www.pl.weber/hydroizolacje/hydroizolacje-bitumiczne/webertec-bitumal W takiej sytuacji najlepszym sposobem byłaby przebudowa cokołu - na warstwie stryoduru należałoby wykonać odpowiednią wyprawę tynkarską. Pozdrawiamy! Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się