Skocz do zawartości

Orzewanie gazem płynnym a eko groszkiem?


lmatys

Recommended Posts

Napisano
Witam, stoje przed deycyzja o wyborze podstawowego zrodla zasilania domu.
Do bedzie stal w miejscowosci gdzie nie ma gazu ziemnego, i pewnie nie bedzie przez kolejne 20 lat.

Projekt to:

http://www.z500.pl/projekt/z79,prostaekono...wuspadowym.html

Pow. użytkowa 123,9 m²
Pow. netto 138,8 m²

I teraz zastanawiam sie czy isc w ogrzewanie na gaz plynny (propan butan?) ? Czy moze eko groszek?
Wiem ze zapotrzebowanie energetyczne tego domu to 129,19 kWh/m2 na rok.

Teraz moje zalozenia:

- koszt uzyskania 1kWh z gazu plynnego to 0,36 zł
- koszt uzyskania 1kWh z eko groszku to 0,12 zł

Czyli koszt ogrzania 1m2 rocznie to:
- gaz plynny: 0,36 x 129,19 = 46,50 zł
- ekogroszek: 0,12 x 129,19 = 15,50 zł

Reasumujac:

- gaz plynny 46,50 zł x 138,80m2 = 6454 zł na rok
- ekogroszek 15,50 zł x 138,80m2 = 2151 zł na rok

Nie wiem czy w cenach uzyskania 1kWh sa koszty transportu ekogroszku, wywozu popiolu, czy tez eksploatacji butli na gaz i przeglady techniczne, ale sa to koszty na poziomie pewnie kilku %.

Czy moje obliczenia sa poprawne?

Pozdrawiam.
Napisano
Nie za bardzo rozumiem jak Ty to liczysz.
Dwukrotnie mnożysz przez powierzchnię, zamiast oprzeć się na przewidywanym zapotrzebowaniu na ciepło podanym w projekcie.
Dodatkowo oprócz branych przez Ciebie pod uwagę sposobów ogrzewania możesz się zastanowić nad PCi lub grzaniem bezpośrednio prądem przy uwzględnieniu że postawisz dom energooszczędny.
Napisano
Na mój gust eko-groszek jest paliwem bardziej niezależnym od wahań rynkowych cen paliw. A do tego większość tych kotłów ma możliwość zasilania paliwem zastępczym.

W przypadku mniejszych miejscowości wziąłbym tez pod uwagę kwestię sporadycznych problemów z dostawą prądu. Kocioł na paliwo stałe można podłączyć tak, żeby w przypadku braku prądu ogrzewał chociaż kilka grzejników w domu.
Napisano
Cytat

Nie za bardzo rozumiem jak Ty to liczysz.
Dwukrotnie mnożysz przez powierzchnię, zamiast oprzeć się na przewidywanym zapotrzebowaniu na ciepło podanym w projekcie.
Dodatkowo oprócz branych przez Ciebie pod uwagę sposobów ogrzewania możesz się zastanowić nad PCi lub grzaniem bezpośrednio prądem przy uwzględnieniu że postawisz dom energooszczędny.



Licze tak:
- wiem ile potrzeba kWh dla jednego metra na rok, jest to 129,19 kWh/m2, zatem mnozymy to x 138,80 powierzchni netto domu, co daje 17931,572 kWh na rok za caly dom

- i teraz wiemy juz w skali roku ile ten dom potrzebuje kWh, zatem mnozymy to przez koszty uzyskania 1kWh gazu plynnego, czyli 17931,572 x 0,36 zł = 6455,36592 zł/rok

Czy to nie jest jasne?icon_wink.gif
Chcialbym tylko aby ktos mnie upewnil, ze dobrze licze.

L.M.
Napisano
Cytat

Jaki to trzeba mieć niski poziom wiedzy, oraz ile w sobie złości do ludzi – by projektować dom zużywający ponad 70 kWh/m2 rocznie?



