Skocz do zawartości

O płycie fundamentowej


Recommended Posts

Napisano
Witam serdecznie

W ostatnim numerze Budujemy Dom 1-2/2010 pojawił się artykuł o fundamentach. Bardzo mnie to ucieszyło ponieważ sama jestem przyszłym inwestorem i temat ten gorąco mnie zainteresował, tym bardziej że planujemy posadowienie domu parterowego z poddaszem użytkowym na płycie fundamentowej.

Niestety tradycyjne fundamenty - ławy fundamentowe opisują Państwo nie pierwszy raz a do tego bardzo szczegółowo o tyle płytę fundamentową potraktowali Państwo nieco po macoszemu.

Rynek fachowców w tym temacie jest bardzo wąski - dla tego tak ważna jest wiedza podstawowa inwestora.

Jestem obecnie na etapie otrzymywania ofert od " fachowców" i najkrócej ujmując są one " w cały świat", dla tego tak bardzo zależało mi na przyswojeniu wiedzy o płycie fundamentowej.

Informację, które państwo umieściliście w artykule nie dają pełnego obrazu prac przy płycie fundamentowej. Dodatkowo mam wątpliwości co do schematu płyty fundamentowej, który jest zamieszczony w artykule.

Przeglądajac chociażby płytę grzewczą Legalett warstwy izolacyjne układaja sie odmiennie niż to na Państwa schemacie: warstwa podbudowy + izolacja cieplna - styropian + zbrojenie + beton.

U państwa beton jest pod styropianem.

Była bym bardzo wdzięczna gdyby podjeli Państwo trud opisania płyty fundamentowej bardzo szczegółowego , tzn. z uwzględnienie wszystkich elementów:

1. Warstwy podbudowy - czyli analizę jaka grubość przy jakich warunkach wodno-gruntowych.

2. Jakie izolacje i ich grubości oraz warstwy.

3. Zbrojenie: jakie zbrojenie do jakie grubości betonu: czy zbrojenia pojedyńcze czy podwójne, czy dodatkowe zbrojenia na obrzeżach i pod ścianami nośnymi, jaki drut (fi?)

4. Grubość betonu - wersja ekonomniczna i wersja energooszczędna.

Wiem że Państwa redakcja ma ogromna wiedze w budownictwie i temat dla Państwa nie jest trudny natomiast dla nas inwestorów temat ten to wiele niewiadomych. Czyta się wszędzie że Płytę fundamentową wykonuje się przy słabej nośności gruntów oraz przy wysokim stanie wód gruntowych. Ja na swojej działce nie mam tego problemu a mimo to zdecydowałam się na płyte fundamentową - ze względu na dużo większą izolacje termiczną niż przy tradycyjnych ławach i podłogach na gruncie ( przy tak popularnym ogrzewaniu wodnym podłogowym uważam że ten rodzaj izolacji jest dużo lepszy). Dodatkowo ten rodzaj posadowienia bardzo przyspiesza prace budowlane: mniej prac ziemnych + płyta jest gotową podłogą+ mniejsze koszty instalacji ogrzewania wodnego podłogoweg, ponieważ nie potrzeba już izolacji styropianowej, któą proponuja wszyscy instalatorzy ogrzewania.

Była bym wdzięczna za wszelkiego rodzaju informację o kosztach takiej płyty: co ma największy wpływ na koszt takiej płyty: podsybka czy zbrojenie. Może dysponują Państwo jakimiś wyliczeniami i kosztorysami bądz moga wskazać mi żródła takiej wiedzy lub kontakt to sprawdzonych wykonawców.

Pozdrawiam serdecznie
Napisano
Płyty fundamentowe - jak i każdy rodzaj posadowienia budynku - projektowane są indywidualnie z uwzględnieniem obciążeń, nośności gruntu, strefy klimatycznej itd. W sprawie wykonania takiego fundamentu najlepiej zwrócić się bezpośrednio do firmy oferującej taką technologię np. firmy Legalett.
Napisano
Witam
W 2007 roku postawiliśmy dom na płycie fundamentowej. Taką metodę posadowienia wybraliśmy ze względu na mało nośny grunt. Nie obyło się też bez wymiany terenu. Nasza płyta dla domu jednorodzinnego wykonanego w technologii thermomur wygląda następująco:
podsypka z zagęszczonego piasku i pospółki - folia budowlana- 15 cm styropian (eps 200)-25 cm beton B25 zbrojony krzyżowo(siatka stalowa fi 8mm, wieńce fi12 pod każdą ścianą) i mamy stan zero.

