Skocz do zawartości

materiał na sciany 2-warstwowe


Recommended Posts

Napisano
miałem ten dylemat rok temu, wybrałem siporeks jednego z lepszych producentów w kraju, Moim zdaniem pustak typu porotherm P+W to jedna wielka ściema sprzedawana przez lobby "producent+wykonawca". Ceramikę reklamuje się jako materiał znany od wieków, ale ile w takim pustaku ceramiki a ile powietrza? poza tym krucha, trudna w obróbce. Posiada kilka komór powietrznych ale nie na pionowych łączeniach bo tam wiatr hula w najlepsze. Nie spodziewam się zmienić proporcji rynku bo inwestor często radzi się wykonawcy co lepsze, a ten doradza to co szybciej wystawi a jak jeszcze wejdzie pianka... Po co wykonawca ma dawać na budowę 5 ludzi i betoniarę skoro przy piance wystarczy 2 i efekt (czytaj: KASA) ten sam.
Napisano
Cytat

miałem ten dylemat rok temu, wybrałem siporeks jednego z lepszych producentów w kraju, Moim zdaniem pustak typu porotherm P+W to jedna wielka ściema sprzedawana przez lobby "producent+wykonawca". Ceramikę reklamuje się jako materiał znany od wieków, ale ile w takim pustaku ceramiki a ile powietrza? poza tym krucha, trudna w obróbce. Posiada kilka komór powietrznych ale nie na pionowych łączeniach bo tam wiatr hula w najlepsze. Nie spodziewam się zmienić proporcji rynku bo inwestor często radzi się wykonawcy co lepsze, a ten doradza to co szybciej wystawi a jak jeszcze wejdzie pianka... Po co wykonawca ma dawać na budowę 5 ludzi i betoniarę skoro przy piance wystarczy 2 i efekt (czytaj: KASA) ten sam.


No właśnie trafiłeś w punkt. Mnie też zaczyna się wydawać że śiporex będzie praktyczniejszy. W tej chwili mam dom z siporexu i jedyny mankament to długie kołki do powieszenia czegokolwiek na ścianie.
Napisano
Cytat

No właśnie trafiłeś w punkt. Mnie też zaczyna się wydawać że śiporex będzie praktyczniejszy. W tej chwili mam dom z siporexu i jedyny mankament to długie kołki do powieszenia czegokolwiek na ścianie.




A nigdy nie wpadłeś na to że można zamiast długich kołków albo w ogóle kołków zastosować wkręty do drewna lub długie wkręty do drewna ,z szerokim ślimakiem np. do montażu ościeżnic . 2 wkręty do płyt gipsowo-kartonowych do drewna trzymają szafkę w kuchni na ścianie z suporeksu icon_smile.gif
Napisano
Cytat

A nigdy nie wpadłeś na to że można zamiast długich kołków albo w ogóle kołków zastosować wkręty do drewna lub długie wkręty do drewna ,z szerokim ślimakiem np. do montażu ościeżnic . 2 wkręty do płyt gipsowo-kartonowych do drewna trzymają szafkę w kuchni na ścianie icon_smile.gif


No fakt tego nie próbowałem, ale to chyba z tego powodu, że te długie kołki dobrze spełniają swoje zadanie.
Napisano
Cytat

Co wybrać ceramikę typu porotherm czy siporex



pod ocieplenie?
to co taniej

bez ocieplenia?
hmmm, to co ci poleci wykonawca. Ścianę 1w trzeba umieć zrobić i chcieć się przyłożyć. Więc niech już lepiej robi z tego, co umie icon_cool.gif
Napisano
Cytat

ja stawiam z betonu komórkowego - 24 cm plus styro 20 cm - najlepszy stosunek cenowo jakościowy


A co z wilgocią? Przy 40 % i 22 st, C wykraplanie zaczyna się przy +7 st C .Ile ciepła dotrze do styropianu, skoro wcześniej jest taki fajny odbiornik - fundament, grunt pod domem.
Minimalna grubość izolacji to 30 cm ( 0.1W/m2xK) - Pewien jest Pan Swojej ogromnej emerytury?
Napisano
Cytat

A co z wilgocią? Przy 40 % i 22 st, C wykraplanie zaczyna się przy +7 st C .Ile ciepła dotrze do styropianu, skoro wcześniej jest taki fajny odbiornik - fundament, grunt pod domem.
Minimalna grubość izolacji to 30 cm ( 0.1W/m2xK) - Pewien jest Pan Swojej ogromnej emerytury?


