Skocz do zawartości

Wentylacja


wictor

Recommended Posts

Napisano
Witam. Chciałbym ocieplić komin wentylacyjny w łazience. W połowie jest murowany - przekrój14x15 ok. ( pod dachówkę ) i zakończony metrową rurą ( 180 fi ) wychodząca nad dach. Chciałem wprowadzić wew. przewód izolowany typu TERMOFLEX 80 fi. (zew. 130) .

I teraz pytanie czy taki przekrój wew. 80 wystarczy ? Łazienka ma 3,5 m2 , wys. 2,5 m. W kratce wentylacyjnej mam wentylator.
Napisano
Cytat

Witam. Chciałbym ocieplić komin wentylacyjny w łazience. W połowie jest murowany - przekrój14x15 ok. ( pod dachówkę ) i zakończony metrową rurą ( 180 fi ) wychodząca nad dach. Chciałem wprowadzić wew. przewód izolowany typu TERMOFLEX 80 fi. (zew. 130) .

I teraz pytanie czy taki przekrój wew. 80 wystarczy ? Łazienka ma 3,5 m2 , wys. 2,5 m. W kratce wentylacyjnej mam wentylator.


Nasuwa się pytanie czy wentylator ma Pan "w zgodzie z obowiązującymi przepisami" czy założony na własną rękę bez sprawdzania zgodności.
Drugie pytanie dotyczyłoby wydajności tego wentylatora i to od tego parametru zależałoby czy kanał okrągły fi 80 mm wystarczy czy nie. Normatyw dla łazienki podaje konieczność wymiany powietrza na poziomie co najmniej 50 m3/h.

Dodam (zupełnie hipotetycznie), że jeśli wentylator jest "dziki" i miałby go Pan demontować ( icon_wink.gif ) to zgodnie z obowiązującymi przepisami przewody kominowe do wentylacji grawitacyjnej powinny mieć powierzchnię przekroju co najmniej 0,016 m2 oraz najmniejszy wymiar boku co najmniej 10 cm.
Przewód okrągły fi 80 mm nie spełnia tego wymagania. Inna sprawa, że przewód okrągły, który spełniłby wymagania (0,016 m2) to co najmniej fi 150 mm i "na oko" przy wysokości efektywnej 3,5 m nie zapewniłby tej wymaganej dla łazienki wymiany powietrza. Przepraszam, że "na oko" , ale nie mogę wykonać precyzyjnych obliczeń.

Pozostaje więc zaufać wentylatorowi, a najlepiej zerknąć do jego parametrów, ewentualnie skontaktować się z jego producentem i podpytać czy "przeciągnie" on 50 m3/h przez 3,5 metrowej wysokości kanał okrągły o średnicy 80 mm.
Napisano
A po co chcesz ocieplać kanał wentylacyjny, jak ciąg wymusza wentylator?

Co do uwag eksperta Schiedla - co to jest "wentylator zgodny z przepisami" i skąd wziął się przepis o wymaganej wentylacji w łazience domu jednorodzinnego na poziomie 50 m3/h?
Napisano
Cytat

A po co chcesz ocieplać kanał wentylacyjny, jak ciąg wymusza wentylator?

Co do uwag eksperta Schiedla - co to jest "wentylator zgodny z przepisami" i skąd wziął się przepis o wymaganej wentylacji w łazience domu jednorodzinnego na poziomie 50 m3/h?


Co do docieplenia, też jestem ciekaw powodów, ale wyobrażam sobie taką sytuację, w której wentylator jest włączany tylko czasowo, a więc w niektórych momentach kanał wentylacyjny działa grawitacyjnie (czyli czasem działa tak jak mu wiatr pozwala, a w przypadku "cofki" wychładza ścianę i być może powoduje kondensację pary wodnej na powierzchni ściany w pomieszczeniu o dużej wilgotności powietrza (a to przecież łazienka). Ale to baaaardzo luźna hipoteza, najlepiej żeby się wypowiedział wictor.

Pytając o zgodność zastosowania wentylatora z przepisami chciałem zwrócić uwagę, że z wentylatorem wentylacja staje się mechaniczna, a zastosowanie takiej jest związane z licznymi obostrzeniami.

