Skocz do zawartości

Odradzam stosowania tynków mineralnych


Recommended Posts

Napisano
Drodzy forumowicze stanowczo odradzam zastosowanie pozostawionych i niezabezpieczonych na działanie czynników atmosferycznych tynków mineralnych barwionych w masie.

Grozi to w krótkim okresie czasu utratę jednorodności kolorystycznej elewacji, a w najlepszym przypadku znacznym zabrudzeniem fasady.

Koszty odświeżenia, czy wręcz poprawienia istniejącego stanu powierzchni ścian są niebotycznie duże w odniesieniu do początkowych nakładów na termoizolację budynku. Obecnie wiem, że domagałbym się producenta udostępnienia kontaktu z autoryzowanym wykonawcą danego systemu (każdy daje gwarancję na co najmniej 2 lata) oraz korzystałbym z pełnego systemu z wyprawą tynkarską silikatową.

Karol
Napisano
Trwałość barw tynku mineralnego nie jest rzeczywiście zbyt długa, zwłaszcza gdy zastosowano intensywne kolory. W rejonach o dużym zapyleniu szybko też ulegają zabrudzeniu, ale dość łatwo je oczyścić przy pomocy myjki wysokociśnieniowej. Jednak znacznie niższa cena w porównaniu z tynkami silikonowymi sprawia, że w miejscach o małym zanieczyszczeniu powietrza z powodzeniem można je stosować. Warto też zwrócić uwagę na rodzaj nakładanego tynku mineralnego, gdyż producenci wytwarzają tynki z uzyciem różnych surowców co znacząco wpływa na ich jakość. Np. dużo lepsze właściwości mają tynki mineralno-polimerowe o wysokiej paroprzepuszczalności, a jednocześnie stosunkowo tanie.
Trwałość barw i odporność na zabrudzenia można poprawić przez pomalowanie elewacji farbą fasadową. Trudno jednoznacznie stwierdzić na ile zmniejszy się paroprzepuszcalność tynku po pomalowaniu popularną i tanią farbą akrylową, ale takie rozwiazania są dość często stosowane. Oczywiście bezpieczniej będzie pokryć tynk farba silikonową lub silikatową, ale są one znacznie droższe
Napisano
Szanowna Redakcjo,

Niestety nie za bardzo prawdziwa jest teoria o braku trwałości kolorów.
Trwałość koloru tynku mineralnego zależy od rodzaju użytego pigmentu - w pierwszej mierze jest organiczny, czy nieorganiczny (ten pierwszy nie jest zalecany wogóle do mineralnych), a ponadto od trwałości pigmentu na alkalia i UV. Z tej racji paleta barw jest w sposób oczywisty ograniczona.

Dowodem na prawidłowe działanie takich systemów, są budynki historyczne, barwione pigmentami ziemnymi, dziś rzadko stosowanymi, ale które wytrzymały po paręset lat. Nie jest to więc choroba systemu i typu materiału, ale pigmentu. Na te konto nie można dezawuować klasy materiału. To wylewanie dziecka z kąpielą.

Dobrzy producenci z tym wogóle nie maja problemów.

Trzeba zachowac zasady doboru kolorów i staranności wykonawczej - zapobiegając powstaniu tzw. wykwitowi wapiennemu (tzw. marmurkowatośc, chmurkowatość, białe naloty), zapewne zjawisko o którym pisze założyciel postu, a o którym zapewne dowiedział się ...po robocie.

Tynki mineralne, zwłaszcza markowych producentów - to znakomite materiały, o ile są przetwarzane zgodnie z zaleceniami z ulotek technicznych. Niestety za małoosób te wytyczne czyta.
patrząc nawet na "gierkowskie" wykonania tzw. terazytów - często znakomicie wyglądają, nawet lepiej niż niektóre nowoczesne "produkcje".

