Skocz do zawartości

Prośba o sprawdzenie poprawności projektu instalacji CO i CWU + kolektory słoneczne


Recommended Posts

Wraz z pierwszym moim postem witam się z forumowiczami

W związku z planami wykonania instalacji CO, CWU i docelowo podłączenia do nich kolektorów słonecznych, proszę Was o opinię na temat projektu, który zamieszczam w załączniku.

W tej chwili instalacja przewiduje:
- piec ok. 12kW
- zbiornik CWU 200L z jedną wężownicą
- 2 kolektory słoneczne (planowana powierzchnia 2x 1600x1000)
- wymiennik płytowy 20kW - w układzie kolektora czynnikiem będzie glikol
- w zamierzeniu chcę aby kolektory słoneczne podgrzewały ciepłą wodę użytkową
- ogrzewanie podłogowe
- instalacja w układzie otwartym

Proszę o sugestie co do poprawności rozmieszczenia i zastosowania odpowiednich zaworów i innych elementów instalacji.

Wiem, że nie łatwo jest oceniać czyjś projekt patrząc tylko na rysunek, dlatego w miarę możliwości postaram się odpowiadać na zadane pytania i wyjaśniać wątpliwości. Jeśli do obrazka będzie potrzebna legenda, postaram się ją stworzyć.

Z góry dziękuję za pomoc i z niecierpliwością czekam na odpowiedzi.
Pozdrawiam janekc

DSC01446.jpg

Link do komentarza
Cytat

Wraz z pierwszym moim postem witam się z forumowiczami
[...]

W związku z brakiem możliwości edycji posta (nie widzę przycisku "Edytuj") piszę w odpowiedzi (proszę o dołączenie treści do powyższego posta jeśli ta forma jest zła).



Wprowadziłem modyfikację w schemacie instalacji (plik w załączniku).

Zawór trójdrożny nie dobiera już wody z powrotu CWU. Za zaworem zwrotnym zastosowałem dwa przekroje rur. Teraz zasilanie z pieca trafia na trójnik. Przekrojem 3/4' woda płynie na wymiennik a następnie z wymiennika na zawór trójdrożny, a przekrojem 3/4' bezpośrednio na zawór trójdrożny. Matematyka mówi mi, że na wyjściu zaworu trójdrożnego będziemy mieli tą samą wartość co na wejściu zastosowanego trójnika.

Pytanie do Was. Czy mój tok myślenia jest poprawny. Czy zaproponowana zmiana przysłuży się podniesieniu temperatury wężownicy CWU?

Pozdrawiam
janekc

DSC01446.jpg

Link do komentarza
Nie bardzo wiadomo czemu ma służyć tak zaprojektowana instalacja z wieloma zbędnymi elementami a na dodatek bez jakiejkolwiek informacji o sposobie sterowania. Poszukaj w internecie profesjonalnych rozwiązań, bo przedstawiony schemat jest po porostu nieczytelny i niezrozumiały (błędy w oznaczeniach, nazewnictwie itd)
Link do komentarza
Cytat

Nie bardzo wiadomo czemu ma służyć tak zaprojektowana instalacja[...]


Piec na paliwa stałe będzie podgrzewał wodę użytkową oraz służył do ogrzewania domu za pomocą tradycyjnych grzejników, a w jego części ogrzewania podłogowego. Dodatkowo, zaplanowałem użycie kolektorów słonecznych do dogrzewania ciepłej wody użytkowej w okresie letnim i później, przy sprzyjających warunkach.

Cytat

z wieloma zbędnymi elementami [...]



Być może, nie mówię, że nie. Dlatego zadałem pytanie i poprosiłem o pomoc. Jeśli w moim toku myślenia pojawiły się błędy proszę o poprawienie mnie.
Ja widzę to tak:
1- gorąca woda z pieca trafia na zawór czterodrożny zastosowany do ochrony pieca zgodnie z wymaganiami producenta pieca
2- poprzez filtr i pompę woda wędruje do grzejników i instalacji ogrzewania podłogowego
3- temperaturą grzejników będę sterował za pomocą zaworów termostatycznych
4- przy ogrzewaniu podłogowym zastosowałem zawór trójdrożny, którego celem jest sterowanie temperaturą podłogówki. Być może lepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie tu zaworu termostatycznego.
5- "podłogówka" nie zawsze będzie używana, dlatego dwa zawory będą służyły jej odcięciu
6- instalacja ma pracować w obiegu otwartym, poniżej naczynia wyrównawczego na rysunku widać zawór odpowietrzający (tak, żeby nie było wątpliwości)
7- ochłodzona woda wracająca z grzejników i podłogówki trafia ponownie na zawór czterodrożny, a dalej do pieca

