Skocz do zawartości

Narożne okno tarasowe


Recommended Posts

Napisano
Mam w projekcie w salonie duże narożne okno tarasowe z przesuwanymi drzwiami.

Zastanawiam się z czego będą lepsze - z drewna czy z plastiku? Co polecacie?
Napisano
Sprawdź czy aluminium nie będzie lepsze. Dużo wyższa wytrzymałość, sztywność i można uzyskać parametry okna energooszczędnego. Z doświadczenia wiem że z PCV i drewnem mogą być przy dużych powierzchniach problemy gdyż sztywność zapewniona tam jest o wiele większą grubością, a więc i cieżarem co powoduje problemy przy regulacji i łatwym otwieraniu. Aluminium jest sztywniejsze z natury i dzięki temu może być cienkie i lekkie. Aluminium ma chyba tylko jedną wadę - jest droższe, ale jak na jedno okno to może warto zainwestować w wieczne okna.
Napisano
Cytat

Mam w projekcie w salonie duże narożne okno tarasowe z przesuwanymi drzwiami.


Duże to pojęcie dojść względne.
Na profilu PVC (z drewna tym bardziej) robi się już przesuwki (HS-y) powyżej 14m2, co daje okno o długości całkowitej powyżej 6m.
Podaj więcej szczegółów odnośnie wymiarów tego okna, bo tak to wróżenie z fusów.

W przypadku okna w wersji narożnej wykonanego z drewna można nawet pokusić się o taki rozmiar 6000x6000x2800 mm.
Napisano
Cytat

Duże to pojęcie dojść względne.
Na profilu PVC (z drewna tym bardziej) robi się już przesuwki (HS-y) powyżej 14m2, co daje okno o długości całkowitej powyżej 6m.
Podaj więcej szczegółów odnośnie wymiarów tego okna, bo tak to wróżenie z fusów.

W przypadku okna w wersji narożnej wykonanego z drewna można nawet pokusić się o taki rozmiar 6000x6000x2800 mm.



Ja też skłaniam się ku drzwiom tarasowym z drewna, bo według tego co czytałam są energooszczędne i wytrzymałe, i nie kosztują tyle co drzwi aluminiowe. Moje okno narożne ma mieć wymiary 3,5 m x 3,5 m i wysokość 2,2 m.

Zależy mi na tym aby po otwarciu było szerokie wyjście na taras bez słupka w narożu. Czy możesz mi polecić firmy które takie drzwi mogą wykonać?
Napisano
Cytat

Ja też skłaniam się ku drzwiom tarasowym z drewna, bo według tego co czytałam są energooszczędne i wytrzymałe, i nie kosztują tyle co drzwi aluminiowe. Moje okno narożne ma mieć wymiary 3,5 m x 3,5 m i wysokość 2,2 m.

Zależy mi na tym aby po otwarciu było szerokie wyjście na taras bez słupka w narożu. Czy możesz mi polecić firmy które takie drzwi mogą wykonać?



Takie drzwi na targach wielokrotnie prezentował Adpol. I chodzi tu o okno stanowiace całość a nie typowy wykusz połączony słupkiem, przy ktorym trzeba by było pamiętać o tym, że niekoniecznie da się łatwo połączyć typowe okno otwierane z np. przesuwnym HS, bo są róznice w konstrukcji i zwyczajne słupki tu nie pasują (tak jakby na koło do osobówki pchać opnę od terenówki)

Ps. Czemu ja mam wrażenie że za chwilę pojawi się tu link do któregoś z dawnych Stolbudów..? icon_smile.gif icon_evil.gif

DSC01446.jpg

Napisano
Cytat

Takie drzwi na targach wielokrotnie prezentował Adpol. I chodzi tu o okno stanowiace całość a nie typowy wykusz połączony słupkiem, przy ktorym trzeba by było pamiętać o tym, że niekoniecznie da się łatwo połączyć typowe okno otwierane z np. przesuwnym HS, bo są róznice w konstrukcji i zwyczajne słupki tu nie pasują (tak jakby na koło do osobówki pchać opnę od terenówki)

Ps. Czemu ja mam wrażenie że za chwilę pojawi się tu link do któregoś z dawnych Stolbudów..? icon_smile.gif icon_evil.gif



