Skocz do zawartości

Pogodówka - czy warto ?


sosek

Recommended Posts

Napisano
Mam piec gazowy Junkers 24kv z otwartą komorą spalania . W tej chwili sterowany jest sterownikiem pokojowym z programem tygodniowym i ogrzewa powierzchnię ok. 80m.kw. ( moc ograniczona jest elektronicznie ) oraz podgrzewa cwu w zasobniku . Przez przypadek zauważyłem że automatyka pogodowa do tego modelu dość znacząco spadła , jej koszt to w zależności od sklepu 250-350 zł. Jak wiadomo w dzisiejszych czasach oszczędności nigdy nie za mało ( wiele ? ) I tu moje pyt. czy jest sens montażu takiego sterownika , czy nie okaże się że poza komfortem sterowania oszczędności nie będą odczuwalne ?

p.s. Infolinia producenta twierdzi że jest sens .
Napisano
A jak realizujesz ogrzewanie?
Przy grzejnikach sterownie pogodówką jest sprawą kontrowersyjną, ale przy dużej bezwładności podłogówki jest jak najbardziej zasadna.
Choć jakie będą konkretne korzyści finansowe ciężko powiedzieć.
Napisano
W kuchnii i łazience mam podłogówkę i kaloryfery , w korytarzu który wychodzi na salon sama podłogówka . W pokojach i salonie kaloryfery + kominek w którym palę dość często jak jest bardzo zimno i wtedy piec gazowy " nie chodzi " bo ciepełko rozłazi się po całym domku .
Napisano
To właściwie sobie sam odpowiedziałeś icon_wink.gif
Pogodówka na ciepło z kominka w żaden sposób nie zareaguje.
W Twoim przypadku sterownik pokojowy będzie się lepiej sprawdzać
Napisano
ja nie zrobiłem - choć sterownik nabyłem.
Odstraszyło mnie lokowanie na odpowiedniej ścianie, próby wielomiesięczne żeby dopasować...
Dla mnie przerost formy nad treścią.
Lepszy sterownik w domu
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

ja nie zrobiłem - choć sterownik nabyłem.
Odstraszyło mnie lokowanie na odpowiedniej ścianie, próby wielomiesięczne żeby dopasować...
Dla mnie przerost formy nad treścią.
Lepszy sterownik w domu




No sterownik to musi być w domu icon_smile.gif (oczywiście jak się da$$)
Napisano
Sterownik z czujnikiem temp. wewnątrz domu ....... .Natomiast zauważyłem ( trochę póżno bo po 4 latach ) że warto zakupić sterownik ładowania zasobnika cwu , bywa tak że piec ładuje go w nocy co jest mało ekonomiczne .
Napisano
Cytat

Sterownik z czujnikiem temp. wewnątrz domu ....... .Natomiast zauważyłem ( trochę póżno bo po 4 latach ) że warto zakupić sterownik ładowania zasobnika cwu , bywa tak że piec ładuje go w nocy co jest mało ekonomiczne .




Na poczatek można potestować czujniki w pomieszczeniach lub nawet w jednym pomieszczeniu. W zasadzie to i tak spędzamy większość czasu głownie w jednym pomieszczeniu w domu. Nie liczę kuchni.

Pytanie zasadnicze, które zawsze sobie stawiam - czy pogodówka aż tak bardzo zoptymalizuje system sterowania????

Jestem sceptykiem. Już lepiej wydac te pieniądze na zawory i głowice termostatyczne.
Napisano
Cytat

Mam piec gazowy Junkers 24kv z otwartą komorą spalania . W tej chwili sterowany jest sterownikiem pokojowym z programem tygodniowym i ogrzewa powierzchnię ok. 80m.kw. ( moc ograniczona jest elektronicznie ) oraz podgrzewa cwu w zasobniku . Przez przypadek zauważyłem że automatyka pogodowa do tego modelu dość znacząco spadła , jej koszt to w zależności od sklepu 250-350 zł. Jak wiadomo w dzisiejszych czasach oszczędności nigdy nie za mało ( wiele ? ) I tu moje pyt. czy jest sens montażu takiego sterownika , czy nie okaże się że poza komfortem sterowania oszczędności nie będą odczuwalne ?

p.s. Infolinia producenta twierdzi że jest sens .


