Skocz do zawartości

Problem z ociepleniem poddasza


Recommended Posts

im więcej tym lepiej , potwierdzam co pisze Barbossa... obniży Ci to trochę sufit , ale zwiększy izolacyjność ... mniej ciepła ucieknie zimą , mniej ciepła dostanie się latem ... te 25cm to chyba takie minimum ...
daj więcej na stelaż a mniej miedzy krokwie - ponadto pomyśl , czy nie zrobić od góry sznureczków które powstrzymałyby wełnę przed rozprężeniem i zatkaniem szczeliny wentylacyjnej w niekorzystnych warunkach ...
Link do komentarza
Cytat

między krokwie akurat wejdzie 15stka więc już tego odchudzać nie będziemy
co do sznureczków to nie wiem o czym piszesz, wiem że jakiś sznur mam na liście zakupów ale te i tak będzie robił wykonawca, sami na ocieplanie się nie porywamy i pozwolimy zarobić osobom w tym wprawionym



w takim razie zapytaj , czy zabezpieczą wełnę od strony dachu w jakiś sposób , żeby się nie rozprężyła z czasem i nie zatkała szczeliny wentylacyjnej ...
ja osobiście nie mam takiego zabezpieczenia ani w formie sznureczka, ani w formie folii (bo tak też można ponoć) ... ale była dyskusja na forum, że dobrze o to zadbać....
Link do komentarza
Cytat

w takim razie zapytaj , czy zabezpieczą wełnę od strony dachu w jakiś sposób , żeby się nie rozprężyła z czasem i nie zatkała szczeliny wentylacyjnej ...
ja osobiście nie mam takiego zabezpieczenia ani w formie sznureczka, ani w formie folii (bo tak też można ponoć) ... ale była dyskusja na forum, że dobrze o to zadbać....


Jeżeli robi się pełne deskowanie to nie trzeba o to się bać. Problem może wystąpić jeżeli używa się foli wstępnego krycia (zwanej też membraną)nisko czy mało przepuszczalnej,wtedy należy zastosować te sznurki aby wełna nie dotykała FWK, przy foliach wysokoparaprzepuszczalnych ponoć wełna może się stykać bezpośrednio z folią (membraną).
Link do komentarza
Cytat

Jeżeli robi się pełne deskowanie to nie trzeba o to się bać. Problem może wystąpić jeżeli używa się foli wstępnego krycia (zwanej też membraną)nisko czy mało przepuszczalnej,wtedy należy zastosować te sznurki aby wełna nie dotykała FWK, przy foliach wysokoparaprzepuszczalnych ponoć wełna może się stykać bezpośrednio z folią (membraną).



ale tu nie chodzi o stykanie z deskami czy folią w kontekście skraplania czy czegoś tam - nie nam się na tym , więc nie będę się wypowiadać .... natomiast tu chodzi o to , żeby nie została zatkana szczelina wentylacyjna ...
wełnę ludziska kupują różnej jakości z różnych firm ... jedna się bardziej rozpręża , inna mniej ... więc można ograniczyć ją według mnie sznureczkami od góry , żeby nie zatkała szczeliny i żeby był przewiew icon_wink.gif
jak napisałam - ja tak nie zrobiłam , nie uważałam za konieczne ... ale wiem, że teraz ludziska i tak też robią "na wszelki wypadek" icon_smile.gif

Link do komentarza
Szczelina wentylacyjna pod deskowaniem czy FWK jest potrzebna w momencie kiedy membrana ma małą paro-przepuszczalność dla odprowadzenia wilgoci.
Jeśli paro-przepuszczalność membrany jest duża, to tak jak napisał mhtyl, wełna może przylegać do membrany i dodatkowa szczelina wentylacyjna (ta pod membraną) nie jest wymagana.
Do odprowadzenia wilgoci wystarczy wentylacja podpołaciowa.

