Skocz do zawartości

Początki fundamentów


Recommended Posts

Witam.
Jestem tu nowy i jeśli piszę nie tu gdzie trzeba to proszę moderatora o przeniesienie tematu.
Mam parę pytań związanych z początkami prac na działce, napisze jak planuje to zrobić a Wy napiszcie czy będzie oki.

Budynek jednorodzinny, parterowy, 130m2,budowany z pustaka 24x24x60, 40m od osi drogi, teren zaniżony względem drogi o 1m, grunt glina. Mój plan:

a) zalać ławę o szerokości ok 50cm i głębokości 50,60cm bezposrednio w gruncie wyłożonym folią hydroizolacyjna.
- mam sporo słupów energetycznych, czy można je położyć w ławie jako wzmocnienie tj, gotowa belka?? tu pytanie jak te słupy elektryczne zachowają sie jako zbrojenie w ławie fundamentowej??

b) następnie umurować fundament o wysokości 1,5m z bloczków betonowych i obsypać ziemią, czarną od zewnątrz na wysokość 1m i 3m szeroko od ściany fundamentowej, w efekcie dom będzie stał tak jakby na skarpie,wiem że to sporo ziemi do obsypania ale mogę ją bardzo tanio kupićicon_smile.gif w wewnątrz budynku piasek ok 1,3-1,4m. tu pytanie czy ocieplać fundament styropianem? i z której strony, od zewnątrz czy wewnątrz, czy może z obu stron???????

c) następnie planuję zrobić odprowadzenie kanalizacji i zalać wszystko betonem, tzn zrobić gotową posadzkę,
tyle na ten rok, w przyszłym roku budowa ścian itd.

Liczę na wypowiedzi ekspertów
Pozdrawiam.
Link do komentarza
Cytat

Witam.
Jestem tu nowy i jeśli piszę nie tu gdzie trzeba to proszę moderatora o przeniesienie tematu.
Mam parę pytań związanych z początkami prac na działce, napisze jak planuje to zrobić a Wy napiszcie czy będzie oki.

Budynek jednorodzinny, parterowy, 130m2,budowany z pustaka 24x24x60, 40m od osi drogi, teren zaniżony względem drogi o 1m, grunt glina. Mój plan:

a) zalać ławę o szerokości ok 50cm i głębokości 50,60cm bezposrednio w gruncie wyłożonym folią hydroizolacyjna.
- mam sporo słupów energetycznych, czy można je położyć w ławie jako wzmocnienie tj, gotowa belka?? tu pytanie jak te słupy elektryczne zachowają sie jako zbrojenie w ławie fundamentowej??

b) następnie umurować fundament o wysokości 1,5m z bloczków betonowych i obsypać ziemią, czarną od zewnątrz na wysokość 1m i 3m szeroko od ściany fundamentowej, w efekcie dom będzie stał tak jakby na skarpie,wiem że to sporo ziemi do obsypania ale mogę ją bardzo tanio kupićicon_smile.gif w wewnątrz budynku piasek ok 1,3-1,4m. tu pytanie czy ocieplać fundament styropianem? i z której strony, od zewnątrz czy wewnątrz, czy może z obu stron???????

c) następnie planuję zrobić odprowadzenie kanalizacji i zalać wszystko betonem, tzn zrobić gotową posadzkę,
tyle na ten rok, w przyszłym roku budowa ścian itd.

Liczę na wypowiedzi ekspertów
Pozdrawiam.



Na tym fundamencie będzie opierać się cały dom ,na ławach nie wolno oszczędzać !

W ławy żadnych słupów energetycznych proszę zrobić prawdziwe zbrojenie zgodne z projektem warunkami nośności gruntu .
Szerokość i grubość ławy dostosować do nośności gruntu .Wszystko uzgadniać z kierownikiem budowy .


Słupy może pan wykorzystać szalując ściany fundamentowe i zalewając je w betonie zamiast murować z bloczków .
Link do komentarza
u mnie jest grunt: glina z drobnymi kamieniami, zaprojektowano i wykonano
1. ława 60*30 + zbrojenie
2. na to wymurowałem fundament z bloczków betonowych gr 38
3. na fundament izolacja przeciwwilgociowa, styrodur (nie żaden styropian) 5cm, na to folia kubełkowa i zasypałem żwirem drenarskim 40cm (oczywiście założyłem też rurę drenarską)
Stoi na tym piwnica, parter, poddasze
Link do komentarza
Cytat

Z tymi słupami tak pytam bo mój kumpel 15 lat temu tak zrobił, poskuwał słupy na końcach żeby je powiązać, budynek 2 piętrowy stoi bez żadnych pęknięć, w słupie znajduje się 6x fi14, nie wiem czy to nie lepsza belka od tej z projektu 4x fi12,
Pozdrawiam



