Skocz do zawartości

Dopłaty do kredytów na budowę lub zakup energooszczędnych budynków


Redakcja

Recommended Posts

Cytat

- styropian - standardowy o współczynniku 0,04 i grubości 15cm da nam na ścianie współczynnik 0,06 (nawet jeśli pominiemy dodatkową izolację jaką daje mur), a mamy dopuszczalne w programie 0,10


Przelicz no jeszcze raz tą izolację budynku, bo mnie wychodzi współczynnik przenikania ciepła dla przykładowego styropianu 0,26W/mK
Przesadziłeś trochę ze swoim optymizmem icon_smile.gif
Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
Cytat

Witam Wszystkich ( mój pierwszy post na tym Forum)
Nie jest tak do końca, jeżeli można mówić w ogóle coś konkretnego o projekcje. Założenia, które zostały upublicznione do konsultacji zawierają też szereg wymagań konstrukcyjnych. Moje osobiste wrażenie - może to być pierwszy projekt na uczciwych warunkach. Niestety tylko dla zasobnych inwestorów.



Właśnie "dla zaosbnych inwestorów" i o tym chyba zapomina wielu z nas. Bardzo fajnie to podsumowała Pani Irena Holmstedt z firmy specjalizującej się w projektowaniu i budowie fińskich domów energooszczędnych. "Budowa domu z dopłatą nie jest inwestycją dla osób, które chcą dostać dofinansowanie, ale też wybierają najtańsze i najprostsze z możliwych rozwiązań. Program NFOŚiGW jest odpowiedni dla inwestorów, którzy są nastawieni na wysoką jakość materiałów i najlepsze metody budowy, a przez to także są gotowi ponieść wyższe koszty", czyli ta dotacja jest tak naprawdę dla tych, którzy i tak chcieli mieć dom o lepszych parametrach i których na to stać. Dofinansowanie nigdy w życiu nie pokryje różnicy między kosztem wybudowania domu energooszczędnego, a zwykłego.
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Cytat

Właśnie "dla zaosbnych inwestorów" i o tym chyba zapomina wielu z nas. Bardzo fajnie to podsumowała Pani Irena Holmstedt z firmy specjalizującej się w projektowaniu i budowie fińskich domów energooszczędnych. "Budowa domu z dopłatą nie jest inwestycją dla osób, które chcą dostać dofinansowanie, ale też wybierają najtańsze i najprostsze z możliwych rozwiązań. Program NFOŚiGW jest odpowiedni dla inwestorów, którzy są nastawieni na wysoką jakość materiałów i najlepsze metody budowy, a przez to także są gotowi ponieść wyższe koszty", czyli ta dotacja jest tak naprawdę dla tych, którzy i tak chcieli mieć dom o lepszych parametrach i których na to stać. Dofinansowanie nigdy w życiu nie pokryje różnicy między kosztem wybudowania domu energooszczędnego, a zwykłego.

Tylko gdzie oni znajdą kilkanaście tysięcy inwestorów, którzy w ten sposób chcą zainwestować swoje pieniądze.
Nieco zmodyfikowane zostały wytyczne dla domów NF15 i NF40 : http://www.nfosigw.gov.pl/srodki-krajowe/d...rytetowego.html
Nadal jednak program jest mocno ułomny.
Celnie wypunktowane to zostało tutaj :
http://forum.muratordom.pl/showthread.php?...l=1#post6146063
Cytat

Ja chciałem skorzystać z dopłaty. Ale same formalności związane z udowodnieniem, że budynek zgodny ze standardem przekraczają kwotę dopłaty.

