Pit-4 Napisano 4 listopada 2016 Udostępnij #1 Napisano 4 listopada 2016 By nie zaśmiecać dziennika budowlanego Soli, gdzie temat wzbudził spore zainteresowanie, postanowiłem uruchomić nowy wątek. Trochę kominów wybudowałem, pewnie ze 2000 podłączyłem. Podłączałem kominki. Do różnych kominów, czasem dwa razy, bo nowy kominek. Sporo się dowiedziałem i o tym sukcesywnie napiszę. Liczę oczywiście na was. Bo temat bardzo ważny, o czym przekonała się właśnie Solange63....Zacznę od wklejenia zbioru przepisów, które wyszukał bajbaga (dzięki) Obowiązujące "brzmienie" - tekst jednolity z 17 lipca 2015r (poz. 1422)CYTAT§ 145. 1. Trzony kuchenne i kotły grzewcze na paliwo stałe oraz kominki z otwartym paleniskiem lub zamkniętymwkładem kominkowym o wielkości otworu paleniskowego kominka do 0,25 m2 mogą być przyłączone wyłącznie do własnego,samodzielnego przewodu kominowego dymowego, posiadającego co najmniej wymiary 0,14 x 0,14 m lub średnicę0,15 m, a w przypadku trzonów kuchennych typu restauracyjnego oraz kominków o większym otworze paleniskowym –co najmniej 0,14 x 0,27 m lub średnicę 0,18 m, przy czym dla większych przewodów o przekroju prostokątnym należyzachować stosunek wymiarów boków 3:2.Co do kontroli i czyszczenia - PBCYTATArt. 62. 1. Obiekty budowlane powinny być w czasie ich użytkowania poddawane przez właściciela lub zarządcę kontroli:1) okresowej, co najmniej raz w roku, polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego:c) instalacji gazowych oraz przewodów kominowych (dymowych, spalinowych i wentylacyjnych);6. Kontrolę stanu technicznego przewodów kominowych, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c, powinny przeprowadzać:1) osoby posiadające kwalifikacje mistrza w rzemiośle kominiarskim – w odniesieniu do przewodów dymowych oraz grawitacyjnych przewodów spalinowych i wentylacyjnych;2) osoby posiadające uprawnienia budowlane odpowiedniej specjalności – w odniesieniu do przewodów kominowych, o których mowa w pkt 1, ..................Co do czyszczenia i kontroli:PB Art.61CYTAT7. Szczegółowy zakres kontroli niektórych budowli oraz obowiązek przeprowadzania ich częściej, niż zostało to ustalone w ust. 1, może być określony w rozporządzeniu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 pkt 2.czyli ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów:CYTAT§ 34. 1. W obiektach lub ich częściach, w których odbywa się proces spalania paliwa stałego, ciekłegolub gazowego, usuwa się zanieczyszczenia z przewodów dymowych i spalinowych w okresach ichużytkowania:2) od palenisk opalanych paliwem stałym niewymienionych w pkt 1 - co najmniej raz na 3miesiące;ale co ważne:3. Czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, wykonują osoby posiadające kwalifikacje kominiarskie.4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się przy usuwaniu zanieczyszczeń z przewodów dymowych, spalinowych iwentylacyjnych budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz obiektów budowlanych budownictwazagrodowego i letniskowego.Ps. z brzmienia § 34. 1. jasno wynika, że te 4 razy do roku dotyczą tylko "urządzeń" w których odbywa się proces spalania i co ważne w okresie ich użytkowania - czyli jeśli są użytkowane ciągle (i przez cały rok).Moim zdaniem - ten przepis, raczej, nakazuje czyszczenie komina, po 3 miesięcznym okresie (ciągłego) użytkowania.................................Ps.2. W przypadku kiedy piec jest użytkowany nieregularnie (okresowo), przy obowiązkowym (1 raz do roku) "przeglądzie kominiarskim" wyjdzie czy komin jest zasyfiony i czy należy go przeczyścić, czy nie. ................................Na razie nie ma się do czego przyczepić, ale obiecuję, że się postaram.... -------------------- 2 Link do komentarza
Pit-4 Napisano 5 listopada 2016 Autor Udostępnij #2 Napisano 5 listopada 2016 Zaczynamy.... Komin uniwersalny to przeszłość. Rozwinęło się budownictwo, rozwinęło się ciepłownictwo, pojawiły się mody. Ten rozwój mam na myśli raczej powojenny, bo cofanie się do czasów, gdy pierwsze kominy dymowe budowano z drewna (!), chyba sobie darujemy. Wyparcie komina ceglanego stało się faktem, chociaż nie do końca.... Poszło dwutorowo.....ale....Skoro Pit-4 stał się tajemnicą poliszynela, już o tym pisałem. Kilka razy w Świecie Kominków, w Kominku, w innych gazYtach (nawet w PLAYBOYU ! ), więc może zainteresowanych odeślę tu : http://blog.kominki-batura.pl/komin-glowni...-ale-nie-tylko/ i tu : http://blog.kominki-batura.pl/komin-glowni...tylko-czesc-ii/W międzyczasie obiecuję poprawić błędy, których wówczas nie dostrzegłem, a w kolejnym wejściu spróbuję odpowiedzieć MTW Orle.... Link do komentarza
