Skocz do zawartości

materiał na sciany 2-warstwowe


Recommended Posts

Napisano
miałem ten dylemat rok temu, wybrałem siporeks jednego z lepszych producentów w kraju, Moim zdaniem pustak typu porotherm P+W to jedna wielka ściema sprzedawana przez lobby "producent+wykonawca". Ceramikę reklamuje się jako materiał znany od wieków, ale ile w takim pustaku ceramiki a ile powietrza? poza tym krucha, trudna w obróbce. Posiada kilka komór powietrznych ale nie na pionowych łączeniach bo tam wiatr hula w najlepsze. Nie spodziewam się zmienić proporcji rynku bo inwestor często radzi się wykonawcy co lepsze, a ten doradza to co szybciej wystawi a jak jeszcze wejdzie pianka... Po co wykonawca ma dawać na budowę 5 ludzi i betoniarę skoro przy piance wystarczy 2 i efekt (czytaj: KASA) ten sam.
Napisano
Cytat

miałem ten dylemat rok temu, wybrałem siporeks jednego z lepszych producentów w kraju, Moim zdaniem pustak typu porotherm P+W to jedna wielka ściema sprzedawana przez lobby "producent+wykonawca". Ceramikę reklamuje się jako materiał znany od wieków, ale ile w takim pustaku ceramiki a ile powietrza? poza tym krucha, trudna w obróbce. Posiada kilka komór powietrznych ale nie na pionowych łączeniach bo tam wiatr hula w najlepsze. Nie spodziewam się zmienić proporcji rynku bo inwestor często radzi się wykonawcy co lepsze, a ten doradza to co szybciej wystawi a jak jeszcze wejdzie pianka... Po co wykonawca ma dawać na budowę 5 ludzi i betoniarę skoro przy piance wystarczy 2 i efekt (czytaj: KASA) ten sam.


No właśnie trafiłeś w punkt. Mnie też zaczyna się wydawać że śiporex będzie praktyczniejszy. W tej chwili mam dom z siporexu i jedyny mankament to długie kołki do powieszenia czegokolwiek na ścianie.
Napisano
Cytat

No właśnie trafiłeś w punkt. Mnie też zaczyna się wydawać że śiporex będzie praktyczniejszy. W tej chwili mam dom z siporexu i jedyny mankament to długie kołki do powieszenia czegokolwiek na ścianie.




A nigdy nie wpadłeś na to że można zamiast długich kołków albo w ogóle kołków zastosować wkręty do drewna lub długie wkręty do drewna ,z szerokim ślimakiem np. do montażu ościeżnic . 2 wkręty do płyt gipsowo-kartonowych do drewna trzymają szafkę w kuchni na ścianie z suporeksu icon_smile.gif
Napisano
Cytat

A nigdy nie wpadłeś na to że można zamiast długich kołków albo w ogóle kołków zastosować wkręty do drewna lub długie wkręty do drewna ,z szerokim ślimakiem np. do montażu ościeżnic . 2 wkręty do płyt gipsowo-kartonowych do drewna trzymają szafkę w kuchni na ścianie icon_smile.gif


No fakt tego nie próbowałem, ale to chyba z tego powodu, że te długie kołki dobrze spełniają swoje zadanie.
Napisano
Cytat

Co wybrać ceramikę typu porotherm czy siporex



pod ocieplenie?
to co taniej

bez ocieplenia?
hmmm, to co ci poleci wykonawca. Ścianę 1w trzeba umieć zrobić i chcieć się przyłożyć. Więc niech już lepiej robi z tego, co umie icon_cool.gif
Napisano
Cytat

ja stawiam z betonu komórkowego - 24 cm plus styro 20 cm - najlepszy stosunek cenowo jakościowy


A co z wilgocią? Przy 40 % i 22 st, C wykraplanie zaczyna się przy +7 st C .Ile ciepła dotrze do styropianu, skoro wcześniej jest taki fajny odbiornik - fundament, grunt pod domem.
Minimalna grubość izolacji to 30 cm ( 0.1W/m2xK) - Pewien jest Pan Swojej ogromnej emerytury?
Napisano
Cytat

A co z wilgocią? Przy 40 % i 22 st, C wykraplanie zaczyna się przy +7 st C .Ile ciepła dotrze do styropianu, skoro wcześniej jest taki fajny odbiornik - fundament, grunt pod domem.
Minimalna grubość izolacji to 30 cm ( 0.1W/m2xK) - Pewien jest Pan Swojej ogromnej emerytury?


