Skocz do zawartości

Agatka z garażem / HB Studio


Recommended Posts

Napisano
Cytat

Wiosna juz za oknami, czy ktos ruszyl z robota, ja walcze o przyłącza, dla zainteresowanych, znalazlam ciekawe zapisy dot. rekompensaty ze poniesione koszty wybudowanych wodociagow icon_smile.gif) kliknij na llink icon_smile.gif

http://www.rp.pl/artykul/193329.html


Witamy
Wiosnę widać!!! U nas na budowie w poniedziałek zalewamy wieniec pod murłatę , za tydzięń wchodzą dachowcy.
Mamy wyceny na okna ,no i tak : na profilu Veka lub Brugman Arte , okucia Roto j,ednostronny złoty dąb (barwiony w masie)
opcja 1:15 okien na p. Veka 8900 z mont. , w tym łukowe (1900),
lub opcja 2:15 okien na p. Brugman Arte 8240 ( w tym łukowe 1740) z mont., brama Wiśniowski 3000 z 2 pilotami i mont. icon_eek.gif to raczej niedrogo jak czytałem wcześniejsze posty icon_eek.gif
Napisano
Część Wszystkim!
My ruszyliśmy z pracami już dwa tygodnie temu jak tylko zaczęła się odwilż.
Rozprowadziliśmy instalację elektryczną ,jutro robimy kanalizację za dwa tygodnie okna nam będą montować parę dni później zalewamy chudziaka potem instalacja centralnego ogrzewania .Ocieplanie poddasza i tynkowanie w kwietniu , końca robót nie widać !brak kasy w portfelu powoli tak :-)ale niedługo zamieszkamy w tym domku.

DSC01446.jpg

Napisano
Cytat

Część Wszystkim!
My ruszyliśmy z pracami już dwa tygodnie temu jak tylko zaczęła się odwilż.
Rozprowadziliśmy instalację elektryczną ,jutro robimy kanalizację za dwa tygodnie okna nam będą montować parę dni później zalewamy chudziaka potem instalacja centralnego ogrzewania .Ocieplanie poddasza i tynkowanie w kwietniu , końca robót nie widać !brak kasy w portfelu powoli tak :-)ale niedługo zamieszkamy w tym domku.
[attachment=4467:Obraz_027.jpg]


uwaga na złomiarzy, instalacja przed oknami i drzwiami ? icon_eek.gif
Napisano
Cytat

uwaga na złomiarzy, instalacja przed oknami i drzwiami ? icon_eek.gif



Mogę sobie na coś takiego pozwolić bo moja działka znajduję się daleko od miasta i praktyczne nikt tam się nie kręci . Mam tylko jednego sąsiada który ma na wszystko oko za dnia i w nocy . Na takim uboczu nie przejedzie żaden samochód tak aby go nie zauważyć lub nie usłyszeć. Ewentualnym złodziejom nie kalkulowałoby się do mnie przyjeżdżać. Tylko żebym nie wykrakał icon_smile.gif
Napisano
Jak czegoś nie wiadomo to oczywiście na forum icon_biggrin.gif Ktoś zamontował w swojej agatce okna, drzwi i bramę garażową w kolorze białym? Bardzo proszę chociaż o jedno zdjęcie
Napisano
Witam serdecznie wszystkich Agatkowiczów icon_smile.gif

My od poniedziałku ruszyliśmy z tynkami icon_smile.gif wreszcie coś się dzieje.

Alee radość !! Wreszcie coś się dzieje na budowie...

Niech ta zima już ucieknie jak najdalej !!

Pozdrawiam !!
Napisano
Cytat

Umiejscowienie wodomierza wydaję sie być oczywiste-kotłownia. Po co wpuszczać osobę spisującą stan do naszej łazienki ??
Ja tego problemu nie miałem, mam wodomierz w studzience na zewnątrz.



