Skocz do zawartości

Beton, czy bloczki fundamentowe?


Gość

Recommended Posts

Fundamenty z betonu wylewanego w budownictwie jednorodzinnym stosuje się rzadko, ze względu na konieczność wykonania wysokich szalunków, chyba, że firma wykonawcza dysponuje deskowaniami wielokrotnego użycia. Niekiedy fundamenty takie mogą być wylewane bezpośrednio w gruncie, jeśli budynek nie wymaga posadowienia na ławach fundamentowych (głownie fundamenty pod budynki drewniane). Natomiast betonowe bloczki fundamentowe są powszechnie stosowanym materiałem o własnościach podobnych do tego z betonu wylewanego.
Link do komentarza
Jak to czytam to mi się serce kraja, pamiętam lanie betonu na fundament w moim domu – prosto w wykop: beton się rozlał na boki, trzeba było skuwać, żeby było możliwe przyklejenie styropianu na ścianę fundamentową; folia, która miała być izolacją, do której był lany beton, została podarta – w czasie lania betonu i w czasie odkopywania ściany fundamentowej przez robotników.
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
  • 6 miesiące temu...
na 1 m3 ściany fundamentowej potrzeba 91 bloczków betonowych, czyli 91 szt. x 2,80 zł = 254,80 zł, dochodzi jeszcze piasek, cement, woda i mnóstwo pracy
1 m3 betonu kosztuje ok. 200 zł, potrzebny jest jeszcze szalunek - można wypożyczyć szalunki systemowe lub zbić z desek samemu, beton zamówiony w wytwórni można lać bezpośrednio z "gruszki" i samemu wyrównać powierzchnię
jeśli szalunki będą odpowiednio starannie zrobione to ściany monolityczne z betonu powinny być tańsze i na pewno lepszej jalości
Link do komentarza
  • 4 lata temu...
Gość dorian206
Współczuję ekipy budowlanej, każdy kto czyta te posty jest pewnie oburzony, mimo, że pisane kilka lat temu, oddają często stan obecny, czyli wiosna 2011 rok. Właśnie ruszyły z kopyta wszelkie budowy, a fachowców-budowlańców (czyt. partaczy) jest dużo. Polecam zastanowić się chwilę przed budową.
Wykorzystanie szalunków jest bardzo opłacalne, można je wypożyczyć na kilka dni i zapoznać się z opinią sprzedawcy lub producenta.
Link do komentarza
Cytat

Beton, czy bloczki fundamentowe to jest pytanie. CZym sie różnią i kiedy warto stosować beton, a kiedy bloczki?

tata



Beton, z całą pewnością. Fundament tak wykonany jest mocniejszy, a jak czytam o zmaganiach budujących z bloczków, aby ochronić taki fundament przed szeroko rozumianą wodą, ile ich to kosztuje czasu i pieniędzy, to tym bardziej się utwierdzam, że warto wykonać fundament betonowy z uszczelniaczem betonu, który w przeważającej części załatwi sprawę w sposób dość tani i mało skomplikowany. Ochrona ściany z bardzo chłonnych bloczków, jest wielokrotnie bardziej pracochłonna i droga. Ciekawi mnie również, dlaczego nie są bardziej popularyzowane dodatki uszczelniające beton, w czasie, kiedy woda jest coraz bardziej uciążliwa dla budujących i użytkowników domów. Przecież szeroko pojęty beton, to nie tylko fundamenty. Fachowe uwagi mile widziane icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Cytat

Ale czasami jest po prostu trudno, ja będę miał ok 2m wysokości fundamentu. Ciężko sobie wyobrazić aby tyle zaszalować.



Nie ma najmniejszego problemu jeśli firma korzysta z deskowania systemowego np Peri gdzie można praktycznie zrobić wszystkie kształty i wysokości, lecz jest i druga strona medalu,a dokładnie koszty które każdy stara się obniżać.

Pozdrawiam
Link do komentarza
Cytat

Nie ma najmniejszego problemu jeśli firma korzysta z deskowania systemowego np Peri gdzie można praktycznie zrobić wszystkie kształty i wysokości, lecz jest i druga strona medalu,a dokładnie koszty które każdy stara się obniżać.