a- gorąca woda z pieca wędruje poprzez filtr, pompę i zawór zwrotny do części instalacji w której w okresach ciepłych/słonecznych przy pomocy wymiennika płytowego jest dodatkowo podgrzewana
b- pomysł zastosowania różnych średnic rur pojawił się niedawno i nie wiem czy opisana wcześniej zasada jego działania się sprawdzi - dlatego proszę o sugestie
c- zastosowanie trzech zaworów w tym obiegu wody, zimą pozwoli na odcięcie wymiennika ciepła, który nie będzie spełniał wtedy swojego zadania
d- poprawność całego obiegu w którym krąży glikol jest dla mnie na razie mniej ważna więc tu na razie nie chciałbym się skupiać
e- woda podgrzana w wymienniku ciepła, za pomocą zaworu trójdrożnego mieszającego dopuszczana jest do tej trafiającej prosto z pieca
f- woda trafia do wężownicy znajdującej się w zasobniku ciepłej wody użytkowej, tu podgrzewając wodę użytkową, a następnie schłodzona wraca do pieca

I- Zasilanie wodą zbiornika CWU jak i uzupełnianie wody w instalacji CO będzie się odbywało z wodociągu z tą różnicą, że w drugim przypadku będzie się to działo ręcznie
II- stacja redukcyjna będzie dbała o prawidłowe ciśnienie w instalacji niezależnie od ciśnienia w sieci
III- 12 litrowy zbiornik przeponowy zainstalowany tylko przy "zasilaniu" CWU, na razie zrezygnowałem z drugiego zbiornika

Cytat

a na dodatek bez jakiejkolwiek informacji o sposobie sterowania.


Planuję sterowanie w pełni automatyczne zaworami trój i czterodrożnymi za pomocą sterownika.

Cytat

Poszukaj w internecie profesjonalnych rozwiązań, bo przedstawiony schemat jest po porostu nieczytelny i niezrozumiały (błędy w oznaczeniach, nazewnictwie itd)


Nigdy wcześniej nie projektowałem i nie miałem potrzeby projektowania instalacji CO. Jestem na etapie planowania i każda zdobyta przeze mnie wiedza przyczyni się do zmniejszenia kosztów. Nie mówię, że nie skorzystam z profesjonalnego rozwiązania, ale myślę, że z pomocą ludzi z większą wiedzą będę mógł ze zrozumieniem podejść do inwestycji.

Cytat

Instalacja, a raczej jej schemat zrobiony źle.


Wyjaśnienie podałem wyżej. Proszę o zasugerowanie, które elementy w projekcie są nieodpowiednie lub niepotrzebne. Sam projekt w miarę możliwości postaram się przenieść do postaci bardziej cyfrowej jeśli tylko będzie taka potrzeba z Waszej strony. Myślę, że nawet taki rysunek na papierze pozwala się zapoznać z ideą. W pierwszym poście pisałem, że jeśli są pytania bądź wątpliwości postaram się je rozwiać.

Cytat

Grozi nawet wielkim boom.
Naczynie wyrównawcze za zaworem?


Boom? A duży czy tylko taki mały boom? Proszę o wskazanie (piszę serio) gdzie istnieje niebezpieczeństwo. Według mnie instalacja jest bezpieczna. Nie jest to również układ zamknięty co zaznaczałem w pierwszym poście.

Cytat

Nie wiem czy to jest jakaś tendencja, żeby komplikować tak układy zamiast upraszczać?


Dla mnie lepszą sytuacją byłoby uproszczenie instalacji - wiadomo, mniejsze koszty. Jeśli są elementy z których mogę zrezygnować będę wdzięczny za wskazanie. Nie mam też z drugiej strony zasady nadmiernego oszczędzania. Jeśli coś w przyszłości "ułatwi mi życie", może warto rozważyć użycie tego elementu (oczywiście w granicach rozsądku).


Dziękuję za zabranie głosu i proszę o dalszą pomoc.

Poniżej zaktualizowany obrazek.

