jerrykrakow Napisano 3 lutego 2015 Udostępnij #1 Napisano 3 lutego 2015 (edytowany) WitamStoje przed dylematem wyboru kotla gazowego kondensacyjnego do mojego domu:Ogrzewana powierzchnia 230m2 w podlogowce+ 300l cwuDom podpiwniczony, wybudowany z maksa, ocieplenie scian 20cm styropian, ocieplenie poddasza welna 33cm+pelne deskowanie+dachowka, okna Vetrex v90+, wentylacja mechaniczna z rekuperacja. Innymi slowy niezle ocieplony dom.Moje pytanie brzmi: -czy 24kW to wystarczajaca moc kotla?czy zastosowany kociol 24kW bedzie pracowal z maksymalna sprawnoscia (optymalne zuzycie gazu, optymalne zuzycie kotla), brak wystopienia ryzyka pracy kotla jak kotla niekondensacyjnego (kociol bedzie pracowal na ciaglym maksimum mocy a co za tym idzie nie bedzie wytwarzal odpowiedniej ilosci- czy w zwiazku z powyzszym zastosowac kociol 30kW?- czy w zwiazku z powyzszym kociol 30kW jest przewymiarowany co spowoduje powstawanie zbyt duzej liczby kondensatow?Kociol jaki chcialbym zastosowac to kociol jednofunkcyjny Vaillant EcoTEC Plus 24kW lub 30kWProsze o wszelkie konstruktywne wypowiedzi. W razie niejasnosci doprecyzuje moje pytania. Dziekuje bardzo za wszelka pomocJerry Edytowano 3 lutego 2015 przez jerrykrakow (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Redakcja Napisano 4 lutego 2015 Udostępnij #2 Napisano 4 lutego 2015 Udało się uzyskać odpowiedź od dwóch specjalistów z firmy Vaillant. Cytat Witam Wszystkich.Według opisu domu wystarczy 40-50 W/m2 powierzchni ogrzewanej.Doradzałbym kocioł jednofunkcyjny 14 kW - (VC 146/5-5), dla co i cwu. (nadwyżka mocy ok. 40%)Jeśli inwestor ma jakieś obawy, najwyżej 20 kW - (VC 206/5-5). (nadwyżka mocy ok. 100%)Większe moce to już przesada.Pozdrawiam,Jan Siedlaczek Cytat Witam,Przy doborze kotła na potrzeby ogrzewania powinniśmy znać obliczeniowe straty ciepła dla tego budynku. W tym przypadku budynek jest dobrze izolowany i z rekuperacją, stąd moc potrzebna do pokrycia strat ciepła to maks. 8-10 kW. A więc kocioł 20 kW byłby tu w zupełności wystarczający nawet dla bezpośredniego zasilania podłogówki co obniża koszty (brak mieszacza, sprzęgła hydraulicznego itp.). Ale jeśli klient ma dylemat: kocioł 24 kW czy 30 kW, to oczywiście należy przyjąć kocioł 24 kW co zapewni również komfort c.w.u. jako że planowany jest zasobnik 300 litrów i być może potrzeby ciepłej wody są duże (wanny, ilość osób itp.)PozdrawiamWitold Markiewicz Link do komentarza
bajbaga Napisano 4 lutego 2015 Udostępnij #3 Napisano 4 lutego 2015 Ja tylko dodam, że to nie jest tak, że większa moc zawsze jest lepsza - np. taktowanie kotła.I duże uznanie dla specjalistów z firmy - dobrze radzą.Natomiast "instalatora", który zaproponował tak dużą moc kotła, radzę omijać szerokim łukiem - bardzo szerokim łukiem.Ps. OZC robił ktoś dla tego domu ? Link do komentarza
jerrykrakow Napisano 4 lutego 2015 Autor Udostępnij #4 Napisano 4 lutego 2015 Cytat Ja tylko dodam, że to nie jest tak, że większa moc zawsze jest lepsza - np. taktowanie kotła.I duże uznanie dla specjalistów z firmy - dobrze radzą.Natomiast "instalatora", który zaproponował tak dużą moc kotła, radzę omijać szerokim łukiem - bardzo szerokim łukiem.Ps. OZC robił ktoś dla tego domu ? Niestety nie :(Czy ktos ma na ten temat podobne wyjasnienie? A moze ktos ma inne zdanie i umie je uzadadnic?Bylbym bardzo wdzieczny. Link do komentarza