MrTomo Napisano 5 listopada 2016 Udostępnij #3 Napisano 5 listopada 2016 Z refleksji wylazłem na dach i przeczyściłem swój systemowy komin.Pogoda była dzisiaj idealna.Robię to dwa razy w roku i nie widzę potrzeby robić tego częściej.Niewiele się gromadzi sadzy a palę na okrągło - zimą węglem, latem drewnem.Poprzedni komin jednak burzyłem do spodu i stawiałem nowy ceramiczny.Gdy kupiłem ten dom komin w nim wyglądał jak beczka ze smołą.Dlatego wiem jak ważny jest komin w każdym domu, gdzie jest używany.Będę tu zaglądał, może dowiem się czegoś więcej. Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 5 listopada 2016 Udostępnij #4 Napisano 5 listopada 2016 Cytat Dlatego wiem jak ważny jest komin w każdym domu, gdzie jest używany.Będę tu zaglądał, może dowiem się czegoś więcej. Komin rzecz ważna, ale ważniejsze jest umiejętne palenie i jakość opału. Link do komentarza
Pit-4 Napisano 6 listopada 2016 Autor Udostępnij #5 Napisano 6 listopada 2016 MrThomo, MTW Orle....Wasze piece są urządzeniami które dobrze współpracują z kominami systemowymi. Mhtyl zwrócił uwagę na dobry opał i sztukę palenia. Kocioł który pracuje w suchym trybie i nie puszcza do komina więcej jak 300 o C (w porywach), pozwala na spokojny sen. Ceramika w tym wypadku nie jest narażona na szoki, a jej odporność na chemię (nawet przy trybie mokrym), dystansuje stal praktycznie w każdym gatunku... Oczywiście pod warunkiem zastosowania się do wytycznych z 1 posta...Wędzenie opału (produkcja kondensatu), palenie flotem, mułą i innymi dziwnymi paliwami, to szukanie kłopotów. Na takie zjawisko nie ma środka zaradczego, który byłby skuteczny i trwały. Każdy jest do pewnego czasu...Stal przeżre chemia, ceramike wykończą pożary sadzy, a cegły w końcu przeciekną. Pewnym rozwiązaniem jest stosowanie wkładek ze stali stopowej 1.4404, ale to rozwiązanie doraźne i nietrwałe. Trzeba kontrolować komin i wymienić zawczasu wkładkę na nową. Pomijając kwestię inspekcji kamerą, wymiana jest kosztowna i trudna do przewidzenia...Były przypadki przeżarcia rur po 2-3 latach. Skóra nie warta wyprawki. Lepiej kupić dobry opał i pogmerać w swoim kociołku. Mądrych doradców w tej kwestii nie brakuje...Np Last Roco...To na razie tyle w temacie na którym się zbytnio nie znam. Dzisiaj spróbuję odszukać i wkleić materiał, który pozwoli mi "zemścić się" na kominkach... Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 6 listopada 2016 Udostępnij #6 Napisano 6 listopada 2016 Cytat MrThomo MrTomo Link do komentarza
Pit-4 Napisano 6 listopada 2016 Autor Udostępnij #7 Napisano 6 listopada 2016 No i jest o wkładach. Fragment referatu z 2013 r...Uważam, że to dobry podkład pod dyskusję o kominie do kominka.... http://blog.kominki-batura.pl/358/ Link do komentarza
zenek Napisano 28 maja 2017 Udostępnij #8 Napisano 28 maja 2017 (edytowany) Dnia 4.11.2016 o 19:29, Pit-4 napisał: Podłączałem kominki. Do różnych kominów, czasem dwa razy, bo nowy kominek. Sporo się dowiedziałem i o tym sukcesywnie napiszę Mam taki problem. Czy prowadzenie przewodu wewnątrz pomieszczenia - a w zasadzie przez dwa w pionie i potem ponad dach jest prawidłowe? Zastanawiam się nad czymś takim u siebie - chcę zmienić miejsce kominka. Czy stalowa rura dymowa pionowa przechodząca przez pomieszczenia może stanowić dodatkowe źródło ciepła? Kominek jest oczywiście tylko na drewno. oto fotka (z internetu) przedstawiająca analogiczne podłączenie: i tu przykład rury stalowej czarnej, jaką chcę ewentualnie zastosować: Edytowano 28 maja 2017 przez zenek (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 28 maja 2017 Udostępnij #9 Napisano 28 maja 2017 A jak ktoś się poparzy dotykając rurę spalinową? przewód kominowy musi być szczelny i takie rury jakie pokazałeś raczej odpadają. No i jeszcze do tego dochodzi estetyka, nie wyobrażam sobie aby w pokoju było widać gołą rurę spalinową/komin. Link do komentarza
MrTomo Napisano 28 maja 2017 Udostępnij #10 Napisano 28 maja 2017 Ja bym się nie pchal w rury stalowe. Nawet izolowane. Poza tym przebijać się przez stropy i dach, masakra. To juz wolałbym domurowac komin na zewnatrz Link do komentarza
retrofood Napisano 28 maja 2017 Udostępnij #11 Napisano 28 maja 2017 19 minut temu, mhtyl napisał: No i jeszcze do tego dochodzi estetyka, nie wyobrażam sobie aby w pokoju było widać gołą rurę spalinową/komin. A kto bogatemu zabroni? Link do komentarza
zenek Napisano 28 maja 2017 Udostępnij #12 Napisano 28 maja 2017 22 minuty temu, mhtyl napisał: A jak ktoś się poparzy dotykając rurę spalinową 17 minut temu, MrTomo napisał: To juz wolałbym domurowac komin na zewnatrz 4 minuty temu, retrofood napisał: A kto bogatemu zabroni? Panowie - temat jest jasny - chodzi o rurę pionową 10 cm obok ściany. Rure stalową - to informacja dla retrofooda - nie ze złota czarną. Czy można z czarnych rur, jak zabezpieczyć połączenia, jak umocować - tu proszę o rady - sprawy poparzenia lub przeciwpożarowe związane z gorącem generowanym przez rurę pomijamy. Link do komentarza