Fajne takie okno. Zastanawiam się tylko (sorki, może wyjdę na niedouczoną icon_razz.gif ) czy takie okno bez słupka będzie trwałe... Planując wstawienie takiego, o jakim piszesz jest potrzeba specjalnego przygotowania narożnika domu? Potrzebne jest jakieś specjalnie wzmocnione narożne nadproże? Tak sobie myślę, czy "pracujący" dom nie będzie powodował zniekształceń, wypaczeń ramy. Rozwiejecie moje strachy? icon_confused.gif
Napisano (edytowany)
Cytat

Fajne takie okno. Zastanawiam się tylko (sorki, może wyjdę na niedouczoną icon_razz.gif ) czy takie okno bez słupka będzie trwałe... Planując wstawienie takiego, o jakim piszesz jest potrzeba specjalnego przygotowania narożnika domu? Potrzebne jest jakieś specjalnie wzmocnione narożne nadproże? Tak sobie myślę, czy "pracujący" dom nie będzie powodował zniekształceń, wypaczeń ramy. Rozwiejecie moje strachy? icon_confused.gif


Na forum to możemy Cię poklepać po plecach i z usmiechem powiedzieć "będzie dobrze":) lub wręcz odwrotnie: "nie możesz zmieniać projektu" bo to nie tylko naruszenie praw autorskich ale i grozi niebezpieczeństwem.
Takie okno powinno być od razu uwzględnione w projekcie, więc to do wykonawcy lub architekta kieruj pytanie. Edytowano przez finlandia (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Na forum to możemy Cię poklepać po plecach i z usmiechem powiedzieć "będzie dobrze":) lub wręcz odwrotnie: "nie możesz zmieniać projektu" bo to nie tylko naruszenie praw autorskich ale i grozi niebezpieczeństwem.
Takie okno powinno być od razu uwzględnione w projekcie, więc to do wykonawcy lub architekta kieruj pytanie.



Dziękuję za odpowiedź... akurat jest ostatni dzwonek, żeby zrobić ewentualne zmiany w projekcie icon_biggrin.gif
Dyskutowaliście tu wcześniej o tym jakie okno... gdybyście mieli u siebie wstawić takie, to zdecydowalibyście się na drewno? Aluminium podobno trwalsze, ale nie przekonuje mnie, bo... to zimne w dotyku aluminium. Wolałabym cieplutkie, przyjemne drewienko icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Dziękuję za odpowiedź... akurat jest ostatni dzwonek, żeby zrobić ewentualne zmiany w projekcie icon_biggrin.gif
Dyskutowaliście tu wcześniej o tym jakie okno... gdybyście mieli u siebie wstawić takie, to zdecydowalibyście się na drewno? Aluminium podobno trwalsze, ale nie przekonuje mnie, bo... to zimne w dotyku aluminium. Wolałabym cieplutkie, przyjemne drewienko icon_smile.gif



Też jestem zwolennikiem drewna bo ładne, mnie jednak po kilku latach użytkowania drewnianych okien dachowych, zniechęca konieczność odnawiania ich co jakiś czas (ten czas właśnie nadszedł po 8 latach). Aluminiowe mają też klasę energochłonności (nawet pasywną) i chyba są wieczne. W moim rodzinnym domu takowe okna (ale z lat 80-tych) wyleciały po prawie 30 latach użytkowania i gdyby nie ich parametry cieplne pewnie by służyły dalej. Współczesne to co innego zupełnie.
Napisano
Cytat

Też jestem zwolennikiem drewna bo ładne, mnie jednak po kilku latach użytkowania drewnianych okien dachowych, zniechęca konieczność odnawiania ich co jakiś czas (ten czas właśnie nadszedł po 8 latach). Aluminiowe mają też klasę energochłonności (nawet pasywną) i chyba są wieczne. W moim rodzinnym domu takowe okna (ale z lat 80-tych) wyleciały po prawie 30 latach użytkowania i gdyby nie ich parametry cieplne pewnie by służyły dalej. Współczesne to co innego zupełnie.



kdd,
mówiąc o tych, które wyleciały po 30 latach użytkowania mówisz o aluminiowych, czy drewnianych?
A z tymi dachowymi - raz na 8 lat odświeżenie po to, żeby mieć komfort drewnianych to chyba nie taki straszny wysiłek ;) Swoją drogą - 8 lat to nie za długo?
Napisano
Cytat

kdd,
mówiąc o tych, które wyleciały po 30 latach użytkowania mówisz o aluminiowych, czy drewnianych?
A z tymi dachowymi - raz na 8 lat odświeżenie po to, żeby mieć komfort drewnianych to chyba nie taki straszny wysiłek ;) Swoją drogą - 8 lat to nie za długo?