Z kolei strumień 50 m3/h wynika, jak wspomniałem, z normatywu, ale faktycznie nie podałem z jakiego: PN-83/B-03430.
Napisano
A wiec. Rok temu zlikwidowałem piecyk CO , kanał odprowadzający spaliny zatkałem prowizorycznie a zamiast kratki wentylacyjnej włożyłem wentylator ;) . Od razu piszę że w dwóch pokojach oraz kuchni mam nawiewniki okienne. Na wentylatorze z tyłu zastosowałem nasadkę żeby wyeliminować cofkę ( gdy jej nie było cofało zimne powietrze jak wentylator nie pracował) .
Ale niestety pojawiły pierwsze objawy grzyba w trakcie zimy. Dlatego chciałem ocieplić komin a wentylator mogę zdemontować wracając do naturalnej grawitacji icon_smile.gif . Długość komina około 5 m , chciałem zastosować jeszcze nasadkę na komin wspomagającą grawitację gdy wieje wiatr.

Mam nadzieje , że w miarę wyjaśniłem i dzięki za zainteresowanie.
Napisano
Zakładam, że mieszka Pan w domu jednorodzinnym, a nie w blokowisku jak wcześniej sobie wymyśliłem (oczywiście bezpodstawnie).
Myślę, że połączenie wentylatorka i nasady na wylocie z komina to niepotrzebne zdublowanie, choć więcej szans daję takiej nasadzie u góry niż "byle" wentylatorkowi u dołu. Najlepiej jakby ta nasada nie tylko wspomagała ciąg, ale też zabezpieczała przed wdmuchiwaniem wiatru do kanału wentylacyjnego.
Warto też sprawdzić czy ten grzyb jaki się zaczął pojawiać jest związany z kanałem wentylacyjnym czy z tym zlikwidowanym (spalinowym), bo może to tam tam wiatr robi co chce. Wydaje mi się mało prawdopodobne, aby przyczyną zagrzybienia był kanał wentylacyjny który ma zainstalowane za kratką zabezpieczenie przed cofką. Jeśli powietrze (zimne) nie może się cofnąć to trudno mówić o wychłodzeniu ściany, a skoro wentylacja jest "lepsza niż dobra" (a tak bym zakładał przy świadomości, którą ma Pan - dotyczącej potrzeby posiadania nie tylko wentylacji wywiewnej ale też nawiewnej).

Ale tu jest jeszcze jeden aspekt: łazienka potrzebuje (wg normy) 50 m3/h, kuchnia: 30 - 50 - 70 m3/h (zależnie od wyposażenia, np 70 m3/h dla kuchni z kuchenką gazową lub kuchnią węglową), do tego dochodzi jeszcze "coś" ze względu na komfort higieniczny mieszkańców (zależne od ilości mieszkańców) i robi się pokaźna sumka tych metrów sześciennych....choć jak wiadomo, są to wartości normowe, w niejednym domu jest mniejsza wymiana powietrza, a wszyscy dobrze się czują icon_smile.gif.
Pytanie: czy suma możliwości Pana nawiewników nie jest zbyt mała w stosunku do wymagań? albo czy większość powietrza z nawiewu nie trafia do innych kanałów wentylacyjnych niż ten w łazience? oczywiście wspomaganie wiatrem (nasada na górze komina) lub choćby wentylatorkiem poprawia te ewentualnie zaburzone proporcje.
Napisano
Tylko dodam, że założenie "wspomagania" na jeden kanał wentylacyjny, może spowodować cofkę z pozostałych - a przy niewystarczającej ilości powietrza "zasysanego" (nawiew) spowoduje cofki na pewno
Napisano
Cytat

Tylko dodam, że założenie "wspomagania" na jeden kanał wentylacyjny, może spowodować cofkę z pozostałych - a przy niewystarczającej ilości powietrza "zasysanego" (nawiew) spowoduje cofki na pewno


Tak, to słuszna uwaga. Na pewno należy podchodzić z ostrożnością do zmian jakie są sugerowane. Pewnego rodzaju wspomaganie już ma jednak miejsce i NA RAZIE o negatywnych skutkach wictor jeszcze nie wspomina
Napisano
Chciałbym doprecyzować opis icon_smile.gif . Łazienka ma kształt prostokąta , naprzeciwko drzwi znajduję się małe okno które wychodzi na nieogrzewany , zabudowany ganek . Grzyb pojawił się w rogach nad oknem. A wentylacja znajduje się niestety bliżej drzwi . Co do nasady to dokładnie o takiej myślałem jak wspomniał Schiedel - jakiś przykład? A może ocieplenie sufitu by pomogło (zimna płyta) ?