MrTomo Napisano 28 maja 2017 Udostępnij #13 Napisano 28 maja 2017 Dlaczego chcesz dać rurę stalową? Tą samą rurę chcesz wystawić ponad dach? Powiem ci tak, ja będę przedłużać komin ceramiczny ponad dachem rurą stalową, ale rurą z odpowiedniej stali kwasoodpornej jako rdzeń w izolacji i w drugiej rurze która będzie powłoką. Mam na tą rurę 10 lat gwarancji. Tą pojedynczą czarną rurą mozesz sobie napytac biedy. Taka rura musi byc odpowiedniej klasy, ognioodporna, odporna na pozar sadzy. Zrobisz jak zechcesz ale komin systemowy 5 metrowy z pojedynczym kanalem powiedzmy fi 180 to nie znowu az taki koszt Link do komentarza
retrofood Napisano 28 maja 2017 Udostępnij #14 Napisano 28 maja 2017 16 minut temu, zenek napisał: Panowie - temat jest jasny - chodzi o rurę pionową 10 cm obok ściany. Rure stalową - to informacja dla retrofooda - nie ze złota czarną. Czy można z czarnych rur, jak zabezpieczyć połączenia, jak umocować - tu proszę o rady - sprawy poparzenia lub przeciwpożarowe związane z gorącem generowanym przez rurę pomijamy. Nie rozumiem problemu. Chcesz cały komin w postaci gołej rury wystawić nad dach? Jaki problem? Napisz tylko do naczelnika miejscowej straży pożarnej, żeby ustanowił dyżur przy Twojej chałupie i spoko! A sposób połączenia jest oczywisty, wykonywany w fabryce na gotowych elementach. Koniec jednego odcinka wkłada się w początek drugiego, bo mają ciut inną średnicę i fertig. Jak trzeba, to są nawet kolanka. Kup sobie kozę na bazarze (nie żywą, tylko jako piecyk) i wszystko będziesz miał. Link do komentarza
zenek Napisano 28 maja 2017 Udostępnij #15 Napisano 28 maja 2017 Dnia 28.05.2017 o 20:58, retrofood napisał: Chcesz cały komin w postaci gołej rury wystawić nad dach? Jaki problem? Napisz tylko do naczelnika miejscowej straży pożarnej, żeby ustanowił dyżur przy Twojej chałupie i spoko! Stropodach jest na razie wiec obudowanie cegłą na odcinku 2m nie stanowi problemu, są płyty odpowiednie, wełna mineralna, albo dodatkowa oslonowa na tym odcinku rura stalowa Link do komentarza
retrofood Napisano 28 maja 2017 Udostępnij #16 Napisano 28 maja 2017 11 minut temu, zenek napisał: Stropodach jest na razie wiec obudowanie cegłą na odcinku 2m nie stanowi problemu, są płyty odpowiednie, wełna mineralna, albo dodatkowa oslonowa na tym odcinku rura stalowa Więc pytam ponownie, w czym problem? Napisałeś "sprawy poparzenia lub przeciwpożarowe związane z gorącem generowanym przez rurę pomijamy" jak dzieciak, bo przecież właśnie ten problem jest najważniejszy i determinuje wszystko inne. Jeśli więc mamy go pominąć, napisz dokładnie jak sam ten problem rozwiążesz, a wtedy resztę Ci dopowiem. Link do komentarza
zenek Napisano 28 maja 2017 Udostępnij #17 Napisano 28 maja 2017 Dnia 28.05.2017 o 21:34, retrofood napisał: Jeśli więc mamy go pominąć, napisz dokładnie jak sam ten problem rozwiążesz, a wtedy resztę Ci dopowiem. głównie to pomysł polega na tym, żeby wykorzystać tę rurę dymową jako grzejnik, skoro ma przechodzić nie w ścianie, a obok niej. Poparzenie można wyeliminować przez odpowiednią kratkę, a ponieważ być może rura będzie przechodzić przez zabudowę wzdłóż ściany, więc boki można zabezpieczyć przeciwpożarowo odpowiednią płytą. Wyżej to już pisałem - poza tym ta rura powinna stracić dużo ze swego gorąca oddając je do pomieszczeń. Problem mój - oprócz tego, czy to zadziała wg zamysłu - polega na tym, czy jest to dopuszczalne, jak zabezpieczyć łączenia rur (czy trzeba dodatkowo?) i jak ewentualnie ją zabezpieczyć w pionie - czy dodatkowe podparcie na stropach wchodzi w grę - czyli rozłożenie tego ciężaru pionowego - itp. Kominek jak pisałem zwykly mam. Alternatywą jest kucie ściany i wykorzystanie istniejącej wentylacji - tzn rezygnacja z niej i poszerzenie tak, by umieścic tam rurę lub pustak dymowy - plus jest taki, że mam komin - ale dużo kucia. No i wtedy kanał dymowy nie będzie grzejnikiem Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 28 maja 2017 Udostępnij #18 Napisano 28 maja 2017 Widzę, że zanim napisałeś zeniu pytanie miałeś już odpowiedź (swoją odpowiedź a raczej wizję) i nasze pisanie nic tu nie zmieni, i tak zrobisz jak sobie zaplanowałeś. Te czarne rury to są króćce przyłączeniowe aby podpiąć piec do komina a nie aby one stanowiły cały komin. A ta ta druga rura to radiator i mocuje się ja miedzy kominkiem/kozą a kominem. Chcesz robić po dziadowsku to rób, urobisz się po pachy, wydasz kasę i tak gów... z tego wyjdzie. Kup komin systemowy ceramiczny i będziesz miał go na wieki, np Plewa dawała na swoje kominy 100 lat gwarancji. Link do komentarza