Te po 30 latach to aluminium oczywiście - taka była moda w latach 80-tych XX wieku.
Z tym odświeżeniem okien drewnianych dachowych to należy je nieznacznie oszlifować przy szybie od wewnętrznej strony bo jednak zimą jest tam trochę wilgotno i drewno się niszczy. Szlif i malowanie lakierem załatwia temat. Pozostałe okna mam PCV więc bezobsługowe. Niemniej jednak naprawianie nie pozwoli cieszyć się w pełni nowym oknem, bo jednak odnawianie we własnym zakresie to nie fabryka. Wszystko co piszę jest wynikiem mieszkania w różnych domach od ponad 30 lat i w następnym domu (podobnie jak w obecnym) też nie dam drewna choć jak napisałem jest ładne i też mi się podoba. Podchodzę do tematu praktycznie.
Napisano
Cytat

Te po 30 latach to aluminium oczywiście - taka była moda w latach 80-tych XX wieku.
Z tym odświeżeniem okien drewnianych dachowych to należy je nieznacznie oszlifować przy szybie od wewnętrznej strony bo jednak zimą jest tam trochę wilgotno i drewno się niszczy. Szlif i malowanie lakierem załatwia temat. Pozostałe okna mam PCV więc bezobsługowe. Niemniej jednak naprawianie nie pozwoli cieszyć się w pełni nowym oknem, bo jednak odnawianie we własnym zakresie to nie fabryka. Wszystko co piszę jest wynikiem mieszkania w różnych domach od ponad 30 lat i w następnym domu (podobnie jak w obecnym) też nie dam drewna choć jak napisałem jest ładne i też mi się podoba. Podchodzę do tematu praktycznie.



Z tą wilgocią zimą na styku szyby i ramy to rzeczywiście jest kłopot, ale może da się tego jakoś uniknąć??? Ciągle wierzę, że ktoś znajdzie na to patent...
W PCV-kach to dopiero się skrapla - nie lubię tego, a w dodatku alergolog zwrócił mi kiedyś uwagę, że dla mojego syna uczuleniowca na pleśnie i grzyby to może być dodatkowy bodziec do chorowania (że w szczelinkach silikonu się paskudztwa lęgną).
Napisano
Cytat

Z tą wilgocią zimą na styku szyby i ramy to rzeczywiście jest kłopot, ale może da się tego jakoś uniknąć??? Ciągle wierzę, że ktoś znajdzie na to patent...
W PCV-kach to dopiero się skrapla - nie lubię tego, a w dodatku alergolog zwrócił mi kiedyś uwagę, że dla mojego syna uczuleniowca na pleśnie i grzyby to może być dodatkowy bodziec do chorowania (że w szczelinkach silikonu się paskudztwa lęgną).



Szwagier ma sposób trzyma zimą temperaturę w domu na poziomie 26-27 stopni i pali kozą więc ma sucho.
Napisano
Cytat

Szwagier ma sposób trzyma zimą temperaturę w domu na poziomie 26-27 stopni i pali kozą więc ma sucho.