Chciałbym pozbyć się grzyba skutecznie przed remontem łazienki.
Napisano
Cytat

Chciałbym doprecyzować opis icon_smile.gif . Łazienka ma kształt prostokąta , naprzeciwko drzwi znajduję się małe okno które wychodzi na nieogrzewany , zabudowany ganek . Grzyb pojawił się w rogach nad oknem. A wentylacja znajduje się niestety bliżej drzwi . Co do nasady to dokładnie o takiej myślałem jak wspomniał Schiedel - jakiś przykład? A może ocieplenie sufitu by pomogło (zimna płyta) ?

Chciałbym pozbyć się grzyba skutecznie przed remontem łazienki.


Niestety nie jestem "praktykiem", ale zawilgocenie "w rogu" i do tego w ścianie zewnętrznej jest typowe dla za małego ruchu powietrza (gorszego przewietrzenia w strefie narożnej trudno uniknąć, jest to naturalne) i za słabo ocieplonej przegrody (ściany) / względnie złego wykonania ocieplenia - jakiś mostek termiczny, nawet niewielkiej powierzchni w stosunku do całej ściany przy oknie.
Liczę, ze wypowie się tu jeszcze ktoś z praktyczną wiedzą/doświadczeniem i ewentualnie mnie poprawi, ale ja bym nie tyle poprawiał wentylację (choć to na pewno nie zaszkodzi) co spróbował doizolować ścianę (ewentualnie też strop o którym Pan pisze). Możnaby też poszukać w Pana okolicy kogoś dysponującego kamerą termowizyjną, aby zlokalizować ewentualny "słaby punkt" - miejsce gdzie nie dociągnięto izolacji ściany zewnętrznej lub z jakichś powodów jest ona przerwana. Może to być oczywiście nie tyle błąd budowlany co mostek termiczny w połączeniu stropu ze ścianą. Mostek, który jest tym "języczkiem u wagi" obniżającym temperaturę powierzchni ściany poniżej temperatury punktu rosy.
Napisano
Nasada będzie tutaj obowiązkowa jeżeli chcesz aby wentylacja w łazience działała sprawnie,to bardzo ważne w kwestii późniejszych problemów z występowaniem wilgoci,można tego uniknąć.
Napisano
Mam zamiar założyć obrotową . Zastanawiam się tylko czy można zostawić koniec rury wystającej nad dachówką nieocieploną?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Chciałbym podzielić się opinią i kilkoma informacjami na temat zestawu Osmo 177, który świetnie sprawdza się przy pielęgnacji i odświeżaniu drewnianych blatów kuchennych. Jeśli posiadacie drewniane powierzchnie wykończone olejami Osmo lub innymi olejami do drewna, ten zestaw może okazać się bardzo przydatny. Co zawiera zestaw Osmo 177 ? Płyn czyszczący w sprayu (500 ml) – idealny do codziennego, delikatnego czyszczenia. Skutecznie usuwa zabrudzenia, nie niszczy powłoki i nie zostawia smug. Top-Olej 3058 (500 ml) – produkt regenerujący i chroniący drewno. Przywraca świeży wygląd, naturalny mat i zabezpiecza przed wilgocią. Rączka do pada – wygodny uchwyt do pracy z włókninami. Włóknina do aplikacji – umożliwia równomierne rozprowadzenie oleju. Włóknina do szlifowania – pozwala delikatnie przygotować powierzchnię do ponownego olejowania, usuwając drobne zmatowienia i ślady użytkowania. Dla kogo ten zestaw ? Osmo 177 sprawdzi się u wszystkich, którzy posiadają: drewniane blaty kuchenne, stoły i powierzchnie robocze z drewna, drewniane schody lub inne elementy wykończone olejami. Co warto podkreślić ? Zestaw zawiera wszystko, co potrzebne do pielęgnacji – nie trzeba dokupować żadnych akcesoriów. Proces odświeżania jest prosty i szybki, a efekty widoczne od razu. Po nałożeniu oleju drewno odzyskuje swój naturalny wygląd, a powierzchnia staje się odporna na zabrudzenia i wilgoć. Jak często stosować ? Zależnie od intensywności użytkowania – zabieg odświeżania można wykonywać co kilka miesięcy, a płynu czyszczącego używać na co dzień. Podsumowując – Osmo 177 to praktyczne i wygodne rozwiązanie dla wszystkich, którzy chcą zadbać o trwałość i estetykę drewnianych blatów. Polecam każdemu, kto ceni sobie naturalne wykończenia i dbałość o detale.   Chętnie odpowiem na pytania i posłucham Waszych opinii.    