pumpaluna, pomijając teorie TB o minimalnym izolowaniu stropu na poziomie 50cm, to reszta, znaczy się zalecenie że i więcej tym lepiej to cała prawda.
Minimalne grubości izolacji termicznej biorą się z przepisów odnośnie minimalnego współczynnika przenikalności cieplnej U = 0,3 W/mK
Dach jest przegrodą zewnętrzna przez którą ucieka największa ilość ciepła, więc poprawienie tej izolacji przynosi konkretne zyski finansowe na przyszłość.
Najłatwiej to uzyskać przez zwiększenie grubości izolacji.
Drugim sposobem jest zastosowanie izolacji o znacznie lepszym współczynniku lambda, co skutkuje większym oporem cieplnym przy tej samej grubości izolacji.
Drugą sprawą jest sprawa komfortu o której wspomina Daga... dach lepiej izolowany będzie lepiej odcinał przestrzeń mieszkalną od warunków zewnętrznych, więc zimą będzie mniej wychładzał pomieszczenia, a latem nie dopuszczał do ich przegrzewania.
Link do komentarza
Cytat

zastosowanie izolacji o znacznie lepszym współczynniku lambda, co skutkuje większym oporem cieplnym przy tej samej grubości izolacji.



czy jeśli mamy kłaść ISOVER unimata 15 i 10cm to ten cały współczynnik będzie wystarczająco dobry? taką zasugerował wykonawca który ma układać ocieplenie (i wiedząc o naszym ograniczonym budżecie)
widziałam że jest kilka rodzajów wełny isovera ale nie mam pojęcia czym się kierować wybierając konkretna , np supermata ma λD=0.033 W/mK a uni-mata 0,039 ale ta różnica w tysięcznych nic mi nie mówi, różnica w cenie 23zł vs 15zł na allegro patrząc u tegoż samego sprzedawcy, różnica więc nie jest mała ale jeśli to jest aż tak istotne to sprawa do przegadania i przeliczenia
Link do komentarza
Współczynnik "U" jaki przy 25cm grubości ocieplenia uzyskasz to:
Unimata - U= 0,156W/mK
Supermata - U= 0,132W/mK

Jeśli wynik U - 0,156W/mK Cie satysfakcjonuje, to stosując Supermatę możesz położyć jej "tylko" 21cm.
Skądinąd wiedząc ze nie celujesz w standardy superenergooszczędne, pierwszy wynik na poziomie U-0,16W/mK jest na przyzwoitym poziomie.
Musisz sobie to jeszcze ewentualnie sam przeliczyć z nieuwzględnieniem powierzchni dachu i średnio sezonową temperaturą w Twoim rejonie.
Link do komentarza
Cytat

Współczynnik "U" jaki przy 25cm grubości ocieplenia uzyskasz to:
Unimata - U= 0,156W/mK
Supermata - U= 0,132W/mK

Jeśli wynik U - 0,156W/mK Cie satysfakcjonuje, to stosując Supermatę możesz położyć jej "tylko" 21cm.
Skądinąd wiedząc ze nie celujesz w standardy superenergooszczędne, pierwszy wynik na poziomie U-0,16W/mK jest na przyzwoitym poziomie.
Musisz sobie to jeszcze ewentualnie sam przeliczyć z nieuwzględnieniem powierzchni dachu i średnio sezonową temperaturą w Twoim rejonie.



podepnę się
nie mam pojęcia jak się przelicza te współczynniki
w strop chcę dać 25 lub 30 cm wełny rockwool toprock 0,035
jaki będę miał współczynnik stropu
przy obu tych grubościach
w dach chcę dać 25 cm tej samej wełny
parę razy próbowałem to policzyć ale nigdy mi się nie udało
Link do komentarza
Cytat

Szczelina wentylacyjna pod deskowaniem czy FWK jest potrzebna w momencie kiedy membrana ma małą paro-przepuszczalność dla odprowadzenia wilgoci.
Jeśli paro-przepuszczalność membrany jest duża, to tak jak napisał mhtyl, wełna może przylegać do membrany i dodatkowa szczelina wentylacyjna (ta pod membraną) nie jest wymagana.
Do odprowadzenia wilgoci wystarczy wentylacja podpołaciowa.