A co to znaczy że przy 22stC wykraplanie jest w 7st C ?
Napisano
Cytat

Widzę, że tutaj wszyscy za suporeksem. Czy jest ktoś w stanie może przybliżyć dlaczego akurat suporeks? Co zapewnia mu przewagę?




Bo to materiał lekki , łatwy do murowania spore elementy ,szybko wznosi się ściany, łatwy do obróbki wystarczy piła i można wycinać skosy itd.

Jest podobny do styropianu icon_smile.gif
Napisano
Piąty rok mieszkam w domu z BK na klej+12 cm wełny. To jest chyba zawsze pierwszy dylemat budujących: z czego ściany. U nas decyzja podjęta została po wizycie u znajomych, u których doszło niemal do rozwodu podczas mocowania karniszy na ścianie z porothermu. Na pewno montaż czegokolwiek na ścianie z BK jest o niebo łatwiejszy. Ja nie żałuję wyboru. Dom jest ciepły, suchy, cichy-cokolwiek to znaczy icon_wink.gif
Napisano
Pustaki ceramiczne Porotherm są nowoczesnym rozwiązaniem ceramicznych materiałów budowlanych w których zastosowano technologię poryzacji tradycyjnego czerepu ceramicznego.
Wraz z uzyskaniem lepszych parametrów termicznych wyrobów zachowano wszystkie inne parametry techniczne, podobne jak w przypadku innej "tradycyjnej" ceramiki.
Pękanie materiału może być wynikiem jego niewłaściwej obróbki mechanicznej, bez użycia odpowiednich narzędzi.
Wiercenie otworów należy wykonywać bez użycia udaru, odpowiednio dobranym do średnicy kołków wiertłem, przeznaczonym do ceramiki. Długość kołków nie może być zbyt mała, tak aby doszło do właściwego rozparcia koszulki w ściankach wewnętrznych pustaków. W razie pytań i wątpliwości prosimy o kontakt z doradcami technicznymi firmy Wienerberger.

Wienerberger - Dział Zarządzania Produktem
Napisano
No no, z tymi pustakami to brzmi jak poważna komplikacja w zrobieniu czegokolwiek, tak szczerze mówiąc icon_razz.gif za to joola w przyjazny dla człowieka sposób opisała zalety BK. Czegóż chcieć więcej niż zadowolonego użytkownika? icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Piąty rok mieszkam w domu z BK na klej+12 cm wełny. To jest chyba zawsze pierwszy dylemat budujących: z czego ściany. U nas decyzja podjęta została po wizycie u znajomych, u których doszło niemal do rozwodu podczas mocowania karniszy na ścianie z porothermu. Na pewno montaż czegokolwiek na ścianie z BK jest o niebo łatwiejszy. Ja nie żałuję wyboru. Dom jest ciepły, suchy, cichy-cokolwiek to znaczy icon_wink.gif


Każdy dom - nawet źle izolowany może być ciepły... to sprawa ogrzewania! Rolą izolacji jest - za ile mamy ten ciepły dom? Kolejna sprawa to, co z wilgocią ? Przecież nie ma cudów - jeżeli w domu są warunki komfortowe ( wilgotność i temperatura w strefie komfortu) to ściana po każdej zimie ma większe zawilgocenie! A potem idzie zimą po 4 czy 5m3 gazu dziennie!
Napisano
I nie próbuj tego zrozumieć - ten Pan to już niejako legenda na tym forum ze swoimi teoriami i izolacją od środka , niecentralnym ogrzewaniem itd.... szkoda czytac - zwłaszcza że nic do sprawy nie wnosi a jedynie bawi sie CTRL+C i CTRL+V
"......Minimalna grubość izolacji to 30 cm ( 0.1W/m2xK) - Pewien jest Pan Swojej ogromnej emerytury?....."

proponuje zmiane niku na forum na "Pan Termos"
sorry za wyczuwalną ironie ale temat postu swoja droga a Pan swoją - czyta Pan posty i gdzie by tu nie wkleić "izolacja od wewnątrz " w fizyce nie ma ciepła , itd itp.....


