Skocz do zawartości

Ekofiber


rehar

Recommended Posts

Gość gawel
Ekofiber czyli strzępki celulozowe, są napylane przez dziury specjalnym odkurzaczem pomiedzy wartwy sciany (ogólnie) Siostra ma dom z grubego bala i od wewnątrz g/k po zamontowaniu stelarza i płyt napompowano ten ekofiber pod płyty i jets Ok. Ale generalnie było 1 miejsce nieciągłości i trzeba było ścianę docieplić poprzez uzupełninie wełna mineralna. Z tego co sie doczytałem to stosuje sie to do ocieplen pionowych lub poziomych raczej do skosów nie bo chyba z czasem sie przemieści i zjedzie po skosie.
Link do komentarza
EKOFIBER® jest sypkim materiałem termoizolacyjnym z włókna celulozowego. Dla uzyskania odporności na działanie ognia przeciwko grzybom domowym i pleśni włókno jest impregnowane związkami boru. Tworząc barierę dla przepływu ciepła EKOFIBER® jednocześnie doskonale radzi sobie z przekazywaniem wilgoci nie gromadząc jej w sobie i w związku z tym nie wymaga stosowania folii paroizolacyjnej.

Znalezione na http://www.ekofiber.com.pl/strona.php?psz=...8073&ucat=3
Link do komentarza
Gość adiqq
Cytat

Przypominam, dlatego, ze ktoś w polskiej instrukcji o folii zapomniał, lub nie rozumie fizyki. Przy tej grubości jest ona KONIECZNA!



wszyscy albo zapominają o czymś w polskich instrukcjach albo nie znają fizyki. Jedno tylko się nie zmienia - wiedza i przekonanie o własnej nieomylności WMLOOŚ.... icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

Przypominam, dlatego, ze ktoś w polskiej instrukcji o folii zapomniał, lub nie rozumie fizyki. Przy tej grubości jest ona KONIECZNA!


I znowu mamy to samo. Producenci materiałów budowlanych w Polsce świadomie pomijają ważne elementy izolacji, aby nas zniszczyć.

A Chińczycy chcieli nas wykończyć skarpetkami ze zbyt mocnymi gumkami, ale się im nie udało.

"Przy tej grubości" - nikt nie podawał żadne wartości icon_rolleyes.gif
Link do komentarza
Cytat

I znowu mamy to samo. Producenci materiałów budowlanych w Polsce świadomie pomijają ważne elementy izolacji, aby nas zniszczyć.

A Chińczycy chcieli nas wykończyć skarpetkami ze zbyt mocnymi gumkami, ale się im nie udało.

"Przy tej grubości" - nikt nie podawał żadne wartości icon_rolleyes.gif


Wilgoć w przegrodach termicznych u nas nie występuje. Pokazywałem to na różnicach w instrukcji folii kubełkowych czy ścian. Znacznie bardziej odporną na wilgoć wełnę szklaną też zabezpiecza się paroizolacją. Czy zamiast niezbyt wyszukanego sarkazmu, może Pan merytorycznie uzasadnić dlaczego folia będzie szkodziła? Dlaczego jest Pan pewny, że zawilgocenie nie zmniejszy oporu cieplnego?
Link do komentarza
Cytat

Przypominam, dlatego, ze ktoś w polskiej instrukcji o folii zapomniał, lub nie rozumie fizyki. Przy tej grubości jest ona KONIECZNA!


Brzęczkowski, co ty znowu bredzisz? Przecież post poprzedzający twoją bezsensowną składankę ze słów odwołuje się do źródeł.
I jaka grubość? Weź ty się ocknij i nie rozpieprzaj kolejnego wątku.
Ewentualnie wstawiaj puste posty, będziesz wtedy bardziej merytoryczny.
Link do komentarza
Gość adiqq
Vindsbjälklag,Snedtak,Ytterväggar - czyli jak zwykle link do zagranicznej stronki, mało zrozumiałej dla zwykłego śmiertelnika...za to WMLOOŚ wszystko rozumie i niesie kaganek oświaty. Niestety na polskich stronach tych samych producentów wszystkie materiały instruktażowe itp. zostały specjalnie podmienione, żeby zrobić na złość TB

z rysunków wcale nie wynika że to coś, to folia paroizolacyjna, a opisy....no tak...znowu wracamy do tego samego problemu....
Link do komentarza
Cytat

Przecież piszę, że błąd jest na POLSKIEJ stronie - folię widać u producenta wyraźnie! A poza rysunkami jest jeszcze fizyka. Powietrze migrując przez włókna celulozy będzie się schładzało i odda wodę.


