Skocz do zawartości

Grzejniki a kocioł kondensacyjny


Recommended Posts

Cytat

Wiadomo, że kocioł kondensacyjny powinien współpracować z instalacją niskotemperaturową aby móc w pełni skorzystać z dobrodziejstw kondensacji i odzysku energii. W jaki sposób przewymiarować instalację grzejnikową? Jak dobrać właściwe kaloryfery?



Żeby bardziej sprecyzować temat podam przykład. W projekcie mam pokój o powierzchni 12 m2 z jednym standardowym oknem (150). 1 ściana i połowa drugiej to ściany zewnętrzne, jak na rysunku poniżej:
gallery_16584_443_2568.jpg
Zapotrzebowanie cieplne wynosi 968W. kaloryfer 500 x 920. Centralne ogrzewanie to 80/60 dla zwykłego piece.

Chcę zainstalowac piec kondensacyjny jaki grzejnik powinienem zastosować?
Polecam się Waszej uwadze!!! icon_confused.gif:
Link do komentarza
Cytat

A dlaczego nie chcesz zastosować ogrzewania podłogowego? albo zapytam inaczej, po co się upierasz przy piecu kondensacyjnym (2 razy droższym) jeśli z instalacją grzejnikową i tak nie wykorzystasz jego zalet?



W tym rzecz że właśnie chcę wykorzystać zalety pieca kondensacyjnego dlatego chcę przewymiarować instalację grzejnikową. Co do instalacji podłogowej to mógł bym to zrobić ale tylko w kuchni i w łazience ale przy tym metrażu domu to nie są wielkie powierzchnie więc i efekt był by mizerny. Porównując koszty inwestycji w podłogówkę z efektem to jakoś mi nie wychodzi. Pomyślałem więc o większych grzejnikach.
Link do komentarza
W tej chwili coraz więcej domów wykonuje się z ogrzewaniem podłogowym na 100% powierzchni.
Sprawdza się bardzo dobrze, lepszy komfort i zużycie energii niższe. Jedynie w łazienkach warto dołożyć "drabinki".
Znam osoby, które posłuchały "starych fachowców" że niby w sypialni to niezdrowe. Teraz bardzo żałują.
Zanim zdecydujesz się definitywnie na instalację grzejnikową, przemyśl to trzy razy i popytaj użytkowników podłogówki.
Żebyś nie żałował. Na grzejnikach nie osiągniesz tak niskotemperaturowej instalacji jak przy podłogówce, chyba że obłożysz grzejnikami większość ścian.
Tym bardziej że planujesz kondensat, chociaż gaz to nie moja branża icon_wink.gif
Link do komentarza
nie polecam takiego rozwiązania zdecydowanie! Ja już mieszkam w domu gdzie mam mieszane ogrzewanie- podłogowe i grzejniki przy piecu kondensacyjnym
Podłogówka wolno się nagrzewa i nie daje tak szybko ciepła. Ja mam włączone grzanie na 15 minut zanim wstajemy rano i to starcza- w łazienkach jest po tych 15 minutach cieplutko. Podłogówka nigdy tak szybko nie nagrzeje. Grzejniki są bardzo przydatne choćby po to żeby w łazience powiesić mokry ręcznik czy wysuszyć w zimie mokre rzeczy dzieci z sanek. Naprzykład. Podłogówka pod deskami czy parkietem to temat juz dyskutowany tu na forum wiele razy a przeciez chyba nikt nie chce mieszkac na samych płytkach! Tak naprawdę to w praktyce w dużej mierze grzejemy kominkiem i rzadko wieczorem jest na tyle chłodno żeby włączył się piec (mam ustawione 20 st, 21 na ranne i wieczorne mycie, 19 na noc) a z ogrzewania gazowego korzystamy głównie wcześnie rano, i wtedy zalezy zalezy nam żeby szybciutko nagrzać.
Link do komentarza
jak to grzejnik w łazience jak działa? chyba nie rozumiem pytania:) Grzeje jak szalony:) Mam znajomych którzy mieszkają w bloku gdzie w całym mieszkaniu jest tylko podłogówka. I to oni najbardziej nam odradzali takie rozwiązanie. Ja mam tylko podłogówkę np we wiatrołapie i już załuję że nie mam tam małego grzejniczka. Mieszkamy pierwszą zimę. Poprostu nie wyobrażam sobie domu tylko na podłogówce, nikomu bym tego nie doradziła. Podłogówka- tak- pod płytki bo jest przyjemna, ciepła podłoga, ale jako dodatkowa forma ogrzewania. Grzejniki są bardzo potrzebne w domu:)
A co do Twojego pytania Rafał.. jej... wiem że wymiary grzejników do kotła kondensacyjnego sa większe, ale nam to przeliczył szef naszej firmy budowlanej... grzejniki w sumie sama zamawiałam ale z karteczką od niego jakie mają być... ja miałam cała budowę profesjonalistę pod telefonem więc wszystkie pytania do niego się kierowało...
Link do komentarza
Wiem, że wiele osób wykonuje tylko ogrzewanie podłogowe ale całkowicie zgadzam się z 'kropeczką_ns'. Jasne że ktoś może mi zarzucić że skoro nie mam podłogówki to jak mogę sie wypowiadać ale moje wyobrażenie o tym jest dokładnie takie jak koleżanka napisała. Nie chcę pozbywać się parkietu, desek i grubych wykładzin po to tylko aby mieć niską temperaturę na wejściu do pieca. Uważam, że trzeba znaleźć równowagę pomiędzy walorami użytkowymi (te oczywiście zależą od upodobań) a kosztami eksploatacji. Na płytki mogę zgodzić się tylko w łazience i ewentualnie tylko w kuchni - więc stosunkowo nie wiele.