Napisano
Cytat

nie bardzo rozumiem, o co chodzi z tą wilgotnością icon_confused.gif


Tak w skrócie. TB kilkanaście lat temu wykonał pewne pseudonaukowe badania - wilgotności izolacji dla dwóch budynków.
W tej chwili próbuje wyniki tamtych badań rozciągnąć na wszystkie możliwe rodzaje przegród.
Nie byłoby w tym nic zdrożnego, gdyby nie to, że jego badania trudno traktować jako wiarygodne. Przy ich prowadzeniu nie prowadził żadnej dokumentacji, badania nie zostały przez nikogo zweryfikowane.
Wyniki ilościowe tych badań odbiegają od wyników uzyskiwanych na podstawie badań naukowych.

Nie dociera do niego np. fakt, że można zbudować ścianę jednowarstwową, która nie będzie kumulowała wilgoci, co potwierdzają nie tylko teoretyczne wyliczenia ale także przeprowadzone badania.

Tak więc do jego wywodów radziłbym podchodzić z dużą ostrożnością.
Napisano
Cytat

Tak w skrócie. TB kilkanaście lat temu wykonał pewne pseudonaukowe badania - wilgotności izolacji dla dwóch budynków.
W tej chwili próbuje wyniki tamtych badań rozciągnąć na wszystkie możliwe rodzaje przegród.
Nie byłoby w tym nic zdrożnego, gdyby nie to, że jego badania trudno traktować jako wiarygodne. Przy ich prowadzeniu nie prowadził żadnej dokumentacji, badania nie zostały przez nikogo zweryfikowane.
Wyniki ilościowe tych badań odbiegają od wyników uzyskiwanych na podstawie badań naukowych.

Nie dociera do niego np. fakt, że można zbudować ścianę jednowarstwową, która nie będzie kumulowała wilgoci, co potwierdzają nie tylko teoretyczne wyliczenia ale także przeprowadzone badania.

Tak więc do jego wywodów radziłbym podchodzić z dużą ostrożnością.


To do Pana rzeczywistość nie dociera. Przecież pobiera się próbki styropianu. Badania nie zabiorą wilgoci. Im grubsza izolacja tym większy problem wilgoci. Czy Pan naprawdę nie wie, że izolacja termiczna ma być sucha (do1%) czy pan naprawdę nie wie, że izolacja termiczna ma oddzielać "tematy" których grzanie nie ma sensu od tych co grzać chcemy. Czy Pan naprawdę nie może pojąć, że we współczesnym budownictwie energooszczędnym nie ma czegoś takiego jak wilgotna izolacja za notorycznym odbiornikiem ciepła? To takie trudne, dla kogoś kto się chwali dyplomem...?
Napisano
Cytat

nie bardzo rozumiem, o co chodzi z tą wilgotnością icon_confused.gif


W ścianach bez paroizolacji od środka przy odpowiednio grubej izolacji termicznej - wykrapla sie w w/w izolacji woda. Im grubsza izolacja tym więcej wilgoci. Skutek – obniżenie oporu cieplnego i grzybek na styku mur izolacja.
Napisano
Oczywiście w przypadku, kiedy izolacja termiczna jest od wewnątrz – zapomniano dodać, zapewne przez nieuwagę.

Przy ociepleniu od strony zewnętrznej, takie zjawisko może wystąpić tylko w niezwykle sprzyjających okolicznościach, ale i wtedy ta paroizolacja psu na budę.
Napisano
Cytat

W ścianach bez paroizolacji od środka przy odpowiednio grubej izolacji termicznej - wykrapla sie w w/w izolacji woda. Im grubsza izolacja tym więcej wilgoci. Skutek – obniżenie oporu cieplnego i grzybek na styku mur izolacja.

Taki efekt o którym Pan pisze osiąga się przy nieodpowiednio skonstruowanej przegrodzie.
Np. przy ścianie zewnętrznej z gazobetonu ocieplonej 5-6cm styropianu w dodatki z wyprawą elewacyjną o dużym oporze dyfuzyjnym.
Taka sama ściana ocieplona 30cm styropianu z wyprawą o małym oporze dyfuzyjnym jest zupełnie bezpieczna.

