Skocz do zawartości

koszty ogrzewania


Recommended Posts

Jeśli budynek jest dobrze ocieplony to przy innych systemach grzania niż PCi piece są mniejsze i mniej kosztują, również mniej zużywają paliwa, a przez to są ekonomiczne w eksploatacji.
Nie porównujcie ze sobą energii potrzebnej na ogrzanie domu ocieplonego 10 cm styropianu ale grzanego gazem, z energią potrzebną do ogrzania domu ocieplonego 25 cm styropianu ale grzanego PCi. I na dodatek twierdząc, że PCi zużywa mniej energii.

Jeśli dom ma małe zapotrzebowanie na energię to obojętnie czy grzejemy i tak dostarczamy tej energii mało.
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Jeśli dom ma małe zapotrzebowanie na energię to obojętnie czy grzejemy i tak dostarczamy tej energii mało.


Ale możemy jeszcze mniej ;)
Byłem zdecydowany grzać bezpośrednio prądem w domu 118m2 z zapotrzebowaniem 40kWh/m2/rok co daje zużycie 4720kWh gdzie przy średniej cenie prądu dwutaryfowego 0,4zł/kWh daje nam 1880zł przy cenie inwestycji w piec elektryczny 4tys.zł.
Dodając do tego cwu ok.4000kWh wychodzi 1880+1600=3200zł czyli znośnie ;)
Zdecydowałem się jednak na inwestycję w powietrzną pompę ciepła i ostrożnie liczę na średnioroczny COP2,5 co wtedy wychodzi 1288zł czyli ok.2000zł rocznie mniej.
Inwestycja w powietrzną pompę to u mnie 16,5tys.zł z zasobnikiem 300l czyli bez podwyżki prądu zwrot pompy ciepła w moim przypadku w stosunku do prądu będzie po 6,5 roku.

I w tym momencie zauważę,że gruntowa pompa ciepła w moim przypadku byłaby kompletnie nie opłacalna,co więcej dla sporej części inwestorów podobnie icon_smile.gif
Mianowicie,gruntowa osiąga średnioroczy COP3,5 i w moim przypadku,przekładając na PLN,byłoby to 912zł czyli o ok.400zł mniej niż w przypadku powietrznej ale...
...koszt pompy ciepła gruntowej z DZ poziomym i zasobnikiem 300l to u mnie 30000zł czyli o 13500zł więcej niż powietrzna.
Biorąc pod uwagę różnicę w rachunkach czyli 400zł i różnicę cenową między pompami 13500zł to gruntowa w stosunku do powietrznej zwracała by się 34 lata icon_smile.gif

A teraz weźmy pod uwagę zużycie 15000kWh w domu "słabiej ocieplonym" przy pompie powietrznej i COP2,5 rachunki będą 2400zł a przy gruntowej z COP3,5 rachunki wyniosą 1714zł czyli o 700zł mniej.
Różnica cenowa między pompami większej mocy cieplnej z reguły wynosi ok.8-10tys.zł (koszt DZ) czyli z tego wynika,że gruntowa "zwraca" się w stosunku do powietrznej ok.11-14 lat icon_smile.gif Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Ale możemy jeszcze mniej ;)
Byłem zdecydowany grzać bezpośrednio prądem w domu 118m2 z zapotrzebowaniem 40kWh/m2/rok co daje zużycie 4720kWh gdzie przy średniej cenie prądu dwutaryfowego 0,4zł/kWh daje nam 1880zł przy cenie inwestycji w piec elektryczny 4tys.zł.
Dodając do tego cwu ok.4000kWh wychodzi 1880+1600=3200zł czyli znośnie ;)
Zdecydowałem się jednak na inwestycję w powietrzną pompę ciepła i ostrożnie liczę na średnioroczny COP2,5 co wtedy wychodzi 1288zł czyli ok.2000zł rocznie mniej.
Inwestycja w powietrzną pompę to u mnie 16,5tys.zł z zasobnikiem 300l czyli bez podwyżki prądu zwrot pompy ciepła w moim przypadku w stosunku do prądu będzie po 6,5 roku.