A co to znaczy że przy 22stC wykraplanie jest w 7st C ?
Napisano
Cytat

Widzę, że tutaj wszyscy za suporeksem. Czy jest ktoś w stanie może przybliżyć dlaczego akurat suporeks? Co zapewnia mu przewagę?




Bo to materiał lekki , łatwy do murowania spore elementy ,szybko wznosi się ściany, łatwy do obróbki wystarczy piła i można wycinać skosy itd.

Jest podobny do styropianu icon_smile.gif
Napisano
Piąty rok mieszkam w domu z BK na klej+12 cm wełny. To jest chyba zawsze pierwszy dylemat budujących: z czego ściany. U nas decyzja podjęta została po wizycie u znajomych, u których doszło niemal do rozwodu podczas mocowania karniszy na ścianie z porothermu. Na pewno montaż czegokolwiek na ścianie z BK jest o niebo łatwiejszy. Ja nie żałuję wyboru. Dom jest ciepły, suchy, cichy-cokolwiek to znaczy icon_wink.gif
Napisano
Pustaki ceramiczne Porotherm są nowoczesnym rozwiązaniem ceramicznych materiałów budowlanych w których zastosowano technologię poryzacji tradycyjnego czerepu ceramicznego.
Wraz z uzyskaniem lepszych parametrów termicznych wyrobów zachowano wszystkie inne parametry techniczne, podobne jak w przypadku innej "tradycyjnej" ceramiki.
Pękanie materiału może być wynikiem jego niewłaściwej obróbki mechanicznej, bez użycia odpowiednich narzędzi.
Wiercenie otworów należy wykonywać bez użycia udaru, odpowiednio dobranym do średnicy kołków wiertłem, przeznaczonym do ceramiki. Długość kołków nie może być zbyt mała, tak aby doszło do właściwego rozparcia koszulki w ściankach wewnętrznych pustaków. W razie pytań i wątpliwości prosimy o kontakt z doradcami technicznymi firmy Wienerberger.

Wienerberger - Dział Zarządzania Produktem
Napisano
No no, z tymi pustakami to brzmi jak poważna komplikacja w zrobieniu czegokolwiek, tak szczerze mówiąc icon_razz.gif za to joola w przyjazny dla człowieka sposób opisała zalety BK. Czegóż chcieć więcej niż zadowolonego użytkownika? icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Piąty rok mieszkam w domu z BK na klej+12 cm wełny. To jest chyba zawsze pierwszy dylemat budujących: z czego ściany. U nas decyzja podjęta została po wizycie u znajomych, u których doszło niemal do rozwodu podczas mocowania karniszy na ścianie z porothermu. Na pewno montaż czegokolwiek na ścianie z BK jest o niebo łatwiejszy. Ja nie żałuję wyboru. Dom jest ciepły, suchy, cichy-cokolwiek to znaczy icon_wink.gif


Każdy dom - nawet źle izolowany może być ciepły... to sprawa ogrzewania! Rolą izolacji jest - za ile mamy ten ciepły dom? Kolejna sprawa to, co z wilgocią ? Przecież nie ma cudów - jeżeli w domu są warunki komfortowe ( wilgotność i temperatura w strefie komfortu) to ściana po każdej zimie ma większe zawilgocenie! A potem idzie zimą po 4 czy 5m3 gazu dziennie!
Napisano
I nie próbuj tego zrozumieć - ten Pan to już niejako legenda na tym forum ze swoimi teoriami i izolacją od środka , niecentralnym ogrzewaniem itd.... szkoda czytac - zwłaszcza że nic do sprawy nie wnosi a jedynie bawi sie CTRL+C i CTRL+V
"......Minimalna grubość izolacji to 30 cm ( 0.1W/m2xK) - Pewien jest Pan Swojej ogromnej emerytury?....."

proponuje zmiane niku na forum na "Pan Termos"
sorry za wyczuwalną ironie ale temat postu swoja droga a Pan swoją - czyta Pan posty i gdzie by tu nie wkleić "izolacja od wewnątrz " w fizyce nie ma ciepła , itd itp.....


Napisano
Cytat

nie bardzo rozumiem, o co chodzi z tą wilgotnością icon_confused.gif


Tak w skrócie. TB kilkanaście lat temu wykonał pewne pseudonaukowe badania - wilgotności izolacji dla dwóch budynków.
W tej chwili próbuje wyniki tamtych badań rozciągnąć na wszystkie możliwe rodzaje przegród.
Nie byłoby w tym nic zdrożnego, gdyby nie to, że jego badania trudno traktować jako wiarygodne. Przy ich prowadzeniu nie prowadził żadnej dokumentacji, badania nie zostały przez nikogo zweryfikowane.
Wyniki ilościowe tych badań odbiegają od wyników uzyskiwanych na podstawie badań naukowych.