Potem w domu ułożono 5 cm styropianu i wykonano ogrzewanie podłogowe.
Cała płyta jest z zewnątrz oklejona styropianem 5cm.
Całość po podliczeniu wymiany terenu i płyty wyszła taniej niż fundamenty tradycyjne.

pozdrawiam

A legalett to płyta fundamentowa grzewcza - więc nie mylmy tematów
Napisano
Cytat

Witam
W 2007 roku postawiliśmy dom na płycie fundamentowej. Taką metodę posadowienia wybraliśmy ze względu na mało nośny grunt. Nie obyło się też bez wymiany terenu. Nasza płyta dla domu jednorodzinnego wykonanego w technologii thermomur wygląda następująco:
podsypka z zagęszczonego piasku i pospółki - folia budowlana- 15 cm styropian (eps 200)-25 cm beton B25 zbrojony krzyżowo(siatka stalowa fi 8mm, wieńce fi12 pod każdą ścianą) i mamy stan zero.

Potem w domu ułożono 5 cm styropianu i wykonano ogrzewanie podłogowe.
Cała płyta jest z zewnątrz oklejona styropianem 5cm.
Całość po podliczeniu wymiany terenu i płyty wyszła taniej niż fundamenty tradycyjne.

pozdrawiam

A legalett to płyta fundamentowa grzewcza - więc nie mylmy tematów



Witam
dziękuję za odzew w sprawie płyty fundamentowej. Właśnie o takie informacje mi chodzi - jaka stal i ile jej potrzeba oraz jaka izolacja. Zdecydowaliśmy się na płytę bo wydaje mi sie że to dobra inwestycja - wcale nie droższa od tradycyjnych fundamentów a na pewno lepsza izolacja od gruntu. Płyta grzewcza Legalett to zupełnie inna historia - bo tu rury grzewcze sa juz w betonie. Jest to dość ciekawe rozwiązanie ale ma też swoje wady - większa bezwładność i koszty.
Mnie interesuje sama płyta fundamentowa a na to ogrzewanie wodne podłogowe - czyli tak jak u Pana.
Czy może mi Pan podać jaka jest u Pana powierzchnia płyty i jakiego rzędu to był koszt. I jeszcze jedno pytanie - czy boczna izolacja ze styropianu była jednocześnie szalunkiem przy wylewaniu płyty czy robił man specjalne ścianki.

Pozdrawiam
Renata77
Napisano
warto się zastanowić czy nie poprowadzić ogrzewania podłogowego jeszcze przed zalaniem płyty. Rurki ogrzewające można doczepić do górnej partii zbrojenia płyty. WTedy po zalaniu płyty mamy również zrobione ogrzewanie i odppada nam dodatkowa robota i część kosztów. Sam będę tak robił. Wiem że część ludzi już tak zrobiła.
Napisano
Cytat

warto się zastanowić czy nie poprowadzić ogrzewania podłogowego jeszcze przed zalaniem płyty. Rurki ogrzewające można doczepić do górnej partii zbrojenia płyty. WTedy po zalaniu płyty mamy również zrobione ogrzewanie i odppada nam dodatkowa robota i część kosztów. Sam będę tak robił. Wiem że część ludzi już tak zrobiła.


Witam
to co Pan proponuje to wersja jak w Legallecie tyle że z wodnym ogrzewaniem. Przewagą Legaletu w tym systemie to fakt że w ich rurkach jest powietrze a nie woda tak wiec jeśli nawet rurka pęknie lub skoroduje to i tak nic nie wypłynie a przy systemie wodnym każda usterka ogrzewania to kucie betonu - który jest jednocześnie konstrukcja nośna. Czy to nie za duże ryzyko? Czy ktoś ma swoje przemyślenia w tym temacie.

pozdrawiam
Napisano
przecież sama pani pisze że:

Cytat

Mnie interesuje sama płyta fundamentowa a na to ogrzewanie wodne podłogowe - czyli tak jak u Pana.
Czy może mi Pan podać jaka jest u Pana powierzchnia płyty i jakiego rzędu to był koszt. I jeszcze jedno pytanie - czy boczna izolacja ze styropianu była jednocześnie szalunkiem przy wylewaniu płyty czy robił man specjalne ścianki.



więc ja piszę właśnie o tym. Jeśli wyleje pani płytę a potem będzie robić ogrzewanie podłogowe, to trzeba będzie robić znowu wylewkę. A jeśli by zrobić to przed zalaniem płyty, to całą późniejszą pracę ma pani z głowy.

przykład:

http://img403.imageshack.us/img403/3167/45474485.jpg
http://img6.imageshack.us/img6/2332/57278348.jpg
http://img9.imageshack.us/img9/6843/30398469.jpg

  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Witam
I właśnie o to chodzi. Wiemy o czym mówimy i do czego dążymy.
U mnie płyta ma 120 mkw powierzchni. szalunki były zwykłe drewniane. A styropian w koło płyty został przyklejony później.
Styropian pod płytę - 1800 zł
zbrojenie--------------2000 zł
beton+pompa---------6500 zł
robocizny nie ma, bo wszystko wykonaliśmy sami.
w porównaniu ze standardowym fundamentem pomijamy ławy, wykopy, murowanie ścian fundamentowych, zasypanie wewnątrz, wylanie zerówki- tutaj jest gotowa
Ważną sprawą jest dokładne wypoziomowanie szalunków i wygładzenie po zalaniu płyty- później mniej kłopotów z ułożeniem
folii i ogrzewania podłogowego.
pozdrawiam

DSC01446.jpg

Napisano
Cytat

Witam
I właśnie o to chodzi. Wiemy o czym mówimy i do czego dążymy.
U mnie płyta ma 120 mkw powierzchni. szalunki były zwykłe drewniane. A styropian w koło płyty został przyklejony później.
Styropian pod płytę - 1800 zł
zbrojenie--------------2000 zł
beton+pompa---------6500 zł
robocizny nie ma, bo wszystko wykonaliśmy sami.
w porównaniu ze standardowym fundamentem pomijamy ławy, wykopy, murowanie ścian fundamentowych, zasypanie wewnątrz, wylanie zerówki- tutaj jest gotowa
Ważną sprawą jest dokładne wypoziomowanie szalunków i wygładzenie po zalaniu płyty- później mniej kłopotów z ułożeniem
folii i ogrzewania podłogowego.
pozdrawiam


Dzięki za konkretny, rzeczowy wpis icon_smile.gif
  • 6 miesiące temu...
Napisano
jeżeli płyta fundamentowa nie jest płytą grzewczą bezzasadne jest układanie styropianu pod płytą fundamentową (zwłaszcza jeżeli nie jest on zabezpieczony przed zawilgooceniem) - lepiej położyć styropian na płycie
jakiej grubości jest płyta, czy na całej powierzchni jest jednakowa gubość, czy tylko pod ścianami jest pogrubiona?
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

jeżeli płyta fundamentowa nie jest płytą grzewczą bezzasadne jest układanie styropianu pod płytą fundamentową (zwłaszcza jeżeli nie jest on zabezpieczony przed zawilgooceniem) - lepiej położyć styropian na płycie


Celna uwaga! Dzięki!
Napisano
Cytat

jeżeli płyta fundamentowa nie jest płytą grzewczą bezzasadne jest układanie styropianu pod płytą fundamentową (zwłaszcza jeżeli nie jest on zabezpieczony przed zawilgooceniem) - lepiej położyć styropian na płycie


rozumiem że piszesz o budowie obory?
Napisano
Cytat

Celna uwaga! Dzięki!