MrTomo Napisano 4 lutego 2015 Udostępnij #5 Napisano 4 lutego 2015 Cytat Niestety nie :(Czy ktos ma na ten temat podobne wyjasnienie? A moze ktos ma inne zdanie i umie je uzadadnic?Bylbym bardzo wdzieczny. Na tym forum przynajmniej kilka razy już ten temat był wałkowany.Na drugim też.Trzeba poszukać i poczytać.Padaj jaką masz kubaturę to coś na szybko policzymy - będziesz miał jako-taki przybliżony "cel" Link do komentarza
MrTomo Napisano 4 lutego 2015 Udostępnij #6 Napisano 4 lutego 2015 Cytat Ja tylko dodam, że to nie jest tak, że większa moc zawsze jest lepsza - np. taktowanie kotła.I duże uznanie dla specjalistów z firmy - dobrze radzą.Natomiast "instalatora", który zaproponował tak dużą moc kotła, radzę omijać szerokim łukiem - bardzo szerokim łukiem.Ps. OZC robił ktoś dla tego domu ? Nie do końca jestem przekonany.Nie znamy co prawda wysokości, ale przyjmując 2,60 jako standardi przyjmując 40W/m2 jakim sposobem zalecają 8-10 czy nawet 14KW?Jak dla mnie wychodzi 40x2,6x230=24KW.I to bez CWU.PS.Wróć 40W/m2 nie 40W/m3Zagalopowałem się Link do komentarza
jerrykrakow Napisano 4 lutego 2015 Autor Udostępnij #7 Napisano 4 lutego 2015 (edytowany) Cytat Na tym forum przynajmniej kilka razy już ten temat był wałkowany.Na drugim też.Trzeba poszukać i poczytać.Padaj jaką masz kubaturę to coś na szybko policzymy - będziesz miał jako-taki przybliżony "cel" Kubatura 650m3 Edytowano 4 lutego 2015 przez jerrykrakow (zobacz historię edycji) Link do komentarza
MrTomo Napisano 4 lutego 2015 Udostępnij #8 Napisano 4 lutego 2015 40x230=9200WDo tego 15% zapasu to wyjdzie jakieś 10500W.To oczywiście zupełnie przybliżone wartości, ale myślę że większy niż 14KW nie ma zupełnie sensu. Link do komentarza
jerrykrakow Napisano 4 lutego 2015 Autor Udostępnij #9 Napisano 4 lutego 2015 Cytat Nie do końca jestem przekonany.Nie znamy co prawda wysokości, ale przyjmując 2,60 jako standardi przyjmując 40W/m2 jakim sposobem zalecają 8-10 czy nawet 14KW?Jak dla mnie wychodzi 40x2,6x230=24KW.I to bez CWU.PS.Wróć 40W/m2 nie 40W/m3Zagalopowałem się Patrzac na sugestie to jest 40m/m2 a Ty liczysz na metr szescienny :/Ktos robi czeski blad-inzynierowie z Vaillanta czy Ty ?:/ Link do komentarza
MrTomo Napisano 4 lutego 2015 Udostępnij #10 Napisano 4 lutego 2015 Cytat Kubatura 650m3 Zakładając 15W/m3 to wyjdzie 9750W.Przy 20W/m3 13KW.Ważne żeby wiedzieć ile W/m3 potrzebuje twój budynek ... Cytat Patrzac na sugestie to jest 40m/m2 a Ty liczysz na metr szescienny :/Ktos robi czeski blad-inzynierowie z Vaillanta czy Ty ?:/ Przecież napisałem że się przeoczyłem. Link do komentarza
jerrykrakow Napisano 4 lutego 2015 Autor Udostępnij #11 Napisano 4 lutego 2015 Cytat Zakładając 15W/m3 to wyjdzie 9750W.Przy 20W/m3 13KW.Ważne żeby wiedzieć ile W/m3 potrzebuje twój budynek ...Przecież napisałem że się przeoczyłem. Ok Link do komentarza
jerrykrakow Napisano 6 lutego 2015 Autor Udostępnij #12 Napisano 6 lutego 2015 Witam ponownie.Czy ktos z forumowiczów ma odmienne zdanie na sugestie?PozdrawiamJarek Link do komentarza
