Skocz do zawartości

Rozdzielenie kabla


Recommended Posts

Oczywiście na wstępie witam wszystkich pomocnych forumowiczów.

Pytanie pewnie dla Was dziwne, ale cóż:
Potrzebuje w moim garażu mieć przynajmniej oświetlenie i 1 gniazdko.
Instalacja wygląda tak, że do wnętrza garażu wchodzi kabel 3 żyłowy i idzie do wyłącznika oświetlenia.
Jak najlepiej rozdzielić wchodzący do garażu kabel, by np. na lewo rozchodził się na gniazdko, a na prawo na żarówkę?
Link do komentarza
Cytat

To zależy jaki masz przekroju ten kabel.
A rozgałęzisz je poprzez zastosowanie złączek Wago potrójne, w puszcze rozgałęźnej.



To nie jest dobry sposób.


Cytat

Jak najlepiej rozdzielić wchodzący do garażu kabel, by np. na lewo rozchodził się na gniazdko, a na prawo na żarówkę?



Instalacja elektryczna nie jest zabawką i powinna odpowiadać określonym przepisom i zasadom jej wykonywania. Taki rozdział jak piszesz, w świetle prawa jest zabroniony!
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

Prace przy wykonywaniu instalacji elektrycznych mogą wykonywać wyłącznie osoby posiadające kwalifikacje w tej dziedzinie, potwierdzone posiadaniem zaświadczenia kwalifikacyjnego do pracy w zakresie montażu dla urządzeń, instalacji i sieci elektroenergetycznych o napięciu nie wyższym niż 1 kV.
Link do komentarza
Cytat

To nie jest dobry sposób.


Wiem, że to nie jest po fachowemu, a teraz gdy podał przekrój kabla to już całkiem nie po fachowemu.
Powinno być osobno oświetlenie i osobno gniazdo, gdyby miał 3X2,5 i zakładając, że to osobny obwód uważam, ze można by było taki geszeft zrobić aby puścić na gniazdo i na oświetlenie.
Ale ja z fachowcem nie będę się kłócił icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

Przecież z byle problemem nie będę biegał do elektryka.



Jasne. Jak z byle powodu spalisz garaż z autem, to żadna byle firma ubezpieczeniowa nie wypłaci byle złotówki, bo byle inspektor ma doskonały powód, żeby tego nie zrobić.
A jak byle prąd zabije byle teściową, albo byle dziecko, to byle prokurator zapuszkuje cię do byle pudła i będzie miał byle rację.

Głupich nie sieją, rodzą się sami.
Link do komentarza
śmiało rozdzielaj, kostka czy wagiem. rób według tego co zaplanowałeś aby ostrożnie. posiedzisz dłużej na forum to zwrócisz uwagę ze na komentarze użytkowników typu "retrofood" nie zwraca się uwagi. obywatelowi wydaje się ze jest najmądrzejszy i wszystkie rozumy pozjadał.
Link do komentarza
Cytat

Dziękuję tylko użytkownikowi "mhtyl", bo jako jedyny rozumie idee forum dyskusyjnego i próbował pomóc.



Przeczytaj UWAŻNIE ostatni wpis mhtyla i zauważ, że on przyznaje rację retrofoodowi i nie wiem, czy masz za co mu dziękować

Nie powinno się tak robić i taka przeróbka grozi awarią - mniejszą, czasem większą - a w skrajnym, ale dość często zdarzającym się przypadku kończy się tym, o czym pisze retrofood - a więc pożarem, wielkimi stratami i na pewno brakiem odszkodowania przy ubezpieczeniu domu.

A Ty, huhra, takich rad nie udzielaj, nie dyskredytuj wypowiedzi innych userów, bo oni mają rację, a w razie czego ludzka tragedia będzie obciążało Twoje sumienie, a jak ktoś się uprze i będzie w sądzie dochodził swoich praw za "dobrą radę" - to i obciąży Twoje konto
Link do komentarza
Cytat

śmiało rozdzielaj, kostka czy wagiem. rób według tego co zaplanowałeś aby ostrożnie. posiedzisz dłużej na forum to zwrócisz uwagę ze na komentarze użytkowników typu "retrofood" nie zwraca się uwagi. obywatelowi wydaje się ze jest najmądrzejszy i wszystkie rozumy pozjadał.


Po pierwsze nie ten przekrój kabla. 3X1,5 to nadaje się na oświetlenie a nie na gniazda/gniazdo. I nie wiemy czy to jest osobny obwód czy do już istniejącego autor chce się podpiąć a to jest bardzo duża różnica w stosunku do Twojego rozumowania zagadnienia.
Zresztą sam przekrój kabla dyskwalifikuje to przedsięwzięcie na starcie.

