Skocz do zawartości

Jaki system kominowy ?


Recommended Posts

Napisano
Witam,

Mamy Dylemat Jaki wybrać system kominowy ?

Poniżej Projekt Kominów:

http://img163.imageshack.us/img163/1646/51927890.jpg

http://img141.imageshack.us/img141/1576/przekrojaa.jpg

Długość Kominów: 10,30

1) Komin C.O Przekrój 200

Paliwo: Miał. Groszek (Niska Temp. Paliw),

2) Komin Przekrój 180

Paliwo: GAZ, DREWNO

Piec Gazowy umieszczony w piwnicy, na parterze kominek

Słyszałem, że przyłącze pod kątem 45' jest lepsze bo się dym nie cofa



Chętnie skorzystam z Waszego doświadczenia,
Co Polecacie i Dlaczego?



Pozdrawiam
Napisano
ja u siebie w budowanym domku mam 2 kominy - jeden schiedla - do kominka fi 200 wysokości 8 metrów , drugi plewa - fi 200 do gazu i paliw stałych
jakbym teraz wybierał to wziąłbym drugi plewy - jakis taki masywniejszy, z glazura na wkładach, jedynie kit maja w proszku a schiedel taki fajny w tubach jak silikon - plewa daje wieczysta gwarancje na swoje wyroby !!! to niewatpliwa zaleta tego systemu
pozdro
Napisano
Zauważyłem, że wiele Firm produkuje swoje pustaki wentylacyjne, czy też pustaki kominowe z keramzytobetonu.

Natomiast wkłady ceramiczne sprowadza np. z Czeskiej Firmy P-D Refractories.

Co sądzicie o tych wkładach ?
Napisano
Cytat

Witam,

Mamy Dylemat Jaki wybrać system kominowy ?

Poniżej Projekt Kominów:

http://img163.imageshack.us/img163/1646/51927890.jpg

http://img141.imageshack.us/img141/1576/przekrojaa.jpg

Długość Kominów: 10,30

1) Komin C.O Przekrój 200

Paliwo: Miał. Groszek (Niska Temp. Paliw),

2) Komin Przekrój 180

Paliwo: GAZ, DREWNO

Piec Gazowy umieszczony w piwnicy, na parterze kominek

Słyszałem, że przyłącze pod kątem 45' jest lepsze bo się dym nie cofa



Chętnie skorzystam z Waszego doświadczenia,
Co Polecacie i Dlaczego?



Pozdrawiam



Zakładając poprawność doboru średnic kominów proponowałbym:

Schiedel Rondo Plus 20 (wymiar zewnętrzny 36 x 36 cm)
pustak wentylacyjny 2-ciągowy (wymiar zewnętrzny: 36 x 25 cm)
pustak wentylacyjny 2-ciągowy (wymiar zewnętrzny: 36 x 25 cm)
pustak wentylacyjny 2-ciągowy (wymiar zewnętrzny: 36 x 25 cm)

oraz

Schiedel Rondo Plus 18 (wymiar zewnętrzny 36 x 36 cm)
pustak wentylacyjny 2-ciągowy (wymiar zewnętrzny: 36 x 25 cm)

W temacie średnic:
do kominków najczęściej stosowane są kominy fi 20 cm (w zdecydowanej mniejszości są kominki do których można (lub nawet trzeba) stosować inne średnice (od fi 16 dla małych piecyków kominkowych do nawet fi 30 cm dla kominków z płaszczem wodnym)
Do kotłów na paliwo stałe nie ma takiej łatwej sugestii, o średnicy komina decyduje producent kotła, lub ewentualnie pozostawia to do doboru obliczeniowego udostępniając komplet parametrów techniczno - spalinowych kotła. Do komina fi 20 na pewno można znaleźć sporo kotłów odpowiadających swoimi potrzebami tej średnicy komina.


