Skocz do zawartości

DREWNO A OGRZEWANIE PODŁOGOWE


edyta0407

Recommended Posts

Napisano
Cytat

Czy na ogrzewanie podłogowe można położć deskę drewnianą lub panele? Czy drewno to wytrzyma icon_confused.gif: Jeśli tak to jakie drewno?
Proszę o porady icon_biggrin.gif


Oczywiście, że można, np.deska barlinecka 10mm
Napisano
Tak samo jak i ja wcześniej - najlepiej dokładnie zapytać się w sklepie. Teraz już robią takie panele i deski, że pasuje do czego tylko się chce. Tylko nie można wziąć najtańszej co jest w sklepie, tylko trochę konkretniejszą ;D
Mi najlepiej wytłumaczyli w Komforcie. Dodatkowo w cenie kupna jest montaż.
Napisano
1. przy wykonywaniu ogrzewania podłogowego trzeba określić co będzie nad nim (różny opór cieplnydla różnych podłóg)
2. dobrym rozwiązaniem (jeśli chcemy mieć drewno) jest parkiet przemysłowy
3. można stosować panele podłogowe (również tzw, deskę barlinecką), ale trzeba zażądać atestu do stosowania na ogrzewanie podłogowe
Napisano
Cytat

Na ogrzewanie podłogowe mogę ci polecić z czystym sumieniem drewno egzotyczne. Parkiet i lite drewniane deski są dość szerokie. Przed podgrzewaniem leżą w dość wilgotnym powietrzu. Po podgrzaniu podłogi drewno kurczy się i w podłodze powstaną widoczne szczeliny. Aby uniknąć kłopotu, należy wybrać parkiet z takiego drewna, które ma możliwie najniższy współczynnik skurczu oraz charakteryzuje się jak najdłuższym czasem dochodzenia do równowagi higroskopijnej. Z krajowych gatunków drewna do tego celu nadaje się tylko dąb. Na ogrzewaniu podłogowym nie należy układać parkietu z buka czy grabu, uznawanych powszechnie (i słusznie) za najtwardsze gatunki drewna, z
uwagi na wysoki współczynnik kurczenia się ich. Warto w tej sytuacji skierować uwagę na drewno egzotyczne.

Merbau, iroko czy jatoba charakteryzują się takimi własnościami, które uchronią naszą ogrzewaną podłogę przed powstawaniem szczelin. Te gatunki drewna rosną w puszczach tropikalnych, gdzie panują ekstremalne warunki - wysokie upały i gwałtowne ulewy. Drewno poddawane nim jest znacznie bardziej twarde i nie zmienia swoich
właściwości. Z paneli polecam deskę barlinecką, jest to produkt naprawdę dobrej jakości, nie wymaga lakierowania i cyklinowania. Warstwę wierzchnią tego paanela stanowi naturalne drewno więc jeśli po latach zaistniałaby potrzeba wycyklinowania podłogi, to nie ma najmniejszego problemu. Zobacz na: http://www.barlinek.com.pl/Produkty/deska-...logi-egzotyczne


hm, zawsze myslalam, ze drewno plus ogrzewanie podlogowe to duet zakazany, ale jednak nie. faktycznie tutaj najlepiej poradzic sie specjalisty.
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Można, można. Ale dokonując wyboru konkretnego rodzaju deski - dębowej, merbau, najlepiej zapytaj się producenta lub ekspedienta w sklepie czy nic się nie stanie.
Napisano
Spokojnie można kłaść drewno na ogrzewanie podłogowe. Ważne, żeby deski nie były zbyt grube, zdaje się, że max grubość to 12 mm. U mnie są trójwarstwowe Baltic Wood merbau i orzech amerykański - cieplutko i z podłogą nic złego się nie dzieje.
  • 1 miesiąc temu...
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Ja mam taką podłogę, która nadaje się do instalacji na ogrzewaniu podłogowym wodnym Smile Nie ma z tym najmniejszego problemu. Egzotyczne drewno (merbau konkretnie). Ślicznie i elegancko wygląda i nie mam z tym parkietem żadnych problemów. Czasami fachowcy wciskają ludziom różne głupoty na temat właśnie drewna na ogrzewaniu podłogowym, mój znajomy nawet miał taką sytuację. Ale jak ktoś już wyżej wspomniał, to zależy od gatunku drewna, jest sporo takich, które się nadają, tylko trzeba się zapoznać z właściwościami i dobrze wybrać.
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Ja mam taką podłogę, która nadaje się do instalacji na ogrzewaniu podłogowym wodnym Smile Nie ma z tym najmniejszego problemu. Egzotyczne drewno (merbau konkretnie). Ślicznie i elegancko wygląda i nie mam z tym parkietem żadnych problemów. Czasami fachowcy wciskają ludziom różne głupoty na temat właśnie drewna na ogrzewaniu podłogowym, mój znajomy nawet miał taką sytuację. Ale jak ktoś już wyżej wspomniał, to zależy od gatunku drewna, jest sporo takich, które się nadają, tylko trzeba się zapoznać z właściwościami i dobrze wybrać.