no właśnie...i jak dobrać te kaloryfery icon_rolleyes.gif icon_biggrin.gif ???
Link do komentarza
Jeżeli zupełnie odpada podłogówka w większej części mieszkania, to nie ma rady icon_smile.gif
W bardzo mocno przybliżony sposób możesz wziąć moce danego grzejnika z katalogu, ale jest problem bo producenci zwykle podają moce przy wysokich parametrach np.70/50 i wyżej. Jeżeli masz dwa punkty, dajmy na to 90/70 i 70/50 to robisz sobie wykresik i łączysz te dwa punkty przedłużając nieco w dół poniżej punktu 70/50. W ten sposób możesz zgrubnie oszacować o ile spadnie moc przy żądanych niższych parametrach.
Potem to już dobierzesz sobie z katalogu takie wielkości grzejników aby zapewnić przenoszenie wymaganej mocy przy niższych temp. zasilania.
Zaznaczam że to metoda obarczona dużym błędem.
Najlepiej byłoby, gdyby producent/dystrybutor udostępnił Ci moce swoich grzejników przy niskich temperaturach.
Link do komentarza
Cytat

jak to grzejnik w łazience jak działa? chyba nie rozumiem pytania:) Grzeje jak szalony:) Mam znajomych którzy mieszkają w bloku gdzie w całym mieszkaniu jest tylko podłogówka. I to oni najbardziej nam odradzali takie rozwiązanie. Ja mam tylko podłogówkę np we wiatrołapie i już załuję że nie mam tam małego grzejniczka. Mieszkamy pierwszą zimę. Poprostu nie wyobrażam sobie domu tylko na podłogówce, nikomu bym tego nie doradziła. Podłogówka- tak- pod płytki bo jest przyjemna, ciepła podłoga, ale jako dodatkowa forma ogrzewania. Grzejniki są bardzo potrzebne w domu:)
A co do Twojego pytania Rafał.. jej... wiem że wymiary grzejników do kotła kondensacyjnego sa większe, ale nam to przeliczył szef naszej firmy budowlanej... grzejniki w sumie sama zamawiałam ale z karteczką od niego jakie mają być... ja miałam cała budowę profesjonalistę pod telefonem więc wszystkie pytania do niego się kierowało...


.Nie chodziło mi o podłogówkę a o drabinkę. Jak może działać drabinka gdy w domu jest sprawna wentylacja . To proste pytanie chyba pytanie. Chciałem też zapytać o moc. Na podobne pytanie w systemach niecentralnych chętnie udzielę odpowiedzi - bo się na tym znam.
Link do komentarza
Cytat

Wiem, że wiele osób wykonuje tylko ogrzewanie podłogowe ale całkowicie zgadzam się z 'kropeczką_ns'. Jasne że ktoś może mi zarzucić że skoro nie mam podłogówki to jak mogę sie wypowiadać ale moje wyobrażenie o tym jest dokładnie takie jak koleżanka napisała. Nie chcę pozbywać się parkietu, desek i grubych wykładzin po to tylko aby mieć niską temperaturę na wejściu do pieca. Uważam, że trzeba znaleźć równowagę pomiędzy walorami użytkowymi (te oczywiście zależą od upodobań) a kosztami eksploatacji. Na płytki mogę zgodzić się tylko w łazience i ewentualnie tylko w kuchni - więc stosunkowo nie wiele.

no właśnie...i jak dobrać te kaloryfery icon_rolleyes.gif icon_biggrin.gif ???


