Skocz do zawartości

Ile energii zaoszczędzimy dzięki zastosowaniu wentylacji z rekuperatorem?


Recommended Posts

Napisano
Mam w swoim najbliższym otoczeniu osoby posiadające firmy zajmujące się montażem wentylacjami, rekuperatorami itp. i znając ten temat całkiem nieźle jestem zwolennikiem wentylacji mechanicznej z rekuperacją.
Z finansowego punktu widzenia jest to nieopłacalna inwestycja, ale na to nie można patrzeć tylko pod tym kątem.
Przy wentylacji grawitacyjnej jakkolwiek by działała, w zimnym okresie człowiek ma manię zamykania okien bo... zimno się robi w pokoju, bo mu wieje, bo ciągnie zimne powietrze po głowie, noga, ... A jak już zamknie, to nie ma wentylacji i siedzi się we własnych smrodach co ma negatywny wpływ na samopoczucie itp.
Dla mnie osobiście poza pewnymi oszczędnościami na ogrzewaniu wentylacja mechaniczna jest źródłem komfortu przebywania we własnym domu, zapewnia świeże powietrze niezależnie od temperatury na zewnątrz, pozwala zapomnieć o konieczności wietrzenia, otwierania i zamykania okien, zakręcania i odkręcania grzejników pod oknami itp.
Napisano
Całkiem ciekawy artykuł. Ale kierowany zwykłą ciekawością dopatrzyłem się pewnej niekonsekwencji. Przedstawiona na "ilustracji" firma na swojej stronie wykazuje "sprawność systemu" powyżej 92% i to prawie przez cały rok a w artykule pada wartość 70% jako świetny wynik oraz 95% jako "załgane" dane. Która z wartości jest prawdziwa?
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Autor nie wspomina, że:
1. wentylatory pobierają prąd np.100-300W w zależności od biegu - rocznie to niepomijalny koszt
2. wymiana 200m3/h w domu zamieszkanym przez np. 4 osoby to przez większość czasu zdecydowanie za dużo - wystarczy spokojnie rzędu 100m3/h - co za tym zyski spadają dwukrotnie
3. wentylatory się psują. Tak, nawet te z firmy rekuperatory.pl wyprodukowane przez Papst. Sam producent zakłada ich trwałość na bodajże 8 lat. A jak się zepsują łożyska, to praktycznie wentylator do wymiany. A to koszt ok. 1000 zł/szt. Do wydania prawdopodobnie co 10-15 lat

Podsumowując: o zyskach netto można zapomnieć, ale komfort jest wart pewnych kosztów.
Napisano
Cytat

Autor nie wspomina, że:
1. wentylatory pobierają prąd np.100-300W w zależności od biegu - rocznie to niepomijalny koszt
2. wymiana 200m3/h w domu zamieszkanym przez np. 4 osoby to przez większość czasu zdecydowanie za dużo - wystarczy spokojnie rzędu 100m3/h - co za tym zyski spadają dwukrotnie


Podsumowując: o zyskach netto można zapomnieć, ale komfort jest wart pewnych kosztów.



ad. 1. Prawda ale wyprodukowane w I połowie XX wieku
ad.2. A dlaczego nie liczyć do 80m2 - wyjdzie jeszcze mniej.

Ale prawdą jest, że rekuperacja nie zawsze w ogólnym bilansie jest opłacalna (ekonomiczna) - to zależy od ceny paliwa grzejącego dom - im droższy rodzaj paliwa, tym rekuperacja jest bardziej opłacalna.
Napisano
tytułem uzupłenienia tego co napisał Bajbaga
mój reku bierze na 1 biegu (100m3/h) wg DTR 21-23W - mierzyłem watomierzem i te wartości się zgadzają
Napisano
moj rekuperator okazał sie na tyle pożyteczny co liście z grzybów-szumi, łożyska wytrzymują 2 lata , powiem jeszcze raz jak liście z grzybów
Napisano
Badziew tak ma i małe szanse żeby było inaczej.
Instalację też można rozłożyć, albo zrobić przemyślanie w/g obliczeń.
Trzeba tylko wiedzieć na co zwrócić uwagę.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
ad.1. czyli pobór mocy - centrala z roku 2004 czyli XXI wiek, sprzedawany wtedy przez rekuperatory.pl Pro-Vent Mistral 400 z wentylatorami 4 biegowymi AC- pobór mocy wg producenta: 135/160/185/270 W.
W tamtym okresie centralki z silnikami na prąd stały były znacząco droższe.
  • 1 rok temu...
Napisano
a jaki cichy rekuperator polecacie? chciałbym zamontować gdzieś na strychu z rozgałęzieniem (z naciskiem na salon) estetycznym.
Napisano
estetyczny?!?! rekuperator nie ma wyglądac, nie montuje się go na śrdku pokoju i ne ozdabia kolorowym grafiti, co t za logika w ogóle?! ;D Ja mam na strychu, gdzie gości raczej na wieczerzę nie zapraszam. Nie słyszę jak pracuje rekuperator, ale chyba musiałby do mnie krzyczeć, żebym uznał, że jest głośny. Czy spełnia kryteria? :P
Napisano
Znalazłem w Internecie firmę, która prowadzi montaż wentylacji i rekuperacji. W ofercie mieli różne modele, wybrałem sprzęt hru-ergo, a resztą zajęli się już ludzie :)
  • 2 lata temu...
Gość zbytek 74
Napisano
Warto odróżnić rekuperator od mechanicznej wentylacji.Wymiennik spiralno przeciwprądowy według mnie jest najlepszy i takie reku powinno się montować.Warto również zrobić wymiennik gruntowy ,ja mam 40 m długości na głębokości 1,6m
  • 11 miesiące temu...
Napisano
No to mi wyszło że zwrot inwestycji w rekuperację wg waszych tabelek będzie po 30 latach.
Napisano (edytowany)

