Skocz do zawartości

Ile obwodów instalacji elektrycznej?


Recommended Posts

Napisano
Witam! Czy ktoś może mi udzielić informacji odnośnie tego,na ile obwodów powinna być podzielona instalacja elektryczna w domu jednorodzinnym?Muszę zaznaczyć iż dom ma 260m2 w tym garaż dwu stanowiskowy pralnia i kotłownia.Czy są jakieś kryteria odnośnie ilości obwodów?

Proszę o informacje na ten temat
Napisano
Najprościej powiedzieć, że na tyle ile potrzeba. Za mało danych. Zasilanie 1-fazowe czy 3-fazowe? Osobno światło i gniazda. Osobno pomieszczenia mokre. Osobno kuchnia. Osobno urządzenia pobierające > 2kW. Osobno obwody zewnętrzne. Osobno obwody urządzeń "wrażliwych"- rtv, komp. Osobno zasilanie instalacji alarmowej. Osobno urządzenia zasilane z trzech faz. Osobno obwody oświetlenia awaryjnego. I pomieszaj fazy oświetlenia i gniazd w poszczególnych pomieszczeniach: żebyś mógł włączyć lampkę do gniazdka, jak ci padnie żarówka w żyrandolu. I pomieszaj fazy na kondygnacjach, żeby nie padły ci wszystkie gniazda na kondygnacji na raz. To samo zrób z oświetleniem na kondygnacjach. I sensownie podziel to na osobne wyłączniki różnicowo-prądowe.

...dlatego mówię, że za mało danych. icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Najprościej powiedzieć, że na tyle ile potrzeba. Za mało danych. Zasilanie 1-fazowe czy 3-fazowe? Osobno światło i gniazda. Osobno pomieszczenia mokre. Osobno kuchnia. Osobno urządzenia pobierające > 2kW. Osobno obwody zewnętrzne. Osobno obwody urządzeń "wrażliwych"- rtv, komp. Osobno zasilanie instalacji alarmowej. Osobno urządzenia zasilane z trzech faz. Osobno obwody oświetlenia awaryjnego. I pomieszaj fazy oświetlenia i gniazd w poszczególnych pomieszczeniach: żebyś mógł włączyć lampkę do gniazdka, jak ci padnie żarówka w żyrandolu. I pomieszaj fazy na kondygnacjach, żeby nie padły ci wszystkie gniazda na kondygnacji na raz. To samo zrób z oświetleniem na kondygnacjach. I sensownie podziel to na osobne wyłączniki różnicowo-prądowe.

...dlatego mówię, że za mało danych. icon_smile.gif



Dzięki za informacje! Faktycznie mogłem się bardziej rozpisać na ten temat.lecz nie ukrywam że jest to dla mnie pilna sprawa,bo na dniach mam zacząć robienie instalacji.Przyłącz mam 3-fazowy,moc jaką mi przydzielił zakład energetyczny to 11 Kw. A bezpieczniki przed licznikowe mam 20 A.Nie wiem tylko czy oddzielnie podpiąć każdą łazienkę pod różnicówkę czyli 2 łazienki = 2 różnicówki. Czy też mogę podpiąć obie pod jedną.Z tego co piszesz wynika że tych obwodów będzie sporo.Czy to jest naprawdę potrzebne tyle obwodów,przecież będzie ich ze 20?
Napisano
Tak, to konieczne.
W moim domu 200 m2 wychodzi ich około 40 także 20 to wcale nie dużo.

Typowo powinny być takie obwody:
-gniazda kuchenne
-zmywarka
-piekarnik
-3f do płyty grzejnej
-łazienka (razy ilość łazienek)
-pralka
-suszarka
-bramy
-kotłownia (kocioł oddzielnie)
-gniazda w pokojach (na jednym obwodzie ze 2 pokoje)
-koniecznie oddzielnie alarm
-teleinformatyka
-kilka obwodów oświetlenia (po 2-3 na kondygnację)
-wentylacja (jeśli jest centrala wentylacyjna)
-gniazda garaż
+ ewentualne inne urządzenia, które tego wymagają.