Ha, ha... umarłabym w takiej temperaturze, u mnie max to 22 stopnie, powyżej tego mózg się ścina icon_lol.gif
Napisano
Cytat

Ha, ha... umarłabym w takiej temperaturze, u mnie max to 22 stopnie, powyżej tego mózg się ścina icon_lol.gif




Witam
Skraplanie pary wodnej na szybach wewnątrz mieszkania świadczy o problemach z wentylacją w naszym pomieszczeniu. Występowanie tego zjawiska ma dwa podstawowe źródła – niedostateczna wentylacja wnętrza, oraz słabe parametry cieplne przegrody jaką często są okna. Aby uniknąć tego zjawiska należy podjąć kilka kroków:
– po pierwsze – zrezygnować z wentylacji grawitacyjnej na rzecz systemu mechanicznego nawiewno-wywiewnego – jest to rozwiązanie najskuteczniejsze i najbardziej wydajne, niestety rzadko stosowane, i trudne do wprowadzenia w domu już istniejącym - tu pozostaje nam częste wietrzenie, lub zastosowanie nawiewników w oknach.
- po drugie – zadbać o odpowiednie parametry stolarki okiennej. Okna produkcji firmy Sokółka Okna i Drzwi charakteryzują się wieloma cechami, które pozwalają uniknąć zjawiska skraplania pary wodnej. Są to min.:
- głębiej osadzony pakiet szybowy w ramie okna,
- jako standard (bez żadnych dopłat!!!) – trzyszybowe pakiety szklane z powłoką izolacyjną THERMOFLOAT na zewnątrz i wewnątrz wyposażone w ciepłą ramkę międzyszybową THERMIX – zamiast aluminiowej.
- zwiększony przekrój okna w stosunku do najczęściej spotykanych na rynku (80 mm zamiast 78mm, oraz 92 mm zamiast 88 mm)
Te cechy powodują, że okno staje się skuteczną przegrodą dla zimna (np. współczynnik U dla sosnowego okna Elite 92 wynosi Uw = 0,76!!!), dzięki czemu szyba wewnątrz mieszkania nie schładza się nadmiernie, a co za tym idzie zjawisko skraplania pary wodnej występuje dużo rzadziej.
.
Napisano
Cytat

Witam
Skraplanie pary wodnej na szybach wewnątrz mieszkania świadczy o problemach z wentylacją w naszym pomieszczeniu. Występowanie tego zjawiska ma dwa podstawowe źródła – niedostateczna wentylacja wnętrza, oraz słabe parametry cieplne przegrody jaką często są okna. Aby uniknąć tego zjawiska należy podjąć kilka kroków:
– po pierwsze – zrezygnować z wentylacji grawitacyjnej na rzecz systemu mechanicznego nawiewno-wywiewnego – jest to rozwiązanie najskuteczniejsze i najbardziej wydajne, niestety rzadko stosowane, i trudne do wprowadzenia w domu już istniejącym - tu pozostaje nam częste wietrzenie, lub zastosowanie nawiewników w oknach.
- po drugie – zadbać o odpowiednie parametry stolarki okiennej. Okna produkcji firmy Sokółka Okna i Drzwi charakteryzują się wieloma cechami, które pozwalają uniknąć zjawiska skraplania pary wodnej. Są to min.:
- głębiej osadzony pakiet szybowy w ramie okna,
- jako standard (bez żadnych dopłat!!!) – trzyszybowe pakiety szklane z powłoką izolacyjną THERMOFLOAT na zewnątrz i wewnątrz wyposażone w ciepłą ramkę międzyszybową THERMIX – zamiast aluminiowej.
- zwiększony przekrój okna w stosunku do najczęściej spotykanych na rynku (80 mm zamiast 78mm, oraz 92 mm zamiast 88 mm)
Te cechy powodują, że okno staje się skuteczną przegrodą dla zimna (np. współczynnik U dla sosnowego okna Elite 92 wynosi Uw = 0,76!!!), dzięki czemu szyba wewnątrz mieszkania nie schładza się nadmiernie, a co za tym idzie zjawisko skraplania pary wodnej występuje dużo rzadziej.
.



Poza tym że to reklama powiem tylko jedno. Proszę sobie przy - 20 stopniach na dworze rozszczelnić okna w pokoju o powierzchni 12 m kw. Rano pewnie będzie lodowato tym bardziej że czujnik od ogrzewania jest na parterze a pokój u góry. Tak jest u mnie przynajmniej. Wentylacja grawitacyjna.
Napisano
Cytat

Poza tym że to reklama powiem tylko jedno. Proszę sobie przy - 20 stopniach na dworze rozszczelnić okna w pokoju o powierzchni 12 m kw. Rano pewnie będzie lodowato tym bardziej że czujnik od ogrzewania jest na parterze a pokój u góry. Tak jest u mnie przynajmniej. Wentylacja grawitacyjna.



