MrTomo Napisano 9 kwietnia 2017 Udostępnij #1 Napisano 9 kwietnia 2017 (edytowany) Przekopałem masę stron w internecie i nie potrafię znaleźć odpowiedzi na pytanie: Czy płyty OSB muszę mocować do krokwi czy mogę do łat? Chcę wymienić pokrycie, w tym celu zdejmę blachodachówkę. Nie wiem czy mam demontować łaty czy nie? Mam więc pytania do ekspertów i osób, które się na tym znają.Czy jest różnica w wentylacji połaci w przypadku A- zamocowania płyt do łat (na kontrłatach) B- zamocowania płyt bezpośrednio do krokwi? Czy są jakieś inne uzasadnienia do montażu płyt OSB bezpośrednio do krokwi? Czy montaż płyt do łat jest błędem? Edytowano 9 kwietnia 2017 przez MrTomo (zobacz historię edycji) Link do komentarza
zenek Napisano 9 kwietnia 2017 Udostępnij #2 Napisano 9 kwietnia 2017 (edytowany) Najlepiej, jakbyś napisał, jak to było dotychczas. czy dach był (jest) wentylowany, ocieplony? I czy zamierzasz coś zmienić? Edytowano 9 kwietnia 2017 przez zenek (zobacz historię edycji) Link do komentarza
MrTomo Napisano 9 kwietnia 2017 Autor Udostępnij #3 Napisano 9 kwietnia 2017 (edytowany) Dach nie był ocieplony. Zamierzam ocieplić wełną. Zamierzam zrobić przestrzeń wentylowaną 4cm. Kluczowa dla mnie informacja, czy muszę demontować łaty. Łaty przymocowane są do kontrłat. Kontrłaty są chyba tylko po to, żeby wyrównać podłoże do nadbitki. Teraz: 1. Zostawiam łaty na kontrłatach i przykręcam płyty OSB do łat. Tutaj nasuwa się pytanie - jaką przestrzeń wystarczyłoby zrobić pomiędzy wełną a łatą, żeby wentylacja działała sprawnie. Przykładowo jeśli pomiędzy krokwie daję wełnę cieńszą o 2cm w stosunku do krokwi to razem z grubością kontrłaty daje to przestrzeń 4cm od wełny do łaty. Ale do płyty mam wtedy jakieś 8 cm. Może to i dobrze... ale chyba przesadnie? Drugie pytanie jak to powietrze będzie owiewać płyty poprzez te łaty. Czy wystarczy, że będzie owiewać wełnę?? Może rysunek zobrazuje o co mi chodzi 2. Likwiduję łaty i ewentualnie kontrłaty aby zastąpić je grubszymi (aby więcej wełny zmieścić pomiędzy krokwie) W tym przypadku nie mam wątpliwości i pytań. miałem mały problem w wstawieniem grafiki Edytowano 9 kwietnia 2017 przez MrTomo poprawki (zobacz historię edycji) Link do komentarza
zenek Napisano 9 kwietnia 2017 Udostępnij #4 Napisano 9 kwietnia 2017 Tu znalazłem chyba adekwatny materiał, warto poczytać : https://budujemydom.pl/stan-surowy/dachy-i-rynny/a/14105-wentylacja-dachu-konieczne-sa-przestrzenie-wentylacyjne i tu jest przekrój połaci dachowej - czy ten najwyżej to twój? Jeśli tak - to masz odpowiedź chyba. Tzn. krokiew, OSB, izolacja, kontrłata, łata. System z dwoma szczelinami jest trochę trudniejszy do wykonania (ale gdybym robił dla siebie, to bym go wybrał - z papą na poszyciu) - wydaje sie solidniejszy. Natomiast z jedną szczeliną jest łatwiejszy i chyba bardziej popularny. Ciekaw jestem, co inni poradzą? Link do komentarza
MrTomo Napisano 9 kwietnia 2017 Autor Udostępnij #5 Napisano 9 kwietnia 2017 Tak, czytałem to już wcześniej. Zamówiłem sobie zresztą książkę pana Pakoty. Żaden z tych rysunków nie przedstawia mojej konstrukcji. Ja będę miał tylko jedną szczelinę went. pomiędzy watą i płytami. Na płytach będzie papa i gont. Rozchodzi się właśnie o ten ciąg. Czy łaty go nie zblokują. I odpowiedzi na to pytanie nie potrafię odszukać, bo wszystkie instrukcje mówią o tym, żeby kłaść OSB bezpośrednio na krokwie. Link do komentarza