Nie to nie lepsza belka dlatego że trzeba użyć nowej stali a nie częściowo skorodowanej .Pręty w lawach są w całości lub łączone na zakład 1m.Pręty nie będą oblane nowym betonem z ław i są skupione w jednym miejscu.
Link do komentarza
Hej.
No to ok. ława ze zbrojeniem z prętów wg/projektu, to gdzie te słupy mogę później wykorzystać? oczywiście w całości, bo trochę by się zeszło żeby je rozkuć na odzyskanie drutu. Czy można później zaszalować fundament ok 50cm wysokości, utopić tam te słupy, a następnie resztę czyli 1m umórować z bloczków.
Piwnica odpada, znacznie większe koszty, przeprojektowanie projektu, no i podmokły teren, stąd pomysł na mieszkanko na skarpie.

Pozdrawiam
Link do komentarza
Cytat

mam sporo słupów energetycznych, czy można je położyć w ławie jako wzmocnienie tj, gotowa belka?? tu pytanie jak te słupy elektryczne zachowają sie jako zbrojenie w ławie fundamentowej??



proponuje część słupów zostawić na później, w końcu czymś porządnym po jakimś czasie trzeba będzie dom podeprzeć
Link do komentarza
Cytat

Hej.
No to ok. ława ze zbrojeniem z prętów wg/projektu, to gdzie te słupy mogę później wykorzystać? oczywiście w całości, bo trochę by się zeszło żeby je rozkuć na odzyskanie drutu. Czy można później zaszalować fundament ok 50cm wysokości, utopić tam te słupy, a następnie resztę czyli 1m umórować z bloczków.
Piwnica odpada, znacznie większe koszty, przeprojektowanie projektu, no i podmokły teren, stąd pomysł na mieszkanko na skarpie.

Pozdrawiam



Ze względu na podmokły teren proponuję używać nowego materiału bloczka betonowego i dobrze zaizolować przed wilgocią nie zapomnieć o izolacji poziomej !

A ile ma Pan tych słupów ? Może do ogrodzenia posesji pociąć na odcinki wkopać naciągnąć siatkę .Albo rozbić gruz wykorzystywać do wylewek takich jak podjazd pod garaż itp a druty nieuszkodzone przebrać i za-zbroić belki nadproża nad oknami . Całe słupy można wykorzystać na przykład na jakieś murki oporowe bo to mieszkanko na skarpie.
Link do komentarza
Ja mam też glinę i u mnie było tak: 1/zdjęcie humusu,2/ławy 40x60 beton B20 wodoodporny oczywiście zbrojenie, 3/bloczki betonowe 7 warstw, 4/zasypanie piachem, 5/styropian 15cm, 6/ zbrojenie- siatkaz drutu 10, 7/ beton B20 około 15cm. I to jest stan 0. Teraz niech się mury pną do góry. Oczywiście nie pisałem o izolacjach. Wewnątrz tylko dysperbit, a na zewnątrz: izohan WM,styropian 5cm wodoodporny, folia kubełkowa. Całość obsypana piaskiem. Trzeba się liczyć z ogromną ilością piasku. Powodzenia w budowie.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Czy do zasypania fundamentu z zewnątrz nie można użyć wcześniej wykopanej pod fundament ziemi?
Nie pytam o humus, a o to, co pod humusem, a co tez trzeba wykopać, żeby zrobić ławy fundamentowe.


Nie ma żadnych przeciwwskazań, aby do obsypania zewnętrznej strony fundamentów użyć gruntu z wykopu.
Link do komentarza
Cytat

Nie ma żadnych przeciwwskazań, aby do obsypania zewnętrznej strony fundamentów użyć gruntu z wykopu.





Trzeba zastosować różne rodzaje gruntów do jak najszybszego odprowadzenia wody od budynku. Grunt przepuszczalny grunt średnioprzepuszczalny np. (piasek , żwir itd)


Brak obrazka

1. Ściana fundamentowa, 2. hydroizolacja pionowa, 3. Hydromax, 4. drenaż obwodowy, 5. grunt, 6,7. grunt przepuszczalny, 8. grunt średnioprzepuszczalny, 9. opaska przy ścianie
Link do komentarza
Witam ponownie.
Mam trochę nowych danych co do mojej działki i parę pytań.

A więc:
- w powiecie gościa od zbadania warunków wodnych gruntu nie ma...
- sam wykopałem dołek o głębokości ok 1m i: 20cm humusu, dalej glina i glina, woda teraz stoi na ok 40-50 cm od powierzchni...