Oczywiście zabezpieczenie wyłącznikami różnicowoprądowymi.
Tylko w żadnym wypadku nie jeden na cały dom. Przynajmniej 2-3 (raczej trójfazowe). Np. jeden na oświetlenie (ale nie wszystkie obwody, np. bez tego w przedpokoju), drugi na gniazda w pomieszczeniach mokrych, trzeci na gniazda w pom. suchych. Ewentualnie czwarty jeśli będą obwody oświetlenia ogrodu czy gniazda na zewnątrz do np. dekoracji świątecznych (potrafią wyrzucać różnicówkę, a brak prądu w domu przez padający śnieg nie jest miły...).

No i ochrona przepięciowa. I połączenia wyrównawcze (ale to konieczność).

Ale to tylko przykład. To powinien ustalić elektryk. Każdy dom to inny dom.
Tylko żeby elektryk nie był zatrzymany w edukacji na poziomie ukończenia szkoły, bo faktycznie zmieści cały dom w rozdzielnicy 20x20 cm, no i w żadnym wypadku nie złota rączka pan "Zdzisio" co robi kompleksowo od murowania aż po elektrykę...

Pozdrawiam icon_biggrin.gif
Napisano
I obwody trójfazowe zabezpieczaj trójfazowymi wyłącznikami rożnicowoprądowymi, a obwody jednofazowe wyłącznikami jednofazowymi.

U mnie skrzynka na razie wygląda tak:

w sumie 96 pól
Napisano
Cytat

ja na dom (200m po podłodze) mam skrzyneczke na 36 bezpieczników (3 szyny). 2 szyny na 24 obowdy, a trzecia na różnicówki, kontrole faz i przepięcia( pioruny)


Mógłbyś wstawić fotkę bez obudowy? Popatrzyłoby się, czegoś dowiedziało...

U mnie część (25%) jest rezerwą na przyszłość: sterowanie roletami, których nie ma i długo nie będzie i zasilanie garażu, którego nie ma i długo nie będzie.
Napisano
Cytat

Witam! Czy ktoś może mi udzielić informacji odnośnie tego,na ile obwodów powinna być podzielona instalacja elektryczna w domu jednorodzinnym?Muszę zaznaczyć iż dom ma 260m2 w tym garaż dwu stanowiskowy pralnia i kotłownia.Czy są jakieś kryteria odnośnie ilości obwodów?

Proszę o informacje na ten temat




Warto zastanowić się nad instalacją bezpuszkową. Nie jest może oszczędna, ale łatwiej ją zaplanować i każdy obwód można prowadzić osobno, gdzie kontrola nad odbiornikami prądu może być dokładniejsza. No i przede wszystkim estetyka i bezpieczeństwo.
U mnie na 150 m dom mam 16 obwodów+kuchnia+garaż+3fazy+alarm+ogród+piec.
3 róznicówki, 2 przeciwprzepięciowe.
pozdro icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Tak, to konieczne.
W moim domu 200 m2 wychodzi ich około 40 także 20 to wcale nie dużo.

Typowo powinny być takie obwody:
-gniazda kuchenne
-zmywarka
-piekarnik
-3f do płyty grzejnej
-łazienka (razy ilość łazienek)
-pralka
-suszarka
-bramy
-kotłownia (kocioł oddzielnie)
-gniazda w pokojach (na jednym obwodzie ze 2 pokoje)
-koniecznie oddzielnie alarm
-teleinformatyka
-kilka obwodów oświetlenia (po 2-3 na kondygnację)
-wentylacja (jeśli jest centrala wentylacyjna)
-gniazda garaż
+ ewentualne inne urządzenia, które tego wymagają.