Sterownik pokojowy służy do włączania/wyłączania pieca w zakresie nastawionej na nim temperatury w miejscu zamontowania, program tygodniowy, to funkcja ustawiana na piecu, z możliwością ustawiania przedziałów temperatury o różnych godzinach. Natomiast automat pogodowy powoduje wcześniejsze włączenie pieca, jeśli na zewnątrz domu jest odnotowany duży spadek temperatury. Ponadto, automat pogodowy zwykle zawiera procesor z programem uczącym się dostosowywać palenie w piecu do warunków optymalnych. Oznacza to w praktyce rzadsze i dłuższe okresy spalania, podczas gdy zwykły termostat włącza się co chwilę, by za chwilę się wyłączyć. Dla żywotności urządzeń grzewczych nie jest istotny czas pracy tak bardzo, jak liczba kolejnych rozruchów, ponadto, częste rozruchy, to zwiększone zużycie paliwa na starcie. Jeśli masz automat pogodowy, to mimo dobrej temperatury w domu, słyszysz włączenie się pieca gazowego, co znaczy, że możesz już zacząć palić w kominku, zanim w domu zrobi się chłodniej, lub zanim piec gazowy narobi Ci dodatkowych kosztów.
Napisano
Cytat

.......Natomiast automat pogodowy powoduje wcześniejsze włączenie pieca, jeśli na zewnątrz domu jest odnotowany duży spadek temperatury. Ponadto, automat pogodowy zwykle zawiera procesor z programem uczącym się dostosowywać palenie w piecu do warunków optymalnych . ......




Nie za bardzo przemawia do mnie ta logika i w jaki sposób procesor "wie", że w domu juz jest komfortowo. Musi mieć zadane pewne wartości obliczeniowe w zależności od ocieplenia budynku lub współpracować z czujnikami wewnętrznymi. Inaczej sobie tego nie wyobrażam. Poza tym na drodze eksperymentu - biorac pod uwage miejsce czujnika w domu i czyniąc pewne obserwacje np. miesięczne, można tak ustawić temperaturę w programatorze by kocioł (nie piec) zbyt często nie startował i nie wygasał - mówiąc kolokwialnie.

Jak się mają oszczędności wynikające z pogodówki do nazwijmy to "niedogodności" wyniakających z czujników pokojowych. Moim zdaniem granica jest bardzo "płynna" i wynika jedynie z mniej lub bardziej zaawansowanego procesora sterującego pracą kotła.
Napisano
Czujnik pogodowy sprawdza się – zwłaszcza przy podłogówce, która jest bezwładna.
Przy ogrzewaniu z buforami cieplnymi, też, bo kocioł ładuje bufor przed spadkiem temperatury w pomieszczeniach.

W zasadzie powinienem napisać, może się sprawdzić, bo to wszystko zależy od „nastawów”.

Podstawowy problem, to fakt, że przy rozbudowanej automatyce, bardzo ciężko jest ją „ogarnąć”, a powszechnie wiadomym jest to, że automatyka jest tak mądra, jak ten co ją „zaprogramował”.

Można to sparafrazować: „pokaz mi swoją automatykę grzewczą, a powiem ci jak inteligentny był jej instalator”.
Napisano
Cytat

Natomiast automat pogodowy powoduje wcześniejsze włączenie pieca, jeśli na zewnątrz domu jest odnotowany duży spadek temperatury.


Im większa dynamika oddawania ciepła tym sens pogodówki mniejszy.
Inaczej reakcja kotła będzie zdecydowanie przedwczesna.
Dla systemów oddawania ciepła o których wspomniał bajbaga sterowanie pogodowe ma jak najbardziej sens, bo ich czas reakcji (grzanie) jest zbliżony do czasu reakcji domu (wychładzanie).
Te czasy (bezwładność) oczywiście mogą być płynne i uzależnione od izolacji domu jak i od masy (grubości) wylewki grzewczej.
Trochę inaczej będzie to wyglądało w domu szkieletowym ze względu na "małą" akumulacyjność.
Napisano
Coś się Wam mieszają pojęcia.
Regulator pogodowy z czujnikiem zewnętrznym optymalizuje temperaturę czynnika grzewczego, w zależności od temperatury zewnętrznej. Czujnik pokojowy, natomiast odcina pracę kotła po osiągnięciu temperatury zadanej.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
"Nie za bardzo przemawia do mnie ta logika i w jaki sposób procesor "wie", że w domu juz jest komfortowo."