Teraz pytanie: czy pokusić się o piwnicę którą musiałbym wkopać 50cm w głąb ziemi, bo reszta 1,5 metra była by z bloczków nad ziemie tak jak pisałem wcześniej.
Oczywiście przy opcji z piwnicą zastosowałbym drenaż wokół mieszkania i wpiąłbym się w drenaż działki bo taki jest jakieś 30m od planowanego budynku, czy zastosowany drenaż skutecznie by odprowadził wodę???

Pozdrawiam
Link do komentarza
witam proponuje zrobić następująco ławę wylać betonem z betoniarni o wymiarach 60*40 zbrojenie 4*12 uwaga dom ma stać na pochylonym gruncie więc od strony górnej gdzie grunt jest wyższy należy zrobić większy fundament by dom nie zjechał . Geodeta wytyczając dom wytyczy poziom zero podniesienie trzeba uzgodnić .Kierownik budowy musi odebrać zbrojenie .Ocieplenie pionowe ścian wykonać na zewnątrz .Po zrobieniu fundamentów izolacji postawieniu ścian itd po zasypaniu wewnątrz piaskiem proszę nie zapomnieć o kanalizie wodzie prądzie położyć przepusty. Zrobienie piwnicy na stoku może być fajne ale 50 cm +150=2metry +40cm pod ławę to trzeba wykopać 90cm+na chudziak10cm czyli metr .A jeżeli pole jest zmeliorowane czyli ma dreny to nie przerwiesz przy wykopie?
Link do komentarza
Cytat

Drenu na pewno nie przerwę, tam gdzie ma stać budynek, drenów na pewno nie ma. Podstawowe pytanie, czy drenaż wokół budynku odprowadzi skutecznie wodę gruntową???????? dziś jest poziom wodny równy z zakończeniem warstwy humusu czyli ok 20cm od powierzchni... przypominam że pod humusem jest tylko glina icon_sad.gif icon_sad.gif icon_sad.gif



Ale Pan wspominał ze to dom na skarpie ,przecież można odprowadzić wodę w okół budynku z górnej części skarpy w dolną część . Jaka jest różnica poziomów tej skarpy i czy badał Pan poziom wody w górnej części tej skarpy czy dolnej ?
Link do komentarza
Czy legalnie, pewnie że legalnie, skąd takie pytanie???????

Sąsiadów nie mam oprócz teścia, on piwnicy nie ma, więc nie pomoże, mówił tylko że woda na działce nigdy nie stała, no ale teraz wiem że jest zaraz po humusem.

Może się źle wyraziłem z tą skarpą, chodzi mi o to że mieszkanie będzie na podwyższeniu tak jakby 1,5m w górę, fundament z bloczków będzie obsypany piaskiem, działka jest ze spadkiem od drogi do jej końca, spadek jest stopniowy i łagodny, ale jest.
Spadek tam gdzie będzie mieszkanie miedzy jednym a drugim rogiem jest nie wielki, max 20-30 cm.
Pomysł z piwnicą wynikł z tego że będę podnosił poziom "0" o 1,5m, a to dlatego że droga jest o 1m wyżej niż poziom działki w którym planowany jest budynek, no i jeszcze 50cm chcę być ponad poziomem drogi. wtedy 1,5m trzeba by było zasypać piachem wewnątrz budynku, piach niby już mam na działce ale zawsze jakieś pomieszczenie piwniczne by się przydało.
Tylko czy drenaż odprowadził by wodę????????

Pozdrawiam
Link do komentarza
drenaż jak bedzie dobże wykonany to da rade- dobre izolacje i spokojnie jest tylko rozwiąż gdzie woda z drenu będzie odchodzić do starych drenów a spadek od twojego domu musi być i czy ten stary odbieże to nikt nie odpowie bo niewiadomo czy gdzieś nie jest zamulony a średnica jego to pewno fi 60 to max a twoj będzie fi 100 ale tu redukcja i ok piwnica 2 metry + fundament 50 to musisz wykopać 1 metr
Link do komentarza
Cytat

No to fajnie że da radę oprowadzić wodę, uspokoiłeś mnie trochę,
pozdrawiam.



Może niepotrzebnie si denerwujesz

Cytat

- sam wykopałem dołek o głębokości ok 1m i: 20cm humusu, dalej glina i glina, woda teraz stoi na ok 40-50 cm od powierzchni...
Pozdrawiam



Jak wykopałaś dołek to czy obsypałeś brzegi żeby woda z powierzchni terenu nie wlała się do środka ?