Z tego co ja się orientuję to kiedyś można było wodomierz umiejscawiać tam gdzie nam to odpowiadało-łazienka , kotłownia , garaż,piwnica itp. , itd. ale teraz jest to obwarowane jakimś przepisem i wodomierz musi być w studzience. Nie wiem tylko czy jest to przepis ogólnokrajowy czy też zależy od wodociągów w danym powiecie czy też gminie które wydają decyzję o przyłączeniu się do wodociągu. My musimy mieć wodomierz w studzience ? Teraz kwestia tylko jakiej ... Kolega w ubiegłym roku robił takie przyłącze do swojego domu( fakt w innej gminie niż moja) i wodociągi narzuciły mu że studzienka musi być z PCV koszt takiej to 1800 zł ( dostał też ofertę sprzedaży takowej przez wodociągi ) Koszt studzienki betonowej składającej się z trzech kręgów i włazu to 350zł .
Napisano
Cytat

Z tego co ja się orientuję to kiedyś można było wodomierz umiejscawiać tam gdzie nam to odpowiadało-łazienka , kotłownia , garaż,piwnica itp. , itd. ale teraz jest to obwarowane jakimś przepisem i wodomierz musi być w studzience. Nie wiem tylko czy jest to przepis ogólnokrajowy czy też zależy od wodociągów w danym powiecie czy też gminie które wydają decyzję o przyłączeniu się do wodociągu. My musimy mieć wodomierz w studzience ? Teraz kwestia tylko jakiej ... Kolega w ubiegłym roku robił takie przyłącze do swojego domu( fakt w innej gminie niż moja) i wodociągi narzuciły mu że studzienka musi być z PCV koszt takiej to 1800 zł ( dostał też ofertę sprzedaży takowej przez wodociągi ) Koszt studzienki betonowej składającej się z trzech kręgów i włazu to 350zł .



u mnie wodę podłączał zakład gminny i wodomierz założyli w kotłowni, zaraz za głównym zaworem. Mam 2 wodomierze (1 do podlewania ogrodu - nie płaci się wtedy za ścieki) i zastanawiam się czy w takim przypadku u Ciebie w studzience będą 2 wodomierze? Wodę podłączali mi pół roku temu.
Napisano
Witam,

My dopiero przymierzamy się do budowy Naszej Agatki z garażem jednostanowiskowym dlatego chcielibyśmy się zapytać kogoś kto budował swój dom z Porotherm 25 P+W oraz Ytong 24cm ile zużył bloczków do postawienia swojego domu?

Wiem, że w projekcie jest Ytong 36,5cm więc czy musieliście wprowadzic jakieś zmiany w projekcie aby wykonać ściany z wyżej wymienionych bloczków?

Pozdrawiam i dziękuje za odpowiedź
Napisano
guba8 znow ktos nie zna zasad funkcjonawania forum, musisz je przeczytac od poczatku tam jest wszystko. Pisali o tym agata i sebastia post z 23.05.2008 i pozniej i madzia.blue, bernas i inni , no musisz na poczatek przeczytac cale forum. duzo tego ale warto icon_smile.gif
Napisano
Polyana, Faktycznie przejrzałem całe Forum i znalazłem post uzytkownika Agatka i Sebastian, ktorzy napisali, ze zakupili 2480 szt. Porotherm 25 P+W icon_smile.gif

Czy uważacie że jest sens płacić za Porotherm Wienerberger ok. 1 zł wiecej za sztuke czy lepiej kupić jego odpowiednik typu Poroton lub Leier?

Pytam inwestorów, którzy wykonali swoje domy z wyzej wymienionych materiałów,

Pozdrawiam
Napisano
My wybudowaliśmy z Porotonu firmy Winerberger. Moje zdanie jest takie, że jak kupisz coś firmowego napewno będzie lepsze, a co może być lepszego w cegle ?? a np. to, że trzyma wymiarów. To tylko jeden przykład ale widziałem na budowie co znaczy towar, czyli jakaś cegła z Czech.
Napisano
Cytat

guba8 znow ktos nie zna zasad funkcjonawania forum, musisz je przeczytac od poczatku tam jest wszystko. Pisali o tym agata i sebastia post z 23.05.2008 i pozniej i madzia.blue, bernas i inni , no musisz na poczatek przeczytac cale forum. duzo tego ale warto icon_smile.gif


