Skocz do zawartości

ogrzewanie w domu


Recommended Posts

witam w następnym roku zamierzam zrobić ogrzewanie domu 200metrów (parter + 1 poziom)
piec na paliwo stałe węgiel drewno itp.
z uwagi na oszczędność miejsca chciał bym zainstalować zbiornik buforowy kombinowany tak to się chyba nazywa który grzeje wodę dla ogrzewania i od razu użytkową
zbiornik z 2 wężownicami jedna dla pieca inna dla solara w przyszłości

czy ktoś ma doświadczenie z takim zestawem jaki piec jaki zbiornik buforowy
Link do komentarza
  Cytat

witam w następnym roku zamierzam zrobić ogrzewanie domu 200metrów (parter + 1 poziom)
piec na paliwo stałe węgiel drewno itp.
z uwagi na oszczędność miejsca chciał bym zainstalować zbiornik buforowy kombinowany tak to się chyba nazywa który grzeje wodę dla ogrzewania i od razu użytkową
zbiornik z 2 wężownicami jedna dla pieca inna dla solara w przyszłości

czy ktoś ma doświadczenie z takim zestawem jaki piec jaki zbiornik buforowy

Rozwiń  

Zastanowiłbym się nad instalacją pieca na paliwo stałe, mając na uwadze najnowsze doniesienia prasowe na temat planowanych przez rząd ograniczeń w tej kwestii.
Odwiedź moją stronę
Link do komentarza
Gość czerwony łeb
  Cytat

witam w następnym roku zamierzam zrobić ogrzewanie domu 200metrów (parter + 1 poziom)
piec na paliwo stałe węgiel drewno itp.
z uwagi na oszczędność miejsca chciał bym zainstalować zbiornik buforowy kombinowany tak to się chyba nazywa który grzeje wodę dla ogrzewania i od razu użytkową
zbiornik z 2 wężownicami jedna dla pieca inna dla solara w przyszłości

czy ktoś ma doświadczenie z takim zestawem jaki piec jaki zbiornik buforowy

Rozwiń  

No cóż icon_biggrin.gif
Rób jako Ci wygodnie.
Z wyliczeniami tutaj bedzie cięzkawo jedynie pobozne zyczenia zatem rób co se wymyślisz ;) Edytowano przez czerwony łeb (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
siwy, nie bierz sobie do serca co pisze czerwony łeb, bo to nawiedzony człowiek, pisze jak jest naćpany i na haju.
Zwróć uwagę na godziny późno nocne w jakich pisze swoje wypociny, czy normalny człowiek o gdzi 3 w nocy pisze na forum?
Link do komentarza
wracając do tematu wyboru pieca i zbiornika buforowego czy ktoś może cos polecić
dodam ze w pomieszczeniach będzie podłogówka i co najmniej jeden grzejnik do tego jeszcze musi ogrzać wodę użytkową
do tego w przyszłości będzie solar słoneczny do grzania wody zależy mi też na tym by można to obsługiwać przez strone www bo kiedy nie było by mnie w domu to mogl bym go trochę dogrzać unikając tym zawigocenia budynku

wracając do tematu wyboru pieca i zbiornika buforowego czy ktoś może cos polecić
dodam ze w pomieszczeniach będzie podłogówka i co najmniej jeden grzejnik do tego jeszcze musi ogrzać wodę użytkową
do tego w przyszłości będzie solar słoneczny do grzania wody zależy mi też na tym by można to obsługiwać przez strone www bo kiedy nie było by mnie w domu to mogl bym go trochę dogrzać unikając tym zawigocenia budynku
Link do komentarza
  Cytat

wracając do tematu wyboru pieca i zbiornika buforowego czy ktoś może cos polecić
dodam ze w pomieszczeniach będzie podłogówka i co najmniej jeden grzejnik do tego jeszcze musi ogrzać wodę użytkową
do tego w przyszłości będzie solar słoneczny do grzania wody zależy mi też na tym by można to obsługiwać przez strone www bo kiedy nie było by mnie w domu to mogl bym go trochę dogrzać unikając tym zawigocenia budynku

Rozwiń  


no to już się ograniczasz do typowo bezobsługowych źródeł ciepła
prąd , gaz , olej.
Link do komentarza
  Cytat

piec na paliwo stałe węgiel drewno itp.
y

Rozwiń  



  Cytat

wracając do tematu wyboru pieca i zbiornika buforowego czy ktoś może cos polecić
zależy mi też na tym by można to obsługiwać przez strone www bo kiedy nie było by mnie w domu to mogl bym go trochę dogrzać unikając tym zawigocenia budynku

Rozwiń  

Pytasz o rzeczy które same sobie zaprzeczają. Otóż jak wyobrażasz sobie sterowanie piecem na paliwo stałe jak węgiel, drewno poprzez internet?
I co ma zawilgocenie pomieszczeń do ogrzewania?
Link do komentarza

tak samo można sterować piecem przez internet jak kamerą telewizorek klimatyzacja itp.
oto cytat z opisu sterownika :
standard: algorytm PID (czujnik temperatury spalin), obsługa czterech pomp oraz zaworu mieszającego
opcja: dodatkowy moduł sterujący do zaworu mieszającego ST-430RS lub ST-431, moduł ETHERNET ST-500, moduł GSM ST-65, regulator pokojowy ST-298 lub ST-280 (kolorowy panel dotykowy), moduł sterujący zewnętrznym podajnikiem paliwa ST-67

