Skocz do zawartości

jakie paliwa do kotłów na paliwa stałe?


Recommended Posts

Napisano
Akcyza wyrównująca koszt GJ ze wszystkich nośników jest w Polsce zamrożona do 2011 roku. Wchodzić więc w paliwo stałe zamiast izolować dom to jak założyć sobie pętlę na szyję. Korzystanie z paliw bez akcyzy do aut już od paru lat obowiązuje. W 2011 to samo będzie z domami. W 1995-6 roku podobnie było z olejem opałowym – kosztował 60gr litr i nikt (prawie) nie chciał słyszeć o izolowaniu, tylko zakopywał zbiornik, wstawiał buderusa … a po kilku latach…
Napisano
Ogrzewanie węglowe to najtańszy sposób ogrzewania budynków. Klasyczne kotły retortowe spalają tzw. ekogroszki o niskiej spiekalności i uziarnieniu 5-25 mm. Kotły o nowocześniejszej konstrukcji przystosowane są do spalania mieszanek miałowo-groszkowych o uziarnieniu 0-31,5 mm i podwyższonej spiekalności (RI<50).

W kotłach tych możemy spalać zarówno klasyczne ekogroszki, jak i nowe rodzaje paliw kwalifikowanych. Dobrym przykładem jest tutaj groszek BORUTAŸ z Kompanii Węglowej S.A.

Ważna jest także wartość opałowa węgla, ponieważ płacimy za ilość energii cieplnej, którą możemy z niego wytworzyć. Im lepsza jakość paliwa, tym mniej musimy go spalić. Zalecam stosowanie sprawdzonych paliw kwalifikowanych Kompanii Węglowej S.A. Posiadają one certyfikaty bezpieczeństwa ekologicznego IChPW w Zabrzu oraz zapewniają stabilną i efektywną pracę kotłów.
Napisano
buhahahaha węgiel najtańszy ??????
co i gdzie tak tanio
węgiel na dziń dzisiejszy wychodzi podobnie jak gaz nie liczac swojej pracy, wiec ekonomia palenia węglem juz dawno sie skonczyła
jesli u nas dobry eko w tej chcwili jest po 760zł to oczym rozmawiamy jak w praktyce tyle samo enegi uzyskam spalająj gazu za 850zł ,a nie musze zamawiac dodatkowych kontenerów na popiół ,a drena pewnie bym spalił za 350zł zeby to samo uzyskac ,cos mnie sie wydaje ze ten wątek jest mocno sponsorowany.....
Napisano
Szanowny Panie - węgiel a najtańsza jest dziś kWh ale nie ogrzewanie!. Przy małych potrzebach ciepła nie da się zrobić żadnego centralnego - nawet gazu czy pci!!!!
Poznałem ludzi którzy zużywają na dom 150m2 nawet TONĘ węgla rocznie! Jak Pan to liczy Koszt utrzymania zasobnika i cyrkulacji+ Koszt węgla +koszt przywiezienia +koszt magazynowania +koszt noszenia +koszt wyrzucenia popiołu ... ile pracownik za to weźmie?
Napisano
Cytat

Akcyza wyrównująca koszt GJ ze wszystkich nośników jest w Polsce zamrożona do 2011 roku. Wchodzić więc w paliwo stałe zamiast izolować dom to jak założyć sobie pętlę na szyję. Korzystanie z paliw bez akcyzy do aut już od paru lat obowiązuje. W 2011 to samo będzie z domami. W 1995-6 roku podobnie było z olejem opałowym – kosztował 60gr litr i nikt (prawie) nie chciał słyszeć o izolowaniu, tylko zakopywał zbiornik, wstawiał buderusa … a po kilku latach…