Oczywiście powierzchnia pomalowana, zwłaszcza farbą silikonową będzie miała jeszcze lepsze właściwości. Jako przeciwwaga pozostają koszty.
  • 2 lata temu...
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Cytat

o ile droższa jest taka farba silikonowa?


Nie pamiętam o ile jest droższa, ale pamiętam, że taka farba kosztowała nas ponad 1000zł - na całą elewację naszego domu (w 2007 roku). Kupiliśmy farbę silikonową - lub silikatową -( już nie jestem pewna) firmy Kabe. Jest OK.
  • 10 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Trwałość barw tynku mineralnego nie jest rzeczywiście zbyt długa, zwłaszcza gdy zastosowano intensywne kolory. W rejonach o dużym zapyleniu szybko też ulegają zabrudzeniu, ale dość łatwo je oczyścić przy pomocy myjki wysokociśnieniowej. Jednak znacznie niższa cena w porównaniu z tynkami silikonowymi sprawia, że w miejscach o małym zanieczyszczeniu powietrza z powodzeniem można je stosować. Warto też zwrócić uwagę na rodzaj nakładanego tynku mineralnego, gdyż producenci wytwarzają tynki z uzyciem różnych surowców co znacząco wpływa na ich jakość. Np. dużo lepsze właściwości mają tynki mineralno-polimerowe o wysokiej paroprzepuszczalności, a jednocześnie stosunkowo tanie.
Trwałość barw i odporność na zabrudzenia można poprawić przez pomalowanie elewacji farbą fasadową. Trudno jednoznacznie stwierdzić na ile zmniejszy się paroprzepuszcalność tynku po pomalowaniu popularną i tanią farbą akrylową, ale takie rozwiazania są dość często stosowane. Oczywiście bezpieczniej będzie pokryć tynk farba silikonową lub silikatową, ale są one znacznie droższe


Farba silikonowa żeby zadusić ścianę? stosuje się wysokiej jakości farby akrylowo-latexowe do takiego celu to są najlepsze żywice jeżeli chodzi o para przepuszczalność i przede wszystkim najtrwalsze!
Napisano
Cytat

Nie pamiętam o ile jest droższa, ale pamiętam, że taka farba kosztowała nas ponad 1000zł - na całą elewację naszego domu (w 2007 roku). Kupiliśmy farbę silikonową - lub silikatową -( już nie jestem pewna) firmy Kabe. Jest OK.



Ja wolał bym wydać nawet i 2000zł ale mieć spokój na paręnaście lat i nie martwić się że kolor mi wypłowieje albo farba odpadnie albo bóg wie co.
Napisano
Cytat

Ja wolał bym wydać nawet i 2000zł ale mieć spokój na paręnaście lat i nie martwić się że kolor mi wypłowieje albo farba odpadnie albo bóg wie co.



Ja kupiłem swego czasu drogi tynk, żółty, jakiś syntetyczny, ze 4 razy droższy od mineralnego... i też zielenieje, płowieje. Trzeba co 3 lata myć icon_smile.gif ,albo nie przejmować się. Zielony kolor też jest ładny icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Ja kupiłem swego czasu drogi tynk, żółty, jakiś syntetyczny, ze 4 razy droższy od mineralnego... i też zielenieje, płowieje. Trzeba co 3 lata myć icon_smile.gif ,albo nie przejmować się. Zielony kolor też jest ładny icon_smile.gif


gorzej jak ktoś nie lubi zielonego icon_biggrin.gif ale poważnie cienko jest z takimi tynkami? zawsze mi się wydawało, że to takie w miarę dobre jest.
  • 4 tygodnie temu...
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

dopóki ludzie palą śmieci to nasze elewacje będą sie szybko brudzić


Nasz dom jest piętrowy , wiatry wieją przeważnie zachodnie i właśnie z tej zachodniej strony nasza przemiła sąsiadka jest uprzejma spalać WSZYSTKO!!! Z tego względu zdecydowaliśmy się na tynk silikatowy.... Po czterech latach mogę powiedzieć - to jest to !! Nie dzieje się nic . Choćby nie wiem co spalała , po deszczu tynk jest czyściutki ... icon_biggrin.gif , choć struktura jest dosyć gruba ( baranek 2 mm.).
Napisano
Witam,