Napisano
Proszę się zastanowić dobrze nad pustakiem Porotherm 25P+W ,bo według mnie jest to pustak do ścian wewnętrznych nośnych. Dlatego nie rozumiem ludzi, którzy z tego pustaka murują ściany zewnętrzne. ( w tym pustaku szczeliny są zgodne z kierunkiem przemarzania ścian). My wydudowaliśmy Agatkę z Porothermy 30P+W i jesteśmy bardzo zadowoleni. Ociepliliśmy styropianem 12cm i w tych mrozach temp. spadała 1, 2 stopnie dziennie w domu. ( jeszcze nie zamieszkanym ) Pustaka 25 wykorzystaliśmy na ściany nośne a działowe 11,5 - super z niego się muruje. Pozdrawiamy wszystkich murujących nam zostało już tylko wykończenie . Beata i Andrzej z Rzeszowa


Napisano
Cytat

Proszę się zastanowić dobrze nad pustakiem Porotherm 25P+W ,bo według mnie jest to pustak do ścian wewnętrznych nośnych. Dlatego nie rozumiem ludzi, którzy z tego pustaka murują ściany zewnętrzne. ( w tym pustaku szczeliny są zgodne z kierunkiem przemarzania ścian). My wydudowaliśmy Agatkę z Porothermy 30P+W i jesteśmy bardzo zadowoleni. Ociepliliśmy styropianem 12cm i w tych mrozach temp. spadała 1, 2 stopnie dziennie w domu. ( jeszcze nie zamieszkanym ) Pustaka 25 wykorzystaliśmy na ściany nośne a działowe 11,5 - super z niego się muruje. Pozdrawiamy wszystkich murujących nam zostało już tylko wykończenie . Beata i Andrzej z Rzeszowa



"Ściana zewnętrzna nośna z dociepleniem lub wewnętrzna nośna." - ze strony producenta 25P+W. Twój pustak jest tylko 5 cm grubszy, ale nie oznacza to, że 25 to mało bo można dac 15 cm styropianu.
Napisano
Już chyba wiem co biega icon_smile.gif Chodzi o to, że komory w 25 są ustawione w poprzek do zewnętrzej ściany cegły a w 30 jest wzdłużnie.
Natomiast nie sądzę, żeby to miało wpływ aż taki jak napisali Beata i Andrzej. Wydaje mi się to kolejnym mitem gdzieś wymyślonym i puszczonym w świat.
Docieplając śnianę styropianem np. 12 cm. starannie zagradzamy drogę dziadkowi mrozowi, więc nie ma prawa przebić się przez tą warstwę do cegły.
Napisano
Witam.
Jesteśmy na etapie wyboru projektyu i ten nam się bardzo podoba. Jednak zanim ostatecznie się zdecydujemy mam pytanie. Czy budował ktoś na podkarpaciu i czy byłaby możliwość zobaczenia domku?
I jeszcze jedno pytanie. Widzę, że u Was już pracę dość zaawansowane, czy mogę zapytać ile wyszedł koszt stanu surowego zamkniętego? Dziękuję za odpowiedzi i pozrawiam.
Napisano
o i to już lepsze pytanie. Ceny kształtują się bardzo różnie. Ja wydałem sporo ale są tacy co wydali mniej lub mało.
Ja za stan surowy z dachem na gotowo (okna dachowe, rynny, obróbki blach.) z ociepleniem fundamentów styrodurem wydałem 185 tyś. Następnie wydałem prawie 22 tyś. na okna i bramę garażową. A następnie instalacje, tynki wylewki i samo wykańczanie to wychodzi koszmarną kase, zależy oczywiście czego używa sie do wykańczania.
Napisano
Dzięki za odpowiedź. Trochę duże te Twoje koszty. Ale w 2008 roku materiały były chyba droższe niż teraz więc jestem dobrej myśli.
Napisano
Moje są wysokie, ale wiem, że inny budowali za zdecydowanie mniej.
Ja na materiałach nie oszczędzałem, na całą budowę kupowałem tylko i wyłącznie cement "jedynkę" a można użyć "dwójki" lub jeszcze tańszego z przesypowni. Mogłem położyć na dach blachę a nie dachówkę, mogłem kupić okna jakieś tam za 9 tyś. a ja na same okna wydałem 18,5 tyś.
Więc sam widzisz, że można wybudować za mniejszą kase.
Całość u mnie wyjdzie sporo, koszty podniosły się o rekuperator, pompę ciepła.
Napisano
Dokładnie. Koszty budowy zależą w głównej mierze od użytych materiałów, ale także trochę od cen wykonawców. Nam wyszło pewnie z 60 tys. mniej niż agata_i_sebastian ale przede wszystkim bez garażu, za to z piwnicą, ściana z suporexu, okna też 18,5 tys, ale bez rekuperatora i innych bajerów... icon_wink.gif
Napisano
Witam,

Czy ktoś z nowobudujących robił ostatnio wycene robocizny? Chodzi mi o aktualne ceny

Ja narazie dostałem od jednej firmy budowlanej-40tys. za stan surowy (fundament, sciany, schody, tarasy) + więźba dachowa?