Prawdą jest, że akcyza na węgiel, koks i gaz ziemny jest wstrzymana dla Polski do 31.12.2011 r. Po tym terminie Polska ma obowiązek wprowadzenia akcyzy na te paliwa. Minimalna stawka akcyzy, którą RP będzie musiała zastosować wynosi 0,3Euro/GJ. GJ dotyczy kaloryczności paliwa. Dla węgla przecietna kaloryczność to 25GJ/tonę. Możemy się więc spodziewać akcyzy na węgiel w wysokości 7,5Euro/tonę, co przy obecnym kursie 1Euro-4,2PLN daje kwotę 31,5PLN/tonę. Jak widać nie jest to kwota, z której wynikałyby drastyczne podwyżki cen ogrzewania z wykorzystaniem węgla, czy gazu.
Dla porównania, przy tej samej ilości energii zużywanej, przy korzystaniu z energii elektrycznej akcyza wynosi ponad 10 razy więcej.
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Ogrzewanie węglowe to najtańszy sposób ogrzewania budynków. Klasyczne kotły retortowe spalają tzw. ekogroszki o niskiej spiekalności i uziarnieniu 5-25 mm. Kotły o nowocześniejszej konstrukcji przystosowane są do spalania mieszanek miałowo-groszkowych o uziarnieniu 0-31,5 mm i podwyższonej spiekalności (RI<50).

W kotłach tych możemy spalać zarówno klasyczne ekogroszki, jak i nowe rodzaje paliw kwalifikowanych. Dobrym przykładem jest tutaj groszek BORUTAŸ z Kompanii Węglowej S.A.

Ważna jest także wartość opałowa węgla, ponieważ płacimy za ilość energii cieplnej, którą możemy z niego wytworzyć. Im lepsza jakość paliwa, tym mniej musimy go spalić. Zalecam stosowanie sprawdzonych paliw kwalifikowanych Kompanii Węglowej S.A. Posiadają one certyfikaty bezpieczeństwa ekologicznego IChPW w Zabrzu oraz zapewniają stabilną i efektywną pracę kotłów.



Ależ to ewidentna bzdura!!!! myli Szanowny pan pojęcia! Z węgla mamy najtańszą kWh - a to nie to samo co koszt ogrzewania. Tego typu instalacje nadają się wyłącznie do domów źle i bardzo źle izolowanych. W takich obiektach decyduje koszt kWh. W domach izolowanych decyduje sterowalność systemu. Profesor K. Żmijewski (założyciel KAPE) głosił: Im mniej potrzeba ciepła, tym tańsze w eksploatacji są jego droższe źródła.
PYTANIA
1- jaki zastosowałby Szanowny Pan piec do domu 150 m2 (3 osoby) który jest tak zaizolowany i ma taką instalację ciepłej wody, że na ogrzewanie i ciepłą wodę zużywa rocznie 3000kWh - (czyli w przypadku niecentralnego ogrzewania 1350zł rocznie?
2-Jaki jest w/g Szanownego Pana koszt tony ekogroszku + przywiezienie + składowanie + załadowanie + wyrzucenie popiołu + koszt energii elektrycznej do pracy pieca i ogrzania wody gdy piec nie chodzi - w skali roku?
Napisano
Cytat

PYTANIA
1- jaki zastosowałby Szanowny Pan piec do domu 150 m2 (3 osoby) który jest tak zaizolowany i ma taką instalację ciepłej wody, że na ogrzewanie i ciepłą wodę zużywa rocznie 3000kWh - (czyli w przypadku niecentralnego ogrzewania 1350zł rocznie?
2-Jaki jest w/g Szanownego Pana koszt tony ekogroszku + przywiezienie + składowanie + załadowanie + wyrzucenie popiołu + koszt energii elektrycznej do pracy pieca i ogrzania wody gdy piec nie chodzi - w skali roku?

