Skocz do zawartości

POWIETRZNA POMPA CIEPŁA do CWU


Recommended Posts

Napisano
ostatnio przeglądałem oferty pomp ciepła do przygotowania CWU. Interesowały mnie pompy stojące wewnątrz budynku:

Europa 313
lub
Dimplex

lub jakaś inna z takiego typu. ALe się dowiedziałem dziś że te pompy aby podgrzać wodę do odpowiedniej temperatury potrzebują około 7, 8 godzin. Cholerka, czy to nie za długo?
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Czytałeś czy czytałeś ze zrozumieniem tekstu?

To około 2,5kW grzania za 4,x razy mniej (COP).
Jak zbiornik będzie miał tonę to poczekasz i dłużej.
Jak tylko 20 litrów to jeszcze się dobrze nie rozpędzi a już się wyłączy...

ILE tej wody Ci potrzeba na raz?
Adam M.
Napisano
no cóż, 2 dorosłe osoby które lubią się kąpać. Ale już wiem że w domu jest inaczej jak w bloku, więc przestałem liczyć na to, że po przeprowadzce z bloku, będę mógł "przelewać" wodę w wannie tak jak to robię teraz. Będzie wanna sporadycznie, a na co dzień prysznic. Już się oswoiłem z tą myślą icon_smile.gif
Napisano
Cytat

no cóż, 2 dorosłe osoby które lubią się kąpać. Ale już wiem że w domu jest inaczej jak w bloku, więc przestałem liczyć na to, że po przeprowadzce z bloku, będę mógł "przelewać" wodę w wannie tak jak to robię teraz. Będzie wanna sporadycznie, a na co dzień prysznic. Już się oswoiłem z tą myślą icon_smile.gif



Zaczynasz dorastać Sławku... jeszcze parę lat, "głębokich" przemyśleń ... o tym i o owym no i w 2015 lub 2017 możesz zacząć budowę.
pozdr. dla Rzeszowa
Napisano
dalej tedi1, dalej, nabijaj posty, może dojedziesz do tej swojej upragnionej gazetki icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif


Cytat

Zaczynasz dorastać Sławku...



mylisz się. Ja nigdy nie dorosnę.
  • 2 tygodnie temu...
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Jeśli chodzi o powietrzną pompę ciepła do grzania wody... to w BD przeczytałem kiedyś, że można znaleźć takie urządzenia w ofercie jakiejś firmy z Grudziądza, która rozprowadza pompy ciepła z bezpośrednim odparowaniem firmy NEURA... ale marki tej powietrznej nie pamiętam. icon_sad.gif
Napisano
Cytat

Przemyśleliście te pytania? icon_eek.gif

Adam M.



Zacytuj. Nie wstydź się...
Bo ch... wie czy zbierasz na kubek czy masz naprawdę jakieś wątpliwości.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

Czytałeś czy czytałeś ze zrozumieniem tekstu?

To około 2,5kW grzania za 4,x razy mniej (COP).
Jak zbiornik będzie miał tonę to poczekasz i dłużej.
Jak tylko 20 litrów to jeszcze się dobrze nie rozpędzi a już się wyłączy...

ILE tej wody Ci potrzeba na raz?
Adam M.



Wody czasami potrzeba nawet 200l naraz i czasami taka pompka może nie nadązyc, szczególnie w zimie bo jej moc i COP znacznie spada. Ochsner proponuje w promocji z glikolową pompą ciepła, bo i tak wiecej na tym zarobi icon_biggrin.gif
Pozdrawiam
Napisano
Powietrzna pompa ciepła na lato jest na lato...
Latem jej "dolne źródełko" zawsze jest "niewyczerpywalne".
A jaka?
To zależy od potrzeb.
W Win jest kalkulator.
Da się to policzyć...
Ciepło właściwe wody jest znane...

"Bo ch... wie czy zbierasz na kubek czy masz naprawdę jakieś wątpliwości. "

Na kubek nie zbieram.
Na "Młodego Technika" tak... icon_biggrin.gif
Ale...
Zakładam, ze jak ktoś coś buduje, to raczej chyba wie co buduje i - jak się to robi...
Bo jak nie wie - to co robi? icon_eek.gif

Adam M.
Napisano
Cytat

Powietrzna pompa ciepła na lato jest na lato...
Latem jej "dolne źródełko" zawsze jest "niewyczerpywalne".
A jaka?
To zależy od potrzeb.
W Win jest kalkulator.
Da się to policzyć...
Ciepło właściwe wody jest znane...

