Skocz do zawartości

Elewacja z kamienia


Recommended Posts

Napisano
Witam wszystkich,
Przymierzam się do wykończenia elewacji.
Do wysokości 1,3 m chcę ułożyć kamień elewacyjny (łupek około 2 cm grubości).
Pod kamień chcę zastosować izolację z XPS
Mam kilka pytań:
- Zakładając, że kamień układam od poziomu "zero", muszę wykonać jakiś cokół (betonowy?), na którym kamień się oprze?
- Jak gęsto kołkować styrodur i czym najlepiej go przykleić? Czy ścianę trzeba wcześniej zagruntować?
- Czy na xps mocować jakąś siatkę?
- Czym kleić kamień do styroduru (zaprawa cementowa, cementowo-wapienna czy jakiś specjalny klej elastyczny?)
- Możecie polecić jakiś rodzaj kamienia?
Napisano
Jeśli chodzi o cokół, to musiałby się on opierać na fundamencie, a wtedy tracisz warstwę ocieplenia w gruncie.
Ja robię to w ten sposób: z kątownika nierdzewnego wyspawuję podpory w kształcie litery L, pionową kreską w dół. Na dwa solidne kołki mocuję je do ściany, a na nich przykręcam kątownik nierdzewny wokół elewacji.

O ile ocieplenie z XPS doskonałe jest w ziemię (wystarczy przysypać) o tyle na elewacji może być problem. Unikaj gładkich płyt, bo wszystko się od tego odklei. Nawet w przypadku płyt z "rzucikiem" mającym zapewnić przyczepność warto frezem tynkarskim przejechać obie powierzchnie aby maksymalnie zwiększyć przyczepność. Gruntowania nigdy za mało - gruntuję zarówno ścianę jak i wyprawę zewnętrzną przed przyklejeniem kamienia.
Do ściany zwykłym klejem do styropianu. Ja kleiłem piaskowiec, więc na zewnątrz biały klej do siatki (w Polsce Solbet Gabit sprawdziłem) zatapiamy siatkę i dopiero po wyschnięciu 6 szt kołków na płytę. Kamień kleimy zaprawą właściwą do wybranego kamienia.

Na zdjęciu prawie gotowa okładzina z piaskowca:
Napisano (edytowany)
Cytat

Witam wszystkich,
Przymierzam się do wykończenia elewacji.
Do wysokości 1,3 m chcę ułożyć kamień elewacyjny (łupek około 2 cm grubości).
Pod kamień chcę zastosować izolację z XPS
Mam kilka pytań:
- Zakładając, że kamień układam od poziomu "zero", muszę wykonać jakiś cokół (betonowy?), na którym kamień się oprze?
- Jak gęsto kołkować styrodur i czym najlepiej go przykleić? Czy ścianę trzeba wcześniej zagruntować?
- Czy na xps mocować jakąś siatkę?
- Czym kleić kamień do styroduru (zaprawa cementowa, cementowo-wapienna czy jakiś specjalny klej elastyczny?)
- Możecie polecić jakiś rodzaj kamienia?


Może spytać projektanta domu a co w projekcie jest ?
Można też zastosować syntetyki zastępcze często imitujące naturalny kamień klejone bez ryzyka bezpośrednio do warstw izolacji termicznej.