    • Czy to wszystko jest zgodne z projektem? Bo jeżeli tak, to projektanci się nie popisali. Osobiście jestem zwolennikiem innego układu: - górna powierzchnia ściany fundamentowej (w tym przypadku górna powierzchnia wieńca) jest na tym samym poziomie co chudziak;  - w efekcie izolacja przeciwwilgociowa pozioma na ścianach fundamentowych oraz pod ścianami nośnymi oraz działowymi jest na tym samym poziomie. Łatwo jest dobrze ułożyć i zrobić duże zakłady; - na chudziaku mamy wówczas wszędzie warstwę izolacji przeciwwilgociowej, warstwę izolacji cieplnej, warstwę wylewki podłogowej (jastrychu).  Na tym etapie budowy można jeszcze wszystko zrobić w ten sposób. Ale uwaga! Trzeba przeliczyć ostateczną wysokość ścian, otworów okiennych, drzwiowych oraz schodów i tego wszystkiego pilnować.  W ten sposób unikamy problemów z układaniem izolacji przeciwwilgociowej, mostkami cieplnymi w otworach drzwiowych itd. Chociażby jak teraz zrobić przejście rur ogrzewania podłogowego w "progach", gdzie w wewnętrznych ścianach nośnych będą otwory drzwiowe?
    • Jeżeli już coś pęka  w takiej sytuacji, to właśnie ściana działowa. Warstwa 10 cm betonu spoczywającego na zagęszczonym piasku jest całkiem solidna. Tu zaś pod ścianami działowymi jest jeszcze pogrubiona i zbrojona.  Natomiast co do brakującej izolacji przeciwwilgociowej, to jej zrobienie będzie kłopotliwe. U dołu ściany trzeba będzie nawiercić otwory pod kątem i wsączyć w ścianę preparat uszczelniający. Ale to w sumie problem wykonawców, skoro popełnili błąd.
    • Witam, Jestem na etapie zamawiania okien do domu i z tego powodu urodziło mi się kilka pytań.  Na fundamencie z bloczków betonowych został wylany wieniec. Z zewnątrz cały fundament wraz z wieńcem został zaizolowany oraz ocieplony 10cm warstwą styropianu przeznaczonego na fundament. Wnętrze zostało już zasypane piaskiem i zagęszczone. W chwili obecnej sytuacja na posadzce wygląda tak, że wylany zostanie chudziak (10cm), 15cm styropianu (ogrzewanie podłogowe) 6cm wylewka i 1.5-2cm na płytkę/panel - co daje nam 33cm. Tyle też właśnie pozostało miejsca między "piaskiem" a górną krawędzią wieńca.Finalnie więc, docelowa posadzka zrówna mi się niejako z górną krawędzią wieńca oraz izolacją poziomą. Czy to jest poprawnie wykonane? W otworach okiennych natomiast  wychodzi, że okno balkonowe będzie osadzone bezpośrednio  na wieńcu (na widocznej izolacji). Czy to jest okej? Nie będzie się w tych miejscach tworzył koszmarny mostek termiczny? Jeśli przyszłaby podwalina to okno mi się podniesie, co za tym idzie powstanie próg? Nie będzie przemarzać? Inna sprawa, że wieńce na wew. ścianach są na tej samej wysokości, więc wszędzie tam gdzie mam próg, to albo docelowa posadzka (panel) przyjdzie odrazu na wieniec, albo będę musiał go podkuć?  Bardzo proszę o Państwa opinie.
    • Pojawiła się nowa naklejka na podrobionych narzędziach Hilti TE16.   Młot Hilti Hammer Drill TE 16 2200W / Nowy Lombard / Cz-wa    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...