"Bo ch... wie czy zbierasz na kubek czy masz naprawdę jakieś wątpliwości. "

Na kubek nie zbieram.
Na "Młodego Technika" tak... icon_biggrin.gif
Ale...
Zakładam, ze jak ktoś coś buduje, to raczej chyba wie co buduje i - jak się to robi...
Bo jak nie wie - to co robi? icon_eek.gif

Adam M.



Niekoniecznie jest na lato, bo sam takowej używam całorocznie. A jak niby ten problem c.w.u. jest rozwiązywalny w zimie? Kociołek weglowy? dodatkowy wymiennik do pompy ciepła, a może grzałka?
Wciskacie ludziom kit który poniżej 5C przestaje pracowac i tyle!
Napisano
Możesz pokazać GDZIE ten kit wciskam?
PC powietrzna do CWU to tylko na lato.
Zamiast solara, ale to dla tych co chcą to mieć.
Zimą problem CWU załatwia zwykle zasadniczy system grzewczy.
Adam M.
Napisano
Cytat

Możesz pokazać GDZIE ten kit wciskam?
PC powietrzna do CWU to tylko na lato.
Zamiast solara, ale to dla tych co chcą to mieć.
Zimą problem CWU załatwia zwykle zasadniczy system grzewczy.
Adam M.


a gdzie to pisze że tylko na lato? W zasadzie jest to pompa która odzyskuje ciepło z wentylacji więc jakie widzisz ograniczenia? Sam chyba nie wiesz o czym piszesz.
Napisano
Jeżeli PC do CWU - to raczej na lato.
MOŻNA spróbować zapuścić ją na powietrzu wentylacyjnym, tylko po co?

Wyobraź sobie, że wentylacja jest PRAWIDŁOWA.
Oznacza to wymianę około 120 do 150m3/godzinę dla przeciętnej rodziny.
NIEZALEŻNIE OD WIELKOŚCI DOMU!!!
Więc - tak! DA SIĘ ogrzać jaką szklankę CWU taką porcją odzysku wentylacyjnego...
Policz sobie strumienie ciepła...

Można przewentylowywać budę i pobierać z niej odpowiednie strumienie ciepła tą drogą.
Można grzać wnętrza a potem przepychać to ogrzane przez taką pompę, żeby to ciepełko przepchać do zbiornika CWU.
Tyle, że jest to dla mnie trochę skomplikowane.
Grzałka w baniaku i około 45% wilgotności powietrza wnętrz to chyba lepsze.
No - i tańsze.

Tyle, że może faktycznie - ja się nie znam a rację masz Ty, bo jak już masz tę pompę to MUSI pracować...

Adam M.

Coś jeszcze...
Ile punktów dopasowania mocy do dolnego źródła ma ta pompa?
Bo ta, co ja ją składam będzie miała z siedem...
I będzie raczej na lato...
Adam M.
Napisano
Cytat

Coś jeszcze...
Ile punktów dopasowania mocy do dolnego źródła ma ta pompa?
Bo ta, co ja ją składam będzie miała z siedem...
I będzie raczej na lato...
Adam M.



Jak więc złożysz daj znac:)
Napisano
Ty jesteś mistrzem marketingu, czy instalatorem?
Bo producentem chyba nie...

ŚLICZNIE uciekasz od poruszonego problemu...
ODPOWIEDZ na postawione pytanie...

I...
Trochę mi przykro, że fizyka psuje tu interesy....

Pompa ciepła to bardzo przyjazne i potrzebne urządzenie.
Tylko trzeba ją wstawić tam, gdzie się sprawdza.
Tam, gdzie FIZYKA pozwala jej na to...

Adam M.
Napisano (edytowany)
Oczywiście, że najlepiej znają sie i na budowie i zasadach działania urządzenia - posiadacze takowego.
Czyli jak masz telewizor, to jesteś już z samego faktu posiadania fachowcem.
Cytat

a gdzie to pisze że tylko na lato? W zasadzie jest to pompa która odzyskuje ciepło z wentylacji więc jakie widzisz ograniczenia? Sam chyba nie wiesz o czym piszesz.



Kilka liczb (upraszczając):
- wspomniane pompy ciepła mają moc 2,5kW przy poborze około 0,6kW energii elektrycznej,
- zużycie powietrza około 600m3/h
- zużycie CWU (przykładowo) 200l/dobę,
- energia potrzebna do ogrzania tej ilości wody, to około 8kWh.

