Skocz do zawartości

Cienka spoina w cegle na elewacji


Recommended Posts

Napisano
Jaka jest minimalna grubość spoin dla cegieł na elewacji? Te tradycyjne na 1-1,5 cm nie bardzo mj odpowiadają. Tym bardziej, że cegły będą tylko na kawałkach ścian, więc taka spoina bardziej rzuci się w oczy. Może dałoby się np. murować na zaprawę klejową? Trochę się tego boję ale z drugiej strony przecież pustaki muruje się na klej lub piankę.
Jaka minimalna grubość będzie bezpieczna i jaka to powinna być zaprawa?
Napisano
Zwykła zaprawa wcale nie musi mieć 1,5 cm i może być znacznie cieńsza. W sumie jeżeli chodzi o własności konstrukcyjne to im cieńsza tym lepiej.
W starych poniemieckich domach z cegły klinkierowej fugi mają dosłownie pół centymetra.
Napisano (edytowany)
Witam,

Obecnie można nawet uzyskać efekt ceglanej elewacji bez widocznej spoiny (fugi). Do tego celu Vandersanden stworzył specjalny format cegły ZERO (204 x 100 x 50 mm) w 14 kolorach.
Niezwykle istotną kwestią podczas murowania bezfugowego z cegieł ZERO jest jakość zaprawy. W tym celu firma SOPRO stworzyła specjalną zaprawę ZERO. Zapotrzebowanie w przybliżeniu wynosi ok. 30 kg zaprawy na m2. Podczas pracy z cegłami Zero należy upewnić się, że są one mokre od wewnątrz i suche na zewnątrz. Podczas upałów należy zabezpieczyć zaprawę przed wyschnięciem. Elewację bezfugową z cegieł ZERO jest w stanie wykonać, w tradycyjny sposób, każdy doświadczony murarz, przy użyciu standardowych narzędzi.

Murarzom, którzy mają realizować swoją pierwszą elewację z Zero, zapewniamy pełne wsparcie techniczne.

Tak może wyglądać ściana z cegieł Zero.

Pozdrawiamy
Eksperci Vandersanden Edytowano przez Eksperci Vandersanden (zobacz historię edycji)
Napisano
Wygląda to całkiem, całkiem. Tylko gdzie można takie cegły kupić? I czy faktycznie można zaryzykować u siebie układanie takich przez murarza po raz pierwszy?

PS. Demo, dzięki za info. Tak sobie teraz pomyślałem, że murowanie kominów też kiedyś zalecano z jak najcieńszą spoiną. Pomysły na to jaka i jak grubo kładziona ma być zaprawa, jak widać, są różne.
Napisano (edytowany)
Cytat

Wygląda to całkiem, całkiem. Tylko gdzie można takie cegły kupić? I czy faktycznie można zaryzykować u siebie układanie takich przez murarza po raz pierwszy?

PS. Demo, dzięki za info. Tak sobie teraz pomyślałem, że murowanie kominów też kiedyś zalecano z jak najcieńszą spoiną. Pomysły na to jaka i jak grubo kładziona ma być zaprawa, jak widać, są różne.



Witam,

Pod tym linkiem znajdzie Pan kontakt do sales managera na Polskę.

Jeżeli zaś chodzi o wykonwcę. Nie ukrywam, że murowanie bezfugowe wymaga większej staranności niż tradycyjne. Im mniejsza szerokość spoiny tym mniej możliwości późniejszego skorygowania niedociągnięć.
Dlatego, tak jak wspomniałem powyżej, służymy wsparciem. Wykonawcy mogą również wypełnić formularz na naszej stronie w celu uzyskania materiałów informacyjnych.