I w tym momencie zauważę,że gruntowa pompa ciepła w moim przypadku byłaby kompletnie nie opłacalna,co więcej dla sporej części inwestorów podobnie icon_smile.gif
Mianowicie,gruntowa osiąga średnioroczy COP3,5 i w moim przypadku,przekładając na PLN,byłoby to 912zł czyli o ok.400zł mniej niż w przypadku powietrznej ale...
...koszt pompy ciepła gruntowej z DZ poziomym i zasobnikiem 300l to u mnie 30000zł czyli o 13500zł więcej niż powietrzna.
Biorąc pod uwagę różnicę w rachunkach czyli 400zł i różnicę cenową między pompami 13500zł to gruntowa w stosunku do powietrznej zwracała by się 34 lata icon_smile.gif

A teraz weźmy pod uwagę zużycie 15000kWh w domu "słabiej ocieplonym" przy pompie powietrznej i COP2,5 rachunki będą 2400zł a przy gruntowej z COP3,5 rachunki wyniosą 1714zł czyli o 700zł mniej.
Różnica cenowa między pompami większej mocy cieplnej z reguły wynosi ok.8-10tys.zł (koszt DZ) czyli z tego wynika,że gruntowa "zwraca" się w stosunku do powietrznej ok.11-14 lat icon_smile.gif


super wyliczenia, ale dla mnie niezrozumiałe. Chciałeś grzać prądem chatę ale jak? Koszt instalacji elektrycznej jest dużo niższy niż wodnej.
a przy koszcie pompy policzyłeś koszt instalacji czy zapomniałeś i podałeś tylko zwrot kosztu pompy?
chyba że to pompa powietrze-powietrze Edytowano przez vip42 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

super wyliczenia, ale dla mnie niezrozumiałe. Chciałeś grzać prądem chatę ale jak? Koszt instalacji elektrycznej jest dużo niższy niż wodnej.
a przy koszcie pompy policzyłeś koszt instalacji czy zapomniałeś i podałeś tylko zwrot kosztu pompy?


Dom miał być grzany piecykiem elektrycznym(Kospel) za 2,8tys.zł+bojler(Heros) 0,7tys.zł+koszt podłączenia do wtyczki i w całość liczę ok.0,5tys.zł.Piec miałby napędzać wodną podłogówkę.
Przy pompie ciepła powietrze-woda podałem całościowy koszt czyli koszt pompy ciepła(Atlantic Alfea S8)+zasobnik 300 l(Atlantic CWH FS)+instalacja i montaż.
Całość opiewa na kwotę 16,5tys.zł icon_smile.gif
Łącznie z podłogówką mam umowę na 22,5tys.zł,pompa już stoi kupiona i czeka,za dwa tygodnie montowana będzie podłogówka icon_smile.gif

Koszt instalacji kabli grzejnych nie jest niższy niż instalacji pieca elektrycznego+wodnej podłogówki !
Wiem,bo wyceniałem i kable(Elektra) ;) Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Dom miał być grzany piecykiem elektrycznym(Kospel) za 2,8tys.zł+bojler(Heros) 0,7tys.zł+koszt podłączenia do wtyczki i w całość liczę ok.0,5tys.zł.Piec miałby napędzać wodną podłogówkę.
Przy pompie ciepła podałem całościowy koszt czyli koszt pompy ciepła(Atlantic Alfea S8)+zasobnik 300 l(Atlantic CWH FS)+instalacja i montaż.
Całość opiewa na kwotę 16,5tys.zł icon_smile.gif
Łącznie z podłogówką mam umowę na 22,5tys.zł,pompa już stoi kupiona i czeka,za dwa tygodnie montowana będzie podłogówka icon_smile.gif


ok, ale przy grzaniu typowo elektrycznym taniej położyć kable lub maty grzejne albo grzejniki elektryczne do każdego pomieszczenia zamontować

na dłuższą metę oczywiście pompa wyjdzie taniej ale trzeba dobrze to policzyć czy się zwróci po 6-7 latach czy dopiero po 15-20 latach
poza tym jak się robi wodną instalację to można zastosować też inne piece na gaz, olej, węgiel, pellety itd co również może wydłużyć zwrot inwestycji gdyż opłaty roczne będą niższe niż przy piecu elektrycznym
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

ok, ale przy grzaniu typowo elektrycznym taniej położyć kable lub maty grzejne albo grzejniki elektryczne do każdego pomieszczenia zamontować