Czyli:
Pompa ciepła musi pracować ponad 3 godziny – zużywając:
- około 2kWh energii elektrycznej,
- około 2.000m3 powietrza, które wcześniej było podgrzane przez ogrzewanie domu,

Pytanie w związku z tym:
- ile potrzeba energii aby ogrzać 2.000m3 powietrza wentylacyjnego przy np.: -20/+20 ?
- ile energii „odzyskuje” z podgrzanego powietrza, pompa ciepła?

Konkluzja;
- tego typu rozwiązanie ma ekonomiczne uzasadnienie w okresach „poza grzewczych” umownie nazwanych przez Adama „letnimi”,
- w przypadku zastosowania tej pompy ciepła w całym okresie grzewczym – co jest możliwe, należy „dostosować” do tego celu wentylację domu (sposób)– a to nie jest ani proste, ani praktyczne,
- są tańsze sposoby podgrzewania CWU w sezonie grzewczym.

I na marginesie – zupełnie nie wierzę w ten wysoki COP (dobrze ponad 4) w trakcie całorocznej eksploatacji. Moim zdaniem należy liczyć nie więcej niż 3.


Poprawiłem literówkę. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

- zużycie CWU (przykładowo) 200l/dobę,
- energia potrzebna do ogrzania tej ilości wody, to około 8kWh.

Czyli:
Pompa ciepła musi pracować ponad 3 godziny – zużywając:
- około 2kWh energii elektrycznej,
- około 2.000m3 powietrza, które wcześniej było podgrzane przez ogrzewanie domu,



Dobrze byłoby jeszcze podać o jakiej tu temperaturze CWU się mówi....
Napisano
Do ogrzania 300 l wody z 10 C do 45 C potrzeba dostarczyc 9 kWh energi. Taka ilosc wody wystarcza dla 5 osobowej rodziny. Średnie COP pompy powietrzej przy temperaturze zasysanego powietrza 20 C w ciągu tego cyklu grzewczego wynosi 3, żeby nikt nie zarzucił że za dużo. Przyjmijmy że moc pompy to 3 kW przy przepływie 500 m3/h.
Czyli do ogrzania całego zasobnika potrzebuje 3 h pracy dziennie i co za tym idzie 1500 m3 powietrza.
Normowo ilosc wymian powietrza dla łazienki to 50 m3/h i 70m3/h dla kuchni + powietrze infiltrujące dla pow. 120 m2 powierzchni mieszkalnej to 60m3/h. Czyli w sumie 190 m3/h i 4560 m3/dobę ciepłego powietrza wyrzucamy z budynku bezpowrotnie i to właśnie powietrze wykorzystuje po części pompa ciepła i nie trzeba dostarczac dodatkowej energii do ogrzania budynku tylko że pompa musi w tym wypadku pracowac cyklicznie.
Na podgrzanie 70 l przy tej mocy pompy ciepła potrzeba ok. 1h pracy pompy a co za tym idzie 500 m3 powietrza . Jeśli będzie pompa pracowac w cyklicznie co 3 godz po 1 h to nawet tego nie odczujemy.
Nawiasem mówiąc ja odzyskuje ciepło w zimie z nieogrzewanej piwnicy ok. 50 m2 i nic na tym nie trace.
Sentencja jest tego taka: Jeśli ktoś chce miec zapewniona ciepłą wodę przez cały rok bez dodatkowych zródeł to inwestuje w pompę ciepła. Jeśli tylko latem to montuje kolektory słoneczne icon_biggrin.gif.
Pozdrawiam
Napisano
Cytat

Do ogrzania 300 l wody z 10 C do 45 C potrzeba dostarczyc 9 kWh energi. Taka ilosc wody wystarcza dla 5 osobowej rodziny. Średnie COP pompy powietrzej przy temperaturze zasysanego powietrza 20 C w ciągu tego cyklu grzewczego wynosi 3, żeby nikt nie zarzucił że za dużo. Przyjmijmy że moc pompy to 3 kW przy przepływie 500 m3/h.
Czyli do ogrzania całego zasobnika potrzebuje 3 h pracy dziennie i co za tym idzie 1500 m3 powietrza.
Normowo ilosc wymian powietrza dla łazienki to 50 m3/h i 70m3/h dla kuchni + powietrze infiltrujące dla pow. 120 m2 powierzchni mieszkalnej to 60m3/h. Czyli w sumie 190 m3/h i 4560 m3/dobę ciepłego powietrza wyrzucamy z budynku bezpowrotnie i to właśnie powietrze wykorzystuje po części pompa ciepła i nie trzeba dostarczac dodatkowej energii do ogrzania budynku tylko że pompa musi w tym wypadku pracowac cyklicznie.
Na podgrzanie 70 l przy tej mocy pompy ciepła potrzeba ok. 1h pracy pompy a co za tym idzie 500 m3 powietrza . Jeśli będzie pompa pracowac w cyklicznie co 3 godz po 1 h to nawet tego nie odczujemy.
Nawiasem mówiąc ja odzyskuje ciepło w zimie z nieogrzewanej piwnicy ok. 50 m2 i nic na tym nie trace.
Sentencja jest tego taka: Jeśli ktoś chce miec zapewniona ciepłą wodę przez cały rok bez dodatkowych zródeł to inwestuje w pompę ciepła. Jeśli tylko latem to montuje kolektory słoneczne icon_biggrin.gif.
Pozdrawiam