Miałem pewne niedopowiedzenia, co do jakości tynków mineralnych w czasie gdy podejmowałem decyzję. Nie mogę powiedzieć że dostawałem informacje o złej jakości tych tynków, ale po namyśle zastosowałem silikatowe, też tkz oddychające ale z pełną gwarancją jakości co do trwałości jak i do możliwości czyszczenia przez zwykłe mycie np, pod ciśnieniem.

pozdrawiam:

Darek
  • 5 miesiące temu...
Napisano
Witam Drogich Forumowiczów icon_biggrin.gif
Właśnie ukończylismy bidowe domku i stoimy przed dylematem wyboru elewacji. Położylismy ocieplenie 12cm na felc i stoimy w kropce. Nasz problem polega na wyborze tynku czy mineralny , czy akrylowy i jakiej firmy. Mamy ok 200m2 sciany i chcemy wydzać na tynk nie wiecej jak 2500zł. Czy mozliwe jest zrobienie dobrego tynku w tej cenie? Takiego aby nie zieleniał i nie bladł. icon_confused.gif Chcemy dosyc intensywny kolor cos w kolorze słonecznika. Moze ktoś poradzi w miare dobra i nie droga firme/producenta?
Pozdrawiam i czekam na odpowiedż icon_biggrin.gif
  • 2 tygodnie temu...
Napisano

