Skocz do zawartości

Solary słoneczne - czy warto? jak wybrać?


Marcin123

Recommended Posts

Napisano
Solary słoneczne, wiem, że temat ten był na forum wielokrotnie poruszany. co jest najważniejsze przy wyborze solarów słonecznych? Czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć jakie parametry solarów sa najważniejsze przy ich wybieraniu? Na co zwórcić uwagę, żeby nie dac zrobić się w balona przez sprzedawcę?
Napisano
Cytat

Solary słoneczne, wiem, że temat ten był na forum wielokrotnie poruszany. co jest najważniejsze przy wyborze solarów słonecznych? Czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć jakie parametry solarów sa najważniejsze przy ich wybieraniu? Na co zwórcić uwagę, żeby nie dac zrobić się w balona przez sprzedawcę?


Jeżeli już tak duże zużycie wody się zakłada? to lepiej termę z pompą ciepła - taniej pewniej trwalej i cały rok.
Napisano
"W praktyce użyteczna jest przede wszystkim informacja o rocznym uzysku energii z 1 m2 powierzchni kolektora słonecznego, pod warunkiem jednak że procedura badawcza była taka sama, co w praktyce oznacza, że badania musiała przeprowadzić ta sama instytucja, bo międzynarodowej normy określającej jak zbadać uzysk energetyczny kolektora wciąż nie ma. Najczęściej jest to szwajcarski instytut SPF w Rapperswilu. "

Więcej w artykule pt. Parametry i certyfikaty kolektorów słonecznych
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Witam, Wysokie koszty ogrzewania skłaniają do poszukiwania alternatywnych źródeł energii. W naszym kraju dobrze spisują się kolektory słoneczne wykorzystujące energię promieni słonecznych do ogrzewania.
Napisano (edytowany)
Cytat

"W praktyce użyteczna jest przede wszystkim informacja o rocznym uzysku energii z 1 m2 powierzchni kolektora słonecznego, pod warunkiem jednak że procedura badawcza była taka sama, co w praktyce oznacza, że badania musiała przeprowadzić ta sama instytucja, bo międzynarodowej normy określającej jak zbadać uzysk energetyczny kolektora wciąż nie ma. Najczęściej jest to szwajcarski instytut SPF w Rapperswilu. "

Więcej w artykule pt. Parametry i certyfikaty kolektorów słonecznych


Po mimo, że redakcja powinna być dla nas "guru" to nie zgodzę się z częścią zacytowanego artykułu.
A to dla tego, że konia z rzędem temu kto wie jak naprawdę zinterpretować wskaźniki strat ciepła. A szczególnie osoby chcący mieć kolektory a nie mający zielonego pojęcia o metodach badań.
Uzysk z metra kwadratowego przy kolektorach próżniowych - tylko jak się liczy ten metr kwadratowy, też konia z rzędem.
Najważniejszym parametrem do porównań kolektorów próżniowych jest uzysk z całego kolektora, więcej: =http://www.bachus.com.pl/wicia/index.php?site=publikacja5
Są tam tabele porównań różnych kolektorów, w odniesieniu również do cen. A co nie zrozumiałe to wytłumaczę
pozdrawiam.
Witold Edytowano przez bachus (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Witam,

kilka punktów na które z mojego doświadczenia należy zwrócić uwagę:

1. Odpowiedni dobór instalacji solarnej
Ważne jest, aby instalacji nie przewymiarować, pakiety solarne należy dostosować do faktycznego zużycia wody. W przeciwnym wypadku glikol będzie się przegrzewać i straci swoje właściwości.

2. Powierzchnia kolektorów słonecznych a nie ilość płyt na dachu.
Jest to również ważne z uwagi, że dotacja jest przyznawana do m2 kolektorów a nie do ilości płyt

3. Wydajność kolektorów słonecznych - to najważniejszy parametr, który opisuje jaką moc grzewczą mamy do dyspozycji. Edytowano przez Redakcja (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Witam,

kilka punktów na które z mojego doświadczenia należy zwrócić uwagę:

1. Odpowiedni dobór instalacji solarnej
Ważne jest, aby instalacji nie przewymiarować, pakiety solarne należy dostosować do faktycznego zużycia wody. W przeciwnym wypadku glikol będzie się przegrzewać i straci swoje właściwości.