Kociol Napisano 22 czerwca 2015 Udostępnij #13 Napisano 22 czerwca 2015 Jeżeli mowa o wyborze dobrego kotła grzewczego,to warto zerknąć także na naszą stronę,posiadamy szeroki wybór i chętnie pomożemy,doradzimy,naprawdę warto. Link do komentarza
Eksperci marki Bosch Termotechnika Napisano 19 listopada 2015 Udostępnij #14 Napisano 19 listopada 2015 Cytat WitamStoje przed dylematem wyboru kotla gazowego kondensacyjnego do mojego domu:Ogrzewana powierzchnia 230m2 w podlogowce+ 300l cwuDom podpiwniczony, wybudowany z maksa, ocieplenie scian 20cm styropian, ocieplenie poddasza welna 33cm+pelne deskowanie+dachowka, okna Vetrex v90+, wentylacja mechaniczna z rekuperacja. Innymi slowy niezle ocieplony dom.Moje pytanie brzmi: -czy 24kW to wystarczajaca moc kotla?czy zastosowany kociol 24kW bedzie pracowal z maksymalna sprawnoscia (optymalne zuzycie gazu, optymalne zuzycie kotla), brak wystopienia ryzyka pracy kotla jak kotla niekondensacyjnego (kociol bedzie pracowal na ciaglym maksimum mocy a co za tym idzie nie bedzie wytwarzal odpowiedniej ilosci- czy w zwiazku z powyzszym zastosowac kociol 30kW?- czy w zwiazku z powyzszym kociol 30kW jest przewymiarowany co spowoduje powstawanie zbyt duzej liczby kondensatow?Kociol jaki chcialbym zastosowac to kociol jednofunkcyjny Vaillant EcoTEC Plus 24kW lub 30kWProsze o wszelkie konstruktywne wypowiedzi. W razie niejasnosci doprecyzuje moje pytania. Dziekuje bardzo za wszelka pomocJerry Witam, Dobór kotła powinien być przeprowadzony w oparciu o wykonany projekt strat ciepła w budynku.Dla porównania mogę podać przykłady gdzie dla budynku o powierzchni 310 m2 na podstawie obliczeń dobrany został kocioł 16 kW marki JUNKERS CERAPUR Comfort. Późniejsza eksploatacja tego kotła potwierdziła poprawność doboru. W związku z powyższym zachęcam do wykonania projektu i doboru kotła na podstawie wykonanych obliczeń, szczególnie, ze dom ma być wyposażony w odzysk ciepła.W celu pomocy w doborze kotła kondensacyjnego polecam kontakt z jednym z autoryzowanych instalatorów marki Junkers, których wyszukiwarkę można znaleźć na stronie internetowej www.junkers.pl, lub pod numerem infolinii 801 600 801. Pozdrawiam, ________________________________ Konsultant marki Junkers Link do komentarza
Budujemy Dom - budownictwo ogólne Napisano 21 grudnia 2016 Udostępnij #15 Napisano 21 grudnia 2016 Nawiązując do tego tematu - widać wyraźnie, że przy obecnie projektowanych budynkach moc urządzeń grzewczych do 20 kW wystarczy do obsługi instalacji c.o i c.w.u w budynku 100-200 m2, dla modelu rodziny 2+2. To oczywiście spekulacje, które trzeba potwierdzić, jak nadmienił Przedmówca, obliczeniami. Link do komentarza
Brum Napisano 21 grudnia 2016 Udostępnij #16 Napisano 21 grudnia 2016 Dnia 21.12.2016 o 08:57, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał: Nawiązując do tego tematu - widać wyraźnie, że przy obecnie projektowanych budynkach moc urządzeń grzewczych do 20 kW wystarczy do obsługi instalacji c.o i c.w.u w budynku 100-200 m2, dla modelu rodziny 2+2. To oczywiście spekulacje, które trzeba potwierdzić, jak nadmienił Przedmówca, obliczeniami. Dodam, że z moich osobistych, bardzo subiektywnych obserwacji mojego otoczenia w którym trochę się buduje, większość domów trudno nazwać "energooszczędnymi". Dla kogoś kto rzeczywiście wybuduje dom energooszczędny o powierzchni do około 200 m2 starczy nawet kocioł 10-12 kW. Moje zdanie nie jest podparte żadnymi wyliczenia, jedynie własnymi i otocznia doświadczeniami. Link do komentarza