Pisząc "piec", celowo podkreśliłem swoje amatorstwo. Odpowiedź mi się podoba, bo analiza uzupełnia mój "wywód". Chyba już powszechnie wiadomo, że procesor nie myśli, tylko wykonuje zadania na podstawie wprowadzonych danych. Komfort jest ustalany w procesorze na życzenie i można go zmieniać.
Ustawianie programatora na bazie domowego termostatu oczywiście stwarza możliwość dłuższych okresów pracy kotła, ale z większym falowaniem temperatury, a to już nie jest komfort, podobnie, jak spóźnione włączenie kotła, kiedy ściany już są wychłodzone. Większość energii idzie na przywrócenie poprzedniej temperatury ścian, zamiast na podtrzymanie stałej temperatury powietrza w domu. Osobiście nie lubię, gdy niby jest ciepło, ale gdy zrobię kilka kroków, natychmiast czuję przepływ chłodniejszego powietrza. Zewnętrzny czujnik temperatury pozwala włączyć kocioł, zanim ściany się wychłodzą.
Napisano
Cytat

"Nie za bardzo przemawia do mnie ta logika i w jaki sposób procesor "wie", że w domu juz jest komfortowo."

Pisząc "piec", celowo podkreśliłem swoje amatorstwo. Odpowiedź mi się podoba, bo analiza uzupełnia mój "wywód". Chyba już powszechnie wiadomo, że procesor nie myśli, tylko wykonuje zadania na podstawie wprowadzonych danych. Komfort jest ustalany w procesorze na życzenie i można go zmieniać.
Ustawianie programatora na bazie domowego termostatu oczywiście stwarza możliwość dłuższych okresów pracy kotła, ale z większym falowaniem temperatury, a to już nie jest komfort, podobnie, jak spóźnione włączenie kotła, kiedy ściany już są wychłodzone. Większość energii idzie na przywrócenie poprzedniej temperatury ścian, zamiast na podtrzymanie stałej temperatury powietrza w domu. Osobiście nie lubię, gdy niby jest ciepło, ale gdy zrobię kilka kroków, natychmiast czuję przepływ chłodniejszego powietrza. Zewnętrzny czujnik temperatury pozwala włączyć kocioł, zanim ściany się wychłodzą.




Tak tak - "wie" było w cudzysłów ujęte icon_smile.gif Tak czy inaczej - skoro jest nowoczesna instalacja grzewcza, która szybko reaguje na nastawy to można na początku poeksperymentować (poobserwować) pracę kotła z czujnikiem w mieszkaniu. Pogodówka, wg mnie, to krok nr 2.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
    • 💰 Opłaty urzędowe – pozwolenie na budowę garażu: 1. ✅ Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia na budowę: 0 zł – jeśli garaż budujesz na własne potrzeby (na działce prywatnej, nie zarobkowo). 112 zł – jeśli garaż ma być użytkowany komercyjnie (np. wynajem, działalność gospodarcza). 2. ✅ Mapa do celów projektowych (potrzebna do projektu): od 800 zł do 2 000 zł, w zależności od lokalizacji i geodety. 3. ✅ Wypisy i wyrysy z MPZP lub decyzja o WZ (jeśli nie ma planu): Wypis i wyrys z MPZP: ok. 50–150 zł Decyzja o warunkach zabudowy (WZ): 0 zł – ale może zająć 2–3 miesiące. 4. ✅ Warunki przyłączy mediów (jeśli potrzebne): zwykle bezpłatne, ale mogą być długie terminy oczekiwania. Za przyłącze energii elektrycznej możesz zapłacić od 100 do 200 zł za warunki, natomiast budowa przyłącza to już osobny koszt (nawet kilka tys. zł, jeśli garaż ma być z prądem). 5. ✅ Opłata za wpis do dziennika budowy: od 50 zł do 100 zł (czasem geodeta lub projektant załatwia to w pakiecie). 💰 Koszt projektu garażu – orientacyjne ceny w 2025: 1. ✅ Projekt gotowy (typowy) + adaptacja: Projekt gotowy garażu: od 500 zł do 1 500 zł Adaptacja przez lokalnego architekta: od 1 000 zł do 3 000 zł 🔹 Łącznie: 1 500–4 000 zł 2. 🛠 Projekt indywidualny (na zamówienie): od 3 000 zł do 6 000 zł (zależnie od wielkości, konstrukcji – np. murowany, z płaskim dachem, z poddaszem itp.)   https://chatgpt.com/
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...