Trzeba uwzględnić czynnik przenoszenia obciążeń tej okładziny na konstrukcje stałą, nośną oraz to że okładziny są poddawane ciągłym znacznym obciążeniom termicznym.
Jeżeli mówimy tu o ścianie kamiennej, to najlepsza jest konstrukcja ściany trójwarstwowej,czyli ja poradził bym sobie w ten sposób ze do istniejącej zaizolowanej przeciwilgociowo ściany ,przymocował bym kotwy typowe do ścian trójwarstwowych na wysokości powyżej gruntu ,poniżej nie są potrzebne , następnie ocieplił bym - zaizolował XPS-em ryflowanym ściany przyziemia łącząc ocieplenie z ociepleniem parteru.
Powyżej gruntu trzeba nadziać ocieplenie XPS tak żeby przeszły kotwy na wylot ,następnie wylać mały fundament poniżej strefy przemarzania gruntu jeżeli ława fundamentowa budynku nie wystaje poza styropian i nie ma możliwości dostawienia na nim ścianki.
Na dolanym fundamencie kładziemy izolację poziomą i domurowujemy ściankę z bloczka betonowego 12 cm na wozówce ,w trakcie wznoszenia spinamy kotwami oba mury .
Następnie należy tak powstały mur zaciągnąć jakimś tynkiem poniżej gruntu i zaizolować ,fragment ścianki znajdującej się poniżej,dociśnie grunt i dlatego nie ma potrzeby kotwić ,przebijać izolacji muru głównego.
Na części wystającej z ziemi możemy zamontować każdy rodzaj kamienia lub innych ciężkich materiałów wykończeniowych ,czy to na specjalne uchwyty z nierdzewki ,czy, zaprawy klejowe specjalne do kamienia.
Grube okładziny naturalne kamienne powinny być montowane na uchwytach , odizolowane od murów paro-izolacją, a spodnia cześć wentylowana.
Można też już w trakcie wznoszenia dodatkowej ścianki powyżej gruntu zastąpić bloczki betonowe ,cegłą klinkierową ,kamieniem ciosanym ,polnymi otoczakami lub innym materiałem samonośnym nadającym się jednocześnie do murowania i wykańczania elewacji.
W ten sposób nasza ścianka będzie nieco węższa mniej odstająca od pozostałego muru.
Najważniejsze jest jednak to że nie będzie to ze szkodą dla kieszeni i naszego wykonczonego budynku ,zachowamy ciągłość izolacji cieplnej budynku (ocieplenie) Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano
Okładziny kamienne o masie powierzchniowej do 40 kg/m2 można mocować na ociepleniu metoda klejenia pod warunkiem wzmocnienia podłoża. Warstwy podkładowe układa się w kolejności:
- płyty XPS klejone obwodowo do podłoża,
- dwie warstwy siatki zbrojeniowej wtopionej w masę klejową,
- Kołki mocujące w liczbie 8 szt/m2 przechodzące przez zbrojenie,
- klejenie płyt na zaprawie elastycznej,
- fugowanie zaprawą elastyczną,
Ocieplenie powinno opierać się na listwie startowej, a zastosowane zaprawy wchodzą w system ocieplania (zaprawa do styropianu i do siatki).
Napisano (edytowany)
Cytat

Ja robię to w ten sposób: z kątownika nierdzewnego wyspawuję podpory w kształcie litery L, pionową kreską w dół. Na dwa solidne kołki mocuję je do ściany, a na nich przykręcam kątownik nierdzewny wokół elewacji.



Irbis Strzecharstwo

Pomysł z kątownikiem mi się podoba i chyba tak zrobię, ale raczej ze zwykłej stali.
Jakiej grubości dajesz ten kątownik i co ile te podpory?

Ładny kawałek elewacji na zdjęciu.

PS
Czy ktoś spotkał się z XPS-em, o powierzchni, która nie byłaby gładka?
A może zamiast XPS użyć Austrotherm EPS 035 EXPERT? Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Pomysł z kątownikiem mi się podoba i chyba tak zrobię, ale raczej ze zwykłej stali.


Warto jednak pamiętać, że w zasadzie będzie narażony na opady atmosferyczne, często też stykał się będzie z ziemią, nawianymi liśćmi itp. - czas trwałości w takich warunkach będzie znacznie krótszy niż samej okładziny, a więc w pewnym momencie kątownik przestanie pełnić swoją funkcję, a okładzina zacznie wisieć w powietrzu...

Cytat

Jakiej grubości dajesz ten kątownik i co ile te podpory?
To zależy od rodzaju (wagi m2) kamienia którego użyjesz.


W opisywanym przypadku kątownik walcowany ze stali chromoniklowej 30x30x3
Podpory co 50 cm

Cytat

Ładny kawałek elewacji na zdjęciu.