witam , tynki na których ja pracuję to CAPAROL , bardzo dobry towar - ale niestety jakość idzie z ceną - na 200 m2 ok 4000 zł. ( tynk mineralny baranek 2 mm + farba x 2 warstwy ) można zjechać trochę z ceny ,kupując tańszy tynk np. atlasa , lecz farbę zostawiłbym tą lepszą ( caparol lub sto )
  • 2 lata temu...
Napisano (edytowany)
Witam!
Jestem przed etapem gruntowania ściany ocieplenia zewnętrznego domu jednorodzinnego.
Z uwagi na cenę zdecydowani jesteśmy na położenie tynku mineralnego.
Szukam rankingu pośród dostępnych obecnie na rynku firm produkujących systemy materiałów elewacyjnych. Coś możecie zaproponować a czego nie proponujecie ? Edytowano przez bogmar_72 (zobacz historię edycji)
Napisano
Dlaczego nie zainteresujecie się polskim produktem firmy Alpol . Kupiłem niedawno od nich akryl 25 kg wiaderko za stówę . Ile wam wyjdzie na dwieście metrów tych wiaderek ...., 15 szt , no to prosty rachunek . Gwarancje dają na 5-lat , więc po co przepłacać .
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Witam, mogę polecić swoje rozwiązanie -a więc na ścianę poszedł tynk mineralny drobnoziarnisty, na to farb a krzemianowa. Kolor zbladł od słońca ale nic złego się nie dzieje od 7 lat. Można myć jak potrzeba.
  • 2 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • poradź lepiej, pokaż sie profesjonalnie - zamiast wypisywania głupawych pierdół  
    • Historia wygląda tak, że mieszkanie kupiliśmy w marcu 2022. Było kupione od poprzedniego właściciela, który najprawdopodobniej flipowal mieszkaniami, kupił, wyremontował i ja się pojawiłem i kupiłem. Mieszkanie kupiłem świeżo po remoncie. Pierwsze problemy zaczęły pojawiać się w następną zimę, czyli na przełomie 2022/2023 bo sąsiad z dołu pokazał mi, że od sufitu pod naszym balkonem ma trochę mokre ściany. Na naszej ścianie o którą mi chodzi, zacząłem zauważać wilgoć już chyba na wiosnę 2023. Czy ściana przemarzala/przemakala przed remontem nie mam pojęcia i już do tego nie dotrę. Jeśli chodzi o ocieplenie budynku, jakieś prace na elewacji były robione w okolicach 2010 roku, ale budynek nie jest ocieplony styropianem. Drzwi balkonowe najprawdopodobniej nie były wymieniane w czasie tego remontu mieszkania sprzed mojego kupna, bo nie wyglądaly na nowe.  Co najlepiej zrobić w takiej sytuacji? Na ocieplenie elewacji nie mam co liczyć, bo jestem właścicielem jednego z wielu mieszkan w tym bloku. Dodam, że na ścianie gdzie się zbiera wilgoć nie ma kaloryfera a na ścianie po drugiej stronie kaloryfer jest i tam też taka wilgoć się pojawia ale w zdecydowanie mniejszym stopniu. 
    • Z OSB mi doradziło dwóch fachowców, a deski wiadomo że sztywniejsze, ale myślę że to, że OSB z GK będą razem ze sobą skręcone dadzą już dużo. A co do wyprostwania ścian czy skosów, to jest zrobione co do milimetra. Za pomocą dobrego lasera w zasadzie nie ma z tym większych problemów, ale trochę czasu na to trzeba poświęcić. Jakby ktoś chciał zrobić to "po łebkach", nie ma opcji później z tego wyjść, bo każdą płytę trzeba byłoby ciąć inaczej. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka Sam zastosowałem folię aktywną, bo piana PUR nie ma równej powierzchni, stąd do 10cm mam pustkę za folią, ale nie jest to aluminiowa. A co do tej aluminiowej to może jako aktywna to coś w tym może być, ale co ma dawać dodatkowa pustka to pojęcia nie mam. Według mnie trochę przerost treści nad formą. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Nie jest to kluczowe już mi się wydaje. W każdym bądź razie zapoznając się w sieci z informacjami zazwyczaj faktycznie można znaleźć informację, że kładziemy wełnę na równi z folią. Nie spotkałem się z celowym zostawianiem tam np. 2-3 cm luzu. To, że ta wełna potem obsiądzie i wtedy będzie szczelina już chyba jest doszukiwaniem się jakiegoś sposobu bronienia tego, że tam musi być szczelina.   Co do tej foli srebrnej od wewnątrz. Właśnie doczytałem się o co chodzi. Kilka dni temu widziałem jakiś filmik majstrów z YT co mówili o tym i tam było wspomniane, że taka folia ma najlepsze swoje właściwości gdy zostawi się szczelinę. Teraz doczytałem. Szczelinę można tam zostawić ale też nie jest to koniecznie. Taka folia nazywa się folią aktywną i reguluje przenikanie pary wodnej w zależności od warunków. Pewnie kolejny temat rzeka...
    • Nie słyszałem o takich praktykach i nie wiem ile taka folia aluminiowa kosztuje i czy to się w ogóle opłaca, tzn koszt vs oszczędność energii. Z tego co wiem, najlepiej wykonana izolacja to taka, która bezpośrednio przylega do folli paroizolacyjnej, ponieważ każda pustka powietrzna, a w przypadku poddasza za płytą GK ma już w granicach 50% niższą temperaturę niż w pomieszczeniu, czyli stwarzają się idealne warunki do wykraplania. Dlatego jedyna pustka powietrzna w każdym przypadku skosów czy sufitu powinna się znajdować za ociepleniem tak jak pisze[mention=66843]rett[/mention] np przed deskowaniem, lub za membraną, która z zasady ma mieć wysoką paroprzepuszczalność, bo w przypadku piany PUR, którą klei się bezpośrednio do membrany inczej się nie da. Dlatego uważam że podstawowym błedęm jest dodatkowe ocieplanie przesztrzeni nad sufitem, bo nad sufitem powinna być już tylko wentylacja aż do kalenicy. Było tu już kilka tematów o wyciekach po ścianach szczytowych. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...