Bezpiecznym rozwiązaniem na podłogówkę jest zastosowanie desek warstwowych ( panele drewniane lub parkiet warstwowy)
Jest to bardziej stabilne niż tradycyjny parkiet .
Pozdrawiam Mariusz
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Racja,deska warstwowa to bezpieczne rozwiązanie,ale bardzo dobrze sprawdzi się również deska barliniecka o której mowa powyżej. Lepiej zainwestować w drewno dobrej jakości,tak aby potem nie mieć problemów z podłogą.
  • 4 tygodnie temu...
  • 4 tygodnie temu...
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
pewnie, że można stosować ogrzewanie podłogowe pod drewnianą podłogę. znajomi mają od kilku lat ogrzewanie podłogowe pod (wyżej wspomnianą) deską barliniecką i nic się złego z nią nie dzieeje icon_smile.gif
  • 1 miesiąc temu...
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Deski podłogowe wielowarstwowe spokojnie mogą być stosowane na ogrzewanie podłogowe. W razie jakichkolwiek wątpliwości pytaj w sklepie, w którym kupujesz deski.
Napisano
Deski typu Barlineckiego (warstwowe) – NADAJĄ się na ogrzewanie podłogowe. Deklaruje to zarówno producent jak i montażyści z którymi miałem okazję współpracować. Sugerowane jest jednak przyklejenie takiej podłogi.
  • 4 miesiące temu...
Napisano
Nie tylko nadają się na ogrzewanie podłogowe co są wręcz zalecane przez producentów ogrzewania jako jedno z lepszych rozwiązań. Musi to być deska warstwowa (a nie lita) i powinno się ją kłaść systemem klejowym.
Warto pamiętać też, żeby na ogrzewanie kłaść drewno o niskim współczynniku skurczu (niezależnie od producenta)
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Co prawda zastosowanie deski Barlineckiej jest nieco kosztowne,ale jak w powyższym poście: zalecane przez wielu fachowców pod system ogrzewania podłogowego,więc myślę,że jak najbardziej warto zainwestować.
Napisano
Tak, najważniejsze to przykleić czyli warto poprosić o pomoc fachowca. Deska barlinecka nie koniecznie musi być droga zależy od gatunku drewna, ile jest lameli czy jest lakierowana czy olejowana itd.... wybór jest ogromny
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

Czy na ogrzewanie podłogowe można położć deskę drewnianą lub panele? Czy drewno to wytrzyma icon_question.gif Jeśli tak to jakie drewno?
Proszę o porady icon_biggrin.gif



Jeśli chodzi o podłogę z naturalnego drewna na ogrzewaniu podłogowym, to najlepiej sprawdzi się panel warstwowy. Tradycyjny parkiet lub lite deski, pomijając już kwestię rozsychania, są po prostu za grube i zbyt dobrze by izolowały ciepło w podłodze.
Napisano
Zdecydowanie nie masz racji. icon_biggrin.gif

W Polsce nie ma regulacji w tym zakresie, ale niemiecka norma, dopuszcza stosowanie na wodnym ogrzewaniu podłogowym, materiały, których opór cieplny nie przekracza 0,15m2K/W, a to oznacza, że lita deska o gr. 2,2cm (czyli typowa „deska podłogowa”) z;
- drewna dębowego, ma opór cieplny 0,11m2K/W,
- drewna jesionowego, bukowego, ma opór cieplny 0,146m2/K/W.
Czyli jak najbardziej można, przy czym należy pamiętać, że drewno ma dużą możliwość akumulacji ciepła, przez co zwiększa się bezwładność ogrzewania.
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Zdecydowanie nie masz racji. icon_biggrin.gif

W Polsce nie ma regulacji w tym zakresie, ale niemiecka norma, dopuszcza stosowanie na wodnym ogrzewaniu podłogowym, materiały, których opór cieplny nie przekracza 0,15m2K/W, a to oznacza, że lita deska o gr. 2,2cm (czyli typowa „deska podłogowa”) z;
- drewna dębowego, ma opór cieplny 0,11m2K/W,
- drewna jesionowego, bukowego, ma opór cieplny 0,146m2/K/W.
Czyli jak najbardziej można, przy czym należy pamiętać, że drewno ma dużą możliwość akumulacji ciepła, przez co zwiększa się bezwładność ogrzewania.