Witam,
oczywiście że rozszczelnienie okna wiąże się z pewną niedogodnością, zapewniam jednak, że jest ona mniejsza niż w przypadku zastosowania nawiewnika, a opis Pańskiej sytuacji jedynie potwierdza moją opinię na temat stosowania wentylacji grawitacyjnej. Nowoczesne okna są bardzo szczelne - są wyposażone nawet w 3 uszczelki - nie ma zatem możliwości obniżenia wilgotności powietrza w pomieszczeniu, bez przewietrzania wnętrza.

Nadmieniam, że zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 6 listopada 2008r (Dz. U. z dnia 13 listopada 2008) w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dla zapewnienia wymaganej w budynku wentylacji konieczne jest zastosowanie wentylacji mechanicznej nawiewnej , nawiewno wywiewnej , albo urządzeń nawiewnych typu nawiewniki montowanych w oknach , drzwiach balkonowych lub w ścianach zewnętrznych, dzięki którym możliwe jest osiągnięcie współczynnika infiltracji powietrza powyżej 0,3m3/(mxhxdaPa 2/3).

pozdrawiam
Doradca Sokółka
Napisano
Cytat

Witam,
oczywiście że rozszczelnienie okna wiąże się z pewną niedogodnością, zapewniam jednak, że jest ona mniejsza niż w przypadku zastosowania nawiewnika, ....................




Tyle, że w przywołanym rozporządzeniu (par.155.4) jak byk jest napisane, że wentylacja (nawiew) musi być poprzez nawiewnik (określony), a nie przez rozszczelniane okna.
Napisano
Cytat

Witam,
oczywiście że rozszczelnienie okna wiąże się z pewną niedogodnością, zapewniam jednak, że jest ona mniejsza niż w przypadku zastosowania nawiewnika, a opis Pańskiej sytuacji jedynie potwierdza moją opinię na temat stosowania wentylacji grawitacyjnej. Nowoczesne okna są bardzo szczelne - są wyposażone nawet w 3 uszczelki - nie ma zatem możliwości obniżenia wilgotności powietrza w pomieszczeniu, bez przewietrzania wnętrza.

Nadmieniam, że zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 6 listopada 2008r (Dz. U. z dnia 13 listopada 2008) w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dla zapewnienia wymaganej w budynku wentylacji konieczne jest zastosowanie wentylacji mechanicznej nawiewnej , nawiewno wywiewnej , albo urządzeń nawiewnych typu nawiewniki montowanych w oknach , drzwiach balkonowych lub w ścianach zewnętrznych, dzięki którym możliwe jest osiągnięcie współczynnika infiltracji powietrza powyżej 0,3m3/(mxhxdaPa 2/3).

pozdrawiam
Doradca Sokółka



"Niedogodność":)

Nie no wentylacja zapewniona jest i minister budownictwa wszelakiego niech przyjedzie i sam sprawdzi jak ma taką potrzebę.
Napisano
Cytat

W PCV-kach to dopiero się skrapla -


Nie bardzo rozumiem co tu zawinił materiał (PVC) zastosowany do produkcji okna.
W skrócie... nie on (materiał) ponosi winę za zaistniały problem.


Cytat

Aby uniknąć tego zjawiska należy podjąć kilka kroków:
– po pierwsze – zrezygnować z wentylacji grawitacyjnej na rzecz systemu mechanicznego nawiewno-wywiewnego – ...

- po drugie – kupić nasze okna


Na pewno nie są to ani jedyne, ani jedynie słuszne kroki jakie trzeba powziąć żeby uniknąć tego problemu.
Jako doradca uznanego producenta okien mogłeś lepiej się postarać chcąc udzielić odpowiedzi/porady.
Napisano
Cytat

Na pewno nie są to ani jedyne, ani jedynie słuszne kroki jakie trzeba powziąć żeby uniknąć tego problemu.
Jako doradca uznanego producenta okien mogłeś lepiej się postarać chcąc udzielić odpowiedzi/porady.