Oczywiście zabezpieczenie wyłącznikami różnicowoprądowymi.
Tylko w żadnym wypadku nie jeden na cały dom. Przynajmniej 2-3 (raczej trójfazowe). Np. jeden na oświetlenie (ale nie wszystkie obwody, np. bez tego w przedpokoju), drugi na gniazda w pomieszczeniach mokrych, trzeci na gniazda w pom. suchych. Ewentualnie czwarty jeśli będą obwody oświetlenia ogrodu czy gniazda na zewnątrz do np. dekoracji świątecznych (potrafią wyrzucać różnicówkę, a brak prądu w domu przez padający śnieg nie jest miły...).

No i ochrona przepięciowa. I połączenia wyrównawcze (ale to konieczność).

Ale to tylko przykład. To powinien ustalić elektryk. Każdy dom to inny dom.
Tylko żeby elektryk nie był zatrzymany w edukacji na poziomie ukończenia szkoły, bo faktycznie zmieści cały dom w rozdzielnicy 20x20 cm, no i w żadnym wypadku nie złota rączka pan "Zdzisio" co robi kompleksowo od murowania aż po elektrykę...

Pozdrawiam icon_biggrin.gif



Dzięki za wyczerpującą odpowiedź, mam nadzieje że teraz będę mógł rzeczowo porozmawiać z moim elektrykiem na ten temat i uzgodnię z nim szczegóły.Oby gość się okazał prawdziwym fachowcem.

Pozdrawiam
Napisano
W przypadku obwodów dedykowanych dla poszczególnych urządzeń czy części instalacji (ogrzewanie podłogowe, sieć komputerowa, gniazda: pralki, kuchenki itp.) warto zastosować wyłączniki kombinowane (nadprądowe z członem różnicowoprądowym). Ich zaletą w porównaniu do oddzielnie stosowanych wyłączników nadprądowych i różnicowoprądowych jest oszczędność miejsca w rozdzielnicy, a także wygoda przy montażu.
Napisano
Cytat

Witam! Czy ktoś może mi udzielić informacji odnośnie tego,na ile obwodów powinna być podzielona instalacja elektryczna w domu jednorodzinnym?Muszę zaznaczyć iż dom ma 260m2 w tym garaż dwu stanowiskowy pralnia i kotłownia.Czy są jakieś kryteria odnośnie ilości obwodów?

Proszę o informacje na ten temat



witam, nie powinno sie stawiać w ten sposób sprawy podziału instalacji.
1. Chyba jakaś dokumentacja domu jest , bo przecież na jakiejś podstawie została wydana zgoda na budowę.
Tam jest również i projekt instalacji.
2. Jeśli projekt został indywidualnie zmieniony w poważnym stopniu( co nie powinno mieć miejsca,ale często ma ) to życie pisze dwa scenariusze;
- kumaty elektryk
- pseudo elektryk
W pierwszym wypadku podzieli sam na logiczną ilośc obwodów zapewniająca trwałośc instalacji i wybiórczość w przypadkach awaryjnych wyłączeń obwodów.
W przypadku drugim żadne dobre rady na forum nic nie dadzą, bo trzeba określić ilość punków odbiorów ich charakter, obciążenia itp., a taki i tego nie jest w stanie zrobić.
Napisano
Cytat

witam, nie powinno sie stawiać w ten sposób sprawy podziału instalacji.
1. Chyba jakaś dokumentacja domu jest , bo przecież na jakiejś podstawie została wydana zgoda na budowę.
Tam jest również i projekt instalacji.
2. Jeśli projekt został indywidualnie zmieniony w poważnym stopniu( co nie powinno mieć miejsca,ale często ma ) to życie pisze dwa scenariusze;
- kumaty elektryk
- pseudo elektryk
W pierwszym wypadku podzieli sam na logiczną ilośc obwodów zapewniająca trwałośc instalacji i wybiórczość w przypadkach awaryjnych wyłączeń obwodów.
W przypadku drugim żadne dobre rady na forum nic nie dadzą, bo trzeba określić ilość punków odbiorów ich charakter, obciążenia itp., a taki i tego nie jest w stanie zrobić.