Edytowałem mój poprzedni post i nie zauważyłeś,koszt instalacji na kablach grzewczych Elektry nie był tańszy w moim przypadku niż Kospel+wodna podłogówka icon_smile.gif

Cytat

na dłuższą metę oczywiście pompa wyjdzie taniej ale trzeba dobrze to policzyć czy się zwróci po 6-7 latach czy dopiero po 15-20 latach


A to zależy już od tego do jakiego sprzedawcy pomp ciepła trafimy ;)
Z tego co widzę marże na pompy ciepła są kosmiczne !
Ja miałem cenę końcową prawie o 10tys.zł niższą niż posiada Atlantic w katalogu icon_smile.gif
Cytat

poza tym jak się robi wodną instalację to można zastosować też inne piece na gaz, olej, węgiel, pellety itd co również może wydłużyć zwrot inwestycji gdyż opłaty roczne będą niższe niż przy piecu elektrycznym


No i to przeważyło za wodną podłogówką+Kospelem a nie za kablami,myślałem w przyszłości podłączyć PCi ale cena pozwoliła na to,że zamontuje ją od razu icon_smile.gif
Jestem "przeciwnikiem" gazu i paliw stałych i nie posiadam komina w kotłowni icon_smile.gif Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Edytowałem mój poprzedni post i nie zauważyłeś,koszt instalacji na kablach grzewczych Elektry nie był tańszy w moim przypadku niż Kospel+wodna podłogówka icon_smile.gif


A to zależy już od tego do jakiego sprzedawcy pomp ciepła trafimy ;)
Z tego co widzę marże na pompy ciepła są kosmiczne !
Ja miałem cenę końcową prawie o 10tys.zł niższą niż posiada Atlantic w katalogu icon_smile.gif

No i to przeważyło za wodną podłogówką+Kospelem a nie za kablami,myślałem w przyszłości podłączyć PCi ale cena pozwoliła na to,że zamontuje ją od razu icon_smile.gif
Jestem "przeciwnikiem" gazu i paliw stałych i nie posiadam komina w kotłowni icon_smile.gif



a jaką trwałość mają takie pompy? czy po 10 latach nie trzeba będzie kupować nowej za następne 10-20 tys?
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

a jaką trwałość mają takie pompy? czy po 10 latach nie trzeba będzie kupować nowej za następne 10-20 tys?


Nie odpowiem Ci na to pytanie bo nie wiem ale nie sądzę,zeby tak było icon_smile.gif
Atlantic jako jedyna firma daje 5 lat gwarancji na jednostkę zewnętrzną także nie jest chyba tak źle z tą awaryjnością ;)
Jest ryzyko-jest zabawa icon_biggrin.gif Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

sorry , Artur .... ale tak to se można nucić grając w totka, a nie kupując urządzenia za kilkadziesiąt koła icon_wink.gif icon_biggrin.gif


No przeca żartuje z tą zabawą ;)
Dla mnie 5 lat gwarancji świadczy o tym,że firma jest pewna swojego produktu i nie jest to jakiś bubel,a co będzie za 10-15 lat tego najstarsi gorole nie wiedzą i nie chodzi tylko o pompę ciepła a o każdy przedmiot,rzecz,nieruchomość,ruchomość itp icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

Jest ryzyko-jest zabawa icon_biggrin.gif


jak seks z prostytutką bez zabezpieczenia?


Cytat

Dla mnie 5 lat gwarancji świadczy o tym,że firma jest pewna swojego produktu i nie jest to jakiś bubel,a co będzie za 10-15 lat tego najstarsi gorole nie wiedzą i nie chodzi tylko o pompę ciepła a o każdy przedmiot,rzecz,nieruchomość,ruchomość itp icon_smile.gif


to jeśli nie wiadomo czy urządzenie przetrwa 10 lat to jak można mówić o zwrocie inwestycji w tym okresie?
pompy to nie jest najnowsze odkrycie, nigdy się nimi nie interesowałem, więc nie jestem w temacie ale na pewno ktoś wie jaka trwałość maja dotychczasowe egzemplarze Edytowano przez vip42 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Najstarszy chodzący (bez przerwy) w europie egzemplarz ma ponad 50 lat. Rok temu była jedna awaria, ale pompy obiegowej. Fakt ta PCi jest dużej mocy i jeszcze tłokowa.

