Skocz do zawartości

Ogrodzenie z kamienia lub piaskowca.


Recommended Posts

Witam. Planuję wykonać przed domem ogrodzenie pełne z kamienia prawdopodobnie będzie to granit lub z piaskowca, a dokładnie
kamień murowy nieregularny (murak). I tu chciałbym abyście mi poradzili;
1-fundament poniżej poziomu przemarzania, ale jaki szeroki, myślałem aby mur nie był grubszy jak 25 cm /robiony z pojedynczych kamieni granitowych o wymiarach 20x25 lub piaskowiec o podobnej szerokości.
2 - czy trzeba fundament zbroić,
3. wysokość około 120 cm, wystarczy;
4. czy robić słupki np. co 2 metry, wtedy byłby szersze od całości muru i czy je zbroić w pionie jak słupki zalewane betonem i także zalewać od środka;
5. czy przy budowie murku w poprzeczne lub pionowe /ewentualnie w te i w te/ spoiny wkładać drut celem zbrojenia np. fi 6, a może fi4 czy jest to zbyteczne.

To tyle na początek co mi przychodzi do głowy.
Link do komentarza
Jeżeli to ci pomoże to ja z kamienia grilla sobie murowałem.
Grill stoi 3 rok i nie ma problemu - murek w tym roku.
I tak - fundament kopany na 70cm szerokość coś koło 40cm - nie zbroiłem, chyba że jakieś docinki 30cm z fi 12 nazwac można zbrojeniem.
Słup z kamienia - nie dawałem pionowo zbrojenia - tylko wyżej kotwę /szpilę 1m do zamocowania krokwi
Reszta z kamienia - nie zbroiłem w ogóle - lepiej dopasować kamienie by się o siebie zazębiały - to moim zdaniem najlepsze zbrojenie
Link do komentarza
Zaprawa do kamienia ci nie jest potrzebna - mi się najlepiej robiło na betonie w stosunku 1:4 - cement/piasek lafarge - wychodziła w miarę jasna fuga i dobrze wiązał. Cemex zielony - taki sobie, sporo popiołu miał i kolor zaprawy kijowy.
Tu naprawdę dużo idzie tej zaprawy - więc betoniarka nieodzowna - na jednej taczce idzie z 4-6 kamieni położyć ( takich po 20cm średnica). Po wszystkim weź sobie zmywak do naczyń i przetrzyj spoiny.
A i radziłbym kupić jeden rodzaj cementu na wszystko - u mnie w hurtowni co rusz ( no co sezon ;) ) mieli inny i to widać w kolorystyce spoin..


Kamień z odzysku z fundamentów - jak skończę to jakoś go oczyszczę i zaimpregnuję icon_smile.gif
Cegły krzywo wyszły bo lało bite 3 tygodnie i zaprawa rozmiękała podczas "zaskoczenia" ale mi tam to nie przeszkadza ąz tak bardzo.

A tak odnośnie kamienia - widzieliście taki kamień ?
Znalazłem go przypadkiem i polałem olejem - wyszły takie minizwierzątka i jakby muszelki - ale kolorowe ???
Tam gdzie suchy to nic nie widać icon_smile.gif

Co to za kamień jest ? Bo na zabetonowane szczątki toto nie wygląda icon_smile.gif
Link do komentarza
No i widzisz - ja też mam piaskowca.
Bardzo obrasta mchem. na pierwszy rzut oka słabizna - ale ja mam go z rozbiórki 80 letniej stodoły.
Murowanie - jak wyżej. Aczkolwiek nie wiem czy nie dałbym wapna do zaprawy.
Ja gu u siebie planuję pociąć na płyty i dać do ziemianki - o ile się keidyś obrobię z tym modelowaniem domu ;)
Link do komentarza
Super wyglądają te wasz ogrodzenia, szczególnie motyw z kamieniami mi się podoba. Też się zastanawiam nad ogrodzeniem wokół swojej działki i na pewno nie zdecyduję się na zwykłą siatkę wokół, ewentualnie ogrodzenie panelowe. Myślałem nad betonowymi bloczkami Uni Split (w gruncie rzeczy imitacja kamienia), ładnie wyglądają na zdjęciach na stronie producenta. Ewentualnie trochę droższa opcja czyli betonowe bloczki z kutymi wstawkami. Ma ktoś z was takie ogrodzenie?
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
  • 2 tygodnie temu...
  • 2 tygodnie temu...
  • 4 miesiące temu...
Gość Strawman
Cytat