z tego co czytałem to nie ma problemu z sterowaniem piecem na odległość wystarczy zasypać węgiel do zasobnika i dać piecowi znać kiedy ma się w nim rozpalić

co do wilgoci to w domu musi być utrzymana jakaś temperatura minimalna znam to mój dziadek pewnej zimy z powodów oszczędności nie opalał w domu po zimie w każdym pomieszczeniu wyszedł mu parch na scianach farba odpadała razem z tynkiem
i dziadek nauczył się że oszczędny płaci 2 razy
Link do komentarza
  Cytat

standard: algorytm PID (czujnik temperatury spalin), obsługa czterech pomp oraz zaworu mieszającego
opcja: dodatkowy moduł sterujący do zaworu mieszającego ST-430RS lub ST-431, moduł ETHERNET ST-500, moduł GSM ST-65, regulator pokojowy ST-298 lub ST-280 (kolorowy panel dotykowy), moduł sterujący zewnętrznym podajnikiem paliwa ST-67

Rozwiń  



daj link do tego kotła
Link do komentarza
  Cytat

tak samo można sterować piecem przez internet jak kamerą telewizorek klimatyzacja itp.
oto cytat z opisu sterownika :
standard: algorytm PID (czujnik temperatury spalin), obsługa czterech pomp oraz zaworu mieszającego
opcja: dodatkowy moduł sterujący do zaworu mieszającego ST-430RS lub ST-431, moduł ETHERNET ST-500, moduł GSM ST-65, regulator pokojowy ST-298 lub ST-280 (kolorowy panel dotykowy), moduł sterujący zewnętrznym podajnikiem paliwa ST-67

z tego co czytałem to nie ma problemu z sterowaniem piecem na odległość wystarczy zasypać węgiel do zasobnika i dać piecowi znać kiedy ma się w nim rozpalić

co do wilgoci to w domu musi być utrzymana jakaś temperatura minimalna znam to mój dziadek pewnej zimy z powodów oszczędności nie opalał w domu po zimie w każdym pomieszczeniu wyszedł mu parch na scianach farba odpadała razem z tynkiem
i dziadek nauczył się że oszczędny płaci 2 razy

Rozwiń  

Za ponad 10 tys chcesz bawić się z ekogroszkiem?
Sterowanie na odległość gazem, prądem jest o wiele bardziej precyzyjniejsze niż piecem na paliwo stałe.
A jak piec nie odpali? Pamiętaj, że jest to na paliwo stałe a nie jak np w przypadku gazu, robisz pstryk i gaz się pali.
Ty jeszcze chcesz solary sobie zafundować to powiem Ci koszt pieca+koszt solarów będziesz miał PCi i nie będziesz musiał babrać się z ekogroszkiem i solarami.
Co do wilgoci to brak ogrzewania jest ostatnim czynnikiem powodującym odpadanie farby czy odpadanie tynku.
Link do komentarza
nie wiem tylko czy w domu z 1937 roku warto inwestować pompę ciepła
koszt pompy z montażem i wszystkim co jest możliwe odwierty kładzenie ogrzewania podłogowego sciennego uruchomieniem itp. to ok 70 tys zl a za dom mam dać 130 tys zł
to prawie połowa wartości domu sumując wszystko nie wiem czy nie lepiej kupić kawałek działki i nie postawić czegoś nowego tylko czy za 120 kupie działke i cos na niej wybuduje to też pytanie

Link do komentarza
Gość czerwony łeb
  Cytat

jak jest teraz z dotacjami na pompy ciepła są one jeszcze?

Rozwiń  

Taka pompa będzie w cenie tego co sobie ubzdurales czyli kotła+bufora+solarow+komina nie wspominając o kotłowni.


  Cytat

nie wiem tylko czy w domu z 1937 roku warto inwestować pompę ciepła

Rozwiń  

A to wszystko zmienia....pompa potrzebuje podlogowki.
Chociaż dla Twojej wiedzy na przyszłość pompa to nie tylko grunt-woda ale też powietrze-woda bez odwiertów.
Link do komentarza
  Cytat

pompa ciepła do domu 200 metrów to 70 kafli kotłownie i inne takie można wybudować chyba trochę taniej
wszystko zależy jakie jest dofinansowanie jeśli to jakies grosze zwracają to podziękować jelsi jest to zwrot na poziomie 40 procent kosztów instalacji to nie zastanawiam się

Rozwiń  

70 tys?!!!! kto Ci takich głupot nagadał?
Owszem, do takiego domku to troszkę by zdało się pozmieniać, ale to tylko na korzyść dla Ciebie.
Link do komentarza
Gość czerwony łeb
  Cytat

wycena od jednej z firm

Rozwiń  

To zależy tylko od inwestora czy chce zostać owca do strzyżenia czy jeleniem icon_smile.gif
Jak widać po ofercie i niezbyt logicznych wypowiedziach inwestor sam siebie traktuje jak owce do strzyzenia ;)

Viker...co ? icon_biggrin.gif
A cóż to za dziwactwo ?
Panasonic nie jest bardziej wiarygodny i znany ?
W linku mowa jest właśnie o panasie. Edytowano przez czerwony łeb (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość czerwony łeb
  Cytat

A moze czerwony deklu napiszesz jakie ty masz doswiadczenie z czymkolwiek po liczbie twoich postów przebłysku wiedzy to raczej nie widać po tym co piszesz chodzby w moim zapytaniu tez nic sensownego nie widac a momo to zabierasz glos i zmuszasz mnie do czytania tych bzdurnych wypocin ktore i tak nic nie wnoszą

Rozwiń  

No bo jestem "czerwony łeb" icon_biggrin.gif
Do niczego Cię nie zmuszał tylko stwierdzam fakt że gadasz bzdury i drugi fakt że w cenie tego co sobie ubzdurales miałbyś pompę ciepła co Ci pokazałem na w/w linku.
Jak sam siebie nie zmusisz do czytania to taką właśnie owca będziesz.