Znam PCi domowe które maja po 10 lat bezawaryjnej działalności. Znam przypadki, że psuła się po kilu miesiącach, albo latach.

Nie ma reguł i urządzeń bezawaryjnych w 100% ich „populacji”.

Warto wiedzieć, że koszt najdroższej części PCi, czyli sprężarki, to kilkaset euro.

Ale uwaga, w PCi o bardzo rozbudowanej elektronice, zwłaszcza tych markowych, kosztowne są (mogą być) układy elektroniczne, bo często są dedykowane do i dla określonej PCi co do producenta, a nawet typu.
Link do komentarza
  • 1 rok temu...
Cytat

to powiedzmy jakie są różnice w cenie przy montażu i zakupie wszystkich potrzebnych urządzeń zwykłe ogrzewanie na węgiel a taka pompa ciepła



zakładając, że w obu przypadkach jest ogrzewanie podłogowe
różnica w cenie wyjdzie następująco:
róznica=koszt PC+koszt DZ- koszt pieca na węgiel

jeśli chodzi o konkretne ceny, to rozpiętość jest spora
gdy porównujemy PC z DZ poziomym do pieca z podajnikiem, to ta różnica może być mała, a trzeba tez pamiętać, że nie trzeba żadnego składu na paliwo, "kotłownia" zajmuje też bardzo mało miejsca, nieporównywalnie mniej niż węglowa.

Jeśli porównany to do zwykłego pieca zasypowego - to każde inne rozwiązanie będzie sporo droższe

W moim przypadku te kwoty 3 lata temu wyglądały nastepująco:
PC=11tys
DZ poziome(koparka,rury,glikol)=8tys
Piec z podajnikiem na ekogroszek=7tys
czyli róznica wyszła 12tys zł.
w przypadku kotłowni węglowej, tańszy pewnie będzie montaż, ze względu na prostote i dostępność fachowców - całą reszta jest taka sama w obu przypadkach.
Dzisiaj ta różnica może być trochę większa, bo np PC którą mam u siebie podrożała o 2tys, nie wiem jak kształtują się ceny piecy z podajnikiem, pewnie bez zmian, bo konkurencja dużo większa, jest tez pewnie dużo większy wybór kotłów o małej mocy (3 lata temu było z tym kiepsko)
Link do komentarza
Zapomniałeś Adiqq po stronie minusowej (kotłownia węglowa) uwzględnić kosztu komina i jego obrobienia (koszt materiału, robocizna, odbiór, przeglądy kominiarskie) co znacznie zmniejsza różnicę kosztową, a na dzień dzisiejszy z nawiązką pokrywa wzrost cen samej PCi. icon_biggrin.gif
Odzyskana powierzchnia kotłowni, o którą to może być nawet mniejsza, i powierzchnia na składowanie opału też przedstawia jakąś wartość wynikającą z kosztu budowy m2 domu.
Ja jeszcze doliczyć koszty wymierne i niewymierne związane z zaopatrzeniem w opał, czas poświęcony na jego rozładunek i obsługę kotła węglowego to różnica wyjdzie na zero do 10-15% różnicy w cenie.

Znaczy się da się tak zrobić, ale wymaga to w dużej mierze własnego zaangażowania w zorientowaniu się w zagadnieniu i ofertach rynkowych, a nie skupianie się na zasłyszanych opiniach ludzi niezorientowanych do końca w temacie.
Link do komentarza
Cytat

Zapomniałeś Adiqq po stronie minusowej (kotłownia węglowa) uwzględnić kosztu komina i jego obrobienia (koszt materiału, robocizna, odbiór, przeglądy kominiarskie) co znacznie zmniejsza różnicę kosztową, a na dzień dzisiejszy z nawiązką pokrywa wzrost cen samej PCi. icon_biggrin.gif
Odzyskana powierzchnia kotłowni, o którą to może być nawet mniejsza, i powierzchnia na składowanie opału też przedstawia jakąś wartość wynikającą z kosztu budowy m2 domu.
Ja jeszcze doliczyć koszty wymierne i niewymierne związane z zaopatrzeniem w opał, czas poświęcony na jego rozładunek i obsługę kotła węglowego to różnica wyjdzie na zero do 10-15% różnicy w cenie.