Napisano
Proszę podać kiedy nie występuje? W jakim układzie początek krzywej rosy nie wystąpi w izolacji termicznej? Który z popularnych materiałów (ytong, poroterm, ... co tam jeszcze ma nieskończenie duży opór dyfuzyjny? Dlaczego w we wszystkich badanych próbkach styropianu z zewnętrznych ociepleń powyżej 10 cm… jest woda? Tylko proszę nie pisać, że to woda z gruntu!

DSC01446.jpg

Napisano
Cytat

Proszę podać kiedy nie występuje? W jakim układzie początek krzywej rosy nie wystąpi w izolacji termicznej? Który z popularnych materiałów (ytong, poroterm, ... co tam jeszcze ma nieskończenie duży opór dyfuzyjny? Dlaczego w we wszystkich badanych próbkach styropianu z zewnętrznych ociepleń powyżej 10 cm… jest woda? Tylko proszę nie pisać, że to woda z gruntu!

To zadaje się o tym budynku pisał Pan :
Brak obrazka
"Każdy metr sześcienny powietrza przechodzący przez ścianę zostawia w niej 11g wody"
No jeżeli ściana jest dziurawa jak sito, to nic dziwnego, że jest ona zawilgocona, zwłaszcza przy 10cm styropianu.
Napisano
Ytong ocieplony styropianem. Na fundamencie pozioma izolacja wodna. Kondensat grawitacyjnie ścieka w dół - nie mogąc zejść do strefy dodatnich temperatur - wychodził za piaskowcem... mróz zrobił resztę. Jak tu zdj. To samo miejsce po pierwszym roku! Dom na płycie betonowej - garaże pod spodem! Deszczu ( w bramie ) nigdy nie było!

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Napisano
Moje pytanie dotyczyło tamtego „poglądowego” przykładu – raczy Pan odpowiedzieć?

I za jednym zamachem, Pana zdaniem ile tych m3 powietrza przechodzi przez m2 ściany, bo wtedy te dane jakoś by coś obrazowały.

Ps. Ten „wtórny przykład” właśnie powiększam, tak aby uchwycić szczegóły, bo jakoś nie dostrzegam tam ocieplenia ze styropianu (tam gdzie odpadł tynk).
Napisano
Cytat

To zadaje się o tym budynku pisał Pan :
Brak obrazka
"Każdy metr sześcienny powietrza przechodzący przez ścianę zostawia w niej 11g wody"
No jeżeli ściana jest dziurawa jak sito, to nic dziwnego, że jest ona zawilgocona, zwłaszcza przy 10cm styropianu.


Tak rok 99' Magazyn Instalatora -
Napisano
Cytat

W ścianach bez paroizolacji od środka przy odpowiednio grubej izolacji termicznej - wykrapla sie w w/w izolacji woda. Im grubsza izolacja tym więcej wilgoci. Skutek – obniżenie oporu cieplnego i grzybek na styku mur izolacja.


wow, a to dlaczego?
no i skąd ten grzybek na styku mur -izolacja?
Napisano
Cytat

Moje pytanie dotyczyło tamtego „poglądowego” przykładu – raczy Pan odpowiedzieć?

I za jednym zamachem, Pana zdaniem ile tych m3 powietrza przechodzi przez m2 ściany, bo wtedy te dane jakoś by coś obrazowały.

Ps. Ten „wtórny przykład” właśnie powiększam, tak aby uchwycić szczegóły, bo jakoś nie dostrzegam tam ocieplenia ze styropianu (tam gdzie odpadł tynk).


Adres Kochanowskiego 39 W-wa budowała firma Unibud - może Pan sprawdzić - 100cm3 styro pobrane ze ściany ważyło 7g.
Napisano
Ciekawe wnioski można wyciągnąć;
- skoro 100cm3 styropianu waży 7g,
- a każdy m3 powietrza zostawia w ścianie 11g wody,
to wynika, że przez 1m2 tej ściany musiało przejść (w zależności od rodzaju styropianu) od 300 do 600m3 powietrza.