A co kolega powie na to?

http://wieszjakbudujesz.pl/?a=program&...erg&id=2188

Wyraznie widac ze ten dom potrzebuje 129,19 kWh/m2 na rok (zakladka zaawansowane).
Projektanci domu mowia ze ten dom jest energooszczedny.

To albo ja głupi jestem, albo nie rozumiem, ale chyba sie poprostu nie znam icon_wink.gif.

Kot mi to rozjasni?

Pozdrawiam.
Napisano
Domy energooszczedne kończą się na 30kWh/m2 rocznie. z tym, że budowanie dziś domów zużywających nie trafiona inwestycja. Oczywiście ponieważ Państwo czerpie zyski ( marża VAT i akcyza - od nowego roku i z paliw stałych) to też kształci takich szkodników co budują domy zużywające nawet 70 kWh/m2 - ale 130 - to juz jest parodia nie budownictwo.
Napisano
OK, niech będzie że coś przeoczyłem.

Cytat

Wyraznie widac ze ten dom potrzebuje 129,19 kWh/m2 na rok (zakladka zaawansowane).
Projektanci domu mowia ze ten dom jest energooszczedny.

To albo ja głupi jestem, albo nie rozumiem, ale chyba sie poprostu nie znam icon_wink.gif.

Kot mi to rozjasni?

Pozdrawiam.


Mówisz o Ep czy o Ek
Napisano
Cytat

Jaki to trzeba mieć niski poziom wiedzy, oraz ile w sobie złości do ludzi – by projektować dom zużywający ponad 70 kWh/m2 rocznie?



Gdyby Szanowny Pan zagłębił się w ten projekt i to co pisze autor, to zapewne zauważyłby Pan, że podana wartość dotyczy „golasa” – czyli spełniającego minimalne wymogi „ustawowe” – co wypełnia obowiązki „obciążające” projektanta.
Również zauważyłby Pan, że w tej wartości jest 22 kWh/m2 przewidziane na CWU.
Jednak wystarczy w tym „golasie” zmienić wentylację, na mechaniczną z rekuperacja, oraz wymienić okna na energooszczędne, i już mamy wartość EK 47kWh/m2 (bez CWU).
Natomiast budując ten dom z materiałów energooszczędnych łatwo zejdziemy do tych 30kWh/m2 albo i mniej, bo ten dom może być wykonany również jako „szkieletor” (co jest w projekcie zaznaczone).

Z czego będzie ten dom i jakie przyjęte zostaną ostatecznie rozwiązania, decyduje inwestor i to w sumie od niego zależy ile ten dom będzie „palił”.


Tak więc, może więcej pokory i staranności w dobieraniu, niczym nie uzasadnionych, stwierdzeń – no może brakiem zrozumienia czytanych (przeglądanych) tekstów.
Napisano
Cytat

Gdyby Szanowny Pan zagłębił się w ten projekt i to co pisze autor, to zapewne zauważyłby Pan, że podana wartość dotyczy „golasa” – czyli spełniającego minimalne wymogi „ustawowe” – co wypełnia obowiązki „obciążające” projektanta.
Również zauważyłby Pan, że w tej wartości jest 22 kWh/m2 przewidziane na CWU.
Jednak wystarczy w tym „golasie” zmienić wentylację, na mechaniczną z rekuperacja, oraz wymienić okna na energooszczędne, i już mamy wartość EK 47kWh/m2 (bez CWU).
Natomiast budując ten dom z materiałów energooszczędnych łatwo zejdziemy do tych 30kWh/m2 albo i mniej, bo ten dom może być wykonany również jako „szkieletor” (co jest w projekcie zaznaczone).

Z czego będzie ten dom i jakie przyjęte zostaną ostatecznie rozwiązania, decyduje inwestor i to w sumie od niego zależy ile ten dom będzie „palił”.


Tak więc, może więcej pokory i staranności w dobieraniu, niczym nie uzasadnionych, stwierdzeń – no może brakiem zrozumienia czytanych (przeglądanych) tekstów.