Nie dociera do niego np. fakt, że można zbudować ścianę jednowarstwową, która nie będzie kumulowała wilgoci, co potwierdzają nie tylko teoretyczne wyliczenia ale także przeprowadzone badania.

Tak więc do jego wywodów radziłbym podchodzić z dużą ostrożnością.
Napisano
Cytat

Tak w skrócie. TB kilkanaście lat temu wykonał pewne pseudonaukowe badania - wilgotności izolacji dla dwóch budynków.
W tej chwili próbuje wyniki tamtych badań rozciągnąć na wszystkie możliwe rodzaje przegród.
Nie byłoby w tym nic zdrożnego, gdyby nie to, że jego badania trudno traktować jako wiarygodne. Przy ich prowadzeniu nie prowadził żadnej dokumentacji, badania nie zostały przez nikogo zweryfikowane.
Wyniki ilościowe tych badań odbiegają od wyników uzyskiwanych na podstawie badań naukowych.

Nie dociera do niego np. fakt, że można zbudować ścianę jednowarstwową, która nie będzie kumulowała wilgoci, co potwierdzają nie tylko teoretyczne wyliczenia ale także przeprowadzone badania.

Tak więc do jego wywodów radziłbym podchodzić z dużą ostrożnością.


To do Pana rzeczywistość nie dociera. Przecież pobiera się próbki styropianu. Badania nie zabiorą wilgoci. Im grubsza izolacja tym większy problem wilgoci. Czy Pan naprawdę nie wie, że izolacja termiczna ma być sucha (do1%) czy pan naprawdę nie wie, że izolacja termiczna ma oddzielać "tematy" których grzanie nie ma sensu od tych co grzać chcemy. Czy Pan naprawdę nie może pojąć, że we współczesnym budownictwie energooszczędnym nie ma czegoś takiego jak wilgotna izolacja za notorycznym odbiornikiem ciepła? To takie trudne, dla kogoś kto się chwali dyplomem...?
Napisano
Cytat

nie bardzo rozumiem, o co chodzi z tą wilgotnością icon_confused.gif


W ścianach bez paroizolacji od środka przy odpowiednio grubej izolacji termicznej - wykrapla sie w w/w izolacji woda. Im grubsza izolacja tym więcej wilgoci. Skutek – obniżenie oporu cieplnego i grzybek na styku mur izolacja.
Napisano
Oczywiście w przypadku, kiedy izolacja termiczna jest od wewnątrz – zapomniano dodać, zapewne przez nieuwagę.

Przy ociepleniu od strony zewnętrznej, takie zjawisko może wystąpić tylko w niezwykle sprzyjających okolicznościach, ale i wtedy ta paroizolacja psu na budę.
Napisano
Cytat

W ścianach bez paroizolacji od środka przy odpowiednio grubej izolacji termicznej - wykrapla sie w w/w izolacji woda. Im grubsza izolacja tym więcej wilgoci. Skutek – obniżenie oporu cieplnego i grzybek na styku mur izolacja.

Taki efekt o którym Pan pisze osiąga się przy nieodpowiednio skonstruowanej przegrodzie.
Np. przy ścianie zewnętrznej z gazobetonu ocieplonej 5-6cm styropianu w dodatki z wyprawą elewacyjną o dużym oporze dyfuzyjnym.
Taka sama ściana ocieplona 30cm styropianu z wyprawą o małym oporze dyfuzyjnym jest zupełnie bezpieczna.

Napisano
Proszę podać kiedy nie występuje? W jakim układzie początek krzywej rosy nie wystąpi w izolacji termicznej? Który z popularnych materiałów (ytong, poroterm, ... co tam jeszcze ma nieskończenie duży opór dyfuzyjny? Dlaczego w we wszystkich badanych próbkach styropianu z zewnętrznych ociepleń powyżej 10 cm… jest woda? Tylko proszę nie pisać, że to woda z gruntu!

DSC01446.jpg

Napisano
Cytat

Proszę podać kiedy nie występuje? W jakim układzie początek krzywej rosy nie wystąpi w izolacji termicznej? Który z popularnych materiałów (ytong, poroterm, ... co tam jeszcze ma nieskończenie duży opór dyfuzyjny? Dlaczego w we wszystkich badanych próbkach styropianu z zewnętrznych ociepleń powyżej 10 cm… jest woda? Tylko proszę nie pisać, że to woda z gruntu!