daggulka na pewno miała na myśli szczelinę podpołaciową,a ją aby zablokować to tak naprawdę na chama by trza było wełnę upychać i też wątpię by do tego doszło bo przecież membrana ta wysokoparaprzepuszczalna jak jest dobrze naciągnięta to aż tyle się nie rozciągnie aby dotknąć pokrycia.
Link do komentarza
Cytat

podepnę się
nie mam pojęcia jak się przelicza te współczynniki
w strop chcę dać 25 lub 30 cm wełny rockwool toprock 0,035
jaki będę miał współczynnik stropu
przy obu tych grubościach
w dach chcę dać 25 cm tej samej wełny
parę razy próbowałem to policzyć ale nigdy mi się nie udało


http://www.e-izolacje.pl/a/4440,wyznaczani...nikania-ciepla1
http://www.ib.pwr.wroc.pl/zfbis/wspU.pdf
i wiele innych...
wujo gugle

powieliło :-( Edytowano przez Barbossa (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Jani nie mam pojęcia jaka jest średnia temperatura sezonowa w moim regionie icon_eek.gif ale od czego jest wikipedia
cytuję więc:
średnia temperatura roczna: 7,1 °C
średnia temperatura lipca: 17 °C
średnia temperatura stycznia: -3 °C
średnie roczne opady: ok. 500 mm
średnia wilgotność powietrza: 80-82%
czas zalegania pokrywy śnieżnej: 50-80 dni

Według Okołowicza, znajduje się w strefie klimatu umiarkowanego ciepłego przejściowego, a wg Köppena leży w strefie wilgotnego klimatu kontynentalnego podtypu o ciepłym lecie



pytanie tylko czy wynik U~0,16 da mi chociaż odrobinę pewności że zimą nie będziemy przemarzać a latem nie będzie sauny na górze? przyznam się że jeśli mam dać uni 25cm a super 21cm to chyba postawię na tą pierwszą opcję ze względów już finansowych
Link do komentarza
"U" - 0,16 da Ci to poczucie pewności o które Ci chodzi.
Przy prawidłowej wentylacji podpołaciowej (otwarta kalenica) nie powinno być większej różnicy temperatur latem niż około 35K między pokryciem dachowym a pomieszczeniami.
Ale pamiętaj, że jedno nieosłonięte okno połaciowe może zniweczyć całe wysiłki.

Cytat

podepnę się
nie mam pojęcia jak się przelicza te współczynniki
w strop chcę dać 25 lub 30 cm wełny rockwool toprock 0,035
jaki będę miał współczynnik stropu
przy obu tych grubościach
w dach chcę dać 25 cm tej samej wełny
parę razy próbowałem to policzyć ale nigdy mi się nie udało


Dla 25 cm - U= 0,14W/mK
Dla 30 cm - U= 0,117W/mK
Link do komentarza
pytałam naszego głównego wykonawcę, dekarza który będzie nam robił (facet 25lat własną firmę prowadzi, polecany jest) a także takiego który właśnie dach robi znajomym plus kilka osób które się w mojej okolicy budowały i nikt nawet nie słyszał o otwartej kalenicy. Wykonawca mówi, że jak bardzo się uprzemy to nam takową zrobią, ale to już na nasze ryzyko bo on tego nigdy nie praktykował. Twierdzi że po to mamy otwory wentylacyjne wyprowadzane żeby było dobrze a ten mini stryszek się nie przegrzewał, nie zostaje mi chyba nic innego jak mu zaufać.
Link do komentarza
Cytat

pytałam naszego głównego wykonawcę, dekarza który będzie nam robił (facet 25lat własną firmę prowadzi, polecany jest) a także takiego który właśnie dach robi znajomym plus kilka osób które się w mojej okolicy budowały i nikt nawet nie słyszał o otwartej kalenicy. Wykonawca mówi, że jak bardzo się uprzemy to nam takową zrobią, ale to już na nasze ryzyko bo on tego nigdy nie praktykował. Twierdzi że po to mamy otwory wentylacyjne wyprowadzane żeby było dobrze a ten mini stryszek się nie przegrzewał, nie zostaje mi chyba nic innego jak mu zaufać.