DSC01446.jpg

Link do komentarza
Daj sobie spokój z projektowaniem instalacji, bo widać, że masz mgliste pojęcie o tym jak powinna ona funkcjonować. Chcesz solarami podgrzewać kocioł, zasilać podłogówkę bezpośrednio z kotła? i robisz wiele innych merytorycznych błędów. Na marginesie - projektowanie rozpoczyna się od opracowania schematu funkcjonalnego (jak to ma działać) a następnie dodaje się elementy niezbędnej armatury.
Link do komentarza
Gość mhtyl
Tu trzeba by było wszystko, ale to wszystko poprawiać, nawaliłeś zaworów trzy, cztrero roznych po co? a już podłączenie podłogówki z grzejników i jeszcze tam umiejscowiony zawór trzy drożny to jakieś nieporozumienie. icon_eek.gif Temperaturę w podłogówce utrzymuje głowica termo z kapilarą a nie zawór trzydrozny!!!
Masz w necie od groma gotowych schematów, dobrych schematów instalacji, więc kuknij sobie na nie.
I nie mów, że Ty sam chcesz wykonać te instalację, broń boże Ciebie i miej w opiece twoich bliskich zamieszkujący ten dom.
Link do komentarza
Janekc, ja Cię popieram.
Też nie miałem pojęcia o instalacjach. Namęczyłem się nieziemsko, aż w końcu sam sobie zaprojektowałem instalację.
I działa.
Ale podzielam zdanie MrTomo: znajdź gotowca bliskiego Twoim oczekiwaniom i nad nim pracuj.
Jednocześnie narysuj sobie swój schemat bez całej galanterii hydraulicznej - zaworów zwrotnych, zaworów odcinających.

Złap ideę. I pokaż nam. Pogadamy.

Sam....sam... Tu na forum obgadywałem warianty i dobre ludzie pochylali się nad pomysłami
Gdzieś tu chyba się zaczęło w moim dzienniku: moje schematy

Pozdrowienia
edit: poprawiłem link Edytowano przez PeZet (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Piec na paliwa stałe będzie podgrzewał wodę użytkową oraz służył do ogrzewania domu za pomocą tradycyjnych grzejników, a w jego części ogrzewania podłogowego. Dodatkowo, zaplanowałem użycie kolektorów słonecznych do dogrzewania ciepłej wody użytkowej w okresie letnim i później, przy sprzyjających warunkach.



Być może, nie mówię, że nie. Dlatego zadałem pytanie i poprosiłem o pomoc. Jeśli w moim toku myślenia pojawiły się błędy proszę o poprawienie mnie.
Ja widzę to tak:
1- gorąca woda z pieca trafia na zawór czterodrożny zastosowany do ochrony pieca zgodnie z wymaganiami producenta pieca
2- poprzez filtr i pompę woda wędruje do grzejników i instalacji ogrzewania podłogowego
3- temperaturą grzejników będę sterował za pomocą zaworów termostatycznych
4- przy ogrzewaniu podłogowym zastosowałem zawór trójdrożny, którego celem jest sterowanie temperaturą podłogówki. Być może lepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie tu zaworu termostatycznego.
5- "podłogówka" nie zawsze będzie używana, dlatego dwa zawory będą służyły jej odcięciu
6- instalacja ma pracować w obiegu otwartym, poniżej naczynia wyrównawczego na rysunku widać zawór odpowietrzający (tak, żeby nie było wątpliwości)
7- ochłodzona woda wracająca z grzejników i podłogówki trafia ponownie na zawór czterodrożny, a dalej do pieca

a- gorąca woda z pieca wędruje poprzez filtr, pompę i zawór zwrotny do części instalacji w której w okresach ciepłych/słonecznych przy pomocy wymiennika płytowego jest dodatkowo podgrzewana
b- pomysł zastosowania różnych średnic rur pojawił się niedawno i nie wiem czy opisana wcześniej zasada jego działania się sprawdzi - dlatego proszę o sugestie
c- zastosowanie trzech zaworów w tym obiegu wody, zimą pozwoli na odcięcie wymiennika ciepła, który nie będzie spełniał wtedy swojego zadania
d- poprawność całego obiegu w którym krąży glikol jest dla mnie na razie mniej ważna więc tu na razie nie chciałbym się skupiać
e- woda podgrzana w wymienniku ciepła, za pomocą zaworu trójdrożnego mieszającego dopuszczana jest do tej trafiającej prosto z pieca
f- woda trafia do wężownicy znajdującej się w zasobniku ciepłej wody użytkowej, tu podgrzewając wodę użytkową, a następnie schłodzona wraca do pieca

I- Zasilanie wodą zbiornika CWU jak i uzupełnianie wody w instalacji CO będzie się odbywało z wodociągu z tą różnicą, że w drugim przypadku będzie się to działo ręcznie
II- stacja redukcyjna będzie dbała o prawidłowe ciśnienie w instalacji niezależnie od ciśnienia w sieci
III- 12 litrowy zbiornik przeponowy zainstalowany tylko przy "zasilaniu" CWU, na razie zrezygnowałem z drugiego zbiornika


Planuję sterowanie w pełni automatyczne zaworami trój i czterodrożnymi za pomocą sterownika.


Nigdy wcześniej nie projektowałem i nie miałem potrzeby projektowania instalacji CO. Jestem na etapie planowania i każda zdobyta przeze mnie wiedza przyczyni się do zmniejszenia kosztów. Nie mówię, że nie skorzystam z profesjonalnego rozwiązania, ale myślę, że z pomocą ludzi z większą wiedzą będę mógł ze zrozumieniem podejść do inwestycji.