A moje doświadczanie ?
Zmiana koloru włosów w zależności od humoru icon_biggrin.gif

Realnie to czeka mnie czwarty sezon grzewczy z pompą ciepła w cenie 18tys.zł bo jeszcze sezonu grzewczego nie zacząłem. Edytowano przez czerwony łeb (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość czerwony łeb
  Cytat

Rozumiem ze masz pompę ciepla i wiesz o czym mowisz czy moze masz ogrzewanie z zec-u i udajesz ze sie znasz

Rozwiń  

Czerwony łeb grzeje pompą ciepła od 3 sezonów grzewczych i nie ma odwiertów ani nic co z ziemią na do czynienia.
Chciał mieć pompę ciepła Atlantic za 14 tys.zł ale ma Panasonic-a za 16 tys.zł
Dlatego uważa że 70 tys.zł to jedynie dla owiec do strzyzenia lub jeleni bo inaczej nie można tego nazwać. Edytowano przez czerwony łeb (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość czerwony łeb
  Cytat

a podasz firme która ci to robila bym mogl uzyskac jakas wycene te 70 patyków za ogrzewanie wbilo mi trochę gwuzdz w plecy ale jak można tez to mieć za polowe tej ceny to już trochę lepiej

Rozwiń  

Nie podam Ci firmy bo to bylo 4 lata temu ale przeciez jest net,allegro,ofereo itp i to nie jest jakaś filozofia.
Wystarczy otwarty umysł i wyjść z zascianka i nie słuchać sasiadów,że wegiel jest tani,bo tak nie jest, tylko zacząć myślec...
Kilka przykladów z allegro mojej pompy z róznych rejonów Polski:
http://allegro.pl/pompa-ciepla-panasonic-a...6511424064.html
http://allegro.pl/pompa-ciepla-panasonic-t...6535408441.html
http://allegro.pl/pompa-ciepla-panasonic-t...6537300861.html
http://allegro.pl/pompa-ciepla-panasonic-t...6510163527.html

Do tych cen dodaj sobie montaz ok.2-3tys.zł i zasobnik cwu ok.2tys.zł i to wszystko.

A miałem miec taką:
http://allegro.pl/powietrzna-pompa-ciepla-...6509904695.html

Normalnie nie jarzę tego typu inwestorów,cycki normalnie opadają icon_biggrin.gif Edytowano przez czerwony łeb (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  Cytat
Rozwiń  

no to jeszcze pellet
widziałem już nieco inny z rurą idącą od góry fajnie się obserwuje jak kilka ziarenek pelletu toczy się do kotła , potem się samo rozpala nieco podgrzeje i zaś chwila spokoju.
muszę przy okazji zajechać do kumpla żeby sprawdzić jego zadowolenie po 2 sezonach.
podłączanie samego kotła do netu
z pominięciem tego co się w budynku temperaturowo dzieje - nie przemawia do mnie
podłączenie do netu jednostki sterującej która zbiera info z całego budynku i przy okazji steruje kotłem jak dla mnie brzmi lepiej Edytowano przez MTW Orle - osuszanie budynków (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Narazie sie tylko rozgladam co mniej wiecej ile kosztuje tak czy siak kupujac ten dom musze zrobic szereg innych prac by sprawdzilo sie.w nim jakie kolwiek ogrzewanie. Czyli izolacje od.zewnatrz wewnatrz i na dachu do tego media takie jak prad woda no i ogrzewanie. Potem to wytynkowac. Wiec przez zakupem rodzaju ogrzewania bede mial co robic ale wpierw umuwie sie z kims by ktos ocenil czy nie ma tam wilgoci. Czy wszystko jest ok bo jesli jest zawilgocony to szukam cos innego
Link do komentarza
  Cytat

Narazie sie tylko rozgladam co mniej wiecej ile kosztuje tak czy siak kupujac ten dom musze zrobic szereg innych prac by sprawdzilo sie.w nim jakie kolwiek ogrzewanie. Czyli izolacje od.zewnatrz wewnatrz i na dachu do tego media takie jak prad woda no i ogrzewanie. Potem to wytynkowac. Wiec przez zakupem rodzaju ogrzewania bede mial co robic ale wpierw umuwie sie z kims by ktos ocenil czy nie ma tam wilgoci. Czy wszystko jest ok bo jesli jest zawilgocony to szukam cos innego