ODPOWIEDZI :
Z kiepskiej jakości, a więc także taniego węgla, można uzyskać w kotle 4kWh/kg, z lepszego, spalanego w dobrym kotle z automatyką ok. 6kWh/kg. Na potrzeby w/w domu należałoby więc zużyć od 500 do 750kg węgla rocznie. Przy cenie węgla 800 zł/tonę (ekogroszek potrafi tyle kosztować) da to koszt ok. 400zł rocznie. W sezonie grzewczym z tej ilości węgla można się spodziewać 300kg popiołu (na miesiąc max. 100kg). Ile śmieci Pan w ciągu roku wyrzuca ?
Oczywiście pozostaje pytanie jak takim węglem ekonomicznie palić ?
Może to być instalacja z piecem o mocy do 20kW w połączeniu z dobrze zaizolowanym buforem o pojemności 2000l. W taki buforze po 5-6 godzinach grzania otrzymujemy temperaturę ok. 80-90 st. C. Do tego ogrzewanie niskotemperaturowe, np. podłogowe lub ścienne. W tak ocieplonym domu taki zapas ciepła wystarczy na kilka dni. W ciągu roku dla zakumulowania 3000kWh energii potrzeba go "naładować" ciepłem, spalając jednorazowo 20-25kg węgla 25-30 razy, czyli przeciętnie raz na tydzień, a latem nawet rzadziej.
Jak z tego wyliczenia wynika w ciągu roku możemy nie zużyć nawet tony ekogroszku (40 worków po 25kg).
Ile może kosztować transport ? Może nie kosztować nic, bo taką ilość można dowieźć na bieżąco, np. po 4 worki w ciągu tygodnia. Jak ktoś szuka jednak okazji i chce mieć węgiel taniej, to zmagazynowanie 500kg ekogroszku też nie stanowi problemu. Wystarczy pojemnik (zasiek) o powierzchni ok. 1m2.
Obsługa sprowadza się do usunięcia popiołu, rozpalenia i uruchomienia automatyki. Załóżmy, że zajmie jednorazowo 0,5-1 godziny, czyli od 12-30h rocznie. Ile kosztuje ? To zależy jak się ceni własną pracę. Przy stawce 20zł/h będzie to od 240-600zł rocznie. Czyli nadal mamy ok. 1000zł rocznie. Dojdzie jeszcze energia elektryczna na pompki obiegowe.
Do ciepłej wody niewiele potrzeba - wystarczy wężownica w buforze. Do instalacji ogrzewania podłogowego można policzyć pracę pompy obiegowej np. 8h dziennie z mocą 100W przez 200 dni w roku - 160kWh. Przy samym paleniu pieca 30 razy x 6h x 100W - 18kWh. No jeszcze automatyka 10W x 24 x 365 = 87,6kW. Razem 265,6kWh x 0,45 = 119,5zł. Chociaż jak już tak liczymy, to energia elektryczna w sezonie grzewczym pomniejsza bilans energetyczny domu (nawet ten 10W sterownik grzeje).

Wszystko to nie znaczy, że jestem zwolennikiem kotłów węglowych. Nie znoszę tylko jak ktoś ludziom wciska ciemnotę.
Napisano
Cytat

ODPOWIEDZI :
Z kiepskiej jakości, a więc także taniego węgla, można uzyskać w kotle 4kWh/kg, z lepszego, spalanego w dobrym kotle z automatyką ok. 6kWh/kg. Na potrzeby w/w domu należałoby więc zużyć od 500 do 750kg węgla rocznie. Przy cenie węgla 800 zł/tonę (ekogroszek potrafi tyle kosztować) da to koszt ok. 400zł rocznie. W sezonie grzewczym z tej ilości węgla można się spodziewać 300kg popiołu (na miesiąc max. 100kg). Ile śmieci Pan w ciągu roku wyrzuca ?
Oczywiście pozostaje pytanie jak takim węglem ekonomicznie palić ?
Może to być instalacja z piecem o mocy do 20kW w połączeniu z dobrze zaizolowanym buforem o pojemności 2000l. W taki buforze po 5-6 godzinach grzania otrzymujemy temperaturę ok. 80-90 st. C. Do tego ogrzewanie niskotemperaturowe, np. podłogowe lub ścienne. W tak ocieplonym domu taki zapas ciepła wystarczy na kilka dni. W ciągu roku dla zakumulowania 3000kWh energii potrzeba go "naładować" ciepłem, spalając jednorazowo 20-25kg węgla 25-30 razy, czyli przeciętnie raz na tydzień, a latem nawet rzadziej.
Jak z tego wyliczenia wynika w ciągu roku możemy nie zużyć nawet tony ekogroszku (40 worków po 25kg).
Ile może kosztować transport ? Może nie kosztować nic, bo taką ilość można dowieźć na bieżąco, np. po 4 worki w ciągu tygodnia. Jak ktoś szuka jednak okazji i chce mieć węgiel taniej, to zmagazynowanie 500kg ekogroszku też nie stanowi problemu. Wystarczy pojemnik (zasiek) o powierzchni ok. 1m2.
Obsługa sprowadza się do usunięcia popiołu, rozpalenia i uruchomienia automatyki. Załóżmy, że zajmie jednorazowo 0,5-1 godziny, czyli od 12-30h rocznie. Ile kosztuje ? To zależy jak się ceni własną pracę. Przy stawce 20zł/h będzie to od 240-600zł rocznie. Czyli nadal mamy ok. 1000zł rocznie. Dojdzie jeszcze energia elektryczna na pompki obiegowe.
Do ciepłej wody niewiele potrzeba - wystarczy wężownica w buforze. Do instalacji ogrzewania podłogowego można policzyć pracę pompy obiegowej np. 8h dziennie z mocą 100W przez 200 dni w roku - 160kWh. Przy samym paleniu pieca 30 razy x 6h x 100W - 18kWh. No jeszcze automatyka 10W x 24 x 365 = 87,6kW. Razem 265,6kWh x 0,45 = 119,5zł. Chociaż jak już tak liczymy, to energia elektryczna w sezonie grzewczym pomniejsza bilans energetyczny domu (nawet ten 10W sterownik grzeje).