Totalne pierdy i teorie z dupy. Idea zużywania prądu żeby oszczędzać prąd lub inny nośnik energii jest totalnym debilizmem. To że ktoś oświadczy że wentylacja grawitacyjna wymienia 200 m3/h  nie jest poparte żadnym dowodem. I jest to totalny blekot wciskacza rekuperatorów. Podobny debilny argument że wentylacja nie działa w lecie i bardzo dobrze bo i po co przecież można wywietrzyć dom otwierając okno za darmo i zamknąć również

Edytowano przez gawel (zobacz historię edycji)
  • 2 lata temu...
Gość Abatronic
Napisano
Skąd się bierze 200m3/h!? Według norm powinniśmy wymienić minimum 1 objętość domu raz na 2 godziny. Jeśli dom ma powierzchnie 160m2 i wysokość ścian 2,5 m to mamy V=160*2,5=400m3. I dlatego mamy potrzebę wymiany 200m3 na h

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • u mnie gaz wygrywa - rachunki dużo niższe niż przy indukcji, a gotuję sporo. mam dużą płytę solgaz optimex 4+2 i bardzo sobie chwalę. wygląda nowocześnie, gotuje się na szkle, więc łatwo się czyści, a dzięki technologii bezpłomieniowej gaz zużywa się dużo mniej niż w tradycyjnych palnikach.
    • Bedzie 12-14 cm perlitu wsypane w podloge. Rurki nie beda zalane jastrychem. Plan jest polozyc na  legarach plyty włóknowo-cementowe lub włóknowo-gipsowej dla usztywnienia i  wzmocnienie podloza, nastepnie plyty farmacel 25 lub dfe *jak na zdjeciu* wloknowo-gipsowe powrotne na calej powierzchni zeby weszko mi rurek w spirale co 10 cm. potem hydroizolacja i terakota. jest maly grzejniczek ok 60x60 jedno plytowy. woda do niego trafia goraca, niewiem pewnie ze 60 st.    Bedzie tam brodzik kompozutowy schedpol ktory raczej bedzie izolowal cieplo z podlogowki.    niestety elektryczna mata potrzebuje pradu ktory tani nie jest
    • Dzień dobry, Robię generalny remont na poddaszu 22 letniego domu parterowego o powierzchni poddasza 140mkw po podłodze, dachu wielospadowym ze słupami i dachówką betonową na 390mkw. W związku z tym usunąłem wylewkę i styropian i chce upewnic sie ze nie bede musial kuć nowej. Generalnie mimo braku dykatacji na takiej powierzchni strop wygląda dobrze poza jednym fragmentem jak na zdjęciu. Wydaje mi się, że to jakoś wzmacniano przed pierwszą wylewką? Co to jest? Widzę że i tak pęknięcie poszło i zrobiło się takie U. Czy tam coś trzeba dodatkowo wzmacniać? Niby stoi 20 lat dom, ale będzie podłogówka i 2 cm wyżej wylewki i nowe ścianki GK, meble, płytki zamiast paneli, więc trochę wagi dojdzie. Ponadto zauważyłem że ktoś beztrosko sobie wykuł wzmocnienie stropu i tak zostawił. Teraz mam szanse to jakoś wzmocnić bo prętów nie przeciął a naprężenia tam będą ściskające. Czym to uzupełnić? Gotowa masa naprawcza wymieszana z kamieniami? To jest aż 5cm głębokie. Nie sypie się, trzeba gruntować? Poza tym w narożnikach domu widzę pęknięcia po przekątnej. Chyba mniej niebezpieczne, ale czy na pewno? Szkoda, że nie pomyśleli o dylatacji!
    • Od dołu folia paroizolacyjna bezpośrednio pod płyty g-k, chociaż jeżeli zaraz nad nimi jest OSB to i tak para wodna zbytnio przez nią nie przejdzie. Bardziej mnie zastanawia całość od góry, bo skuteczność wentylacji przestrzeni z wełną będzie bardzo słaba, gdy zostawimy 2 cm poziomej szczeliny pomiędzy wełną i płytą OSB, płyty też rozsuniemy po 2 m. Bezpieczniej byłoby od góry ułożyć deski i pomiędzy nimi zrobić odstępy po 2 cm. Płyty to jest jednak duża ciągłą powierzchnia. 
    • Po pierwsze, skoro to podłoga na legarach to jak wygląda sprawa z konstrukcją i izolacją tej podłogi? Ile tam jest lub będzie izolacji? Czy rurki mają być zalane w warstwie jastrychu? Po drugie, skoro w tej łazience jest dość chłodno to czym jest teraz ogrzewana? Jakimś grzejnikiem? Na ile gorąca woda do niego trafia? Wtedy będzie można ocenić jaką ma moc. Po trzecie, mam nadzieję, że podłogówka ma tu uzupełniać ogrzewanie grzejnikiem, nie je całkowicie zastąpić? Bo prawdopodobnie w takiej słabo izolowanej łazience nie będzie w stanie tego zrobić. Ta łazienka jest mała, powierzchni z podłogówką będzie tam więc ok. 1,5 m2. Nawet naprawdę mocno grzejąca podłoga (jak na podłogówkę) nie odda więc do pomieszczenia więcej jak ok. 200-300 W mocy. To mało, jako jedyne źródło ciepła się nie sprawdzi. Przy okazji, dlaczego nie zaplanowano ogrzewania pod prysznicem? Po czwarte, nie wiem czy warto w takiej łazience męczyć się z robieniem wodnej podłogówki. Efekt ciepłej podłogi z powodzeniem zapewniłaby tam elektryczna mata pod płytkami. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...