Rozwiń  

Najlepiej jak już będziesz w posiadaniu tego domku to załóż temat o remoncie , na pewno uzyskasz po założeniu tematu dużo cennych i nieszablonowych rozwiązań.
Ile ten domek kosztuje? Może jakąś fotkę z zewnątrz wklej lub linka do ogłoszenia.
Link do komentarza
dom ma kosztowac ok 130 tys pln na jego działce stoja dwie stodoly w sumie dlatego się nim interesuje bo potrzebuje miejsca pod działalność do tego jest działka ok 52 ary
zdjęć domu nie mam ale jak skoncze delegacje to chce tam pojechać z kims kto zna się lepiej odemnie i niech to zobaczy
cena wydaje mi się wpozadku zwłaszcza ze można cos z niej urwać bo dach jest do wymiany drzewo zdrowe ale dachówki już nie pierwszej mlodosci wiadomo dom z 1937 najbardziej istotne dla mnie jest stan fundamentow jeśli sa dobre to będziemy rozmawiać z wlascicielem dalej jelsi sa nasączone jak gąbka to nie chce
Link do komentarza
W jakim rejonie ten dom jest?
W tamtych latach fundamenty były robione przeważnie z kamienia i to dużych kamieni, a dlaczego? bo kamień wody nie ciągnie.
Zresztą z czego by nie były zawsze można poprawić, kwestia tylko czy się będzie opłacało.
Cena za działkę wraz domem i stodołami naprawdę atrakcyjna, nawet kosztem gdybyś miał zburzyć stary dom i postawić nowy to i tak byłbyś na wygranej pozycji.
Link do komentarza
co najlepsze koles mowil mi ze od 3 lat sprzedaje ten dom i nie zmienia ceny czyli nawet w tak atrakcyjnej cenie ciężko znaleźć klienta w z drogiej strony dom jest na wsi a nie każdy na wsi chce mieszkać ja właśnie chce zrobić migracje z miasta na wieś i powoli sobie cos tam robić pokój za pokojem wiadomo jak najwięcej sam na tyle co umiem i co mogę z prostych przyczyn $$$
Link do komentarza
  Cytat

co najlepsze koles mowil mi ze od 3 lat sprzedaje ten dom i nie zmienia ceny czyli nawet w tak atrakcyjnej cenie ciężko znaleźć klienta w z drogiej strony dom jest na wsi a nie każdy na wsi chce mieszkać ja właśnie chce zrobić migracje z miasta na wieś i powoli sobie cos tam robić pokój za pokojem wiadomo jak najwięcej sam na tyle co umiem i co mogę z prostych przyczyn $$$

Rozwiń  

Od kilku lat jest zastój na rynku wtórnym a w szczególności jeśli chodzi o domy na wsi. Wiem to z własnego doświadczenia, dwóch kolegów sprzedaje swoje stare domy i jeden z nich jak startował z cena 250 tys tak teraz woła 180 tys i tez nie ma chętnych, drugi podobnie, z cena zjeżdża a mim o to i tek nie ma chętnych.

Tylko pamiętaj, że remont starego domu trwa dwa razy dłużej i kosztuje dwa razy więcej.
Link do komentarza
Tiiaaaaa.

1. Z tego co pisze, nie będzie to w 100% dom całoroczny - stąd potrzeba sterowania "zewnętrznego" (przez stronę www) - tak mi wychodzi.

2. Chce dom docieplić/ocieplić.

3. Chce mieć ogrzewanie podłogowe.

Tak dla jasności, dla ewentualnych wyliczeń inwestycyjnych - należy oddzielić koszt wykonania ogrzewania w pomieszczeniach, od kosztów wykonania "kotłowni".

Koszt wykonania "kotłowni" na bazie pompy ciepła i dla tego przypadku, zawsze będzie wyższy od kosztów "kotłowni" na bazie każdego innego kotła. Różnica od 15.000 do 30.000zł.

Lecz w przypadku kotłowni z PCi, komfort grzewczy - bezcenny (nie wspominając o tym, że PCi może być tańsza eksploatacyjnie.

Finito.
Link do komentarza
tak jak pisze przedmówca dom nie będzie całoroczny dlatego dobrze by był sterowany przez www
ararmy, piece itp. za jakiś czas dom stal by się całoroczny puki co miał bym trochę czasu by cos w nim porobić
wiadomo większość prac robił bym sam nauczyłem się tego jak panowie z firmy z wrocławia 3 razy poprawiali mi drzwi wejściowe do mieszkania gdzie mieszkałem wymieniając przy tym 2 razy futrynę takich mamy fachowców potem zachciało mi się drogiej pary drzwi by było ciszej od klatki schodowej to ci okazali się lepsi poprawiali tylko 2 razy i jedna dodatkowa futryna
dlatego uswiadomilem sobie ze lepiej zrobić cos wolniej i co będzie mnie cieszyć niż dzwonić do sklepu i prosić się by ktoś przyjechał to poprawić
Link do komentarza
  Cytat

dlatego uswiadomilem sobie ze lepiej zrobić cos wolniej i co będzie mnie cieszyć niż dzwonić do sklepu i prosić się by ktoś przyjechał to poprawić

Rozwiń  

Po pierwsze i najważniejsze, żeby coś zrobić samemu trzeba posiadać jako takie umiejętności, bo samymi chęciami to za dużo nie zdziałasz, choć obie rzeczy musza występować w jednym czasie, bo co z tego że masz umiejętności jak chęci brak icon_biggrin.gif
Jak to mówią, nie święci garnki lepią.

Natomiast co do tego ogrzewania, jeżeli w domu nie będzie nikogo przez jakiś czas to ja bym się nie odważył wstawiać pieca na paliwo stałe, jest za dużo niebezpieczeństw zostawienie pieca bez nadzoru.
Link do komentarza
  Cytat

Natomiast co do tego ogrzewania, jeżeli w domu nie będzie nikogo przez jakiś czas to ja bym się nie odważył wstawiać pieca na paliwo stałe, jest za dużo niebezpieczeństw zostawienie pieca bez nadzoru.