Wyjaśnienie podałem wyżej. Proszę o zasugerowanie, które elementy w projekcie są nieodpowiednie lub niepotrzebne. Sam projekt w miarę możliwości postaram się przenieść do postaci bardziej cyfrowej jeśli tylko będzie taka potrzeba z Waszej strony. Myślę, że nawet taki rysunek na papierze pozwala się zapoznać z ideą. W pierwszym poście pisałem, że jeśli są pytania bądź wątpliwości postaram się je rozwiać.


Boom? A duży czy tylko taki mały boom? Proszę o wskazanie (piszę serio) gdzie istnieje niebezpieczeństwo. Według mnie instalacja jest bezpieczna. Nie jest to również układ zamknięty co zaznaczałem w pierwszym poście.


Dla mnie lepszą sytuacją byłoby uproszczenie instalacji - wiadomo, mniejsze koszty. Jeśli są elementy z których mogę zrezygnować będę wdzięczny za wskazanie. Nie mam też z drugiej strony zasady nadmiernego oszczędzania. Jeśli coś w przyszłości "ułatwi mi życie", może warto rozważyć użycie tego elementu (oczywiście w granicach rozsądku).


Dziękuję za zabranie głosu i proszę o dalszą pomoc.

Poniżej zaktualizowany obrazek.


Janek nie daj się zniechęcić icon_smile.gif kombinuj dalej ,to jest twoja instalacja ,nawet jak nie zrobisz jej w takiej wersji jak tu podajesz to przynajmniej ogarniesz tą ,którą ostatecznie będziesz miał zrobioną ,a jak zrozumiesz zasadę działania to łatwiej będziesz sterował kotłownią .


Cytat

Tu trzeba by było wszystko, ale to wszystko poprawiać, nawaliłeś zaworów trzy, cztrero roznych po co? a już podłączenie podłogówki z grzejników i jeszcze tam umiejscowiony zawór trzy drożny to jakieś nieporozumienie. icon_eek.gif Temperaturę w podłogówce utrzymuje głowica termo z kapilarą a nie zawór trzydrozny!!!
Masz w necie od groma gotowych schematów, dobrych schematów instalacji, więc kuknij sobie na nie.
I nie mów, że Ty sam chcesz wykonać te instalację, broń boże Ciebie i miej w opiece twoich bliskich zamieszkujący ten dom.


Fakt jest tu sporo poprawiania ,ale trzeba przyznać że jak na pierwszy raz to niezła choinka. icon_smile.gif


Temperaturę w podłogówce utrzymuje również zawór trzy-drogowy ,powiem więcej ,nawet robi to lepiej .

Cytat

Proszę o sugestie co do poprawności rozmieszczenia i zastosowania odpowiednich zaworów i innych elementów instalacji.


Janek powiedz mi czemu latem chcesz kolektorami grzać słabo zaizolowany cieplnie kocioł CO.
Link do komentarza
Gość mhtyl
Cytat

Temperaturę w podłogówce utrzymuje również zawór trzy-drogowy ,powiem więcej ,nawet robi to lepiej .


Janek powiedz mi czemu latem chcesz kolektorami grzać słabo zaizolowany cieplnie kocioł CO.


Zawór trzy drożny w razie wysokiej temperatury przepuszcza wodę gdy zawór termo zamyka obwód. Zwykły - manualny zawór trzy drożny nie będzie utrzymywał żądanej temperatury. Jeżeli już to zawór RTL, ale to jeżeli będzie podłogówka w jednym-dwu pomieszczeniach.

Natomiast co do kolektorów to lepiej PCi do cwu, cenowo to samo ale sprawność (działanie) o wiele lepsza od kolektorów.

Cytat

Masz w necie od groma gotowych schematów, dobrych schematów instalacji, więc kuknij sobie na nie.




Cytat

dobrze Ci koledzy radzą poszukaj gotowego schematu, który ewentualnie dopasujesz lekko do swoich wymagań, jeśli na siłę chcesz to zrobić sam.




Cytat

Ale podzielam zdanie MrTomo: znajdź gotowca bliskiego Twoim oczekiwaniom i nad nim pracuj.


icon_cool.gif Edytowano przez mhtyl (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Zawór trzy drożny w razie wysokiej temperatury przepuszcza wodę gdy zawór termo zamyka obwód. Zwykły - manualny zawór trzy drożny nie będzie utrzymywał żądanej temperatury. Jeżeli już to zawór RTL, ale to jeżeli będzie podłogówka w jednym-dwu pomieszczeniach.


Nieprawda.
Link do komentarza
Gość mhtyl
Cytat

Nieprawda.