I po takiej opinii poznaje się dobrego fachowca.Jeżeli tego nie robił i nie czuje się na siłach (tzn nie gwarantuje ) to nie podejmuje się roboty w przeciwieństwie do innych gdzie liczy się dla nich tylko kasa i wszystko zrobią bez względu czy kiedyś takie coś robili czy nie. i nie ma co się upierać na otwartą kalenicę ,niech robi po swojemu aby było dobrze,bo z własnego doświadczenia wiem,że nic tak nie wk....a wykonawcę jak uparty inwestor icon_lol.gif
Link do komentarza
  • 6 miesiące temu...
Cytat

I po takiej opinii poznaje się dobrego fachowca.Jeżeli tego nie robił i nie czuje się na siłach (tzn nie gwarantuje ) to nie podejmuje się roboty w przeciwieństwie do innych gdzie liczy się dla nich tylko kasa i wszystko zrobią bez względu czy kiedyś takie coś robili czy nie. i nie ma co się upierać na otwartą kalenicę ,niech robi po swojemu aby było dobrze,bo z własnego doświadczenia wiem,że nic tak nie wk....a wykonawcę jak uparty inwestor Array="" style="vertical-align:middle" Array alt="icon_lol.gif" border="0">

gorzej jak przez 25 lat nikt go nie nauczył jak właściwie robić. Ale to już inna bajka.
Link do komentarza
Witam dołącze się do tematu. Czy jest jakieś rozwiązanie do doprowadzenia powietrza do przestrzeni między krokwiami w obrębie kosza przy lukarnie dla deskowania z papą ? Chodzi o to że w przypadku gdy po całej długości krokwi nie ma żadnych przeszkód wówczas z wentylacją nie ma problemu: otwieramy kalenicę i stosujemy szczelinę między deskowaniem a murem. Natomiast co jeśli są okna dachowe czy też początek krokwi zaczyna się w koszu ? Gdzieś wyczytałem że można przewiercić się przez krokwie ?

Drugi problem to ocieplenie na pionowych trójkątach lukarny - jak prawidłowo je wykonać ?

Pozdr
Piotr
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
  • 5 miesiące temu...
  • 6 miesiące temu...
  • 3 tygodnie temu...
  • 3 tygodnie temu...
Przy poddaszu użytkowym bardzo ważne jest zapewnienie dobrej wentylacji i zmniejszenie wilgoci połaci. Bez dobrej wymiany powietrza pod dachem będzie po prostu nieznośnie - gorące i bardzo wilgotne powietrze. U mnie jest to rozwiązane tak: dachówka Koramic, pod nią warstwa wstępnego krycia, potem membrana dachowa. Pomiędzy warstwami są zostawione szczeliny wentylacyjne, żeby właśnie nie kondensować pary wodnej - szczególnie w izolacji cieplnej. Trzeba też pilnować odpowiednich przekrojów szczelin wentylacyjnych na okapach i kalenicach - wielkość musi wyliczyć projektant na podstawie powierzchni i parametrów dachu.

I co? Na poddaszu jest i tak trochę cieplej niż na parterze... icon_smile.gif Ale obawiam się, że to i tak nie jest do uniknięcia, bo fizyka w końcu działa. Dlatego tak czy inaczej warto przewidzieć porządne okna dachowe, żeby zapewnić wymianę powietrza. Bez tego moim zdaniem na poddaszu w lecie zawsze będzie lipa... icon_eek.gif
Link do komentarza
  • 4 miesiące temu...
Witam zmiana papy desek itd. ... To może nie wystarczyć ja polecam docieplenie pianką poliuretanową. Wchodzi wszędzie przylepia się do wszystkiego, a co bardzo ważne po upływie paru lat nie opadnie i nie straci swych właściwości cieplnych. Ja już parę lat cieszę się z takiego ocieplenia i nie żałuję, że nie dałem się namówić na watę... Jak mi tak i ja polecam firmę http://www.pur-system.pl/ to fachowcy i znają się na rzeczy
Pozdrawiam
Link do komentarza
Cytat

Witam zmiana papy desek itd. ... To może nie wystarczyć ja polecam docieplenie pianką poliuretanową. Wchodzi wszędzie przylepia się do wszystkiego, a co bardzo ważne po upływie paru lat nie opadnie i nie straci swych właściwości cieplnych. Ja już parę lat cieszę się z takiego ocieplenia i nie żałuję, że nie dałem się namówić na watę... Jak mi tak i ja polecam firmę ................................... to fachowcy i znają się na rzeczy
Pozdrawiam


