Skocz do zawartości

sztywne poszycie z płyt osb


Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Przekopałem masę stron w internecie i nie potrafię znaleźć odpowiedzi na pytanie:

Czy płyty OSB muszę mocować do krokwi czy mogę do łat?

Chcę wymienić pokrycie, w tym celu zdejmę blachodachówkę.
Nie wiem czy mam demontować łaty czy nie?

Mam więc pytania do ekspertów i osób, które się na tym znają.

Czy jest różnica w wentylacji połaci w przypadku

A- zamocowania płyt do łat (na kontrłatach)
B- zamocowania płyt bezpośrednio do krokwi?

Czy są jakieś inne uzasadnienia do montażu płyt OSB bezpośrednio do krokwi?

Czy montaż płyt do łat jest błędem?


 

Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)

Dach nie był ocieplony.
Zamierzam ocieplić wełną.
Zamierzam zrobić przestrzeń wentylowaną 4cm.
Kluczowa dla mnie informacja, czy muszę demontować łaty.

Łaty przymocowane są do kontrłat.
Kontrłaty są chyba tylko po to, żeby wyrównać podłoże do nadbitki.

Teraz:

1. Zostawiam łaty na kontrłatach i przykręcam płyty OSB do łat.

Tutaj nasuwa się pytanie - jaką przestrzeń wystarczyłoby zrobić pomiędzy wełną a łatą, żeby wentylacja działała sprawnie. 
Przykładowo jeśli pomiędzy krokwie daję wełnę cieńszą o 2cm w stosunku do krokwi to razem z grubością
kontrłaty daje to przestrzeń 4cm od wełny do łaty. Ale do płyty mam wtedy jakieś 8 cm.
Może to i dobrze... ale chyba przesadnie?

Drugie pytanie jak to powietrze będzie owiewać płyty poprzez te łaty. Czy wystarczy, że będzie owiewać wełnę??

 

 

Może rysunek zobrazuje o co mi chodzi

d1.jpg.3bc8cfc168c728c3ba02276fc2f35339.jpg

 

2. Likwiduję łaty i ewentualnie kontrłaty aby zastąpić je grubszymi (aby więcej wełny zmieścić pomiędzy krokwie)

W tym przypadku nie mam wątpliwości i pytań.
 

:ranting:

miałem mały problem w wstawieniem grafiki

Edytowano przez MrTomo
poprawki (zobacz historię edycji)
Napisano

Tu znalazłem chyba adekwatny materiał, warto poczytać : 

https://budujemydom.pl/stan-surowy/dachy-i-rynny/a/14105-wentylacja-dachu-konieczne-sa-przestrzenie-wentylacyjne

i tu jest przekrój połaci dachowej - czy ten najwyżej to twój?

128790-wentylacja_dachu5_500.jpg

Jeśli tak - to masz odpowiedź chyba. Tzn. krokiew, OSB, izolacja, kontrłata, łata. 

System z dwoma szczelinami jest trochę trudniejszy do wykonania (ale gdybym robił dla siebie, to bym go wybrał - z papą na poszyciu) - wydaje sie solidniejszy. Natomiast z jedną szczeliną jest  łatwiejszy i chyba bardziej popularny.

Ciekaw jestem, co inni poradzą?

Napisano

Tak, czytałem to już wcześniej. Zamówiłem sobie zresztą książkę pana Pakoty.
Żaden z tych rysunków nie przedstawia mojej konstrukcji.
Ja będę miał tylko jedną szczelinę went. pomiędzy watą i płytami. Na płytach będzie papa i gont.

Rozchodzi się właśnie o ten ciąg. Czy łaty go nie zblokują.
I odpowiedzi na to pytanie nie potrafię odszukać, bo wszystkie instrukcje mówią o tym, żeby kłaść OSB bezpośrednio na krokwie.

Napisano
2 godziny temu, MrTomo napisał:

 

Tak, czytałem to już wcześniej. Zamówiłem sobie zresztą książkę pana Pakoty.
Żaden z tych rysunków nie przedstawia mojej konstrukcji.
Ja będę miał tylko jedną szczelinę went. pomiędzy watą i płytami. Na płytach będzie papa i gont.

Rozchodzi się właśnie o ten ciąg. Czy łaty go nie zblokują.
I odpowiedzi na to pytanie nie potrafię odszukać, bo wszystkie instrukcje mówią o tym, żeby kłaść OSB bezpośrednio na krokwie.

 

Nie rozumiem. Jeżeli szczelinę masz pod płytami, a na płytach będziesz miał papę i kontrłaty oraz łaty - to co mają łaty blokować? 

Napisano
42 minuty temu, MrTomo napisał:

A gdzie napisałem, że na płytach będą łaty i kontrlaty? Będzie papa i gont bitumiczny

No tu:

3 godziny temu, MrTomo napisał:

Rozchodzi się właśnie o ten ciąg. Czy łaty go nie zblokują.

 

Napisano (edytowany)

:zalamka:

Zenek - chłopie nie obraź się ale znowu czytasz bez zrozumienia.

Napisałem też w #1

16 godzin temu, MrTomo napisał:

Przekopałem masę stron w internecie i nie potrafię znaleźć odpowiedzi na pytanie:

...

Mam więc pytania do ekspertów i osób, które się na tym znają.
 


 

 

Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Napisano

Jeżeli zostawi się ruszt z łat i kontrłat, na to płyty to wentylacja będzie prawidłowa, pod warunkiem, że będą wloty i wyloty powietrza.