- Obliczenia metodą dokładną wszystkich okien, drzwi, ścian itp. na podstawie parametrów obliczeniowych materiałów*): min. 1 tys. zł

- Weryfikacja projektu: min. 2,5 tys. zł przed przyznaniem kredytu, chyba że będą jakieś nieścisłości, problemy itp., wtedy kwota może być wyższa, a konieczne będą dodatkowe prace projektowe i obliczenia

- Sprawdzenie szczelności: 2,5 tys., ale raczej raz nie starczy (na podstawie rozmowy z przedstawicielem firmy wykonującej sprawdzenia szczelności typu Blow Door)
- Prowizja od kredytu: ... wg uznania banku
- Rata od kredytu: ... wg uznania banku
- Weryfikacja po wybudowaniu: 2,5 tys., chyba że będą jakieś nieścisłości itp., brak dokumentacji np. zgodności danej partii styropianu z założonym wtedy potrzebne dodatkowe prace budowlane

Nie mówiąc o dziwnych wymaganiach, niemożliwych do spełnienia. Np. dotyczących wentylacji: wymaga się sprawności powyżej 90% (nie mówiąc o wymaganym poziomie 93%), gdy taka sprawność występuje tylko w laboratorium. Do tego producent powinien taką sprawność potwierdzić. Dodatkowo powinien dostarczyć potwierdzenie zgodności silników wentylatorów z normą IE2 lub IE3, gdy ta norma obowiązuje w odniesieniu do wentylatorów powyżej 750W mocy, więc zupełnie innych urządzeń. Nie można potwierdzić zgodności z normą IE2 lub IE3, bo nie ma obowiązującej charakterystyki dla silników o mocy np. 150W, jakie są stosowane w rekuperatorach.


Wymaganie "Automatyka sterująca, umożliwiająca współpracę z ISD (Infrastruktura Sieci Domowych) w zakresie 60/100/150% wydajności," -- a jak rekuperator ma podział 35/65/100% to już się nie kwalifikuje? Rekuperatory mają różnie ustawiony podział wydajności. Dodatkowo - konieczna jest Infrastruktura Sieci Domowych? Co to takiego?


Nawet bardzo ciepła płyta fundamentowa nie spełnia wymagania mostka cieplnego psi=0,01 W/mK.

Pompa ciepła ma mieć COP 3,5. Czyli powietrzna odpada? A jak producent poda że COP powitrznej równy 4,0, to wtedy się kwalifikuje? A jak będzie sprawdzony COP gruntowej? Może też się nie zakwalifikować, bo w zależności od przyjętej metodyki może mieć sprawność całoroczną poniżej 3,5. Ile będzie kosztowało sprawdzenie COP?


-- "Minimalna klasa sprawności zastosowanych napędów elektrycznych w układzie ogrzewania IE2, IE3" - zapewne chodzi o pompki obiegowe. Normy dotyczą silników od 750W. Więc nie można potwierdzić tego warunku

-- "Minimalne grubości izolacji cieplnej rurociągów i armatury dla materiału o współczynniku przewodzenia ciepła λ = 0,035 W/mK: 40 mm, 30mm" -- to naprawdę niezbędne w budynku pasywnym, żeby rury zasilające krany miały otulinę 40mm? razem z rurą daje to średnicę 100mm do każdego kranu!

-- Pompa ciepła w instalacji wody użytkowej ma mieć COP=3,5. Więc tu już żadna na rynku się nie kwalifikuje, jeśli zachować zgodność z przepisami o legionelli.

-- "Wyposażenie instalacji w armaturę regulacyjną i systemy elektronicznego sterowania pracą obiegów cyrkulacyjnych." -- najdroższe możliwe pompy obiegowe. Same pompki cyrkulacyjne pożrą prawie całą dotację. Gdyby nie to, że wcześniej bank ją zabierze w formie prowizji i wyższej raty