Tak się składa,że projektant nie dał mi żadnego projektu jakiejkolwiek instalacji.Oczywiście zdziwiony zapytałem dlaczego nie ma wyrysowanych instalacji,odpowiedział że nie trzeba mi projektu branżowego dla domu jednorodzinnego,a pozwolenie na budowę dostałem bez problemu.
Natomiast odnośnie elektryka to ten z którym rozmawiałem wydaje się że jest kumaty.Nie mogę tylko z nim dojść do porozumienia odnośnie ilości obwodów bo On twierdzi że 8-10 wystarczy.I nie potrzeba więcej.Ja natomiast nie chciałbym później żałować gdy już będzie po tynkach a okaże się że jednak ta ilość obwodów jest za mała.
Nie wiem też jakie przewody mam zastosować bo na pewno instalacja będzie w peszlu w wykutych bruzdach,do gniazdek 2,5 mm,do siły 4 mm,a do oświetlenia 1,5 mm.Tylko czy pojedyncze czy może YDY4x2.5.
Pozdrawiam i proszę o info.
Napisano
Mikek, zazwyczaj stosowane są przewody o przekrojach takich jak napisałeś, 3x1,5mm2 i 3x2,5mm2.

Z żyrandolami jest sprawa, bo potrzeba 4 przewodów, by móc włączać żyrandol w połowie i w całości... wiesz o co chodzi... A cztery dlatego, że czwarty to PE, który być powinien, choć nie zawsze. Elektrycy powinni zrobić na czterech, żeby było na zaś.

Warto zrobić tyle obwodów, by mieć wygodę użytkowania. Wymyśl sobie kilka wariantów ustawienia mebli, pomyśl o różnych sytuacjach typu "Idę z kompem do kuchni. Czy potrzebuję mieć tu dostęp do netu?" albo "Zwarcie się zrobiło, jak grzebałem przy lampie. Wywaliło korek. Gdzie mam inne najbliższe gniazdko z prądem?" albo "Jest burza. Nie ma jednej fazy. Co nie chodzi? Gdzie w domu nie ma światła? Gdzie nie ma prądu?" i takie tam powymyślaj sobie sytuacje, to będziesz wiedział ile obwodów warto zrobić.
Mi to pomogło.
Napisano
Cytat

Tak się składa,że projektant nie dał mi żadnego projektu jakiejkolwiek instalacji.Oczywiście zdziwiony zapytałem dlaczego nie ma wyrysowanych instalacji,odpowiedział że nie trzeba mi projektu branżowego dla domu jednorodzinnego,a pozwolenie na budowę dostałem bez problemu.
Natomiast odnośnie elektryka to ten z którym rozmawiałem wydaje się że jest kumaty.Nie mogę tylko z nim dojść do porozumienia odnośnie ilości obwodów bo On twierdzi że 8-10 wystarczy.I nie potrzeba więcej.Ja natomiast nie chciałbym później żałować gdy już będzie po tynkach a okaże się że jednak ta ilość obwodów jest za mała.
Nie wiem też jakie przewody mam zastosować bo na pewno instalacja będzie w peszlu w wykutych bruzdach,do gniazdek 2,5 mm,do siły 4 mm,a do oświetlenia 1,5 mm.Tylko czy pojedyncze czy może YDY4x2.5.
Pozdrawiam i proszę o info.


Witam.
Moje pytanie: dlaczego w peszlu?
Czy są jakieś specjalne wymagania obiektu, czy to tylko życzanie.