To sobie polecaj ,ale w innym dziale, bo tu nie miejsce na takie posty.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Marzec jest pierwszym miesiącem w roku kiedy fotowoltaika pokazuje swoją moc. Niesie to za sobą poważne konsekwencje.  Wyraźnie wzrasta napięcie w sieci, ale za to spada  cena energii od prosumentów w net-billingu (RCE)    Obydwa zjawiska są niekorzystne dla posiadaczy paneli fotowoltaicznych. Zjawiska te będą tylko narastać, ponieważ nowa dyrektywa budynkowa narzuca obowiązek montażu fotowoltaiki na każdym domu oddawanym do użytku już od 2030r. Jednak do tak gwałtownego przyrostu mocy w fotowoltaice nie zdążyły i raczej do 2030 roku nie zdążą przygotować się sieci energetyczne które były projektowane do przesyłu energii od elektrowni poprzez sieci wysokiego i  średniego napięcia do sieci niskich napięć i odbiorcy końcowego. i Jednak rozwój energetyki rozproszonej sprawił że w słoneczne dni energie trzeba kierować w przeciwnym kierunku. W dzielnicach w których fotowoltaika jest popularna pojawił się problem wysokich napięć i w konsekwencji wyłączanie się mikroinstalacji fotowoltaicznych. Sytuacja z roku na rok będzie jeszcze gorsza, przerwy w ciągu dnia będą coraz dłuższe, a problem zacznie się już w ostatnim miesiącu zimy i potrwają do późnej jesieni. Częste wyłączanie mikroinwertera ma negatywny wpływ na jego żywotność, a co gorsze nie mamy własnej produkcji akurat w czasie kiedy powinna być najwyższa. Jak się przed tym chronić, co zrobić aby nasze instalacje w słonecznie dni produkowały prąd a nie tylko szpeciły dachy. O tym w dalszej części. Wersja dla nie lubiących czytać: Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Optymalny  poziom napięcia w sieci, powinien wynosić  230V i może wahać się maksymalnie o 10%, czyli w przedziale 207-253V. Zgodnie z tymi parametrami ustawiane są również falowniki, czyli główne urządzenia w instalacjach fotowoltaicznych, które przetwarzają prąd. Falownik wyłączy się jeżeli  napięcie w sieci przez 10 minut przekracza  253 V , a wyłączy się natychmiast jak przekroczy 264V natychmiast. Falownik trójfazowy wyłączy sią nawet jeśli napięcie choćby jednej z trzech faz przekroczy dopuszczalną normę.  Problem ten powstaje najczęściej, gdy wiele instalacji PV jest podłączonych do jednej linii energetycznej. Nasila się on podczas słonecznej pogody, kiedy panele fotowoltaiczne produkują najwięcej energii. Jeżeli moc zainstalowana fotowoltaiki w obrębie stacji tansformatorowej znacznie przekracza moc transformatora, to problemy są niemal pewne. Ponadto problem występuję często w domach, które są daleko od transformatorów i w mniejszych miejscowościach.     Co możemy zrobić z problemem wysokich napięć? Jeżeli napięcie w sieci jest stale wysokie to można zgłosić problem do ZE, wysyłając specjalny druk RPV. Może to skutkować obniżeniem napięcia na transformatorze, jednak jeżeli napięcie za transformatorem już jest większe niż zadane, to zabieg ten nie przyniesie spodziewanego efektu.  Po drugie transformatory teoretycznie są dwukierunkowe,  ale nie we wszystkich przypadkach tak jest.  Całkowite rozwiązanie problemu zazwyczaj wymaga wymiany transformatora na trafo o większej mocy, montaż większej ilości transformatorów na danym obszarze, a czasem i wymianę przewodów na grubsze.  Jak wiemy Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych (OSD) mają ograniczone budżety, więc zazwyczaj pozostaje nam samodzielnie poradzić sobie z problemem.  Mamy tu kilka opcji do wyboru.      Najprościej jest  zwiększyć autokonsumpcję produkowanej energii. W tym celu musimy zmienić swoje przyzwyczajenia. Wiele urządzeń elektrycznych uruchamiamy często wieczorem lub po zachodzie słońca.   