Brzęczkowski, temat wilgoci został załatwiony przez redakcję. Czy ty myślisz nad tym, co czytasz i co piszesz? Podsyłasz fińskie materiały, a zarzuty stawiasz Polakom?

edit: wykreśliłem: "Ocknij się, chłopaku."
Link do komentarza
Nie sprowadzi mnie Pan do swojego "poziomu" wiem, że tam nie mam szans.

http://www.ekofiber.se/index.php?option=co...=3&Itemid=3 na stronach producenta jest folia to wszystko
Brak folii spowoduje kondesację pary wodnej. Zawilgocenie obniży opór cieplny.
Co ma narodowość do głupoty? Nie napisałem, że Polacy są głupi - tylko, że ten co napisał polską instrukcję- to jest różnica!
Link do komentarza
Gość adiqq
potraktowałem translatorem....
http://translate.google.pl/translate?js=n&..._plastfolie.pdf

Cytat

na stronie polskiej w rysunkach dwg lub pdf pokazana jest folia z adnotacją, że niekoniecznie
http://www.ekofiber.com.pl/strona.php?suba...tresc&lang=
myślę, ze to powinno zamknąć gębę z dość solidną koparą podsiębierną



chyba w cuda wierzysz...on to przecież przetłumaczył ze słownikiem w ręce no i przecież zawsze ma racje icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Brzęczkowski, ależ ty wodę lejesz. Gdybyś tę energię, którą zużywasz na forum, wykorzystał rozdając ulotki w centrum, miałbyś większą skuteczność. Sam nie wiem po co się wdaję w jakieś dyskusje z tobą. Mam nadzieję, że mi przejdzie.

Tymczasem jednak, sam nie wiesz co piszesz. Odwołałem się do twojego ulepka słów i pojęć, w którym nikogo jeszcze nie obrażałeś. A ty teraz sam piszesz, że ktoś jest idiotą. Wnoszę, że nie masz kontroli nad tym, co myślisz.
Link do komentarza
Cytat

potraktowałem translatorem....
http://translate.google.pl/translate?js=n&..._plastfolie.pdf



chyba w cuda wierzysz...on to przecież przetłumaczył ze słownikiem w ręce no i przecież zawsze ma racje icon_biggrin.gif


To dobrze, że Pan przetłumaczył sobie rolę nowych folii typu duplex.

Przecież może Pan nie dawać folii. Może Pan sobie domu nie izolować a ocieplać. Może Pan sobie robić kotłownie. Może Pan nie znać języka ojczystego i fizyki - wolno Panu. Dołączam Pan do „wyfilrtowanych”
Link do komentarza
łelkam to de klab

Cytat

To dobrze, że Pan przetłumaczył sobie rolę nowych folii typu duplex.

Przecież może Pan nie dawać folii. Może Pan sobie domu nie izolować a ocieplać. Może Pan sobie robić kotłownie. Może Pan nie znać języka ojczystego i fizyki - wolno Panu. Dołączam Pan do „wyfilrtowanych”


Cytat

Widzę, że gdy wyczerpują się argumenty niektórym puszczają nerwy i zaczynają obrażać innych. To oczywiście polskie kołtuństwo... ..........

Pozdrawiam !

Rysiu

Link do komentarza
Gość adiqq
Jeśli Redakcja uzna że wątek nadaje się do moderacji, to mam tylko prośbę - proszę o wstrzymanie się kilka dni, bo wczoraj wysłałem wiadomośc do firmy Nordiska Ekofiber Polska Sp z o.o z prośbą o zajęcie oficjalnego stanowiska(w sprawie paroizolacji) i podałem linka do tego tematu.
Link do komentarza
Gość adiqq
przeklejam odpowiedz jaką dostałem:

Witam

Przepraszam, że odpowiadam z opóźnieniem, ale dopiero dzisiaj mam taką możliwość.