Przekrój przewodu uzależniony jest od obciązenia długotrwałego przewodu. Załączam tabelę w celu zrozumienia zasad bez potrzeby samodzielnego wyliczania przekrojów.
Jeżeli mamy obwód gniazdowy wykonany przewodem wielożyłowym np. YDY 3x1,5mm2 to możemy zabezpieczyć go wyłącznikiem nadmiarowo-prądowym o wielkości 16A, bo obciązalność długotrw. przewodu w grupie B2 (wielożyłowy w rurach w ścianie) wynosi 17,5A

Na oświetleniowe obwody proponuję 3x1mm2 lub 4x1mm2 i zabezpieczenie 10A

Jeśli chodzi o podział instalacji nie ma sztywnych zasad, nie mniej ilość obwodów przy powierzchni powyżej 125m2 nie powinna być mniejsza niż 6 obwodów gniazd ogólnych.

Liczba gniazd wtyczkowych w poszczególnych pomieszczeniach mieszkania powinna
być na tyle duża, aby nie było kłopotliwe użytkowanie różnych odbiorników, również ręcznych,
bez konieczności stosowania przedłużaczy o większej liczbie gniazd. Wymagana liczba
wypustów oświetleniowych i gniazd wtyczkowych ogólnego przeznaczenia w mieszkaniach
o przeciętnym standardzie wykonania nie powinna być mniejsza od podanych w tabeli 2
w kolumnie 1.

Przy wyższym standardzie wykonania należy przyjmować dane zestawione w kolumnach
odpowiadających kategorii II lub nawet III. W takich przypadkach może być konieczne wykonanie większej
liczby obwodów, niż wynika to z zaleceń.
Trzeba pamiętać o logice, a wtedy możliwe, że należy wykonać więcej obwodów.

Obwody oświetlenia i gniazd wtyczkowych ogólnego przeznaczenia należy wykonywać
przewodami miedzianymi o przekroju 1,5 mm2 i zabezpieczyć wyłącznikami instalacyjnymi
o prądzie znamionowym ciągłym 16 A i charakterystyce czasowo-prądowej typu B (rys. poglądowy podziału).

Obwody zasilające wydzielone odbiorniki o większej mocy znamionowej powinny być
wykonane przewodami o obciążalności odpowiedniej do ich prądu znamionowego, jednak
o przekroju nie mniejszym niż 1,5 mm2 Cu.

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Napisano
Cytat

Mikek, zazwyczaj stosowane są przewody o przekrojach takich jak napisałeś, 3x1,5mm2 i 3x2,5mm2.

Z żyrandolami jest sprawa, bo potrzeba 4 przewodów, by móc włączać żyrandol w połowie i w całości... wiesz o co chodzi... A cztery dlatego, że czwarty to PE, który być powinien, choć nie zawsze. Elektrycy powinni zrobić na czterech, żeby było na zaś.

Warto zrobić tyle obwodów, by mieć wygodę użytkowania. Wymyśl sobie kilka wariantów ustawienia mebli, pomyśl o różnych sytuacjach typu "Idę z kompem do kuchni. Czy potrzebuję mieć tu dostęp do netu?" albo "Zwarcie się zrobiło, jak grzebałem przy lampie. Wywaliło korek. Gdzie mam inne najbliższe gniazdko z prądem?" albo "Jest burza. Nie ma jednej fazy. Co nie chodzi? Gdzie w domu nie ma światła? Gdzie nie ma prądu?" i takie tam powymyślaj sobie sytuacje, to będziesz wiedział ile obwodów warto zrobić.
Mi to pomogło.



Dzięki PeZet za wypowiedź i za zainteresowanie moim tematem.Tu przy okazji muszę też podziękować Ekspertowi z KNX za pomocną i wyczerpującą odpowiedź na mój post.Tabele bardzo pomocne! Dzięki-icon_smile.gif
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

I obwody trójfazowe zabezpieczaj trójfazowymi wyłącznikami rożnicowoprądowymi, a obwody jednofazowe wyłącznikami jednofazowymi.