Obecnie większość takich urządzeń jak zmywarki, pralki, suszarki do ubrań, bojlery, systemy nawadniania,  pompy ciepła czy klimatyzatory wyposażona jest w programatory czasowe lub timery pozwalające uruchomić urządzenie po określonym czasie. W naszym przypadku celujemy w godziny w których napięcie w sieci zbliża się do krytycznego. Wówczas inwerter będzie miał mniej energii (nadwyżki) do „wypchnięcia” na zewnątrz, a więc napięcie nie będzie tak intensywnie podbijane. Ponadto w domu mamy wiele urządzeń na baterie które należy ładować, jak np odkurzacze automatyczne, laptopy, tablety, latarki,  elektronarzędzia, rowery elektryczne i powoli pojawiają się samochody elektryczne.  Większość z nas w godzinach południowych jest albo w pracy albo w szkole, więc powstaje problem z włączeniem  ładowarek.  Tutaj z odsieczą przychodzą systemy zarządzania energią, a zwłaszcza  inteligentne gniazdka, które możemy zaprogramować aby włączały przesyłanie prądu o dowolnej porze, możemy też sterować nimi zdalnie.  Gniazdka te pozwalają także na automatyzację, czyli możemy określić warunki w jakich zostanie uruchomiony przepływ prądu. Można np zadać warunek że prąd zaczyna lub przestaje płynąć po osiągnięciu określonego napięcia np 250V.    Link do takiego gniazdka podam w opisie filmu. Warto też do autokonsumpcji prądu w szczycie produkcji namówić sąsiadów, bo tylko wtedy to przyniesie wyraźny spadek napięcia w sieci i zwiększy produkcję prądu przez nasze instalacje.     Co jeżeli nawet to nie pomaga?  Wtedy rozsądne będzie obniżenie napięcia w sieci przez włączenie funkcji Q(U) i P(U) w inwerterze. Wiele inwerterów ma funkcję Q(U) oraz P(U) [czytaj - "Q od U" i "P od U"]. Gdy uruchomiona i właściwie skonfigurowana, powoduje ona, że po przekroczeniu 250 V, falownik zmniejsza moc (konkretnie moc czynną wytwarzając w zamian nieco mocy biernej). Skutkiem tego falownik nie sięga granicy 253 V i dalej działa. Pomimo że instalacja działa z nieco mniejszą mocą, to i tak lepsze niż ciągłe wyłączanie i włączanie się całej instalacji. Bardziej radykalnym krokiem jest włączenie elektrycznego grzejnika także za pomocą inteligentnego gniazdka które uruchomi go tylko jak napięcie będzie na maksymalnym poziomie.  W ten sposób zmarnujemy część energii, ale możemy uchronić instalację przed wyłączeniem. Tutaj ważne jest zdiagnozowanie najbardziej obciążonej fazy.  Coraz popularniejszym rozwiązaniem jest magazynowanie nadwyżek energii w akumulatorach. Dzięki temu nie obciążamy sieci niezużytą energią a odebrać ja możemy w dowolnym momencie. Minusem rozwiązania są ceny akumulatorów do magazynowania energii, koszt baterii o pojemności 10 kWh to ok 20 tysięcy złotych. Cenę obniżymy dotacjami np z programu Mój Prąd. Ceny akumulatorów w długoletniej perspektywie spadają o ok 20% rocznie. W chwili obecnej z ekonomicznego punktu widzenia magazyny energii są mało opłacalne, ale za lat kilka ich zakup może być bardzo opłacalny, a nawet niezbędny w przypadku przeciążonej sieci energetycznej. Na każdy kWp instalcji PV niezbędne jest minimum 1 kWh pojemności magazynu energii.  Plusem instalacji hybrydowej jest to iż w przypadku awarii sieci nasza instalacja się nie wyłączy, będzie nadal zasilała nasze urządzenia elektryczne. Taniej wychodzą magazyny ciepła.  Woda w bojlerze o odpowiedniej pojemności może być zagrzewana gdy napięcie zbliża się do krytycznego. Tu znów korzystamy z inteligentnych gniazdek.  Podobną funkcję spełnia klimatyzacja którą możemy uruchamiać w szczycie produkcji prądu, aby po powrocie domowników do domu była już optymalna temperatura.  Nietypowym rozwiązaniem, które może się sprawdzić w niektórych przypadkach jest zastąpienie falownika trójfazowego  trzema falownikami  jednofazowymi podpiętymi do trzech różnych faz.  