zenek Napisano 9 kwietnia 2017 Udostępnij #6 Napisano 9 kwietnia 2017 2 godziny temu, MrTomo napisał: Tak, czytałem to już wcześniej. Zamówiłem sobie zresztą książkę pana Pakoty. Żaden z tych rysunków nie przedstawia mojej konstrukcji. Ja będę miał tylko jedną szczelinę went. pomiędzy watą i płytami. Na płytach będzie papa i gont. Rozchodzi się właśnie o ten ciąg. Czy łaty go nie zblokują. I odpowiedzi na to pytanie nie potrafię odszukać, bo wszystkie instrukcje mówią o tym, żeby kłaść OSB bezpośrednio na krokwie. Nie rozumiem. Jeżeli szczelinę masz pod płytami, a na płytach będziesz miał papę i kontrłaty oraz łaty - to co mają łaty blokować? Link do komentarza
MrTomo Napisano 9 kwietnia 2017 Autor Udostępnij #7 Napisano 9 kwietnia 2017 A gdzie napisałem, że na płytach będą łaty i kontrlaty? Będzie papa i gont bitumiczny Popatrz na rysunek Link do komentarza
zenek Napisano 9 kwietnia 2017 Udostępnij #8 Napisano 9 kwietnia 2017 42 minuty temu, MrTomo napisał: A gdzie napisałem, że na płytach będą łaty i kontrlaty? Będzie papa i gont bitumiczny No tu: 3 godziny temu, MrTomo napisał: Rozchodzi się właśnie o ten ciąg. Czy łaty go nie zblokują. Link do komentarza
MrTomo Napisano 10 kwietnia 2017 Autor Udostępnij #9 Napisano 10 kwietnia 2017 (edytowany) Zenek - chłopie nie obraź się ale znowu czytasz bez zrozumienia. Napisałem też w #1 16 godzin temu, MrTomo napisał: Przekopałem masę stron w internecie i nie potrafię znaleźć odpowiedzi na pytanie: ...Mam więc pytania do ekspertów i osób, które się na tym znają. Edytowano 10 kwietnia 2017 przez MrTomo (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne Napisano 10 kwietnia 2017 Udostępnij #10 Napisano 10 kwietnia 2017 Jeżeli zostawi się ruszt z łat i kontrłat, na to płyty to wentylacja będzie prawidłowa, pod warunkiem, że będą wloty i wyloty powietrza. Moje wątpliwości budzi jednak stabilność zamocowania płyt OSB do rusztu z łat i kontrłat. Nawet gęste przybicie płyt do łat nie zagwarantuje, że płyty nie będą się ruszać, a to uwidoczni się na pokryciu z gontów bitumicznych. Po prostu konstrukcja z łat i kontrłat z założenia nie jest całkiem sztywna. Skoro łaty i kotrłaty ą w dobrym stanie, to bym je oderwał do ponownego wykorzystania. Wtedy na krokwiach układamy: - paroprzepuszczalną FWK albo równie dobrze siatkę (uniemożliwia zbyt mocne dopchniecie wełny); - nabijamy kontrłaty (tworzą nam szczelinę wentylacyjną; - przybijamy płyty OSB, przez kontłaty do krokwi; - papa i gonty. Pozostałe łaty można wykorzystać do zrobienia rusztu od strony poddasza. Dla pogrubienia izolacji i zrobienia dopasowanej konstrukcji pod płyty lub boazerie od środka. 1 Link do komentarza
Budujemy Dom - budownictwo i instalacje Napisano 10 kwietnia 2017 Udostępnij #11 Napisano 10 kwietnia 2017 Układ poszycia przedstawiony na rys. w poście 3 będzie prawidłowy pod warunkiem ułożenia nad wełną folii paroprzepuszczalnej (wiatroizolacji). Pełni ona funkcje ochrony przed wydmuchiwaniem wełny, jej zamoknięciem w razie przecieku i oparcia dla ocieplenia co zabezpiecza przed zwężeniem szczeliny wentylacyjnej. W zasadzie grubość kontrłat wystarcza do utworzenia szczeliny wentylacyjnej (ok. 3 cm) i konieczne jest zapewnienie wlotu powietrza w okapie oraz wentylowane przykrycie kalenicy (ze szczeliną w poszyciu OSB). Link do komentarza