Co za bzdura.
Płyta izolowana już na gruncie nie będzie przyjmowała niskiej temperatury w okresie zimowym. Dodatkowo, jeżeli jest to xps to doskonale izoluje przciwwilgociowo. Ja dodatkowo ułożyłem folię budowlaną pod styropianem. W pomieszczeniach na płycie ponownie został ułożony styropian pod podłogówkę. W moim przypadku płyta to fundament i stan "zero". Mówienie, że układanie styropianu pod płytę gdy nie jest grzewcza jest bezcelowe to profanacja. Nie zawsze trzeba tak robić. Jednak 25 cm izolacji działa lepiej niż 15 cm.

pozdrawiam
Napisano
Cytat

Co za bzdura.
Płyta izolowana już na gruncie nie będzie przyjmowała niskiej temperatury w okresie zimowym. Dodatkowo, jeżeli jest to xps to doskonale izoluje przciwwilgociowo. Ja dodatkowo ułożyłem folię budowlaną pod styropianem. W pomieszczeniach na płycie ponownie został ułożony styropian pod podłogówkę. W moim przypadku płyta to fundament i stan "zero". Mówienie, że układanie styropianu pod płytę gdy nie jest grzewcza jest bezcelowe to profanacja. Nie zawsze trzeba tak robić. Jednak 25 cm izolacji działa lepiej niż 15 cm.

pozdrawiam



a czy zabezpieczyłeś boki styropianu, bo folia pod styropianem zatrzymuje wodę w tymże i nawet 25 cm przestaje działać
poza tym obecnie nie stosuje się izolacji podłogi na gruncie mniej niż 30 cm, a pod izolacją niech sobie płyta marznie, byle została wylana na warstwie drenażowej z piasku i żwiru

vega1 - w oborze grzeje obornik

Napisano
Cytat

a czy zabezpieczyłeś boki styropianu, bo folia pod styropianem zatrzymuje wodę w tymże i nawet 25 cm przestaje działać
poza tym obecnie nie stosuje się izolacji podłogi na gruncie mniej niż 30 cm, a pod izolacją niech sobie płyta marznie, byle została wylana na warstwie drenażowej z piasku i żwiru

vega1 - w oborze grzeje obornik




nie przekomarzajmy się.
Moja płyta została wylana na wymienionym terenie. Boki zostały także zabezpieczone dodatkową warstwą przeciwwilgociową. A sposób izolacji na gruncie i w pomieszczeniu został przemyślany i wykonany wg naszego pomysłu oraz wcześniejszych wykonań innych firm budowlanych.
Sprwadza się doskonale i potwierdzone zostało zeszłą zimą i badaniem przy wykonaniu świadectawa energetycznego.

pozdro
Napisano
Cytat

Płyta izolowana już na gruncie nie będzie przyjmowała niskiej temperatury w okresie zimowym

Od kiedy to przepływ energii jest z wartości niższych do wyższych? Minimalna ekonomiczna ilość styropianu od gruntu to 30 cm. Piach suchy znacznie lepiej odbiera ciepło z budynku niż powietrze!
Napisano
od momentu, kiedy ten co to pisał, stwierdził, że fizykę ma w doopie i nie będzie ona w kręgu jego istotnych zainteresowań w dorosłym życiu
czego się Pan czepiasz, wiadomo o co chodzi

co oznacza minimalna ekonomiczna ilość styro od gruntu?
co ma piach do tego?
Napisano
Cytat

taa? A w domu też mi nagrzeje?


taa? A w domu też mi nagrzeje?



jeśli lubisz te klimaty, ... , byle nie był jeszcze całkiem przefermentowany, bo wtedy wydzielanie ciepła zmniejsza się

przepraszam, obiecałam sobie, że nie będę dostosowywać się do Twojego poziomu
Napisano
nie przepraszaj. Nie żałuj sobie icon_smile.gif

A wracając do tego fascynującego tematu, to chciałem zasięgnąć rady u Ciebie, mianowicie - czy taka płyta nie izolowana od spodu, nadaje się do ciepłych domów?
Napisano
układając izolację na płycie (czyli patrząc od spodu: podbudowa, płyta, izolacja, wylewka) pozbywamy się kilku podstawowych zalet płyty fundamentowej "typu Legallet" (obojetnie czy z funkcją grzania czy nie):
1. eliminacja mostka cieplnego do gruntu
2. Poziom zero wykanany na gotowo (płyta jest posadzką)

Wiec jeśli nie ma innych wskazań (nosność gruntu) to budowa takiej płyty jest bezcelowa pod każdym wzgledem: ekonomicznym, cieplnym, prostoty wykonania itd.

