Skocz do zawartości

Wentylator łazienkowy. Problem z montażem.


Recommended Posts

Napisano

Cześć. 

 

Kupilem wentylator łazienkowy z timerem ( awenta KWT125). Niestety mam problem z podłączeniem wentylatora. Otóż z wentylacji wystają mi 3 kable: żółty, brązowy i niebieski. Natomiast na kostce wentylatora mam oznaczenie TNL. Wiec podłączyłem to następująco : T - żółty, N - niebieski, L - brązowy. Po takiej konfiguracji gdy włączam światło wentylator się włącza na 1 sekundę i natychmiast się wyłącza. Proszę o pomoc w jaki sposób mam go podłączyć żeby działał prawidłowo? W załączniku instrukcja 

podłączenia. Generalnie jestem zielony jeśli chodzi o ta kwestie ;D 

DEF5F69A-29CB-4AF5-A3A6-8FA00A03C1E0.jpeg

Napisano (edytowany)

Sprawdź na wyłączniku. 

 

Powinno być tak:

L stała faza, czyli podłączone do fazy przed wyłącznikiem,

T faza podłączona za wyłącznikiem (czyli włączone/wyłączone zasilanie),

N neutralny (czyli tzw. zero)

Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano
4 godziny temu, Manu666 napisał:

Cześć. 

 

Kupilem wentylator łazienkowy z timerem ( awenta KWT125). Niestety mam problem z podłączeniem wentylatora. Otóż z wentylacji wystają mi 3 kable: żółty, brązowy i niebieski. Natomiast na kostce wentylatora mam oznaczenie TNL. Wiec podłączyłem to następująco : T - żółty, N - niebieski, L - brązowy. Po takiej konfiguracji gdy włączam światło wentylator się włącza na 1 sekundę i natychmiast się wyłącza. Proszę o pomoc w jaki sposób mam go podłączyć żeby działał prawidłowo? W załączniku instrukcja 

podłączenia. Generalnie jestem zielony jeśli chodzi o ta kwestie ;D 

DEF5F69A-29CB-4AF5-A3A6-8FA00A03C1E0.jpeg

Na filmie widać, że pod zacisk N przewód niebieski/neutralny a pod zacisk L przewód brązowy/fazowy jest to zasilanie , natomiast wyłącznik osobny przewód podłącza się pod zacisk LT i L, następnie ustawia sie potencjometrami parametry i wszystko w temacie.

Gość gawel
Napisano
1 godzinę temu, mhtyl napisał:

Na filmie widać, że pod zacisk N przewód niebieski/neutralny a pod zacisk L przewód brązowy/fazowy jest to zasilanie , natomiast wyłącznik osobny przewód podłącza się pod zacisk LT i L, następnie ustawia sie potencjometrami parametry i wszystko w temacie.

:icon_eek::icon_eek::icon_eek::icon_eek::icon_eek::icon_eek::icon_eek:

Gość mhtyl
Napisano
11 minut temu, Manu666 napisał:

Tak mam podłączony włącznik. Poprawnie ?

D7DCC5EB-8F98-4D02-8444-559973A94838.jpeg

EB0FF6AF-776F-4E32-B56B-32EBC3D2C47C.jpeg

Temat z takim problemem już był na forum. masz link do tematu, przeczytaj go uważnie a problem sam zniknie :) 

 

Gość mhtyl
Napisano
4 godziny temu, gawel napisał:

:icon_eek::icon_eek::icon_eek::icon_eek::icon_eek::icon_eek::icon_eek:

Przecież jasno i wyraźnie jest pokazane, podłączenie zasilnia.(przewód dwużyłowy w zielonej otulinie)

 

Tu poniżej podłączenie przewodu sterowania On/Off inaczej wyłącznika.(przewód dwużyłowy w szarej otulinie)

 

Napisano
9 godzin temu, Manu666 napisał:

Tak mam podłączony włącznik. Poprawnie ?

 

EB0FF6AF-776F-4E32-B56B-32EBC3D2C47C.jpeg

na podstawie zdjęcia trudno powiedzieć co jest na końcach przewodów...

Napisano

Tak! Szczególnie na tych drugich końcach przewodów...

Bo to wiadomo, czy układacz i podłączacz przewodów nie był daltonistą, albo czy nie łączył gdzieś czegoś z czymś w ścianie...

Budowlanka zna takie historie...

Napisano

Na takiej instalacji ten wentylator nie będzie prawidłowo działał, bo to jest instalacja typowa - czyli przewód "fazowy" brązowy, przewód neutralny (tzw. zero) niebieski, przewód ochronny żółto zielony.

Ale to tylko teoria, bo włącznik jest podwójny i czort jedyny wie co autor miał na myśli.

 

Ale jeszcze raz - ten wentylator z wył. czasowym, w takiej konfiguracji, nie będzie prawidłowo działał.

 

I taka zagwozdka - co, jak, zasila ten wyłącznik ??????

  • 1 rok temu...
Napisano

To prawda że podłączenie trójżyłowe wentylatora z timerem to dla niedoświadczonych kłopot. Dziewięć możliwych podłączeń przewodów :-) Natomiast korzystając z instrukcji i prawidłowo łącząc przewody nie jest to już takie trudne. Na początku najlepiej sprawdzić działanie wentylatora poza instalacją, wówczas będziemy wiedzieć czy sam wentylator nie posiada jakiejś wady. Niestety moduły elektroniczne mogą być niepoprawnie zlutowane, najczęściej w miejscach pinów podłączeniowych.

Jeśli wszystko zostało sprawdzone i wentylator działa. Warto sprawdzić instalację miernikiem. Gdzie jest faza? A może być nawet w niebieskim przewodzie jeśli ktoś niewłaściwie podłączył instalację i już cała sprawa się rypie.

Sprawa trzeciego przewodu, jedyny problem podłączenia wentylatora z timerem. Poprawnie wykonana instalacja do podłączenia wentylatora powinna posiadać oddzielny przewód do przerywanej fazy - nie przewód uziemienia. Wynika to z przepisów bezpieczeństwa. Praktyka jednak zmusza nas do wykorzystania przewodu uziemienia żółto-zielony z racji braku innego.

I teraz bardzo ważna sprawa. Przewód uziemienia musimy odłączyć od pozostałej części instalacji uziemienie. Przewód ten powinien prowadzić jedynie od wentylatora do włącznika światła.

Wszystko sprawdzone i jest jak należy

Jak poprzednicy pisali:

Faza - brązowy - L

Zero, neutralny - niebieski - N

Faza przerywana włącznikiem - żółto-zielony - T

Włącznik może być dzwonkowy do samego wentylatora.

Z powyższego opisu wynika że prawdopodobnie faza i zero zostały podłączone prawidłowo - należy sprawdzić przewody w kanale wentylacyjnym gdzie jest faza i jeśli jest odwrotnie zmienić podłączenie w pinach.

Wentylator wykonuje suchy start przy pierwszym podłączeniu. Natomiast przewód timera jest źle podłączony i tutaj jak poprzednicy pisali trudno wywnioskować ze zdjęcia, trzeba być na miejscu i sprawdzić linię tego przewodu i zaciski na kostce włącznika.

https://ventox.pl/Poradnik_doboru_oraz_montazu_wentylatora

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...