Wszystko to nie znaczy, że jestem zwolennikiem kotłów węglowych. Nie znoszę tylko jak ktoś ludziom wciska ciemnotę.



Ręce opadają !!!! Liczył Pan straty bufora? 10W pompka? Instalacja chodząca latem... Szkoda nawet mojego pisania. Pan naprawdę skończył politechnikę?
Napisano
Cytat

Ręce opadają !!!! 10W pompka?



Okulary, w trakcie czytania, należy umieścić na nosie, a nie w kieszeni – no chyba, ze to celowe niedopatrzenie.

Cytat

1- jaki zastosowałby Szanowny Pan piec do domu 150 m2 (3 osoby) który jest tak zaizolowany i ma taką instalację ciepłej wody, że na ogrzewanie i ciepłą wodę zużywa rocznie 3000kWh - (czyli w przypadku niecentralnego ogrzewania 1350zł rocznie?



Piszesz Pan, o tym co było. Dzisiaj cena energii w taryfie C-11 wynosi dobrze ponad 0,5zł za 1kWh . U mnie np. 0,57zł.
Co daje roczny koszt między 1.500,- a 1.700,- icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Ręce opadają !!!! Liczył Pan straty bufora? 10W pompka? Instalacja chodząca latem... Szkoda nawet mojego pisania. Pan naprawdę skończył politechnikę?

Proponuję jeszcze raz przeczytać to co napisałem, tym razem ze zrozumieniem icon_wink.gif.
10W mocy pobiera sterownik, którego pracę policzyłem przez 365 dni w roku przez 24h na dobę.
Włącza on pompy obiegowe w zależności od potrzeb. Na jak długo to też napisałem.
Napisano
Cytat

Proponuję jeszcze raz przeczytać to co napisałem, tym razem ze zrozumieniem icon_wink.gif.
10W mocy pobiera sterownik, którego pracę policzyłem przez 365 dni w roku przez 24h na dobę.
Włącza on pompy obiegowe w zależności od potrzeb. Na jak długo to też napisałem.

Nie pisałem os tratach bufora, bo policzyłem sprawność spalania na poziomie 60%. Zresztą o stratach bufora możemy pisać tylko poza sezonem grzewczym - w sezonie grzewczym bufor całe ciepło "strat" oddaje do pomieszczeń.
Napisałem też, że bufor jest dobrze zaizolowany. Już Panu pisałem - proponuje domy bardzo dobrze izolowane o przegrodach z U<0,1W/(m2K), ale o zasobnikach ciepłej wody i buforach pisze Pan, że tracą wiele kWh w ciągu roku.
Izolacja bufora na poziomie 0,2W/(m2K) nie powinna być problemem. Bufor 2000l, to np. walec o średnicy 1m i wysokości 2,60m. Taki bufor przy jego średniej temperaturze 60st. C będzie do pomieszczenia o temperaturze 20 st. C tracił ok. 100W, czyli poza sezonem grzewczym (165 dni) straci ok. 400kWh energii. Przy cenie energii z kotła węglowego 0,15zł/kWh
da to kwotę rzędu 60zł.
Te straty energii można ograniczyć np. takim sposobem jak tutaj :
http://www.sonnenhaus-institut.de/solar-ha...ummer-94559.pdf
Napisano
Heniu, tu argumenty nie trafiają. Przykład:
Cytat