Biorąc pod uwagę dużą liczbę kanałów wentylacyjnych w pierwszym kominie można trochę zaoszczędzić budując część pustaków nie od parteru lecz od stropu (od posadzki kondygnacji na której kanały są otwierane). Wymaga to tylko sprawdzenia nośności stropu i ewentualnie jego dozbrojenia w strefie podparcia.
Napisano
Pytanie do Pana Specjalisty od Schiedela,

Proszę o opinię dotyczącą komina typu PRO ADVANCE

Ponieważ pasowało by mi jeden komin poprowadzić od piwnicy,
W piwnicy podpiąć piec gazowy z zamkniętą komorą spalania, a na parterze
podłączyć kominek do tego komina.

Jak dotąd nie znalazłem na rynku komina, który nadawał by się do takiego rozwiązania icon_sad.gif

Pozdrawiam,
Napisano
Cytat

Pytanie do Pana Specjalisty od Schiedela,

Proszę o opinię dotyczącą komina typu PRO ADVANCE

Ponieważ pasowało by mi jeden komin poprowadzić od piwnicy,
W piwnicy podpiąć piec gazowy z zamkniętą komorą spalania, a na parterze
podłączyć kominek do tego komina.

Jak dotąd nie znalazłem na rynku komina, który nadawał by się do takiego rozwiązania icon_sad.gif

Pozdrawiam,



Nie znalazł Pan ponieważ obowiązujące przepisy nie pozwalają na takie zastosowanie dla kominów zbiorczych.
Poza tym --> Pro Advance jest kominem indywidualnym, zbiorczymi są: Schiedel Quadro oraz Schiedel Multi. Do kominów zbiorczych można podłączyć wyłącznie gazowe kotły grzewcze z zamkniętą komorą spalania. W przypadku kominków przepisy nie dopuszczają na podłączenie do zbiorczych systemów kominowych.

pozdrowienia również dla Pana
  • 9 miesiące temu...
Napisano
Witam,
Ja właśnie zastanawiam się nad wybraniem systemu kominowego. Chcę zamontować kondensat gazowy z zamkniętą komorą spalania. Chciałbym się dowiedzieć, czy pomiędzy systemami Plewa, Schiedel i innymi jest jakaś zasadnicza różnica? - oczywiście poza ceną.
Dzisiaj rozmawiałem z instalatorem, który u siebie w domu zamontował system Schidla i stwierdził, że drugi raz nie poszedłby w takie koszty, tylko albo wybrał tańszy system, albo zamontował w kominie wkład.

I jeszcze jedno pytanie - czy w przypadku zakupu systemu kominowego taki system zamontuje mi jakaś fachowa ekipa, czy też może to zrobić murarz? Chodzi mi o to żeby nie zawalić sprawy z montażem.
Napisano (edytowany)
Cytat

Witam,
Ja właśnie zastanawiam się nad wybraniem systemu kominowego. Chcę zamontować kondensat gazowy z zamkniętą komorą spalania. Chciałbym się dowiedzieć, czy pomiędzy systemami Plewa, Schiedel i innymi jest jakaś zasadnicza różnica? - oczywiście poza ceną.
Dzisiaj rozmawiałem z instalatorem, który u siebie w domu zamontował system Schidla i stwierdził, że drugi raz nie poszedłby w takie koszty, tylko albo wybrał tańszy system, albo zamontował w kominie wkład.

I jeszcze jedno pytanie - czy w przypadku zakupu systemu kominowego taki system zamontuje mi jakaś fachowa ekipa, czy też może to zrobić murarz? Chodzi mi o to żeby nie zawalić sprawy z montażem.


Do pieca kondensacyjnego z zamkniętą komorą spalania wystarczy komin koncentryczny - pustak wentylacyjny z wkładką. Nie potrzeba wykosztowywać się na system kominowy - ten jest używany do kominków (wkładów kominkowych).

W temacie systemu kominowego, czy Szanowna Redakcja może dodać jeszcze C.J Blok? Akurat przedmiotowy posiadam i wtedy oddałbym głos. Edytowano przez Karlsen (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Do pieca kondensacyjnego z zamkniętą komorą spalania wystarczy komin koncentryczny - pustak wentylacyjny z wkładką. Nie potrzeba wykosztowywać się na system kominowy - ten jest używany do kominków (wkładów kominkowych).