Wybierz jeszcze raz wodę z wnętrza dołka usuń trawę w koło niego obsyp brzegi ubitą nogami gliną przykryj dołek ,żeby w nocy deszcz nie napadał do środka .Dopiero teraz możesz zaobserwować poziom wód gruntowych .
Link do komentarza
jeśli chodzi o sprawdzenie poziomu wód gruntowych "amatorsko" to wiem że kopie się dołek około 1 metr wsypuje się łopatę piasku płukanego po 1 godzinie wyjmuje się i ściska w ręku jak klei się mocno do ręki to jest wody dużo na podstawie tego piasku wiemy jak wygląda poziom wody czy jest czy nie ale mogę się mylić
Link do komentarza
Rozmawiałem dziś z gościem co ma mi budować budynek, mówił że drenaż jego zdaniem nie odprowadzi aż takiej ilości wody, będzie za duże parcie od spodu mówił, i w efekcie żebym dał sobie spokój z piwnicą.... ale drenaż wydaje mi się że i tak muszę zrobić pod same ławy, skoro poziom wody"dziś jest 5cm niżej niż powierzchnia gruntu" jest tak wysoki...
Link do komentarza
sprawa wygląda tak żeby parcie wody nie podniosło posadzki w piwnicy powinieneś wylać płytę żelbetonową jak za zbroisz ją podwójnie i grubość będzie miała 15/20 cm to możesz na niej stawiać dom bez ław fundamentowych jednocześnie masz podkład pod posadzkę to wygląda jak odwrócona miska zapytaj tego gościa od domu o taki fundament koszt trochę większy od normalnego a poziom wody dziś jest 5cm niżej od gruntu to dreny nie odbierają ?nie namawiam cie na piwnice
Link do komentarza
No mówił ten gość o czymś takim jak piszesz, ale to koszty dużo większe a gwarancji tak na prawdę nie ma. Nie będę się bardzo spinał na piwnicę i tak mam zamiar później budynek gospodarczy stawiać. Szkoda tylko zasypywać 1,5m wewnątrz budynku. a z drugiej strony mam już piach do zasypania od znajomego:)
Co do drenu jest on jakieś 40 metrów od planowanego budynku więc dlatego pewnie nie ściąga wody, ta część działki nie jest drenowana.

pozastanawiam się jeszcze.

Pozdrawiam
Link do komentarza
Cytat

Trzeba nawieźć piasek pod budynek i podnieść poziom terenu w okół budynku z 1m w górę .



No ja w opcji bez piwnicy myślałem:
- zerwać humus
- zrobić wykop na same ławy w gruncie - "GLINIE", wyłożyć folią hydroizolacyjna, zbrojenie i zalać betonem B20
- następnie 1,5m bloczki w górę
- obsyp ok 120-130 cm w górę i 3-4m w bok.

I zastanawiam się czy dawać dren skoro na wiosnę poziom wody jest taki wysoki
Link do komentarza
Cytat

No mówił ten gość o czymś takim jak piszesz, ale to koszty dużo większe a gwarancji tak na prawdę nie ma. Nie będę się bardzo spinał na piwnicę i tak mam zamiar później budynek gospodarczy stawiać. Szkoda tylko zasypywać 1,5m wewnątrz budynku. a z drugiej strony mam już piach do zasypania od znajomego:)
Co do drenu jest on jakieś 40 metrów od planowanego budynku więc dlatego pewnie nie ściąga wody, ta część działki nie jest drenowana.

pozastanawiam się jeszcze.

Pozdrawiam



Żeby na wiosnę lub w czasie ulewy czasem nie było cofki w tych drenach i piwnica stanie się studzienką zbierającą wode ,moze lepiej nie zagłebiać się w ten teren icon_smile.gif
Link do komentarza
już podpowiadam
1. zerwać humus
2. wykop pod ławe folia może być czarna do wyłożenia ale nie koniecznie
3. wylać chudziak
4. zbrojenie zalać betonem
5. izolacja z izolbet 2*
6. pod mury papa termo lub 2*asfaltowa
7. no i mury na pełne spoiny
8. izolacje pionowe wewnątrz
9. ociepl zew.styropianem zaciągnij siatką i izolacja pionowa i pozioma
10. papa na ścianę i mury pną się do góry
po poz. 8 możesz zasypać wewnątrz pamiętaj żeby mur związał bo to jest 1.5 metra wysokości
po poz.9 zasyp piaskiem a dreny wedle uznania przyrody nie zawsze się przewidzi
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
  • 3 miesiące temu...
Witam Ponownie.
A więc ławy fundamentowe zalane beton klasy B20, dalej będą bloczki betonowe 120cm w górę, następnie pustak gazobeton(ten biały 24x24x59) ale mam kilka pytań:

grunt glina, wykop na ok 70cm, ok 10cm podsypki ze żwiru.