Cytat

Przeczytaj UWAŻNIE ostatni wpis mhtyla i zauważ, że on przyznaje rację retrofoodowi i nie wiem, czy masz za co mu dziękować


Stachu, przeca napisał że mhtyl próbował icon_lol.gif a czy ze skutkiem pozytywnym czy negatywnym tego nie wiemy, jak na razie icon_mrgreen.gif
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Cytat

No - nie przesadzaj...
Jakiego przekroju przewód masz w domu w gniazdkach - 3x2,5mm2?
Nie sądzę...


A Ty chyba żartujesz?
Chcesz za przeproszeniem dziadować i oszczędzić parę groszy w imię bezpieczeństwa i spokojnej głowy?
Nawet gdybym robił remont i instalacja by nie podlegała odbiorowi to i tak dałbym takie przekroje jakie są wymagane i ilość punktów na dany obwód. Nie po to się robi remont aby zrobić gorzej niż było przed icon_biggrin.gif
Na gniazda 3X2,5 mm a na oświetlenie 3X1,5 mmm.
Link do komentarza
A ja tylko w wybranych.
Uważam, że nie ma sensu ciągnąć 3x2,5 mm2 do gniazdka gdzie włączam drukarkę, tv, pc , odkurzacz, ładowarkę i 80% innych urządzeń. W 20% ma to sens i tam mam taki przekrój (kuchnia, łazienka)
Ważniejsze jest aby dobrać odpowiednia zabezpieczenia.





Cytat

A Ty chyba żartujesz?
Chcesz za przeproszeniem dziadować i oszczędzić parę groszy w imię bezpieczeństwa i spokojnej głowy?
Nawet gdybym robił remont i instalacja by nie podlegała odbiorowi to i tak dałbym takie przekroje jakie są wymagane i ilość punktów na dany obwód. Nie po to się robi remont aby zrobić gorzej niż było przed icon_biggrin.gif
Na gniazda 3X2,5 mm a na oświetlenie 3X1,5 mmm.


Tu nie chodzi o dziadowanie tylko o sensownie rozplanowaną instalację.
Ja taką mam icon_biggrin.gif Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

A ja tylko w wybranych.
Uważam, że nie ma sensu ciągnąć 3x2,5 mm2 do gniazdka gdzie włączam drukarkę, tv, pc , odkurzacz, ładowarkę i 80% innych urządzeń. W 20% ma to sens i tam mam taki przekrój (kuchnia, łazienka)
Ważniejsze jest aby dobrać odpowiednia zabezpieczenia.


Źle rozumujesz.
Dzisiaj masz podłączony TV czy kompa a jutro mikrofalę czy pralkę możesz mieć . Nie ma czegoś takiego jak, a tu dam cieńszy bo nie będzie obciążenia a tam dam.
Nie jest ważne co gdzie będzie podłączone, jak już pisałem gniazda 2,5 mm a oświetlenia 1,5 mm.
Ja dałem tak jak ma być, nie po to robię teraz porządnie żeby za kilka lat pruć ściany i poprawiać. Powiedz tak z sercem na ręku, ile zaoszczędziłeś na kablu? a ile przyjdzie Ci wyłożyć w razie awarii? gra nie warta świeczki.
O zabezpieczeniach to już inny temat.
Link do komentarza
Cytat

Tu nie chodzi o dziadowanie tylko o sensownie rozplanowaną instalację.
Ja taką mam icon_biggrin.gif


Sensowna instalacja to taka gdzie jak już pisałem na gniazda idzie kabel 3X2,5 a na oświetlenie 3X1,5, odpowiednia ilość obwodów,osobne obwody na oświetlenia i na gniazda, odpowiednia ilość punktów na danym obwodzie, i odpowiednie zabezpieczenia. To tak z grubsza.
A Ty piszesz, że taka masz a na gniazda dałeś 1,5 mm icon_biggrin.gif bo tam będzie TV. uwierz mi, nie można takich rzeczy robić, i radzę tak nie z zawiści czy ze złości tylko po dobroci jako kolega z forum icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

Tylko mała uwaga - łączne obciążenie "linii" (obwodu) a nie "punktu" poboru.

Ps. A co do oświetlenia i przekroju kabli - przepisy nie uwzględniają, ze nie ma już w "obiegu" żarówek 100W icon_cool.gif


Dlatego takie urządzenia jak pralka, lodówka, mikrofala itd powinny mieć osobny obwód.
Co do żarówek to fakt, ale kto daje kable przekroju jak w skrętce komputerowej icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

icon_biggrin.gif
Ty masz tak jak w przepisach - uniwersalnie.
Masz świetnie!
Powiedz z ręką na sercu - ile urządzeń wymaga przekroju 2,5mm2?
Pralka, zmywarka i ... spawarka 1-fazowa.
Ja tak nie potrzebuję!
A w całym domu to trochę się zaoszczędzi - nie mów.