A można wiedzieć w jaki sposób wyższa temperatura ?uszkadza? glikol ?

Jakież to zjawiska (fizyczne, bądź chemiczne) powodują ?stracenie właściwości glikolu? i jakich to (konkretnie) właściwości.
Napisano
Cytat

A można wiedzieć w jaki sposób wyższa temperatura „uszkadza” glikol ?

Jakież to zjawiska (fizyczne, bądź chemiczne) powodują „stracenie właściwości glikolu” i jakich to (konkretnie) właściwości.



procenty "wyparowują" icon_biggrin.gif (przez ścianki). I potem glikol zamarza w zimie.
Napisano
Cytat

coś w tym jest... icon_biggrin.gif



Przegrzany glikol zmienia się w czarny żel, gęstnieje i wydzielają się farfocle oczywiście wtedy nadaje się tylko do wymiany.

Dobra automatyka np. SOM 6 plus powinna zabezpieczać przed przegrzaniem glikolu pod warunkiem, że nie jest to najtańsze rozwiązanie.
Napisano
Cytat

Przegrzany glikol zmienia się w czarny żel, gęstnieje i wydzielają się farfocle oczywiście wtedy nadaje się tylko do wymiany.

Dobra automatyka np. SOM 6 plus powinna zabezpieczać przed przegrzaniem glikolu pod warunkiem, że nie jest to najtańsze rozwiązanie.



Przy naszych temperaturach to ciężkie do zrobienia...
Napisano
Cytat

jaką temperaturę musi osiągnąć i jak długo, aby został przegrzany?


za górną granicę można przyjąć 180 st. C,
jak długo?
zbyt wiele czynników ma na to wpływ, oczywiście im krócej tym lepiej dla glikolu
  • 2 tygodnie temu...
Napisano (edytowany)
Cytat

Przegrzany glikol zmienia się w czarny żel, gęstnieje i wydzielają się farfocle oczywiście wtedy nadaje się tylko do wymiany.

Dobra automatyka np. SOM 6 plus powinna zabezpieczać przed przegrzaniem glikolu pod warunkiem, że nie jest to najtańsze rozwiązanie.


Witam.
A to ciekawe jak automatyka zabezpiecza przed przegrzaniem glikolu?
pozdrawiam
Witold Edytowano przez bachus (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Witam.
A to ciekawe jak automatyka zabezpiecza przed przegrzaniem?
pozdrawiam
Witold


Nie jestem fachowcem w tej dziedzinie, coś tam wiem, ale jak czytam takie bzdury to mnie ponosi i muszę napisać parę słów na odprężenie. Wystarczy poczytać pierwszy lepszy artykuł lub folder producenta solarów aby o tym się dowiedzieć i wtedy już nie będzie to takie CIEKAWE.
Napisano (edytowany)
Cytat

Nie jestem fachowcem w tej dziedzinie, coś tam wiem, ale jak czytam takie bzdury to mnie ponosi i muszę napisać parę słów na odprężenie. Wystarczy poczytać pierwszy lepszy artykuł lub folder producenta solarów aby o tym się dowiedzieć i wtedy już nie będzie to takie CIEKAWE.