Znaczy się da się tak zrobić, ale wymaga to w dużej mierze własnego zaangażowania w zorientowaniu się w zagadnieniu i ofertach rynkowych, a nie skupianie się na zasłyszanych opiniach ludzi niezorientowanych do końca w temacie.



świadomie o tym nie pisałem - bo ja akurat komin mam, kotłownie potężną i skład na węgiel też icon_lol.gif
No i dodatkowo nie chce być posądzony o bycie jednostronnym....
Jak ktoś od samego początku decyduje się na PC, to można faktycznie zrezygnować z tego komina co będzie zródłem naprawdę znacznych oszczędności, tak samo przestrzeń, niekoniecznie zaoszczędzona, ale może wykorzystana w inny sposón. Bo często-gęsto buduje się domy np z kotłownią przewidzianą pod ogrzewanie gazowe, daje do tego piec na ekogroszek, miejsca nie ma na nic, więc później buduje się obok budynek gospodarczy na węgiel czy narzędzia,kosiarki i inne przydasie icon_smile.gif
Dodam, że nie wyobrażam sobie nie mieć takiej przestrzeni magazynowej jaką mam obecnie icon_smile.gif
Link do komentarza
powietrza nie zaciągasz ze środka, tylko z zewnątrz, nic mi nie wiadomo na temat warunków które musiałyby być spełnione. Tzn jak dla mnie musi spełniać takie same warunki jak bojler - tzn musi być miejsce żeby go postawić i musi być prąd, żeby go podłączyć icon_biggrin.gif

Jedynie dla pc p-w do ogrzewania CWU w pewnych przypadkach można wykorzystać powietrze wewnętrzne - tzn powiem tak, słyszałem o takich przypadkach....nie będę się wypowiadać nt celowości takich zabiegów
Link do komentarza
Wiodący, hmm... od biedy można się posłużyć opublikowanymi rankingami.
Reszt jest względna.

Producentów
https://budujemydom.pl/wystroj-wnetrz/kuchnia/a/575-kuchenne-agd-czyli-wybieramy-sprzet-gospodarstwa-domowego
https://budujemydom.pl/pompy-ciepla/15820-pompy-ciepla
http://www.cozaile.pl/pompy-ciepla/rankingi

Sprzedaży
http://webranking.pl/2935/pompy-ciepla/#.Ui2mHz83k0I

Jak widzisz Bosch to grupa producencka, więc o która markę konkretnie Ci chodzi?
Link do komentarza
Można.

Ceny pomp ciepła gruntowych z kolektorem poziomym i powietrznych są porównywalne - oczywiście mając na uwadze efekt końcowy, czyli moc i COP (śródroczny) zainstalowanych PCi.
Cena pomp gruntowych z kolektorem pionowym wzrasta o koszt wykonania odwiertu - około 1.000zł za 1kW mocy PCi.

Cena zakupu PCi - różnie, ale mając na uwadze najtańsze (np. meeeting) można zrobić instalację już za około 15.000zł (bez CWU) dla domu o "potrzebach" (wyliczonych z OZC) na około 7kW, (PCI powietrzna i gruntowa z kolektorem poziomym).

Baaaaardzo upraszczając.
Link do komentarza
Dla potomnych, wklejam obie wypowiedzi:

Cytat

A nie lepiej zainwestować nieco więcej i zdecydować się na jakiś kolektor słoneczny? Z doświadczenia (patrz: stopka) wiem, że często pozwalają całkowicie zlikwidować rachunki za ogrzewanie.




Cytat

W miesiącach, takich jak ten rachunki są całkowicie likwidowane. Porozmawiaj z kimkolwiek, kto posiada kolektor - powie ci to samo.



Dla potomnych, aby omijali szerokim łukiem i ze sporą "zakładką" takie firmy, których przedstawiciel wypisuje takie głupoty.

Link do komentarza
Co powyżej to... wężykiem, wężykiem !!!

Cytat

A nie lepiej zainwestować nieco więcej i zdecydować się na jakiś kolektor słoneczny? Z doświadczenia (patrz: stopka) wiem, że często pozwalają całkowicie zlikwidować rachunki za ogrzewanie.

icon_evil.gif
Wyjedź z tym tekstem przy wigilijnym stole, a dostaniesz same ości do jedzenia
Link do komentarza
Cytat

A nie lepiej zainwestować nieco więcej i zdecydować się na jakiś kolektor słoneczny? Z doświadczenia (patrz: stopka) wiem, że często pozwalają całkowicie zlikwidować rachunki za ogrzewanie.


