Skocz do zawartości

Impregnacja więźby


Recommended Posts

Napisano

Witam,

Proszę o pomoc w dobraniu impregnatu konstrukcyjnego do więźby dachowej.
Impregnowane drewno będzie na budynek gospodarczy pokryty blachą i mam kilka pytań:
1) Jaki impregnat wybrać, zastanawiam się nad:
- Fobos NW
- Kuprafung P - pytanie czy można stosować go pod blachę?
- lub połowe tańszy Tytan NW - ale zastanawia mnie jego jakość
a może doradzicie mi coś innego
2) Impregnat który zostanie, planuje przelać do baniek i wykorzystać na jesień do impregnacji więźby na dom. Pytanie czy można, czy np. nie straci swoich właściwości i lepiej kupić nowy.
3) Czy zaimpregnowane drewno, jednym z w/w impregnatów, będzie można od razu pomalować ( w miejscach które będą widoczne ) impregnatem ochronno - dekoracyjnym np: altax lub tikurila ( a może polecicie mi jakiś inny ) czy przed impregnatem ochronno - dekoracyjnym, trzeba będzie pomalować dodatkowo, zaimpregnowane drewno, jeszcze jakimś impregnatem gruntującym, jak tak to jakim.
4) Drewno na więźbę jest z listopada, przecierane było w grudniu. Po przetarciu ułożone było od razu na 5 cm przekładkach pod wiatą ( jak mocno zacinał deszcz to trochę je moczył) Pytanie czy będzie mozna je impregnować już w Marcu lub w Kwietniu czy powinno jeszcze leżeć i schnąć. Elementy 14x14, 7x16, 8x18 cm

z góry dziękuję za pomoc
pozdrawiam

Napisano (edytowany)

Szwedzi mają kilkuset letnie doświadczenie jeśli chodzi o stawianie domów z drewna ....teraz jest u nich coś takiego że jak ktoś zastosuje drewno impregnowane wewnątrz budynku to nie dostanie za robotę ani jednego Ore ....i jeszcze czeka go lincz...

Edytowano przez joks (zobacz historię edycji)
Napisano

Ad 1 Impregnaty mają różne własności korozyjne - solne są bardziej agresywne a opis szczegółowych własności można znaleźć w dokumentacji technicznej konkretnego wyrobu.

Ad 2 Są to produkty wodorozcieńczalne które można przechowywać przez dłuższy czas.

Ad 3 Od razu to nie, dopiero jak wyschnie a impregnaty barwiące niekiedy wymagają pokrycia lakierobejcą (wg zaleceń producenta)

Ad 4 Przy tych przekrojach drewno musi schnąć dłużej - impregnacja wilgotnego uniemożliwia wnikanie preparatu wgłąb drewna (wilgotność powinna być poniżej 25%).

Napisano
5 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Szczerze mówiąc, lepiej kupić drewno impregnowane ciśnieniowo a malowanie pędzelkiem - no cóż - też sposób.

Zapomniałem dodać że impregnować będę metodą zanurzeniową. To chyba też dobra metoda ?

Ad. 1 - Fobos i Tytan w karcie technicznej ma informacje że ,,  Nie powoduje korozji stalowych elementów łączących " więc zakładam, że pod blachą też się nadaje ( chociaż Fobos zawiera ,,dichlorophenylo" czyli coś chloro podobne. Chyba że moje założenia są błędny ?  Natomiast w karcie technicznej Kuprafungu nie znalazłem żadnej informacji na ten temat ale znalazłem że posiada 8,4 % substancji czynnej ,, propanian (sól) ". Więc już nie wiem.

Ad. 3 Od razu w sensie, że impregnat ochronno - dekoracyjny bezpośrednio na impregnat konstrukcyjny ( Oczywiście po tym jak wyschnie ). I tutaj też jest problem bo:

Fobos NW - można stosować jako grunt pod środki dekoracyjne (lakiery, farby) -  czyli impregnaty ochronno - dekoracyjne odpadają tak?

Tytan NW - wersja bezbarwna może być stosowana jako podkład pod lakiery, woski i bejce koloryzujące - czyli impregnaty ochronno - dekoracyjne odpadają tak?

kuprafung - nie ma nic na ten tema.

 

Ad. 4 W jaki sposób można sprawdzić wilgotność drewna ?

 

Napisano

Dziękuję kolego, nie wpadł bym na to. Nad tym jak napompować koło też się zastanawiam. Czy pompką czy może lepiej wiertarką?

Zaraz kupie miernik za 40 zł i będę miał pewność czy mogę już impregnować czy jeszcze nie albo kupie taki za 2000 zł zmierzę drewno 2-3 razy a potem wstawię go sobie do szklanej gabloty i będę się cieszył że mam miernik za 2000 zł.

Dziękuję za konkretną i pomocną odpowiedź.

Gość mhtyl
Napisano

Swoja ironie wsadź sobie głęboko w swoje ego. Chłop Ci doradza z dobroci serca a ty masz go w ... Jak jesteś taki bystrzacho to po jakiego tu zadajesz głupie pytania? Wilgotność najlepiej sprawdź swoim  językiem, będzie najtaniej.

Napisano

Człowieku !!!

Ludzie na forach poszukują fachowych porad lub porad opartych na czyimś doświadczeniu. Popierdzielić głupoty można sobie na forach społecznościowych lub facebooku a nie na forach budowlanych  !!! Jeśli ktoś zakłada posta to pada KONKRETNE pytanie i oczekiwana jest konkretna odpowiedź a nie przepis na piernika. 