Jakby nie liczyć, wychodzi, ze budynek musiał być wentylowany przez ściany.
Napisano
Cytat

Ciekawe wnioski można wyciągnąć;
- skoro 100cm3 styropianu waży 7g,
- a każdy m3 powietrza zostawia w ścianie 11g wody,
to wynika, że przez 1m2 tej ściany musiało przejść (w zależności od rodzaju styropianu) od 300 do 600m3 powietrza.

Jakby nie liczyć, wychodzi, ze budynek musiał być wentylowany przez ściany.

Były to pewnie te słynne oddychające ściany.
Napisano
Cytat

Ciekawe wnioski można wyciągnąć;
- skoro 100cm3 styropianu waży 7g,
- a każdy m3 powietrza zostawia w ścianie 11g wody,
to wynika, że przez 1m2 tej ściany musiało przejść (w zależności od rodzaju styropianu) od 300 do 600m3 powietrza.


Jakby nie liczyć, wychodzi, ze budynek musiał być wentylowany przez ściany.


Wody przybywa po każdej zimie - zawilgocenie styropianu niżej jest wyższe. Czy wie Pan jaki % wentylacji odbywa się takimi ścianami?
Napisano
Cytat

Ciekawe wnioski można wyciągnąć;
- skoro 100cm3 styropianu waży 7g,
- a każdy m3 powietrza zostawia w ścianie 11g wody,
to wynika, że przez 1m2 tej ściany musiało przejść (w zależności od rodzaju styropianu) od 300 do 600m3 powietrza.

Jakby nie liczyć, wychodzi, ze budynek musiał być wentylowany przez ściany.


Pisze Pan jakby wiedział... Ile Skoro wie Pan lepiej.
Napisano
Cytat

Pisze Pan jakby wiedział... Ile Skoro wie Pan lepiej.

Szczelność budynków przeprowadza się przy różnicy ciśnienia 50Pa. Dla budynków z wentylacją grawitacyjną zaleca się, aby szczelność była na poziomie 3,0 1/h, czyli 3 wymiany powietrza na godzinę.
Różnice ciśnień pomiędzy wnętrzem i powietrzem atmosferycznym są na mniejszym poziomie, stąd też wymiana powietrzna przez osłonę zewnętrzna budynku jest mniejsza. Na tę wymianę składa się głownie wymiana prze nieszczelne okna i drzwi, styki ścian i dachu. Przez same ściany przenika tylko bardzo niewielka ilość powietrza, zawłaszcza ściany wykończone gładziami, farbami.
Dyfuzja pary wodnej przez ścianę niekoniecznie musi wiązać się z przenikaniem gazu.
Jako skrajny przykład podam wymienniki w rekuperatorach odzyskujące wilgoć (adiabatyczne ?). Jest tam warstwa celulozy nasyconej solami. Po jednej stronie sól absorbuje wilgoć, a po drugiej oddaje ja suchemu powietrzu.
Podobne zjawiska zachodzą też w ścianach.
Napisano
Cytat

a jak z oddychaniem 42cm z ociepleniem, czy ten beton komórkowy z ociepleniem to nie lekka przesada? nie mowimy o cenie!

Nie bardzo rozumiem, o co Ci chodzi. Możesz sprecyzować pytanie?
Napisano
Cytat

Niekoniecznie, bo w tym przypadku, tylko połowicznie.

Nie „oddechują”, tylko „wydechują”.




Się uśmiałem i poplułem monitor icon_biggrin.gif Cudowne! Czytam dalej.
Napisano
Cytat

kpisz czy serio?