Dziekuje za merytoryczna odpowiedz, juz wiem cos wiecej icon_wink.gif.
Czy kolega moglby mi wytlumaczyc dlaczego przy zmianie tylko samego paliwa np z gazu na paliwo stale, zapotrzebowanie na kWh/m2 rosnie? Myslalem ze m2 ma swoje zapotrzebowanie i koniec, a nie zmienia sie w zaleznosci od paliwa?

L.M.
Napisano
Upraszczając.

Bo to jest jeszcze zależne od sprawności urządzeń – kotły na paliwo stałe mają najniższą, a ten programik liczy energię dostarczoną do „drzwi” danego (skonfigurowanego) budynku.
Napisano
Cytat

Upraszczając.

Bo to jest jeszcze zależne od sprawności urządzeń – kotły na paliwo stałe mają najniższą, a ten programik liczy energię dostarczoną do „drzwi” danego (skonfigurowanego) budynku.



Zastanawia mnie, czy stosujac wentylacje mechaniczna z odzyskiem ciepla + energooszczedne okna, faktycznie mozna na gazie płynnym ogrzewac taki dom za ok 2700-2800 zł rocznie bez c.w.u?? Czy to jest realne, czy miedzy bajki wlozyc?

Pozdrawiam.

L.M.
Napisano
bajbaga już wszystko ładnie wyłuszczył.
W uzyskaniu kosztów ogrzewania na przyzwoitym poziomie przy zastosowaniu gazu LPG kluczowe znaczenie będzie miała termoizolacja przegród zewnętrznych, z tym że na całość wpływ będzie miało połączenie wszystkich elementów mających wpływ na zużycie energii, z usytuowaniem budynku względem stron świata włącznie.
Ta tabel przybliży Ci współczynniki używane do obliczeń
r.jpg
Gość gawel
Napisano
Cytat

Licze tak:
- wiem ile potrzeba kWh dla jednego metra na rok, jest to 129,19 kWh/m2, zatem mnozymy to x 138,80 powierzchni netto domu, co daje 17931,572 kWh na rok za caly dom

- i teraz wiemy juz w skali roku ile ten dom potrzebuje kWh, zatem mnozymy to przez koszty uzyskania 1kWh gazu plynnego, czyli 17931,572 x 0,36 zł = 6455,36592 zł/rok

Czy to nie jest jasne?icon_wink.gif
Chcialbym tylko aby ktos mnie upewnil, ze dobrze licze.

L.M.


Coś dużo tych KWH wyszło na rok icon_eek.gif , ja zuzywam tego może z połowę i grzeje prądem . Nigdy nie liczyłem tych mądrych wspolczynników icon_redface.gif bo się na tym nie znam ale wychodziło mi kiedyś że mam zapotrzebowanie w domu na cele grzewcze tak w granicach 49 kwh , ale nie moge kogoś uprosić zeby mnie fahowo obliczył
Napisano
niedawno któryś z postów opisywał porażkę ogrzewania gazem płynnym.
Okazało się że paliwo, opłata dzierżawna za baniak (popromocyjna) i cała reszta spowodowała koszty od których zabolała głowa.
W dobie ogromnych zmian cen paliw - ja wybrałbym dzisiaj kocioł na eko groszek - z opcją spalania w kotle wszystkiegocosięda
Gość gawel
Napisano
Cytat

niedawno któryś z postów opisywał porażkę ogrzewania gazem płynnym.
Okazało się że paliwo, opłata dzierżawna za baniak (popromocyjna) i cała reszta spowodowała koszty od których zabolała głowa.
W dobie ogromnych zmian cen paliw - ja wybrałbym dzisiaj kocioł na eko groszek - z opcją spalania w kotle wszystkiegocosięda


A ty czym grzejesz bo jakoś zapominam spytać
Napisano
Cytat

Gdyby Szanowny Pan zagłębił się w ten projekt i to co pisze autor, to zapewne zauważyłby Pan, że podana wartość dotyczy „golasa” – czyli spełniającego minimalne wymogi „ustawowe” – co wypełnia obowiązki „obciążające” projektanta.
Również zauważyłby Pan, że w tej wartości jest 22 kWh/m2 przewidziane na CWU.
Jednak wystarczy w tym „golasie” zmienić wentylację, na mechaniczną z rekuperacja, oraz wymienić okna na energooszczędne, i już mamy wartość EK 47kWh/m2 (bez CWU).
Natomiast budując ten dom z materiałów energooszczędnych łatwo zejdziemy do tych 30kWh/m2 albo i mniej, bo ten dom może być wykonany również jako „szkieletor” (co jest w projekcie zaznaczone).