Pozdrawiam



Właśnie chodzi mi o ta drugą stronę icon_smile.gif Obawiam się podwojenia kosztów.
Link do komentarza
Cytat

Beton, czy bloczki fundamentowe to jest pytanie. CZym sie różnią i kiedy warto stosować beton, a kiedy bloczki?

tata



Witam i pozdrawiam.
Wprost - zrobiłem bloczki - czyli głupotę na maksa.
Co bum zrobił teraz?:
1. Jeśli miała by być ława - kopię dołek na szerokość ławy (nie muszę się przyglądać "po linijce).
2. Wykładam go luźno folią (byle jaką - byleby dość mocna - może być ze zlikwidowanej filii po pomidorach/ogórkach czy też sałacie lub szczypiorku icon_wink.gif ) - to tylko po to, aby BETON Z ZIEMIĄ SIĘ NIE MIESZAŁ.
3. Wylewam beton z gruchy: KONIECZNIE ZAWIBROWANY i KONIECZNIE z USZCZELNIACZEM (+10 zł/m3).
Powyższe w praktyce eliminuje konieczność izolacji pionowej (widzieliście kiedy most na rzece - stojący na słupach, które zanurzone są w wodzie? - O tym właśnie mówię.
1-3 powyżej - do poziomu gruntu.
Następnie:
1. Izolacja pozioma (polecam Icopal Szybki Fundament SBS - Perfecto!!!!).
2. Szalunek z dech/OSB (rozejrzyjcie się po różnych firmach - chętnie pozbywają się starych mebli paździerzowych - JAKIE RÓWNE POWIERZCHNIE!!! - w każdym razie od zewnątrz, gdzie np będzie ocieplane) - do poziomu podłogi (czy też wyżej/niżej - wedle uznania).
3. Znowu beton z uszczelniaczem i wibratorem (KONIECZNIE!!!) oraz można na szczycie wieniec - PERFEKT Fundament pod ściany).

Myślę, że to wcale nie musi być drogie - a na pewno tańsze i szybsze niż bloczek.
A jakie skuteczne (ściana z bloczków i wieńcem wibrowanym z uszczelniaczem stała mi w wodzie - porażka - bloczki ciągnęły kapilarnie, za to wieniec suchutki jak baki naszych samochodów - jak tak dalej pójdzie).