Chyba,że w Afryce je zamontujesz icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

schludnie i czysto. Specjalnie do zdjęcia czy tak zawsze jest przy pompach??


Ja mam w "kotłowni" z pompą pralkę,suszarkę sufitową i znalazło się miejsce jeszcze na kabinę prysznicową ;) Zdjęcia nie zapodam bo dalej mam problem z wejściem z kompa na forum ale w dzienniku na FM wszystko widać icon_smile.gif
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Czy można w prostych słowach (najlepiej z przykładem) pokazać różnice między pompą ciepła typu ziemia-woda a powietrze woda? Chodzi o koszt inwestycji i koszt "grzania" dla domu np 150 m2 dobrze lub bardzo dobrze ocieplonego


Ja mam zapotrzebowanie na ciepło 40kWh/m2/rok czyli niezle i tak przyjmę dla 150m2 czyli zużycie na c.o będzie 6000kWh i na cwu ok.3000kWh w sumie 9000kWh.Średnioroczny COP powietrznej przyjmuje na 2,5 a gruntowej na 3,5 czyli zużycie będzie odpowiednio 3600kWh do 2500kWh czyli różnica ok.1000kWh co daje ok.400zł za rok.Do takiego domu powietrzna ok.9kW będzie ok,gruntowa ok.7-8kW.Koszt powietrznej np.Panas 9kW T-CAP (taką mam) na allegro to 18tys.zł,z tego co czytam na FM za 23tys.zł można ją mieć z zasobnikiem i montażem.Koszt gruntowej zależy i znajduje się w przedziale 27-55tys.zł.Przedział zależy od tego czy wykonamy własnoręcznie DZ czy zlecamy całość firmie.
Dla mnie opłacalność gruntowej kończy się przy różnicy pow.2-3tys.zł w porównaniu do powietrznej. Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Ja mam zapotrzebowanie na ciepło 40kWh/m2/rok czyli niezle i tak przyjmę dla 150m2 czyli zużycie na c.o będzie 6000kWh i na cwu ok.3000kWh w sumie 9000kWh.Średnioroczny COP powietrznej przyjmuje na 2,5 a gruntowej na 3,5 czyli zużycie będzie odpowiednio 3600kWh do 2500kWh czyli różnica ok.1000kWh co daje ok.400zł za rok.Do takiego domu powietrzna ok.9kW będzie ok,gruntowa ok.7-8kW.Koszt powietrznej np.Panas 9kW T-CAP (taką mam) na allegro to 18tys.zł,z tego co czytam na FM za 23tys.zł można ją mieć z zasobnikiem i montażem.Koszt gruntowej zależy i znajduje się w przedziale 27-55tys.zł.Przedział zależy od tego czy wykonamy własnoręcznie DZ czy zlecamy całość firmie.
Dla mnie opłacalność gruntowej kończy się przy różnicy pow.2-3tys.zł w porównaniu do powietrznej.



Dzięki, czyli powietrzna PC jest ok 10 tys droższa od pieca z podajnikiem, ale można odjąć koszt komina...

a jak przychodzą siarczyste mrozy <-10st C to licznik elektryczny nie szaleje?
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Dzięki, czyli powietrzna PC jest ok 10 tys droższa od pieca z podajnikiem, ale można odjąć koszt komina...

a jak przychodzą siarczyste mrozy <-10st C to licznik elektryczny nie szaleje?


Przy siarczystych mrozach -10,-16st.C pompka zuzywala 2,2-2,4kWh na godzinę a do 22st.C w domu grzalem 5-7h na dobę icon_smile.gif
Komina w kotłowni nie mam icon_smile.gif Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

i naprawdę to taka fajna sprawa?


Normalna sprawa,pompa jedynie zużywa o COP mniej energii niż grzanie prądem i dlatego kosztuje więcej.
Jeśli dom będzie potrzebował mało energii do ogrzania to każde źródło ciepła będzie tanie.Przykładowo gdybym grzał prądem to moje zużycie na c.o byłoby w okolicach 4500kWh czyli jakieś 1600zł za sezon grzewczy ale źródło ciepła czyli piecyk elektryczny to tylko 3tys.zł i w dalszym ciągu oszczędzamy na kominie icon_smile.gif Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 4 miesiące temu...
Gość arturo72
Cytat

teraz było dobrych kilkanaście dni było na sporych minusach (od -18 do -10) jak się sprawdzają Wasze pompy? a zapowiadają temperatury -30kilka, dacie radę ogrzać domy pompą powietrze-woda?