Pozdrawiamy
Eksperci Vandersanden Edytowano przez Eksperci Vandersanden (zobacz historię edycji)
Napisano
Kolego - grubość spoiny jest wprost proporcjonalna do precyzji wykonania budulca, jakiś tam ręcznie klepanych cegieł na milimetrową spoinę nie położysz (tzn położysz, ale to nie będzie to, co można nazwać ścianą, zwłaszcza konstrukcyjną)

spoina rozkłada równomiernie naprężenia w murze, czyli w uproszczeniu - dzięki spoinie pracują całe powierzchnie (nazwijmy to ogólnie) cegieł, nie tylko w punkcie styku cegły z cegłą (nie ma idealnie równych), im bardziej dokładny materiał tym spoina cieńsza, ergo - do tego co wybierzesz na mur dobiera się grubość spoiny (zazwyczaj podaje to producent)
Napisano
Cytat

Kolego - grubość spoiny jest wprost proporcjonalna do precyzji wykonania budulca, jakiś tam ręcznie klepanych cegieł na milimetrową spoinę nie położysz (tzn położysz, ale to nie będzie to, co można nazwać ścianą, zwłaszcza konstrukcyjną)

......................



Można powiedzieć, że to esencja zagadnienia w specyficznym ujęciu.
Z przymrużeniem oka proponuję podejść do frazy "ręcznie klepanych" bo taka technologia stosowana była w Egipcie, Babilonie etc. "dobre" kilka tysięcy lat temu.

Wychodzi na to, że producenci obecnie czerpią ze sprawdzonego źródła ale samo "klepanie" icon_biggrin.gif zostało wyparte przez formowanie i prasowanie
Napisano
Nie jest to chyba jednak zależność wyłącznie dokładności wykonania cegły/bloczka/pustaka (niepotrzebne skreślić) i grubości spoiny. Na tej samej zasadzie po co zmieniać szerokość fug w zależności od rozmiaru płytek ceramicznych? Zaprawa ma też w jakimś stopniu kompensować naprężenia i drobne ruchy elementów. Przynajmniej ja tak to rozumiem. No i tu pytanie ile to jest minimum niezbędne, żeby same cegły nie popękały?
Napisano
Cytat

Na tej samej zasadzie po co zmieniać szerokość fug w zależności od rozmiaru płytek ceramicznych?



Nie od rozmiaru, tylko od jakości wykonania płytek.
Np. dla kładzenia bezspoinowego, krawędzie płytki są dodatkowo szlifowane.
Napisano
Cytat

Jeżeli zaś chodzi o wykonwcę. Nie ukrywam, że murowanie bezfugowe wymaga większej staranności niż tradycyjne. Im mniejsza szerokość spoiny tym mniej możliwości późniejszego skorygowania niedociągnięć.



Czasami przydaje się również prosty patent
Polecam

  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Dla mnie ta cienka spoina brzmi trochę marketingowo - ja rozumiem, że budulec ma inne przewodzenie ciepła niż spoiwo i tu nie ma co dyskutować, ale żeby tak zaraz cienka spoina miała tak istotnie poprawić izolacyjność ściany??.

Przecież i tak potem na to "idzie" przeważnie styropian i tynk cienkowarstwowy to po co się bawić w takie nowoczesne patenty.??

Nie lepiej tradycyjnie i pewno taniej i każdy murarz wybuduje.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Dla mnie ta cienka spoina brzmi trochę marketingowo - ja rozumiem, że budulec ma inne przewodzenie ciepła niż spoiwo i tu nie ma co dyskutować, ale żeby tak zaraz cienka spoina miała tak istotnie poprawić izolacyjność ściany??.

Przecież i tak potem na to "idzie" przeważnie styropian i tynk cienkowarstwowy to po co się bawić w takie nowoczesne patenty.??

Nie lepiej tradycyjnie i pewno taniej i każdy murarz wybuduje.



Marketingowo czy nie marketingowo - "wkroczyły" już na rynek systemy (np. z betonu komórkowego), w których cienka spoina jest jednym z koniecznych waruków dla uzyskania odpowiedniej izolacyjności termicznej przegrody.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Marketingowo czy nie marketingowo - "wkroczyły" już na rynek systemy (np. z betonu komórkowego), w których cienka spoina jest jednym z koniecznych waruków dla uzyskania odpowiedniej izolacyjności termicznej przegrody.