Witam.
Tak się składa, że kolektorami zajmuję się zawodowo od 15 lat. I wydaje mi się , że też coś tam wiem.
Problem stagnacji jest nie do końca rozwiązany w instalacjach solarnych. To, że instalacja powinna wytrzymać stagnację to wcale nie znaczy, że glikol wytrzyma. A szczególnie, że będzie się to powtarzać. Jedynym sposobem zabezpieczenia się jest:
Jeżeli zbiornik nie może skumulować więcej ciepła to elektro zawór wypuści część gorącej wody gdzie w jej miejsce napłynie zimna i sytuacja wróci do normy. Ale co będzie jeżeli nastąpi zanik napięcia?. To i elektronika nic nie pomoże! Można wstawić upsa ale to nie ma nic wspólnego z elektroniką. W opisanej sytuacji można włączyć pompę na stałe i wyprowadzać ciepło w nocy na kolektory ale przy próżniówkach ten numer nie przejdzie. Przy dłuższych wyjazdach (wakacje) co zrobić z kumulowanym ciepłem a nie zużywanym? Szczególnie przy próżniówkach? Przy płaskich funkcja wakacyjna.
Można też zasłonić kolektory, ale nie każdy wejdzie na dach. Są to raczej zabezpieczenia mechaniczne, stąd moja nieposkromiona ciekawość.
I tak można by mnożyć sytuacje i będzie to jednak CIEKAWE.
Są sposoby wykonania instalacji pozbawione większości kłopotów wyżej opisanych, ale są to jednak zabezpieczenia mechaniczne a to już inna bajka.
A na marginesie radzę przeczytać co piszą w instrukcji na temat przegrzania i co jest zabezpieczone przed przegrzaniem a co nie.
A tak dla pełnego odprężenia to zacytuj pierwszy lepszy ten artykuł, może ja mam faktycznie braki w wiadomościach.
pozdrawiam.
Witold Edytowano przez bachus (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Witam.
Tak się składa, że kolektorami zajmuję się zawodowo od 15 lat. I wydaje mi się , że też coś tam wiem.
Problem stagnacji jest nie do końca rozwiązany w instalacjach solarnych. To, że instalacja powinna wytrzymać stagnację to wcale nie znaczy, że glikol wytrzyma. A szczególnie, że będzie się to powtarzać. Jedynym sposobem zabezpieczenia się jest:
Jeżeli zbiornik nie może skumulować więcej ciepła to elektro zawór wypuści część gorącej wody gdzie w jej miejsce napłynie zimna i sytuacja wróci do normy. Ale co będzie jeżeli nastąpi zanik napięcia?. To i elektronika nic nie pomoże! Można wstawić upsa ale to nie ma nic wspólnego z elektroniką. W opisanej sytuacji można włączyć pompę na stałe i wyprowadzać ciepło w nocy na kolektory ale przy próżniówkach ten numer nie przejdzie. Przy dłuższych wyjazdach (wakacje) co zrobić z kumulowanym ciepłem a nie zużywanym? Szczególnie przy próżniówkach? Przy płaskich funkcja wakacyjna.
Można też zasłonić kolektory, ale nie każdy wejdzie na dach. Są to raczej zabezpieczenia mechaniczne, stąd moja nieposkromiona ciekawość.
I tak można by mnożyć sytuacje i będzie to jednak CIEKAWE.
Są sposoby wykonania instalacji pozbawione większości kłopotów wyżej opisanych, ale są to jednak zabezpieczenia mechaniczne a to już inna bajka.
A na marginesie radzę przeczytać co piszą w instrukcji na temat przegrzania i co jest zabezpieczone przed przegrzaniem a co nie.
A tak dla pełnego odprężenia to zacytuj pierwszy lepszy ten artykuł, może ja mam faktycznie braki w wiadomościach.
pozdrawiam.
Witold


Jak sam napisałeś ,jakieś tam zabezpieczenie jest przed przegrzaniem. Mi chodziło to co napisałeś cytuję-"A to ciekawe jak automatyka zabezpiecza przed przegrzaniem?" odebrałem to że automatyka nie zabezpiecza przed przegrzaniem. A jak zabezpiecza,jak działa to z grubsza napisałeś. Ja jak wspomniałem nie jestem na razie zainteresowany tym tematem bo nie zamierzam w najbliższym czasie montować solarów, wystarczą mi że tak powiem ogólne informacje jak to działa. Gdy przyjdzie czas ,że będę miał zamiar założyć solary to na pewno temat zgłębię.
Napisano
Cytat

Jak sam napisałeś ,jakieś tam zabezpieczenie jest przed przegrzaniem. Mi chodziło to co napisałeś cytuję-"A to ciekawe jak automatyka zabezpiecza przed przegrzaniem?" odebrałem to że automatyka nie zabezpiecza przed przegrzaniem.


Witam.
I właśnie o to mi chodziło - automatyka nie zabezpiecza kolektrów przed przegrzaniem a w konsekwencji tego glikol ulega degradacji, stąd moje zdziwienie.
Ale autor tego postu już nie wyjaśnił.
pozdrawiam.
Witold

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzięki za szybką odp. To jest zwykły piekarnik do zabudowy (Whirlpool), więc stacjonarny.
    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
    • Za wtyczkę jest 17.99. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...