Skocz do zawartości

rekuperacja tylko wylot w jednym pomieszczeniu?


autorushd

Recommended Posts

Napisano
Właśnie czy jest taka możliwość aby w jednym pomieszczeniu np kuchni było TYLKO zasysane powietrze a np w drugim pomieszczeniu pokoju było TYLKO wpuszczane? Pomieszczenia sąsiadują obok siebie. Drzwi pomiędzy sa ZAWSZE otwarte.

Autorushd
Napisano
Nie bardzo rozumiem zagadkę...
W zasadzie jest tak, że wyciągasz powietrze z pomieszczeń gdzie z natury jest ono mniej fajne (łazienki, wc, kuchnia), a nawiewasz do pokojów. Raczej bez sensu jest montowanie w każdym z pomieszczeń nawiewu i wyciągu. Powietrze ma to do siebie, że przeciśnie się każdą szczeliną, więc próżni w łazience nie wytworzysz icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Nie bardzo rozumiem zagadkę...
W zasadzie jest tak, że wyciągasz powietrze z pomieszczeń gdzie z natury jest ono mniej fajne (łazienki, wc, kuchnia), a nawiewasz do pokojów. Raczej bez sensu jest montowanie w każdym z pomieszczeń nawiewu i wyciągu. Powietrze ma to do siebie, że przeciśnie się każdą szczeliną, więc próżni w łazience nie wytworzysz icon_smile.gif



Jednak kolega bardzo dobrze zrozumiał icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Nie bardzo rozumiem zagadkę...
W zasadzie jest tak, że wyciągasz powietrze z pomieszczeń gdzie z natury jest ono mniej fajne (łazienki, wc, kuchnia), a nawiewasz do pokojów. Raczej bez sensu jest montowanie w każdym z pomieszczeń nawiewu i wyciągu. Powietrze ma to do siebie, że przeciśnie się każdą szczeliną, więc próżni w łazience nie wytworzysz icon_smile.gif


Dokładnie. Oprócz tego rzecz nie dotyczy tylko indywidualnych odczuć typu mniej lub bardziej fajne powietrze, ale jest wymuszona przez przepisy, które nakładają obowiązek odprowadzania powietrza z tych pomieszczeń i z kotłowni.
Napisano
Cytat

Właśnie czy jest taka możliwość aby w jednym pomieszczeniu np kuchni było TYLKO zasysane powietrze a np w drugim pomieszczeniu pokoju było TYLKO wpuszczane? Pomieszczenia sąsiadują obok siebie. Drzwi pomiędzy sa ZAWSZE otwarte.

Autorushd


Myślę że jest taka możliwość , co więcej ja tak robię bo mam że tak powiem dom otwarty więc powietrze będzie sobie spokojnie krążyć.
Napisano
Powietrze dostarcza się do pomieszczeń "czystych": pokoi, sypialni, salonów, jadalni, gabinetów, itp.
Wyciąg instaluje się w kuchni, łazienkach, WC, garderobach, pomieszczeniach gospodarczych, schowkach, spiżarniach. W pralni natomiast można zrobić i nawiew i wyciąg.

Chodzi o to aby zanieczyszczenia: zapachy z kuchni lub wilgoć z łazienki były usówane w miejscach ich powstawania i nie były transportowane do innych pomieszczeń. Aby to funkcjonowało konieczne są podcięcia drzwi lub kratki o odpowiednich wielkościach.

Napisano
Cytat

Powietrze dostarcza się do pomieszczeń "czystych": pokoi, sypialni, salonów, jadalni, gabinetów, itp.
Wyciąg instaluje się w kuchni, łazienkach, WC, garderobach, pomieszczeniach gospodarczych, schowkach, spiżarniach. W pralni natomiast można zrobić i nawiew i wyciąg.

Nad garderobami i spiżarniami co najmniej bym się zastanowił. Dostarczenie tam ciepłego i wilgotnego powietrza może być niebezpieczne.
Napisano
Cytat

Nad garderobami i spiżarniami co najmniej bym się zastanowił. Dostarczenie tam ciepłego i wilgotnego powietrza może być niebezpieczne.