Uwazacie, ze to dobra cena? Mi sie wydaje za wysoka bo z moich obliczen wychodzi ponad 330 zł za metr powierzchni użytkowej,

Pozdrawiam
Napisano
Cytat

Witam,

Czy ktoś z nowobudujących robił ostatnio wycene robocizny? Chodzi mi o aktualne ceny

Ja narazie dostałem od jednej firmy budowlanej-40tys. za stan surowy (fundament, sciany, schody, tarasy) + więźba dachowa?

Uwazacie, ze to dobra cena? Mi sie wydaje za wysoka bo z moich obliczen wychodzi ponad 330 zł za metr powierzchni użytkowej,

Pozdrawiam



Za ten zakres robót ( w tym piwnica pod całością), ściana z gazobetonu w ubiegłym sezonie daliśmy połowę tego, co żąda ta Twoja firma. Wiadomo, że z cegły byłoby trochę drożej
Napisano
Magnolia, dziekuje za odpowiedź, dodam tylko, ze dom bedzie budowany z cegły Porotherm 25 P+W lub jego tanszego odpowiednika, w cenie zawarty jest takze oplacenie kierownika budowy, ktory podobno jest na budowie dwa razy dziennie

Pozdrawiam
Napisano
Cytat

Witam,

Czy ktoś z nowobudujących robił ostatnio wycene robocizny? Chodzi mi o aktualne ceny

Ja narazie dostałem od jednej firmy budowlanej-40tys. za stan surowy (fundament, sciany, schody, tarasy) + więźba dachowa?

Uwazacie, ze to dobra cena? Mi sie wydaje za wysoka bo z moich obliczen wychodzi ponad 330 zł za metr powierzchni użytkowej,

Pozdrawiam


Witam
Wydaje się to dosyć drogo , ceny jakie kształtują się z roboty murarskie takiego domu to około 6 -7 tys za kondygnację ,czyli 6 x 3 daje 18 -21 tys bez dachu
Pozdrawiam
Napisano
Cytat

Witam
Wydaje się to dosyć drogo , ceny jakie kształtują się z roboty murarskie takiego domu to około 6 -7 tys za kondygnację ,czyli 6 x 3 daje 18 -21 tys bez dachu
Pozdrawiam



Zgadza się-np. w mazowieckim za te roboty średnio, około 18-19 tys bez dachu , z kominami..ale słyszałam też o takich x 2....kwota wzrasta im budowa bliżej Warszawy.Ja mieszkam ok.60 km od W-wy.
Napisano
Cytat

Zgadza się-np. w mazowieckim za te roboty średnio, około 18-19 tys bez dachu , z kominami..ale słyszałam też o takich x 2....kwota wzrasta im budowa bliżej Warszawy.Ja mieszkam ok.60 km od W-wy.


Czapi a z której strony stolicy się budujecie? My mamy od południa 100km do Warszawy.
Cena jaką ostatnio usłyszałam za stan surowy (parterówki z kominami, bez więźby) wynosiła odpowiednio do metrażu - 100zł/m2 domu. Z tym, że jest to cena podana przez osobę pracującą na czarno z uwzględnieniem 1 pomocnika. Firma wzięłaby odpowiednio więcej.
Napisano
No ja tak na południowy wschód-w kierunku Lublina.Dwa lata temu jedna ekipa proponowała po 5tys za kondygnację,ale wszystkie inne elementy(schody,kominy) wyceniali osobno,ale jak -tego nie wiem.Dlatego szukałam ekipy,która zrobiłaby wszystko -razem z dachem,ale mało takich.Najczęsciej robią mury,kominy i koniec.Ekipa do dachu-znajomy męża(ale bez ulgi dla nas) wycenił razem z ich materiałami i robocizną na 25tys.(deski do czoła,blachodachówka).Wydaje mi się,ze to bardzo tanio.
Napisano
U mnie stan surowy otwarty domu 175 tys (potoherm 30, dachówka sirius RUUPCERAMIAKa), okna 16 tys (promocja w październiku za te same okna miałem zapłacić 20 tys) tynki obliczono na 17 tys. Elektryki i systemów zabezpieczeń i hydrauliki nie będę podawał bo robiona po znajomości i trochę może wycudowana.
Napisano
175 tys za stan surowy otwarty to trochę drogo-no ale i materiały masz te droższe.A ile w takim razie robocizna tego stanu otwartego(mury +dach)?
Napisano
Cytat