To zadaje się o tym budynku pisał Pan :
Brak obrazka
"Każdy metr sześcienny powietrza przechodzący przez ścianę zostawia w niej 11g wody"
No jeżeli ściana jest dziurawa jak sito, to nic dziwnego, że jest ona zawilgocona, zwłaszcza przy 10cm styropianu.
Napisano
Ytong ocieplony styropianem. Na fundamencie pozioma izolacja wodna. Kondensat grawitacyjnie ścieka w dół - nie mogąc zejść do strefy dodatnich temperatur - wychodził za piaskowcem... mróz zrobił resztę. Jak tu zdj. To samo miejsce po pierwszym roku! Dom na płycie betonowej - garaże pod spodem! Deszczu ( w bramie ) nigdy nie było!

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Napisano
Moje pytanie dotyczyło tamtego „poglądowego” przykładu – raczy Pan odpowiedzieć?

I za jednym zamachem, Pana zdaniem ile tych m3 powietrza przechodzi przez m2 ściany, bo wtedy te dane jakoś by coś obrazowały.

Ps. Ten „wtórny przykład” właśnie powiększam, tak aby uchwycić szczegóły, bo jakoś nie dostrzegam tam ocieplenia ze styropianu (tam gdzie odpadł tynk).
Napisano
Cytat

To zadaje się o tym budynku pisał Pan :
Brak obrazka
"Każdy metr sześcienny powietrza przechodzący przez ścianę zostawia w niej 11g wody"
No jeżeli ściana jest dziurawa jak sito, to nic dziwnego, że jest ona zawilgocona, zwłaszcza przy 10cm styropianu.


Tak rok 99' Magazyn Instalatora -
Napisano
Cytat

W ścianach bez paroizolacji od środka przy odpowiednio grubej izolacji termicznej - wykrapla sie w w/w izolacji woda. Im grubsza izolacja tym więcej wilgoci. Skutek – obniżenie oporu cieplnego i grzybek na styku mur izolacja.


wow, a to dlaczego?
no i skąd ten grzybek na styku mur -izolacja?
Napisano
Cytat

Moje pytanie dotyczyło tamtego „poglądowego” przykładu – raczy Pan odpowiedzieć?

I za jednym zamachem, Pana zdaniem ile tych m3 powietrza przechodzi przez m2 ściany, bo wtedy te dane jakoś by coś obrazowały.

Ps. Ten „wtórny przykład” właśnie powiększam, tak aby uchwycić szczegóły, bo jakoś nie dostrzegam tam ocieplenia ze styropianu (tam gdzie odpadł tynk).


Adres Kochanowskiego 39 W-wa budowała firma Unibud - może Pan sprawdzić - 100cm3 styro pobrane ze ściany ważyło 7g.
Napisano
Ciekawe wnioski można wyciągnąć;
- skoro 100cm3 styropianu waży 7g,
- a każdy m3 powietrza zostawia w ścianie 11g wody,
to wynika, że przez 1m2 tej ściany musiało przejść (w zależności od rodzaju styropianu) od 300 do 600m3 powietrza.


Jakby nie liczyć, wychodzi, ze budynek musiał być wentylowany przez ściany.
Napisano
Cytat

Ciekawe wnioski można wyciągnąć;
- skoro 100cm3 styropianu waży 7g,
- a każdy m3 powietrza zostawia w ścianie 11g wody,
to wynika, że przez 1m2 tej ściany musiało przejść (w zależności od rodzaju styropianu) od 300 do 600m3 powietrza.

Jakby nie liczyć, wychodzi, ze budynek musiał być wentylowany przez ściany.

Były to pewnie te słynne oddychające ściany.
Napisano
Cytat

Ciekawe wnioski można wyciągnąć;
- skoro 100cm3 styropianu waży 7g,
- a każdy m3 powietrza zostawia w ścianie 11g wody,
to wynika, że przez 1m2 tej ściany musiało przejść (w zależności od rodzaju styropianu) od 300 do 600m3 powietrza.


Jakby nie liczyć, wychodzi, ze budynek musiał być wentylowany przez ściany.