Rafale, a ja dodam swoje trzy grosze i w zupełności się nie zgadzam z kropeczką. Dobrze zaprojektowana podłogówka to fantastyczny system. Jasne że nagrzewa się dłużej ale od czego jest sterowanie? przecież można nastawić "włączenie" podłogówki nie 15 min przed wstaniem tylko trochę szybciej.
Z tego co pamiętam to nie masz chyba za dużego domu, tym bardziej po co Ci w nim grzejniki "grzmoty" które zabierają przestrzeń?Suszenie ręczników w łazience? przecież można wstawić jeden drabinkowy elektryczny grzejnik który włączasz na trochę i po kłopocie.
O zaletach podłogówki nie będę się rozpisywać bo na pewno je znasz, a co do ulubionych materiałów na podłogę, to przecież i jest drewno i wykładzina przystosowana do podłogówek więc nie widzę problemów.
Link do komentarza
Cytat

Rafale, a ja dodam swoje trzy grosze i w zupełności się nie zgadzam z kropeczką. Dobrze zaprojektowana podłogówka to fantastyczny system. Jasne że nagrzewa się dłużej ale od czego jest sterowanie? przecież można nastawić "włączenie" podłogówki nie 15 min przed wstaniem tylko trochę szybciej.
Z tego co pamiętam to nie masz chyba za dużego domu, tym bardziej po co Ci w nim grzejniki "grzmoty" które zabierają przestrzeń?Suszenie ręczników w łazience? przecież można wstawić jeden drabinkowy elektryczny grzejnik który włączasz na trochę i po kłopocie.
O zaletach podłogówki nie będę się rozpisywać bo na pewno je znasz, a co do ulubionych materiałów na podłogę, to przecież i jest drewno i wykładzina przystosowana do podłogówek więc nie widzę problemów.



KingaJ na pewno masz rację co do zalet i możliwości sterowania systemem podłogowym. Jednak obawiam się, że wybór materiałów współpracujących z podłogówką jest dość ograniczony (tak na prawdę to nie mam żadnej wiedzy w tym zakresie). My bardzo chcemy mieć parkiet w pokoju dziennym i panele z wykładzinami w innych. W przedpokoju, jadalni i może nawet w kuchni parkiet przemysłowy. Gdyby te materiały współgrały z podłogówką to było by super, ale obawiam się, że raczej będzie problem

Tak czy inaczej cały czas biję się z myślami...może jednak. Kuchnia = 11m2, Łazienka i pomieszczenie gospodarcze = razem 10,5 m2 i łazienka na piętrze = 7 m2. RAZEM ok 30 m2. Warto? sam już nie wiem icon_neutral.gif
Link do komentarza
Cytat

Panie Rafale, parkiet ma wpływ na ogrzewanie podłogowe przy złej izolacji od gruntu. Ile ma Pan styropianu?



Chcę położyć 20 cm, ale nawet jak izolacja będzie "doskonała" to parkiet i tak utrudniać będzie odbiór ciepła bo na pewno przewodności dobraj to nie ma. Chyba żeby bardzo, bardzo rozwinąć powierzchnię wymiany ciapła czyli zagęścić przewody ogrzewania podłogowego.
Link do komentarza
Cytat

Chcę położyć 20 cm, ale nawet jak izolacja będzie "doskonała" to parkiet i tak utrudniać będzie odbiór ciepła bo na pewno przewodności dobraj to nie ma. Chyba żeby bardzo, bardzo rozwinąć powierzchnię wymiany ciapła czyli zagęścić przewody ogrzewania podłogowego.


Minimum to 30 cm! Pan Pamięta, że ogrzewanie będzie zawsze drożało a do podłogi Pan nigdy izolacji nie dołoży! Parkiet zupełnie nieźle sobie radzi z przewodzeniem 8W/m2xK. Jego "izolacyjność" ma wpływ na ogrzewanie centralne, ciecz w rurce nie musi oddać ciepła w pokoju - może "ciepło" wrócić. W przypadku mat czy kabli taki temat nie istnieje.
Link do komentarza
Cytat

Minimum to 30 cm! Pan Pamięta, że ogrzewanie będzie zawsze drożało a do podłogi Pan nigdy izolacji nie dołoży! Parkiet zupełnie nieźle sobie radzi z przewodzeniem 8W/m2xK. Jego "izolacyjność ma wpływ na ogrzewanie centralne, ciecz w rurce nie musi oddać ciepła w pokoju - może ciepła wrócić. W przypadku mat czy kabli taki temat nie istnieje.