No, coś wyjaśniłeś!
Będzie, jak piszesz, kilka litrów ciepłej wody co jakiś czas...

Adam M.
Napisano
Nie będzie kilka litrów tylko w ciągu godziny nawet 90l, a zasobnik 300 litrowy naładowany nocą wystarczy spokojnie na cały dzień.
Napisano
Dobra!
Spróbuję powoli i jeszcze raz!

Uważam, że to jest bardzo pożyteczne urządzenie i POTRAFI bardzo dobrze zadziałać.
Ale...
Należy, jak się je planuje, zapewnić mu takie warunki, żeby pracowało niczego nie psując.
Np. nie psując wentylacji...
TO SIĘ DA ZROBIĆ.
Tylko...
ZANIM się zacznie budować trzeba wiedzieć, że coś takiego będzie i rozumnie w tę budowlę to wstawić.

Wkładanie "jak leci" do już zbudowanych a nieprzystosowanych daje kupę kłopotu...

Zasadzanie się na cały rok, na wielkie ilości CWU robionej z ciepła wentylacyjnego to kompletne nieporozumienie.
Woda będzie ale kłopoty też..

Adam M.
Napisano
Cytat

Dobra!
Spróbuję powoli i jeszcze raz!

Uważam, że to jest bardzo pożyteczne urządzenie i POTRAFI bardzo dobrze zadziałać.
Ale...
Należy, jak się je planuje, zapewnić mu takie warunki, żeby pracowało niczego nie psując.
Np. nie psując wentylacji...
TO SIĘ DA ZROBIĆ.
Tylko...
ZANIM się zacznie budować trzeba wiedzieć, że coś takiego będzie i rozumnie w tę budowlę to wstawić.

Wkładanie "jak leci" do już zbudowanych a nieprzystosowanych daje kupę kłopotu...

Zasadzanie się na cały rok, na wielkie ilości CWU robionej z ciepła wentylacyjnego to kompletne nieporozumienie.
Woda będzie ale kłopoty też..

Adam M.



nikt nie mówi o wielkiej ilości tylko o ilościach potrzebnych dla mieszkanców, a jest ich najczęściej 4 więc i 200 l wody wystarczy. Najczęsciej jest tak że ktoś ma już kotłownię np. węglową i ma problem z c.w.u. latem, gdyż musi palic w piecu. Ma więc wybór albo grzałka, albo kolektory słoneczne i zdanie się na pogodę, albo pompa ciepła czerpiąca ciepło z zewnątrz i wtedy jest logika inwestycji. Różne są przypadki i jeśli ktoś musi z niej korzystac przez cały rok to niekoniecznie musi ją wpinasc w wentylację gdyż równie dobrze można też wykorzystac np. ciepło z piwnic czy strychów.
Drażni mnie tylko namawianie na odrębna pompę do c.w.u. przy inwestycji w gruntową pompę ciepła dlatego że jest to bezsensem.
Napisano
Dlatego akcentuję!
Trzeba to dobrze zrobić - to zadziała!
A jak kto ma bufor i latem mu się palić nie chce w piecu, to takie maleństwo do CWU (ładowania tego bufora ponad 40stC) też dobre...
Zero roboty.
Samo się robi i kosztuje w eksploatacji mniej jak grzały (które nocą MOGĄ kosztować jak gaz lub mniej).
Adam M.
Napisano
Z czystej formalności

Cytat

Do ogrzania 300 l wody z 10 C do 45 C potrzeba dostarczyc 9 kWh energi. .



Może sprawdź ten wynik, bo moim zdaniem ta wartość to około 12kWh


Cytat

Przyjmijmy że moc pompy to 3 kW przy przepływie 500 m3/h.
Czyli do ogrzania całego zasobnika potrzebuje 3 h pracy dziennie i co za tym idzie 1500 m3 powietrza.
Na podgrzanie 70 l przy tej mocy pompy ciepła potrzeba ok. 1h pracy pompy a co za tym idzie 500 m3 powietrza .