- w projekcie beton B12,5 ławy miały wymiar 30x60, zbrojenie 20x38 drut 4x12fi siany zewnętrzne, 20x25 ściany wewnętrzne drut 4x12 fi strzemiona co 30cm 6fi
Brak obrazka


- kierownik mówił tak, żeby ławy zalać 35x50, zbrojenie 30x30
- natomiast budowlaniec mi podpowiedział ze względu na wysoki poziom wód gruntowych wiosną (wie jak jest bo zna ten teren) żeby zrobić tak i tak zrobiliśmy:
- ławy 60x60 zbrojenie 50x30 drut 6x12fi strzemiona co 30cm 6fi na wszystkich ławach dodatkowo jeszcze jeden drut na górze i dole po środku zbrojenia,

rys schematyczny
Brak obrazka

i teraz pytania:
- czy nie jest za szerokie zbrojenie?? pozostało tylko ok 5cm po bokach aby oblał je beton???
- czy dobrze zrobiliśmy że w wykop włożyliśmy mocno sprasowaną tekturę wymiar 110 na 70cm grubość ok4mm po to aby beton nie mieszał się z ziemią z wykopu. w wykopie tylko glina. koszt tektury 0zł miałem tego trochę.
- dlaczego zaczął mi pękać beton na rogach i czasem gdzieś na ławie, nie duże pęknięcia chyba ze 4 takie po 15cm długości i 1mm szerokości, to już było na drugi dzień po zalaniu? być może za późno zacząłem lać wodą i beton za szybko związał?? po 24h było pierwsze podlanie
Link do komentarza
Cytat

- dlaczego zaczął mi pękać beton na rogach i czasem gdzieś na ławie, nie duże pęknięcia chyba ze 4 takie po 15cm długości i 1mm szerokości, to już było na drugi dzień po zalaniu? być może za późno zacząłem lać wodą i beton za szybko związał?? po 24h było pierwsze podlanie




Jeśli fundament był wylewany niedawno... przy tych wysokich temp. to beton powinno sie polewać nawet po 2-3 godzinach...... myśmy dostali z"betoniarni" instrukcję pielęgnacji betonu i tak w tej instrukcji "stało"....
Link do komentarza
Cytat

........

i teraz pytania:
- czy nie jest za szerokie zbrojenie?? pozostało tylko ok 5cm po bokach aby oblał je beton???


jako otulina wystarczy, natomiast rozstaw nie musi taki być

Cytat

- czy dobrze zrobiliśmy że w wykop włożyliśmy mocno sprasowaną tekturę wymiar 110 na 70cm grubość ok4mm po to aby beton nie mieszał się z ziemią z wykopu. w wykopie tylko glina. koszt tektury 0zł miałem tego trochę.


nic głupszego nie mogliście zrobić

Cytat

- dlaczego zaczął mi pękać beton na rogach i czasem gdzieś na ławie, nie duże pęknięcia chyba ze 4 takie po 15cm długości i 1mm szerokości, to już było na drugi dzień po zalaniu? być może za późno zacząłem lać wodą i beton za szybko związał?? po 24h było pierwsze podlanie


z powodu:
tektury,
luźnego gruntu pod nią,
rzadkiego betonu
zbyt późnej pielęgnacji
braku ciągłości zbrojenia podłużnego
i pewnie jeszcze innych powodów
Link do komentarza
Cytat

.

- w projekcie beton B12,5 ławy miały wymiar 30x60, zbrojenie 20x38 drut 4x12fi siany zewnętrzne, 20x25 ściany wewnętrzne drut 4x12 fi strzemiona co 30cm 6fi


- kierownik mówił tak, żeby ławy zalać 35x50, zbrojenie 30x30


- natomiast budowlaniec mi podpowiedział ze względu na wysoki poziom wód gruntowych wiosną (wie jak jest bo zna ten teren) żeby zrobić tak i tak zrobiliśmy:
- ławy 60x60 zbrojenie 50x30 drut 6x12fi strzemiona co 30cm 6fi na wszystkich ławach dodatkowo jeszcze jeden drut na górze i dole po środku zbrojenia,




Patrząc na projekt....
propozycje kierownika ...i
propozycje "budowlańca"... to w każdym przypadku jest inaczej ....


A tak na marginesie to budowlaniec jest ekspertem od... ?
Dawno już minęły czasy,gdy na budowach pracowali chłopcy po podstawówkach,lub spod monopolowego.

Teraz często - gęsto są to ludzie po co najmniej technikach budowlanych,bądź studiach

Więc słowo ekspert nie jest czymś niewłaściwym ...... A wiedzę zdobywa sie też w dużej mierze poprzez praktykę ....
Link do komentarza
Cytat

a jaką ten "ekspert" zdobył?
i czy na OIOM-ie też zdobywa sie doświadczenie metodą prób i błędów?




Tego nie wiemy....
Nic autor nie wspominał o doświadczeniu tego pana w budowaniu ( można tylko sobie pogdybać....)

