Skocz do zawartości

O budowie fundamentów pytań kilka jeszcze


zmstr

Recommended Posts

Napisano
Witam
Dowiedziałem się w poprzednich swoich wątkach o skrzyżowaniach zbrojenia, uziomie, ale jeszcze kilka zagadnień mnie nurtuje. Mam nadzieję, że będziecie mieć do mnie cierpliwość, ale w końcu chcę wchłonąć jak najwięcej wiedzy, by dom był zbudowany zgodnie ze sztuką icon_biggrin.gif
1. Ławy fundamentowe
Mój pomysł wygląda tak, że kopię szeroko, daję chudziaka, szaluję, wkładam zbrojenie i leję beton. Potem hydroizolacja po bokach i papa u góry. KB jednak pytał mnie po co chcę się bawić w dodatkowe koszty i robotę z szalowaniem i szerokim kopaniem, skoro mogę zrobić wykopy na szerokość ław, na spód chudziak, a potem w folii wylewać ławę bezpośrednio w gruncie. Grunt to trochę glina, trochę lity wapień. Jakoś mi się ten pomysł średnio podoba. Raz, że wydaje mi się lepiej pomalować boki ław niż dawać folię, która może się zniszczyć. Dwa, że ta folia jak gdzieś ulegnie zniszczeniu, to ława będzie non stop w wodzie, jeśli będzie wilgoć tam przenikać.
2. Mury fundamentowe
Mam wylewane mury w projekcie. Domek nieduży z poddaszem użytkowym, więc obciążeń jakichś gigantycznych nie ma. Chciałbym dlatego zamienić lany beton na bloczki. KB mówi, że decyzja należy do mnie. Oczytałem się dużo o wadach i zaletach jednej i drugiej metody, jednak nigdzie nie znalazłem wątku, gdy ktoś robił taką zmianę. Czy taka zmiana ma jakiś istotny wpływ na jakość fundamentów, czy jest to różnica w praktyce mało istotna?
Napisano
1) Beton musi być wilgotny! Folię do wykopu dajesz nie po to by robić hydroizolację ( głupota ) tylko po to by ci sie ziemia do wylewanego betonu nie obsunęła - fundament ma być wilgotny i ma ciągnąć wodę - jak będzie za suchy to po prostu popęka.
Izolować fundamentu nie trzeba - chyba że robisz piwnicę z "drugiej strony". Możesz posmarować część wychodzącą ponad grunt - to co zaoszczędzisz wydaj na porządną izolację poziomą - beton sam w sobie podciąga wodę.

2) Wylewane czy murowane - bez znaczenia - masz kasę na szalunki - wylewaj - nie masz - dajesz bloczki - KB prawdę ci mówi - i to beton i to beton
Napisano
Samo czytanie nie zastąpi myślenia i doświadczenia. Ław się nie izoluje, a folia zabezpiecza tylko przed mieszaniem gruntu z betonem. Całkiem bez szalunku to raczej się nie da - jak wypoziomujesz i wyrównasz ławy i podwiesisz zbrojenie? W praktyce trzeba zrobić szalunek przynajmniej na wysokość jednej deski jako bazę do wyrównania ławy. Bloczkami można zastąpić fundament monolityczny, ale muszą być z betonu B20, o równych bokach, a spoiny cementowe, pełne i wyrównane do lica ściany.
Napisano
Cytat

1. Ławy fundamentowe
Mój pomysł wygląda tak, że



ja tam się nie znam, ale wydaje mi sie, że to nie powinien być twój pomysł, tylko projektanta

masz projekt - rób tak jak jest w projekcie
Napisano
Cytat

Całkiem bez szalunku to raczej się nie da - jak wypoziomujesz i wyrównasz ławy i podwiesisz zbrojenie? W praktyce trzeba zrobić szalunek przynajmniej na wysokość jednej deski jako bazę do wyrównania ławy. Bloczkami można zastąpić fundament monolityczny, ale muszą być z betonu B20, o równych bokach, a spoiny cementowe, pełne i wyrównane do lica ściany.