--------
*) Przykłady bardzo przydatnych dla mieszkańców domu obliczeń, za które muszą zapłacić, żeby BYĆ MOŻE dostać zwrot części wydatków:
- "należy wykorzystywać obliczeniowe współczynniki przewodzenia ciepła λobl materiałów, a nie wartości deklarowane λD, co dotyczy w szczególności materiałów termoizolacyjnych"
- "obliczyć współczynniki przenikania ciepła UW oddzielnie dla każdego okna, drzwi i przegród przeszklonych w sposób dokładny, zgodnie z normą PN-EN ISO 10077-1:2002"
- "wykonać obliczenia zużycia energii na potrzeby ogrzewania budynku metodyką miesięczną zgodnie z normą PN-EN ISO 13790:2008"
- "straty ciepła do gruntu należy obliczać w sposób dokładny, zgodnie z normą PN-EN ISO 13370:2001"
- "wyznaczać współczynniki liniowej straty ciepła przez przenikanie Ψe dla mostków cieplnych w odniesieniu do wymiarów zewnętrznych przy wykorzystaniu obliczeń numerycznych zgodnie z normą PN-EN ISO 10211"
- "precyzyjnie wyznaczać strumienie powietrza wentylacyjnego potrzebne do określenia współczynnika strat ciepła na wentylację, w pierwszej kolejności w oparciu o dokumentację techniczną budynku i instalacji wentylacyjnej oraz program użytkowania budynku lub lokalu mieszkalnego, a jeśli jej brak, w oparciu o obowiązujące przepisy, normę PN-83/B-03430/AZ3:2000"
- "przyjmowana do obliczeń sprawność odzysku ciepła centrali wentylacyjnej powinna być wyznaczona zgodnie z normą PN-EN 308 „Wymienniki ciepła. Procedury badawcze wyznaczania wydajności urządzeń do odzyskiwania ciepła w układzie powietrze-powietrze i powietrze-gazy spalinowe.”," --- kuriozum, bo wartość ma być realna, a wymaga się poziomu sprawnośći powyżej 90%, który można uzyskać tylko laboratoryjnie
- "precyzyjnie określić wielkość zysków ciepła od słońca; należy określić współczynniki zacienianie od sąsiadujących budynków i drzew lub innych obiektów oraz od balkonów, loggii, innych elementów konstrukcyjnych i ościeży; dla każdego okna, wg PN-EN ISO 13790:2008" --- więc obliczenia będą kosztować raczej sporo więcej niż 1 tys. zł.

Link do komentarza
@HenoK
Te wymagania na NF40 i NF15 już spełniają swoje zadania:
-
Cytat

Np. dotyczących wentylacji: wymaga się sprawności powyżej 90% (nie mówiąc o wymaganym poziomie 93%), gdy taka sprawność występuje tylko w laboratorium


do tej pory ani producenci, ani instalatorzy, ani projektanci, ani sporządzający świadectwa nie mieli oporów przed wpisywaniem sprawności powyżej 95% icon_biggrin.gif

- zawsze trzeba było wykorzystywać lambdę obliczeniową we wszelkiego rodzaju obliczeniach cieplnych - tylko jakoś nikt tego nie zauważał, a pieniążki na audyty, termomodernizacje płynęły, płynęły, płynęły ... icon_biggrin.gif

- szczelność należy sprawdzać dla każdego budynku z wentylacją mechaniczną już od dawna (patrz Warunki Techniczne)

- mostki dla cokołów fundamentowych poniżej 0,01 - bez problemów

- obliczanie mostków 1 tyś - takie obliczanie jest również obowiązkowe dla każdego domu, a nie tylko z programu NF40 i NF15 - przy okazji jeżeli ktoś będzie zainteresowany, to wiem kto potrafi to zrobić taniej icon_redface.gif

- itd, itd

Reasumując - ten program spełnił ogromną rolę edukacyjną wśród inwestorów, projektantów i wykonawców.
Link do komentarza
Cytat

- szczelność należy sprawdzać dla każdego budynku z wentylacją mechaniczną już od dawna (patrz Warunki Techniczne)


Cytat

W budynku mieszkalnym, zamieszkania zbiorowego, budynku użyteczności publicznej, a także w budynku produkcyjnym przegrody zewnętrzne nieprzezroczyste, złącza między przegrodami i częściami przegród oraz połączenia okien z ościeżami należy projektować i wykonywać pod kątem osiągnięcia ich całkowitej szczelności na przenikanie powietrza.