Nieprawda! icon_biggrin.gif
W jaki sposób chcesz zaworem trzydrogowym sterować płynnie temperaturą w podłogówce? Zaworem trzydrogowym służy między innymi do zabezpieczenia przed niską temperaturą powrotu wody w c.o. do kotłach lub do obniżenia temperatury zasilania obiegu grzewczego w podłogówce. Zawór trzydrożny nie może zmienić stopnia zmieszania ,mowa tu o zwykłym zaworze,miesza cały czas jak jest ustawiony bez względu na temperaturę wody w c.o. na zasilaniu z pieca. Żeby zawór miesza/utrzymywał konkretną temperaturę należałoby użyć siłownika do tego celu siłownika, a to jest po pierwsze drogie, po drugie skomplikowane i zachodzi niebezpieczeństwo przegrzania podłogówki.
Link do komentarza
Cytat

Nieprawda! icon_biggrin.gif
W jaki sposób chcesz zaworem trzydrogowym sterować płynnie temperaturą w podłogówce? Zaworem trzydrogowym służy między innymi do zabezpieczenia przed niską temperaturą powrotu wody w c.o. do kotłach lub do obniżenia temperatury zasilania obiegu grzewczego w podłogówce. Zawór trzydrożny nie może zmienić stopnia zmieszania ,mowa tu o zwykłym zaworze,miesza cały czas jak jest ustawiony bez względu na temperaturę wody w c.o. na zasilaniu z pieca. Żeby zawór miesza/utrzymywał konkretną temperaturę należałoby użyć siłownika do tego celu siłownika, a to jest po pierwsze drogie, po drugie skomplikowane i zachodzi niebezpieczeństwo przegrzania podłogówki.


A masz gdzieś w instalacji zawór 3-drogowy ,z kontrolą temperatury jaką podaje ?
Link do komentarza
Toż ja mam zawór 3D i podłogówka działa bez problemu. Kilka razy w ciągu CAŁEGO sezonu grzewczego lekko muszę go dotknać i kiwnąć: kiedy zaczynają się większe mrozy i kiedy kiedy się kończą.
Ale warto pamiętać, i tu przyznaję Ci rację, mhtyl-u, że stosowanie zaworu 3D w taki sposób możliwe jest tylko wtedy, gdy mamy świadomość w jakich warunkach będzie pracował.
Link do komentarza
Gość mhtyl
Cytat

A masz gdzieś w instalacji zawór 3-drogowy ,z kontrolą temperatury jaką podaje ?


Nie mam, mam zawór 3D (a raczej taki bajpas z zaworem grzybkowym) a do sterowania temp głowicę termo z kapilarą.
Dział dobrze. icon_smile.gif


Coś na wzór jak na tej fotce, na łączniku który łączy zasilanie i powrót, u mnie jest zamontowany zawór zwykły grzybkowy.
Link do komentarza
Cytat

Nie mam, mam zawór 3D (a raczej taki bajpas z zaworem grzybkowym) a do sterowania temp głowicę termo z kapilarą.
Dział dobrze. icon_smile.gif


Coś na wzór jak na tej fotce, na łączniku który łączy zasilanie i powrót, u mnie jest zamontowany zawór zwykły grzybkowy.


No widzisz nigdy nie używałeś a odradzasz i polecasz atrapę .
Zaworów 3-d jest multum odmian .



RtL wali dawkuje "gorącą" wodę ,która miesza się w instalacji ,zawór 3-D miesza to od razu . Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Tak się zastanawiam - skąd taki pęd do komplikowania sprawa prostych ?

Założenie powinno być czytelne: ogrzewanie CO i CWU w okresie grzewczym i ogrzewanie CWU poza okresem grzewczym.

Założenie, że systemy grzewcze będą się uzupełniały, co da wymierne oszczędności, jest błędem popełnionym w wyniku sugestywnej papki marketingowców od solarów.

Zastosowanie 2 wężownic w zasobniku CWU jest klasycznym przykładem prawidłowej (nieskomplikowanej) instalacji.
Od siebie dodam, że zainstalowanie grzałki elektrycznej w zasobniku, "uatrakcyjni" taki układ.

dodałem:

Przykładowy zasobnik CWU dla instalacji solarnej:



Rozsądnym rozwiązaniem, jest zakup zestawu solarnego z takim zasobnikiem jak wyżej. Jest to gotowiec, łącznie z zabezpieczeniami i pompą obiegową. Koszt (jak się dobrze poszuka) od 4.000zł.


Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość mhtyl
Cytat

No widzisz nigdy nie używałeś a odradzasz i polecasz atrapę .
Zaworów 3-d jest multum odmian .



RtL wali dawkuje "gorącą" wodę ,która miesza się w instalacji ,zawór 3-D miesza to od razu .