U mnie skrzynka na razie wygląda tak:

w sumie 96 pól


To nie skrzynka a 6 rozdzielnic - można było zastosować jedną a większą - a z ciekawości to gdzie tu jest WLZ
bo ciężko zobaczyć - pozdrawiam
Napisano
Cytat

To nie skrzynka a 6 rozdzielnic - można było zastosować jedną a większą - a z ciekawości to gdzie tu jest WLZ
bo ciężko zobaczyć - pozdrawiam



Witam.
Może to modułówka?
A, może czysta ekonomia. Nie ma znaczenia, chłopu podoba się. O gustach nie należy się wypowiadać. Jeżeli bedzie spełniało swoją funkcję i w 100% chroniło domowników i instalację - O.K.

NIedawno składałem klijentowi dwie rozdzielnie 4x12 wtynkowe osadzone bardzo blisko siebie. Zapytany dlaczego dwie, a nie jedna duża odpowiedzał -była okazja kupuć za psie pieniądze, to kupiłem.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
KNX, masz rację. To czysta ekonomia. Za dwie szafki 56-polowe zapłaciłbym 6x więcej.
WLZ planuję na trzy sposoby - liczę na Waszę radę, bo za cholerę nie wiem:
wariant 1: lewe górne pole (rozdzielnica icon_smile.gif)

wariant 2: na ściance obok wstawiłbym 4-polową małą rozdzielnicę do zaplombowania

wariant3: zostawić wył różn prąd w skrzynce w granicy, prąd mam odebrany, RCD zaplombowane, więc niech jest jak jest, tylko kabel podpiąć. Wtedy w domku w lewym górnym polu będzie odgromówka, lampki, blok rozdzielczy i główny wyłącznik FR303 (bez odłączania przewodu N, mogę mylić nazwę)

Co wy na to?
Napisano
Na pradzie sie za bardzo nie znam wiec sorry jak cos palne ale wariant 3 to taki, ze jak pralka nawali to lecisz to sprawdzic do skrzynki w ogrodzeniu?
Napisano
Ja14, masz rację, wiem, pomyliłem się. Nie chodzi o RDC, tylko zabezpieczenie główne plombowane przez Zakład energ. U mnie jest to 25A. Mam to już wstawione w skrzynkę w granicy działki i zaplombowane. I wariant trzeci to pozostawienie tego wyłącznika tam, gdzie jest. A główny wył różn prąd 100mA byłby w lewym górnym polu.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

wariant3: zostawić wył różn prąd w skrzynce w granicy, prąd mam odebrany, RCD zaplombowane, więc niech jest jak jest, tylko kabel podpiąć. Wtedy w domku w lewym górnym polu będzie odgromówka, lampki, blok rozdzielczy i główny wyłącznik FR303 (bez odłączania przewodu N, mogę mylić nazwę)

Co wy na to?