Rozwiń  



to ja w ogóle miałbym obawy zostawić tam cokolwiek chyba że CO z perhydrolem
a na zasilanie wodą kabel grzewczy i zawór spustowy zaraz za zaworem głównym
Link do komentarza
  Cytat

to ja w ogóle miałbym obawy zostawić tam cokolwiek chyba że CO z perhydrolem
a na zasilanie wodą kabel grzewczy i zawór spustowy zaraz za zaworem głównym

Rozwiń  

hydraulikiem nie jestem, nie znam się za bardzo, ale perhydrolem bym się instalacji CO napełniać nie odważył, może bardziej jakim roztworem na bazie glikolu (są w handlu takie roztwory z dodatkami, inhibitorami korozji i środkami smarującymi) np. ergolit

pozdrawiam
Link do komentarza
  Cytat

hydraulikiem nie jestem, nie znam się za bardzo, ale perhydrolem bym się instalacji CO napełniać nie odważył, może bardziej jakim roztworem na bazie glikolu (są w handlu takie roztwory z dodatkami, inhibitorami korozji i środkami smarującymi) np. ergolit

pozdrawiam

Rozwiń  

no i masz rację
faktycznie z wodą utlenioną mogło by podgrzać się samoistnie - mój błąd
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
  Cytat

wycena od jednej z firm

Rozwiń  


Odwierty na 300m??? Ktoś chce się dowiercić do metanu? ;) to może jeszcze z 1-2km i nie będzie potrzebna pompa bo na takiej głebokości to już temp ziemi jest dość wysoka ;)))

Na głębokość 60-80m jest przeważnie druga warstwa wody z czwartorzędu (mam z mojej gminy dokumentacje przetargową do studni wykonywanej przez wodociągi) - woda do studni głębinowych ma 4 stopnie - nie ważne czy na 10m czy na 80m...to już lepiej 5-6 płytkich odwiertów do wody, albo większa średnica rury osłonowej ale nie na 300m...ludzie icon_smile.gif

--
Pozdrawiam
Rafał
Link do komentarza
  Cytat

witam w następnym roku zamierzam zrobić ogrzewanie domu 200metrów (parter + 1 poziom)
piec na paliwo stałe węgiel drewno itp.
z uwagi na oszczędność miejsca chciał bym zainstalować zbiornik buforowy kombinowany tak to się chyba nazywa który grzeje wodę dla ogrzewania i od razu użytkową
zbiornik z 2 wężownicami jedna dla pieca inna dla solara w przyszłości

czy ktoś ma doświadczenie z takim zestawem jaki piec jaki zbiornik buforowy

Rozwiń  


Chciałbym zwrócić ci uwagę na kilka rzeczy w takiej instalacji:

Woda do ogrzewania C.O może mieć i 30 stopni, szczególnie w okresach jesień i wiosna...a woda do CWU to powinna być ponad 45 stopni... tak wiec jak rozumiem do instalacji CO ze zbiornika dołączysz zawór czterodrożny który będzie schładzał ci ta wodę do grzejników... to pierwsza sprawa o której warto wiedzieć.

Druga to temperatura jaką zamierzasz mieć w tym zbiorniku...załóżmy że masz dzieci wiec nie chcesz by poparzyły sobie ręce jak będą się myć...wiec woda to max 55 stopni... Czy taka temperatura będzie OK aby dogrzać dom przy -20 stopni? Trzeba by to policzyć.

Trzecia - sterowanie... Jak zamierzasz sterować ogrzewaniem w takim domu? Pierwsza sprawa to piec - zakładam że ustawisz na nim temp 70 stopni na zasilaniu i włączy się jak temp w zasobniku spadnie poniżej 50 stopni. Wiec musisz mieć takie sterowanie na piecu. Zwykle takie nie jest. Tak wiec piec będzie o to dbał - a ty o to aby mu nie zabrakło opału. To jest proste... Druga sprawa to sterowanie grzejnikami. Ja widzę tutaj możliwość sterowania zaworem czterodrożnym który powinien być połaczony z termostatem pokojowym... Jak temp w domu wzrośnie powyżej np 21 stopni to odcina ci zasilanie...

Czwarta sprawa - straty ciepła. Duży bufor o wysokiej temp to także duże straty ciepła. Takie bufory mają po 800l...i co 24 część tego ciepła ogrzewa ci kotłownie...Warto wiec zadbać o to aby te straty były małe.

Piąta sprawa - korozja bufora. Ponieważ woda w buforze to woda użytkowa będzie tam ciągle wymieniana i będzie dochodziło do korozji - warto wiec zastanowić się na np buforem bez konieczności takiego ustrojstwa - stal kwasoodporna albo malowane epidianem (żywica) ...

Szósta - wężownica do solarów...umieszczona jest zwykle na dole zbiornika - jak podłączysz na górze - do górnej piec na do dolnej solary to w okresie zimowym będziesz mieć 1/3 pojemności cieplnej takiego zbiornika bo woda ciepła zbiera się tylko u góry. W związku z tym warto dodać zawory aby móc zasilać z pieca także i dolna wężownicę... o tym zwykle instalatorzy nie pamiętają...

--
Pozdrawiam
Rafał
Link do komentarza
  Cytat

Chciałbym zwrócić ci uwagę na kilka rzeczy w takiej instalacji:

Woda do ogrzewania C.O może mieć i 30 stopni, szczególnie w okresach jesień i wiosna...a woda do CWU to powinna być ponad 45 stopni... tak wiec jak rozumiem do instalacji CO ze zbiornika dołączysz zawór czterodrożny który będzie schładzał ci ta wodę do grzejników... to pierwsza sprawa o której warto wiedzieć.

Rozwiń  

A w jakim celu ma schładzać wodę do grzejników? I po co ten zawór czterodrożny?