Pozwoli Pan, że nie odniosę się do dyskusji na forum, bo jak zwykle to w sieci bywa jest ona trochę chaotyczna, lecz przedstawię nasze (producenta) stanowisko w kwestii odgradzania folią paraizolacyjną przestrzeni mieszkalnej (użytkowej) od warstwy termoizolacyjnej: nie wymagamy, lecz dopuszczamy stosowanie tej folii przy wykonaniu termoizolacji z EKOFIBRU. W obu przypadkach (bez i z zastosowaniem folii) termoizolacja pracuje prawidłowo bez dostrzegalnych różnic w swojej skuteczności i trwałości.

W przypadku pierwszym (bez folii) wilgoć przedostająca się z wnętrza budynku do warstwy termoizolacyjnej jest skutecznie „transportowana” przez strukturę włókien celulozowych do miejsca (powierzchni), gdzie może być oddana do powietrza. To samo zjawisko pozwala na pozbycie się z warstwy termoizolacyjnej wilgoci oddanej przez migrujące przez nią powietrze, chociaż zjawisko przepływu przez warstwę powietrza, a co za tym idzie konwekcja, praktycznie nie następuje po prawidłowym zagęszczeniu EKOFIBRU w czasie montażu. EKOFIBER nie gromadzi w sobie wilgoci (o ile oczywiście nie zostanie zamoczony). W czasie rocznych badań zmian wilgotności warstwy termoizolacyjnej z EKOFIBRU we wszystkich przegrodach zewnętrznych budynku mieszkalnego jednorodzinnego, wilgotność wewnątrz warstwy nigdy nie przekroczyła 16%. W budynku tym nie stosowano folii paraizolacyjnej.

W przypadku zastosowania folii paraizolacyjnej utrudnia się wydostanie się wilgoci powstałej wewnątrz budynku, co naszym zdaniem nie jest ani zdrowe ani przyjemne. Wprawdzie można sobie poradzić z tym problemem w inny sposób, ale to już inna sprawa. Folia taka jest niezbędna w przypadku wykonania termoizolacji z wełny skalnej lub szklanej. Wilgoć, która wniknie w taką warstwę rzeczywiście ma kłopoty z wydostaniem się na zewnątrz ze względu na budowę włókien. Może być tylko „wyniesiona” przez przepływ powietrza, ale to równa się utracie ciepłą przez konwekcję.

Termoizolacja z włókien celulozowych została wymyślona na początku XX wieku do użycia w budynkach, w których elementy konstrukcyjne były z drewna. W tego typu budowlach wszelkie ingerencje w naturalne zmiany wilgotności mogły się przykro kończyć osłabieniem konstrukcji i skróceniem czasu przydatności budynku do użycia.