W tych pomieszczeniach mają być WYCIĄGI a nie nadmuchy - tak to zrozumiałem icon_rolleyes.gif
Napisano
Tez się trochę zdziwiłem ze kolega napisał ze do spiżarni nawiew. Na szczęście spiżarni nie mam. W znaczeniu ze nie mam tego dylematu.

Może teraz szerzej opiszę domek o który mi chodzi.

1) Parter: pokój 25m2 potem łazienka oraz klatka schodowa i wyjście z domu, następnie kuchnia 15m2, i następnie pokój z kominkiem zamknięta komora spalania.

2) Piętro po kolei sypialnia 25m2, potem łazienka i klatka schodowa, pokój dziecięcy 15m2 i pokój 25m2.

3) Nad strych nieocieplony niski.


Widziałbym to tak.

1) Pierwsze piętro, nawiew do sypialni przez strop, wywiew z łazienki i nawiew w pokoju dzieciecym, i nawiem w nastepnym pokoju. Wszystko przez strop.

22) Parter. Tu już trudniej: Bo przewody pójdą starymi kanałami wentylacyjnymi.

Po kolei:

pokój 25m2, nawiew przy podłodze. łazienka (tu jest kłopot nie mam kanału), kuchnia wyciąg, mogę sie podłączyć pod wyciąg w kuchni albo nad szafkami., pokój z kominkiem. Tutaj nie wiem. Wydaje się ze dobry byłby nawiew ale czasami jak zakopci to wywiew tez byłby dobry, niestety dostępny tylko jeden kanał po starej wentylacji.

Dom długość 15m szerokość 5m. Ocieplony 10 lat temu 12cm styropianu. Dom z cegły pełnej.
Napisano
Cytat

W tych pomieszczeniach mają być WYCIĄGI a nie nadmuchy - tak to zrozumiałem icon_rolleyes.gif

W spiżarni zazwyczaj temperatura jest niższa niż w innych pomieszczeniach (przeważnie nie instaluje się tam ogrzewania). Wyciąg w spiżarni oznacza, że będzie do niej napływało ciepłe i wilgotne powietrze z innych pomieszczeń.
Zanim dotrze do kratki wywiewnej odda część swojej wilgoci w spiżarni. W związku z tym w spiżarnia będzie wilgotna.
Podobna sytuacja jest też w garderobie.
W tych pomieszczeniach najbezpieczniej jest dać zarówno nawiew (suche i chłodniejsze powietrze) jak i wywiew.


Cytat

Może teraz szerzej opiszę domek o który mi chodzi.

Dwa rysunki dadzą zdecydowanie więcej informacji icon_wink.gif.
Napisano
Cytat

Wyciąg instaluje się w kuchni, łazienkach, WC, garderobach, pomieszczeniach gospodarczych, schowkach, spiżarniach.



1. Zgodnie z przepisami, w pogrubionych wymaganie takie są, o ile są to pomieszczenia bez okna.
2. Ustawodawca przewiduje w takim przypadku wyciąg powietrza w ilości nie mniejszej niż 15m3/h
3. Należy jednak mieć na uwadze to co napisał wyżej HenoK, przy czym, moim zdaniem, to wszystko zależy od wielkości danego pomieszczenia.
4. Moim zdaniem, w małych pomieszczeniach (około 2m2) tego typu, nie należy przesadzać i można stosować „wentylowanie dyfuzyjne” – traktując je (takie pomieszczenia) jako zabudowane szafy wnękowe.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
    • Za wtyczkę jest 17.99. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Drogi jak cholera. 10 PLN to góra, którą dałbym za niego. Ale pod względem przekroju żył, przewód jest właściwy. Wtyczka też w porządku. Pytanie dodatkowe, ten piekarnik to przenośny czy część jakiegoś stacjonarnego urządzenia?. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...