A nie pisałem o zaworze i głowicy z kapilarą?
Pisałem o samym zaworze 3D, że nie będzie sterował dokładnie za jego pomocą temperaturą podłogówki, a sam autor pisał o (tak domniemywam) o zwykłym zaworze 3D.
Może i atrapa, ale po pierwsze działa dobrze a po drugie jest o wiele tańsza a tak samo niezawodna jak zawór ten który pokazałeś 3D z głowica termo i z kapilarą.
Co do zaworu RTL to ma sens jeżeli jest jedna czy dwie pętle podłogówki.
Link do komentarza
Cytat

A nie pisałem o zaworze i głowicy z kapilarą?
Pisałem o samym zaworze 3D, że nie będzie sterował dokładnie za jego pomocą temperaturą podłogówki, a sam autor pisał o (tak domniemywam) o zwykłym zaworze 3D.
Może i atrapa, ale po pierwsze działa dobrze a po drugie jest o wiele tańsza a tak samo niezawodna jak zawór ten który pokazałeś 3D z głowica termo i z kapilarą.
Co do zaworu RTL to ma sens jeżeli jest jedna czy dwie pętle podłogówki.


Spoko kombinuj ,kombinuj ........... icon_lol.gif
Wyobraź sobie że temperatura na zaworze 3-D nie skacze tak gwałtownie jak na źródle ciepła ,dlatego że dwa strumienie wody z różnymi temperaturami miesza się ze sobą .
U mnie podnosząc temperaturę z 60*C na kotle do 80 *C ,temperatura za zaworem 3-D wzrasta o ok 2 stopnie . icon_smile.gif
Zawór RTL z kapilarą wcale nie jest taki tani ,a opory przepływu ma dużo większe niż zawór 3-D .
Goły zawór 3-D wystarczy zabezpieczyć TERMOSTATEM Z KAPILARĄ (od-38 zł) ,który to wyłączy pompę po przekroczeniu ustawionej temperatury .
Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość mhtyl
Cytat

Zawór RTL z kapilarą wcale nie jest taki tani ,a opory przepływu ma dużo większe niż zawór 3-D .
Goły zawór 3-D wystarczy zabezpieczyć TERMOSTATEM Z KAPILARĄ (od-38 zł) ,który to wyłączy pompę po przekroczeniu ustawionej temperatury .


Jeżeli zawór RTL to po co kapilara , może są zawory RTL z kapilarą nie wiem.
Co do zabezpieczenia zaworu 3D termostatem z kapilarą ( po mojemu to przy wzroście temperatury wyłączenie pompy jest niebezpieczne, w moim rozwiązaniu które posiadam to gdy wzrośnie temperatur wody w c.o. to głowica odcina dopływ zbyt gorącej wody, a pompa miesza wodę z powrotu schładzając wodę w c.o.) o którym piszesz to po co komplikować sobie życie jeżeli instalacje robi się od podstaw, przecież pompę odłączy sterownik, chyba że znowu coś kombinuję icon_smile.gif
Ale jak na razie to tylko nasze gdybanie gdyż nie wiemy jaka ta instalacja autora tematu ma być (chodzi o podłogówkę-ilość pętli).
Uważam, że im instalacja prościejsza tym lepsza, ale jeżeli ktoś chce sobie komplikować to ja mu tego nie zabronię tak jak jeden tu kiedyś piszący kolega ma 6 pomp w swojej instalacji c.o. icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

Jeżeli zawór RTL to po co kapilara , może są zawory RTL z kapilarą nie wiem.
Co do zabezpieczenia zaworu 3D termostatem z kapilarą ( po mojemu to przy wzroście temperatury wyłączenie pompy jest niebezpieczne, w moim rozwiązaniu które posiadam to gdy wzrośnie temperatur wody w c.o. to głowica odcina dopływ zbyt gorącej wody, a pompa miesza wodę z powrotu schładzając wodę w c.o.) o którym piszesz to po co komplikować sobie życie jeżeli instalacje robi się od podstaw, przecież pompę odłączy sterownik, chyba że znowu coś kombinuję icon_smile.gif
Ale jak na razie to tylko nasze gdybanie gdyż nie wiemy jaka ta instalacja autora tematu ma być (chodzi o podłogówkę-ilość pętli).
Uważam, że im instalacja prościejsza tym lepsza, ale jeżeli ktoś chce sobie komplikować to ja mu tego nie zabronię tak jak jeden tu kiedyś piszący kolega ma 6 pomp w swojej instalacji c.o. icon_smile.gif


Są i takie i takie ,RTL i,RTD itd ...

Zawór RTL może się zawiesić ,3-D działa niezmiennie do twojej ingerencji . icon_lol.gif
Zabezpieczenia zaworu 3D termostatem z kapilarą ma na celu wyłączenie pompy w obiegu podłogówki a nie w całym CO.
Do zabezpieczania układu C.O. są zawory schładzające.