Ależ to ewidentna bzdura!!!! myli Szanowny pan pojęcia! Z węgla mamy najtańszą kWh - a to nie to samo co koszt ogrzewania. ….
Profesor K. Żmijewski (założyciel KAPE) głosił: Im mniej potrzeba ciepła, tym tańsze w eksploatacji są jego droższe źródła.


Zgodnie z tą filozofią, każde inne źródło ogrzewania centralne, MUSI być droższe w eksploatacji od niecentralnego.
Podpiera się nawet oczywistą prawdą (cytat z wypowiedzi Profesora), „zapominając”, że jeśli źródło jest tańsze, to i koszt eksploatacyjny ogrzewania też będzie niższy od tego droższego.
Mało tego sam pisze, że z węgla jest najniższy koszt uzyskania kWh – z czym ja osobiście nie do końca się zgadzam – bo są tańsze „nośniki kWh
Napisano
Cytat

Zgodnie z tą filozofią, każde inne źródło ogrzewania centralne, MUSI być droższe w eksploatacji od niecentralnego.

Nawet argument, że ogrzewanie elektryczne jest ogrzewaniem "niecentralnym" nie trzyma się kupy. Pisałem już wcześniej, że takie ogrzewanie jest w znacznie większym stopniu "centralne" niż centralne ogrzewanie w domu jednorodzinnym z lokalna kotłownią węglową.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Jeżeli za "nowoczesne kotły" uznamy kotły z automatycznym systemem podawania paliwa, to zasadniczo mamy do wyboru tylko dwa rodzaje paliwa: rozdrobniony węgiel lub pelet.


To miło, że ktoś odpowiedział konktetnie na zadane początkowo pytanie icon_smile.gif I dobrze, iż je zacytował, bo zniknęło w huku armat grzmiących w tym wątku icon_mrgreen.gif
  • 2 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Super Wam idzie Panowie! Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Kolejne dni spędzamy na stawianiu konstrukcji, stempli oraz deskowaniu kolejnych pomieszczeń. Jest tego naprawdę sporo!  
    • Witam serdecznie    Potrzebuję pomocy kogoś doświadczonego.  Pomimo że byłem jako jedyny przeciwny pokrywania dachu blachą trapezowa z filcem to takie pokrycie zastosowano.  Jest to budynek garażowo-gospodarczy, wspólnoty z dachem dwuspadowym.  Firma która wymieniała poszycie postarała się żeby jak najbardziej zminimalizować wentylację dachu. Filc oczywiście nie został usunięty z żadnej strony. W części okapowej firma na murze dawała zaprawę betonowa i na tej zaprawie leży blacha. Skutkiem jest brak nawet małej szczeliny ponieważ profil blachy wypełnia beton.  W części szczytowej pod kalenicą na łączeniu dwóch połaci zastosowano taśmę dekarska uszczelniającą. Skutek wiadomo jaki.  Jedyny wlot powietrza to widoczne okienka w ścianie 10cmx40cm. Sąsiad zamontował wywietrznik wentylacyjny oraz rozciął tą taśmę w szczycie ale chyba to nic nie dało. Podczas temperatury na zewnątrz plus 2-3 stopnie filc robi się wilgotny po nocy a po południu jest poprostu mokry. Widać też krople wody na filcu.    Proszę o pomoc czy można coś w tym temacie zrobić? Czy jest szansa żeby ten dach jakoś uratować we własnym zakresie?   Będę wdzięczny za wszelkie informacje i pomoc.   
    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...