  Cytat

Druga to temperatura jaką zamierzasz mieć w tym zbiorniku...załóżmy że masz dzieci wiec nie chcesz by poparzyły sobie ręce jak będą się myć...wiec woda to max 55 stopni... Czy taka temperatura będzie OK aby dogrzać dom przy -20 stopni? Trzeba by to policzyć.

Rozwiń  

Żeby dzieci sobie rączek nie poparzyły to w baterii jest jeszcze drugie pokrętło z zimną wodą lub pokrętło które po ustawieniu miesza ciepłą wodę z zimną.

  Cytat

Czwarta sprawa - straty ciepła. Duży bufor o wysokiej temp to także duże straty ciepła. Takie bufory mają po 800l...i co 24 część tego ciepła ogrzewa ci kotłownie...Warto wiec zadbać o to aby te straty były małe.

Piąta sprawa - korozja bufora. Ponieważ woda w buforze to woda użytkowa będzie tam ciągle wymieniana i będzie dochodziło do korozji - warto wiec zastanowić się na np buforem bez konieczności takiego ustrojstwa - stal kwasoodporna albo malowane epidianem (żywica) ...

Rozwiń  

Kolego straty zawsze były i będą, ale nie przesadzaj że do domku wsadzi sobie bufor 800 litrowy, litości on nie ma hotelu.
Każdy bufor czy bojler jest ocieplony.
Natomiast co do korozji bufora to nie są lata prlu, że produkowano z blachy ocynkowanej, teraz są zazwyczaj emaliowane i takiej powłoce korozja nie groźna.
Więc sprawa piąta jest nieaktualna wg mnie.
Link do komentarza
Gość czerwony łeb
  Cytat

Kolego straty zawsze były i będą, ale nie przesadzaj że do domku wsadzi sobie bufor 800 litrowy, litości on nie ma hotelu.

Rozwiń  

Co do wielkosci bufora:
  Cytat

Parę postów wcześniej policzyliśmy, że w 1m3 wody możemy zmagazynować około 60kWh energii cieplnej, którą potem możemy wykorzystać na potrzeby CO.

Rozwiń  

Czyli w buforze 1000l mamy 60kWh a to starczy na ok.2 dni na ogrzewanie w nowym dobrze zaizolowanym domu ok.120m2 w najgorsze mrozy.
Dla takiego domu wystarczy zatem bufor 500l i spokojnie naładujemy go przez okres taniej taryfy na dobe.
  Cytat

1000kg*50K*4200J/(K*kg)/3600000J = 58.3kWh

Rozwiń  
Edytowano przez czerwony łeb (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  Cytat

Czwarta sprawa - straty ciepła. Duży bufor o wysokiej temp to także duże straty ciepła. Takie bufory mają po 800l...i co 24 część tego ciepła ogrzewa ci kotłownie...Warto wiec zadbać o to aby te straty były małe.

Rozwiń  


W temacie bufora, oto jest biblia na ten temat:

jak to się robi czyli bufor ciepła
Całego wątku nie przeczytasz, ale przynajmniej początkowy wykład Adama_mk przeczytaj.
Cały wątek to historia setek budów i linki do realizacji, wyliczenia i w ogóle cały świat buforem stoi.

A 800dm3 to jest takie prawie optimum dla domu, bo optimum dla przeciętnego domu to 1000l. A im więcej tym lepiej. Tylko trzeba mieć gdzie to postawić.

Ja mam 500dm3, MrTomo ma 2000dm3, a Bigl (znajdziesz dziennik ma właśnie 1000dm3 budowane wg instrukcji z powyżej podanego linka.