Cytat

Zaleca się przeprowadzenie sprawdzenia szczelności powietrznej budynku. Wymagana szczelność wynosi:
1) budynki z wentylacją grawitacyjną - n50 ≤ 3,0 h-1;
2) budynki z wentylacją mechaniczną - n50 ≤ 1,5 h-1.


Jest jednak spora różnica pomiędzy : "należy", a "zaleca się" .
Jeżeli inwestor chce za jakieś badanie zapłacić, to można je wykonać nawet wtedy, gdy nie jest ono zalecane.
Link do komentarza
Cytat

Jest jednak spora różnica pomiędzy : "należy", a "zaleca się" .



Jest zasadnicza - zwłaszcza, mając na uwadze całą konstrukcje rzeczonego rozporządzenia.

Cytat

Przeoczyłeś zdanie "Wymagana szczelność wynosi: ...".
Znasz jakiś inny sposób na potwierdzenie tego WYMAGANIA



Wymagana jeśli zostanie przeprowadzone zalecane badanie.

Zaleca się ................ jest zdaniem nadrzędnym. Gdyby "ustawodawca" wymagał wykonania testu, to nie byłoby zdania poprzedzającego - w tym przypadku nadrzędnego.

dopisałem:

Ps. Mając na uwadze wyjątkową upierdliwość urzędników, jakoś dziwne jest, że nie wymagają obowiązkowych "kwitów" z tego (takiego) badania. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Ps. Mając na uwadze wyjątkową upierdliwość urzędników, jakoś dziwne jest, że nie wymagają obowiązkowych "kwitów" z tego (takiego) badania.


Dla urzędnika wystarczy (wręcz nie ma prawa podważać) oświadczenie kierownika budowy, które dotyczy, między innymi, spełnienia tego warunku.
A jak życie pokazuje dla inwestora również. icon_lol.gif

edit:
Ponawiam moje pytanie: Jaki jest inny sposób udokumentowania tego wymagania ? Edytowano przez adam_50 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Dla urzędnika wystarczy (wręcz nie ma prawa podważać) oświadczenie kierownika budowy, które dotyczy, między innymi, spełnienia tego warunku.
A jak życie pokazuje dla inwestora również. icon_lol.gif




Czyli 99,99999% kierowników budowy to skończeni debile, bo poświadczają nieprawdę w tym zakresie. icon_biggrin.gif

Cytat

Ponawiam moje pytanie: Jaki jest inny sposób udokumentowania tego wymagania ?



To nie jest wymaganie co do czynności. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Jeśli zrobisz szczelność to musi być ona w wymaganych wartościach.



Nie musi.

Bo badanie nie jest wymagane.

To tylko sprawdzenie (dobrowolne!), tego co przytoczył HenoK

Cytat

W budynku mieszkalnym, zamieszkania zbiorowego, budynku użyteczności publicznej, a także w budynku produkcyjnym przegrody zewnętrzne nieprzezroczyste, złącza między przegrodami i częściami przegród oraz połączenia okien z ościeżami należy projektować i wykonywać pod kątem osiągnięcia ich całkowitej szczelności na przenikanie powietrza.



Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jako użytkownik pompy ciepła od 2022r., kiedy wybierałem ją do siebie, wziąłem pod uwagę : - Pompa ciepła powietrzna czy gruntowa, - Ile mam wolnego gruntu wokół domu,    - powietrzna nie wymaga dużo miejsca, jakieś 2 - 3 m. kw.    - gruntowa - sama pompa jak wyżej ale trzeba jeszcze dodać miejsce na rury pod ziemią, skąd będzie pobierane ciepło a to już jakieś kilkadziesiąt m. kw. - Ile chcę wydać pieniędzy,    - powietrzna tańsza (mój wybór, jakieś kilkanaście tyś) ale zimą traci na wydajności, przy niskich temperaturach, chyba około -15 st. C będzie się wspomagać wbudowanymi grzałkami el.    -gruntowa droższa (sąsiad wymieniał w zeszłym roku starą na nową - ponad 50 tyś. zł.), zima czy lato wydajność taka sama bo wymiana ciepła odbywa się w stałych warunkach, - split czy monoblok,    - split to część urządzenia na zewnątrz a część wewnątrz domu, wymaga trochę miejsca, na przykład w piwnicy a w podłogówce płynie woda,    - monoblok (mój wybór) to jedynie sterownik na ścianie w pomieszczeniu techn., jakieś 20 x 15 cm. ale w podłogówce musi płynąć glikol (droższa opcja niż woda) bo wymiana ciepła odbywa się na zewnątrz a glikol zapobiega przed zamarznięciem rur.   Poza tym dobierz dobrze moc pompy do powierzchni ogrzewanej podłogi, nie kupuj zapasu mocy bo sprężarka będzie się niepotrzebni uruchamiać a to wiąże się z zużywaniem części ruchomych.  Pompa najwydajniejsza jest we współpracy z ogrzewaniem podłogowym. Do montażu znajdź "doświadczonego" montera z uprawnieniami do instalacji urządzeń konkretnych producentów (ważne). Zapobiegnie to temu, że po zamontowaniu pompy, pierwsze rachunki za prąd nie wyniosą kilka, kilkanaście tyś. zł. a tak się już zdarzało, na przykład złe ustawienia pompy przy rozruchu (ja płacę 47 zł. co drugi miesiąc). Dobry monter dobierze Ci konkretny model pompy do Twojego domu i zaproponuje inne urządzenia współpracujące jeśli będzie robił całą instalację wodno-kanalizacyjną na budowie.  Nie warto tu rozdrabniać się na kilku fachowców.   Moja pompa to Panasonic. Myślałem o Stiebel Eltron ale w mieście gdzie mieszkam nie było certyfikowanych monterów a innych nie chciałem. Mam serwis roczny na miejscu. Pompa działa już trzeci rok. Krótko mówiąc sprawdza się.
    • Witam. Mam pytanie czy majac hektar ziemi rolnej w dwóch różnych lokalizacjach ( 0,3h jedna dzialka i 0.7h druga) można postawić dom w zabudowie zagrodowej. Dom chcialabym postawić jeszcze w innej lokalizacji niż powyższe działki rolne. Bardzo proszę o podpowiedź.
    • Siema wszystkim, Planuję ogarnąć pompę ciepła do nowego domu (150 m², pod Warszawą) i trochę w tym temacie raczkuję. Niby teraz wszyscy to montują, ale jak przychodzi co do czego, to człowiek głupieje od tych wszystkich opcji i cen.   Macie może jakieś doświadczenia? Ile Was wyniosła pompa razem z montażem? Bo jak patrzę na oferty, to czasem różnice są po 20-30 tys. zł między firmami i nie wiem o co chodzi.   Dom będzie dobrze zaizolowany, nowa technologia, więc myślę że pompa powietrze-woda da radę, ale jak macie jakieś tipy typu co warto sprawdzić przed podpisaniem umowy albo czego unikać, to będę wdzięczny za każdą radę.   Z góry dzięki!
    • To moja instalacja wydaje mi się ze to typ zamknięty choć kompletnie na tym się nie znam. Kocioł na węgiel znika chcę przejść na zasilenie lpg z Gaspolu i pytam o kotły bo dostałem 2 opcje -kocioł gazowy firmy Termet: Gold Plus II 20 + Termet SG Plus 120 + regulator Termet ST-292 v3 + czujnik temp. zewn -VIESSMANN Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów zasobnik na ciepłą wodę oczywiście mogę wybrać co innego stąd mój post by poznać opinie większej ilości osób. zasobnik wody ACV SMART 210 litrów wymiennik stal nierdzewna to moj pomysł wydaje mi się ze jest całkiem oki ale co do kotłów to brak pomysłu.  
    • A jaka ta "podłoga' jest teraz? Z czego zrobiona?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...