Dzięki za podpowiedzi. Draagon w tym kamieniu to wygląda jak zatopione rozwielitki.
A wracając do tematu, maił ktoś może styczność z piaskowcem. Interesuje mnie jak się go muruje, jaki wpływ mają na niego warunki atmosferyczne itp. Pozdrawiam


Sorry - jakoś mi umknęło pytanie wcześniej i widzę, że może już nieaktualne...
ale zajrzyj do wątku: Okładzina z piaskowca

Coś takiego robiliśmy. Murowanie raczej na biały klej - trochę tego wychodzi...
Co do zachowania na zewnątrz - w miejscu narażonym na duży przepływ wody (okolice kosza dachu - bez rynien, bo strzecha) zachodzi glonami na zielono, ale myjka ciśnieniowa daje sobie z tym radę Edytowano przez Strawman (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość Strawman
Cytat

Witam. Nie jest za późno, jak najbardziej aktualne gdyż ogrodzenie dopiero będę robił, jednak teraz do piaskowca i granitu doszedł jeszcze łupany kamień polny. Ale dzięki.
Pozdrawiam


Ja granit oraz kamień polny, łupany murowałbym bez wapna z dodatkiem plastyfikatora - na zaprawę cementową.
Tylko spoinę na mokro przejechać pędzlem, a zanim zaprawa całkiem zwiąże wyczyścić kamień szczotką.
Dla efektu można później pociągnąć wapnem samą spoinę - jakieśtakie bardziej swojskie wychodzi icon_wink.gif
i będzie się zgrywało z piaskowcem, jeśli gdzieś w pobliżu (?).

Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
  • 1 rok temu...
Odświeżę temat. Skoro piaskowiec jest najprościej mówiąc - skałą - można go formować w różne kształtki i łupki. Słowo elastyczny raczej tu nie pasuje i trąci tanim chwytem reklamowym. Bez względu na fantazję marketingowców, trzeba piaskowiec zaimpregnować odpowiednimi substancjami. Po takim zabiegu nigdy nie będzie elastyczny (bo to akurat bzdura w tym przypadku) ale będzie bardziej odporny na wpływy atmosferyczne.
Impregnacja ma na celu, ogólnie mówiąc, zabezpieczenie przed substancjami agresywnymi, barwiącymi, etc.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Cześć! Jeśli chodzi o instalację paneli fotowoltaicznych na Twoim polu, to takie umowy są jak najbardziej możliwe, ale kwoty i warunki zależą od wielu czynników – lokalizacji, warunków gruntowych, dostępu do sieci energetycznej i negocjacji z inwestorem. Te „60 tysięcy rocznie” to orientacyjna kwota dzierżawy, ale dobrze jest dokładnie sprawdzić treść umowy i negocjować zapisy, np. o coroczną waloryzację kwoty. Podatek od takiego dochodu zależy od formy prawnej umowy – najczęściej będzie to podatek dochodowy (17% lub 32% w zależności od progu) lub ryczałt (8,5%). Jeśli potrzebujesz dokładniejszych informacji lub wsparcia w analizie, warto zajrzeć na maat4.pl, gdzie znajdziesz specjalistów od tego typu inwestycji.
    • Brzmi jak klasyczny przykład nieprzemyślanego projektu albo źle dobranych materiałów. Jeśli legary z kompozytu uginają się między betonowymi bloczkami, to ewidentnie problemem jest zbyt duży rozstaw podpór lub sama jakość legarów – kompozyt potrafi być elastyczny, ale nie na tyle, żeby wytrzymać takie obciążenie. Producent zaleca rozstaw co 40 cm, ale to czasem teoria, która w praktyce nie działa, szczególnie przy słabym podłożu.
    • Cześć! Jeśli masz decyzję WZ na całą działkę, to po jej podziale na trzy nowe działki każda z nich będzie wymagała oddzielnych WZ. Decyzja WZ nie „przechodzi automatycznie” na nowo wydzielone działki, bo każda z nich traktowana jest jako nowy byt prawny. Musisz więc wystąpić o nowe WZ dla każdej działki z osobna, uwzględniając parametry zabudowy określone w pierwszej decyzji. Dobrze byłoby skonsultować się z urzędem gminy, bo procedury mogą się trochę różnić w zależności od lokalnych przepisów.
    • Taka praktyka, choć niestety dość powszechna w niektórych przypadkach, odbiega od standardów solidnego budownictwa.
    • Twoje pytanie jest bardzo szczegółowe i wymaga przeanalizowania zarówno wymiarów konstrukcji, obciążeń, jak i zastosowanych materiałów. Odpowiem na każde pytanie krok po kroku, aby pomóc Ci podjąć odpowiednie decyzje.   1. Czy belka HEB 140 wystarczy na dach z wymienionymi materiałami i obciążeniem śniegiem w strefie klimatycznej III? Analiza obciążenia: Dachówki ceramiczne: 50 kg/m² × 51 m² = 2550 kg Obciążenie sufitu (OSB lub MFP): 1470–1680 kg Obciążenie śniegiem (strefa III): około 0,9–1,2 kN/m², czyli 90–120 kg/m². Przy powierzchni dachu 51 m² to dodatkowe 4590–6120 kg. Suma obciążeń: Minimalne: 2550 + 1470 + 4590 = 8610 kg Maksymalne: 2550 + 1680 + 6120 = 10 350 kg Wytrzymałość HEB 140: HEB 140 ma wytrzymałość momentu zginającego w zakresie 72–80 kNm, co jest wystarczające dla takich obciążeń. Nośność na ściskanie osiowe i zginanie w konstrukcjach tego typu jest odpowiednia, ale wymaga potwierdzenia przez inżyniera projektowego, zwłaszcza przy małym nachyleniu dachu (7°). Wniosek: HEB 140 powinna spełnić wymagania, jednak warto dokładnie obliczyć obciążenia lokalne (punkty podparcia i sposób mocowania).   2. Ile sztuk HEB 140 będzie potrzebnych? Przy rozpiętości 6,12 m sugeruję: Ułożyć belki w rozstawie co około 1,5 m, aby zapewnić odpowiednią nośność i stabilność dla sufitu i dachu. Dla wymiarów 6,5 × 6,5 m potrzebne będą 4 belki HEB 140 (rozstaw 1,5–1,6 m).   3. Czy można zastąpić HEB 140 tańszym materiałem, np. HEA 140? Porównanie: HEA 140 jest lżejsza (24,7 kg/m zamiast 33,7 kg/m) i ma niższą wytrzymałość zginania (ok. 65 kNm w porównaniu do HEB 140 – 72 kNm). HEA 140 może być wystarczająca, ale tylko przy mniejszych rozstawach (np. co 1,2 m zamiast 1,5 m). Wniosek: Możesz zastąpić HEB 140 na HEA 140, ale zwiększy się liczba potrzebnych belek: 5 sztuk HEA 140 zamiast 4 HEB 140.   4. Który materiał będzie bardziej odpowiedni: OSB czy MFP? Porównanie OSB i MFP: OSB (Oriented Strand Board): Lepsza odporność na wilgoć i mniej podatna na pęcznienie. Lżejsza – co może mieć znaczenie dla konstrukcji (42 kg na płytę). Częściej stosowana w budownictwie do dachów i stropów. MFP (Multi-Functional Panel): Wytrzymalsza na ściskanie i rozciąganie. Cięższa – co zwiększa obciążenie na konstrukcję (48 kg na płytę). Gładka powierzchnia – może być przydatna, jeśli nie planujesz wykończenia sufitu dodatkowymi warstwami. Wniosek: Dla dachu i stropu bardziej praktyczne będzie OSB ze względu na mniejszy ciężar i lepszą odporność na wilgoć.   5. Czy materiały zostały dobrze dobrane? Ogólnie: Twoje założenia są dobrze przemyślane, ale warto skonsultować projekt z inżynierem budowlanym, aby upewnić się, że belki (HEB lub HEA) zostaną odpowiednio rozmieszczone i wytrzymają lokalne obciążenia (np. śnieg, podparcie dachówki). Podsumowanie: HEB 140 jest bezpiecznym wyborem, HEA 140 może być alternatywą przy gęstszym rozstawie. OSB to lepszy wybór dla sufitu. Rozstaw belek 1,5 m dla HEB 140 lub 1,2 m dla HEA 140 zapewni stabilność. Jeśli masz dodatkowe pytania, śmiało pisz! 😊
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...