Możesz rozwinąć myśl :
Cytat

w moim rozwiązaniu które posiadam to gdy wzrośnie temperatur wody w c.o. to głowica odcina dopływ zbyt gorącej wody, a pompa miesza wodę z powrotu schładzając wodę w c.o.

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość mhtyl
Cytat

Możesz rozwinąć myśl :


Może użyłem zbyt dużego skrótu myślowego icon_biggrin.gif
Chodzi o to,że na głowicy termo mam ustawioną temperaturę na podłogówkę np. 30 stopni, gdy temperatura wody zasilającej wzrośnie głowica zamyka dopływ z zasilania a pompa pracując nieprzerwanie bierze wodę z powrotu-chłodniejszą poprzez ten bajpas na którym jest zwykły zawór, do momentu aż temperatura spadnie do tych przykładowych 30 stopni wtedy otwiera się zawór termo i woda idzie z zasilania do podłogówki. Teraz chyba już nie namieszałem, bo od tych zaworów mieszających mi się też namieszało icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Cytat

Może użyłem zbyt dużego skrótu myślowego icon_biggrin.gif
Chodzi o to,że na głowicy termo mam ustawioną temperaturę na podłogówkę np. 30 stopni, gdy temperatura wody zasilającej wzrośnie głowica zamyka dopływ z zasilania a pompa pracując nieprzerwanie bierze wodę z powrotu-chłodniejszą poprzez ten bajpas na którym jest zwykły zawór, do momentu aż temperatura spadnie do tych przykładowych 30 stopni wtedy otwiera się zawór termo i woda idzie z zasilania do podłogówki. Teraz chyba już nie namieszałem, bo od tych zaworów mieszających mi się też namieszało icon_biggrin.gif


Ale ta pompa musi pracować w obiegu podłogówki ,a głowica odcina instalację z kotłem . icon_smile.gif
Link do komentarza
Gość mhtyl
Cytat

Ale ta pompa musi pracować w obiegu podłogówki ,a głowica odcina instalację z kotłem . icon_smile.gif


No przecież, piszemy cały czas o podłogówce icon_smile.gif , głowica odcina tylko zasilanie z kotła a nie całą instalację.
Link do komentarza
Cytat

Autor chyba się przestraszył ...


A skądże znowu icon_biggrin.gif Muszę Was przeprosić i prosić o kilka dni cierpliwości. Natłok zajęć i niedostępność forum nie pozwalają mi na dyskusję, a ta jest coraz ciekawsza, choć ubolewam, że na razie bez mojego udziału. Ja tak prędko się nie poddaję icon_razz.gif A jak powiedziałem A to powiem B i całą resztę choć może trochę to potrwa (zanim pomożecie mi naprostować kilka "spraw" icon_wink.gif )

W trzech zdaniach:
Instalacja ma być bezpieczna.
Instalacja ma pracować wydajnie.
Instalacja ma być ekonomiczna i bez zbędnych elementów które niczemu nie służą.

Już w tym momencie widzę potrzebę naniesienia kilku poprawek, ale dokładnie będę pytał o to w przyszłym tygodniu.
Co do gotowych projektów, to jest ich trochę w internecie, ale wiadomo, że żaden na miarę uszyty nie jest i postanowiłem sam wyrysować co wyrysowałem. Mam chęć nauki i poprawiania błędów dlatego bardzo podobają mi się wszelkie sugestie.A już podawanie przy nich "ZA", "PRZECIW" lub "PONIEWAŻ" daje mi dużo do myślenia.

A propos komplikowania spraw prostych tak jak wskazał kolega bajbaga. Z jednej strony czasem wydaje się, że prosty model nie podoła naszym założeniom i dlatego dokładamy (tak, wiem - często niepotrzebnie) elementy.
Przykład zasobnika z dwoma wężownicami super. Ale zawsze jest jakieś "ale" icon_lol.gif Widzicie... W "spadku" został mi się zasobnik z jedną wężownicą i mój "projekt" powstał również w oparciu o ten element. Jak widać same komplikacje wyniknęły. O zasobniku z dwoma wężownicami myślałem i wiem, że rozwiązałby sporo problemów, ale uczepiłem się na razie tego co mam (no właśnie, rezygnować i zmieniać , czy na coś mi się jednak przyda?).

Drodzy Koledzy i Koleżanki, dziękuję za zabranie głosu w temacie i proszę o więcej. Tak jak pisałem wyżej, do dyskusji postaram się aktywniej włączyć w tygodniu.