Witam.
Jesteśmy na etapie wyboru projektyu i ten nam się bardzo podoba. Jednak zanim ostatecznie się zdecydujemy mam pytanie. Czy budował ktoś na podkarpaciu i czy byłaby możliwość zobaczenia domku?
I jeszcze jedno pytanie. Widzę, że u Was już pracę dość zaawansowane, czy mogę zapytać ile wyszedł koszt stanu surowego zamkniętego? Dziękuję za odpowiedzi i pozrawiam.



My jesteśmy obecnie na etapie tynków, do tej pory łącznie z elektryką Agatka kosztowała nas około 92000 w tym 10000 okna.
Napisano
Cytat

My jesteśmy obecnie na etapie tynków, do tej pory łącznie z elektryką Agatka kosztowała nas około 92000 w tym 10000 okna.

katasiak
Można prosić o namiary, gdzie kupiliście Wasze kolumny i ile kosztowały icon_smile.gif
Napisano
Cytat

katasiak
Można prosić o namiary, gdzie kupiliście Wasze kolumny i ile kosztowały icon_smile.gif



Kolumny kupilismy w Górnie za 560zł. To najtańsze jakie znaleźlismy o takim kształcie.
Napisano
Mnie stan surowy otawarty ( w tym okna połaciowe Velux) wyniósł ok. 170 tys. Budowałem z Silki 24 cm, dachówka Robena, kominy na gotowo. Co prawda buduję we Wrocławiu i robocizna kosztowała mnie ok. 62 tys. i z tego co wiem to normalna cena u nas. Ja rozpocząłem budowę we wrześniu i trafiłem na dobre ceny materiałów, bo już można zauważyć podwyżki ( cenę podniosła już Xella, podrożała również dachówka Rupp Ceramiki). Sprzedawca w hurtowni powiedział, że ok 1 rok wcześniej zapłaciłbym 1/3 lub 1/2 więcej za materiały. (więc chyba mnie sie udało). Radzę się spieszyc z budową bo mozna jeszcze kupic materiały z zimy po dobrych cenach.

DSC01446.jpg

Napisano
Pogoda fatalna, nie można robić tynków.... icon_sad.gif Dlatego jedyne co mi pozostaje to pozdrowić wszystkich Agatkowiczów icon_biggrin.gif i życzyć nam wszystkim ciepłych dni...
Napisano
Faktycznie zima jak narazie nie chce puścić więc pewnie na budowach nic sie nie dzieje,

Dlatego chciałbym zapytac czy moze ktos kto ma zamiar zaczynac budowe w tym sezonie robił wycene materiału?
Chodzi mi o Porotherm i Thermopor, Dostałem cene z firmy budowlanej na Porotherm 5,45 zł za sztuke plus 1000zł transport z rozładunkiem przy zamowieniu 2480 szt. oraz Thermopor 4,05zł za sztuke plus 1000zł przy takiej samej ilości,
Transport z rozładunkiem do miejscowości Radom,

Czy uwazacie ze sa to ceny jeszcze zimowe i beda powoli rosły gdy zacznie sie sezon zimowy?
Czy warto płacić prawie 1,50zł wiecej od sztuki za Porothorm? Jak każdy pewnie wie różnią się one współczynnikiem przenikania ciepła, tylko czy przy ociepleniu styropianem 15 lub 20 cm czy naprawde warto?

Pozdrawiam i zycze powodzenia w nadchodzącym sezonie budowlanym
Napisano
Cytat

Kolumny kupilismy w Górnie za 560zł. To najtańsze jakie znaleźlismy o takim kształcie.