móc to może można, ale to nie jest polecane rozwiązanie, bo drewno bardzo wysycha pod wpływem ciepła i się robia szpary.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Można wszystko co się tylko wymarzy kwestia tylko opłacalności. Jak sobie to policzysz to się okaże że tylko deski warstwowe się do tego nadają (jeżeli mówimy o drewnie).
Napisano
Klienci ? Niczego nie sprzedaję.
Znam kilka osób, które mają podłogę z (litych) desek, ogrzewanie podłogowe i (o zgrozo) grzeją pompą ciepła – potwierdzają to co stanowi fizyka.
Napisano
Cytat

Można i tak,tylko że nie wiem jak ma się to pod względem opłacalności. Jeżeli pompa ciepła- to bez ogrzewania podłogowego i odwrotnie.



icon_eek.gif

A co masz na myśli pisząc o opłacalności – koszt wykonania podłogi z litego drewna ?

I akurat odwrotnie, przy PCi tylko ogrzewanie podłogowe.





I możesz mi wyjaśnić, dlaczego uważasz, że lite drewno (o grubości nie większej jak 2,2cm) nie może być przy ogrzewaniu podłogowym ?
Napisano
Tak to jest jak ktoś od mebli doradza w sprawach technicznych icon_smile.gif
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

Klienci ? Niczego nie sprzedaję.
Znam kilka osób, które mają podłogę z (litych) desek, ogrzewanie podłogowe i (o zgrozo) grzeją pompą ciepła – potwierdzają to co stanowi fizyka.



Pewnie istotne żeby dobrze zaizolować termicznie strop np 10-12 cm styropianu, na to wylewkę grubą o dużej akumulacyjności ( zamierzam grzać w taniej taryfie), w wylewce podłogówka i na to mogą dechy iść? A deski to pewnie za szerokie nie mogą być no i z drewna o możliwie najmniejszej oporności i małym skurczu? Jakieś egzotyki, dąb, co najwyżej jesion?
Napisano
Cytat

Można i tak,tylko że nie wiem jak ma się to pod względem opłacalności. Jeżeli pompa ciepła- to bez ogrzewania podłogowego i odwrotnie.




wybacz, ale bzdury do kwadratu piszesz....

Cytat

Pewnie istotne żeby dobrze zaizolować termicznie strop np 10-12 cm styropianu, na to wylewkę grubą o dużej akumulacyjności ( zamierzam grzać w taniej taryfie), w wylewce podłogówka i na to mogą dechy iść? A deski to pewnie za szerokie nie mogą być no i z drewna o możliwie najmniejszej oporności i małym skurczu? Jakieś egzotyki, dąb, co najwyżej jesion?



to wszystko da się policzyć...fizyka na poziomie....może trochę wyżej niż postawówka icon_razz.gif
Napisano
Cytat

Pewnie istotne żeby dobrze zaizolować termicznie strop np 10-12 cm styropianu, na to wylewkę grubą o dużej akumulacyjności


Tylko po co tyle na strop styropianu. Jak już do na posadzkę na parterze daj z 20 cm styro co najmniej.
Napisano
Cytat

Tylko po co tyle na strop styropianu. Jak już do na posadzkę na parterze daj z 20 cm styro co najmniej.