Dzięki

Cytat

PS
Czy ktoś spotkał się z XPS-em, o powierzchni, która nie byłaby gładka?
A może zamiast XPS użyć Austrotherm EPS 035 EXPERT?


Mam taki nawet u siebie, ale nie pomnę jaka to firma - powierzchnia przypomina powierzchnię wafla do lodów, co nie zmienia kwestii przyczepności - po prostu XPS ma zamknięte pory i klej nie ma "czego się złapać".

Napisano (edytowany)
Panowie,
mam jeszcze pytanie odnośnie siatki.
"dwie warstwy siatki zbrojeniowej wtopionej w masę klejową"
"Ja kleiłem piaskowiec, więc na zewnątrz biały klej do styropianu (w Polsce Solbet Gabit sprawdziłem) zatapiamy siatkę ..."

O jakiej siatce mowa? Stalowej - jak do podłogi - czy wystarczy z włókna szklanego?

Irbis:
Ile tego kleju "Solbet Gabit" - tak mniej więcej - wyjdzie - na 1m2?
Rozumiem, że trzeba tym obsmarować całą płytę.

Jeszcze jedno - jakich kołków mocujących używacie - tych z tworzywa sztucznego? Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Panowie,
mam jeszcze pytanie odnośnie siatki.
"dwie warstwy siatki zbrojeniowej wtopionej w masę klejową"
"Ja kleiłem piaskowiec, więc na zewnątrz biały klej do styropianu (w Polsce Solbet Gabit sprawdziłem) zatapiamy siatkę ..."

O jakiej siatce mowa? Stalowej - jak do podłogi - czy wystarczy z włókna szklanego?


Ja robiłem zwykłą z włókna szklanego do zatapiania w kleju, ale na rynku jest już dostępna specjalnie wzmocniona pod okładziny z kamienia, płytki itp.

Cytat

Irbis:
Ile tego kleju "Solbet Gabit" - tak mniej więcej - wyjdzie - na 1m2?
Rozumiem, że trzeba tym obsmarować całą płytę.


Jak masz równe ściany to grzebieniem 12 mm przejedziesz po całości.
Ile tego wyjdzie? - nie powiem, naprawdę nie zwróciłem uwagi, a robiłem nim jeszcze kilka innych detali

Cytat

Jeszcze jedno - jakich kołków mocujących używacie - tych z tworzywa sztucznego?


Kołki z tworzywa, ale z trzpieniem stalowym. Są w sprzedaży różne - nie podam Ci producenta, ale kup na próbę kilka takich w których trzpień nie wygląda jak druciany gwóźdź, spróbuj wbić w ścianę i będziesz wiedział czy się nadają, jeśli główka (nalana z plastiku) się nie rozsypie pod młotkiem.
Napisano
Dzięki za podpowiedzi.
Reasumując:
- wyrównuję ścianę (grunt i zaprawa wyrównująco - murarska)
- kleję płyty EPS EXPERT "na piankę"
- zatapiam siatkę i kołkuję płyty. Potem zatapiam drugą siatkę
- gruntuję i mam podłoże pod kamień.

Czy dużym błędem będzie jeśli przykleję styropian tylko do poziomu gruntu i nie będę z z nim schodził poniżej)?
Dom mam w 1/3 podpiwniczony, izolacja tylko bitumiczna.
Z odkopywaniem i izolacją ścian byłoby sporo dodatkowej roboty - czy potrzebnej?
Napisano
Ja wyrównałbym klejem. W przypadku użycia zaprawy będziesz musiał poczekać dłuższy czas aż się "wysezonuje".
Izolacja w ziemi potrzebna jak najbardziej. Można oszczędnie na głębokość 60cm - tyle ma szerokości płyta XPS, bo o styropianie na zewnątrz, w ziemi zapomnij!
Napisano (edytowany)
Czyli proponujesz aby kopać 60cm wokoło domu icon_confused.gif
Początkowo brałem to pod uwagę, ale to sporo roboty i mam wątpliwości czy praca się opłaci.
Powiedzmy, że wykopię. Co dalej? Poprawiać bitum? Kleić styrodur obwodowo czy tylko go przyłożyć, osłonić folią kubełkową i przysypać?