zenek Napisano 28 maja 2017 Udostępnij #19 Napisano 28 maja 2017 (edytowany) 16 minut temu, mhtyl napisał: Te czarne rury to są króćce przyłączeniowe aby podpiąć piec do komina a nie aby one stanowiły cały komin. A ta ta druga rura to radiator i mocuje się ja miedzy kominkiem/kozą a kominem. Chcesz robić po dziadowsku to rób, urobisz się po pachy, wydasz kasę i tak gów... z tego wyjdzie. Kup komin systemowy ceramiczny i będziesz miał go na wieki, np Plewa dawała na swoje kominy 100 lat gwarancji. wiem - mam te rury obecnie podłaczone do komina w scianie - ale jak pisałem, muszę to zmienić Nie mam nic ustalone - jak bym miał - to bym sie was nie pytał, tylko zrobił Komin ceramiczny to opcja nr II i musiałbym kuć ścianę - co naturalnie nie jest wielką trudnością - to cegła pełna ceramiczna - ale myślałem o wykorzystaniu tego gorąca rury - ale może zbyt wielesobiie po tym obiecuję? Masz linka na ten komin systemowy? - jakie ma wymiary? - muszę mieć przynajmniej 18 cm średnicy Już popatrzyłem - trochę duży ten pustak musiałbym albo rozpruć ścianę, albo go postawić obok, albo częściowo w ścianie 40 x 40 niestety Edytowano 28 maja 2017 przez zenek (zobacz historię edycji) Link do komentarza
retrofood Napisano 28 maja 2017 Udostępnij #20 Napisano 28 maja 2017 1 godzinę temu, zenek napisał: Kominek jak pisałem zwykly mam. I to jest zabieranie się do tematu od du..y strony. Przypomina mi to tematy na elektrodzie, gdzie jakis małolat znajdzie w szopie silnik od Frani i pisze by mu poradzić jak zrobić z niego szlifierkę. I nie przekona go, że silnik o budowie otwartej nie nadaje się do tego celu, bo opiłki wlezą wszędzie i szybko ten silnik dostanie zwarcia. On chce szlifierkę i już! Tak i Ty, Zamiast dopasować kominek do swoich planów, załatwiłeś sobie kominek i teraz kombinujesz, jak siwek pod górkę. A przecież są kominki z płaszczem spalinowym, to jest taki dzwon, który nakłada się na jednostkę centralną i ten płaszcz jest ogrzewany spalinami. Do komina wędrują juz znacznie wychłodzone, ciepło oddane zostało w pomieszczeniu. Nie ma goracych rur, nie ma bajzlu, jest cieplutki piec i wszystko byś miał z głowy. Link do komentarza
zenek Napisano 29 maja 2017 Udostępnij #21 Napisano 29 maja 2017 (edytowany) 10 godzin temu, retrofood napisał: Tak i Ty, Zamiast dopasować kominek do swoich planów, załatwiłeś sobie kominek i teraz kombinujesz Nie - napisałem na początku - kominek chcę przestawić - ma kilka lat i solidny, palę tylko drzewem - więc wymięnię tylko sznur przy drzwiach i szybie i będzie OK. Kominek jest z szybrem i jakimś tzw dopalaczem - no taki trochę lepszy ale bez wodotrysków - kosztował ok 16oo i jest OK. 10 godzin temu, retrofood napisał: kominki z płaszczem spalinowym więc mam taki i bez płaszcza, za to będzie grzał (grzeje) powietrze. I jeszcze raz konkretyzuję : Kominek z rurą dymową (czarną) wewnątrz pomieszczenia jako grzejnikiem podobnie jak na zdjęciu - model kominka i rura - inne Pomysł polega na wykorzystaniu ciepła spalin (dymu) z rury stalowej czarnej (para-grzejnik), która (jak na fotce) pionowo wyjdzie ponad dach. W przestrzeni stropodachu lub więźby dachowej rura będzie zabezpieczona wełną mineralną a nad dachem drugą osłonową rurą i wełną oraz być może jakąś nasadą kominową. Planuję też ewentualny montaż polskiego filtra przeciwpyłowego . Pytam - czy ma to sens (jeśli nie -dlaczego). Jeśli ma, to: - proszę o szczegóły wykonania - łączenia, uszczelnienia - inne uwagi Edytowano 29 maja 2017 przez zenek (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Pit-4 Napisano 29 maja 2017 Autor Udostępnij #22 Napisano 29 maja 2017 Zenek. Ma to sens jak najbardziej. Jest nawet taki gotowy system odzysku energii z dymu, tyle że trzeba pod niego przygotować miejsce. Jest to tez możliwe jako samoróbka. Nie mam teraz czasu by Ci opisać wykonanie, ale możemy do tego wrócić..... Przyjedz na zlot, to sie z chłopakami pokłócimy o to przy piwku....;) Link do komentarza
zenek Napisano 29 maja 2017 Udostępnij #23 Napisano 29 maja 2017 7 godzin temu, Pit-4 napisał: Zenek. Ma to sens jak najbardziej. No chyba będę pił do rana - wreszcie mnie ktoś tu pochwalił Cieszę sie, bo z kominkiem to mam tylko jedno doświadczenie - z własnym - działa dobrze - ale chciałem zmodernizować na taki jak wyżej. Nie spieszy się oczywiście - nie piekarnia - będę czekał, aż zajdziesz czas Link do komentarza
bajbaga Napisano 30 maja 2017 Udostępnij #24 Napisano 30 maja 2017 15 godzin temu, Pit-4 napisał: .... Jest nawet taki gotowy system odzysku energii z dymu, tyle że trzeba pod niego przygotować miejsce. Np. coś takiego: Link do komentarza
zenek Napisano 30 maja 2017 Udostępnij #25 Napisano 30 maja 2017 (edytowany) 2 godziny temu, bajbaga napisał: Np. coś takiego: a co to? - wszedłem na stronę i nie znalazłem! Poco te 2 - a może więcej? - małe otworki z boku? Jak to sie stosuje? Edytowano 30 maja 2017 przez zenek (zobacz historię edycji) Link do komentarza
zenek Napisano 30 maja 2017 Udostępnij #26 Napisano 30 maja 2017 7 godzin temu, bajbaga napisał: Np. coś takiego: znalazłem - bez sensu propozycja - to chyba do płaszcza wodnego Link do komentarza
