Skocz do zawartości

kominek a kurz


Recommended Posts

Napisano
Mój brat ma kominek z wkładem i strasznie u niego się kurzy... do tej pory rozmawiałem z 3- 4 osobami, które również mają ten sam problem- kurz! Moje pytanie brzmi: Czy są jakieś rozwiązania zapobiegające temu zjawisku? Czy można mieć kominek i nie malować ścian co roku? Pozdrawiam serdecznie!
Napisano
Cytat

Mój brat ma kominek z wkładem i strasznie u niego się kurzy... do tej pory rozmawiałem z 3- 4 osobami, które również mają ten sam problem- kurz! Moje pytanie brzmi: Czy są jakieś rozwiązania zapobiegające temu zjawisku? Czy można mieć kominek i nie malować ścian co roku? Pozdrawiam serdecznie!



Systemu DGP(Dystrybucja gorącego powietrza) z filtrem powietrza, którego zadaniem jest zatrzymywanie kurzu. Filtr montowany jest zazwyczaj nad kominkiem w taki sposób, aby był do niego łatwy dostęp (konieczny podczas okresowego czyszczenia).

Trzeba też zwiększyć wilgotność w pomieszczeniach -nawilżacz powietrza
Napisano
Smugi w okolicach kratek to pewna przywara systemów powietrznych, trudno będzie całkowicie się ich pozbyć.
Smugi, które pojawiają się (zwłaszcza na kratce czołowej w kominku) wokół kratek są wynikiem przypalania się kurzu, który unosi się w powietrzu, jak i tego, który znajduje się w powietrzu przepływającym przez okap kominka.

Nie jest to tylko problem kominków - proszę zwrócić uwagę na wygląd ścian nad grzejnikami po roku, lub dwóch użytkowania. Kominek rozgrzewa się znacznie mocniej, więc zjawisko narasta.

Nie ma panaceum na ten problem - w przypadku użytkowania kominka - malowanie okolic kratek w jego okapie raz na 3-4 lata - to przykra konieczność...

Można ograniczyć to zjawisko na kilka sposobów - przede wszystkim instalując filtr (np. matę z włókniny) na przewodzie doprowadzającym świeże powietrze do kominka (jeśli takowy jest) - w ten sposób oczyszczamy powietrze przechodzące przez okap kominka. Konieczne jest też dbanie o czystość w pomieszczeniu w którym znajduje się kominek, by kurz nie unosił się wraz z ogrzanym powietrzem.

Warto też, podczas sprzątania w domu, przetrzeć kratki (a najlepiej wyjąć je - zwykle jest to bardzo proste bo montowane są one na zatrzask) i przemyć mokrą szmatką.

Jeśli jednak występują one w kratkach daleko od kominka i mają znaczną postać (taką, że okolica kratki wymaga malowania częściej niż raz na 3-4 lata) to może oznaczać głębszy problem - na przykład rozszczelnienie wkładu kominkowego. Co niestety nie jest rzadkim przypadkiem, zwłaszcza w produktach z ciut niższej półki. Wtedy wraz z ciepłym powietrzem znajdującym się wokół wkładu zasysany jest do pomieszczenia dym z kominka, który potęguje brudzenie.

Najłatwiej sprawdzić, czy wkład jest rozszczelniony oglądając okap kominka (np. przez kratkę, lub po jej wyjęciu) jeśli okolica wokół (a zwłaszcza nad wkładem) jest mocno pobrudzona, oznacza to że wkład jest do remontu (więc trzeba albo wezwać firmę kominkową do uszczelnienia wkładu, albo go wymienić).
Napisano
Nie mam kominka tylko kozę.
3 sezon w użyciu.
Żadnej konieczności malowania !
Sprzątanie z kurzu raz na tydzień. Może to brak kratek powoduje. Dodatkowy plus dla mojej kozy icon_smile.gif
Napisano
Jednym z podstawowych, najczęściej spotykanych, powodów "pylenia" z obudowy kominka jest technologia wykonywania obudowy.

Drugi, co wcale nie znaczy, że mniej istotnym jest dobór wkład kominkowego. Większość wkładów pobiera powietrze do spalania z pomieszczenia oraz przez wysuwane szuflady popielnikowe, konia z rzędem temu kto otwierając taką szufladę nie nabrudzi przed kominkiem!

Typowym pomysłem na kominek jest składzik drewna pod paleniskiem czyli w miejscu, gdzie mamy darmowe suszenie drewna i kory, duża cyrkulacja ogrzewanego powietrza unosi ten idealnie dosuszony kurz na wkład gdzie jest on spiekany i w formie super drobnego pyłu cyrkuluje w pomieszczeniu.

Proponowane rozwiązania to, po pierwsze stosowanie wkładów z całkowitym poborem powietrza do spalania z poza budynku, wyjmowanie popiołu poprzez popielnik wyjmowany do góry. Unikamy w ten sposób źródeł brudu z paleniska.

Po drugie należy zrezygnować ze składowania i dosuszania drewna w obiegu ogrzewanego powietrza, dobrym rozwiązaniem jest szklany pojemnik na opał stojący obok obudowy.

Po trzecie wykonanie obudowy z materiałów nie będących potencjalnym źródłem pylenia np płyty glinokrzemianowe, szamot.

Po czwarte bezwzględne utrzymanie czystości w okolicy kominka i okresowe odkurzanie
wnętrza obudowy. Alternatywa dla kominka przekazującego ciepło poprzez cyrkulacje powietrza tzw DGP, jest system oparty na grzaniu przez promieniowanie w którym ciepło "jak ze słońca " nie powoduje unoszenia się kurzu, ale to już zupełnie inna technika.
Napisano
korzystamy z kominka kilka miesiecy bardzo intensywnie. Sa delikatne przyszarzenia ściany przy kratkach od DGP, ale te kratki sa schowane w kątach pokoju, przy podłodze- nie rzuca sie to wogóle w oczy. Nie jest to jakis problem naparwde.
Napisano
Czyli trzeba w miarę czysto mieć w domu to i spalonego kurzu będzie mniej.

Natomiast nie rozumiem wywodu że przy pobieraniu z zewnątrz nie będzie kurzyło ..
Mimo pobierania powietrza z zewnątrz (do palenia) w domu krazy powietrze wewnętrzne ...
  • 1 miesiąc temu...
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

Alternatywa dla kominka przekazującego ciepło poprzez cyrkulacje powietrza tzw DGP, jest system oparty na grzaniu przez promieniowanie w którym ciepło "jak ze słońca " nie powoduje unoszenia się kurzu, ale to już zupełnie inna technika.


Warto byłoby o niej napisać!
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Przeczytaj w ostatnim numerze Świat kominków art na stronie 129 " Czyste grzanie"




Może kilka wniosków z artykułu ? Nie każdy ma dostęp do fachowej prasy.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...