Zbrojenie myślałem wrzucić na dystanse, ale faktycznie problemem jest poziomowanie i wyrównywanie ław w samym wykopie. Chyba, że wykop głębszy i jakieś punkty odniesienia w postaci pionowych prętów z zaznaczoną wysokością. Bloczków oczywiście szukam z B20 ;)


Cytat

ja tam się nie znam, ale wydaje mi sie, że to nie powinien być twój pomysł, tylko projektanta

masz projekt - rób tak jak jest w projekcie


Sądzisz, że gdybym miał w projekcie napisane jak wylewać ławy, czy w szalunki, czy w wykop, to bym pytał? A może umówmy się, że dam Ci projekt i jak znajdziesz opisany sposób robienia ław, to dam Ci 1000 zł, a jak nie znajdziesz to Ty mi dasz tysiaka? OK? Nie obraź się, ale za takie "cenne" rady jak Twoja podziękuję, bo nie wnoszą nic do tematu
Napisano
Cytat

Sądzisz, że gdybym miał w projekcie napisane jak wylewać ławy, czy w szalunki, czy w wykop, to bym pytał? A może umówmy się, że dam Ci projekt i jak znajdziesz opisany sposób robienia ław, to dam Ci 1000 zł, a jak nie znajdziesz to Ty mi dasz tysiaka? OK? Nie obraź się, ale za takie "cenne" rady jak Twoja podziękuję, bo nie wnoszą nic do tematu



A ja sadzę, że masz typowy projekt, który powinien być zaadaptowany przez projektanta do Twojej działki - zwłaszcza co do ław.
Napisano
Cytat

Sądzisz, że gdybym miał w projekcie napisane jak wylewać ławy, czy w szalunki, czy w wykop, to bym pytał? A może umówmy się, że dam Ci projekt i jak znajdziesz opisany sposób robienia ław, to dam Ci 1000 zł, a jak nie znajdziesz to Ty mi dasz tysiaka? OK? Nie obraź się, ale za takie "cenne" rady jak Twoja podziękuję, bo nie wnoszą nic do tematu



faktem jest, że już trochę czasu minęło od tego etapu mojej budowy(fundamenty robiłem w 2009r), nie pamiętam wszystkich szczegółów, ale jestem pewny, że takie informacje były w moim projekcie. A jak czegoś nie było lub nie byłem pewny - to dzwoniłem do projektanta i KB w jednej osobie i pytałem
Napisano (edytowany)
Cytat

Zbrojenie myślałem wrzucić na dystanse, ale faktycznie problemem jest poziomowanie i wyrównywanie ław w samym wykopie. Chyba, że wykop głębszy i jakieś punkty odniesienia w postaci pionowych prętów z zaznaczoną wysokością. Bloczków oczywiście szukam z B20 ;)



chcesz poziomować - kup szlaufwagę ( poziomice wodną ) 25m - przyda ci się nie raz - pręty odpuść. - wystarczy jak deski wbijesz i ołówkiem pozaznaczasz poziomy - od tego naciągasz linki do wytyczenia fundamentów i miarką sobie sprawdzasz "głębokość"
Edytowano przez Draagon (zobacz historię edycji)
  • 11 miesiące temu...
Napisano
Dnia 11.02.2016 o 11:04, zmstr napisał:

Czy taka zmiana ma jakiś istotny wpływ na jakość fundamentów, czy jest to różnica w praktyce mało istotna?

monolityczne fudamenty są monolityczne - murowane są murowane. Osobiście wolę w podstawie monolit najlepiej zbrojony. Fundamenty są podstawą domu, i zawsze będę chciał je na tyle monolityczne, by zniosły wszelkie wady gruntu.

Napisano
23 minuty temu, zenek napisał:

monolityczne fudamenty są monolityczne - murowane są murowane. Osobiście wolę w podstawie monolit najlepiej zbrojony. Fundamenty są podstawą domu, i zawsze będę chciał je na tyle monolityczne, by zniosły wszelkie wady gruntu.

Zbrojone są ławy fundamentowe, a ściany fundamentowe mogą być murowane lub wylewane w szalunku tzw monolityczne. 