Z poważaniem

Lech Szczeciński


NORDISKA EKOFIBER POLSKA Sp. z o.o.
Bilcza, ul. Kielecka 21, 26-026 Morawica
tel/fax +48 41 3327420, +48 41 3311031
Link do komentarza
  • 1 rok temu...
Korzystał ktoś z usług firmy Ekofiber ostatnio trafiłem na ich stronę, jestem z krosna (podkarpackie) i szukam w okolicach sprawdzonej firmy bo koszt izolacji natryskowej jest na tyle wysoki, że nie chciałbym ryzykować, nigdzie nie spotkałem się z opiniami o tej właśnie firmie, dlatego pytam w temacie który dotyczy wspomnianej izolacji....
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Marzec jest pierwszym miesiącem w roku kiedy fotowoltaika pokazuje swoją moc. Niesie to za sobą poważne konsekwencje.  Wyraźnie wzrasta napięcie w sieci, ale za to spada  cena energii od prosumentów w net-billingu (RCE)    Obydwa zjawiska są niekorzystne dla posiadaczy paneli fotowoltaicznych. Zjawiska te będą tylko narastać, ponieważ nowa dyrektywa budynkowa narzuca obowiązek montażu fotowoltaiki na każdym domu oddawanym do użytku już od 2030r. Jednak do tak gwałtownego przyrostu mocy w fotowoltaice nie zdążyły i raczej do 2030 roku nie zdążą przygotować się sieci energetyczne które były projektowane do przesyłu energii od elektrowni poprzez sieci wysokiego i  średniego napięcia do sieci niskich napięć i odbiorcy końcowego. i Jednak rozwój energetyki rozproszonej sprawił że w słoneczne dni energie trzeba kierować w przeciwnym kierunku. W dzielnicach w których fotowoltaika jest popularna pojawił się problem wysokich napięć i w konsekwencji wyłączanie się mikroinstalacji fotowoltaicznych. Sytuacja z roku na rok będzie jeszcze gorsza, przerwy w ciągu dnia będą coraz dłuższe, a problem zacznie się już w ostatnim miesiącu zimy i potrwają do późnej jesieni. Częste wyłączanie mikroinwertera ma negatywny wpływ na jego żywotność, a co gorsze nie mamy własnej produkcji akurat w czasie kiedy powinna być najwyższa. Jak się przed tym chronić, co zrobić aby nasze instalacje w słonecznie dni produkowały prąd a nie tylko szpeciły dachy. O tym w dalszej części. Wersja dla nie lubiących czytać: Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Optymalny  poziom napięcia w sieci, powinien wynosić  230V i może wahać się maksymalnie o 10%, czyli w przedziale 207-253V. Zgodnie z tymi parametrami ustawiane są również falowniki, czyli główne urządzenia w instalacjach fotowoltaicznych, które przetwarzają prąd. Falownik wyłączy się jeżeli  napięcie w sieci przez 10 minut przekracza  253 V , a wyłączy się natychmiast jak przekroczy 264V natychmiast. Falownik trójfazowy wyłączy sią nawet jeśli napięcie choćby jednej z trzech faz przekroczy dopuszczalną normę.  Problem ten powstaje najczęściej, gdy wiele instalacji PV jest podłączonych do jednej linii energetycznej. Nasila się on podczas słonecznej pogody, kiedy panele fotowoltaiczne produkują najwięcej energii. Jeżeli moc zainstalowana fotowoltaiki w obrębie stacji tansformatorowej znacznie przekracza moc transformatora, to problemy są niemal pewne. Ponadto problem występuję często w domach, które są daleko od transformatorów i w mniejszych miejscowościach.     Co możemy zrobić z problemem wysokich napięć? Jeżeli napięcie w sieci jest stale wysokie to można zgłosić problem do ZE, wysyłając specjalny druk RPV. Może to skutkować obniżeniem napięcia na transformatorze, jednak jeżeli napięcie za transformatorem już jest większe niż zadane, to zabieg ten nie przyniesie spodziewanego efektu.  Po drugie transformatory teoretycznie są dwukierunkowe,  ale nie we wszystkich przypadkach tak jest.  Całkowite rozwiązanie problemu zazwyczaj wymaga wymiany transformatora na trafo o większej mocy, montaż większej ilości transformatorów na danym obszarze, a czasem i wymianę przewodów na grubsze.  Jak wiemy Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych (OSD) mają ograniczone budżety, więc zazwyczaj pozostaje nam samodzielnie poradzić sobie z problemem.  