W firmie Vandersanden też przecież jest ten tzw. system Zero. Zamiast eksponowac spoinę, zaprawę kładziemy do tzw. kieszeni w cegle i mamy 2w1 - wiązanie + brak widocznej spoiny.

  • 1 miesiąc temu...
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Cytat

OK ale skoro nie ma spoiny to zapotrzebowanie cegieł na m2 chyba wzrośnie??

 


Tak. W przypadku bezspoinowej elewacji ścianki boczne cegieł prawie stykają się ze sobą i to sąsiedztwo odgrywa niezwykle istotną rolę. Spoiny są tu zatem znacznie węższe, przez co przy liczeniu zapotrzebowania cegieł na m2, powierzchnia fugi/spoiny ma marginalne znaczenie. Zapotrzebowanie w przybliżeniu wynosi ok. 90 cegieł na metr kwadratowy.

Pozdrawiamy
Vandersanden

 

  • 2 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Tak. W przypadku bezspoinowej elewacji ścianki boczne cegieł prawie stykają się ze sobą i to sąsiedztwo odgrywa niezwykle istotną rolę. Spoiny są tu zatem znacznie węższe, przez co przy liczeniu zapotrzebowania cegieł na m2, powierzchnia fugi/spoiny ma marginalne znaczenie. Zapotrzebowanie w przybliżeniu wynosi ok. 90 cegieł na metr kwadratowy.

Pozdrawiamy
Vandersanden

 


No cóż, ważne, że efekt jest "inny od innych" a widok spoin już chyba się "przejadł".

 

  • 1 miesiąc temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
    • 💰 Opłaty urzędowe – pozwolenie na budowę garażu: 1. ✅ Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia na budowę: 0 zł – jeśli garaż budujesz na własne potrzeby (na działce prywatnej, nie zarobkowo). 112 zł – jeśli garaż ma być użytkowany komercyjnie (np. wynajem, działalność gospodarcza). 2. ✅ Mapa do celów projektowych (potrzebna do projektu): od 800 zł do 2 000 zł, w zależności od lokalizacji i geodety. 3. ✅ Wypisy i wyrysy z MPZP lub decyzja o WZ (jeśli nie ma planu): Wypis i wyrys z MPZP: ok. 50–150 zł Decyzja o warunkach zabudowy (WZ): 0 zł – ale może zająć 2–3 miesiące. 4. ✅ Warunki przyłączy mediów (jeśli potrzebne): zwykle bezpłatne, ale mogą być długie terminy oczekiwania. Za przyłącze energii elektrycznej możesz zapłacić od 100 do 200 zł za warunki, natomiast budowa przyłącza to już osobny koszt (nawet kilka tys. zł, jeśli garaż ma być z prądem). 5. ✅ Opłata za wpis do dziennika budowy: od 50 zł do 100 zł (czasem geodeta lub projektant załatwia to w pakiecie). 💰 Koszt projektu garażu – orientacyjne ceny w 2025: 1. ✅ Projekt gotowy (typowy) + adaptacja: Projekt gotowy garażu: od 500 zł do 1 500 zł Adaptacja przez lokalnego architekta: od 1 000 zł do 3 000 zł 🔹 Łącznie: 1 500–4 000 zł 2. 🛠 Projekt indywidualny (na zamówienie): od 3 000 zł do 6 000 zł (zależnie od wielkości, konstrukcji – np. murowany, z płaskim dachem, z poddaszem itp.)   https://chatgpt.com/
    • Witam Serdecznie.Panowoe pytanie mam ,ponieważ od czasu do czasu leci dużym strumieniem woda z WC .Gdy nacisne parę razy przycisk i naładuje wodę to przestaje lecieć .WC pod zabudową.Czy winny temu wszystkiemu jest pływak ?Nie wyciągałem tego przycisku to nie wiem co tam jest . https://zapodaj.net/plik-Gq429kMu9L
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...