Dom ma mieć pełne dwie kondygnację plus podpiwniczenie. W piwnicy dam na posadzce 20 cm styro ( piwnice będę grzał), na parterze i piętrze 10 cm styro. Na parterze i piętrze chcę dać tyle styro, bo na ogrzewanie podłogowe chcę dać dechy i moim zdaniem tym bardziej należy zwiększyć opór cieplny warstwy pod podłogówką, aby ciepło szło tam gdzie ma iść.
Nie liczyłem tego jeszcze, ale rozumiem, że moje rozumowanie jest poprawne?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Zgodnie z polskimi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, minimalna długość kanału wentylacji grawitacyjnej, liczona od kratki wentylacyjnej do wylotu ponad dach, powinna wynosić od 2,5 do 3 metrów. Źródła podają również, że dla zapewnienia optymalnej wydajności, wysokość ta powinna wynosić co najmniej 4 metry.   Przepisy dotyczące minimalnej wysokości kominów wentylacyjnych  powstawały w czasach, gdy dominującą technologią były murowane, nieocieplone kominy. Inżynierowie i prawodawcy opierali się na dekadach obserwacji i obliczeń dla tych właśnie, "klasycznych" rozwiązań. Minimalna wysokość została ustalona jako bezpieczny margines, który gwarantował wytworzenie minimalnego, stabilnego ciągu w różnych, także niesprzyjających warunkach:   Należy pamiętać, że wszystkie kanały wentylacyjne w jednym systemie grawitacyjnym powinny mieć zbliżoną długość. Znaczne różnice mogą prowadzić do zakłóceń w działaniu, gdzie dłuższe kanały o silniejszym ciągu mogą "wysysać" powietrze z krótszych, powodując ciąg wsteczny. Wentylacja grawitacyjna w domu to system naczyń połączonych. Zasada równowagi: Aby system działał poprawnie, wszystkie kanały wywiewne powinny mieć zbliżoną siłę ciągu. Zastosowanie jednego, bardzo sprawnego (ocieplonego, z mniejszymi oporami przepływu) kanału w systemie z innymi, (murowanymi) mniej sprawnymi, może pogorszyć działanie w tej części  wentylacji! Przepisy nie nadążają za technologią: Prawo budowlane często jest aktualizowane wolniej, niż rozwija się technologia. Minimalna wysokość pozostaje w przepisach jako uniwersalna, bezpieczna wartość gwarantująca działanie systemu w każdych warunkach, niezależnie od użytej technologii.  Ocieplony kanał jest sprawniejszy, ale przepisy pozostają konserwatywne. Co więcej, jego wysoka sprawność, jeśli nie będzie  zrównoważona w całym systemie, może prowadzić do problemów z działaniem wentylacji.
    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
    • Duża różnica między temperaturą zasilania a temperaturą podłogi oraz niska temperatura w pokoju, mimo stosunkowo ciepłej posadzki, wynikają z kilku powiązanych ze sobą czynników. Kluczową rolę odgrywa tu brak ocieplenia budynku, co w połączeniu ze specyfiką ogrzewania podłogowego prowadzi do opisywanych przez Pana zjawisk.    Brak izolacji termicznej domu.   W takim budynku ciepło ucieka na zewnątrz w znacznie większym stopniu niż w budynkach ocieplonych. Straty ciepła mogą sięgać nawet 20-25% przez same ściany zewnętrzne oraz 10-15% przez podłogi i fundamenty.   W Pana przypadku oznacza to, że ciepło dostarczane przez wodę w rurach ogrzewania podłogowego, zamiast efektywnie ogrzewać jastrych (wylewkę), a następnie pomieszczenie, jest w pewnej mierze "tracone" i przenika przez niezaizolowane ściany zewnętrzne. System grzewczy musi więc pracować ze znacznie wyższą mocą (wyższa temperatura zasilania), aby skompensować te straty. To właśnie ta "walka" instalacji z ciągłą ucieczką ciepła jest głównym powodem, dla którego mimo wody o temperaturze 45°C, podłoga nagrzewa się tylko nieznacznie.     Fakt, że podłoga staje się zimniejsza w miarę zbliżania się do ściany zewnętrznej, mimo że tam również dociera woda z zasilania, wynika z dwóch powodów: Intensywne oddawanie ciepła: Nieocieplona ściana zewnętrzna działa jak duży "odbiornik" zimna, co powoduje bardzo szybkie wychładzanie się fragmentu podłogi znajdującego się w jej pobliżu.   Spadek temperatury wody: Woda w rurze, płynąc w kierunku ściany zewnętrznej, oddaje ciepło do jastrychu. Gdy zawraca i płynie z powrotem, jest już znacznie chłodniejsza, co dodatkowo potęguje efekt chłodniejszej podłogi w dalszej części pętli.   W pomieszczeniach ze strefami o zwiększonych stratach ciepła, jak przy ścianach zewnętrznych, często stosuje się układ ślimakowy lub zagęszcza się rury, aby zapewnić bardziej równomierny rozkład temperatury.   