Czy izolacja, do której będzie klejony kamień nie musiałaby być odcięta od tej poniżej gruntu?

Nierówności miejscami dochodzą do 3 cm! Klejem nie nadgonię ...

Wiem
animus, że pisałeś jak to powinno być zrobione - ale ja muszę znaleźć jakiś kompromis finansowy. Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Napisano
Styrodur wystarczy ściśle ułożyć, zabezpieczyć folią kubełkową odrobinę niżej i przysypać ziemią z wykopu.
Co do izolacji to nie trzeba jej odcinać, ale warto skorzystać z tego, że styrodur ma lepsze właściwości ciepłochronne i przy takim samym efekcie wystarczy nieco cieńsza warstwa niż styropianu. To tworzy nam naturalny okap kilka centymetrów powyżej gruntu.
Ciężką podbudowę i dodatkowe systemy kotwowe jakie proponuje Animus stosuje się przy okładzinach np. z płyt granitowych, kiedy waga okładziny znacznie odbiega od wagi np. płytki elewacyjnej.
Napisano
OK. Przemyślę to.
Na tą chwilę obraz przedstawia mi się tak:
Od poziomu -0.6 do poziomu +1,25 układam styropian EPS EXPERT http://www.austrotherm.pl/produkty/austrot...pert/index.html
Kleję go porządnie do ściany od poziomu "0" (w sumie odpadłyby listwy startowe?) a poniżej tylko "podkleję" punktowo, żeby był równo.
Myślę dać ten EPS grubości 3 cm.
Czy grubość ma znaczenie pod względem wytrzymałości mechanicznej po przyklejeniu do ściany i zrobieniu warstwy zbrojenia siatką?
Potem przez Styro przewiercę co 0,5 metra otwory w betonie, fi 10 (fi 11 i jakiś klej?) w które wbiję pręty zbrojeniowe fi 10.
Na nich oprę kątownik startowy dla kamienia.
Napisano
Styropian o nasiąkliwości 2% straci znacznie na właściwościach ciepłochronnych, a biorąc pod uwagę, że ma być go 3cm, to chyba lepiej dać sobie spokój z ociepleniem fundamentów. Co do ściany, to 3 cm też będą ociepleniem symbolicznym... i chyba nie opłaca się skórka za wyprawkę - 5cm byłoby za mało. Szkoda włożonej pracy i pozostałych materiałów (bo będą takie same jak przy zastosowaniu 10 cm). Jeśli jednak się zdecydujesz, to jako start dla kamienia zastosuj pręt fi12, bo fi10 wydaje mi się zbyt wiotki.
Napisano (edytowany)
Cytat

Styropian o nasiąkliwości 2% straci znacznie na właściwościach ciepłochronnych, a biorąc pod uwagę, że ma być go 3cm, to chyba lepiej dać sobie spokój z ociepleniem fundamentów. Co do ściany, to 3 cm też będą ociepleniem symbolicznym... i chyba nie opłaca się skórka za wyprawkę - 5cm byłoby za mało. Szkoda włożonej pracy i pozostałych materiałów (bo będą takie same jak przy zastosowaniu 10 cm). Jeśli jednak się zdecydujesz, to jako strat dla kamienia zastosuj pręt fi12, bo fi10 wydaje mi się zbyt wiotki.



Generalnie chodzi o to, by z kamieniem na gotowo schować się pod istniejącym ociepleniem. Nie chcę wyjść na styk, żeby wizualnie było ładnie (no i oczywiście kwestia osłonięcia przed zamakaniem). Ocieplenie tego kawałka ściany ma dla mnie drugorzędne znaczenie.
Co do ocieplenia ścian fundamentowych niepodpiwniczonych - wszędzie czytam, że to i tak bezcelowe.