Być może przyczyną popękań jest tylko zła pielęgnacja betonu ( już to że pierwsze polewanie odbyło sie po 24 godz.może o tym świadczyć )

(A na OIOM-ie już od 4 tyg. nie pracuje,zeszłam na swój teren ,gdyż koleżanka z urlopu macie. wróciła...
A leczenie często odbywa sie metodą prób i błędów icon_smile.gif )


Link do komentarza
Z tą tekturą to bez przesady, została dana tam gdzie lekko się wykop oberwał i tam gdzie poziom betonu był powyżej gruntu, nie została dana na dno !!!.( taki prowizoryczny szalunek gdzie nie gdzie) nie sądzę żeby miała jakiś negatywny skutek, niby dlaczego???
Pęknięcia pewnie są dlatego że pierwsze podlanie było zbyt późno, po ok 24 godz już wtedy były, od tamtej pory jak podlewam nic się nie dzieje, wydaje mi się że te pęknięcia są tylko z wierzchu, wszystko głębiej jest oki, mam taką nadzieję.
Co do budowlańca to bardzo doświadczony i ceniony człowiek w tej branży nie pijący jak co niektórzy pomyśleli.
Pozdrawiam.
Link do komentarza
Cytat

Nie to nie lepsza belka dlatego że trzeba użyć nowej stali a nie częściowo skorodowanej .Pręty w lawach są w całości lub łączone na zakład 1m.Pręty nie będą oblane nowym betonem z ław i są skupione w jednym miejscu.


zakład przy łączeniu prętów powinien wynosić 50-krotność grubości pręta. Uznaje się że 40 krotny przy budownictwie jednorodzinnym jest wystarczający. Czyli przykładowo dla pręta "dziesiątki" zakład powinien wynosić 50 cm ale można zrobić też na 40 cm (w ostateczności) .
Do zbrojenia najlepsza jest nowa stal, ale częściowo skorodowana.


Cytat

i teraz pytania:
- czy nie jest za szerokie zbrojenie?? pozostało tylko ok 5cm po bokach aby oblał je beton???


2 cm to już jest wystarczająca otulina tak więc 5cm to już ho ho icon_smile.gif


Cytat

- czy dobrze zrobiliśmy że w wykop włożyliśmy mocno sprasowaną tekturę wymiar 110 na 70cm grubość ok4mm po to aby beton nie mieszał się z ziemią z wykopu. w wykopie tylko glina. koszt tektury 0zł miałem tego trochę.


tragedii nie ma (choć tektura trochę wody z mieszanki "ukradła"), ale są inne materiały na budowie które się lepiej nadają...


Cytat

- dlaczego zaczął mi pękać beton na rogach i czasem gdzieś na ławie, nie duże pęknięcia chyba ze 4 takie po 15cm długości i 1mm szerokości, to już było na drugi dzień po zalaniu? być może za późno zacząłem lać wodą i beton za szybko związał?? po 24h było pierwsze podlanie


pęknięciom na rogach służy prosty zabieg dołożenia ukośnie czterech prętów przy narożu. Ale u Ciebie jest już po frytkach, więc nie będę się rozpisywał.
Link do komentarza
Cytat

zakład przy łączeniu prętów powinien wynosić 50-krotność grubości pręta. Uznaje się że 40 krotny przy budownictwie jednorodzinnym jest wystarczający. Czyli przykładowo dla pręta "dziesiątki" zakład powinien wynosić 50 cm ale można zrobić też na 40 cm (w ostateczności) .
........