bajbaga Napisano 30 maja 2017 Udostępnij #27 Napisano 30 maja 2017 (edytowany) 23 godziny temu, Pit-4 napisał: Jest nawet taki gotowy system odzysku energii z dymu, 8 godzin temu, bajbaga napisał: Np. coś takiego: Edytowano 30 maja 2017 przez bajbaga (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 30 maja 2017 Udostępnij #28 Napisano 30 maja 2017 15 godzin temu, zenek napisał: No chyba będę pił do rana - wreszcie mnie ktoś tu pochwalił Cieszę sie, bo z kominkiem to mam tylko jedno doświadczenie - z własnym - działa dobrze - ale chciałem zmodernizować na taki jak wyżej. Jest to możliwe jak napisał Pit-4 ale nie w takim wykonaniu jakie pokazałeś, więc bez zbytniej podniety. Link do komentarza
zenek Napisano 30 maja 2017 Udostępnij #29 Napisano 30 maja 2017 6 minut temu, mhtyl napisał: Jest to możliwe jak napisał Pit-4 ale nie w takim wykonaniu jakie pokazałeś, więc bez zbytniej podniety. Przeczytaj to uważnie: https://www.ogrzewnictwo.pl/artykuly/odzyskiwanie-ciepla-ze-spalin-innowacja-ktora-pozwala-oszczedzic to tak, jak ja chcę zrobić - tyle że bez mechanicznego odsycania cieplego powietrza i drugiej rury ale czekam na porady fachowca - czyli Pita-4 8 godzin temu, bajbaga napisał: Np. coś takiego: bajbago - coś w guście powyzszego linka Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 30 maja 2017 Udostępnij #30 Napisano 30 maja 2017 6 minut temu, zenek napisał: Przeczytaj to uważnie: Na drugi raz pisz bardziej uważnie i czytaj bardziej uważnie to co napisałem, a napisałem Cytat Jest to możliwe jak napisał Pit-4 ale nie w takim wykonaniu jakie pokazałeś, więc bez zbytniej podniety. i nie odnosiłem to do linku którego teraz wkleiłeś. I na pewno w tym linku nie jest pokazane aby rury były na wierzchu tak jak chciałeś sobie zafundować. Link do komentarza
zenek Napisano 30 maja 2017 Udostępnij #31 Napisano 30 maja 2017 5 minut temu, mhtyl napisał: I na pewno w tym linku nie jest pokazane aby rury były na wierzchu tak jak chciałeś sobie zafundować. No nie - na tym polega mój pomysł i niski koszt rozwiązania i efektwność. Ale dlatego ciekawy jestem opinii Pita-4, i innych też - a więc czekam na te opinie!. Bo kto pyta - nie błądzi nie wstydzę sie pytać, jak widzisz Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 30 maja 2017 Udostępnij #32 Napisano 30 maja 2017 6 minut temu, zenek napisał: No nie - na tym polega mój pomys Twój pomysł ma tyle wspólnego z rozwiązaniem z linka, tylko nazwę "Odzyskiwanie ciepła ze spalin" 8 minut temu, zenek napisał: nie wstydzę sie pytać, jak widzisz Nie tylko ja to zauważyłem, ale co za dużo to nie zdrowo, wszystko z umiarem. Link do komentarza
zenek Napisano 30 maja 2017 Udostępnij #33 Napisano 30 maja 2017 5 godzin temu, mhtyl napisał: wszystko z umiarem No własnie - zaczekam na odpowiedź Pita-4 Link do komentarza
aru Napisano 30 maja 2017 Udostępnij #34 Napisano 30 maja 2017 Cytat KSG przesyła ciepło odzyskane w wyniku procesu absorpcji cieplnej ze środowiska gorącego dymu i spalin do środowiska zimnego komory grzewczej systemu, do dalszego wykorzystania głębsze niż długość najdłuższego komina z jakiej stali masz komin, Księciuniu? Dnia 29.05.2017 o 10:06, zenek napisał: Nie - napisałem na początku - kominek chcę przestawić - ma kilka lat i solidny, palę tylko drzewem - więc wymięnię tylko sznur przy drzwiach i szybie i będzie OK. Kominek jest z szybrem i jakimś tzw dopalaczem - no taki trochę lepszy ale bez wodotrysków - kosztował ok 16oo i jest OK. więc mam taki i bez płaszcza, za to będzie grzał (grzeje) powietrze. I jeszcze raz konkretyzuję : Kominek z rurą dymową (czarną) wewnątrz pomieszczenia jako grzejnikiem podobnie jak na zdjęciu - model kominka i rura - inne Pomysł polega na wykorzystaniu ciepła spalin (dymu) z rury stalowej czarnej (para-grzejnik), która (jak na fotce) pionowo wyjdzie ponad dach. W przestrzeni stropodachu lub więźby dachowej rura będzie zabezpieczona wełną mineralną a nad dachem drugą osłonową rurą i wełną oraz być może jakąś nasadą kominową. Planuję też ewentualny montaż polskiego filtra przeciwpyłowego . Pytam - czy ma to sens (jeśli nie -dlaczego). Jeśli ma, to: - proszę o szczegóły wykonania - łączenia, uszczelnienia - inne uwagi jak nie CrNiMo to zapomnij w linku jest wskazana KONKRETNA stal Link do komentarza
Pit-4 Napisano 1 czerwca 2017 Autor Udostępnij #35 Napisano 1 czerwca 2017 CHROM, NIKIEL, MOLIBDEN w kominie i pod koniec systemu. Natomiast sam element grzewczy i to co bliżej urządzenia grzewczego, lepiej zrobić z czarnej stali. Tam zwykle jest wyższa temperatura, na która molibden jest "za krótki"...Co do ewentualności poparzenia, potwierdzam, że trza to jakoś osłonić...Sposobów bez liku... Urządzenie z linku, prezentowałem na ostatnich targach Kominki / Budma w Poznaniu. Egzemplarz pokazowy stoi do dziś w mojej firmie, bo Krzysiek Kurkowski nie ma czasu go odebrać... Link do komentarza