Mam zrobione tak jak piszę,a ile ma urządzeń to sam tego nie wiem bo nawet nie wiem jakie w przyszłości będę miał icon_biggrin.gif
Np robiąc kuchnie nie miałem w planach kuchenki mikrofalowej, a po jakimś czasie moja żonka kupiła, a obwodu niet, ale podłączyłem to tego co już jest i jak na razie hula icon_biggrin.gif
Robiąc instalacje liczyłem ile można zaoszczędzić, ale nie w taki sposób oby odchudzać przekroje kabli, starałem się zminimalizować ilość punktów, a to jest znaczna oszczędność.
Link do komentarza
Cytat

Dlatego takie urządzenia jak pralka, lodówka, mikrofala itd powinny mieć osobny obwód.



Heniu - odkurzacz, suszarka, żelazko, czajnik, mogą mieć (i często mają) większą moc od wymienionych przez Ciebie.

Ps. A osobny obwód dla lodówki, to raczej ze względu na to, że może się rozmrozić i raczej to stare dzieje. icon_mrgreen.gif

A maksymalny "udźwig" przekroju 2,5mm2 to 5kW
Link do komentarza
Powiem tak, nie neguje tego co piszesz, ale ktoś wcześniej "uchwalił" że takie i takie przekrojów się daje i podejrzewam (bo tego nie słyszałem) że przy odbiorze mogą być problemy przy niewłaściwych przekrojach.
A swoja drogą to na pewno są normy jakie przekroje należy stosować w instalacji domowych.
Link do komentarza
Cytat

A ja tylko w wybranych.
Uważam, że nie ma sensu ciągnąć 3x2,5 mm2 do gniazdka gdzie włączam drukarkę, tv, pc , odkurzacz, ładowarkę i 80% innych urządzeń.


Ty tak masz i o tym wiesz.
A komuś z domowników, gości pod Twoją nieobecność przyjdzie do głowy np. podłączyć pod obwód termowentylator tak z 3000W żeby szybciej dogrzać pomieszczenie po np. dłuższej nieobecności w domu.
Może się tak zdarzyć, prawda że może? icon_biggrin.gif
Nie mówię że od razu będzie "dral", ale poco się wtedy zastanawiać do którego gniazdka można się podłączyć, a do którego nie. Edytowano przez Jani_63 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Ty tak masz i o tym wiesz.
A komuś z domowników, gości pod Twoją nieobecność przyjdzie do głowy np. podłączyć pod obwód termowentylator tak z 3000W żeby szybciej dogrzać pomieszczenie po np. dłuższej nieobecności w domu.
Może się tak zdarzyć, prawda że może? icon_biggrin.gif
Nie mówię że od razu będzie "dral", ale poco się wtedy zastanawiać do którego gniazdka można się podłączyć, a do którego nie.


Oczywiście, wszystko zależy od sytuacji.
Do gniazdka gdzie masz 3x2,5mm2 też może ktoś wpiąć dwa takie termoregulatory - bo może.
icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Cytat

Powiem tak, nie neguje tego co piszesz, ale ktoś wcześniej "uchwalił" że takie i takie przekrojów się daje



Problem w tym, ze nikt tego nie uchwalił - to takie skróty myślowe i nawyki elektryków.
Są podane w normach (PN-IEC 60364-5-523:2001) maksymalne dopuszczalne obciążenia dla danych przekroi przewodów, w zależności od materiału i ich izolacji (PVC, XLPE, EPR) i z nich oblicza się wymagane przekroje, dla danego budynku (mieszkania).

I dla przykładu dopuszczalne długotrwałe obciążenie dla przekroju 1,5mm2 miedzi, w izolacji PVC wynosi 14A, a w izolacjach XLPE i EPR 18,5A

(czyli odpowiednio 3,2kW i 4,2kW)

Dla miedzi 2,5mm2 odpowiednio 4,2kW i 5,7kW.

Czyli wynika z tego, że 1,5mm2 w izolacji XLPE lub EPR, można dokładnie tak samo obciążyć jak 2,5mm2 w izolacji PVC icon_cool.gif icon_lol.gif





Oczywiście - upraszczając.
Link do komentarza
Cytat

Oczywiście, wszystko zależy od sytuacji.
Do gniazdka gdzie masz 3x2,5mm2 też może ktoś wpiąć dwa takie termoregulatory - bo może.
icon_biggrin.gif


Ale to była by już lekka przesada, aby w jednym pomieszczeniu grzać dwoma icon_lol.gif

Cytat

Problem w tym, ze nikt tego nie uchwalił - to takie skróty myślowe i nawyki elektryków.
Są podane w normach (PN-IEC 60364-5-523:2001) maksymalne dopuszczalne obciążenia dla danych przekroi przewodów, w zależności od materiału i ich izolacji (PVC, XLPE, EPR) i z nich oblicza się wymagane przekroje, dla danego budynku (mieszkania).