Możesz kupić gotowy buforek, na allegro już bywają za rozsądne ceny.
Pozdrowienia.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Przygotowanie otworu pod bramę garażową to jeden z najistotniejszych etapów na drodze do sprawnego i bezproblemowego użytkowania garażu. Choć wielu inwestorów skupia się głównie na wyborze samej bramy i napędu, to właśnie odpowiednie przygotowanie ścian, nadproża, posadzki oraz instalacji elektrycznych decyduje o tym, czy brama będzie pracować płynnie oraz czy późniejsze koszty eksploatacji (m.in. ogrzewania garażu) nie okażą się niepotrzebnie wysokie. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/stan-surowy/garaz/a/114870-jak-przygotowac-otwor-pod-brame-garazowa
    • Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Marzec jest pierwszym miesiącem w roku kiedy fotowoltaika pokazuje swoją moc. Niesie to za sobą poważne konsekwencje.  Wyraźnie wzrasta napięcie w sieci, ale za to spada  cena energii od prosumentów w net-billingu (RCE)    Obydwa zjawiska są niekorzystne dla posiadaczy paneli fotowoltaicznych. Zjawiska te będą tylko narastać, ponieważ nowa dyrektywa budynkowa narzuca obowiązek montażu fotowoltaiki na każdym domu oddawanym do użytku już od 2030r. Jednak do tak gwałtownego przyrostu mocy w fotowoltaice nie zdążyły i raczej do 2030 roku nie zdążą przygotować się sieci energetyczne które były projektowane do przesyłu energii od elektrowni poprzez sieci wysokiego i  średniego napięcia do sieci niskich napięć i odbiorcy końcowego. i Jednak rozwój energetyki rozproszonej sprawił że w słoneczne dni energie trzeba kierować w przeciwnym kierunku. W dzielnicach w których fotowoltaika jest popularna pojawił się problem wysokich napięć i w konsekwencji wyłączanie się mikroinstalacji fotowoltaicznych. Sytuacja z roku na rok będzie jeszcze gorsza, przerwy w ciągu dnia będą coraz dłuższe, a problem zacznie się już w ostatnim miesiącu zimy i potrwają do późnej jesieni. Częste wyłączanie mikroinwertera ma negatywny wpływ na jego żywotność, a co gorsze nie mamy własnej produkcji akurat w czasie kiedy powinna być najwyższa. Jak się przed tym chronić, co zrobić aby nasze instalacje w słonecznie dni produkowały prąd a nie tylko szpeciły dachy. O tym w dalszej części. Wersja dla nie lubiących czytać: Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Optymalny  poziom napięcia w sieci, powinien wynosić  230V i może wahać się maksymalnie o 10%, czyli w przedziale 207-253V. Zgodnie z tymi parametrami ustawiane są również falowniki, czyli główne urządzenia w instalacjach fotowoltaicznych, które przetwarzają prąd. Falownik wyłączy się jeżeli  napięcie w sieci przez 10 minut przekracza  253 V , a wyłączy się natychmiast jak przekroczy 264V natychmiast. Falownik trójfazowy wyłączy sią nawet jeśli napięcie choćby jednej z trzech faz przekroczy dopuszczalną normę.  Problem ten powstaje najczęściej, gdy wiele instalacji PV jest podłączonych do jednej linii energetycznej. Nasila się on podczas słonecznej pogody, kiedy panele fotowoltaiczne produkują najwięcej energii. Jeżeli moc zainstalowana fotowoltaiki w obrębie stacji tansformatorowej znacznie przekracza moc transformatora, to problemy są niemal pewne. Ponadto problem występuję często w domach, które są daleko od transformatorów i w mniejszych miejscowościach.     Co możemy zrobić z problemem wysokich napięć? Jeżeli napięcie w sieci jest stale wysokie to można zgłosić problem do ZE, wysyłając specjalny druk RPV. Może to skutkować obniżeniem napięcia na transformatorze, jednak jeżeli napięcie za transformatorem już jest większe niż zadane, to zabieg ten nie przyniesie spodziewanego efektu.  Po drugie transformatory teoretycznie są dwukierunkowe,  ale nie we wszystkich przypadkach tak jest.  Całkowite rozwiązanie problemu zazwyczaj wymaga wymiany transformatora na trafo o większej mocy, montaż większej ilości transformatorów na danym obszarze, a czasem i wymianę przewodów na grubsze.  Jak wiemy Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych (OSD) mają ograniczone budżety, więc zazwyczaj pozostaje nam samodzielnie poradzić sobie z problemem.  Mamy tu kilka opcji do wyboru.      Najprościej jest  zwiększyć autokonsumpcję produkowanej energii. W tym celu musimy zmienić swoje przyzwyczajenia. Wiele urządzeń elektrycznych uruchamiamy często wieczorem lub po zachodzie słońca.   Obecnie większość takich urządzeń jak zmywarki, pralki, suszarki do ubrań, bojlery, systemy nawadniania,  pompy ciepła czy klimatyzatory wyposażona jest w programatory czasowe lub timery pozwalające uruchomić urządzenie po określonym czasie. W naszym przypadku celujemy w godziny w których napięcie w sieci zbliża się do krytycznego. Wówczas inwerter będzie miał mniej energii (nadwyżki) do „wypchnięcia” na zewnątrz, a więc napięcie nie będzie tak intensywnie podbijane. Ponadto w domu mamy wiele urządzeń na baterie które należy ładować, jak np odkurzacze automatyczne, laptopy, tablety, latarki,  elektronarzędzia, rowery elektryczne i powoli pojawiają się samochody elektryczne.  Większość z nas w godzinach południowych jest albo w pracy albo w szkole, więc powstaje problem z włączeniem  ładowarek.  Tutaj z odsieczą przychodzą systemy zarządzania energią, a zwłaszcza  inteligentne gniazdka, które możemy zaprogramować aby włączały przesyłanie prądu o dowolnej porze, możemy też sterować nimi zdalnie.  Gniazdka te pozwalają także na automatyzację, czyli możemy określić warunki w jakich zostanie uruchomiony przepływ prądu. Można np zadać warunek że prąd zaczyna lub przestaje płynąć po osiągnięciu określonego napięcia np 250V.    