Pit-4 Napisano 1 czerwca 2017 Autor Udostępnij #36 Napisano 1 czerwca 2017 Dlaczego warto odzyskać ciepło z rur, które służą do ewakuacji dymu z wkładu kominkowego? Ono dlatego, że poszczanie tego "Panu Bogu w okno" jest marnotrawstwem. Do prawidłowej prasy systemu kominowego potrzeba od 100 do 200 o C, a z wkładu jest zwykle więcej, nawet 3-4 krotnie. Można oczywiście przytłumić proces spalania, lecz skutkuje to brudzeniem szyby i środowiska. No i dym z komina, to niespalona energia, czyli znów marnotrawstwo. Często robiłem tak, że na piętrze nad kominkiem wybijałem dwie dziury w kominie (pod warunkiem, że był nieużywany). W te dziury montowałem kratki. Zwykle 15 x 30 cm. Jedną przy podłodze, drugą pod sufitem. Rurę w kominie na poziomie stropów uszczelniałem. Powstałe w ten sposób urządzenie grzewcze, podnosiło wydajność kominka o 15-30%. Cyrkulacja powietrza w takim "grzejniku" jest podobna do tej w kominku. Tyle że pomieszczenia nie trzeba grzać energią z kominka (w pewnym sensie). To ciepło zwykle wylatywało w chmurki....Inny sposób to rura w rurze, bez izolacji, z otworami podobnie jak wyżej. Można też dorobić maskownicę z jakiej fajnej blachy perforowanej....To ważne, bo ostry hajc, potrafi rozgrzać rury do czerwoności (800 o C !). 1 Link do komentarza
zenek Napisano 1 czerwca 2017 Udostępnij #37 Napisano 1 czerwca 2017 45 minut temu, Pit-4 napisał: Dlaczego warto odzyskać ciepło z rur, które służą do ewakuacji dymu z wkładu kominkowego? Ono dlatego, że poszczanie tego "Panu Bogu w okno" jest marnotrawstwem. No właśnie - dokładnie tak uważam, jak ty. Jeśli czopuch kominka z radiatorem znajdujący się pod obudową nagrzewa powietrze (oczywiście kominek też) - to dlaczego nie przedłużyć tego "czopucha" w gorę - co znaczy wyprostować go i przeształcić w komin stalowy. 49 minut temu, Pit-4 napisał: Inny sposób to rura w rurze, bez izolacji, z otworami podobnie jak wyżej. Można też dorobić maskownicę z jakiej fajnej blachy perforowanej Tak właśnie myślałem - obudować rurę z trzech stron np. płytą kominkową izolacyjną i jakimś tynkiem ew. innym wykończeniem (zrobić taki komin wokół rury) a z czwartej strony albo tak jak piszesz fajna krata - albo kratki przy podłodze i suficie. I ewentualnie częśc tej rury żeby była z radiatorem. A całość będzie fragmentem zabudowanej ściany. Mam takie pytania: Czy dodatkowo powinno się jakoś te czarne rury spajać - sylikon jakiś, czy inaczej?. Czy na długości kilku metrów - u mnie będzie od 7 (ze stropodachem) do 12 (z dachem) ta rura nie będzie się ruszać - wydłużać pionowo pod wpływem temperatury i co zt ym zrobić? Czy przy tej długości można sukcesywnie podpierać na parterze, stropach tę rurę, czy też powinna być oparta tylko na parterze - a moze powinna mieć jakieś wsporniki na ścianie, wzdłuż której będzie stała. 1 Link do komentarza
Pit-4 Napisano 2 czerwca 2017 Autor Udostępnij #38 Napisano 2 czerwca 2017 Ja używam rur Darco. Nie łączę ich na żadne paskudztwo, mimo że producent przykleił tam jakąś etykietkę i coś na niej nabazgrał....Po kilku paleniach i prawidłowym (niżej) montażu, uszczelnię się same. Z drugiej strony uszczelnienie i tak gdzieś musi "pracować". Rura będzie się ruszać, więc stabilizacja wskazana. Zwykle na poziomie stropów wystarczy. Stabilizator może być jednocześnie punktem oparcia, ale zwróć uwagę na rozszerzalność stali (nie tylko na szerokość...). Kolejne sekcje (np 3 metrowe), powinny mieć jedno trwałe oparcie i jedną "dylaktację" Jeśli cały system oprzesz bezpośrednio na wkładzie kominkowym, co jest moim zdaniem najrozsądniejszym rozwiązaniem, trzeba zadbać o kilka szczegółów. Wszystkie rury kielichami do góry. Pierwsza rura na wkładzie, też musi wchodzić w kielich wkładu. Nawet jak producent wkładu, w swojej "mądrości" sugeruje inaczej. Dokup / dorób wtedy odpowiednią redukcję. Skropliny bezwzględnie muszą "ćknąć" do środka. Na górze solidny daszek, do ochrony przed deszczem. Solidny znaczy nie takie pół dupy za krzakiem, jakie oferują niektórzy na Allegro - ma tak mały kapelusz (niezgodny z normą), że niewiele daje....Prawidłowe kapelusze robi na Poujoulat. Nie musisz tego kupować (choć dobre), ale popatrz. 1 Link do komentarza
zenek Napisano 2 czerwca 2017 Udostępnij #39 Napisano 2 czerwca 2017 Myślałem o takim ustawieniu rury - tylko Darko - mam tę część "czopuchową" włączoną w ścianę , więc myslałem, żeby ją obrócić i włączyć w pionową, u dołu pionowej zrobić wyczystkę (tak to się nazywa?) - teraz mam po przeciwległej stronie ściany za kominkiem : Dlaczego uważasz, ze najlepiej oprzec na kominku tę rurę - nie potrzeba wyczystki - teraz ją mam? Czy takie rozwiązanie jest gorsze? 8 godzin temu, Pit-4 napisał: Kolejne sekcje (np 3 metrowe), powinny mieć jedno trwałe oparcie i jedną "dylaktację" Co rozumiesz przez "dylatację"? Czy to oparcie segmentów może opierać się o "pióra" radiatora rury darko? Tzn jakaś obręcz stalowa pod radiatorem z oparciem na stropie. Link do komentarza