Mamy tu kilka opcji do wyboru.      Najprościej jest  zwiększyć autokonsumpcję produkowanej energii. W tym celu musimy zmienić swoje przyzwyczajenia. Wiele urządzeń elektrycznych uruchamiamy często wieczorem lub po zachodzie słońca.   Obecnie większość takich urządzeń jak zmywarki, pralki, suszarki do ubrań, bojlery, systemy nawadniania,  pompy ciepła czy klimatyzatory wyposażona jest w programatory czasowe lub timery pozwalające uruchomić urządzenie po określonym czasie. W naszym przypadku celujemy w godziny w których napięcie w sieci zbliża się do krytycznego. Wówczas inwerter będzie miał mniej energii (nadwyżki) do „wypchnięcia” na zewnątrz, a więc napięcie nie będzie tak intensywnie podbijane. Ponadto w domu mamy wiele urządzeń na baterie które należy ładować, jak np odkurzacze automatyczne, laptopy, tablety, latarki,  elektronarzędzia, rowery elektryczne i powoli pojawiają się samochody elektryczne.  Większość z nas w godzinach południowych jest albo w pracy albo w szkole, więc powstaje problem z włączeniem  ładowarek.  Tutaj z odsieczą przychodzą systemy zarządzania energią, a zwłaszcza  inteligentne gniazdka, które możemy zaprogramować aby włączały przesyłanie prądu o dowolnej porze, możemy też sterować nimi zdalnie.  Gniazdka te pozwalają także na automatyzację, czyli możemy określić warunki w jakich zostanie uruchomiony przepływ prądu. Można np zadać warunek że prąd zaczyna lub przestaje płynąć po osiągnięciu określonego napięcia np 250V.    Link do takiego gniazdka podam w opisie filmu. Warto też do autokonsumpcji prądu w szczycie produkcji namówić sąsiadów, bo tylko wtedy to przyniesie wyraźny spadek napięcia w sieci i zwiększy produkcję prądu przez nasze instalacje.     Co jeżeli nawet to nie pomaga?  Wtedy rozsądne będzie obniżenie napięcia w sieci przez włączenie funkcji Q(U) i P(U) w inwerterze. Wiele inwerterów ma funkcję Q(U) oraz P(U) [czytaj - "Q od U" i "P od U"]. Gdy uruchomiona i właściwie skonfigurowana, powoduje ona, że po przekroczeniu 250 V, falownik zmniejsza moc (konkretnie moc czynną wytwarzając w zamian nieco mocy biernej). Skutkiem tego falownik nie sięga granicy 253 V i dalej działa. Pomimo że instalacja działa z nieco mniejszą mocą, to i tak lepsze niż ciągłe wyłączanie i włączanie się całej instalacji. Bardziej radykalnym krokiem jest włączenie elektrycznego grzejnika także za pomocą inteligentnego gniazdka które uruchomi go tylko jak napięcie będzie na maksymalnym poziomie.  W ten sposób zmarnujemy część energii, ale możemy uchronić instalację przed wyłączeniem. Tutaj ważne jest zdiagnozowanie najbardziej obciążonej fazy.  Coraz popularniejszym rozwiązaniem jest magazynowanie nadwyżek energii w akumulatorach. Dzięki temu nie obciążamy sieci niezużytą energią a odebrać ja możemy w dowolnym momencie. Minusem rozwiązania są ceny akumulatorów do magazynowania energii, koszt baterii o pojemności 10 kWh to ok 20 tysięcy złotych. Cenę obniżymy dotacjami np z programu Mój Prąd. Ceny akumulatorów w długoletniej perspektywie spadają o ok 20% rocznie. W chwili obecnej z ekonomicznego punktu widzenia magazyny energii są mało opłacalne, ale za lat kilka ich zakup może być bardzo opłacalny, a nawet niezbędny w przypadku przeciążonej sieci energetycznej. Na każdy kWp instalcji PV niezbędne jest minimum 1 kWh pojemności magazynu energii.  Plusem instalacji hybrydowej jest to iż w przypadku awarii sieci nasza instalacja się nie wyłączy, będzie nadal zasilała nasze urządzenia elektryczne. Taniej wychodzą magazyny ciepła.  Woda w bojlerze o odpowiedniej pojemności może być zagrzewana gdy napięcie zbliża się do krytycznego. Tu znów korzystamy z inteligentnych gniazdek.  Podobną funkcję spełnia klimatyzacja którą możemy uruchamiać w szczycie produkcji prądu, aby po powrocie domowników do domu była już optymalna temperatura.  