Tyle, że mam już wylaną płytę podłogową i boję się, że 30 cm to już sporo jeżeli chodzi o wysokość pomieszczenia. Chyba że dołożę do ściany 1 pustak.
Link do komentarza
Szkoda, ale niestety takich mamy projektantów. Grunt około 9x lepiej odbiera ciepło od domu niż powietrze dlatego to tak ważny, a u nas lekceważony element izolacji termicznej. Ale cóż począć "architekt" widzi wyłącznie różnice temperatur i nie ważne co jest po drugiej stronie odbiornikiem. Niechby tak postał goły ( izolacja skóra i tkanka tłuszczowa) w otoczeniu powietrza -10st C i w wodzie +2 st. C wiedziałby wtedy, że przy tak różnych "odbiornikach" (w Pana przypadku powietrze i grunt) ∆T schodzi na plan dalszy.
Pan dołoży pustak i zrezygnuje z centralnego - będzie kasa na izolację odzysk ciepła ...
Link do komentarza
Jeśli można, kilka uwag, bo padło tu wiele dość kontrowersyjnych sformułowań.

Moim zdaniem:

1. Jeśli podłoga przy ogrzewaniu podłogowym jest „wyczuwalnie” ciepła, to znaczy, ze ogrzewanie zostało źle wykonane. Przy dobrze dobranym i wykonanym ogrzewaniu podłogowym, temperatura podłogi nigdy nie powinna przekraczać 29 stopni (z reguły oscyluje wokół 24 stopni) – za wyjątkiem łazienki i stref brzegowych, gdzie może wynosić do 35 stopni.

2. W zasadzie nie ma ograniczeń co do wykończenia podłogi, są nawet specjalne wykładziny dywanowe.

3. Kondensat pracuje tym lepiej im niższa jest temperatura zasilania. Jeśli temperatura zasilania jest wyższa niż 50 stopni, stosowanie kotłów kondensacyjnych jest wysoce dyskusyjne.
Link do komentarza
Cytat

VICTORIA - znalazłem super program do obliczania i doboru grzejników. Warunki instalacji grzewczej można zdefiniować dowolnie i dodatkowo można załadować bibliotekę z aktualnymi cenami grzejników CONVECTOR
Adres strony: Dobór grzejników Convector

polecam



Jak się trochę "pogrzebie" w internecie mozna jak zwykle sporo znaleźć. Tym razem natknąłem się na bardzo czytelne cenniki wraz z tablicami grzejników PURMO. Przy założeniu że parametry instalacji CO będą 70 / 55 wyszła mi kwota ok 10 000 zł za grzejniki dla mojego domu o powierzchni 140 m2. Sporo bo spodziewałem się mniej
Link do komentarza
Cytat

no nie mówilam ze podogówka grzeje tylko że grzeje drabinka. Po to w końcu jest? Jest ciepla i szybko schną ręczniki. U nas piszac ciepla podloga nie mam na myśli "odczuwalnei cieplej". Ona jest taka poporstu nie zimna, neutralna, nie odczuwa się zimna plytek.



Również i ja kalkulując jeszcze raz wszystko doszedłem do wniosku, że podłogówkę zastosuję tylko w łazienkach i w kuchni poto aby zmniejszyć dyskomfort chodzenia po zimnej podłodze. Funkcję grzania pozostawię grzejnikom. Dzięki temu zastosuję prosty układ podłogowy bez regulatorów, tylko z zaworem mieszającym.
Link do komentarza
Pozwolę sobie dodać parę słów do toczącej się dyskusji, gdyż według mojej nie profesjonalnej wprawdzie wiedzy bo nie jestem budowlańcem jest trochę inaczej niż tu czytam.