Link do takiego gniazdka podam w opisie filmu. Warto też do autokonsumpcji prądu w szczycie produkcji namówić sąsiadów, bo tylko wtedy to przyniesie wyraźny spadek napięcia w sieci i zwiększy produkcję prądu przez nasze instalacje.     Co jeżeli nawet to nie pomaga?  Wtedy rozsądne będzie obniżenie napięcia w sieci przez włączenie funkcji Q(U) i P(U) w inwerterze. Wiele inwerterów ma funkcję Q(U) oraz P(U) [czytaj - "Q od U" i "P od U"]. Gdy uruchomiona i właściwie skonfigurowana, powoduje ona, że po przekroczeniu 250 V, falownik zmniejsza moc (konkretnie moc czynną wytwarzając w zamian nieco mocy biernej). Skutkiem tego falownik nie sięga granicy 253 V i dalej działa. Pomimo że instalacja działa z nieco mniejszą mocą, to i tak lepsze niż ciągłe wyłączanie i włączanie się całej instalacji. Bardziej radykalnym krokiem jest włączenie elektrycznego grzejnika także za pomocą inteligentnego gniazdka które uruchomi go tylko jak napięcie będzie na maksymalnym poziomie.  W ten sposób zmarnujemy część energii, ale możemy uchronić instalację przed wyłączeniem. Tutaj ważne jest zdiagnozowanie najbardziej obciążonej fazy.  Coraz popularniejszym rozwiązaniem jest magazynowanie nadwyżek energii w akumulatorach. Dzięki temu nie obciążamy sieci niezużytą energią a odebrać ja możemy w dowolnym momencie. Minusem rozwiązania są ceny akumulatorów do magazynowania energii, koszt baterii o pojemności 10 kWh to ok 20 tysięcy złotych. Cenę obniżymy dotacjami np z programu Mój Prąd. Ceny akumulatorów w długoletniej perspektywie spadają o ok 20% rocznie. W chwili obecnej z ekonomicznego punktu widzenia magazyny energii są mało opłacalne, ale za lat kilka ich zakup może być bardzo opłacalny, a nawet niezbędny w przypadku przeciążonej sieci energetycznej. Na każdy kWp instalcji PV niezbędne jest minimum 1 kWh pojemności magazynu energii.  Plusem instalacji hybrydowej jest to iż w przypadku awarii sieci nasza instalacja się nie wyłączy, będzie nadal zasilała nasze urządzenia elektryczne. Taniej wychodzą magazyny ciepła.  Woda w bojlerze o odpowiedniej pojemności może być zagrzewana gdy napięcie zbliża się do krytycznego. Tu znów korzystamy z inteligentnych gniazdek.  Podobną funkcję spełnia klimatyzacja którą możemy uruchamiać w szczycie produkcji prądu, aby po powrocie domowników do domu była już optymalna temperatura.  Nietypowym rozwiązaniem, które może się sprawdzić w niektórych przypadkach jest zastąpienie falownika trójfazowego  trzema falownikami  jednofazowymi podpiętymi do trzech różnych faz.  Jak wiadomo falownik trójfazowy wyłączy się jeżeli napięcie na dowolnej fazie przekroczy normę. Takie rozwiązanie ma wiele zalet: Różnice napięć między fazami przestają mieć znaczenie – każdy falownik działa niezależnie. W razie awarii/wyłączenia falownika 2/3 instalacji wciąż działa. W razie zaniku jednej fazy pozostałe dwa inwertery działają. Minusem jest wyższy koszt instalacji: trzy osobne falowniki kosztują więcej niż jeden trójfazowy, ponadto dochodzi zwielokrotnione okablowanie i zabezpieczenia. Podobny efekt osiągniemy montują mikroinwertery podpięte do różnych faz.    Jeżeli jesteśmy przed montażem instalacji fotowoltaicznej, to musimy zadbać o wydłużenie czasu własnej produkcji prądu za pomocą instalacji Wschód zachód, co pozwoli rozciągnąć swoją produkcję prądu poza czas szczytu produkcji z większości instalacji w okolicy które zazwyczaj są skierowane na południe. Do przekroczenia dopuszczalnego napięcia nie dochodzi ranem ani wieczorem, a w południe. Należy przyjąć że już wkrótce od godziny 10 do 14 a w niektórych miejscach nawet przez 8 godzin na dobę, i to aż przez ponad pół roku sieć będzie przeciążona i większość instalacji PV będzie wyłączona.  Dodatkowym plusem tego rozwiązania jest wzrost własnej autokonsumpcji poprzez własny prąd od wschodu słońca, aż do zachodu, a nie tylko w południe kiedy jesteśmy w pracy. W nowym systemie rozliczeniowym zwanym netbilingiem taki układ paneli jest niemal konieczny. Obecnie ceny paneli Fotowoltaicznych niesamowicie spadły. Można już nabyć zestaw 10kWp wraz z falownikiem za około 10 tyś zł. Warto też wiedzieć że mała instalacja 3,3kWp wraz z montażem to koszt 15-18 tyś zł, zaś instalacja o 3 krotnie większej mocy (10kWp) kosztuje niecałe 2x więcej, czyli około 30 tys zł. Koszt kwp w małej instalacji to około 6 tys złotych, zaś w dużej to około 3000zł. Duże instalacje 50 kWp to koszt około 100 tys zł, więc koszt kWp to zaledwie 2000zł. Instalatorzy proponują obecnie drogie  małe instalacje argumentując to bardzo wysoka  autokonsumpcją co pozwoli szybko zwrócić koszt inwestycji.  Jest to prawda, ale niestety taka instalacja nie obniży znacznie naszych rachunków. Montując jeden panel 300W w domu o dużych rachunkach za prąd osiągniemy niemal 100% autokonsumpcje, szybki zwrot inwestycji, jednak nie zauważymy tego w rachunkach za prąd.  Warto więc pomyśleć o instalacji o dużo większej mocy niż proponują o obecnie monterzy. Zaletą będzie duży wzrost produkcji prądu w miesiącach o słabym nasłonecznieniu, oraz w pochmurne dni i zaraz po wschodzie i przed zachodem słońca. Jak wiemy w samo południe jest duże ryzyko że wyłączone zostaną zarówno małe jak i duże instalacje PV. taki układ pozwoli też na sprzedaż prądu w lepszych cenach, bo jak wiadomo w południe są one bardzo niskie.  Oczywiście nie polecam zmiany ustawień falowników podnosząc górny próg napięcie, ponieważ jest to szkodliwe dla urządzeń elektrycznych podpiętych do sieci w naszej okolicy.   Jestem ciekaw czy macie jakieś własne sposoby na obniżenie napięcia w sieci.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...