Nietypowym rozwiązaniem, które może się sprawdzić w niektórych przypadkach jest zastąpienie falownika trójfazowego  trzema falownikami  jednofazowymi podpiętymi do trzech różnych faz.  Jak wiadomo falownik trójfazowy wyłączy się jeżeli napięcie na dowolnej fazie przekroczy normę. Takie rozwiązanie ma wiele zalet: Różnice napięć między fazami przestają mieć znaczenie – każdy falownik działa niezależnie. W razie awarii/wyłączenia falownika 2/3 instalacji wciąż działa. W razie zaniku jednej fazy pozostałe dwa inwertery działają. Minusem jest wyższy koszt instalacji: trzy osobne falowniki kosztują więcej niż jeden trójfazowy, ponadto dochodzi zwielokrotnione okablowanie i zabezpieczenia. Podobny efekt osiągniemy montują mikroinwertery podpięte do różnych faz.    Jeżeli jesteśmy przed montażem instalacji fotowoltaicznej, to musimy zadbać o wydłużenie czasu własnej produkcji prądu za pomocą instalacji Wschód zachód, co pozwoli rozciągnąć swoją produkcję prądu poza czas szczytu produkcji z większości instalacji w okolicy które zazwyczaj są skierowane na południe. Do przekroczenia dopuszczalnego napięcia nie dochodzi ranem ani wieczorem, a w południe. Należy przyjąć że już wkrótce od godziny 10 do 14 a w niektórych miejscach nawet przez 8 godzin na dobę, i to aż przez ponad pół roku sieć będzie przeciążona i większość instalacji PV będzie wyłączona.  Dodatkowym plusem tego rozwiązania jest wzrost własnej autokonsumpcji poprzez własny prąd od wschodu słońca, aż do zachodu, a nie tylko w południe kiedy jesteśmy w pracy. W nowym systemie rozliczeniowym zwanym netbilingiem taki układ paneli jest niemal konieczny. Obecnie ceny paneli Fotowoltaicznych niesamowicie spadły. Można już nabyć zestaw 10kWp wraz z falownikiem za około 10 tyś zł. Warto też wiedzieć że mała instalacja 3,3kWp wraz z montażem to koszt 15-18 tyś zł, zaś instalacja o 3 krotnie większej mocy (10kWp) kosztuje niecałe 2x więcej, czyli około 30 tys zł. Koszt kwp w małej instalacji to około 6 tys złotych, zaś w dużej to około 3000zł. Duże instalacje 50 kWp to koszt około 100 tys zł, więc koszt kWp to zaledwie 2000zł. Instalatorzy proponują obecnie drogie  małe instalacje argumentując to bardzo wysoka  autokonsumpcją co pozwoli szybko zwrócić koszt inwestycji.  Jest to prawda, ale niestety taka instalacja nie obniży znacznie naszych rachunków. Montując jeden panel 300W w domu o dużych rachunkach za prąd osiągniemy niemal 100% autokonsumpcje, szybki zwrot inwestycji, jednak nie zauważymy tego w rachunkach za prąd.  Warto więc pomyśleć o instalacji o dużo większej mocy niż proponują o obecnie monterzy. Zaletą będzie duży wzrost produkcji prądu w miesiącach o słabym nasłonecznieniu, oraz w pochmurne dni i zaraz po wschodzie i przed zachodem słońca. Jak wiemy w samo południe jest duże ryzyko że wyłączone zostaną zarówno małe jak i duże instalacje PV. taki układ pozwoli też na sprzedaż prądu w lepszych cenach, bo jak wiadomo w południe są one bardzo niskie.  Oczywiście nie polecam zmiany ustawień falowników podnosząc górny próg napięcie, ponieważ jest to szkodliwe dla urządzeń elektrycznych podpiętych do sieci w naszej okolicy.   Jestem ciekaw czy macie jakieś własne sposoby na obniżenie napięcia w sieci.
    • Dlatego trzeba wygiąć pod odpowiednim kątem wcześniej i dopiero przykręcić profil. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Tylko warunek, że po zamocowaniu profilu nie mogą się prostować. 
    • Te Esy możesz wyginać jak chcesz, tego spadu tam nie ma na tyle żeby sobie Esami nie poradzić. Wygniesz, dokręcisz pchełkami i będzie ok. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Oczywiście. To jest wieszak regulowany. Wiercisz w suficie i mocujesz haczyk na dyblu i ten wieszak na nim. Tymi sprężystymi blaszkami regulujesz wysokość zawieszenia mocowania.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...