Czyli chodzi o zwykły pustak i wrzucona w niego rura kwasoodporna?? Czyli system odrzucić??
Chyba o takim rozwiązaniu mówił mi ten gość od gazu. Wspominał coś jeszcze, że od tego roku można montować wkładki z tworzywa czy czegoś podobnego, ale tu mogłem coś źle usłyszeć.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

Czyli chodzi o zwykły pustak i wrzucona w niego rura kwasoodporna?? Czyli system odrzucić??
Chyba o takim rozwiązaniu mówił mi ten gość od gazu. Wspominał coś jeszcze, że od tego roku można montować wkładki z tworzywa czy czegoś podobnego, ale tu mogłem coś źle usłyszeć.


Przepisy nieco się zmieniły, ale zmiana starego sformułowania: "Przewody spalinowe i dymowe powinny być wykonane z materiałów niepalnych" na nowe: "Przewody spalinowe i dymowe powinny być wykonane z wyrobów niepalnych" nie daje moim zdaniem podstaw do stwierdzenia, że wkładki z tworzywa sztucznego można na tej podstawie stosować. Z uwagi na małą precyzję zapisu, decyzję o zastosowaniu "wkładki z tworzywa" radziłbym przedyskutować (z kierownikiem budowy lub nadzorem budowlanym) przed jej wprowadzeniem w życie.
Napisano
być może wskazanie, że może to być jakiegoś rodzaju PCV, czy jakie to tam tworzywo sztuczne, powoduje przeświadczenie, ze można zastosować zwykłą rurę do klopa, a to chyba daleko idąca nadinterpretacja
Napisano
Ależ to jest określone i to dość dokładnie:
Cytat

Materiał niepalny jest to materiał, który podczas badań w określonych warunkach nie ulega procesowi spalania zdefiniowanemu przez znormalizowane kryteria.
Kryteria te podane są w normie PN-93/B-02862 [2] z późniejszą zmianą [Az1], której stosowanie jest obligatoryjne.



Czyli stosując wyrób do określonego celu, musi on spełniać określone warunki potwierdzone „atestem”. Tak więc wydaje się, że rzeczone rury muszą mieć „atest niepalności” i „dopuszczenie” jako określony wkład kominowy (dymny, spalinowy, wentylacyjny).
Napisano
Może trochę "akademicko", ale obecnie zapis w przepisach nie wskazuje na "materiał niepalny" lecz na "wyrób niepalny" i z tego co wiem to producenci (rur z tworzyw) bronią się tym, że z plastiku (kolokwialne mówiąc) <palnego> można zbudować wyrób <niepalny>. Sam nie mam wątpliwości co o tym myśleć, ale zmianą jednego słowa (materiał, na wyrób) i odpowiednim lobbyngiem namieszano faktycznie sporo w mentalnościach niektórych ludzi.

Tak czy inaczej zgadzam się z Panem w kwestii obowiązku producenta takiej rury do udowodnienia certyfikatem lub protokołem z badań - fakt, że dany wyrób "przeszedł" (oczywiście pozytywnie) badania wykonane zgodnie z podaną przez Pana normą!
  • 10 miesiące temu...
Napisano
Cytat

być może wskazanie, że może to być jakiegoś rodzaju PCV, czy jakie to tam tworzywo sztuczne, powoduje przeświadczenie, ze można zastosować zwykłą rurę do klopa, a to chyba daleko idąca nadinterpretacja