Miernik wilgotności w internecie znaleźć może sobie każdy. Pytanie jaki ? tak jak pisałem, taki za 40 zł czy za 2000 zł ???

a może dopiero taki za 200 zł firmy ,, krzak " będzie już na tyle dokładny że można się na niego pokusić? a może to strata pieniędzy?.

Sławomir, bez urazy ale naprawdę w ostatnich czasach ludzie piszą tyle bzdur że zastanawiam się nad sensem istnienia takich forum. Za chwilę niczym nie będą się różniły od czatu na WP 

Gorąco dziękuję panom z redakcji za odniesienie się konkretnie do moich pytań

 

Gość mhtyl
Napisano

Słuchaj, ugryź się w jęzor i przeproś tu piszących i czytających za swój nie wyparzony  język bo sam żeś zaczął.

Pytasz czym zmierzyć wilgotność, to chłop Ci podał linka czym się mierzy i wcale nie zrobił tego z ironią. Myślisz , że On czyli Sławomir wie, że ty taki obcykany człowiek jesteś i wiesz do czego służy wilgotnościomierz? Mogles zadać pytanie w ten sposób - za pomoc inną niż wilgotnościomierza  można zmierzyć wilgotność drewna .

I jaką to bzdurę napisał Sławomir? polecił Ci paczkę prezerwatyw? NIE! Polecił Ci wilgotnościomierz (a  w zasadzie to kilkanaście modeli)  więc nie chrzań i nie obrażaj forum i tu piszących bo jesteś tu gościem.

Co do dokładności i jakości miernika - Załóż inny temat o wyborze miernika-wilgotnościomierza do drewna to tam Ci ktoś doradzi z praktykujących jaki jest dobry i który warto kupić a który nie. Taka powinna być kolej rzeczy na forum, a nie od razy z pretensjami, że JAK ON MÓGŁ COŚ TAKIEGO POLECIĆ!!!!

  • 3 miesiące temu...
Napisano

Czy impregnację więźby lepiej powierzyć dobrym fachowcom czy można naprawdę zrobić to samodzielnie (jestem średnio rozgarnięty w tym temacie).

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
    • Witam, Temat stary jak świat ale może dowiem się czegoś nowego, tym bardziej, że jestem amatorem. Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania dla nowobudowanego domu o powierzchni 137m2, ocieplonego z ogrzewaniem podłogowym w projekcie i ku takiemu też się skłaniam. Dodam jedynie, że szukam rozwiązania jak najbardziej samoobsługowego. Póki co waham się między pompą ciepła a gazem przy czym na razie faworyzuję pompę. W miejscu budowania nie ma instalacji gazowej więc zostaje mi zbiornik na gaz. 1. Instalacja gazowa tańsza od pompy ciepła     Często słyszę, że instalacja gazowa jest znacznie tańsza od pompy ciepła i rozwiązanie z pompą zwróci się za 100 lat:     link     Wysłałem oferty do kilku firm a poniżej zestawienie dwóch:     Pompa ciepła:     - Daikin Altherma - 33 480 zł     - konsola do montażu - 648 zł     - montaż kotłowni - 13 500 zł     - dofinansowanie - 7 000 zł     Łącznie: 40 628 zł     Kocioł gazowy:     - Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów - 11 098 zł (jedna z trzech opcji która została mi zaproponowana, ta jest tą średnią pod względem cenowym)     - prace ziemne - 1 700 zł     - butla własna - 14 944 zł     - instalacja wewnętrzna w budynku - 1630 zł     - dofinansowanie - 0 zł (chociaż gdzieś widziałem jakieś lokalne dofinansowanie 5 000 zł)     - dochodzą jeszcze jakieś  koszta kierownika budowy, wydania dokumentów, może coś jeszcze?     Łącznie: 30 074 zł     Generalnie różnica nieco ponad 10 000  zł na korzyść ogrzewania gazowego te "32 tysiące w kieszeni" to chyba nie w tym przypadku 2.  Prognozy cen      Zarówno gaz jak i prąd z roku na rok drożeją. Jednak ceny prądu nie rosną tak szybko jak ceny gazu. Poza tym biorąc pod uwagę, że Unia Europejska chce do 2040 roku zrezygnować całkowicie z korzystania z gazu na     korzyść energii ze źródeł odnawialnych można raczej się spodziewać, że ceny za prąd będą malały (coraz więcej prądu ze źródeł odnawialnych, zachęty poprzez dofinansowania do pomp czy innych źródeł odnawialnych i zniechęcanie do innych - ets) a ceny za gaz będą rosły. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na koszty gazu będą zapewne opłaty związane z ETS. Jakieś ostrożne wyliczenia, które znalazłem w sieci mówią, że będzie to koszt około 500 złotych rocznie dla gospodarstwa.    Z powyższego wynika, że jestem raczej zwolennikiem pompy ciepła ale z drugiej strony podkreślam, że jestem amatorem i słabo znam realia stąd też ten mail aby ktoś ewentualnie mnie uświadomił o błędzie. Albo ktoś podpowie jakąś inną technologię, ogrzewanie podczerwienią?   Co o tym sądzicie?
    • Czyli to ma być taki "Miś" na miarę Twoich możliwości... Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Witam Kupilem panele Swiss Krono, napisane na nich jest ze to system angle-angle. Myslalem ze sa na zatrzask jednak chyba nie. Jak je ukladac, pytam dlatego ze bardzo ciezko sie je uklada juz od drugiego rzedu.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...