Jak wiadomo falownik trójfazowy wyłączy się jeżeli napięcie na dowolnej fazie przekroczy normę. Takie rozwiązanie ma wiele zalet: Różnice napięć między fazami przestają mieć znaczenie – każdy falownik działa niezależnie. W razie awarii/wyłączenia falownika 2/3 instalacji wciąż działa. W razie zaniku jednej fazy pozostałe dwa inwertery działają. Minusem jest wyższy koszt instalacji: trzy osobne falowniki kosztują więcej niż jeden trójfazowy, ponadto dochodzi zwielokrotnione okablowanie i zabezpieczenia. Podobny efekt osiągniemy montują mikroinwertery podpięte do różnych faz.    Jeżeli jesteśmy przed montażem instalacji fotowoltaicznej, to musimy zadbać o wydłużenie czasu własnej produkcji prądu za pomocą instalacji Wschód zachód, co pozwoli rozciągnąć swoją produkcję prądu poza czas szczytu produkcji z większości instalacji w okolicy które zazwyczaj są skierowane na południe. Do przekroczenia dopuszczalnego napięcia nie dochodzi ranem ani wieczorem, a w południe. Należy przyjąć że już wkrótce od godziny 10 do 14 a w niektórych miejscach nawet przez 8 godzin na dobę, i to aż przez ponad pół roku sieć będzie przeciążona i większość instalacji PV będzie wyłączona.  Dodatkowym plusem tego rozwiązania jest wzrost własnej autokonsumpcji poprzez własny prąd od wschodu słońca, aż do zachodu, a nie tylko w południe kiedy jesteśmy w pracy. W nowym systemie rozliczeniowym zwanym netbilingiem taki układ paneli jest niemal konieczny. Obecnie ceny paneli Fotowoltaicznych niesamowicie spadły. Można już nabyć zestaw 10kWp wraz z falownikiem za około 10 tyś zł. Warto też wiedzieć że mała instalacja 3,3kWp wraz z montażem to koszt 15-18 tyś zł, zaś instalacja o 3 krotnie większej mocy (10kWp) kosztuje niecałe 2x więcej, czyli około 30 tys zł. Koszt kwp w małej instalacji to około 6 tys złotych, zaś w dużej to około 3000zł. Duże instalacje 50 kWp to koszt około 100 tys zł, więc koszt kWp to zaledwie 2000zł. Instalatorzy proponują obecnie drogie  małe instalacje argumentując to bardzo wysoka  autokonsumpcją co pozwoli szybko zwrócić koszt inwestycji.  Jest to prawda, ale niestety taka instalacja nie obniży znacznie naszych rachunków. Montując jeden panel 300W w domu o dużych rachunkach za prąd osiągniemy niemal 100% autokonsumpcje, szybki zwrot inwestycji, jednak nie zauważymy tego w rachunkach za prąd.  Warto więc pomyśleć o instalacji o dużo większej mocy niż proponują o obecnie monterzy. Zaletą będzie duży wzrost produkcji prądu w miesiącach o słabym nasłonecznieniu, oraz w pochmurne dni i zaraz po wschodzie i przed zachodem słońca. Jak wiemy w samo południe jest duże ryzyko że wyłączone zostaną zarówno małe jak i duże instalacje PV. taki układ pozwoli też na sprzedaż prądu w lepszych cenach, bo jak wiadomo w południe są one bardzo niskie.  Oczywiście nie polecam zmiany ustawień falowników podnosząc górny próg napięcie, ponieważ jest to szkodliwe dla urządzeń elektrycznych podpiętych do sieci w naszej okolicy.   Jestem ciekaw czy macie jakieś własne sposoby na obniżenie napięcia w sieci.
    • Dlatego trzeba wygiąć pod odpowiednim kątem wcześniej i dopiero przykręcić profil. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Tylko warunek, że po zamocowaniu profilu nie mogą się prostować. 
    • Te Esy możesz wyginać jak chcesz, tego spadu tam nie ma na tyle żeby sobie Esami nie poradzić. Wygniesz, dokręcisz pchełkami i będzie ok. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Oczywiście. To jest wieszak regulowany. Wiercisz w suficie i mocujesz haczyk na dyblu i ten wieszak na nim. Tymi sprężystymi blaszkami regulujesz wysokość zawieszenia mocowania.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...