Pit-4 Napisano 3 czerwca 2017 Autor Udostępnij #40 Napisano 3 czerwca 2017 1.Możesz oprzeć na radiatorach... 2."Dylatacja" - przeczytaj jeszcze raz o rozszerzalności stali... 3.Oparcie komina na wkładzie eliminuje syf w dwóch miejscach. Wyczystką jest palenisko. Tak jak wynika to z historycznie uzasadnionej konstrukcji pierwowzoru - czyli kominka otwartego. Poza tym, często traka wyczystka pojawia się w dziwnym miejscu, z utrudnionym dostępem, albo niebezpieczeństwem pożaru podczas zapłonu komina...Trzeba to jednak zrobić w porozumieniu z kominiarzem. Nawet jeśli nie przed montażem, to powiadomić w trakcie czyszczenia. Coby kulą nie wbił Ci się w szybę albo marmury kominka! 4.Jeśli masz już instalację z wyczystką, nie kombinuj... 1 Link do komentarza
zenek Napisano 3 czerwca 2017 Udostępnij #41 Napisano 3 czerwca 2017 11 godzin temu, Pit-4 napisał: 2."Dylatacja" - przeczytaj jeszcze raz o rozszerzalności stali... Wiem co to dylatacja i wiem żee stal się rozszerza - ale jak ma wyglądać ta dylatacja, jak ją zrobić? Toma być dylatacja między rurą a stropem - czy też jakaś dylatacja względniająca wydłużanie sie rury pod względem ciepła?. 11 godzin temu, Pit-4 napisał: Jeśli masz już instalację z wyczystką, nie kombinuj... No mam - ale mam włączoną rurę w komin ceglany i tą wyczystke mam w tej ścianie - chcę to zmienić na komin stalowy grzejący . Mam kominek z nadbudową i szybrem - i dlatego myślałem o takim podłaczeniu jak na fotce wyżej i z wyczystką u dołu tej rury obok kominka. Jak czyszczę wyczystkę, to jednak dość dużo dziadostwa wyciągam. Nie wiem czy jak to mi będzie spadać prosto do kominka na szyber i nadbudowę - czy to będzie lepiej? I czy ta rura nie obciąży mi za bardzo kominka? Aha - czy sadza jest również od spalania drzewa - pytam odnośnie ewentualnego pożaru sadzy? bo znajduje w wyczystce i kominku przy wymiataniu tylko skorupy przyklejone do rury i popiół z drzewa - sadzy takiej jak od węgla nie ma nic. Komin sam czyszczę - raz na pół roku - to odnośnie kominiarza. Reasumując - jeśli po przeczytaniu tego stwierdzisz, że lepiej zrobić komin na kominku, to tak zrobię - ale pomyśl, czy ta opcja ze stojącym obok z wyczystką - i podłączonym do niego kominku - nie jest lepsza przy moim typie kominka?. 1 Link do komentarza
Pit-4 Napisano 4 czerwca 2017 Autor Udostępnij #42 Napisano 4 czerwca 2017 "wydłużanie się rury pod względem ciepła"....o tym pisałem Ciężar rury to tylko do stropu - kilkanaście kg - dalej mają być podpory na stropach. Szyberkiem możesz poruszać raz po raz - syf spadnie na dół. Jak masz deflektor, też możesz z niego raz po raz coś zgarnąć. Reasumując: zrób jak uważasz, jak się czujesz na siłach zrobić i obsłużyć w przyszłości. Mając system odbioru energii z dymu, nie musisz tłumić procesu spalania tak jak to robiłeś do tej pory. Usuń szyberek. Najlepiej poćwicz w trakcie wykonywania instalacji. Nie rób na "fest" od razu...Poczekaj, zmierz temperaturę w najwyższym punkcie części mieszkalnej. Będą informacje, znajdzie się rada Skorupy w wyczystce, to właśnie sadza. Czysty chemicznie węgiel - czytaj: nie spalony opał. Jak wleci do wkładu, spłonie - nawet nie będziesz wiedział, że był. No i wzrośnie Ci ekonomia spalania. Dnia 30.05.2017 o 22:12, aru napisał: głębsze niż długość najdłuższego komina z jakiej stali masz komin, Księciuniu? jak nie CrNiMo to zapomnij w linku jest wskazana KONKRETNA stal W linku jest KONKRETNA stal, bo producentem urządzenia jest MK Żary...Manufaktura używa właśnie stali stopowych do swoich produktów... 1 Link do komentarza
zenek Napisano 4 czerwca 2017 Udostępnij #43 Napisano 4 czerwca 2017 (edytowany) 8 godzin temu, Pit-4 napisał: "wydłużanie się rury pod względem ciepła"....o tym pisałem To co mam zrobić żeby to wydłużanie rury uwzględnić? Nie wciskać na ielichu do końca? Czy jak inaczej? 8 godzin temu, Pit-4 napisał: Usuń szyberek Szybra nie mogę usunąć, bo jest zmonowany w części górnej kominka (to są odlewy). Jest to całość wkładu fabrycznego. Ale całkowicie otworzyć tak! Z deflektorem - o ile na pewno wiem, co to jest taka blacha wsuwana pod szybrem? - też nie jest latwo - bo po to, by go zdjąć, muszę wyciągnąć płytę z otworem nad paleniskiem (odlew) i tylną (dodatkową) płytę - podpierają się nawzajem. Więc jest z tym trochę roboty. Kominka nie zmienie, bo palę w nim III sezon i jest jak nowy jeśli idzie o wnętrze, nawet ten deflektor, mimo e z cienkiej blachy. To jest taki kominek dokładnie (Nordflam Remus): Pod spodem jest jeszcze stojak - tak więc kominek jest na wysokości ok 40 cm. Stojak stoi na