No tu jest dobrze, czyli 9kWh ogrzewa około 200l wody, a nie jak podałeś wyżej 300l.

I dla jasności – sam jestem i zwolennikiem i propagatorem ogrzewania powierzchni i CWU za pomocą pomp ciepła. Nie mniej jednak, uważam, że zanim wybierze się takie rozwiązanie, należy przemyśleć wszystkie za i przeciw – bo nie zawsze jest tak różowo jak, próbują przedstawić sprzedawcy pomp ciepła.
Napisano (edytowany)
Cytat

Z czystej formalności



Może sprawdź ten wynik, bo moim zdaniem ta wartość to około 12kWh




No tu jest dobrze, czyli 9kWh ogrzewa około 200l wody, a nie jak podałeś wyżej 300l.

I dla jasności ? sam jestem i zwolennikiem i propagatorem ogrzewania powierzchni i CWU za pomocą pomp ciepła. Nie mniej jednak, uważam, że zanim wybierze się takie rozwiązanie, należy przemyśleć wszystkie za i przeciw ? bo nie zawsze jest tak różowo jak, próbują przedstawić sprzedawcy pomp ciepła.



Nie muszę sprawdzac bo to jest pewne!
Qw= V* cw * rW (tpocz - t kon) /*3600000
Policz więc dokładnie wychodzi 9,3 kWh Edytowano przez ED36 (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Cytat

Nie muszę sprawdzac bo to jest pewne!
Qw= V* cw * rW (tpocz - t kon) /*3600000
Policz więc dokładnie wychodzi 9,3 kWh



Tylko dla polemiki – wszak trolle tak mają ( upraszczając): icon_biggrin.gif

Dla 300 litrów wody:

294,3kg x 4.190J/kgK x 35stopni / 3600 = 11,98kWh

No chyba, ze źle policzyłem icon_cool.gif Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Tylko dla polemiki – wszak trolle tak mają ( upraszczając): icon_biggrin.gif

Dla 300 litrów wody:

294,3kg x 4.190J/kgK x 35stopni / 3600 = 11,98kWh

No chyba, ze źle policzyłem icon_cool.gif


chyba zle:)

(300*3,19*1000*35)/3600000=?
Cw=3,19 chyba:)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
    • 💰 Opłaty urzędowe – pozwolenie na budowę garażu: 1. ✅ Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia na budowę: 0 zł – jeśli garaż budujesz na własne potrzeby (na działce prywatnej, nie zarobkowo). 112 zł – jeśli garaż ma być użytkowany komercyjnie (np. wynajem, działalność gospodarcza). 2. ✅ Mapa do celów projektowych (potrzebna do projektu): od 800 zł do 2 000 zł, w zależności od lokalizacji i geodety. 3. ✅ Wypisy i wyrysy z MPZP lub decyzja o WZ (jeśli nie ma planu): Wypis i wyrys z MPZP: ok. 50–150 zł Decyzja o warunkach zabudowy (WZ): 0 zł – ale może zająć 2–3 miesiące. 4. ✅ Warunki przyłączy mediów (jeśli potrzebne): zwykle bezpłatne, ale mogą być długie terminy oczekiwania. Za przyłącze energii elektrycznej możesz zapłacić od 100 do 200 zł za warunki, natomiast budowa przyłącza to już osobny koszt (nawet kilka tys. zł, jeśli garaż ma być z prądem). 5. ✅ Opłata za wpis do dziennika budowy: od 50 zł do 100 zł (czasem geodeta lub projektant załatwia to w pakiecie). 💰 Koszt projektu garażu – orientacyjne ceny w 2025: 1. ✅ Projekt gotowy (typowy) + adaptacja: Projekt gotowy garażu: od 500 zł do 1 500 zł Adaptacja przez lokalnego architekta: od 1 000 zł do 3 000 zł 🔹 Łącznie: 1 500–4 000 zł 2. 🛠 Projekt indywidualny (na zamówienie): od 3 000 zł do 6 000 zł (zależnie od wielkości, konstrukcji – np. murowany, z płaskim dachem, z poddaszem itp.)   https://chatgpt.com/
    • Witam Serdecznie.Panowoe pytanie mam ,ponieważ od czasu do czasu leci dużym strumieniem woda z WC .Gdy nacisne parę razy przycisk i naładuje wodę to przestaje lecieć .WC pod zabudową.Czy winny temu wszystkiemu jest pływak ?Nie wyciągałem tego przycisku to nie wiem co tam jest . https://zapodaj.net/plik-Gq429kMu9L
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...