Skocz do zawartości

Okna w ścianie 3W


Recommended Posts

Napisano
Witam- rozpocząłem budowę domu w systemie ścian trójwarstwowych i wkrótce stanę przed wyborem okien i mam pytanie czy okna powinny być zamontowane przed murowaniem ściany elewacyjnej ( klinkier)??? izolacji mam mieć 15 cm...
Napisano
Ponieważ w przypadku montażu okna w ścianie trójwarstwowej, powinno ono być osadzone dokładnie w płaszczyźnie ocieplenia i mocowane do ściany nośnej za pomocą kotew. Więc raczej po wymurowaniu ściany elewacyjnej. Zresztą ścianę trójwarstwową można wykonywać na dwa sposoby:

- Jednoetapowo. W murze trójwarstwowym można układać wszystkie jego warstwy równocześnie. Oczywiście wiąże się to z osłanianiem kolejno wznoszonych fragmentów ścian przed zabrudzeniem lub opadami atmosferycznymi.

- Dwuetapowo. Warstwę nośną muruje się z dowolnego materiału, najlepiej od razu mocując w niej kotwy. Izolację i elewację można układać dopiero na etapie wykończenia budynku. Wznoszenie ściany warstwowej w dwóch etapach umożliwia rozłożenie w czasie wydatków na materiały i robociznę.
Napisano
Czemu nie zrobić nośnej ściany zewnętrznej, grubszej izolacji i paraizolacja i np. 2 centymetrowej wewnętrznej ściany z betonu lub fermacella? I okna łatwo zamontować... Wewnętrzna ściana nośna odprowadzi ciepło do fundamentu i gruntu pod domem. Minimalna ekonomiczna grubość izolacji to 30 cm ( 0,1W/m2xK) ale nawet te symboliczne 15 cm bez paroizolacji, będzie wilgotne.
Napisano
Cytat

I jak to się trzyma w tej izolacji?


Zwykle ustawiają okna na 2 kawałkach drewna (np. kawałkach łaty) wspartych na murze nośnym i osłonowym, ponad warstwą izolacji termicznej.
Okno mocowane jest kotwami i szczeliny wypełniane są pianką. Gdy pianka złapię wszystko nabiera sztywności.
Niektórzy wybijają wówczas podłożone drewniane poprzeczki i otwory po nich również uzupełniają pianką - na ogół firmy "okniarskie" nie zalecają jednak takiego postępowania - mostek termiczny przez te dwa kawałki drewna jest minimalny, a pewność, że nic nie ulegnie z czasem "deformacji" znacznie większa, gdy okna mają pozostawione punkty podparcia.
Napisano
Okna w ścianie trójwarstwowej można mocować albo w przekroju ściany nośnej (przy jej zewnętrznej krawędzi albo po obramowaniu ościeża płytą OSC lub cementowo-zrębkową w grubości izolacji. Publikowane często zalecenia osadzenia okien w izolacji bez obramowania spowodują (zwłaszcza przy dużych powierzchniach oszklenia "osiadanie okna" ze wszystkimi tego konsekwencjami. Okna wstawia się po wymurowaniu ściany elewacyjnej, która powinna tworzyć węgarek zachodzący ok 1 cm na ramę okienną.
Napisano
do ścian trójwarstwowych jak i do montażu w warstwie ocieplenia najlepiej zastosować elementy systemu JB-D, drogie to rozwiązanie ale najpewniejsze ze wszystkich systemów takiego montażu
Napisano
Przy podanej grubości ocieplenia (15cm) proponuję montować okna w warstwie izolacji termicznej w sposób zapewniający stabilność i trwałość takiego zamocowania.

Dobrym rozwiązaniem są elementy systemowe, np. wspomniany JB-D. Należy pamiętać o doborze odpowiedniego rodzaju kołków montażowych do materiału z którego wykonane są ściany konstrukcyjne. Możliwe jest stabilne zamocowanie dużego obciążenia nawet w ścianach z lekkich odmian betonu komórkowego, np. z Ytonga. Wykonanie ścian konstrukcyjnych z Silki pozwoli na zamocowanie w ścianie b. dużych okien czy drzwi tarasowych.

Warto moim zdaniem zadbać o odpowiednie zaizolowanie okna termicznie poprzez odpowiednie wykonanie węgarka - nachodzącego na okno ok. 2-3 cm klinkieru z warstwą docieplenia. Proponuję również montować okna z wykorzystaniem systemów 3w składających się z foli paroszczelnej, pianki poliuretanowej i foli paroprzepuszczalnej, np. I3
Napisano
Cytat

I jak to się trzyma w tej izolacji?



A trzyma okienko się bo pod oknem jest parapet wsunięty 1 cm pod ościeżnicę a parapet jest wklejony na piankę i trzyma się po bokach w murze icon_smile.gif
Napisano
Analizując wypowiedzi forumowiczów nie pozostaje nic innego jak przychylić się do ich stanowiska co do tego, gdzie i jak powinny być zamocowane okna w ścianie trójwarstwowej, której warstwa zewnętrzna wykonana jest z cegły klinkierowej. Umiejscowienie okna w płaszczyźnie izolacji termicznej spowodowane jest koniecznością zminimalizowania strat ciepła powstających na liniowych mostkach termicznych. Obawy o możliwość czy też pełną poprawność wspornikowego w tym przypadku montażu okien uznajmy za technicznie już opanowane. Taki sposób montażu uznajmy więc za właściwy.

Pytanie początkowe, które jest przedmiotem naszych rozważań dotyczy nie tego jak zamontować okna, tylko tego kiedy je zamontować w aspekcie prac prowadzonych nad warstwą zewnętrzną ściany, wykonywaną z cegły elewacyjnej(klinkierowej).

Kiedy więc należy przystąpić do montażu okien? Odpowiedzi będzie kilka. My zaś wybierzmy tą najwłaściwszą, gdyż to właśnie przy takim rozwiązaniu unikniemy wielu czyhających na nas błędów czy trudności. Najwłaściwsze podejście to takie, w którym montaż stolarki okiennej i drzwiowej następował będzie po wykonaniu warstwy elewacyjnej z cegieł klinkierowych. Pamiętajmy, że bardzo istotnym parametrem oceny elewacji klinkierowej jest estetyka jej wykonania. Mając na uwadze tą estetykę naturalnym stanie się dla nas, że powinniśmy unikać sytuacji , w których staniemy przed koniecznością docinek cegieł ze względu na dopasowanie elewacji do zamontowanego wcześniej okna.

Korzystniejszym będzie wcześniejsze wymurowanie elewacji z zachowaniem pełnej jej estetyki a następnie zamontowanie okien z ewentualną możliwością niewielkiej korekty ich umiejscowienia w płaszczyźnie ściany. W przypadku, gdy zamówiliśmy lub dokonaliśmy już zakupu stolarki okiennej i drzwiowej takie rozwiązanie będzie najwłaściwsze. Rozwiązaniem jeszcze właściwszym jest zamawianie stolarki po wykonaniu ściany osłonowej z klinkieru


mgr inż. Janusz Ositek
doradca techniczny

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...