Maksymalnie co uda mi się zmieścić na ścianie to 5 cm ale będę się musiał nakombinować z super dokładnym i cienkim klejeniem. Przy 4cm jeszcze wyjdzie. Dlatego nie chcę dawać zwykłego styropianu tylko coś ciut lepszego. Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Ja górą zastosowałem opierzenie miedziane (bo na nim stoi konstrukcja drewniana ściany i nie będę miał możliwości go kiedykolwiek wymienić), które zabezpiecza przed wodą opadową - widać to na załączonym wyżej zdjęciu. W Twoim przypadku takim opierzeniem możesz zniwelować niekorzystny efekt jeśli będzie grubiej niż wyżej ocieplenie ...
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Jest na rynku europejskim materiał który kładzie się zamiast piaskowca w miejscach w których sam piaskowiec jest do położenia niemożliwy. Kładzie się go na klej, grubość materiału 2-3 mm, doskonale montuje się bezpośrednio na ociepleniu.
Za godzinkę będę przy swoim kompie to wrzucę fotki - struktury i części spodniej, która wygląda mi na jakieś płótno pokryte mineralnym kruszywem, którego sposób położenia doskonale imituje piaskowiec, z zachowaniem różnych odcieni i żyłek! Materiał jest wyjątkowo lekki i elastyczny, specjalnie przystosowany do pokrywania izolacji cieplnych. Koszt... ok. 80 euro m2 np. w Niemczech, co z jednej strony jest dość wygórowaną ceną, ale sposób montażu nieco rekompensuje tę różnicę - odchodzi specjalny klej do piaskowca (drogi, oj drogi) i fuga nie mniej cenna, a także cały stelaż do utrzymania ciężkiej okładziny z piaskowca naturalnego. Jedyne duże ale - trwałość - tu tylko zgaduję, że materiał trwałością na pewno nie dorówna płytkom piaskowca






Napisano
Witam.
Bardzo miło jest poczytać opinie fachowców. Ja lubię sama zaplanowac i zaprojektować ewentualne remonty. Dużo się dowiedziałam na temat kamienia.
Dziękuję
  • 2 lata temu...
Napisano
Witam. Odświeżę troszeczkę temat, gdyż sam jestem na etapie klejenia do ściany łupka. MrTomo jak to u Ciebie wygląda, czy zrobiłeś ten łupek na ścianie. Opisz co i jak robiłeś.
Pozdrawiam
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Ale przecież można zakupić coś takiego jak Tatry - jest to w istocie beton, natomiast wizualnie od kamienia nie różni się niczym. Amator się nie pozna. Cena takiego nie jest już zaporowa, a wyłożyć takim kamieniem można i elewację i np. ogrodzenie