Dużo sensowniejsza jest płyta z izolacją od spodu, być może nieznacznie drozsza jeśli użyjemy styroduru, ale mozna to zrobić bez rujnowania sensu ekonomicznego przedsięwziecia. Temat płyty rozpracowoyawłem dogłebnie 3 lata temu. Od tamtego czasu wiele sie nie zmieniło. W większości przypadków jest to dalej najtańszy i najlepszy sposób fundamentowania.

  • 1 miesiąc temu...
  • 10 lata temu...
Napisano

 a propos płyty fundamentowej...ma któs doświadczenie z płytą ogrzewaną kablami typu red snake? zna ktoś profesjonalnego, godnego polecenia wykonawcę takich płyt?

Chętnie też posłucham opinii użytkowników....

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Cześć, mam problem z wilgocią zbierającą się na ścianie przy drzwiach balkonowych. Teraz w okresie letnim nie ma problemu, ale w zimie na dole ściany (najwięcej tuż przy drzwiach balkonowych), ściana jest wilgotna i odpada farba. Mieszkanie znajduje się na czwartym piętrze w bloku mieszkalnym (blok wybudowany w latach 50, blok z cegły). Balkon nie jest wykończony, tj. nie ma na nim położonych żadnych płytek i jego powierzchnia jest trochę wyżej od powierzchni podłogi w mieszkaniu. Problem może być związany właśnie z balkonem - od dwóch lat sąsiad z mieszkania znajdującego się bezpośrednio pod moim mieszkaniem narzekał, że na ścianach przy suficie w miejscu naszego balkonu zbiera się wilgoć. Dodam również, że przy mocniejszych opadach zdarza się (rzadko bo rzadko, ale jednak), że woda przedostaje się przez drzwi balkonowe i potrafi się zebrać mała kałuża w mieszkaniu. Czy ktoś wie lub może dać jakąś radę, jaki może być powód tej wilgoci na ścianie i co należałoby zrobić, żeby temu zapobiec? 
    • Może raczej - jaki będziesz miał taras - jak zdecydujesz się na zakup TEGO domu NA TEJ działce...
    • dżwięk z drogi odbija się od domu, dzięki czemu jest głośno na tarasie - znaczy głośniej - bo masz dwa dźwięki - bezpośredni i odbity. Jeśli masz taras zadaszony, to tym bardziej hałas się nawarstwi. Nie wiem, jaki masz taras - ale spróbuj zasłonić go od strony tego dźwięku bezpośredniego z drogi i sprawdź natężenie dźwięku. Jeśli będzie ciszej, to spróbuj odsłonić go, ale wytłumić - nawt jakąś plandeką czy kocami powieszonymi przed ścianą, od której może się odbić ten dzwięk (jesli jest zadaszony, może odbijać się od sufitu czy co tam masz nad nim). A jak sprawdzisz - to będziesz wiedział, czy warto zrobić wytłumienie sciany tarasu bezodbiciowe. Lub sufitu nad tarasem. Loggie otwarte ażurowe balkonowe -  są np. świetnymi zbieraczami i wzmacniaczami dźwięku z ulicy.   Taras nakryty jest takim odpowiednikiem loggii.
    • Pamiętam swoją pierwszą i ostatnią noc w Nowej Hucie, jak kombinat szedł pełną parą całą dobę i tramwaje też jeździły całą dobę, nie spałem chyba do 3ciej w nocy. Także jak człowiek się przyzwyczai do ciszy, to potem w drugą stronę raczej sporo gorzej. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Chodzi o usztywnienie konstrukcji. Nasza więźba ma już 60 lat i jest z cienkiego drewna ciosanego, odpornego na złamania, ale jest bardziej elastyczna niż z krokwi np 7×22cm. Koszt niewielki, bo na pokój 28m2 to raptem 600zł, a jak się mam martwić, że za parę lat spękają połączenia na płytach, to uważam to za słuszne rozwiązanie. Poza tym jak z tych krokwi wystają tylko haki, to dużo łatwiej jest najpierw połączyć wszystkie OSB i na to przykręcić GK, bo bez tego to już wyższa szkoła jazdy i ja w swoim przypadku sobie takiego rozwiązania bez OSB nie wyobrażam, gdzie obydwa skosy są w inną stronę krzywe, a ściany się rozchodzą na prawie 10 centymetrów. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...