To nie jest najszczęśliwszy wariant. Po co RCD na granicy? Żeby chroniło kabel zasilający? Przed czym? On powinien być zakopany tak, aby żadna łopata go nie dostała. Poza tym nalezy unikać sytuacji, kiedy cała nasza instalacja "wisi" na jednej różnicówce. A w ogóle jaki tam jest prąd różnicowy? Jesli 30 mA, to kiepsko. Przy zadziałaniu biegaj do płota. A jak będzie w nocy?
Muszę Ci się zrewanżować za baner icon_biggrin.gif więc pytaj.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • poradź lepiej, pokaż sie profesjonalnie - zamiast wypisywania głupawych pierdół  
    • Historia wygląda tak, że mieszkanie kupiliśmy w marcu 2022. Było kupione od poprzedniego właściciela, który najprawdopodobniej flipowal mieszkaniami, kupił, wyremontował i ja się pojawiłem i kupiłem. Mieszkanie kupiłem świeżo po remoncie. Pierwsze problemy zaczęły pojawiać się w następną zimę, czyli na przełomie 2022/2023 bo sąsiad z dołu pokazał mi, że od sufitu pod naszym balkonem ma trochę mokre ściany. Na naszej ścianie o którą mi chodzi, zacząłem zauważać wilgoć już chyba na wiosnę 2023. Czy ściana przemarzala/przemakala przed remontem nie mam pojęcia i już do tego nie dotrę. Jeśli chodzi o ocieplenie budynku, jakieś prace na elewacji były robione w okolicach 2010 roku, ale budynek nie jest ocieplony styropianem. Drzwi balkonowe najprawdopodobniej nie były wymieniane w czasie tego remontu mieszkania sprzed mojego kupna, bo nie wyglądaly na nowe.  Co najlepiej zrobić w takiej sytuacji? Na ocieplenie elewacji nie mam co liczyć, bo jestem właścicielem jednego z wielu mieszkan w tym bloku. Dodam, że na ścianie gdzie się zbiera wilgoć nie ma kaloryfera a na ścianie po drugiej stronie kaloryfer jest i tam też taka wilgoć się pojawia ale w zdecydowanie mniejszym stopniu. 
    • Z OSB mi doradziło dwóch fachowców, a deski wiadomo że sztywniejsze, ale myślę że to, że OSB z GK będą razem ze sobą skręcone dadzą już dużo. A co do wyprostwania ścian czy skosów, to jest zrobione co do milimetra. Za pomocą dobrego lasera w zasadzie nie ma z tym większych problemów, ale trochę czasu na to trzeba poświęcić. Jakby ktoś chciał zrobić to "po łebkach", nie ma opcji później z tego wyjść, bo każdą płytę trzeba byłoby ciąć inaczej. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka Sam zastosowałem folię aktywną, bo piana PUR nie ma równej powierzchni, stąd do 10cm mam pustkę za folią, ale nie jest to aluminiowa. A co do tej aluminiowej to może jako aktywna to coś w tym może być, ale co ma dawać dodatkowa pustka to pojęcia nie mam. Według mnie trochę przerost treści nad formą. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Nie jest to kluczowe już mi się wydaje. W każdym bądź razie zapoznając się w sieci z informacjami zazwyczaj faktycznie można znaleźć informację, że kładziemy wełnę na równi z folią. Nie spotkałem się z celowym zostawianiem tam np. 2-3 cm luzu. To, że ta wełna potem obsiądzie i wtedy będzie szczelina już chyba jest doszukiwaniem się jakiegoś sposobu bronienia tego, że tam musi być szczelina.   Co do tej foli srebrnej od wewnątrz. Właśnie doczytałem się o co chodzi. Kilka dni temu widziałem jakiś filmik majstrów z YT co mówili o tym i tam było wspomniane, że taka folia ma najlepsze swoje właściwości gdy zostawi się szczelinę. Teraz doczytałem. Szczelinę można tam zostawić ale też nie jest to koniecznie. Taka folia nazywa się folią aktywną i reguluje przenikanie pary wodnej w zależności od warunków. Pewnie kolejny temat rzeka...
    • Nie słyszałem o takich praktykach i nie wiem ile taka folia aluminiowa kosztuje i czy to się w ogóle opłaca, tzn koszt vs oszczędność energii. Z tego co wiem, najlepiej wykonana izolacja to taka, która bezpośrednio przylega do folli paroizolacyjnej, ponieważ każda pustka powietrzna, a w przypadku poddasza za płytą GK ma już w granicach 50% niższą temperaturę niż w pomieszczeniu, czyli stwarzają się idealne warunki do wykraplania. Dlatego jedyna pustka powietrzna w każdym przypadku skosów czy sufitu powinna się znajdować za ociepleniem tak jak pisze[mention=66843]rett[/mention] np przed deskowaniem, lub za membraną, która z zasady ma mieć wysoką paroprzepuszczalność, bo w przypadku piany PUR, którą klei się bezpośrednio do membrany inczej się nie da. Dlatego uważam że podstawowym błedęm jest dodatkowe ocieplanie przesztrzeni nad sufitem, bo nad sufitem powinna być już tylko wentylacja aż do kalenicy. Było tu już kilka tematów o wyciekach po ścianach szczytowych. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...