Budujemy Dom - budownictwo ogólne Napisano 21 grudnia 2016 Udostępnij #17 Napisano 21 grudnia 2016 Energooszczędność to bilans kosztów ogrzewania po sezonie grzewczym. Przekonamy się na wiosnę. Celowo oszacowałem większą moc grzewczą ponieważ uwzględniłem przygotowanie c.w.u. I tak dodając c.o.+ c.w.u. spotykamy się przy 20 kW. Link do komentarza
tomo31 Napisano 9 stycznia 2017 Udostępnij #18 Napisano 9 stycznia 2017 Raczej nie warto kupować przewymiarowanego kotła. Co prawda wsółczesne kotły mają modulowane palniki, niektóre modele nawet w zakresie 90% ale koszt zakupu / montażu / serwisowania większego kotła musi być większy. Mój przyszły dom po podłodze będzie miał 170 m2. Na razie staneło że kupię kocioł 20 kW - jednofunkcyjny + zasobnik 150 l na przygotowanie CWU. Kupiłbym mniejszy piec ale trochę brakuje mi sensownych propozycji. Na razie obstawiam za Termetem. Link do komentarza
janusz13 Napisano 9 stycznia 2017 Udostępnij #19 Napisano 9 stycznia 2017 Oczywiście masz rację z tą modulacją jednak zwróć uwagę że gdy wzrasta górna granica mocy kotła to wraz z tym wzrasta też dolna granica modulacji. Wynika to po prostu z wielkości palnika. Moc kotłów kondensacyjnych POWINNO dobierać się w oparciu o obliczeniowe straty ciepła dla danego budynku. Naprawdę dziwię się inwestorom mają zamiar wydać kilka tyś złotych za kocioł, a żałują tych 200 lub 300 złotych za OZC . Tu także chodzi o późniejsze koszty eksploatacji które w wyniku złego doboru kotła wcale nie są takie oszczędne. Znajomy z pod Warszawy eksploatuje kocioł kondensacyjny 14 kW z zasobnikiem 120 l i mając dom o powierzchni 140 mkw stwierdził że maksymalna moc z jaką ten kocioł pracował w ostatnich pięciu latach to 68% Link do komentarza
Elfir Napisano 10 stycznia 2017 Udostępnij #20 Napisano 10 stycznia 2017 (edytowany) Ja też mam max 14 kW z zasobnikiem 100l na niecałe 160 m2 Pełna moc chyba ma tylko jak odkaża zasobnik albo przy włączeniu funkcji "ciepła woda natychmiast". Do ogrzewania wykorzystuje najniższą, a i tak przez większa część zimy "taktuje". Edytowano 10 stycznia 2017 przez Elfir (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Niziol Napisano 17 stycznia 2017 Udostępnij #21 Napisano 17 stycznia 2017 A jak u Ciebie z wodą? Nie wiem czy wiesz ale przed tego typu piecem wskazane jest żeby woda była zmiękczona bo inaczej szybko się zawali kamieniem i będziesz w plecy trochę kasy. Link do komentarza
Elfir Napisano 17 stycznia 2017 Udostępnij #22 Napisano 17 stycznia 2017 Będziemy w tym roku czyścić go. Link do komentarza