1. Ograniczenie wykorzystania kondensacji w kotłach kondensacyjnych dotyczy temperatury 57 st. na powrocie a nie na zasilaniu bo to ona schładza spaliny i prowadzi do kondensacji. Dlatego grzejniki można projektować "prawie normalnie" - polecam artykuł http://www.kotly.pl/ABC_ogrzewania_kondens...kondensacyjnego

2. Moim zdaniem 30 cm styropianu nie ma sensu. Sam zrobiłem bardzo dokładny projekt budynku i liczyłem bardzo różne warianty grubości ocieplenia podłogi i ścian darmowymi programami Kan4OZC lub WavinOZC i zyski przy zwiększaniu grubości styropianu z 10cm w górę są naprawdę niewielki - sam daję 10 cm styropianu pod podłogówkę. Ponadto najczęściej popełnia się ten błąd, że nie ociepla się fundamentu od środka i powstaje spory mostek cieplny, którym ciepło przez ścianę spływa do gruntu i zwiększanie grubości ocieplenia podłogi nie wiele daje.

3. Ostatnie spostrzeżenie - kotły kondensacyjne mają sens kiedy się nimi dużo grzeje; kiedy jednak budujemy dom oszczędny pogrubiając styropian gdzie się da i jeszcze planujemy sporo grzać kominkiem to wydatek na kocioł kondensacyjny zwróci się po 15 latach lub więcej co ekonomicznie nie ma uzasadnienia. Oczywiście inwestycja ma znaczenie psychologiczne - łatwiej jest teraz dużo wydać kiedy ma się zgromadzone środki aby potem mniej wydawać ... ale w perspektywie 15 lat można ten kocioł wymienić na kondensacyjny za połowę ceny albo mniej bo może zastąpią je jeszcze nowocześniejsze pulsacyjne. Jednym słowem - ja zdecydowałem się na zwykły kocioł.

Link do komentarza
Cytat

Moim zdaniem 30 cm styropianu nie ma sensu. Sam zrobiłem bardzo dokładny projekt budynku i liczyłem bardzo różne warianty grubości ocieplenia podłogi i ścian darmowymi programami Kan4OZC lub WavinOZC i zyski przy zwiększaniu grubości styropianu z 10cm w górę są naprawdę niewielki - sam daję 10 cm styropianu pod podłogówkę.

Jakie straty do gruntu wyszły Ci przy takiej izolacji podłogówki (w kWh/m2/rok)? Jak to się ma do ceny 10cm izolacji?
Link do komentarza
Cytat

Pozwolę sobie dodać parę słów do toczącej się dyskusji, gdyż według mojej nie profesjonalnej wprawdzie wiedzy bo nie jestem budowlańcem jest trochę inaczej niż tu czytam.

1. Ograniczenie wykorzystania kondensacji w kotłach kondensacyjnych dotyczy temperatury 57 st. na powrocie a nie na zasilaniu bo to ona schładza spaliny i prowadzi do kondensacji. Dlatego grzejniki można projektować "prawie normalnie" - polecam artykuł http://www.kotly.pl/ABC_ogrzewania_kondens...kondensacyjnego



Dlatego też pisałem wyżej, że instalację grzejnikową policzyłem i dobrałem dla temperatur 70 / 55 / 20. Wielkość grzejników nie jest zbyt przewymiarowana i w stosunku do ceny wydaje mi się ok.

Cytat

2. Moim zdaniem 30 cm styropianu nie ma sensu. Sam zrobiłem bardzo dokładny projekt budynku i liczyłem bardzo różne warianty grubości ocieplenia podłogi i ścian darmowymi programami Kan4OZC lub WavinOZC i zyski przy zwiększaniu grubości styropianu z 10cm w górę są naprawdę niewielki - sam daję 10 cm styropianu pod podłogówkę. Ponadto najczęściej popełnia się ten błąd, że nie ociepla się fundamentu od środka i powstaje spory mostek cieplny, którym ciepło przez ścianę spływa do gruntu i zwiększanie grubości ocieplenia podłogi nie wiele daje.



Tu się nie zgodzę jak by nie licząc to różnica strat pomiędzy podłogą 15 cm ze styropianem 10 lub 30 cm to 100%. Dla grubości 10 cm stray na 100 m2 wyszły mi 3021W a dla grubości 30 cm 1542 W. Różnica grubości daje więc oszczędności rzędu 1500 W. Dla sezonu grzewczego np. 4 miesiące to daje 4320 kW czyli oszczędność gazu 450 m3 = 990 zł. Oszczędność jest duża a styropian to 100 zł za 1m3. Zwiększając grubość warstwy z 10 cm do 30 trzeba zapłacić 2000 zł. DWA SEZONY GRZEWCZE I SIĘ ZWRACA.