Każdy się kiedyś uczy. Doradca póki co jeszcze nie czuje ducha forum.
W pierwszej kolejności cenione są posty niosące bezinteresowną pomoc. Posty reklamowe są od ręki eliminowane. Ten zasługiwał na żółtą kartkę i taką jak widać dostał.
  • 3 lata temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Czy to wszystko jest zgodne z projektem? Bo jeżeli tak, to projektanci się nie popisali. Osobiście jestem zwolennikiem innego układu: - górna powierzchnia ściany fundamentowej (w tym przypadku górna powierzchnia wieńca) jest na tym samym poziomie co chudziak;  - w efekcie izolacja przeciwwilgociowa pozioma na ścianach fundamentowych oraz pod ścianami nośnymi oraz działowymi jest na tym samym poziomie. Łatwo jest dobrze ułożyć i zrobić duże zakłady; - na chudziaku mamy wówczas wszędzie warstwę izolacji przeciwwilgociowej, warstwę izolacji cieplnej, warstwę wylewki podłogowej (jastrychu).  Na tym etapie budowy można jeszcze wszystko zrobić w ten sposób. Ale uwaga! Trzeba przeliczyć ostateczną wysokość ścian, otworów okiennych, drzwiowych oraz schodów i tego wszystkiego pilnować.  W ten sposób unikamy problemów z układaniem izolacji przeciwwilgociowej, mostkami cieplnymi w otworach drzwiowych itd. Chociażby jak teraz zrobić przejście rur ogrzewania podłogowego w "progach", gdzie w wewnętrznych ścianach nośnych będą otwory drzwiowe?
    • Jeżeli już coś pęka  w takiej sytuacji, to właśnie ściana działowa. Warstwa 10 cm betonu spoczywającego na zagęszczonym piasku jest całkiem solidna. Tu zaś pod ścianami działowymi jest jeszcze pogrubiona i zbrojona.  Natomiast co do brakującej izolacji przeciwwilgociowej, to jej zrobienie będzie kłopotliwe. U dołu ściany trzeba będzie nawiercić otwory pod kątem i wsączyć w ścianę preparat uszczelniający. Ale to w sumie problem wykonawców, skoro popełnili błąd.
    • Witam, Jestem na etapie zamawiania okien do domu i z tego powodu urodziło mi się kilka pytań.  Na fundamencie z bloczków betonowych został wylany wieniec. Z zewnątrz cały fundament wraz z wieńcem został zaizolowany oraz ocieplony 10cm warstwą styropianu przeznaczonego na fundament. Wnętrze zostało już zasypane piaskiem i zagęszczone. W chwili obecnej sytuacja na posadzce wygląda tak, że wylany zostanie chudziak (10cm), 15cm styropianu (ogrzewanie podłogowe) 6cm wylewka i 1.5-2cm na płytkę/panel - co daje nam 33cm. Tyle też właśnie pozostało miejsca między "piaskiem" a górną krawędzią wieńca.Finalnie więc, docelowa posadzka zrówna mi się niejako z górną krawędzią wieńca oraz izolacją poziomą. Czy to jest poprawnie wykonane? W otworach okiennych natomiast  wychodzi, że okno balkonowe będzie osadzone bezpośrednio  na wieńcu (na widocznej izolacji). Czy to jest okej? Nie będzie się w tych miejscach tworzył koszmarny mostek termiczny? Jeśli przyszłaby podwalina to okno mi się podniesie, co za tym idzie powstanie próg? Nie będzie przemarzać? Inna sprawa, że wieńce na wew. ścianach są na tej samej wysokości, więc wszędzie tam gdzie mam próg, to albo docelowa posadzka (panel) przyjdzie odrazu na wieniec, albo będę musiał go podkuć?  Bardzo proszę o Państwa opinie.
    • Pojawiła się nowa naklejka na podrobionych narzędziach Hilti TE16.   Młot Hilti Hammer Drill TE 16 2200W / Nowy Lombard / Cz-wa    
    • nawet, jeśli to beton od sciany zewnetrznej do ściany zewnętrznej budynku, czyli ileś metrów? - niestety nie widać, jakie sa wymiary. No może... A beton 15 to nie mocarz - ale może jestem zbyt ostrożny 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...