Dięki za inf., dzwoniłem i rzeczywiście ten producent ma kolumny beczkowe z podstawami po 290 szt.(są ponadtto na allegro)
Napisano
92000 to naprawe niezle,a my zastanawialismy sie czy nasze fundusze starcza,dzieki wypowiedzi katasiak rozjasnilo sie nam,teraz projekt jest w trakcie adaptacji wiec czekamy,pozdrawiam wsystkich budowniczych

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 2.   Sander Standard Alu (płyta z folią aluminiową): W tym systemie rura grzewcza leży w styropianowym rowku, a na całej powierzchni płyty znajduje się cienka warstwa laminowanej folii aluminiowej. Folia ma za zadanie rozprowadzić ciepło z rury na boki, aby ogrzać powierzchnię między rurami. Jej skuteczność jest jednak ograniczona przez jej grubość – jest bardzo cienka. Działa, ale transfer ciepła z rury do płyty i na jej powierzchnię nie jest idealny.   System z radiatorami (płytami aluminiowymi): W tym rozwiązaniu w rowkach styropianu umieszcza się specjalnie wyprofilowane, znacznie grubsze (ok. 0,5 mm) płyty aluminiowe. Rura jest w nie wciśnięta, co zapewnia niemal idealny, maksymalny styk na dużym fragmencie jej obwodu. Taka płyta działa jak radiator – bardzo skutecznie "wysysa" ciepło z rury i rozprowadza je na swojej dużej powierzchni. Taki system jest w stanie przekazać do wylewki i podłogi trochę więcej ciepła przy tej samej temperaturze zasilania. Jest to rozwiązanie po prostu wydajniejsze.     Trudny temat, chyba nieopłacalne i prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.   Nie powinien Pan traktować zakupu płyt Sandera jako błędu. To jest standardowy, popularny system, który w ocieplonym budynku sprawdza się dobrze. W Pana przypadku jego niższa (w porównaniu do radiatorów) efektywność jest po prostu brutalnie obnażana przez ogromne zapotrzebowanie budynku na ciepło.   Patrząc na przedstawiony problem z perspektywy ekonomicznej, optymalna strategia działania wydaje się jasna.   Należy zakończyć montaż ogrzewania podłogowego w oparciu o zakupiony system płyt Sander, a w następnej kolejności potraktować priorytetowo termomodernizację budynku. .   Takie podejście przynosi podwójną korzyść: po pierwsze, unika Pan strat finansowych, wykorzystując posiadany materiał. Po drugie, inwestycja w termomodernizację szybko się zwróci dzięki znacznemu ograniczeniu strat ciepła.      
    • 1.   Różnica temperatur (delta T) na poziomie 3°C na belkach rozdzielacza. W teorii, dla ogrzewania podłogowego za optymalną uznaje się deltę w przedziale 5-8°C. Pana wynik jest poniżej tego zakresu i wbrew pozorom, w tej konkretnej sytuacji, nie świadczy to dobrze o pracy instalacji.   Niska różnica temperatur między zasilaniem a powrotem oznacza, że woda przepływająca przez pętlę grzewczą nie zdążyła oddać wystarczająco dużo ciepła do podłogi. Woda wraca na rozdzielacz prawie tak samo ciepła, jak z niego wypłynęła. Może to wynikać z dwóch głównych przyczyn, zbyt szybkiego przepływu czynnika grzewczego oraz podłoga nie była w stanie "odebrać" więcej ciepła.   W Pana przypadku najprawdopodobniej mamy do czynienia z połączeniem obu tych czynników.   System grzewczy "próbuje" wtłoczyć więcej ciepła w podłogę (stąd wysoka temperatura zasilania), ale ta, z powodu dużych strat, nie jest w stanie go zakumulować. Woda krąży więc w obiegu, oddając tylko niewielką część swojej energii, a reszta wraca do kotła.   Proszę spróbować delikatnie zmniejszyć przepływ na rotametrze dla tej  pętli. Należy to robić stopniowo, np. o 0,2-0,4 l/min i odczekać kilka godzin na stabilizację systemu. Celem jest sprawdzenie, czy delta T wzrośnie (np. do 5-7°C). Jeśli tak, oznaczać to będzie, że woda ma więcej czasu na oddanie ciepła. Proszę jednak pamiętać, że w warunkach dużych strat ciepła efektem może być niewielki spadek temperatury.   