Nie ma co przekombinować - liczy się prostota wykonania i skuteczność rozwiązania.
Link do komentarza
  • 9 miesiące temu...
Tak, wiem. Dzięki
Jeżeli chodzi o koszt wykonania ścian piwnicy to przeliczyłem to z inżynierem budownictwa. Ściana monolityczna 25 cm posiada wyższy współczynniki odporności na ciśnienie zewnętrzne niż zbudowana z bloczka fundamentowego murowanego po szerokości (grubość muru 38 cm). Przy grubości ściany monolitycznej 25 cm poniesiemy mniejsze koszty niż przy ścianie grubości 38 cm z bloczka fundamentowego. Ponadto co najważniejsze w piwnicach zyskujemy bardzo szczelną ścianę gdzie nie musimy ponosić wysokich kosztów na hydroizolację. Szalunek będzie deskowany a deski po demontażu i oczyszczeniu będą wykorzystane do deskowania dachu.
Link do komentarza
  • 4 lata temu...
Od niedawna zainteresowałem się ciekawą techniką stawiania budowli z elementów betonowych, tutaj przykłady o co mi chodzi http://adz-system.pl/index.php?page=galeri...ale&lang=pl to takie duże wielkie kloce, które bardzo łatwo się ze sobą montuje. Odznaczają się dużą trwałością i odpornością na uszkodzenia mechaniczne oraz możliwością rozłożenia i ponownego ustawienia według nowego projektu. Przekonałem się o tym, gdy firma ADZ System stawiała mi halę magazynowo - produkcyjną, a po roku musiałem przesunąć o kilkanaście metrów tą budowlę. Polecam firmę ADZ System z którą współpracuje od kilku lat przy różnych obiektach budowlanych
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Krótko mówiąc, instalacja nowoczesnej instalacji z grzejnikami i kotłem gazowym będzie kosztować średnio 20-30 tysięcy złotych. Więc cena jest odpowiednia.
    • Hierarchia nie jest dziwna, jest zwyczajna. Taka sama jak wszędzie na świecie. Podstawowym dokumentem prawnie obowiązującym są ustawy parlamentarne. I wydane na ich podstawie rozporządzenia. Bo żaden minister nie może edytować rozporządzeń, jeśli ustawa mu tego nie zleca i do tego nie upoważnia. I to są akty prawne, obowiązujące powszechnie! Wszystkich i zawsze.   Natomiast norma państwowa obowiązuje prawnie wtedy i tylko w takim zakresie, w jakim rozporządzenie do niej odsyła. Czy też na nią się powołuje. Są też normy branżowe (w instalatorstwie normy SEP-owskie), które kiedyś obowiązywały, ale to są już dawne dzieje. Teraz są to tylko zalecenia, które można stosować, ale obowiązku nie ma. Chociaż wypadałoby wtedy wiedzieć, dlaczego się od ich postanowień odstępuje.   Z tego powodu wyrobnicy ściśle stosują się do postanowień norm, bo tak jest po prostu bezpieczniej. Nie trzeba rozumieć dlaczego ma być tak, a nie inaczej, wystarcza stwierdzić, że tak stanowi norma.  Ale ci, którzy sami rozumieją co i po co robią, oraz w jakich warunkach, bywa  ze od norm odstępują, bo mają lepsze rozwiązania. I potrafią je uzasadnić.   Cały rozdział do końca. I to dokładnie!
    • Nie trzymam się ale staram się trzymać...już mam przykłady za sobą w swoim mieszkaniu gdzie nie jest to możliwe. Do którego paragrafu, rozdziału doczytać? Możesz zasugerować, czy po prostu do końca?   @retrofooddzięki, teraz b. rzeczowo.  to jak to się ma do tego:? https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220001225/O/D20221225.pdf trochę dziwne hierarchia hmmm.   Rozumiem, że dok z linku najważniejszy: "I to jest dokument podstawowy..."
    • No właśnie. Przepisami obowiązującymi w każdej sytuacji, jest Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Dz.U. 2002 nr 75 poz. 690, wraz z późniejszymi zmianami.   https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220001225/O/D20221225.pdf Instalacji elektrycznej dotyczy rozdział 8, od paragrafu 180. A jednym z najważniejszych paragrafów jest ten z nr 183, ale radzę dokładnie przestudiować wszystkie.   I to jest dokument podstawowy. Bo nawet Polskie Normy nie są dokumentem obowiązującym, a jedynie zalecanym. Od postanowień normy można odstąpić w sytuacjach uzasadnionych. Przykład podałem wyżej. Nie da się prowadzić instalacji w strefach do siebie prostopadłych, jeżeli pomieszczenie ma ściany ukośne. Albo okrągłe. A takie są i wcale nierzadko. Innym przykładem był kiedyś nakaz obejmowania połączeniami wyrównawczymi wszelkich elementów metalowych w łazienkach. A więc literalnie go stosując, należało uziemiać zawiasy szafek, albo klucze w zamkach. Co jest absurdem totalnym.      Całej instalacji nie ma technicznego sensu prowadzić np. w podłodze, bo np. lampy wiszą najczęściej na suficie, albo na ścianach. Ale np. większość instalacji gniazdek wtyczkowych - już tak. Łatwiej i taniej prowadzić ją w podłodze. Nie wszystkie oczywiście, bo musimy mieć na uwadze postanowienia paragrafu 188, pkt 2: § 188.  1... 2. W instalacji elektrycznej w mieszkaniu należy stosować wyodrębnione obwody: oświetlenia, gniazd wtyczkowych ogólnego przeznaczenia, gniazd wtyczkowych w łazience, gniazd wtyczkowych do urządzeń odbiorczych w kuchni oraz obwody do odbiorników wymagających indywidualnego zabezpieczenia.   Bo zasadą jest prowadzenie przewodów w liniach prostych, równolegle do krawędzi ścian i stropów. A odległości,  czyli wymiary w strefach, to już jest wymysł speców z SEP. Natomiast Ty się tego trzymasz, jak rąbka mamusi spódnicy. Niepotrzebnie.        
    • @retrofood Dla mnie pod takim czymś kryją się przepisy:   Jeżeli Cię dobrze zrozumiałem to "...przepisach pomocniczych" to te strefy możemy traktować jako zalecenia...prowadź tak, jeżeli się da... Z Twojej wypowiedzi zrozumiałem również, że zastrzeżeniem jest, że w prawej stronie przewody/rurki mam co powiedzmy 5cm. Przy prowadzeniu tylko przewodów one byłby obok siebie.     Możesz wskazać jak albo krótko opisać co masz na myśli, może coś pominąłem w tych artykułach. Przy tak ogólnym sformułowaniu mogę rozumieć, że miałem prowadzić całą instalację np.: w podłodze lub w suficie w tedy tak, na pewno bardziej da się uniknąć prowadzenia w większości przewodów w ścianach.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...