Napisano
23 godziny temu, mhtyl napisał:

Zbrojone są ławy fundamentowe, a ściany fundamentowe mogą być murowane lub wylewane w szalunku tzw monolityczne. 

yes, yes, yes...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Co do oświadczenia projektanta o możliwości przyłączenia do sieci ciepłowniczej, lub braku takiej możliwości, to logika nie ma tu nic do rzeczy. Niestety, bo nikt chyba się nie przejmował czy to ma sens. Po prostu nowelizując ustawę prawo budowlane (po raz nie wiadomo już który) dodano takie oświadczenie do listy wymaganych dokumentów.  Natomiast co do źródła ciepła i kotła na paliwo stałe to trzeba sprawdzić miejscowy plan zagospodarowania (ewentualnie decyzję o warunkach zabudowy( oraz uchwały antysmogowe obowiązujące na danym terenie. 
    • To trochę tak nie działa, no ale dobra https://fachowiec-budowlany.pl/budownictwo/jak-samodzielnie-wykonac-wylewke-anhydrytowa/   Mogło być gorzej
    • Chciałbym się zapytać o skuteczność stosowania kotew spiralnych przy zszywaniu rys w ścianach piwnicy z bloczka betonowego. Dom nowobudowany, stoi ok 3 lat, podłoże gliniaste z podsypką piaskową. Mam taką sytuację że rysy pojawiły się pod dwoma oknami w piwnicy (mniej więcej na środku) idące od ławy po samą wnękę okna. Oraz występują też rysy w miejscach gdzie na parterze są okna narożne, jakby od nacisków punktowych, może też od osiadania albo jedno i drugie. Pomijam fakt że mam też rysy na łączeniach ścian nośnych zewnętrzych z wewnętrznymi ale tu nie będę miał dostępu żeby wkleić kotwy spiralne. Czy te kotwy sprawdzą się w przypadku gdy rysy powstały na wskutek dużych nacisków punktowych? Czy podcinanie fug na ok 4-6cm będzie bezpieczne w takim wypadku? Poniżej rysunek poglądowy jak to u mnie wygląda. Na początku miałem plan żeby pod oknami wyciąć jedną warstwę bloczka i wkleić pręty zbrojone po każdej ze stron okna i zalać betonem (takie "podproże" jakby). Ale z tymi kotwami spiralnymi będzie chyba prościej. Tylko nie wiem czy te kotwy trzeba wklejać od wewnątrz czy od zewnątrz czy z obu stron?  
    • Może jakąś oryginalną pergolą? Taką pergolę możesz obsadzić na przykład pnącymi roślinami. 
    • Aby skutecznie przygotować olejowaną podłogę do odświeżenia, konieczne jest jej dokładne oczyszczenie z brudu, tłuszczu i resztek wcześniejszych środków pielęgnacyjnych. Do tego idealnie sprawdzi się OSMO (3019) – koncentrat do intensywnego mycia podłóg olejowanych. Krok po kroku: 1. Przygotowanie roztworu: Standardowe czyszczenie: rozcieńcz koncentrat OSMO 3019 w proporcji 1:10 z wodą. Silne zabrudzenia: użyj mocniejszego roztworu 1:8 z wodą. 2. Mycie podłogi: Nanieś roztwór na podłogę przy użyciu mopa z mikrofibry. Nie dopuszczaj do wyschnięcia – powierzchnia powinna pozostać wilgotna przez kilka minut, nawet do 10 minut, aby preparat skutecznie rozpuścił zanieczyszczenia. 3. Płukanie i osuszanie: Zmyj dokładnie czystą wodą, regularnie płucząc mopa. Ściągnij nadmiar wilgoci i pozostaw podłogę do całkowitego wyschnięcia. Uwaga: Nie używaj zbyt dużej ilości wody – podłogi olejowane są odporne, ale nadmierna wilgoć może wpłynąć na drewno. Gotowa podłoga po takim czyszczeniu jest przygotowana do dalszej pielęgnacji lub regeneracji przy użyciu np. OSMO Wosków Twardych Olejnych lub Wosków Regeneracyjnych .
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...