Wody przybywa po każdej zimie - zawilgocenie styropianu niżej jest wyższe. Czy wie Pan jaki % wentylacji odbywa się takimi ścianami?
Napisano
Cytat

Ciekawe wnioski można wyciągnąć;
- skoro 100cm3 styropianu waży 7g,
- a każdy m3 powietrza zostawia w ścianie 11g wody,
to wynika, że przez 1m2 tej ściany musiało przejść (w zależności od rodzaju styropianu) od 300 do 600m3 powietrza.

Jakby nie liczyć, wychodzi, ze budynek musiał być wentylowany przez ściany.


Pisze Pan jakby wiedział... Ile Skoro wie Pan lepiej.
Napisano
Cytat

Pisze Pan jakby wiedział... Ile Skoro wie Pan lepiej.

Szczelność budynków przeprowadza się przy różnicy ciśnienia 50Pa. Dla budynków z wentylacją grawitacyjną zaleca się, aby szczelność była na poziomie 3,0 1/h, czyli 3 wymiany powietrza na godzinę.
Różnice ciśnień pomiędzy wnętrzem i powietrzem atmosferycznym są na mniejszym poziomie, stąd też wymiana powietrzna przez osłonę zewnętrzna budynku jest mniejsza. Na tę wymianę składa się głownie wymiana prze nieszczelne okna i drzwi, styki ścian i dachu. Przez same ściany przenika tylko bardzo niewielka ilość powietrza, zawłaszcza ściany wykończone gładziami, farbami.
Dyfuzja pary wodnej przez ścianę niekoniecznie musi wiązać się z przenikaniem gazu.
Jako skrajny przykład podam wymienniki w rekuperatorach odzyskujące wilgoć (adiabatyczne ?). Jest tam warstwa celulozy nasyconej solami. Po jednej stronie sól absorbuje wilgoć, a po drugiej oddaje ja suchemu powietrzu.
Podobne zjawiska zachodzą też w ścianach.
Napisano
Cytat

a jak z oddychaniem 42cm z ociepleniem, czy ten beton komórkowy z ociepleniem to nie lekka przesada? nie mowimy o cenie!

Nie bardzo rozumiem, o co Ci chodzi. Możesz sprecyzować pytanie?
Napisano
Cytat

Niekoniecznie, bo w tym przypadku, tylko połowicznie.

Nie „oddechują”, tylko „wydechują”.




Się uśmiałem i poplułem monitor icon_biggrin.gif Cudowne! Czytam dalej.
Napisano
Cytat

kpisz czy serio?




Na tej stronie Ide Natura pisza o wełnie celulozowej, jeśli stosują płyty termoizolacyjne z włókna drzewnego np STEICO, to nie musi być wg producenta foli paraizolacyjnej lub paroprzepuszczalnej w ścianie(w dachu tak). Podobno takie płyty " oddychają"-głupio sie to pisze.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
    • 💰 Opłaty urzędowe – pozwolenie na budowę garażu: 1. ✅ Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia na budowę: 0 zł – jeśli garaż budujesz na własne potrzeby (na działce prywatnej, nie zarobkowo). 112 zł – jeśli garaż ma być użytkowany komercyjnie (np. wynajem, działalność gospodarcza). 2. ✅ Mapa do celów projektowych (potrzebna do projektu): od 800 zł do 2 000 zł, w zależności od lokalizacji i geodety. 3. ✅ Wypisy i wyrysy z MPZP lub decyzja o WZ (jeśli nie ma planu): Wypis i wyrys z MPZP: ok. 50–150 zł Decyzja o warunkach zabudowy (WZ): 0 zł – ale może zająć 2–3 miesiące. 4. ✅ Warunki przyłączy mediów (jeśli potrzebne): zwykle bezpłatne, ale mogą być długie terminy oczekiwania. Za przyłącze energii elektrycznej możesz zapłacić od 100 do 200 zł za warunki, natomiast budowa przyłącza to już osobny koszt (nawet kilka tys. zł, jeśli garaż ma być z prądem). 5. ✅ Opłata za wpis do dziennika budowy: od 50 zł do 100 zł (czasem geodeta lub projektant załatwia to w pakiecie). 💰 Koszt projektu garażu – orientacyjne ceny w 2025: 1. ✅ Projekt gotowy (typowy) + adaptacja: Projekt gotowy garażu: od 500 zł do 1 500 zł Adaptacja przez lokalnego architekta: od 1 000 zł do 3 000 zł 🔹 Łącznie: 1 500–4 000 zł 2. 🛠 Projekt indywidualny (na zamówienie): od 3 000 zł do 6 000 zł (zależnie od wielkości, konstrukcji – np. murowany, z płaskim dachem, z poddaszem itp.)   https://chatgpt.com/
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...