Hehehhehehehhehhe. Rura od klopa będzie przy klopie icon_biggrin.gif Tutaj chodzi o specjalną rurę do kotłów kondensacyjnych. Sprzedawca mówił mi, że to od Vailanta jest rura.
W każdym razie na pewno do kondensatu zastosuję rozwiązanie z kształtek z wkładem z rury z tworzywa lub ze stali nierdzewnej. Co do kotła na węgiel będzie to systemowy komin tylko pytanie jakiej firmy. Im więcej tego na rynku tym trudniejszy wybór. Biorę pod uwagę Leiera, Plewę ostatecznie Schiedla.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 2.   Sander Standard Alu (płyta z folią aluminiową): W tym systemie rura grzewcza leży w styropianowym rowku, a na całej powierzchni płyty znajduje się cienka warstwa laminowanej folii aluminiowej. Folia ma za zadanie rozprowadzić ciepło z rury na boki, aby ogrzać powierzchnię między rurami. Jej skuteczność jest jednak ograniczona przez jej grubość – jest bardzo cienka. Działa, ale transfer ciepła z rury do płyty i na jej powierzchnię nie jest idealny.   System z radiatorami (płytami aluminiowymi): W tym rozwiązaniu w rowkach styropianu umieszcza się specjalnie wyprofilowane, znacznie grubsze (ok. 0,5 mm) płyty aluminiowe. Rura jest w nie wciśnięta, co zapewnia niemal idealny, maksymalny styk na dużym fragmencie jej obwodu. Taka płyta działa jak radiator – bardzo skutecznie "wysysa" ciepło z rury i rozprowadza je na swojej dużej powierzchni. Taki system jest w stanie przekazać do wylewki i podłogi trochę więcej ciepła przy tej samej temperaturze zasilania. Jest to rozwiązanie po prostu wydajniejsze.     Trudny temat, chyba nieopłacalne i prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.   Nie powinien Pan traktować zakupu płyt Sandera jako błędu. To jest standardowy, popularny system, który w ocieplonym budynku sprawdza się dobrze. W Pana przypadku jego niższa (w porównaniu do radiatorów) efektywność jest po prostu brutalnie obnażana przez ogromne zapotrzebowanie budynku na ciepło.   Patrząc na przedstawiony problem z perspektywy ekonomicznej, optymalna strategia działania wydaje się jasna.   Należy zakończyć montaż ogrzewania podłogowego w oparciu o zakupiony system płyt Sander, a w następnej kolejności potraktować priorytetowo termomodernizację budynku. .   Takie podejście przynosi podwójną korzyść: po pierwsze, unika Pan strat finansowych, wykorzystując posiadany materiał. Po drugie, inwestycja w termomodernizację szybko się zwróci dzięki znacznemu ograniczeniu strat ciepła.      
    • 1.   Różnica temperatur (delta T) na poziomie 3°C na belkach rozdzielacza. W teorii, dla ogrzewania podłogowego za optymalną uznaje się deltę w przedziale 5-8°C. Pana wynik jest poniżej tego zakresu i wbrew pozorom, w tej konkretnej sytuacji, nie świadczy to dobrze o pracy instalacji.   Niska różnica temperatur między zasilaniem a powrotem oznacza, że woda przepływająca przez pętlę grzewczą nie zdążyła oddać wystarczająco dużo ciepła do podłogi. Woda wraca na rozdzielacz prawie tak samo ciepła, jak z niego wypłynęła. Może to wynikać z dwóch głównych przyczyn, zbyt szybkiego przepływu czynnika grzewczego oraz podłoga nie była w stanie "odebrać" więcej ciepła.   W Pana przypadku najprawdopodobniej mamy do czynienia z połączeniem obu tych czynników.   System grzewczy "próbuje" wtłoczyć więcej ciepła w podłogę (stąd wysoka temperatura zasilania), ale ta, z powodu dużych strat, nie jest w stanie go zakumulować. Woda krąży więc w obiegu, oddając tylko niewielką część swojej energii, a reszta wraca do kotła.   Proszę spróbować delikatnie zmniejszyć przepływ na rotametrze dla tej  pętli. Należy to robić stopniowo, np. o 0,2-0,4 l/min i odczekać kilka godzin na stabilizację systemu. Celem jest sprawdzenie, czy delta T wzrośnie (np. do 5-7°C). Jeśli tak, oznaczać to będzie, że woda ma więcej czasu na oddanie ciepła. Proszę jednak pamiętać, że w warunkach dużych strat ciepła efektem może być niewielki spadek temperatury.   