I dla przykładu dopuszczalne długotrwałe obciążenie dla przekroju 1,5mm2 miedzi, w izolacji PVC wynosi 14A, a w izolacjach XLPE i EPR 18,5A

(czyli odpowiednio 3,2kW i 4,2kW)

Dla miedzi 2,5mm2 odpowiednio 4,2kW i 5,7kW.

Czyli wynika z tego, że 1,5mm2 w izolacji XLPE lub EPR, można dokładnie tak samo obciążyć jak 2,5mm2 w izolacji PVC icon_cool.gif icon_lol.gif





Oczywiście - upraszczając.


Szkoda, że Stasiowi neta oddzieli bo by coś napisał icon_lol.gif
Rysiu, jak wiesz przepisy nie są moją mocną stroną, ja bardziej jako praktyk się wypowiadam a przepisami to podpieram się bardzo rzadko.
Co do mojej instalacji, przyznam się że tez nie do końca jest ona wzorowa, robiąc ją raz jeszcze zrobiłbym ciut inaczej.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Czyli wynika z tego, że 1,5mm2 w izolacji XLPE lub EPR, można dokładnie tak samo obciążyć jak 2,5mm2 w izolacji PVC icon_cool.gif icon_lol.gif



Nie można. Długotrwała obciążalność jest zależna też od sposobu ułożenia kabla, liczby żył i paru jeszcze czynników. Tych tabelek do przestudiowania jest dość sporo. I nalezy przy ym nie zapominać, że łańcuch ma wytrzymalość najsłabszego ogniwa.


Cytat

A ja tylko w wybranych.
Uważam, że nie ma sensu ciągnąć 3x2,5 mm2 do gniazdka gdzie włączam drukarkę, tv, pc , odkurzacz, ładowarkę i 80% innych urządzeń. W 20% ma to sens i tam mam taki przekrój (kuchnia, łazienka)
Ważniejsze jest aby dobrać odpowiednia zabezpieczenia.






Tu nie chodzi o dziadowanie tylko o sensownie rozplanowaną instalację.
Ja taką mam icon_biggrin.gif



To Ci się tylko tak wydaje, ale to dobrze, bo sypiasz spokojnie. Jak spokojna była moja babcia, kiedy podczas burzy stawiała zapaloną gromnicę w oknie. Zamkniętym, oczywiście.

Mam tylko prośbę. Nie propaguj tego, bo chwalić się nie ma czym. Dla oszczędności 50 PLN na inwestycji spieprzyłeś sobie instalację, a przekonasz się wtedy, kiedy wydasz córkę za mąż i zięć wyp...oli twoje drukarki, ładowarki i podłączy to co on bedzie chciał.
Najpóźniej wtedy się dowiesz, co o Tobie mysli i o tych zaoszczędzonych 50 PLN.


PS. Zabezpieczenie dobiera się do przewodów.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • U mnie też taki w piwnicy na krzywej podłodze stoi, ale wypoziomowane od wagi i też już parę lat jest ok. Też miałem problem z tymi blaszko-języczkami, ale o dziwo się trzyma kupy, ale nie pomyślałem żeby je zagiąć. Choć 120kg to raczej bałbym się tam położyć. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Mam trzy takie regały i bardzo je sobie chwalę. Owszem, przy składaniu pierwszego popełniłem błąd, wierząc bezkrytycznie w instrukcje sprzedawcy i nie zaginałem "języczków" wsuwanych w wycięcia kątowników, no i regał mi się rozsypał już pod koniec montowania. Ale gdy wszystkie zagiąłem (łatwe to nie jest, ale da się). regał jest lekki i nie do zdarcia. Nośność jednej półki to 125 kg, więc w warunkach domowych spokojnie wystarcza do niemal wszystkiego. Nawet w garażu.   Regałów niczym nie mocuję do ścian. Nie ma potrzeby. Oczywiście, jeśli stoją na wyrównanym i pewnym podłożu.  Da się je kupić w cenie poniżej 80,00 PLN, więc uważam, że naprawdę warto.   PS. To się nie chwieje, zapewniam!
    • Komentarz dodany przez agata: czy ktos wie czy kostka z brukbet jest warta uwagi? przymierzamy sie w koncu do zakupu
    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...