Cytat

3. Ostatnie spostrzeżenie - kotły kondensacyjne mają sens kiedy się nimi dużo grzeje; kiedy jednak budujemy dom oszczędny pogrubiając styropian gdzie się da i jeszcze planujemy sporo grzać kominkiem to wydatek na kocioł kondensacyjny zwróci się po 15 latach lub więcej co ekonomicznie nie ma uzasadnienia. Oczywiście inwestycja ma znaczenie psychologiczne - łatwiej jest teraz dużo wydać kiedy ma się zgromadzone środki aby potem mniej wydawać ... ale w perspektywie 15 lat można ten kocioł wymienić na kondensacyjny za połowę ceny albo mniej bo może zastąpią je jeszcze nowocześniejsze pulsacyjne. Jednym słowem - ja zdecydowałem się na zwykły kocioł.



Różnice pomiędzy kotłami kondensacyjnymi a tradycyjnymi nie są już takie duże a efekt kondensacji wykorzystuje się cały rok.

pozdrawiam
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Siema wszystkim, Planuję ogarnąć pompę ciepła do nowego domu (150 m², pod Warszawą) i trochę w tym temacie raczkuję. Niby teraz wszyscy to montują, ale jak przychodzi co do czego, to człowiek głupieje od tych wszystkich opcji i cen.   Macie może jakieś doświadczenia? Ile Was wyniosła pompa razem z montażem? Bo jak patrzę na oferty, to czasem różnice są po 20-30 tys. zł między firmami i nie wiem o co chodzi.   Znalazłem stronę https://spednet.pl/pompy-ciepla-warszawa/ wygląda spoko, ale wiadomo – papier wszystko przyjmie, a w praktyce bywa różnie. Może ktoś z Was brał od nich albo zna jakieś inne pewne ekipy?   Dom będzie dobrze zaizolowany, nowa technologia, więc myślę że pompa powietrze-woda da radę, ale jak macie jakieś tipy typu co warto sprawdzić przed podpisaniem umowy albo czego unikać, to będę wdzięczny za każdą radę.   Z góry dzięki!
    • To moja instalacja wydaje mi się ze to typ zamknięty choć kompletnie na tym się nie znam. Kocioł na węgiel znika chcę przejść na zasilenie lpg z Gaspolu i pytam o kotły bo dostałem 2 opcje -kocioł gazowy firmy Termet: Gold Plus II 20 + Termet SG Plus 120 + regulator Termet ST-292 v3 + czujnik temp. zewn -VIESSMANN Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów zasobnik na ciepłą wodę oczywiście mogę wybrać co innego stąd mój post by poznać opinie większej ilości osób. zasobnik wody ACV SMART 210 litrów wymiennik stal nierdzewna to moj pomysł wydaje mi się ze jest całkiem oki ale co do kotłów to brak pomysłu.  
    • A jaka ta "podłoga' jest teraz? Z czego zrobiona?
    • Jak nie planujesz izolacji od ziemi, czyli jak masz ściany piwnicy nieocieplone, to w miarę wyrównywnujesz powierzchnię, kładziesz folie budowlaną, wywijasz ją na wysokość docelowej wylewki, kładziesz rurki takie najlepiej pół cala dzieląc całą powierzchnię np na 3 części lub na 4. Pozimujujesz je za pomocą kupek z betonu. Po zastygnięciu wylewasz beton B20 lub B25, rozprowadzasz łatą i gotowe. Pracę możesz podzielić na te części, które są odgrodzone rurkami, będzie Ci łatwiej zaciągać. Potem w zależności od temperatury i wilgotności, a to trzeba organoleptycznie ocenić, zacierasz pacą sttropianową. Przy niskiej wilgotność w granicach 40-50% można to już zacierać po 4-5 godzinach, przy wyższej odpowiednio dłużej, czyli po 6-7 godzinach. Kałdziesz najlepiej płytę styropianową tak, żeby można było na niej stanąć i dostać się do całej powierzchni. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Po rozejrzeniu sie w temacie, bylo oczywiste, ze tylko frezowy .     Ulatwianie sobie pracy jest bardzo bliskie memu sercu. Nie lubie sie przemeczac . Oczywiscie, nie potrzebuje RR w postaci Makity z filmiku, znalazlam cos takiego: marka Tokachi ale to tylko tak z japonska wyglada.         @animus   Dzieki za troske o moje bezpieczenstwo w czasie pracy z rozdrabniaczem . Jesli chodzi o pilarke, to chyba to nie bedzie akumulatorowa. Zreszta, w tej chwili pilniejszym zakupem jest rozdrabniarka, bo zapasy drewna do kozy powinny wystarczyc do lata.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...