Na tej stronie Ide Natura pisza o wełnie celulozowej, jeśli stosują płyty termoizolacyjne z włókna drzewnego np STEICO, to nie musi być wg producenta foli paraizolacyjnej lub paroprzepuszczalnej w ścianie(w dachu tak). Podobno takie płyty " oddychają"-głupio sie to pisze.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • W artykule też są opisane konsekwencje negatywne co może się dziać w momencie kiedy ta szczelina będzie zastosowana.     Zapewne sprawa nie jest oczywista i myślę, że ten temat już powinniśmy przymknąć aby nie rozdrabniać się aż nadto. Wątek wyszedł. Nie wiem czy będą jeszcze w tym konkretnym wątku jakieś pytania. Ja spotkałem się bardziej z opinią taką jak cytowanym w artykule.   Bardziej miałbym kierunek od strony srebrnej folii zbrojonej, paroizolacyjnej od wewnątrz. Spotkałem się z opinią, że między tą folią srebrną paroizolacyjną, a płytą MDF, OSB lub GK powinien być odstęp 15-30mm, ponieważ ta folia srebrna odbija promienie cieplne do środka. Realizuje się to też podczas inwestycji standardowo? Zachowanie tej dodatkowej szczeliny jak już będę to robił na wieszakach wydaje mi się dodatkowym problemem. Jak można to najprościej zrobić?
    • Kiedy te zmiany się nasiliły/pojawiły?   Czy ma to związek z czasem wymiany drzwi balkonowych?   Kiedy budynek był ocieplany?
    • Spróbuję wybronić pomysł, o którym wspomniałem w 13 poście i powtórzyć to, co usłyszałem od praktyka z wieloletnim stażem w ociepleniach poddaszy.   Każdy rodzaj membran ma różne parametry i sprawą ważną i oczywistą jest tu paroprzepuszczalność. W artykule który podałeś jest napisane  "nie robić szczeliny" ale to dotyczy tych membran z "wysokim" poziomem paroprzepuszczalności a przecież producenci mają różne wartości swoich produktów. Warto sprawdzić jakie parametry ma membrana u Ciebie i będzie wszystko jasne. Paroprzepuszczalność membran podawana jest w g/m²/24h (w gramach na metr kwadratowy na dobę). Można też użyć współczynnika oporu dyfuzyjnego Sd, którego wartości podawane są w metrach. Im wyższa jest paroprzepuszczalność membrany, tym niższy poziom współczynnika Sd. Z tego co pamiętam, nie powinien być wyższy niż 0,04 m. Wszystko to się sprawdza kiedy membrana jest czysta i nie niezapylona a wełny mineralne pylą, i to sporo i wtedy parametry mogą się zmienić. Inna rzecz, to jeśli pod membranę położysz "wełnę mineralną skalną", to  w pewnych newralgicznych miejscach, kiedy wilgoć utrzymuje się tam dłuższy czas (okres jesień-zima-wiosna), może pojawić się pleśń.  Nie ma tego problemu, gdy zastosujesz "wełnę mineralną szklaną".   Sumując, artykuł nie jest błędny. Jeśli masz odpowiednią membranę i dodasz do tego wełnę mineralną o odpowiednich wartościach, to jeśli nie zrobisz szczeliny wentylacyjnej, to też będzie prawidłowo.   Mój post to była sugestia praktyka i jako sugestię to traktuj. Ostatecznie finalną decyzję podejmiesz sam.  
    • Już głupieję. Nie wiem czy Twoja sytuacja jest taka sama jak moja kiedy ja mam folię a Ty masz deski.   Dosłownie chwila poszukiwań:   Link: https://receptynadom.pl/miedzy-membrana-dachowa-welna-mineralna-zrobic-szczeline-wentylacyjna/#:~:text=Membrany dachowe są przepuszczalne dla,bezpośrednio%2C bez żadnej szczeliny wentylacyjnej.     Czyli rozumiem na tej stronie błędnie piszą? Czy nadal coś źle rozumiem? Zacytowany fragment chyba jest jasny.      
    • Zgadzam się, zgodnie ze sztuką  najprawdopodobniej jest postawiona konstrukcja dachowa ale ocieplenie poddasza to inna para kaloszy. Ja wspomniałem o: czyli szczelinie umiejscowionej po dolnej stronie ("poniżej") membrany dachowej a powyżej warstwy wełny. Tu podaje fotkę jak wygląda ta szczelina przed położeniem pierwszej warstwy wełny.   Na zdjęciu zamiast membrany jest deskowanie ale ale to jest bez znaczenia. Wełna od góry opiera się na sznurkowaniu i powyżej powstaje szczelina, gdzie mówiąc krótko hula powietrze i wyciąga wilgoć z wełny mineralnej.  Ta szczelina "musi" mieć otwarte na zewnątrz wlot i wylot na dole i powyżej ocieplenia.   Nie o tym pisałem. To całkiem inna wentylacja.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...