Z czego będzie ten dom i jakie przyjęte zostaną ostatecznie rozwiązania, decyduje inwestor i to w sumie od niego zależy ile ten dom będzie „palił”.


Tak więc, może więcej pokory i staranności w dobieraniu, niczym nie uzasadnionych, stwierdzeń – no może brakiem zrozumienia czytanych (przeglądanych) tekstów.


Napisałbym coś o klapkach na oczach, ale Pan się po prostu nie orientuje w temacie!
Napisano
cóż
widzę konstruktywną krytykę z uzasadnieniem dokonaną prze bajbagę
oraz - tradycyjnie - poziom dzidzi z podstawówki, zawierajacy ZERO merytorycznej treści

normalne - ale warto to uwypuklić, to właśnie reprezentuje sobą nasz Empirfirion - zero, czyli nic
Napisano
Cytat

niedawno któryś z postów opisywał porażkę ogrzewania gazem płynnym.
Okazało się że paliwo, opłata dzierżawna za baniak (popromocyjna) i cała reszta spowodowała koszty od których zabolała głowa.
W dobie ogromnych zmian cen paliw - ja wybrałbym dzisiaj kocioł na eko groszek - z opcją spalania w kotle wszystkiegocosięda



dokładnie .... jeśli Imatys bierze pod uwagę tylko te dwie ewentualności , ja wybrałabym kocioł na ekogroch z żeliwnym rusztem - taki mam ....
jeśli paliwo w postaci ekogrochu z powodów różnych osiągnie cenę na którą nie będzie mnie stać - zawsze mogę spalać na ruszcie np. drewno , którego po budowie zawsze jest sporo - dużo wydałam jednemu potrzebującemu , ale na wszelaki wypadek coś tam sobie jeszcze za garażem poukładałam i zostawiłam na czarną godzinę ... leży , papu nie woła.... icon_wink.gif
natomiast oczywiście - trzeba kłaść nacisk na dobrą izolację domu - bez dwóch zdań , jak pisze bajbaga - ten dom można wykonać w wielu technologiach .... więc spokojnie nieco więcej styropianu , wełny na dachu i dobre okna wystarczą, żeby rachunki za opał nie zabiły z miejsca ... icon_biggrin.gif


Cytat

cóż
widzę konstruktywną krytykę z uzasadnieniem dokonaną prze bajbagę
oraz - tradycyjnie - poziom dzidzi z podstawówki, zawierajacy ZERO merytorycznej treści

normalne - ale warto to uwypuklić, to właśnie reprezentuje sobą nasz Empirfirion - zero, czyli nic



no dokładnie - zaś zarzucił kilowatami , i nic z tego szary człeczek nie zrozumie .... icon_confused.gif
Napisano
Cytat

dokładnie .... jeśli Imatys bierze pod uwagę tylko te dwie ewentualności , ja wybrałabym kocioł na ekogroch z żeliwnym rusztem - taki mam ....
jeśli paliwo w postaci ekogrochu z powodów różnych osiągnie cenę na którą nie będzie mnie stać - zawsze mogę spalać na ruszcie np. drewno , którego po budowie zawsze jest sporo - dużo wydałam jednemu potrzebującemu , ale na wszelaki wypadek coś tam sobie jeszcze za garażem poukładałam i zostawiłam na czarną godzinę ... leży , papu nie woła.... icon_wink.gif
natomiast oczywiście - trzeba kłaść nacisk na dobrą izolację domu - bez dwóch zdań , jak pisze bajbaga - ten dom można wykonać w wielu technologiach .... więc spokojnie nieco więcej styropianu , wełny na dachu i dobre okna wystarczą, żeby rachunki za opał nie zabiły z miejsca ... icon_biggrin.gif




no dokładnie - zaś zarzucił kilowatami , i nic z tego szary człeczek nie zrozumie .... icon_confused.gif