1.5-metrowy odcinek do pokoju jest cieplejszy, to jest normalne. Na tak krótkim odcinku strata ciepła z  rury PEX jest minimalna. Dopiero na dużej powierzchni w pokoju następuje właściwa wymiana ciepła.   Zasadą, której należy się trzymać, jest utrzymywanie optymalnej różnicy temperatur (ΔT) w przedziale 5-8°C. Jeśli pomieszczenie wciąż pozostaje niedogrzane, jest to jednoznaczny sygnał, że wydajność systemu podłogowego jest zbyt niska, by pokryć straty ciepła generowane przez budynek. W tej sytuacji niezbędne jest przeprowadzenie termomodernizacji (izolacja ścian, wymiana okien), która ograniczy ucieczkę ciepła i sprawi, że istniejący system podłogowy bez problemu poradzi sobie z ogrzaniem budynku.       
    • Przepisy narzucają minimalny przekrój kanału (np. 196 cm², co odpowiada kanałowi 14x14 cm). Nie można więc po prostu zbudować węższego kanału, wentylacyjnego, równoważąc przepływ średnicą.    Poprzez częściowe przymknięcie (zastosowanie dławika) w kanale o zbyt silnym ciągu, zwiększylibyśmy opór w tym kanale. Skutkowałoby to zmniejszeniem ilości przepływającego powietrza i teoretycznie pozwoliłoby na zrównanie jego wydajności z kanałami słabszymi murowanymi.   Mimo że teoria brzmi sensownie, w praktyce stosowanie dławików do  regulacji wentylacji grawitacyjnej jest zdecydowanie odradzane i uznawane za błąd w sztuce budowlanej.   Kluczem jest projektowanie zrównoważonego systemu, a nie dokładanie jednego bardziej sprawnego przewodu wentylacyjnego.
    • Zgodnie z polskimi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, minimalna długość kanału wentylacji grawitacyjnej, liczona od kratki wentylacyjnej do wylotu ponad dach, powinna wynosić od 2,5 do 3 metrów. Źródła podają również, że dla zapewnienia optymalnej wydajności, wysokość ta powinna wynosić co najmniej 4 metry.   Przepisy dotyczące minimalnej wysokości kominów wentylacyjnych  powstawały w czasach, gdy dominującą technologią były murowane, nieocieplone kominy. Inżynierowie i prawodawcy opierali się na dekadach obserwacji i obliczeń dla tych właśnie, "klasycznych" rozwiązań. Minimalna wysokość została ustalona jako bezpieczny margines, który gwarantował wytworzenie minimalnego, stabilnego ciągu w różnych, także niesprzyjających warunkach:   Należy pamiętać, że wszystkie kanały wentylacyjne w jednym systemie grawitacyjnym powinny mieć zbliżoną długość. Znaczne różnice mogą prowadzić do zakłóceń w działaniu, gdzie dłuższe kanały o silniejszym ciągu mogą "wysysać" powietrze z krótszych, powodując ciąg wsteczny.   Wentylacja grawitacyjna w domu to system naczyń połączonych, potrzebny jest też nawiew świeżego powietrza, żeby można było usunąć zużyte. Zasada równowagi: Aby system działał poprawnie, wszystkie kanały wywiewne powinny mieć zbliżoną siłę ciągu. Zastosowanie jednego, bardzo sprawnego (ocieplonego, z mniejszymi oporami przepływu) kanału w systemie z innymi, (murowanymi) mniej sprawnymi, może pogorszyć działanie w tej części  wentylacji! Przepisy nie nadążają za technologią: Prawo budowlane często jest aktualizowane wolniej, niż rozwija się technologia. Minimalna wysokość pozostaje w przepisach jako uniwersalna, bezpieczna wartość gwarantująca działanie systemu w każdych warunkach, niezależnie od użytej technologii.  Ocieplony kanał jest sprawniejszy, ale przepisy pozostają konserwatywne. Co więcej, jego wysoka sprawność, jeśli nie będzie  zrównoważona w całym systemie, może prowadzić do problemów z działaniem wentylacji.
    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...