Ogrzewanie podłogowe charakteryzuje się dużą bezwładnością cieplną, co oznacza, że nagrzewa się i stygnie powoli. W dobrze zaizolowanym budynku wylewka po nagrzaniu długo utrzymuje ciepło. W Pana przypadku proces ten jest szybszy. Zanim wylewka zdąży się w pełni nagrzać i zakumulować wystarczającą ilość energii, znaczną jej część traci do otoczenia (przez ściany i grunt). Można to porównać do próby napełnienia dziurawego wiadra – mimo ciągłego dolewania wody, jej poziom nie podnosi się znacząco.   Podłoga nie nadąża się zagrzać, ponieważ ciepło, które otrzymuje od instalacji, jest niemal natychmiast "wysysane" przez nieocieplone przegrody budynku. Duża różnica między temperaturą wody a podłogi oraz niska temperatura w pokoju to bezpośredni skutek ogromnych strat ciepła, charakterystycznych dla starych, nieocieplonych domów.   Aby zapewnić samo odpowietrzenie się instalacji, przepływ powinien być większy niż 0,7 l/min. Maksymalny przepływ: Zazwyczaj nie zaleca się, aby przepływ w rurach (np. PEX 16, 17, 18 mm) był większy niż 2,5 l/min, aby nie przekroczyć dopuszczalnej straty ciśnienia (ok. 20 kPa) w pętli.     Dopiero po przeprowadzeniu termomodernizacji budynku (ocieplenie ścian, fundamentów, ewentualna wymiana okien) będzie Pan mógł w pełni docenić efektywność i komfort ogrzewania podłogowego, które będzie mogło pracować przy znacznie niższej temperaturze zasilania oraz będzie można zmniejszyć  przepływ czynnika grzejnego ustawiony teraz na 2.5l.
    • Dziękuję za obszerne wyjaśnienia, jednak nie to było moim pytaniem. Gdyby temperatura podłogi była wyższa, to zapewne przestawiłbym zawór VTA, tak aby bardziej mieszał wode z powrotu. Rozumiem także, że temperatura podłogi, to nie to samo co temperatura wody. Dziwi mnie natomiast aż tak duża różnica pomiędzy nimi oraz fakt, że temperatura w pokoju wynosi zaledwie 20*C przy temperaturze podłogi wynoszącej 28*C.   Jak wcześniej na zasileniu miałem 30*C, to powierzchnia podłogi wynosiła jakieś 24-25*C. Teraz spadł śnieg, pojawiły się temperatury w okolicach 0*C to i kocioł zaczął mocniej grzać. Na zasileniu jest wyższa temperatura, bo zawór VTA mam w pełni otwarty (ustawiony na 45*C), ale temperatura podłogi nie podniosła się jakoś znacząco w porównaniu do temperatury wody. Rurę mam poprowadzoną tak, że wchodzi od rozdzielacza z korytarza do pokoju, następnie wzdłuż przez cały pokój do ściany zewnętrznej i stamtąd wraca meandrem w stronę wejścia. Przy wejściu do pokoju i w miejscu w którym rura przechodzi przez ścianę mam najwyższą temperaturę podłogi. Im bliżej ściany zewnętrznej tym podłoga jest zimniejsza, mimo, że jest bliżej początku (zasilenia). Możliwe więc, że ta podłoga nie nadąża się zagrzać, bo to co uda jej się zakumulować, to musi oddać do otoczenia? Czy stąd może wynikać tak niska temperatura jastrychu mimo dużo wyższej temperatury zasilenia? Dom nie jest ocieplony (pochodzi z lat 70), jestem w trakcie remontu.   Generalnie wątpliwości mam sporo, ale nie chce poruszać wielu kwestii na raz.
    • Dla zapewnienia komfortu i zdrowia użytkowników temperatura powierzchni podłogi nie powinna być zbyt wysoka. Przegrzana podłoga może prowadzić do dyskomfortu, problemów z krążeniem, a także do uszkodzenia materiałów wykończeniowych.      Temperatura podłogi to nie to samo co temperatura wody zasilającej instalację. Aby uzyskać zalecaną temperaturę posadzki, woda w rurach musi mieć wyższą temperaturę. Zazwyczaj mieści się ona w przedziale 30°C–45°C. Maksymalna temperatura wody zasilającej nie powinna przekraczać 55°C.   Pokoje mieszkalne, sypialnie, kuchnie i korytarze: W tych pomieszczeniach maksymalna temperatura powierzchni podłogi nie powinna przekraczać 28°C. Za optymalną wartość, zapewniającą przyjemne odczucie ciepła, uznaje się temperaturę w przedziale 22-26°C.   Łazienki i pomieszczenia sanitarne: Ze względu na specyfikę tych pomieszczeń, gdzie często przebywamy boso, dopuszczalna jest wyższa temperatura podłogi, sięgająca maksymalnie 32-34°C. Pozwala to na uzyskanie wyższego komfortu cieplnego, który w łazienkach powinien oscylować wokół 24°C.   Strefy brzegowe: W miejscach o zwiększonych stratach ciepła, takich jak obszary przy oknach i ścianach zewnętrznych, dopuszcza się lokalne podniesienie temperatury podłogi do 34°C.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...