Skocz do zawartości

Okna w ścianie 3W


Recommended Posts

Napisano
Witam- rozpocząłem budowę domu w systemie ścian trójwarstwowych i wkrótce stanę przed wyborem okien i mam pytanie czy okna powinny być zamontowane przed murowaniem ściany elewacyjnej ( klinkier)??? izolacji mam mieć 15 cm...
Napisano
Ponieważ w przypadku montażu okna w ścianie trójwarstwowej, powinno ono być osadzone dokładnie w płaszczyźnie ocieplenia i mocowane do ściany nośnej za pomocą kotew. Więc raczej po wymurowaniu ściany elewacyjnej. Zresztą ścianę trójwarstwową można wykonywać na dwa sposoby:

- Jednoetapowo. W murze trójwarstwowym można układać wszystkie jego warstwy równocześnie. Oczywiście wiąże się to z osłanianiem kolejno wznoszonych fragmentów ścian przed zabrudzeniem lub opadami atmosferycznymi.

- Dwuetapowo. Warstwę nośną muruje się z dowolnego materiału, najlepiej od razu mocując w niej kotwy. Izolację i elewację można układać dopiero na etapie wykończenia budynku. Wznoszenie ściany warstwowej w dwóch etapach umożliwia rozłożenie w czasie wydatków na materiały i robociznę.
Napisano
Czemu nie zrobić nośnej ściany zewnętrznej, grubszej izolacji i paraizolacja i np. 2 centymetrowej wewnętrznej ściany z betonu lub fermacella? I okna łatwo zamontować... Wewnętrzna ściana nośna odprowadzi ciepło do fundamentu i gruntu pod domem. Minimalna ekonomiczna grubość izolacji to 30 cm ( 0,1W/m2xK) ale nawet te symboliczne 15 cm bez paroizolacji, będzie wilgotne.
Napisano
Cytat

I jak to się trzyma w tej izolacji?


Zwykle ustawiają okna na 2 kawałkach drewna (np. kawałkach łaty) wspartych na murze nośnym i osłonowym, ponad warstwą izolacji termicznej.
Okno mocowane jest kotwami i szczeliny wypełniane są pianką. Gdy pianka złapię wszystko nabiera sztywności.
Niektórzy wybijają wówczas podłożone drewniane poprzeczki i otwory po nich również uzupełniają pianką - na ogół firmy "okniarskie" nie zalecają jednak takiego postępowania - mostek termiczny przez te dwa kawałki drewna jest minimalny, a pewność, że nic nie ulegnie z czasem "deformacji" znacznie większa, gdy okna mają pozostawione punkty podparcia.
Napisano
Okna w ścianie trójwarstwowej można mocować albo w przekroju ściany nośnej (przy jej zewnętrznej krawędzi albo po obramowaniu ościeża płytą OSC lub cementowo-zrębkową w grubości izolacji. Publikowane często zalecenia osadzenia okien w izolacji bez obramowania spowodują (zwłaszcza przy dużych powierzchniach oszklenia "osiadanie okna" ze wszystkimi tego konsekwencjami. Okna wstawia się po wymurowaniu ściany elewacyjnej, która powinna tworzyć węgarek zachodzący ok 1 cm na ramę okienną.
Napisano
do ścian trójwarstwowych jak i do montażu w warstwie ocieplenia najlepiej zastosować elementy systemu JB-D, drogie to rozwiązanie ale najpewniejsze ze wszystkich systemów takiego montażu
Napisano
Przy podanej grubości ocieplenia (15cm) proponuję montować okna w warstwie izolacji termicznej w sposób zapewniający stabilność i trwałość takiego zamocowania.

Dobrym rozwiązaniem są elementy systemowe, np. wspomniany JB-D. Należy pamiętać o doborze odpowiedniego rodzaju kołków montażowych do materiału z którego wykonane są ściany konstrukcyjne. Możliwe jest stabilne zamocowanie dużego obciążenia nawet w ścianach z lekkich odmian betonu komórkowego, np. z Ytonga. Wykonanie ścian konstrukcyjnych z Silki pozwoli na zamocowanie w ścianie b. dużych okien czy drzwi tarasowych.

Warto moim zdaniem zadbać o odpowiednie zaizolowanie okna termicznie poprzez odpowiednie wykonanie węgarka - nachodzącego na okno ok. 2-3 cm klinkieru z warstwą docieplenia. Proponuję również montować okna z wykorzystaniem systemów 3w składających się z foli paroszczelnej, pianki poliuretanowej i foli paroprzepuszczalnej, np. I3
Napisano
Cytat

I jak to się trzyma w tej izolacji?



A trzyma okienko się bo pod oknem jest parapet wsunięty 1 cm pod ościeżnicę a parapet jest wklejony na piankę i trzyma się po bokach w murze icon_smile.gif
Napisano
Analizując wypowiedzi forumowiczów nie pozostaje nic innego jak przychylić się do ich stanowiska co do tego, gdzie i jak powinny być zamocowane okna w ścianie trójwarstwowej, której warstwa zewnętrzna wykonana jest z cegły klinkierowej. Umiejscowienie okna w płaszczyźnie izolacji termicznej spowodowane jest koniecznością zminimalizowania strat ciepła powstających na liniowych mostkach termicznych. Obawy o możliwość czy też pełną poprawność wspornikowego w tym przypadku montażu okien uznajmy za technicznie już opanowane. Taki sposób montażu uznajmy więc za właściwy.

Pytanie początkowe, które jest przedmiotem naszych rozważań dotyczy nie tego jak zamontować okna, tylko tego kiedy je zamontować w aspekcie prac prowadzonych nad warstwą zewnętrzną ściany, wykonywaną z cegły elewacyjnej(klinkierowej).