1.5-metrowy odcinek do pokoju jest cieplejszy, to jest normalne. Na tak krótkim odcinku strata ciepła z  rury PEX jest minimalna. Dopiero na dużej powierzchni w pokoju następuje właściwa wymiana ciepła.   Zasadą, której należy się trzymać, jest utrzymywanie optymalnej różnicy temperatur (ΔT) w przedziale 5-8°C. Jeśli pomieszczenie wciąż pozostaje niedogrzane, jest to jednoznaczny sygnał, że wydajność systemu podłogowego jest zbyt niska, by pokryć straty ciepła generowane przez budynek. W tej sytuacji niezbędne jest przeprowadzenie termomodernizacji (izolacja ścian, wymiana okien), która ograniczy ucieczkę ciepła i sprawi, że istniejący system podłogowy bez problemu poradzi sobie z ogrzaniem budynku.       
    • Przepisy narzucają minimalny przekrój kanału (np. 196 cm², co odpowiada kanałowi 14x14 cm). Nie można więc po prostu zbudować węższego kanału, wentylacyjnego, równoważąc przepływ średnicą.    Poprzez częściowe przymknięcie (zastosowanie dławika) w kanale o zbyt silnym ciągu, zwiększylibyśmy opór w tym kanale. Skutkowałoby to zmniejszeniem ilości przepływającego powietrza i teoretycznie pozwoliłoby na zrównanie jego wydajności z kanałami słabszymi murowanymi.   Mimo że teoria brzmi sensownie, w praktyce stosowanie dławików do  regulacji wentylacji grawitacyjnej jest zdecydowanie odradzane i uznawane za błąd w sztuce budowlanej.   Kluczem jest projektowanie zrównoważonego systemu, a nie dokładanie jednego bardziej sprawnego przewodu wentylacyjnego.
    • Zgodnie z polskimi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, minimalna długość kanału wentylacji grawitacyjnej, liczona od kratki wentylacyjnej do wylotu ponad dach, powinna wynosić od 2,5 do 3 metrów. Źródła podają również, że dla zapewnienia optymalnej wydajności, wysokość ta powinna wynosić co najmniej 4 metry.   Przepisy dotyczące minimalnej wysokości kominów wentylacyjnych  powstawały w czasach, gdy dominującą technologią były murowane, nieocieplone kominy. Inżynierowie i prawodawcy opierali się na dekadach obserwacji i obliczeń dla tych właśnie, "klasycznych" rozwiązań. Minimalna wysokość została ustalona jako bezpieczny margines, który gwarantował wytworzenie minimalnego, stabilnego ciągu w różnych, także niesprzyjających warunkach:   Należy pamiętać, że wszystkie kanały wentylacyjne w jednym systemie grawitacyjnym powinny mieć zbliżoną długość. Znaczne różnice mogą prowadzić do zakłóceń w działaniu, gdzie dłuższe kanały o silniejszym ciągu mogą "wysysać" powietrze z krótszych, powodując ciąg wsteczny.   Wentylacja grawitacyjna w domu to system naczyń połączonych, potrzebny jest też nawiew świeżego powietrza, żeby można było usunąć zużyte. Zasada równowagi: Aby system działał poprawnie, wszystkie kanały wywiewne powinny mieć zbliżoną siłę ciągu. Zastosowanie jednego, bardzo sprawnego (ocieplonego, z mniejszymi oporami przepływu) kanału w systemie z innymi, (murowanymi) mniej sprawnymi, może pogorszyć działanie w tej części  wentylacji! Przepisy nie nadążają za technologią: Prawo budowlane często jest aktualizowane wolniej, niż rozwija się technologia. Minimalna wysokość pozostaje w przepisach jako uniwersalna, bezpieczna wartość gwarantująca działanie systemu w każdych warunkach, niezależnie od użytej technologii.  Ocieplony kanał jest sprawniejszy, ale przepisy pozostają konserwatywne. Co więcej, jego wysoka sprawność, jeśli nie będzie  zrównoważona w całym systemie, może prowadzić do problemów z działaniem wentylacji.
    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...