Bez problemu icon_smile.gif
Do tej pory w te największe mrozy pompa pracowała ok.10h/dobę w tym ok.2h na cwu.
Podczas godzinnej pracy zużywała ok.3kWh.
Link do komentarza
Cytat

Bez problemu icon_smile.gif
Do tej pory w te największe mrozy pompa pracowała ok.10h/dobę w tym ok.2h na cwu.
Podczas godzinnej pracy zużywała ok.3kWh.


Arturo72,
Masz zrobione OZC dla swojego domu?
Jeśli tak, to podaj zapotrzebowanie, proszę, i powierzchnię, bo moim zdaniem to chyba już grzałka pracowała, a nie pompa.
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

hałasuje toto?
latem klimatyzator u sąsiadów za oknem mocno huczy, tu jest podobnie?


Coś tam huczy,zwłaszcza jak chodzi na pełnej mocy przy dużych mrozach ;)
Mi akurat to nie przeszkadza bo jednostka stoi za garażem i do wnętrza nie dochodzą żadne odgłosy ale sąsiad ostatnio wspominał,że stała się mocno słyszalna,okna sypialni ma ok.8m od jednostki.
Cytat

Zajrzałem do Twojego dziennika. Jestem pod wrażeniem. Poczytam.


Jest tego trochę ;)
Link do komentarza
Cytat

Coś tam huczy,zwłaszcza jak chodzi na pełnej mocy przy dużych mrozach ;)
Mi akurat to nie przeszkadza bo jednostka stoi za garażem i do wnętrza nie dochodzą żadne odgłosy ale sąsiad ostatnio wspominał,że stała się mocno słyszalna,okna sypialni ma ok.8m od jednostki.