janusz13 Napisano 17 stycznia 2017 Udostępnij #23 Napisano 17 stycznia 2017 4 godziny temu, Niziol napisał: A jak u Ciebie z wodą? Nie wiem czy wiesz ale przed tego typu piecem wskazane jest żeby woda była zmiękczona bo inaczej szybko się zawali kamieniem i będziesz w plecy trochę kasy. Sprecyzuj co się zawali akurat w tym typie kotla kamieniem. Bo nie bardzo rozumiem. A generalnie to powinno się po zakończeniu każdego sezonu grzewczego wezwać serwisanta by dokonał przeglądu i czyszczenia wymiennika. Kociol gazowy podczas jednego sezonu grzewczego pracuje średnio 2000 godzin . Wtym samym casie samód przejedzie około 100 tyś km.Zakladając ze nic się nie psuje to ile razy wymieniono w nim olej , filtry powietrza , oleju i to nikogo nie dziwi. Proces spalania w komorze kotla nigdy nie jest do końca " czysty " drobiny powstałe w trakcie spalania osadzają się na wymienniku i wewnątrz komory spalania. Brak okresowego przeglądu i konserwacji powoduje odkładanie się zanieczyszczeń na tych elementach powodując krótszą ich żywotność jak również zwiększone zużycie gazu. Link do komentarza
Niziol Napisano 24 stycznia 2017 Udostępnij #24 Napisano 24 stycznia 2017 Dokładnie to miałem na myśli. Link do komentarza
Budujemy Dom - budownictwo ogólne Napisano 24 stycznia 2017 Udostępnij #25 Napisano 24 stycznia 2017 Sprawa raczej oczywista, kocioł "dostaje w kość" zwłaszcza latem, gdy pracuje tylko na przygotowanie c.w.u. Link do komentarza
Eksperci marki Bosch Termotechnika Napisano 7 lutego 2017 Udostępnij #26 Napisano 7 lutego 2017 Dnia 1/9/2017 o 15:41, tomo31 napisał: Raczej nie warto kupować przewymiarowanego kotła. Co prawda wsółczesne kotły mają modulowane palniki, niektóre modele nawet w zakresie 90% ale koszt zakupu / montażu / serwisowania większego kotła musi być większy. Mój przyszły dom po podłodze będzie miał 170 m2. Na razie staneło że kupię kocioł 20 kW - jednofunkcyjny + zasobnik 150 l na przygotowanie CWU. Kupiłbym mniejszy piec ale trochę brakuje mi sensownych propozycji. Na razie obstawiam za Termetem. Witam, Czy zastanawiał się Pan nad wyborem kotła kondensacyjnego marki Junkers? W swojej ofercie posiadamy szeroki wybór kotłów kondensacyjnych jednofunkcyjnych oraz dwufunkcyjnych o szerokiej modulacji mocy palnika. Dobierając kocioł warto w pierwszej kolejności wykonać obliczenia strat ciepła budynku i na tej podstawie dokonać wyboru kotła. Dla przykładu jednofunkcyjny kocioł kondensacyjny Cerapur Compact ZSB 24-1 DE o mocy nominalnej 24kW posiada modulację mocy palnika w zakresie 3,8 - 25,4kW (przy parametrach ogrzewania 40/30°C). Jednak z doświadczenia mogę powiedzieć, że dla większości budynków o powierzchniach 150–200 m2 wyliczone zapotrzebowanie na cele c.o. nie będzie przekraczało 7 - 10 kW. W związku z tym proponuję kocioł Cerapur Smart ZSB14-5C modulujący w zakresie 2–14 kW. Jeżeli chce Pan dokładnie dobrać kocioł, zachęcam do kontaktu z autoryzowanym instalatorem marki Junkers. Na stronie internetowej www.junkers.pl znajduje się wyszukiwarka instalatorów w zależności od miejsca zamieszkania. Można również skorzystać z całodobowej infolinii pod numerem telefonu: 801 600 801. Zachęcam również do odwiedzenia strony internetowej, na której znajdują się szczegółowe informacje odnośnie kotłów kondensacyjnych z rodziny Cerapur: http://www.junkers.pl/produkty/kotly/kotly-kondensacyjne/ Pozdrawiam, ________________________________ Konsultant marki Junkers Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się