Aha. Gdybym w kilku momentach życia zdał się tylko na innych i sam nie starał się kombinować, myśleć i pracować (często jeszcze nie mając wystarczającej wiedzy) to myślę, że nie było by tego tematu. A dlaczego? Bo pewnie nie byłoby domu, w którym planuję wyżej opisaną inwestycję. Chętnie wysłucham rad, poproszę o pomoc, zlecę wykonanie komuś z doświadczeniem, ale podejście do tematu: "nie znasz się to się nie dotykaj, niech zrobią za ciebie" nie pasuje do mnie. Zrobione własnymi rękoma "smakuje inaczej" a wiedza w głowie zostaje. A człowiek uczy się całe życie.

Pozdrawiam i proszę o nie zrażanie się moimi pomysłami.
janekc


Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Da się nawet w warstwie docieplenia. Nie mam teraz czasu szukać, ale kiedyś to widziałem. Poza tym istnieją okna "wysuwane" poza linię ściany, umożliwiające obserwację obszaru 180 stopni. Wiele obiektów ma takie okna, hotele szczególnie.  
    • Witam serdecznie pierwszy raz na forum i proszę o poradę.   Chciałbym przeprowadzić kompleksową termo-modernizację sporego domu z lat 80-tych, tj. w pierwszym etapie wymienić okna i docieplić ściany. Dom wybudowany jest w powszechnej wówczas technice ściany 3-warstwowej, patrząc od wewnątrz: warstwa nośna pustak "Max" - pustka powietrzna ~5cm - warstwa osłonowa cegła kratówka Dom wybudowany jest bardzo solidnie bo budował go architekt dla siebie.    I tu pojawia się podstawowy problem na który nigdzie nie znalazłem żadnego fachowego opisu, stąd niniejsze pytanie na tym forum. Chciałbym wymienić okna skrzynkowe na nowoczesne drewniane oraz ocieplić ściany styropianem lub płytami PIR ale nie wiem w którym miejscu ściany zamontować okna. Teoretycznie okna powinny zostać zamontowane w warstwie nośnej, tylko że wtedy bo dodaniu docieplenia płaszczyzna okna będzie oddalona od lica ściany o ponad 30 cm, co będzie wyglądać komicznie. Czy da się zamontować okna w warstwie osłonowej z cegieł żeby uniknąć tego problemu?   Z w/w wiąże się drugie pytanie: czy do warstwy osłonowej z cegły można przymocować ocieplenie?   Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi.  
    • Takie spalanie ma plusy i minusy, na plus to bezpieczniejsze spalanie drewna, na minus niestety z dużą stratą kominową, powietrze niebiorące udziału w procesie spalania wychładza kominek.     Szyber na kominie trzeba usunąć dla własnego bezpieczeństwa.   Procesy spalania paliwa reguluje się doprowadzaniem powietrza do komory spalania, a nie zmniejszaniem przekroju kanału odprowadzającym spaliny.    Powietrze pierwotne w palenisku powinno być podawane  u dołu z „pleców”  kominka.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku).    Powietrze wtórne powinno być podawane od wnętrza paleniska  na szybę wkładu.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku, czasami z pomieszczenia, w którym znajduje się kominek, zależne od budowy kominka).   Powietrze do paleniska nie powinno być podawane z wnętrza pomieszczenia to spora strata na ogrzewaniu.   Dno kominka powinno być pełne wyłożone szamotem, ściany boczne również, u góry  nad paleniskiem powinien wisieć  deflektor. Proszę sobie kupić i postawić.   Czujnik tlenku węgla (czadu) Kidde K10LLDCO LCD (10 lat bateria)    https://allegro.pl/oferta/czujnik-czadu-kidde-k10lldco-z-wyswietlaczem-lcd-12171431511?bi_s=ads&bi_m=productlisting:desktop:query&bi_c=YzQxNjE1ZmItNGYxNS00Njk4LWE0MzUtYjYwNzA0YzNkMTExAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=bf605530-0a24-4b81-946b-75cf2d5cd1b8    
    • Napotkałem artykuł https://freelancehunt.com/pl/blog/jak-wystawic-fakture-vat-bez-wlasnej-firmy/. To pierwszy raz, kiedy dowiedziałem się, że nie jest obowiązkowe posiadanie JDG, aby wystawiać fakturę. Czy ktoś już korzysta z takiego rozwiązania? Mój budowlaniec zaproponował i nie wiem jak na to reagować
    • To dokładanie powinno wyglądać inaczej, żar przesuwasz na bok i układasz drewno, następnie masz dwa wyjścia, albo szufelką wsypujesz żar na górę wsadu bardziej od tylnej ścianki, drugi sposób to przysuwasz żar z boku drewna i spalasz go sposobem kroczącym.  Jak położysz polano na żar, to gaz drzewny się nie spali, tylko ucieknie kominem, a to spora strata w opale.  Ruszt jest zbędny, powoduje stratę w trakcie spalania drewna.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...