czyli tak jak wspomniany klimatyzator
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • dzięki za opinie @podczytywacz, dawka wiedzy tym bardziej kogoś z doświadczeniem, zawsze mile widziana. Nie mniej jednak jak coś wydaje mi się zdecydowanie lepszym rozwiązaniem to idę w to, koszt w tym wypadku jest drugorzędny. Takie moje działania(z zewnątrz może wydawać się na wyrost) ma też drugie dno, chcę to z robić w ten sposób żeby nauczyć się tego na przyszłość, ponieważ liczę na to, że ta wiedza przyda mi się w przyszłości...jeżeli wszystko pójdzie pomyślnie.  Okej dalsza część w 1/2", natomiast w większości materiałach spotkałem się, że dają otuline również dla zimnej wody hmmm.     @podczytywacz więc liczę na podzielenie się wiedzy z rozdzielaczy
    • Ta sprawa nie jest tak do końca ściśle określona w przepisach. Trzeba też uwzględnić pewną praktykę, która się wytworzyła.   Przede wszystkim zawsze wymagane jest sporządzenie opinii geotechnicznej. Mamy na to konkretny przepis, który zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz.U. 2012 poz. 463)   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną   W przypadku domów jednorodzinnych najczęściej sporządza ją projektant budynku lub projektant dokonujący adaptacji projektu gotowego. Z zastrzeżeniem, że najczęściej stosuje się tu coś co można nazwać najniższym poziomem wymagań. Wynika to ze specyfiki domów jednorodzinnych, czyli zwykle obiektów zaliczanych do tzw. pierwszej kategorii geotechnicznej. Mówiąc w ogromnym skrócie, są one niewielkie i o prostej konstrukcji, posadowione na gruntach nośnych, jednorodnych i przy poziomie wód gruntowych poniżej poziomu posadowienia (proste warunki gruntowe). Teraz pojawia się pytanie na jakiej podstawie w takich sytuacji projektant ma określić kategorię geotechniczną konkretnego obiektu (domu)? W cytowanym powyżej rozporządzeniu zakres wymaganej dokumentacji różnicuje się przede wszystkim ze względu na kategorię obiektu budowlanego. Zgodnie z zasadą, że im trudniejsze warunki gruntowe i/lub bardziej skomplikowany obiekt, tym i wymagany zakres dokumentacji jest większy. Znajdziemy tam ogólny zapis:   § 4. 4 Kategorię geotechniczną całego obiektu budowlanego lub jego poszczególnych części określa projektant obiektu budowlanego na podstawie badań geotechnicznych gruntu, których zakres uzgadnia z wykonawcą specjalistycznych robót geotechnicznych.   Swoiste doprecyzowanie stanowi tu kolejny przepis:   § 6. 2. Dla obiektów budowlanych pierwszej kategorii geotechnicznej zakres badań geotechnicznych może być ograniczony do wierceń i sondowań oraz określenia rodzaju gruntu na podstawie analizy makroskopowej. Wartości parametrów geotechnicznych można określać przy wykorzystaniu lokalnych zależności korelacyjnych.   Najwyraźniej jednak powyższy zapis należy traktować jako zalecenie, nie zaś „sztywny” wymóg. Tym bardziej, że w przypadku obiektów zaliczanych do pierwszej kategorii geotechnicznej nie ma wymogu przedstawienia dokumentacji z przedstawionych badań. Wróćmy tu do § 7. 1., który należałoby interpretować wraz z kolejnymi punktami:   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną. 2. W przypadku obiektów budowlanych drugiej i trzeciej kategorii geotechnicznej opracowuje się dodatkowo dokumentację badań podłoża gruntowego i projekt geotechniczny. 3. W przypadku obiektów budowlanych trzeciej kategorii geotechnicznej oraz w złożonych warunkach gruntowych drugiej kategorii wykonuje się dodatkowo dokumentację geologiczno-inżynierską, zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981).   W związku z tym wytworzyła się praktyka, w której projektant zawsze sporządza opinie geotechniczna, lecz w przypadku pierwszej kategorii geotechnicznej nikt nie wymaga od niego przedstawienia w tej opinii dokładnych danych na temat gruntu. Danych wziętych chociażby z opisu i interpretacji odwiertów. Projektant przecież i tak bierze za to wszystko odpowiedzialność, a ostatecznie kieruje się swoją wiedzą i doświadczeniem. To całkiem rozsądne, bo w praktyce w takich prostych przypadkach rozbudowane badania nie są do niczego potrzebne. Trzeba zachować umiar, rozsądek i pewną proporcję nakładów i korzyści. Ponadto projektant jest często w stanie sporo wywnioskować już po takich robotach jak zrobienie wykopów pod szambo, przyłącze wodociągowe czy wiercenie studni.  
    • Dlatego sugeruję najpierw użycie farby separacyjnej.
    • Witam,  z początkiem października złożyłem wniosek o wydanie warunków zabudowy na dom jednorodzinny z garażem w bryle budynku. Dostałem informację z gminy, że decyzja zostanie wydana do 31.03.2025 (ze względu na dużą ilość wniosków spowodowanych zbliżającymi się zmianami). Zastanawiam się teraz jakie mam opcje aby w przyszłości móc postawić jednak też garaż wolnostojący/ budynek gospodarczy. Wolałbym poczekać teraz na tą decyzję która ma zostać wydana do końca marca. Czy później mogę zmienić warunki zabudowy, tak aby postawić garaż wolnostojący? jeżeli tak to za pomocą jakiego wniosku? i czy jeżeli zmiana warunków zabudowy nastąpi po 1 stycznia 2026 to czy warunki z automatu będą miały tylko 5 lat ważności? i jeszcze pytanie ile trwa sama zmiana warunków zabudowy (w internecie jest napisane miesiąc, ale aktualnie na warunki zabudowy w mojej gminy trzeba czekać 5 miesięcy, a teoretycznie mają na to 3 miesiące). Z góry dziękuję za informację :) 
    • Budowa, która powinna zakończyć się co najmniej 3 miesiące temu wciąż nie została skończona. Szef firmy budowlanej ciągle powtarza "nie nasza wina, skaczemy z budowy na budowę, są opóźnienia".   Jesteśmy w trakcie robót dachowych, które przez firmę budowlaną stale są przekładane. Do stanu surowego zamkniętego brakuje nam tylko/aż dachu. Ostatnio zaczął padać śnieg, a nocami słupki rtęci wskazują ujemną temperaturę. Czy może mieć to jakiś zły wpływ na więźbę dachową?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...