płytce żelbetowej 10cm - płytka 100 x 70 cm - a ta leży folii i na płycie betonowej na ziemi. W tej płytce mam podłączony kanał (a naprawdę końcowkę kanału nawiewu) - który jeszcze nie podłaczyłem, ale muszę to zrobić, bo brakuje nawiewu. Więc docelowo chcę tak zrobić obudowę (na ciepłe powietrze) - żeby w razie czego w przyszłości demontując przód obudowy wysunąć kminek (wkład) i wymienić bez rujnowania reszty. To też trochę mnie skłania do rury obok stojącej - bo wysunąc spod rury wkład będzie trudno bez demontażu całej - a ze stojącej czopuch odłączyć łatwiej. Mam też całe podlączenie aktualne do komina - rura z radiatorem na kominku i zestaw 2 kolanek nastawnych z rewizjami - bo wejście do komina nie jest w osi kominka. Mogę to wykorzystać ewentualnie do nowego podłącza. Mam problem do myślenia. Rury Kielichami - oczywiście - do góry! Odnośnie kielichów - najpierw mnie trochę walnęło, że mam źle, jak to napisałeś (kominek montowałem 3ata temu) - ale potem przypomniałem, że tu kielichy są inne, niż w rurach kanalizacyjnych - tu są zwężki, a w kanalizacyjnych - poszerzenia. A więc dobrze piszę - kielichami (zwężeniami) do góry - tak? Piszę dokładnie, co jest - bo jak to co mam, zmienię - to już chciałbym to mieć najlepiej na zawsze. Więc jeśli masz jakie sugestię, to napisz - z za poprzednie Wielke Dzięki, bo już mi bardzo pomogłeś. Teorie można doczytać w różnych miejscach - ale to jak lizanie loda przez opakowanie. Praktyka jest nieoceniona - a ty ją masz i dzięki, że chcesz się nią podzielić . Edytowano 4 czerwca 2017 przez zenek (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Pit-4 Napisano 4 czerwca 2017 Autor Udostępnij #44 Napisano 4 czerwca 2017 Zwężeniami w dół.... Nie wciskać do końca jednej rury na piętro (1-1,5 cm wystarczy)... 1 Link do komentarza
zenek Napisano 4 czerwca 2017 Udostępnij #45 Napisano 4 czerwca 2017 (edytowany) 54 minuty temu, Pit-4 napisał: Zwężeniami w dół.... No to jednak źle mam - ale i tak będę to przebudowywał - myślałem, że odwrotnie ze względu na cug a w zasadzie na wypadek cofki - a tu chodzi jednak o skropliny. Ale za to łatwiej bedzie z tą dylatacją rur Edytowano 4 czerwca 2017 przez zenek (zobacz historię edycji) Link do komentarza
zenek Napisano 5 czerwca 2017 Udostępnij #46 Napisano 5 czerwca 2017 Dnia 2.06.2017 o 07:42, Pit-4 napisał: .Prawidłowe kapelusze robi na Poujoulat. Nie musisz tego kupować (choć dobre), ale popatrz. Popatrzyłem - fajne - muszę się zastanowić nad formą i czy znajdę na mój dach. Ale mam jeszcze jedno pytanie. Rura dymowa przejdzie przez stropodach - na razie nie zdecydowałem się na przebudowę dachu na wysoki). A więc od stropu nad dach będzie ok 1.2 m a potem jeszcze ok. 1m nad dach. Od stropu więc będzie ok. 2.2 m do kapelusza. Ten odcinek muszę włożyć w rurę osłonową lub komin osłonowy - między rurami będzie wełna mineralna . Ta osłona będzie przymocowana do stropu i połaci dachowej (mam papę zgrzewalną na deskach - konstrukcja dachu drewniana). Czy dobrze kombinuję - czy też masz jakie uwagi? Jak gruba powinna być warstwa wełny mineralnej między rurami? Link do komentarza
Pit-4 Napisano 18 czerwca 2017 Autor Udostępnij #47 Napisano 18 czerwca 2017 Nie wełna jest tak istotna co jej...brak - dodatkowa pustka powietrzna. Grubość wełny między rurami jest w zasadzie bez znaczenia. Paliły się domy gdy było to nawet 20 cm (!), Musi być dodatkowe przejście dachowe ze stali. Kilku producentów, którzy wiedzą co produkują (a nie tylko coś tam podpatrzyli i śmigają przez Allegro), określa tą pustkę jako obowiązkową normę. Dla Poujou....jest to chyba 8 cm przy cienkiej wełnie. Ale oni mają duże laboratorium badawcze. Trzeba też uważać na mitologię, której sporo lata po necie.... 1 Link do komentarza
zenek Napisano 18 czerwca 2017 Udostępnij #48 Napisano 18 czerwca 2017 42 minuty temu, Pit-4 napisał: Nie wełna jest tak istotna co jej...brak - dodatkowa pustka powietrzna. Grubość wełny między rurami jest w zasadzie bez znaczenia. Paliły się domy gdy było to nawet 20 cm (!), Musi być dodatkowe przejście dachowe ze stali. tu nie rozumiem... rura dymowa stalowa ma być w rurze stalowej osłonowej - między nimi wełna i pustka powietrzna. Ale piszesz : "musi byc dodatkowe przejście dachowe ze stali". To jeszcze oprócz rury osłonowej ma być jeszcze dodatkowe przejście ze stali - czy ta rura osłonowa jest tym przejściem? A jeżeli dodatkowe - oprócz rury osłonowej - to jak ma wyglądać? Link do komentarza
Pit-4 Napisano 18 czerwca 2017 Autor Udostępnij #49 Napisano 18 czerwca 2017 Komin systemowy stalowy to dwie rury i wełna między nimi. Gdzie tam widzisz pustkę? Link do komentarza
bajbaga Napisano 18 czerwca 2017 Udostępnij #50 Napisano 18 czerwca 2017 Są takie rzeczy na Świecie ........................ Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się