kto tak uznaje, bo nie orientuję się
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ile wytrzyma dom z kontenerów?   Wobec rosnącego zainteresowania nietradycyjnymi formami mieszkalnictwa, domy z kontenerów cieszą się coraz większą popularnością. Ich unikalna estetyka, możliwość szybkiego montażu i stosunkowo niski koszt budowy przyciągają uwagę wielu osób poszukujących alternatywy dla tradycyjnego budownictwa. Jednak jedno z ważnych pytań, jakie nasuwają się przy rozważaniu tej formy mieszkania, dotyczy trwałości.  Kontenery z płyt warstwowych, które są powszechnie stosowane w budowie domów kontenerowych, znane są ze swojej wytrzymałości oraz zapewnienia komfortu termicznego. Są projektowane tak, aby wytrzymać trudy transportu i ekstremalne warunki atmosferyczne, co czyni je odpowiednimi do adaptacji na cele mieszkalne. Mimo to, podobnie jak każda konstrukcja, domy kontenerowe wymagają odpowiedniej konserwacji i po około 25-30 latach użytkowania mogą potrzebować renowacji.   Ile może stać kontener?   Ten aspekt jest szczególnie istotny w kontekście wykorzystania kontenerów w celach innych niż stałe mieszkanie. Zgodnie z przepisami, kontener jako tymczasowa konstrukcja nie może być trwale połączony z gruntem, a maksymalny czas jego użytkowania bez konieczności uzyskania pozwolenia wynosi 180 dni. To sprawia, że kontenery są idealnym rozwiązaniem jako tymczasowe zaplecze na placach budowy. W trakcie tworzenia zaplecza kontenerowego dla inwestycji budowlanych, na ogół nie wymaga się pozwolenia na postawienie kontenera na tym etapie. Jednak po upływie wspomnianych 180 dni, w przypadku dalszego użytkowania kontenera na danym terenie, niezbędne jest uzyskanie stosownego pozwolenia. To wymaganie prawne ma na celu zapewnienie, że tymczasowe konstrukcje są używane zgodnie z przeznaczeniem i nie stają się stałymi elementami krajobrazu bez odpowiedniej kontroli.   Kontenery mieszkalne całoroczne – czy to możliwe?    Czy w domu kontenerowym można mieszkać cały rok? W odpowiedzi na to pytanie, z pewnością można stwierdzić, że tak, mieszkanie w kontenerze przez cały rok jest możliwe i praktyczne. Elementem, który umożliwia komfortowe użytkowanie kontenera mieszkalnego przez wszystkie pory roku, jest płyta warstwowa, z której jest zbudowany. Dzięki swoim właściwościom, płyta warstwowa stanowi doskonałą izolację termiczną, co jest niezbędne, aby utrzymać odpowiednią temperaturę wewnątrz, zarówno latem, jak i zimą. Istnieje też możliwość zainstalowania dodatkowych udogodnień, takich jak klimatyzacja dla chłodzenia latem i odpowiednie systemy grzewcze na zimowe miesiące. Dzięki tym rozwiązaniom, kontenery mieszkalne mogą być używane jako całoroczne domy, zapewniając mieszkańcom komfort niezależnie od panujących na zewnątrz warunków atmosferycznych. Nowoczesne domy z kontenerów – jakie mają udogodnienia?  Ewolucja domów kontenerowych od prostych, funkcjonalnych konstrukcji do pełnowartościowych, nowoczesnych domów mieszkalnych jest imponująca. Dziś, domy te nie tylko zachwycają nowoczesnym designem, ale także mogą być wyposażone w szereg udogodnień, które podnoszą standard życia i komfort mieszkańców. Do najbardziej popularnych należy zaliczyć możliwość zainstalowania w pełni funkcjonalnej toalety, systemu klimatyzacyjnego oraz efektywnych grzejników, które zapewniają optymalną temperaturę w każdych warunkach.    www.apexconstruction.pl
    • Czy kontener socjalny jest budynkiem?  Kontener socjalny to pojęcie, które często kojarzy się z prostotą, szybkością realizacji i przede wszystkim funkcją społeczną. Takie kontenery są dostarczane jako gotowe do użytku jednostki mieszkalne, mające za zadanie zaspokajać podstawowe potrzeby mieszkaniowe w sposób natychmiastowy. Pytanie, czy kontener socjalny może być uznany za budynek, otwiera dyskusję nie tylko na temat technicznych aspektów takich rozwiązań, ale również ich miejsca w prawie budowlanym, normach urbanistycznych oraz w percepcji społecznej. Baraki kontenery socjalne Wprowadzenie kontenerów socjalnych "pod klucz" na rynek mieszkaniowy stanowi odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na przystępne cenowo i elastyczne rozwiązania mieszkaniowe. Ta forma zakwaterowania, choć czasem postrzegana jako rozwiązanie tymczasowe, może być również traktowana jako pełnoprawne miejsce zamieszkania, spełniające wszystkie funkcje domu. W tym kontekście, ważne jest zrozumienie, jak kontenery te są klasyfikowane z punktu widzenia prawnego i budowlanego, a także jakie wyzwania i możliwości niesie za sobą taka klasyfikacja.    