Koledzy i kolezanki, poczytalem wczoraj duzo na temat palenie "peletem".
Z tego co widze 100x bardziej czysto, popiol raz na miesiac, koszty troche wyzsze nizeli ekogroszkiem, i przemawia to do mnie bo nie chodzi o najtansze rozwiazanie tylko sensowne z dobrym stosunkiem cenowym oszczednosc i upierdliwosc icon_wink.gif.


Czy ktos ma doswiadczenia z peletem?

Pozdrawiam.
Napisano
Wspominałem o tym wcześniej żebyś rozważał inne sposoby dostarczania ciepła do domu a nie tylko LPG i EKOgroch.
Pelet to bardzo fajne paliwo i może rzeczywiście się spodobać
Napisano
Cytat

Wspominałem o tym wcześniej żebyś rozważał inne sposoby dostarczania ciepła do domu a nie tylko LPG i EKOgroch.
Pelet to bardzo fajne paliwo i może rzeczywiście się spodobać



Pytanie czym sie kierowac przy wyborze pieca na pelet?

Spotkalem sie z pozytywnymi opiniami piecow Lazar SmartFire.
Co o nich sadzicie?

Czy faktycznie piec zaprojektowany tylko i wylacznie dla peletu, jest sporo w tym lepszy, nizeli piec w ktorym mozna palic peletem, gorszkiem, czy drewnem?

L.M.
Gość gawel
Napisano
Jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego. Zawsze jest potrzebne rozsądne podejście. Nie mam pieca ale z doświadczenia ogólnożyciowego powiem że im prostrze urzadzenie tym niezawodniejsze i tańsze w serwisowaniu, nie ulegaj marketingowi

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
    • 💰 Opłaty urzędowe – pozwolenie na budowę garażu: 1. ✅ Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia na budowę: 0 zł – jeśli garaż budujesz na własne potrzeby (na działce prywatnej, nie zarobkowo). 112 zł – jeśli garaż ma być użytkowany komercyjnie (np. wynajem, działalność gospodarcza). 2. ✅ Mapa do celów projektowych (potrzebna do projektu): od 800 zł do 2 000 zł, w zależności od lokalizacji i geodety. 3. ✅ Wypisy i wyrysy z MPZP lub decyzja o WZ (jeśli nie ma planu): Wypis i wyrys z MPZP: ok. 50–150 zł Decyzja o warunkach zabudowy (WZ): 0 zł – ale może zająć 2–3 miesiące. 4. ✅ Warunki przyłączy mediów (jeśli potrzebne): zwykle bezpłatne, ale mogą być długie terminy oczekiwania. Za przyłącze energii elektrycznej możesz zapłacić od 100 do 200 zł za warunki, natomiast budowa przyłącza to już osobny koszt (nawet kilka tys. zł, jeśli garaż ma być z prądem). 5. ✅ Opłata za wpis do dziennika budowy: od 50 zł do 100 zł (czasem geodeta lub projektant załatwia to w pakiecie). 💰 Koszt projektu garażu – orientacyjne ceny w 2025: 1. ✅ Projekt gotowy (typowy) + adaptacja: Projekt gotowy garażu: od 500 zł do 1 500 zł Adaptacja przez lokalnego architekta: od 1 000 zł do 3 000 zł 🔹 Łącznie: 1 500–4 000 zł 2. 🛠 Projekt indywidualny (na zamówienie): od 3 000 zł do 6 000 zł (zależnie od wielkości, konstrukcji – np. murowany, z płaskim dachem, z poddaszem itp.)   https://chatgpt.com/
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...