Moje wątpliwości budzi jednak stabilność zamocowania płyt OSB do rusztu z łat i kontrłat. Nawet gęste przybicie płyt do łat nie zagwarantuje, że płyty nie będą się ruszać, a to uwidoczni się na pokryciu z gontów bitumicznych. Po prostu konstrukcja z łat i kontrłat z założenia nie jest całkiem sztywna.

Skoro łaty i kotrłaty ą w dobrym stanie, to bym je oderwał do ponownego wykorzystania. Wtedy na krokwiach układamy:

- paroprzepuszczalną FWK albo równie dobrze siatkę (uniemożliwia zbyt mocne dopchniecie wełny);

- nabijamy kontrłaty (tworzą nam szczelinę wentylacyjną;

- przybijamy płyty OSB, przez kontłaty do krokwi;

- papa i gonty.

Pozostałe łaty można wykorzystać do zrobienia rusztu od strony poddasza. Dla pogrubienia izolacji i zrobienia dopasowanej konstrukcji pod płyty lub boazerie od środka.

Napisano

Układ poszycia przedstawiony na rys. w poście 3 będzie prawidłowy pod warunkiem ułożenia nad wełną folii paroprzepuszczalnej (wiatroizolacji). Pełni ona funkcje ochrony przed wydmuchiwaniem wełny, jej zamoknięciem w razie przecieku i oparcia dla ocieplenia co zabezpiecza przed zwężeniem szczeliny wentylacyjnej. W zasadzie grubość kontrłat wystarcza do utworzenia szczeliny wentylacyjnej (ok. 3 cm) i konieczne jest zapewnienie wlotu powietrza w okapie oraz wentylowane przykrycie kalenicy (ze szczeliną w poszyciu OSB).

Napisano (edytowany)
8 godzin temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

 

Moje wątpliwości budzi jednak stabilność zamocowania płyt OSB do rusztu z łat i kontrłat. Nawet gęste przybicie płyt do łat nie zagwarantuje, że płyty nie będą się ruszać, a to uwidoczni się na pokryciu z gontów bitumicznych. Po prostu konstrukcja z łat i kontrłat z założenia nie jest całkiem sztywna.

 

Ale płyty można przykręcić poprzez łaty i kontrłaty do krokwi,
Z mojego punktu widzenia - ale ja się nie znam - takie zamocowanie płyt będzie stabilniejsze niż po zamocowaniu tylko do krokwi. Płyty będą podparte na całej długości co 40cm, więc nie ma mowy o uginaniu?

Czy to wręcz nie umożliwi mi zamocowanie cieńszej płyty niż w wersji bez łat?

7 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Układ poszycia przedstawiony na rys. w poście 3 będzie prawidłowy pod warunkiem ułożenia nad wełną folii paroprzepuszczalnej (wiatroizolacji).

Właściwie taki miałem pierwotnie zamiar, ale nie jestem pewien, czy nie zrezygnuję z tej folii.

Cała reszta - zgoda. Ale nie o to pytałem :D
Meritum dotyczyło: Czy łaty (jak bardzo) utrudnią "cug" powietrza i owiewanie płyty od spodu

Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Napisano

Oczywiście umocowanie płyt na łatach nie naruszy stabilności a gęstszy rozstaw niż krokwi pozwoli na zamocowanie cieńszych płyt (12 - 15 mm).

Płyty należy mocować do lat wkrętami ,w układzie szachownicy z przesunięciem złączeń poziomych i pionowych. Kontrłaty w tym przypadku nie pełnią żadnej funkcji - są po prostu podwyższeniem krokwi. Wiatroizolację trzeba koniecznie założyć mocując ja do boków krokwi (zaczynając kładzenie od kalenicy) w odległości ok. 4 cm od spodu łat.

Łaty absolutnie nie przeszkadzają w wentylacji przestrzeni poddachowej, a nawet ją poprawiają umożliwiając przepływ powietrza nie tylko okap-kalenica, ale również i skośnie. W kalenicy musi być szpara w papie i płycie przykryta wentylowanym gąsiorem bądź z systemowymi kominkami wentylacyjnymi.

Napisano
11 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Oczywiście umocowanie płyt na łatach nie naruszy stabilności a gęstszy rozstaw niż krokwi pozwoli na zamocowanie cieńszych płyt (12 - 15 mm).

Płyty należy mocować do lat wkrętami

i:

Dnia 10.04.2017 o 09:32, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Moje wątpliwości budzi jednak stabilność zamocowania płyt OSB do rusztu z łat i kontrłat.

Biorąc pod uwagę te dwa zdania - oraz:

16 godzin temu, MrTomo napisał:

Ale płyty można przykręcić poprzez łaty i kontrłaty do krokwi

Gdybym robił ten dach, wybrałbym przykręcenie przez łaty i kontr. do krokwi, dodatkowo do łat między krokwiami - i jednak uważał ze zbyt cienkimi OSB, bo OSB będzie podstawą dla gontu, będzie dodatkowym stabilizatorem dla tego całego rusztu - tu bym nie oszczędzał.

Wiatroizolacja nie tylko zapobiega wywiewaniu wełny, ale jest ważnym składnikiem warstw izolacji termicznej - podnosi jej skuteczność. Moim zdaniem też dodatkowo pomaga w przepływie powietrza w szczelinie wentylacyjnej i może zapobiec dostawaniu się w nią wełny min. 

 

Napisano (edytowany)

Zastanawiałem się raczej nad 18mm zamiast 22mm. Roznica w cenie jest znaczna. Bardziej jednak martwię się łatami bo pomierzyłem je dokładnie i wyszły takie 50x35. Trochę mizerne.?? Dach 45 stopni 

Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...