Baraki kontenery socjalne, funkcjonujące jako tymczasowe lub długoterminowe rozwiązania mieszkaniowe, odgrywają ważną rolę w systemie wsparcia społecznego dla osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. Ich podstawową funkcją jest zapewnienie bezpiecznego, choć często minimalistycznego, schronienia dla osób bezdomnych, ofiar katastrof naturalnych, czy rodzin znajdujących się w kryzysie mieszkaniowym. Oprócz podstawowego schronienia, baraki te mogą oferować również ograniczone udogodnienia, takie jak dostęp do wody, elektryczności i podstawowych urządzeń kuchennych, co pozwala na odzyskanie poczucia normalności i niezależności. W zależności od potrzeb i możliwości lokalnych społeczności, kontenery socjalne mogą być również wykorzystywane jako przestrzenie edukacyjne, punkty doradcze lub centra integracji społecznej, wspierając tym samym nie tylko fizyczne, ale i psychologiczne potrzeby mieszkańców. Mimo swojej tymczasowości, baraki kontenery socjalne stanowią ważny element w strategiach radzenia sobie z problemami mieszkaniowymi, oferując elastyczne i stosunkowo szybkie rozwiązania w obliczu rosnących wyzwań społecznych. Uziemienie kontenera socjalnego Uziemienie kontenera socjalnego to ważny aspekt zapewniający bezpieczeństwo użytkowania takich jednostek mieszkaniowych, zwłaszcza w kontekście ochrony przed wyładowaniami elektrycznymi i zapewnienia stabilności elektrycznej instalacji wewnątrz. Proces uziemienia polega na stworzeniu bezpośredniego połączenia konstrukcji kontenera z ziemią, co umożliwia bezpieczne odprowadzenie potencjalnych przepięć elektrycznych bezpośrednio do gruntu, chroniąc tym samym mieszkańców przed porażeniem elektrycznym. Ponadto, prawidłowo wykonane uziemienie minimalizuje ryzyko uszkodzeń sprzętu elektrycznego spowodowanych przez niestabilne napięcie lub przepięcia. Realizacja tego procesu wymaga zastosowania odpowiednich materiałów i technik instalacyjnych, zgodnie z obowiązującymi normami bezpieczeństwa i przepisami budowlanymi. Uziemienie kontenerów socjalnych jest więc nie tylko wymogiem technicznym, ale również środkiem zapewniającym komfort i bezpieczeństwo ich użytkowników, stanowiąc nieodłączny element przygotowania tych tymczasowych przestrzeni mieszkalnych do użytku.   Klasyfikacja środków trwałych to proces grupowania aktywów trwałych lub majątku firmy według określonych kryteriów. W zależności od celu klasyfikacji, środki trwałe mogą być dzielone na różne kategorie.    Kontenery socjalne zakwalifikowane mogą być jako : Kioski, budki, baraki, domki kempingowe – niezwiązane trwale z gruntem, stawka amortyzacyjna 10%. Stawka amortyzacyjna dla takiego rodzaju kontenerów wynosi 10%.   Rodzaj ten obejmuje różne obiekty wolno stojące, niezwiązane trwale z gruntem, w tym kontenery socjalne. Jednak nie obejmuje on innych rodzajów budynków lub obiektów, które zostały wymienione jako wyłączenia, takie jak kioski handlowo-usługowe, budynki transformatorni, budynki portierni, baraki składane itp.  Kontener socjalny mieszkalny - czy sprawdzi się jako miejsce do życia?  Kontenery socjalne mieszkalne mogą stanowić tymczasowe lub prowizoryczne miejsce do życia w określonych sytuacjach, ale ich przydatność i wygodę zależy od wielu czynników. Często są stosowane jako rozwiązanie tymczasowe w przypadku nagłych sytuacji, takich jak katastrofy naturalne lub dla pracowników na placach budowy. Mogą być odpowiednie jako krótkoterminowe schronienie, ale niekoniecznie nadają się na dłuższy okres.   Standardy życia w nich mogą być ograniczone w porównaniu do tradycyjnych mieszkań. Konieczne jest dostosowanie się do niewielkiej przestrzeni i podstawowych udogodnień. W zależności od dostosowania i wyposażenia, kontenery socjalne mogą mieć ograniczone udogodnienia, takie jak toaleta, prysznic, kuchnia, ogrzewanie, i klimatyzacja. Komfort użytkowania może być niższy niż w tradycyjnych mieszkaniach.   Zatem warto podkreślić, że kontenery socjalne mieszkalne mogą się sprawdzić jako tymczasowe lub prowizoryczne miejsce do życia, szczególnie w określonych sytuacjach, takich jak nagłe kryzysy lub prace na placach budowy. Jednakże, ich przydatność i komfort zależą od wielu czynników, takich jak cel użytkowania, standardy życia, wyposażenie, przepisy lokalne i koszty. Przed podjęciem decyzji o zamieszkaniu w takim obiekcie, warto dokładnie rozważyć wszystkie te aspekty i dostosować je do własnych potrzeb i okoliczności.   www.apexconstruction.pl
    • Czemu miałyby polecieć? Chwieją się? Jeśli nie, to skąd obawy?   A to, ze złapałeś je trytytkami to im nie zaszkodzi. Zresztą, jeśli się bardzo boisz, to przecież możesz je zamocować do ściany. Sposób obojętny.
    • Panowie te regały stoją na płaskim podłożu e garażu jeden obok drugiego ,na płasko ponieważ wylewka samopoziomujące poszła na to .Boję się aby nie poleciały na samochód ,zobaczyłem na dole i na górze trytytkami długimi .Nie poleca one na samochód ?
    • Ostatnio przeglądałem takie małe pompki do wody, na 12 V. Rozrzut cen od 18 PLN do 94 PLN. Ten sam model. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...