MrTomo Napisano 10 kwietnia 2017 Autor Udostępnij #12 Napisano 10 kwietnia 2017 (edytowany) 8 godzin temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał: Moje wątpliwości budzi jednak stabilność zamocowania płyt OSB do rusztu z łat i kontrłat. Nawet gęste przybicie płyt do łat nie zagwarantuje, że płyty nie będą się ruszać, a to uwidoczni się na pokryciu z gontów bitumicznych. Po prostu konstrukcja z łat i kontrłat z założenia nie jest całkiem sztywna. Ale płyty można przykręcić poprzez łaty i kontrłaty do krokwi, Z mojego punktu widzenia - ale ja się nie znam - takie zamocowanie płyt będzie stabilniejsze niż po zamocowaniu tylko do krokwi. Płyty będą podparte na całej długości co 40cm, więc nie ma mowy o uginaniu? Czy to wręcz nie umożliwi mi zamocowanie cieńszej płyty niż w wersji bez łat? 7 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał: Układ poszycia przedstawiony na rys. w poście 3 będzie prawidłowy pod warunkiem ułożenia nad wełną folii paroprzepuszczalnej (wiatroizolacji). Właściwie taki miałem pierwotnie zamiar, ale nie jestem pewien, czy nie zrezygnuję z tej folii. Cała reszta - zgoda. Ale nie o to pytałem Meritum dotyczyło: Czy łaty (jak bardzo) utrudnią "cug" powietrza i owiewanie płyty od spodu Edytowano 10 kwietnia 2017 przez MrTomo (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Budujemy Dom - budownictwo i instalacje Napisano 11 kwietnia 2017 Udostępnij #13 Napisano 11 kwietnia 2017 Oczywiście umocowanie płyt na łatach nie naruszy stabilności a gęstszy rozstaw niż krokwi pozwoli na zamocowanie cieńszych płyt (12 - 15 mm). Płyty należy mocować do lat wkrętami ,w układzie szachownicy z przesunięciem złączeń poziomych i pionowych. Kontrłaty w tym przypadku nie pełnią żadnej funkcji - są po prostu podwyższeniem krokwi. Wiatroizolację trzeba koniecznie założyć mocując ja do boków krokwi (zaczynając kładzenie od kalenicy) w odległości ok. 4 cm od spodu łat. Łaty absolutnie nie przeszkadzają w wentylacji przestrzeni poddachowej, a nawet ją poprawiają umożliwiając przepływ powietrza nie tylko okap-kalenica, ale również i skośnie. W kalenicy musi być szpara w papie i płycie przykryta wentylowanym gąsiorem bądź z systemowymi kominkami wentylacyjnymi. 1 Link do komentarza
zenek Napisano 11 kwietnia 2017 Udostępnij #14 Napisano 11 kwietnia 2017 11 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał: Oczywiście umocowanie płyt na łatach nie naruszy stabilności a gęstszy rozstaw niż krokwi pozwoli na zamocowanie cieńszych płyt (12 - 15 mm). Płyty należy mocować do lat wkrętami i: Dnia 10.04.2017 o 09:32, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał: Moje wątpliwości budzi jednak stabilność zamocowania płyt OSB do rusztu z łat i kontrłat. Biorąc pod uwagę te dwa zdania - oraz: 16 godzin temu, MrTomo napisał: Ale płyty można przykręcić poprzez łaty i kontrłaty do krokwi Gdybym robił ten dach, wybrałbym przykręcenie przez łaty i kontr. do krokwi, dodatkowo do łat między krokwiami - i jednak uważał ze zbyt cienkimi OSB, bo OSB będzie podstawą dla gontu, będzie dodatkowym stabilizatorem dla tego całego rusztu - tu bym nie oszczędzał. Wiatroizolacja nie tylko zapobiega wywiewaniu wełny, ale jest ważnym składnikiem warstw izolacji termicznej - podnosi jej skuteczność. Moim zdaniem też dodatkowo pomaga w przepływie powietrza w szczelinie wentylacyjnej i może zapobiec dostawaniu się w nią wełny min. Link do komentarza
MrTomo Napisano 11 kwietnia 2017 Autor Udostępnij #15 Napisano 11 kwietnia 2017 (edytowany) Zastanawiałem się raczej nad 18mm zamiast 22mm. Roznica w cenie jest znaczna. Bardziej jednak martwię się łatami bo pomierzyłem je dokładnie i wyszły takie 50x35. Trochę mizerne.?? Dach 45 stopni Edytowano 11 kwietnia 2017 przez MrTomo (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Mistrz Jan Napisano 13 kwietnia 2017 Udostępnij #16 Napisano 13 kwietnia 2017 Dałbym płyty na łaty. Ważne , żeby wełna nie była za wysoko i nie blokowała cugu. Płyta 18 wystarczy. Nie bić papiaków w koszu. Ok. 20 cm od osi. Jan Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się