Kiedy więc należy przystąpić do montażu okien? Odpowiedzi będzie kilka. My zaś wybierzmy tą najwłaściwszą, gdyż to właśnie przy takim rozwiązaniu unikniemy wielu czyhających na nas błędów czy trudności. Najwłaściwsze podejście to takie, w którym montaż stolarki okiennej i drzwiowej następował będzie po wykonaniu warstwy elewacyjnej z cegieł klinkierowych. Pamiętajmy, że bardzo istotnym parametrem oceny elewacji klinkierowej jest estetyka jej wykonania. Mając na uwadze tą estetykę naturalnym stanie się dla nas, że powinniśmy unikać sytuacji , w których staniemy przed koniecznością docinek cegieł ze względu na dopasowanie elewacji do zamontowanego wcześniej okna.

Korzystniejszym będzie wcześniejsze wymurowanie elewacji z zachowaniem pełnej jej estetyki a następnie zamontowanie okien z ewentualną możliwością niewielkiej korekty ich umiejscowienia w płaszczyźnie ściany. W przypadku, gdy zamówiliśmy lub dokonaliśmy już zakupu stolarki okiennej i drzwiowej takie rozwiązanie będzie najwłaściwsze. Rozwiązaniem jeszcze właściwszym jest zamawianie stolarki po wykonaniu ściany osłonowej z klinkieru


mgr inż. Janusz Ositek
doradca techniczny

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • dżwięk z drogi odbija się od domu, dzięki czemu jest głośno na tarasie - znaczy głośniej - bo masz dwa dźwięki - bezpośredni i odbity. Jeśli masz taras zadaszony, to tym bardziej hałas się nawarstwi. Nie wiem, jaki masz taras - ale spróbuj zasłonić go od strony tego dźwięku bezpośredniego z drogi i sprawdź natężenie dźwięku. Jeśli będzie ciszej, to spróbuj odsłonić go, ale wytłumić - nawt jakąś plandeką czy kocami powieszonymi przed ścianą, od której może się odbić ten dzwięk (jesli jest zadaszony, może odbijać się od sufitu czy co tam masz nad nim). A jak sprawdzisz - to będziesz wiedział, czy warto zrobić wytłumienie sciany tarasu bezodbiciowe. Lub sufitu nad tarasem. Loggie otwarte ażurowe balkonowe -  są np. świetnymi zbieraczami i wzmacniaczami dźwięku z ulicy.   Taras nakryty jest takim odpowiednikiem loggii.
    • Pamiętam swoją pierwszą i ostatnią noc w Nowej Hucie, jak kombinat szedł pełną parą całą dobę i tramwaje też jeździły całą dobę, nie spałem chyba do 3ciej w nocy. Także jak człowiek się przyzwyczai do ciszy, to potem w drugą stronę raczej sporo gorzej. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Chodzi o usztywnienie konstrukcji. Nasza więźba ma już 60 lat i jest z cienkiego drewna ciosanego, odpornego na złamania, ale jest bardziej elastyczna niż z krokwi np 7×22cm. Koszt niewielki, bo na pokój 28m2 to raptem 600zł, a jak się mam martwić, że za parę lat spękają połączenia na płytach, to uważam to za słuszne rozwiązanie. Poza tym jak z tych krokwi wystają tylko haki, to dużo łatwiej jest najpierw połączyć wszystkie OSB i na to przykręcić GK, bo bez tego to już wyższa szkoła jazdy i ja w swoim przypadku sobie takiego rozwiązania bez OSB nie wyobrażam, gdzie obydwa skosy są w inną stronę krzywe, a ściany się rozchodzą na prawie 10 centymetrów. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Oraz pory dnia i roku, godziny, pogody, ciśnienia atmosferycznego itd., itp., etc. W sumie zgadzam się, że takich danych nie ma. Nigdzie. Bo takie badanie kosztują krocie, a każde wyniki da się podważyć, wiec nikt nie ryzykuje.
    • Nie licz na to, że wyciszysz działkę do tych 35 - 40 dB w takim miejscu zlokalizowaną... Nawet kilkumetrowej wysokości ekran akustyczny - taki, jakie stawiają przy drogach szybkiego ruchu - nie załatwi tego Mieszkam 250 m od eSki, oddziela mnie od niej pas szerokości około100 m lasu mieszanego i słyszę każdy niemal pędzący pojazd (nie mówię o motocyklach z "ulepszonymi" wydechami ) - ekranu nam nie postawili... Około 700 m od okien jest linia kolejowa Warszawa - Lublin, od niej również "oddziela" nas pas ze 150 m szerokości lasu, również mieszanego... Słychać każdy przejeżdżający skład pociągu - o godzinie  +- 23:40 przejeżdża skład 43 wagonów z węglem Zupełnie inaczej słychać samochody i pociągi w suche dni, a inaczej "po rosie", gdy powietrze jest mocno wilgotne - wtedy wydaje się, że jeżdżą one tuż pod oknami Zaznaczam, że las jest mieszany, bo jest różnica zimą, a miesiącami, gdy są gęste liście na drzewach... Nie mierzyłem natężenia hałasu, ale BYŁ on mocno zauważalny w pierwszych tygodniach zamieszkania - po jakimś czasie przestaje się słyszeć te hałasy, przestają być zauważalne, przeszkadzające i uciążliwe... czasami się je słyszy, ale ucho przyzwyczaja się... Można próbować odgradzać się parkanami, szpalerami tui, czy innych roślin, ale i tak trzeba będzie zaakceptować pozostałe szumy i odgłosy...   Albo szukać innej lokalizacji     Podejrzewam, że takie dane uzyskasz tylko doświadczalnie dla określonej lokalizacji...
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...