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Taras z drewna to inwestycja na długie lata, ale tylko pod warunkiem regularnej i prawidłowej konserwacji. Najważniejszym momentem w całym roku jest zabezpieczenie drewna przed zimą. To właśnie w tym okresie taras jest narażony na największe obciążenia: wilgoć, stojącą wodę, mróz, częste zmiany temperatury oraz ograniczone nasłonecznienie sprzyjające rozwojowi glonów i grzybów. Jako osoba pracująca na co dzień z produktami Osmo, przedstawiam sprawdzony i skuteczny sposób zabezpieczenia tarasu przed sezonem zimowym. Dlaczego warto zabezpieczać taras przed zimą Niezabezpieczone drewno bardzo szybko traci swoje właściwości. Wnika w nie woda, która zimą zamarza, powodując mikropęknięcia. Drewno szarzeje, staje się szorstkie i podatne na ścieranie oraz biodegradację. Wiosną często okazuje się, że konieczne jest szlifowanie lub nawet wymiana części desek. Oleje tarasowe Osmo działają inaczej niż lakiery. Wnikają głęboko w strukturę drewna, nie tworzą łuszczącej się powłoki i pozwalają drewnu oddychać. Dzięki temu wilgoć nie zostaje zamknięta wewnątrz desek. Krok pierwszy – dokładne czyszczenie tarasu Przed nałożeniem oleju taras musi być idealnie czysty. Stare osady, szarość i naloty biologiczne osłabiają skuteczność impregnacji. Najlepsze efekty daje zastosowanie Osmo Gel 6611 do usuwania starych powłok z  drewna lub specjalistycznego środka czyszczącego do tarasów. Preparat usuwa poszarzałe warstwy drewna, pozostałości starego oleju oraz zabrudzenia biologiczne. Po umyciu taras należy spłukać wodą i pozostawić do całkowitego wyschnięcia na minimum 24–48 godzin. Drewno musi być suche w dotyku i w strukturze. Krok drugi – wybór odpowiedniego oleju Osmo Dobór oleju zależy od rodzaju drewna oraz oczekiwanego efektu wizualnego. Osmo Olej Tarasowy Naturalny nr 007 polecany jest osobom, które chcą zachować naturalny kolor drewna. Chroni przed wodą i ścieraniem. Oleje tarasowe Osmo w wersjach kolorystycznych (takich jak Bangkirai 006, Modrzew 009 Szary 019 ) pozwalają jednocześnie zabezpieczyć i odświeżyć kolor tarasu. Dla tarasów bardzo nasłonecznionych szczególnie polecana jest jako pierwsza warstwa, wersja z filtrem UV 420, która znacznie ogranicza proces szarzenia drewna. Krok trzeci – prawidłowa aplikacja oleju przed zimą Olejowanie powinno odbywać się w odpowiednich warunkach atmosferycznych. Temperatura powietrza i podłoża nie powinna być niższa niż 10 stopni Celsjusza. Nie należy olejować przy zapowiedzi opadów w ciągu kolejnych 24 godzin. Olej nakłada się cienką warstwą przy pomocy wałka, pędzla lub pada do tarasów, zawsze wzdłuż słojów drewna. Nadmiar oleju należy równomiernie rozprowadzić, nie pozostawiając kałuż. Czas schnięcia to około 8–10 godzin do lekkiego użytkowania oraz 24 godziny do pełnej odporności. W przypadku tarasów regularnie konserwowanych zwykle wystarcza jedna warstwa oleju przed zimą. Krok czwarty – zabezpieczenie tarasu na czas zimy Na okres zimowy warto usunąć z tarasu donice i meble stojące bezpośrednio na deskach. Nie należy przykrywać tarasu szczelną folią, ponieważ prowadzi to do gromadzenia się wilgoci pod spodem. Bardzo ważny jest swobodny odpływ wody. Zimą nie wolno skuwać lodu ostrymi narzędziami, ponieważ prowadzi to do mechanicznych uszkodzeń powierzchni. Drewno zabezpieczone olejem Osmo nie chłonie wody, nie pęka, nie łuszczy się i bardzo łatwo odnawia się wiosną jedną warstwą oleju. Jak często olejować taras Tarasy zadaszone wystarczy olejować raz w roku. Tarasy odkryte i silnie nasłonecznione warto zabezpieczać dwa razy w roku – wiosną i przed zimą. Olejowanie jesienne pełni funkcję ochronnej impregnacji na trudny sezon. Najczęstsze błędy popełniane przy konserwacji tarasu Do najczęstszych błędów należą: olejowanie wilgotnego drewna, nakładanie zbyt grubej warstwy oleju, brak wcześniejszego czyszczenia powierzchni, stosowanie lakierów zamiast olejów oraz olejowanie przy zbyt niskiej temperaturze późną jesienią.
    • Na niektóre "damskie" oko wygląda jak "amelinium"  - po co wyprowadzać z błędu?
    • Zapach będzie jak się będą paliły. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Może to korytko jest grubsze. Na pewno jest drogie 10 zł mb.  https://www.ekombig.pl/suche-systemy/394-al-panel-prosty.html
    • Czyli to inox, nierdzewka. A Tytan w skladzie ma kwas fosforowy, który reaguje ze stalą nierdzewną.    https://allegro.pl/kategoria/srodki-czyszczace-srodki-do-lazienek-323418?string=MATMAT TRISOL
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...